روز صفر؛ مرز بین ملی گرایی و کلیشه های ملی
سایر منابع:
سایر خبرها
رمانی که از نگاه نوجوانان بندرعباس قابلیت فیلم شدن دارد
هایی از داستان آیا با مخاطب های درون داستان صحبت می کرد یا با دلبر؟ این اتفاق در بدترین مواقع زندگی جمیل می افتاد و من این ابهام را به صحبت این گونه در ذهنم تصور می کرد وقتی جمیل به بن بست می خورد با مادرش صحبت و آرامش خیال پیدا می کرد. این عضو کانون شماره چهار بندرعباس توضیح داد: این صحنه های ابهام انگیز که در سخت ترین زمان و ترسناک ترین صحنه ها شخصیت داستان را درگیر می کند؛همان درگیر ...
روایت سمیه و شاهرخ؛ عاشقانه ای تلخ با طعم جنایت!
به درون خانواده ها نداشت که زشت بود و به ویژه دختر را چه به این کارها! در زمانه ای که مردم دل شان را خوش کرده بودند به دیدن هفته ای یک بار مثلث عشقی چند دانشجوی رشته هنر در سریال در پناه توی شبکه دوم سیما که با لفافه حجب و حیا عشق میان مریم و محمد را روایت اما عشق پارسا به مریم را سانسور می کرد. در اواسط همین داستان که مریم نازا بود و دلشکسته، از محمد اصرار بود و از مریم انکار، کوزه ای ...
جشنواره فیلم فجر؛ جشن سال جدید سینمای ایران
به توقعی که در روند قصه و فیلم برای مخاطب ایجاد کرده ای پاسخ دهی. دوم اینکه این پایان باید متناسب و همخوان با فضای فیلم باشد نه اینکه مخاطب را سردرگم و گیج کنی صرفاً به این بهانه که پایانی غافلگیرکننده داشته باشی و در قصه چرخش به وجود بیاوری. ما به پایان های زیادی فکر کردیم و چندین پایان بندی برای فیلم در نظر گرفتیم. اما در نهایت انتخاب درست به زعم ما برای این جنس فیلم همین بود. پایان فیلم باید ...
روایت مهران مدیری از تجربه فاجعه سردشت
به گزارش جهان نیوز ، نشست خبری فیلم سینمایی درخت گردو به کارگردانی محمدحسین مهدویان با حضور کارگردان و عوامل فیلم عصر امروز سه شنبه 15 بهمن ماه پس از رونمایی فیلم در سالن رسانه های سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست، محمدحسین مهدویان درباره درخت گردو گفت: این فیلم نسبت به فیلم های قبلی من دشوارتر بود، چرا که در ابتدا به زبان و فرهنگ محل حادثه ...
علیا حضرت پلنگ سیاه چه نقشی در حکومت پهلوی داشت؟
می داد؛ بدون آن که با مانع جدی روبه رو شود. شاه عوض می کنم! داستان ورود جدی اشرف به صحنه قدرت، پس از شهریور 1320 آغاز می شود. او پیش از آن، اردک سیاه رضاشاه بود؛ دختر نامحبوبی که عقده روی عقده اش می آمد! اما بعدها، هنگامی که یک روزنامه نگار فرانسوی به دلیل اقدامات سیاسی وی در کنار قاچاق بین المللی مواد مخدر، به اشرف لقب پلنگ سیاه داد، او از انتخاب این عنوان، بَدَش نیامد. در ...
مدیریت شهری سمنان، میراث دار تمدن کهن
فرهنگی مذهبی "سلام رزمنده"، ویژه سال روز آزادسازی خرمشهر با حضور سه هزار رزمنده دوران دفاع مقدس و سوگواره فاطمی به مناسبت ایام فاطمیه و ایام محرم و صفر نیز برگزار شده است. شونشینی و کتابخوانان در سمنان بابایی گفت: رویداد فرهنگی هنری "شونشینی" با اجرای برنامه ای با گویش سمنانی و تقدیر از چهره های فعال و پیشکسوت شهر سمنان برگزار شد که هدف از آن، معرفی این چهره ها و شناساندن ...
روزنامچه فجر 3؛ حال خوب روز سوم، با دو فیلم حماسی
: (متوسط) خلاصه داستان: ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی (ساعد سهیلی) به دست یک مأمور وزارت اطلاعات (امیر جدیدی). فیلم روز صفر، نخستین ساختۀ سعید ملکان است که قبل از این، فقط در عرصه های گریم و تهیه کنندگی فعال بود. ملکان در سال 1358 در تهران به دنیا آمد و از سال 1378 کار خود را آغاز کرد و در بیست سال اخیر، طراحی گریم 64 فیلم را بر عهده گرفت. از سال 1391 به عرصۀ تهیه کنندگی وارد شده و ...
نقد فیلم "روز صفر" و هرآنچه باید درباره آن بدانید
در این فیلم نفوذ اطلاعات ایران را به رخ کشیده بود، آنقدر که در نشست خبری مسعود فراستی طاقت نیاورد. خودش را به نشست خبری رساند. میکروفن را قاپید و هیجان زده گفت: "به همه سینمای ایران تبریک می گویم. این فیلم توانست حق مطلب را با خود سینما ادا کند به نظرم این فیلم بهترین فیلم ملی-امنیتی سینمای ایران است و بهترین در کل جشنواره بوده است." در خلاصه کوتاهی که از داستان روز صفر منتشر شده آمده ...
کمی نزدیک به سینمای انقلاب
سومین روز جشنواره فیلم فجر، بالاخره به مسمای خود نزدیک شد و نسبتی با انقلاب اسلامی پیدا کرد و فیلم های قابل تاملی را دیدیدم. نمره قبولی برای روز صفر تمرکز فیلمنامه نویس و کارگردان برای آثاری که پایان آن را مخاطب می داند، بیشتر بر تکنیک و نوع روایت است تا گره گشایی از پایان قصه و این کار سختی به نسبت ساختن یک قصه ی خلق شده است. روز صفر، ساخته سعید ملکان به ماجرای دستگیری ...
نقدی کوتاه بر فیلم های جشنواره فجر 38/ 3
اما اگر نگوییم در همه موارد که در بیشترشان کاریکاتوری مضحک به دست آمد که قابلیت جذب حداقلی مخاطب پیگیر سینمای جهان در داخل را نداشت. ملکان از کاراکتر اصلی فیلمش با بازی درخور توجه امیر جدیدی ابر قهرمانی باهوش و البته جذاب می سازد که تماشاگر سینمای ایران سالهاست جای خالی چنین قهرمان بومی شده ای را احساس می کرد. فیلمنامه کم دیالوگ و پر از صحنه های جذاب و غافلگیرکننده که نفس مخاطب را در ...
عالیجناب؛ سرخوردگی های زندگی یک قهرمان ملی
بتوانند فیلم را ببینند. در هیچ جشنواره ای در ایران، حتی در جشنواره سینما حقیقت، این تعداد از اکران مردمی نیست. به نظرم این اتفاق خوبی است و جنبه های رسانه ای اش هم برای من و فیلمم خیلی مهم است، چه در اکران هنر و تجربه و چه در فروشش توسط شبکه ها و مؤسسات فرهنگی که دنبال کار مستندسازی هستند، بالاخره این جریان تأثیرگذار خواهد بود چرا که این اولین بار است که در فجر حضور دارم. ایرنا: چشم انداز ...