سایر منابع:
سایر خبرها
حضور مردم زیر چتر ولایت، دشمنان را به لرزه می اندازد /ایجاد"تفکر بی تفاوتی" مکر دشمنان است
: امروز نیز یزیدیان زمان نسبت به جامعه مظلوم مسلمان، ستم روا داشته اند و کسانی که داعیه حقوق بشر را دارند جنایات بی شماری را به مردم مظلوم فلسطین، سوریه، بحرین و یمن روا داشته اند. شمس الدین افزود: با گذشت سی و شش سال از انقلاب اسلامی همچنان اندیشه پاک حضرت محمد (ص) را الگوی خود قرار داده ایم و در برابر تمام ظلم ها و تحریم های ناجوانمردانه ای که با هدف نابودی مکتب تشیع صورت گرفته بود ...
امام جمعه قصرشیرین: انقلاب اسلامی استمرار انقلاب امام حسین (ع) است
به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام علی ملکی در خطبه های نماز جمعه این هفته قصرشیرین در جمع سوگواران حسینی در مسجد مهدیه با تسلیت ایام عزای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و سالروز شهادت علمدار دشت کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) افزود: واقعه عاشورا درس بسیار بزرگی به بشریت داد که همان ظلم ستیزی و احیای امر به معروف و نهی از منکر است. وی با بیان اینکه واقعه عظیم عاشورا در هر زمان و هر مکانی ...
اندیشه حسینی و شور عاشورایی نیاز جامعه انقلابی است
و از سوی دیگر آن بزرگوار در روز عاشورا زیر رگبار تیرهای دشمن، نماز ظهر را به صورت جماعت اقامه کرد که یکی از یاران آن بزرگوار به نام سعید بن عبدالله حنفی در مقابل امام(ره) ایستاد که از تیرها جلوگیری کند اما در اثر جراحات وارده به شهادت رسید و امام(ع) در حق او فرمود "تو در بهشت جلوی من قرار خواهی گرفت". شکوری با اشاره به حوادث و اتفاقات روز عاشورا اظهار داشت: محاصره خیمه های امام(ره)، حفر ...
چهل حدیث زیارت امام حسین علیه السلام در کربلا
: هرکسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او می اندازد و هر که را خداوند بدیش را بخواهد، بغض نسبت به امام حسین علیه السلام و بغض زیارت آن حضرت را در قلب او می اندازد.(وسائل الشیعه/ج14/ص496) 2-حسرت در روز قیامت عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّی أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع ...
شور عاشورا نیاز جامعه است/ نامه رهبر انقلاب منشور هسته ای ایران
به گزارش خبرنگار مهر ، آیت الله سید احمد میرعمادی در خطبه های این هفته نماز جمعه در مصلای الغدیر خرم آباد با سفارش مردم به تقوای الهی اظهار داشت: امام حسین(ع) می فرمایند: تقوا داشته باشید زیرا تقوا در هر توبه، راس حکمت و دانش و مایه ی شرافت هر عمل است. وی با بیان اینکه فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج) و نایب بر حق ایشان امام خامنه ای تسلیت می گویم، تصریح ...
دشمنان قصد دارند روحیه شهادت طلبی و شهامت را از ملت ما بگیرند
به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان حجت الاسلام محمدرضا اسماعیلی ظهر امروز در نماز سیاسی عبادی این هفته این شهر برگزار شد گفت: مردم ایران در مقابله با ظلم و ستم، حماسه عاشورای حسینی را الگوی خویش قرار داده اند. وی با بیان اینکه دشمنان قصد دارند روحیه شهادت طلبی و شهامت را از ملت ما بگیرند و از بین ببرند افزود: مردم ما با پیروی از فرهنگ عاشورا و ولایت فقیه، 36 سال از آرمان های انقلاب ...
تکلیف ما در برابر ازخودگذشتگی امام حسین (علیه السلام) پاسداری از حریم امامت و ولایت است
.... حجت الاسلام واحدی اضافه کرد: تکلیف ما در برابر ازخودگذشتگی امام حسین (علیه السلام) و یاران باوفایش پاسداری از حریم امامت، ولایت و ارزش های اسلامی است. وی همیشه در صحنه بودن برای مبارزه با ظلم و ستم را فلسفه سیاسی این قیام دانست و خاطرنشان کرد: شبیه این قیام تاریخی در عصر حاضر پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس است. حجت الاسلام واحدی در پایان گفت: امر به ...
نامه رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام فصل الخطاب است
به گزارش خبرنگار مهر ، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، با تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: عاشورا یک مکتب و آیینه تمام نمای تمام ارزش ها و معارف متعالی دین است. وی بیان داشت: اگر در عاشورا بیاندیشیم ده ها درس و نکته اخلاقی، معرفتی، اجتماعی و سیاسی در آن یافت می شود و اینکه بعد ...
شیعیان شبه قاره هند در تاسوعای حسینی گریستند
عصر خود و همه زمانها شدند به گونه ای که هنوز شاهد آثار و تاثیرات این قیام و نهضت در سراسر جهان هستیم. وی با اشاره به اهداف دشمنان برای خاموش کردن نهضت حسینی و جلوگیری از انتشار آن، افزود: با وجود تلاش های دشمنان، نهضت حسینی در عمق تاریخ ماندگار شد و این قیام بزرگترین پیام و درس را به جویندگان حقیقت برای رهایی از ظلم و ستم آموخت. در ادامه این مراسم اشعاری در رثای سرور و سالار شهیدان ...
وفاداری ابوالفضل(ع) درس ولایت مداری به ملت های آزاده است
این دو مورد را فراموش کنند. حجت الاسلام پور کرمی خاطرنشان کرد: اسرار بر ایجاد روحیه غیرت عاشورایی، ایمان راسخ به نصرت الهی، ایثار و از خود گذشتگی، پافشاری بر ارزش ها وحمایت از کشورهای مظلوم از خصوصیات جبهه حق است. امام جمعه سیرجان: انقلاب کربلا راه ایستادگی مقابل ظلم و ستم را نشان داد حجت الاسلام سید محمود حسینی امروز در خطبه های نماز سیرجان اظهار داشت: مستکبران ...
تخطی از فرمایشات رهبری در نامه برجام ممنوع است
ماه سالروز اعتراض و افشاگری امام خمینی (ره) در زمینه پذیرش قانون ننگین کاپیتولاسیون سال 42 است که خاطره ذلت آفرین و تلخ نفوذ غربی ها در ایران بود و مستشاران و سربازان آمریکایی مصونیت قضایی داشتند و در برابر جرم و جنایت به جان، مال و ناموس مردم محاکم قضایی ایران، حق محاکمه آنان را نداشت که امروز این قانون بر افغانستان تحمیل شده است. حضرت علی اصغر (ع) سند حقانیت امام حسین (ع) است ...
امام جمعه سیرجان: دولت و مجلس بر اجرای برجام نظارت داشته باشند
اعتمادی به استکبار نداریم. وی ادامه داد: فرهنگ حسینی و انقلاب کربلا راه ایستادگی مقابل ظلم و ستم را به بشر نشان داد. حجت الاسلام حسینی گفت: مستکبران همیشه درصدد چپاول و غارت و ظلم به مظلومان عالم هستند و این خوی استکباری آنان موجب شده تا با اسلام دشمنی کنند و درصدد مبارزه با مسلمانان واقعی باشند و در این مبارزه تنها الگوی پیروزی راه حسین بن علی است. وی اظهار کرد: بصیرت اسلامی و شناخت دشمن از اصول مبارزه ...
مدافعان حرم کار عاشورایی می کنند
دشمن را پاره کرده و خطاب به دشمنان و یزدیان اعلا م کرد که هیچ وقت زیر بیرق ظلم، ستم، تعدی و ذلت نخواهد رفت. مقدسی ادامه داد: وفاداری حضرت عباس (ع) امروز برای همه ما درس فراموش نشدنی است تا با بصیرت، آگاهی و هوشیاری از همه توطئه های دشمن در مسیر ولایت پذیری ثابت قدم باشیم. وی، روح عاشورا را روح تسلیم ناپذیری در مقابل همه مستکبران و مستبدان توصیف کرد و گفت: امام راحل نیز بر همین ...
گزارش تصویری از کربلا
هر سال در مراسم بزرگداشت عاشورا و اربعین برپا می شود، و با گذشت 14 قرن از این واقعه که امام حسین علیه السلام همراه با گروهی از خانواده و یارانش به شهادت رسیدند، همچنان ادامه دارد. اگرچه بعد نظامی واقعه عاشورا از نظرنابرابری میان تعداد ارتش اموی که براساس برخی روایات تاریخی حدود سه هزار جنگجو می رسید و گروه 70 نفری امام حسین (ع) که درمیانشان افراد سالخورده و کودک نیز وجود داشت، همچنان ...
آیا بعد از فاجعه منا، می توان حج را تعطیل کرد؟
مطالعه این حدیث امام صادق علیه السلام که فرمودند: من مات فی طریق مکه ذاهبا او جائیا امن من الفزع الاکبر یوم القیامه، من مات محرما بعثه الله ملبیا. (کلینی، الکافی ج 4 ، ص263) کسی که در راه زیارت خانه خدا در مکه، در حال رفتن یا برگشتن از دنیا برود، از ناله بزرگ روز قیامت در امان خواهد بود، و اگر در حال احرام از دنیا رفته باشد، لبیک گویان در روز قیامت محشور می گردد. این حدیث، روح انسان را نشاط می بخشد و ...
ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع)
شیطانی زد. ماهی که به نسل ها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سرنیزه را آموخت... ماهی که باید مشت گره کرده آزادی خواهان و استقلال طلبان و حق گویان بر تانک ها و مسلسل ها و جنود ابلیس غلبه کند و کلمه حق، باطل را محو نماید. حضرت امام خمینی (ره) با پیوند دادن دل ها به یکدیگر، مردم را بر محور وحدت بخش عاشورا، گرد آورد. ایشان موج فزاینده احساسات انقلابی جامعه را با یادکرد شهیدان نهضت خونین کربلا و ...
چهارم محرم"در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای ...
در روز چهارم محرم،ابن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و سخنرانی نمود و ضمن آن مردم را برای شرکت در جنگ با امام حسین علیه السلام تشویق و ترغیب نمود. عبیداللّه به منبر رفت و گفت: ای مردم! شما آل ابی سفیان را آزمودید و آنها را چنان که می خواستید، یافتید! و یزید را می شناسید که دارای سیره و طریقه ای نیکو است! و به زیر دستان احسان می کند! و عطایای او بجاست! و پدرش نیز چنین بود! و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولی را نزد من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید.وی برای مردم شام نیز عطایائی مقرر کرد و دستور داد تا در تمام شهر ندا کنند که مردم برای حرکت آماده باشند، و خود و همراهانش به سوی نخیله حرکت کرد و حصین بن نمیر و حجار بن ابجر و شبث بن ربعی و شمر بن ذی الجوشن را به کربلا گسیل داشت تا عمربن سعد را در جنگ با حسین کمک نمایند. برخی از مورخین تعداد افرادی که به سپاه عمر بن سعد پیوستند را در 4گروه ذکر کرده اند که شامل: شمر بن ذی الجوشن با چهار هزار نفر؛ یزید بن رکاب کلبی با دو هزار نفر؛ حصین بن نمیر با چهار هزار نفر؛ و مضایر بن رهینه مازنی با سه هزار نفر؛ این نیروها تا روز عاشورا در سپاه عمر بن سعد حضور داشته اند.در برخی از اسناد تاریخی هم تعداد لشکریانی که به عمربن سعد ملحق شدند را بیست هزار نفر ذکر کرده اند. حر بن یزید ریاحی آزاد مرد کربلا حر بن یزید بن ناجیه ریاحی، جد او، عتاب ، ندیم نعمان بن منذر ( پادشاه حیره ) و پسر عمویش، احوص، شاعر و از اصحاب رسول خدا بود.حر از سران کوفه بشمار میرفت. عبید ا...ابن زیاد او رابرای رویارویی با امام حسین علیه السلام فرا خواند و با هزار سوار به سوی کاروان او فرستاد. حر اولین کسی بود که راه را بر امام علیه السلام بست و از ورود او به کوفه یا بازگشتش به مدینه جلوگیری نمود. حر علی رغم این که برای رویارویی با امام آمده بود، رفتارش خالی از ادب نبود و هنگامی که دید عمر بن سعد برای جنگ با امام حسین علیه السلام مصمم است، به کاروان حسینی ملحق شد، توبه کرد و در سپاه امام جنگید تا به شهادت رسید. در تاریخ آمده است: حر به امام حسین علیه السلام گفت: هنگامی که عبیدالله بن زیاد مرا به سوی شما روانه ساخت و از قصر بیرون آمدم، از پشت سرم صدایی شنیدم که می گفت: ای حر! شاد باش که به خیر رو می آوری. وقتی پشت سرم را نگاه کردم، کسی را ندیدم. با خود گفتم من به پیکار حسین علیه السلام می روم و این چه بشارتی است؟! هرگز تصور نمی کردم که سرانجام از شما پیروی خواهم کرد. (ابصار العین، صفحات 115 و 116) بعد از توقفگاه عقبه ، کاروان امام حسین یکسره تا منزل شراف رفت. هنگام سحر، امام به جوانان فرمان داد آب فراوان با خود بردارند و به راه بیفتند. نیمه های روز، همچنان که راه می رفتند، یکی از همراهان امام گفت: الله اکبر امام حسین علیه السلام فرمود: چرا تکبیر گفتی؟ عرض کرد: نخلستان دیدم. گروهی از اصحاب گفتند: به خدا سوگند، ما هرگز در این سرزمین، درخت خرما ندیده ایم. امام فرمود: پس چه می بینید؟ گفتند: به خدا سوگند آنچه می بینیم، تعداد زیادی اسب است. فرمود: به خدا من نیز همان را می بینم. آن گاه فرمود: اینجا پناهگاهی نداریم که به آن پناه ببریم؟ برخی از اصحاب گفتند: بله، داریم. توقفگاه ذوحسم سمت چپ ماست. اگر به آن جا برویم، تپه ای است که می توان از یک سو با این لشگر مواجه شد. امام به راه افتاد و اصحابش نیز به دنبالش به سوی ذوحسم رفتند. چیزی نگذشت که گردن اسبان نیز از دور پیدا شد. لشگریان ابن زیاد، چون دیدند کاروان امام حسین علیه السلام، راه خود را کج کرده است، آنان نیز راه خود را کج کردند و برای تصرف ذوحسم شتاب کردند اما کاروان امام زودتر به انجا رسید و آن را تصرف کرد. عصر شده بود و امام حسین علیه السلام و لشگر حر در راه کربلا در برابر هم قرار گرفته بودند. امام به سپاهش فرمود آماده رفتن شوند، آن گاه به منادی خود فرمود برای نماز عصر اذان بگوید. پس از نماز، امام حسین علیه السلام رو به لشگریان حر کرد و پس از حمد و ثنای خدا فرمود: اگر از خدا بترسید و حق را برای اهل آن بدانید، خداوند خشنود خواهد شد. ما خاندان محمد صلی الله علیه و آله هستیم و از اینها به فرمانروایی بر شما سزاوارتریم. اینها مدعی چیزی هستند که به ایشان تعلق ندارد و به زور و ستم در میان شما رفتار می کنند. اگر فرمانروایی ما را خوش ندارید و می خواهید درباره حق ما نادان بمانید و نظرتان چیزی غیر از آن است که در نامه هایتان به من نوشتید و فرستادگان شما به من گفتند، اکنون باز می گردم. حرّ گفت: به خدا سوگند، من نمی دانم این فرستادگان و این نامه ها که می گویی چیست؟ امام به یکی از یارانش فرمود: ای عقبة بن سمعان! آن دو خورجین را که نامه های ایشان در آن است بیرون بیاور. عقبه نامه ها را آورد و جلوی امام خالی کرد. حر گفت: ما از آن کسان نیستیم که این نامه ها را به تو نوشته اند. ما فقط دستور داریم که از وقتی تو را دیدیم، از تو جدا نشویم تا به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد ببریم. امام حسین فرمود: این آرزویی بیش نیست و محال است من با تو نزد عبیدالله بروم. امام حسین علیه السلام پس از آن که نماز عصر را در ذوحسَمَ به جا آورد و با لشگریان حرّ احتجاج نمود، به اصحاب خود دستور داد: به سوی مدینه باز گردید. اما لشگر حر از بازگشت آنان جلوگیری کرد. حسین علیه السلام به حر فرمود: مادرت به عزایت بنشیند! از ما چه می خواهی؟ حرّ گفت: غیر از شما، هر کس از تبار عرب بود و چنین می گفت، من نیز می گفتم مادرش به عزایش بنشیند، ولی به خدا نمی توانم نام مادر تو را جز به نیکی ببرم. امام حسین فرمود: از من چه می خواهی؟ گفت: می خواهم شما را نزد امیر عبیدالله بن زیاد ببرم. فرمود: به خدا من همراه تو نخواهم آمد. حرّ گفت: من نیز به خدا سوگند، دست از تو بر نخواهم داشت. این سخنان سه بار میان امام و حرّ رد و بدل شد و سرانجام حر گفت: من دستور جنگ با شما را ندارم. اما دستور دارم از شما جدا نشوم تا با من به کوفه بیایید. اکنون که از آمدن به کوفه خودداری می کنید، پس راهی را در پیش بگیرید که نه به کوفه برود و نه به مدینه؛ و نه حرف من باشد، نه حرف شما؛ تا در این باره نامه ای به عبیدالله بنویسم. شاید خدا راهی پیش آرد که سلامت دین من در آن باشد و درباره ی شما مرتکب گناهی نشوم. اینجا بود که امام علیه السلام از راه قادسیه (که به کوفه می رفت) به سمت چپ حرکت کرد و حر و همراهانش نیز به دنبال او به راه افتادند. امام حسین علیه السلام پس از رویارویی با حرّ و لشگریانش و اصرار حر بر رفتن امام به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد و اصرار سرسختانه امام بر بازگشت به مدینه، تصمیم گرفت راه سومی را پیش گیرد. بنابراین حرکت کرد و حر و لشگریانش نیز در پی او به راه افتاد. حرّ پیوسته به امام علیه السلام می گفت: ای حسین! به خدا سوگند اگر جنگ کنی، کشته خواهی شد! امام حسین می فرمود: مرا از مرگ می ترسانی؟ آیا گمان می کنید اگر مرا بکشید، کارهای شما رو به راه و خاطرتان آسوده خواهد شد؟ اشتباه می کنید! من در پاسخ شما همان چیزی را می گویم که برادر اوس به پسر عمویش گفت. آن هنگام که اوس می خواست به یاری رسول خدا برود و پسر عمویش او را می ترساند و می گفت: کجا می روی؟ کشته خواهی شد. اوس در پاسخش سه بیت شعر خواند: من می روم و مرگ برای جوان ننگ نیست، آن هنگام که نیتش حق باشد و در حال ایمان به اسلام بجنگد. و در راه مردان صالح و شایسته جانبازی کند و از نابودشدگان در دین جدا گشته، به گنهکاری پشت کند. پس در این صورت اگر زنده ماندم، پشیمان نیستم و اگر مردم، بابت تو که زنده خواهی ماند و بینی ات به خاک مالیده خواهد شد، سرزنشی بر من نیست. حر بن یزید با شنیدن این حرف ها دانست که امام حسین تن به کشته شدن داده ولی تن به خواری و تسلیم شدن به ابن زیاد نداده است. از این رو خودش را کنار می کشید و با همراهان خود می رفت تا اینکه حسین علیه السلام به منزل عذیب الهجانات رسید. حر بن یزید ریاحی هنگامی که دید سپاه کوفه در جنگ با حسین علیه السلام مصمم است، به عمر بن سعد گفت: آیا با حسین جنگ خواهی کرد؟ عمر پاسخ داد: آری، به خدا سوگند جنگی کنم که آسان ترین اتفاقش افتادن سرها و بریده شدن دست ها باشد. حر گفت: آیا پیشنهادش راضی تان نکرد؟ ابن سعد گفت: اگر به دست من بود می پذیرفتم، ولی امیر تو، عبیدالله، نپذیرفت. حرّ که دید ابن سعد در جنگ با امام علیه السلام مصمم است، عقب رفت و در کنار لشگر ایستاد. مردی از قبیله ی او به نام قره بن قیس به او گفت: امروز اسب خود را آب داده ای؟ حر گفت:نه. گفت: نمی خواهی بدهی؟ من نیز اسبم را آب نداده ام و اکنون می روم آبش دهم. حرّ از آن جا که ایستاده بود کناره گرفت و اندک اندک به سوی سپاه حسین علیه السلام رفت. مهاجر بن ادس (که در لشگر عمر سعد بود) به او گفت: ای حرّ می خواهی چه کنی؟ می خواهی حمله کنی؟ حرّ پاسخی نداد و لرزه اندامش را فرا گرفت. مهاجر گفت: به خدا کار تو مرا به شک انداخته است. من در هیچ جنگی تو را به این حال ندیده بودم. هرگز ندیده بودم این گونه از ترس جنگ بلرزی. اگر به من می گفتند دلیرترین مردم کوفه کیست، تو را نام می بردم. پس این چه حالی است که در تو می بینم؟! حر گفت: به خدا سوگند خود را در میان بهشت و جهنم می بینم و جهنم را بر نمی گزینم گرچه پاره پاره شوم و مرا بسوزانند. این را گفت و اسب خود را هی کرد و به حسین علیه السلام پیوست. حّر هنگامی که دید سپاه کوفه در جنگ با امام حسین علیه السلام مصمّم است، به سپاه حسینی پیوست و به امام گفت: فدایت شوم ای پسر رسول خدا! من همان کسی هستم که تو را از بازگشت به وطنت بازداشتم و همراهت آمدم تا تو را ناچار کردم در این سرزمین توقف کنی. گمان نمی کردم پیشنهاد تو را نپذیرند و به این سرنوشت دچارت کنند. به خدا اگر می دانستم کار به این جا می کشد، هرگز به چنین کاری دست نمی زدم. اکنون از کرده ام به سوی خدا توبه می کنم. آیا توبه من پذیرفته است؟ حسین علیه السلام فرمود: آری، خداوند توبه تو را می پذیرد. اکنون از اسب پایین بیا. حر گفت: من سواره باشم برایم بهتر است از این که پیاده شوم. می خواهم همچنان که بر اسب خود سوار هستم، ساعتی با دشمن برای یاری ات بجنگم تا کشته شوم. سخنان حرّ خطاب به سپاهیان یزید حرّ پس از آنکه به سپاه امام حسین علیه السلام پیوست و توبه کرد، در برابر لشگر عمر بن سعد ایستاد و گفت: ای مردم کوفه، مادرتان در سوگتان بگرید! این بنده ی صالح خدا را فرا خواندید و هنگامی که به سوی شما آمد، دست از یاری او برداشتید؟ شما که می گفتید در یاری او با دشمنانش خواهیم جنگید، اکنون رو در روی او ایستاده اید و می خواهید او را بکشید؟ راه نفس کشیدن را بر او بسته اید، از هر سو محاصره اش کرده اید و از رفتنش به سوی سرزمین ها و شهرهای الهی جلوگیری می کنید. حسین همچون اسیری است که در دستان شما گرفتار شده؛ نه می تواند سودی به خود برساند و نه زیانی را از خود دور کند. آب فرات را که یهود و نصاری و مجوس از آن می آشامند و سگان و خوک های سیاه در آن می غلتند، بر روی حسین و زنان و کودکان و خاندانش بسته اید، تا جایی که آنان از فرط تشنگی به حال بیهوشی افتاده اند. چه بد رعایت محمد صلی الله علیه و آله را درباره فرزندانش کردید! خدا در روز تشنگی محشر، شما را سیراب نکند! . ظاهرا حر با اذن امام حسین اولین فردی است که به میدان رفت و در خطابه ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین توبیخ کرد. چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تاثیر قرار داده از جنگ با حسین منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. نزد حسین بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد. رجز او چنین بود: اضرب فی اعناقکم بالسیف انی انا الحر و ماوی الضیف اضربکم و لا اری من حیف عن خیر من حل بارض الخیف که حاکی از شجاعت او در شمشیر زنی در دفاع از حسین و حق دانستن این راه بود. حسین بن علی بر بالین حر رفت و به او گفت: توهمانگونه که مادرت نامت را حر گذاشته است، حر و آزاده ای، آزاد در دنیا و سعادتمنددر آخرت! انت الحر کما سمیتک امک، و انت الحر فی الدنیا و انت الحر فی الآخرة و دست بر چهره اش کشید.حسین با دستمالی سر حر را بست. پس از عاشورا بنی تمیم او را بیرون کربلا دفن کردند، همانجا که قبر کنونی اوست، جایی که در قدیم به آن نواویس می گفته اند. درباره فرزندان حضرت زینب (سلام الله علیها) در منابع تاریخی آمده است که عون و محمد فرزندان عبدالله بن جعفر بودند. این دو برادر به میدان آمده و هر یک جداگانه وفاداری خویش را تا مرز شهادت به امام زمانشان ابراز داشتند. ابتدا محمد در حالی که اینگونه رجز می خواند وارد میدان شد: به خدا شکایت می کنم از دشمنان قومی که از کوردلی به هلاکت افتادند. نشانه های قرآنی که محکم و مبیّن بود، عوض کردند و کفر و طغیان را آشکار کردند. جمعی از سپاه کوفه به دست او کشته شدند و سر انجام عامر بن نهشل تمیمی، جناب محمد را به شهادت رساند. بعد از شهادت محمد، عون بن عبدالله بن جعفر وارد میدان شد و این گونه رجز خواند: اگر مرا نمی شناسید، من پسر جعفر هستم که از روی صدق شهید شد و در بهشت نورانی با بالهای سبز پرواز می کند، این شرافت برای من در محشر کافی است. نوشته اند تا بیست تن را به درک واصل کرد، آنگاه به دست عبدالله بن قطنه طائی به شهادت رسید. منقول است حضرت زینب(سلام الله علیها) زمانی که هر یک از بنی هاشم(ع) به شهادت می رسیدند، به کمک سید الشهدا (ع) برای تعزیت می آمد، ولی هنگام شهادت این دو بزرگوار پرده خیام را انداخت و از خیمه گاه خارج نشد. شهدای کربلا، در پایین پای حضرت حسین (علیه السلام) مدفونند و به احتمال قوی این دو دلداده نیز در همانجا پروانه شمع محفل حائر حسینی هستند. البته در 12 کیلومتری کربلا بارگاهی کوچک منصوب به عون ابن عبدالله وجود دارد که ملجأ زائرین است. برخی را عقیده بر این است که این مرقد یکی از نوادگان امام مجتبی (علیه السلام) به نام عون می باشد. گردآوری وتنظیم:مجید کریمی ...
دلایل پیوند عاشورا و انتظار
عاشورا و انتظار ، در تطوّر حیات مکتب شیعه، دو نقطه عطف، محسوب می شوند و با همین دو مفهوم، بسیاری از مبانی، اصول و عقاید مذهب تشیع، مورد مطالعه قرارگرفته و از سایر فرقه ها و نحله های اسلامی، باز شناخته می شود. البته ما معتقدیم که اساس و مبنای تشیع، به وسیله پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) گذاشته شده است و شخصیت هایی مانند حضرت علی (علیه السلام)، حضرت فاطمه علیها السلام و امام حسن (علیه السلام) برای نشو و نشر آن زحمات فراوانی کشیده و مرارت های بسیاری را تحمل کرده اند؛ اما حادثه عاشورا به عنوان انقلابی شناخته می شود که موجب شد بسیاری از زوایای تاریک و پنهان عملکرد خاندان اموی آشکار شود و اسلام حقیقی و نیز حقانیت ائمه (علیهم السلام)، عیان گردد. پس از واقعه کربلا و امامت ائمه بعدی (علیهم السلام)، جریان غیبت آخرین امام شیعیان، برجسته ترین موضوعی است که جزء اعتقادات اصلی پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، به شمار می آید. این اعتقاد برخواسته از این اصل است که خداوند هیچ گاه، زمین را بدون حجت نمی گذارد. بر این اساس و با غایب شدن ظاهری حجت بن الحسن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از نظرها، مفهوم انتظار متولد، و مسئله انتظار ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، جزء مبانی فکری و عقیدتی واقع شد. بر اساس این مفهوم، اگر چه حجت خدا، در پسِ پرده غیبت به سر می برد، اما به صورت محسوس و غیر محسوس، جهانیان و خاصه، شیعیان را همواره از عنایات و توجهات خود، بهره مند می کند و لحظه ای از راهنمایی و ارشاد آنان، باز نمی ایستد. به دنبال پذیرش مسئله غیبت، این اعتقاد نیز تثبیت شد که با فراهم شدن شرایط ظهور، آن حضرت به اذن خداوند ظهور خواهد کرد و بساط ظلم و بیداد را برخواهد چید و جامعه را به سوی کمال و سعادت، هدایت خواهد کرد. هرچند که از عاشورا، به عنوان یک واقعه و حادثه یاد می شود و از انتظار، به عنوان یک اعتقاد؛ ولی بررسی و شناخت شخصیت های خالق این دو مفهوم و اهداف و برنامه های ایشان، این فرضیه را به دست می دهد که میان این دو عنصر اصلی اعتقادات شیعی، اتحاد و هم پوشانیِ کامل برقرار است. اما این ارتباط، چیست و چگونه این دو مفهوم، در یک قالب جای می گیرند و نهایتاً به هم می پیوندند؟ این، سوالی است که پاسخ به آن، هدف این نوشتار است. تحلیلی بر مفاهیم پیوند: در لغت به معنی خویشاوندی و نزدیکی نَسَبی و هم چنین به عمل فروبردن شاخه درختی به درخت دیگر گفته می شود.68 گاهی، پیوند و رابطه ای که میان دو چیز و یا دو کس برقرار می شود، آن دو را تا سر حدّ اتحاد پیش می برد؛ به گونه ای که میان آنان، هیچ فاصله و مرزی باقی نمی ماند. مراد از پیوند در عبارت پیوند عاشورا و انتظار ، به نوعی با هردوی این معانی سازگار است. عاشورا: در زبان عربی، به معنی دهمین روز ماه است. عاشورا از جمله روزهایی است که نزد مسلمانان و یهودیان، اهمیت داشته و دارد. به اعتقاد یهودیان، عاشورا یا کیپور ، روزی است که خداوند در آن، فرعونیان را در رودخانه نیل غرق کرد و حضرت موسی (علیه السلام) و بنی اسرائیل را از دست ایشان نجات داد؛ از این رو، روز دهم ماه تشرین را -که عید کیپور نامیده می شود- روزه می گیرند و آن را کفاره گوساله پرستی ِ بنی اسرائیل، می دانند. البته بسیاری از مورخان عرب، معتقدند که عاشورای مورد نظر یهودیان، با عاشورا ی مسلمانان، از لحاظ زمانی تفاوت دارد. به اعتقاد آنان، عاشورای یهود (کیپور)، روز دهم ماه تشرین (اولین ماه عبری) است. اما در نزد مسلمانان، این روز اعتبار دیگری دارد. بسیاری از اهل سنت، این روز را روزی مبارک و خجسته می دانند و بر این باورند که در این روز، خداوند، آدم و حوا را آفریده است؛ لذا روزه گرفتنِ در این روز را مستحب می دانند. ولی در نظر شیعیان، این روز، به جهت کشته شدن امام حسین (علیه السلام) در آن، شوم است؛ لذا این روز را روز حزن و اندوه قرار می دهند و در مساجد، برای امام حسین (علیه السلام)، نوحه سرایی و مرثیه خوانی می کنند.69 انتظار: در لغت، به معنی چشم به راه داشتن 70، و در اصطلاح چشم انتظاری برای فرا رسیدن ظهور موعود آخرالزمان است. هرچند که اعتقاد به مهدویت ، در بسیاری از ادیان و مذاهب وجود دارد، اما انتظار ، در فرهنگ شیعه، هویت یافته است. به اعتقاد مکتب شیعه، دوازدهمین وصی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم)، در پس پرده غیبت است و در زمانی که فقط خدا می داند، ظهور خواهد کرد؛ لذا اعمال و مناسکی را جهت تعجیل در فرج آن حضرت، انجام می دهند. عاشورا و انتظار به مثابه دو فرهنگ روشن است که منظور از عاشورا، صرف واقعه ای که در آن، امام حسین (علیه السلام) و یارانش به شهادت رسیدند نیست. چه آن که، اگر با این رویکرد، سالگرد عاشورا را گرامی بداریم، آن را به سطح یک سنت، تنزل داده ایم. بنابراین عاشورا را باید به چشم حادثه ای نگریست که رفته رفته به شکل فرهنگی پایدار در آمده و بر باورهای اعتقادی، استوار گشته است؛ لذا می توان ادعا کرد که حادثه عاشورا، از سطح فرهنگ نیز گذشته و به مثابه یک مکتب درآمده است. در این فرهنگ و مکتب، مفاهیمی همانند عزت، ایثار، شجاعت، ایمان، عمل به تکلیف و... به برکت حماسه امام حسین (علیه السلام) و اصحابش، بسیار جلوه نمایی می کند. انتظار نیز به باور ما، بر مدار معنای لغوی و حتی بر محور اعتقاد تعبدی به ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، نمی گردد. انتظار در فرهنگ شیعی، مفهومی با تشعشعات همه جانبه است. در این باور، انتظار، صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست؛ بلکه اعتقاد ی عملی و همراه با مسئولیت می باشد و مهمترین مسئولیت نیز، فراهم نمودن زمینه های ظهور و دعا برای فرج حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. به این ترتیب، اعتقاد به ظهور، همراه با عمل به تکالیف، رنگ و بوی عبادی پیدا می کند؛ همان گونه که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) فرموده اند: اِنتظارُ الفَرج عِباده 71٫ پس انتظار نیز همانند عاشورا، تبدیل به فرهنگ شده است؛ فرهنگی که در رأس آن، اعتقاد به غیبت و ظهور دوازدهمین ولیّ خداوند، قرار دارد. شخصیتهای اصلی فرهنگ عاشورا و انتظار چنان چه گذشت، عاشورا و انتظار از حد یک واقعه و عقیده عبور کرده و تبدیل به دو فرهنگ قوی و بالنده شده اند که امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به عنوان قهرمانان و شخصیت های اصلی، در رأس آن ها قرار دارند. در واقعه کربلا، امام حسین (علیه السلام) مرکزیت جریان را بر عهده داشت. ایشان در تمام طول جریان کربلا- یعنی از زمانی که کاروان حسینی (علیه السلام)، به واسطه اجبار یزید بر اخذ بیعت، تصمیم به خروج از مدینه گرفت و در مسیر پر حادثه کربلا واقع شد، تا زمانی که حماسه خونین عاشورا به وقوع پیوست- محوریت اصلی را به دوش می کشید و تصمیمات به اراده ایشان، اتخاذ می شد. هر چند که در قیام عاشورا، خاندان آن حضرت، به ویژه حضرت زینب علیها السلام و حضرت ابوالفضل (علیه السلام) نیز هنرنمایی کرده اند، اما جملگی آنان، تحت پرچمی گرد آمده بودند که امام حسین (علیه السلام) به اهتزاز درآورده بود. اما در فرهنگ انتظار، قهرمان و شخصیت اصلی، حضرت حجت بن الحسن (علیهما السلام) است. در این فرهنگ، همان گونه که امام حسین (علیه السلام)، در جایگاه امامت، حماسه عاشورا را خلق کرد، حضرت حجت (علیه السلام) نیز از همان جایگاه، فرهنگ و عقیده انتظار را آفرید. پنهان شدن آن حضرت از نظرها، باعث شد که پیوسته شعله شور و اشتیاق به ظهور و دیدار آن حضرت، در قلوب منتظران و پیروان، زبانه کشد. در فرهنگ انتظار، همه عناصر، پیرامون شخصیت آن حضرت قرار می گیرد. سخن گفتن از تاریخ و فلسفه غیبت، دوران غیبت، مدت غیبت، ارتباط با نائبان خاص، شرایط و زمان ظهور، وظایف منتظران و هر موضوعی که در فرهنگ انتظار مطرح می شود، به صورت مستقیم به شخصیت حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مرتبط است. بدین ترتیب، هنگامی که از پیوند عاشورا و انتظار سخن می گوییم، به نوعی از پیوند امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سخن گفته ایم؛ چه آن که، عاشورا و انتظار با نام این دو شخصیت الهی، قابلیت طرح و معنا پیدا می کند و اگر برای یک لحظه نام امام حسین (علیه السلام) و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از مفهوم عاشورا و انتظار جدا کنیم، برای این دو مفهوم، ماهیتی جز معنای لغوی، باقی نخواهد ماند. . منبع: تبیان مهدویت ...
نماز و امام حسین علیه السلام
مشکلات آن ، از نماز استعانت می جوید . اگر قرآن اقامه نماز را در اول وقت سفارش می نماید: أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ اسراء/78 ، امام حسین علیه السلام نماز عاشورا را در اول وقت، اقامه فرمودند . اگر حضرت عیسی مسیح سلام الله علیه تا زمانی که نفس دارند، مأمور به اقامه نماز شده اند : وَ أَوْصانی بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَیًّا مریم/31 ، امام حسین علیه السلام نیز ...
از عاشورا بیشتر بیاموزیم
عتاب قرار می دهد و حیات اسلامیت را در پرتو اجرای صحیح این فریضه می داند! به عبارتی اجرا و احیاء این فریضه در اندیشه حسین بن علی علیه السلام آن درجه از اهمیت را پیدا می کند، که برای تحقق آن، دست به خونبار ترین حادثه تاریخ می زند و خالق صحنه هایی می شود که نشان از رقت آور ترین و فجیع ترین دارد! و در این راه نه تنها خود و فرزندان و بستگان و اصحاب خود را فدا می کند، حتی اهل بیت خویش را به ...
رییسی:نامه رهبری درباره برجام یک منشور و فرمان است
: تمام خیزش های در مقابل ظلم در سراسر جهان برگرفته از واقعه عاشورا بوده است. امام حسین(ع) خون خود را داد که بشریت اهل تحول و تدبر شوند؛ چراکه فطرت بیدار امر به معروف و نهی از منکر را می پذیرد و با ظلم و ستم و تجاوز ضدیت دارد و در همان زمان بنی امیه بسیار تلاش کرد این فهم را بخشکاند و سوار برجهل نادان هایی شود که نهایتا در صفوف مقابل امام حسین(ع) ایستادند. دادستان کل کشور همچنین با بیان این ...
انقلاب اسلامی ایران نشات گرفته ازقیام عاشورااست
امام خمینی (ره) در سال 43 ، شهادت جمعی از دانش آموزان در سال 57 و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 58 در تاریخ انقلاب اسلامی به وقوع پیوست . حجت الاسلام سوری تصریح کرد: 13 آبان به عنوان یک روز ملی مبارزه با استکبار در حافظه تاریخی مردم ایران به ویژه دانش آموزان و دانشجویان نقش بسته و ثبت شده است . امام جمعه پلدختر گفت: فلسفه قیام امام حسین (ع) ایستادگی در برابر استکبار و ظلم و ستم و ...
نامه رهبری به رئیس جمهور تضمین کننده منافع ایران اسلامی است/ فرهنگ عاشورا جامعه را زنده نگه می دارد
، شهادت امام زین العابدین(علیه السلام)، خاطرنشان کرد: مصیبت و رنج اهل بیت عصمت و طهارت از بعد از واقعه عاشورا شروع شد. حجت الاسلام میرعمادی، 11 محرم را روز اسرا و مفقودان نامید، با گرامیداشت یاد مفقودان فاجعه منا، ابراز کرد: کشته شدن بیش از 8 هزار زائر در حرم امن الهی، مایه ننگ و رسوایی آل سعود است. وی، تصریح کرد: آل سعود عامل قتل دردناک حجاج در فاجعه منا ست، و دردناک تر از ...
توجه به شرایط رهبری درباره برجام یک معروف است
که برای ما مهم است با گذشته 36 - 35 سال پیام های عاشورا زنده است و باید در طول زمان به حرکت اجتماعی و سیاسی فرهنگ عاشورا عمل کنیم. دادستان کل کشور افزود: باید مسئولان ما در همه حوزه ها به پیام امام حسین(ع) و ولایتمردی حضرت ابوالفضل(ع) پافشاری کنند چراکه غدیر اگر عاشورا نداشت از دین پوسته ای بیشتر نمانده بود و اگر حضرت مهدی(عج) نبود این فراگیرشدن دین در عالم هستی وجود نداشت و ان شاء الله ...
زینب (س) در اندیشه امام موسی صدر/ نیازمند زنانی هستیم که اراده ها را قوی کنند و محکم بایستند
مکتوب شد. گوشه هایی از این سخنرانی، به نقش و جایگاه حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا و پس از آن اشاره دارد که مروری بر آن، خالی از درس و اندیشه نخواهد بود. زن در مکتب امام حسین علیه السلام؛ عنصری مغفول مانده امام موسی صدر در ابتدا از عنصری مغفول مانده، ولی عظیم در حماسه کربلا یاد کرده و می گوید: اما بعد، از ابتدای این ماه به موضوعی فکر می کردم که باید در این مکان ...
مثنوی بلند نینوا تقدیم به عاشقان ذبیح الله الاعظم
خواهد او، کرب و بلا به پا کند تا به شکوهِ مثنوی، مَحشرِ خون فرا کند سر ز قلم بِبُرَد و قِصّۀِ نینوا کند زُلفِ قلم به رنگِ خون، بر سَرِ نِی قمر کِشَد بر تنِ شمسِ عاشقی، شَعشَعۀِ تبر کِشَد کاخ سپیده را نگون ظلم سِکَندَر آورد تا زِ امام عاشقان، کُهنه زِ تن دَرآوَرد غرقه به خون و بی کَفنَ، بر سَرِ دارَش آورد کِشته به دارِ عاشقی، کُشتۀِ یارَش آورد او که اذان خون ...
امام رضا (ع)، پایه گذار عزاداری دهه اول محرم بودند
.../8/1 - 13:52 495979 خبرگزاری شبستان – شیراز: شاید برای شما هم این سئوال پیش آمده باشد که عزاداری در دهه اول که هنوز بر اساس همزمان سازی تاریخی هیچ اتفاقی در کربلا روی نداده است و امام حسین (علیه السلام) و یارانشان هنوز زنده هستند، چه لزومی دارد و چرا عزاداری ها و دسته روی ها در شب های دهه دوم کمتر می شود. در شب های دهه اول هر روز یا شبی به نام یکی از بزرگان ...
امام حسین (ع) به بشریت درس آزادگی داد
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، آیت الله عباسعلی سلیمانی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه در مصلای قدس زاهدان ضمن دعوت به رعایت تقوای الهی و احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: باید از منش و روش حضرت امام حسین (ه) در عاشورا درس گرفته و الگوگیری کنیم. نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: در حوادث ماه محرم درس های فراوانی نهفته است که با تدبیر در آن می توان از آنها ...
فرهنگ تاسوعا و عاشورای حسینی در وجود مردم گره خورده است
امام جمعه ی زاهدان و نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: فرهنگ تاسوعا و عاشورای حسینی که فرهنگ ظلم ستیزی و استکبارستیزی است در اعماق وجود مردم گره خورده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه ی سیستان و بلوچستان، آیت الله عباسعلی سلیمانی در خطبه های نماز جمعه زاهدان، با عرض تسلیت تاسوعا و عاشورای امام حسین(ع) اظهار کرد: عاشورا یک فرهنگ مستمر و سرمشق دائمی برای امت ...
مسئولین مراقب نفوذهای دشمن باشند/ توجه به شرایط مقام معظم رهبری در خصوص برجام یک معروف است
به روز تولد عاشوراییان تبدیل شد و آغازی است که می خواهد رسالت و رمز تحول و تمدن اسلامی را در جهان بشریت ایفا کند. رئیسی با بیان اینکه عاشورا رمز تحول در حیات انسان است، بیان کرد: امر به خوبی ها و نهی از زشتی ها در همه لایه های اجتماعی در طول همه قرون و اعسار رسالت عاشورای ابا عبدالله (ع) است. همه خیزش ها و انقلاب ها و ضدیت با ظلم و ستم که بعد از عاشورا به وجود آمده همه الهام گرفته از این ...