سایر منابع:
سایر خبرها
جهل حاکم بر برخی از عالم نمایان بدتر از ویروس کرونا است
سنت و جماعت است مراجعه کنید تاریخ طبری، البدایه و نهایه و کتب دیگر، در سال 18 هجری سال 640 میلادی در زمان خلافت جناب عمر بن خطاب، طاعون عمواس که از روستائی به همین نام در فلسطین آغاز شد همه شامات را درنوردید جمع زیادی از مسلمانان را کشت که به گزارش طبری 25 هزار نفر یا برخی از گزارشهای دیگر 30 هزار نفر از مسلمانان در این طاعون تلف شدند جمعی از صحابه و تابعین کشته شدند از جمله ابوعبیده جراح، معاذ بن ...
راهنمای مسیر سبز امید
بسیاری از ما نام صحیفۀ سجادیه و رسالۀ حقوق علی بن الحسین (ع) را شنیده ایم و برخی نیز این کتاب ها را خوانده ایم. شاید بتوان از خلال همین آثار به معرفتی نسبی از شخصیت آن حضرت دست یافت و ویژگی های شیعۀ راستین را در کلمات و جملات ایشان پیدا کرد. فراموش نکنیم که خواندن این کتاب ها وظیفۀ همۀ ما مسلمانان است. هستند کسانی که وقتی از خیابان سیدعلیخان اصفهان _که با همه فرعی بودنش برای اهالی کتاب ...
آمد امامی که به بندگی آبرو داد/ چرا لقب صاحب پینه ها را به امام چهارم دادند؟/ دعای امام سجاد (ع) هنگام ...
امام سجاد (ع) در پنجم شعبان سال 38 هجری قمری و به روایتی 48 هجری قمری به دنیا آمد و دوره زندگی ایشان همزمان با امامت سه امام شیعیان امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و حکومت یزید بن معاویه (61- 64ق)، عبد الله بن زبیر (61- 73) که حاکم مستقل مکه بوده است، معاویه بن یزید (چند ماه از سال 64)، مروان بن حکم (نه ماه از سال 65)، عبدالملک بن مروان (65- 86) و ولید بن عبد الملک (86- 96) بود. ...
کتاب وقعة صفین را معرّفی کنید و آیا این کتاب به فارسی ترجمه شده است؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی کتاب وقعة صفین که به معنای جنگ و پیکار صفین است، اثر ماندگار نصر بن مزاحم منقری عطار است.[1] نصر مزاحم عراقی و ساکن کوفه بوده است.[2] محمد بن علی (ابو سمینه) که از اساتید احمد بن محمد خالد برقی است؛ از نصر بن مزاحم روایت نقل می کند.[3] با توجه به وفات برقی در سال 274 یا 280ه.ق[4] می توان چنین حدس زد که نصر بن مزاحم در اواخر قرن دوم و اوائل قرن سوم ...
آیا دو روایتی که پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: مجالس خود را به ذکر علی( علیه السلام ...
علینا واسطاً، أخبرنا عبید الله بن أحمد أبو أحمد الفرضی إجازة، حدثنا محمد بن عمرو بن البختری، حدثنا ابن أبی عوف البزوری سنة خمس وستین، حدثنا کثیر بن هشام حدثنا جعفر بن برقان قال: بلغنی أن عائشة کانت تقول: زینوا مجالسکم بذکر علی علیه السلام .[4] هر چند که تمام راویان موجود در سند این روایت از افراد برجسته نیستند، ولی قرائن و شواهد موجود، موجب اطمینان به متن این احادیث می شود. از جمله این قرائن می ...
آیا بر اساس روایات بیشتر بهشتیان را افراد ابله تشکیل می دهند؟!
بی تا. [4]. ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 477، واژه بله ، دار صادر، بیروت، 1414ق. [5]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج 6، ص 343، کتابفروشی مرتضوی، تهران، 1375ش. [6]. ابن ادریس، محمد بن احمد، السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی (و المستطرفات)، محقق، مصحح، الموسوی، حسن بن احمد، ابن مسیح، ابو الحسن ، ج 3، ص 566، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1410ق . [7]. کافی، محقق، مصحح ...
منظور روایاتی که دانش پژوهان را مانند مجاهدان در راه خدا معرفی می کند چیست؟
...، بلکه دانشی است که در خدمت دین و مردم باشد؛ علمی که در رشد معنوی و مادی مردم تأثیر داشته باشد، نه علمی که در خدمت ستمگران و حاکمان جور باشد و علیه مردم به کار گرفته شود. [1]. قَالَ عَلِیٍّ ( علیه السلام ): الشَّاخِصُ فِی طَلَبِ الرِّزْقِ الْحَلَالِ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه ، ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی ، دعائم الإسلام، محقق، مصحح، فیضی، آصف ، ج 2، ص 15، مؤسسة آل البیت ...
زندگی امام سجاد(ع) در آینه مکتوبات
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ با طلوع چهارمین خورشید آسمان امامت و ولایت، حضرت علی بن الحسین (ع)، آن حضرت 35 سال امامت کرد و زمانی به امامت رسید که جامعه روزگار پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته بود و وارث شرایطی بود که کج اندیشی، فرصت طلبی، عدالت گریزی، دنیاپرستی و عافیت طلبی از ویژگی های بارز آن بود. پیامبر اکرم (ص) پس از بیست و سه سال نورافشانی و در واپسین لحظات عمر خویش فرمودند، از میان ...
ابن وافِد لَخمی؛ داروشناسی از اندلس
ن یوسف، مشهور به ابن لونقه طلیطلی، و نیز ابوبکر محمد بن زهیر، پزشک اندلسی، را نام برد. ابن وافد در طول زندگی خود آثاری را به نگارش درآورد. برخی از این آثار عبارت اند از: 1. الادویة المفردة، مهم ترین و مشهورترین اثر طبی اوست که برای نگارش آن بیست سال وقت صرف کرد. به گفته صاعد اندلسی این کتاب شامل همه آموزش های طبی دیوسکوریدس و جالینوس بوده است. 2. تدقیق النظر فی ...
منظور از خاک آلود کردن نامه چیست؟ و چرا در گذشته این کار را انجام می دادند؟
...> 2. از علی بن عطیّه نقل شده است: او نامه هایی از امام موسی بن جعفر( علیه السلام ) دیده بود که بر مرکّب آن خاک افشانده بود .[2] 3. ترجمه روایت سوم نیز مانند روایت اول است. 4. امام رضا( علیه السلام ) از پدران خود از پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) نقل می فرماید: به دنبال نیازمندی های خود بامدادان بروید که آسان تر به دست می آید و نامه را خاک آلود کنید که حاجت بهتر روا می شود و ...
سجّادِ حُسین؛ فرزندِ بانویی ایرانی و بزرگ زاده
حضرت ، شهر بان، دختر یزدگرد - آخرین شاه ساسانی - می باشد. وی طی فتوحات شهرهای ایران به دست مسلمانان اسیر گشت و از ایران به مدینه برده شد و در پرتو حمایت امیر المومنین علیه السلام آزاد گردید، به همسری حسین بن علی علیه السلام در آمد و افتخار یافت تا مادر امام زین العابدین علیه السلام باشد و نه امام معصوم از نسل او پدید آمد. علی علیه السلام درباره او به فرزندش حسین علیه السلام سفارش فرمود: از ...
صحاح سته اهل سنت کدام اند و تا چه میزان معتبرند؟
در وصف خلفا، بویژه معاویه حدیث منزلتی از پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) جعل می کرد مورد لطف معاویه و...، قرار می گرفت، تا اواخر قرن دوم به کوشش جاعلان، حدیث منسوب به پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) فراوان شده بود و تعداد آن به ششصد یا هفتصد هزار می رسید، پس از این که عمر بن عبد العزیز به حکومت رسید به ابو بکر بن حزم نوشت: بنگر از حدیث پیامبر هر چه هست بنویس که بیم دارم علم از میان ...
زندگی نامه حضرت امام سجاد (علیه السلام)
...، أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّةُ اللهِ وَ ابْنُ حُجَّتِهِ وَ أَبُو حُجَجِهِ، وَ ابْنُ أَمِینِهِ وَ ابْنُ اُمَنائِهِ، وَ أَنَّکَ ناصَحْتَ فِی عِبادَةِ رَبِّکَ، وَ سارَعْتَ فِی مَرْضاتِهِ، وَ خَیَّبْتَ أَعْداءَهُ وَ سَرَرْتَ أَوْلِیاءَهُ، أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ عَبَدْتَ اللهَ حَقَّ عِبادَتِهِ وَ اتَّقَیْتَهُ حَقَّ تُقاتِهِ وَ أَطَعْتَهُ حَقَّ طاعَتِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقِینُ، ...
نگاه احادیث به قیمت گذاری کالا چگونه است؟
...، تهران، چاپ دوم، 1375ش. [3]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: میر دامادی، جمال الدین، ج 4، ص 365، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [4]. زمخشری، محمود بن عمر، مقدمة الادب، ص 272، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ، چاپ اول، 1386ش؛ فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، ص 222. [5]. جمعی از نویسندگان، شرح المصطلحات ...
چرا امام علی(ع) در روز میلاد قمربنی هاشم اشک ریخت؟
درس ها و عبرت هایی در این اتفاق وجود دارد؟ شخصی به نام عبدالله بن ابی المحل در گروه عمر سعد و ابن زیاد بود که از اقوام و خویشاوندان حضرت ام البنین سلام الله علیها بود. او از عبیدالله بن زیاد برای حضرت عباس علیه السلام و سه برادر ایشان که در لشکر امام حسین علیه السلام بودند، امان نامه گرفت تا از این طریق دور امام حسین علیه السلام را خالی از مردان شجاع و باوفا کند. اما حضرت عباس علیه السلام و ...
منظور از این که در روایات آمده: خدا کالاها را گران و یا ارزان می کند، چیست؟ آیا این دسته از روایات بر ...
...، با تحقیق و تعلیقه: بدیوی، یوسف علی، ص 192، دار ابن کثیر، دمشق، بیروت، چاپ سوم، 1421ق. [2]. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج 8، ص 50، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1417ق. [3]. إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُسَعِّرُ، الْقَابِضُ الْبَاسِطُ الرَّازِقُ، إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ أَلْقَی رَبِّی وَلَیْسَ أَحَدٌ یَطْلُبُنِی بِمَظْلِمَةٍ فِی دَمٍ وَلَا مَالٍ ؛ ابن ماجه قزوینی، محمد بن یزید، سنن ابن ...
محمد بن جمهور که بود؟ نظر دانشمندان رجالی درباره او چیست؟
شیعه نیوز : پرسش درباره هویت، طبقه، احوال و کتاب های محمد بن جمهور اطلاعاتی می خواستم؟ نظر مؤلّفان رجالی (کشّی، علامه حلی، خویی و....) درباره او چیست؟ پاسخ اجمالی محمد بن جمهور؛ ابو عبدالله، یکی از راویان امام کاظم( علیه السلام ) و امام رضا( علیه السلام ) است. وی کتاب هایی مانند ملاحم ، نوادر الحج ، ادب العلم ،[1] صاحب الزمان ، وقت خروج قائم(عج) و رساله مذهبه از امام رضا ...
ابن فضل الله، مورخی که از امور دیوانی کناره گرفت
به زیور طبع آراسته شده، بهره برده ایم. شهاب الدین احمد بن یحیی عُمَری (700-749ق)، مورخ، جغرافی نگار و ادیب شافعی مذهب است . نسب ابن فضل الله به عمر بن خطاب می رسد. وی در شوال سال 700 ق در دمشق به دنیا آمد. نخست در همان شهر و پس از آن در حجاز و مصر تحصیل کرد. وی مقدمات علوم را از شیخ کمال الدین بن قاضی و پس از آن از شمس الدین بن مسلم فرا گرفت. فقه را از قاضی القضات شهاب الدین ...
ترجمه و تفسیر دعای الهی عظم البلاء چیست؟
. ای مولای من! ای صاحب الزمان! فریادرس فریادرس فریادرس، مرا دریاب مرا دریاب مرا دریاب.[5] راوی گوید: همانا آن حضرت وقتی به این فراز از دعا یا صاحب الزمان که رسید به سینه شریف خود اشاره کرد. [1]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص 280- 281، دار الرضی، قم، چاپ اول، بی تا. [2]. عاملی (شهید اول)، محمد بن مکی، المزار فی کیفیة زیارات النبی و الأئمة( علیه ...
آیا امکان دارد کتاب تحف العقول و نویسنده آن را معرّفی کنید؟
خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) تربیت شد و از همان کودکی عشق و علاقه به محمد و آل محمد در دل او جای گرفت. نوشته های او از همان زمان نگارش مورد توجه علما و بزرگان قرار گرفت. روایات او نیز در مجموعه های بزرگ روایی شیعه؛ مانند وسائل الشیعة و بحار الأنوار آمده است. شیخ حُرّ عاملی درباره ایشان می نویسد: ابو محمد، حسن بن علی بن شعبه، دانشمندی با فضل و حدیث شناسی بزرگ است .[3] سخن ...
آیا روایت عشره مبشره (مژده بهشت به ده نفر از اصحاب پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم )) صحیح است؟
، علی بن محمد، مناقب أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب رضی الله عنه، محقق: وادعی، أبو عبد الرحمن ترکی بن عبد الله، ص 305 و 357، دار الآثار، صنعاء، چاپ اول، 1424ق. [7]. شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 303، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش؛ ابن کثیر بصری، إسماعیل بن عمر، جامع المسانید و السُّنَن الهادی لأقوم سَنَن، ج 3، ص 495، دار خضر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت ...
آیا خطبه شقشقیه دارای سند صحیح بوده و آیا این خطبه دلالت بر غصب مقام خلافت امام علی(علیه السلام ) دارد؟
توان در آن اشکالی را ایجاد کرد. این خطبه دارای نقل های متفاوتی است. برخی منابع قبل از سید رضی، نیز این حدیث را نقل کرده اند[3] که در نتیجه می توان گفت سید رضی گوینده این گفتار نبوده و قبل از او نیز این روایت وجود داشته است. علاوه بر این، مطلبی را ابن ابی الحدید از اهل سنت از اساتید اهل سنت خود نقل می کند که بسیار جالب است: استادم أبو الخیر مصدق بن شبیب الواسطی در سال 603 هجری قمری برایم ...
آیا نگاه کردن به چهره عالم عبادت است؟
چهره عالم برتر از آزادی هزار بنده است... . [1]. ابن اشعث، محمد بن محمد، الجعفریات (الأشعثیات)، ص 194، مکتبة النینوی الحدیثة، تهران، چاپ اول، بی تا. [2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 205، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [3]. شعیری، محمد بن محمد، جامع الأخبار، ص 38، مطبعة حیدریة، نجف، چاپ اول، بی تا. T ...
عبادة بن صامت که بود؟ آیا درست است که شیعیان او را توثیق نکردهاند و از انصار معاویه بود؟
(مانند رجال کشی، رجال علامه حلی، رجال ابن داود و..) و منابع اهل سنت آمده است، با هم متفاوت است. در تاریخ و منابع اهل سنت چنین بیان شده است که وی در زمان خلیفه دوم به شام رفت و منصب قضاوت آنجا را گرفت و در همانجا در گذشت. اما در منابع شیعی از حضور او در حجاز و عراق سخن به میان آمده!، مطلبی که در منابع و تاریخ منتسب به اهل سنت، اشارهای بدان نشده است. به عبارت دیگر؛ یک نفر به نام عبادة بن صامت وجود دارد ...
ریشه های نگاه الحادی به طب در اندیشه های مسلمانی
هم در اصطلاح این جماعت در همین چهارچوب تعریف می شود، و عجیب این که پای اختلاف و شکاف های عظیم سیاسی در جامعه هم در نهایت، متکی به آن تفاسیر یا صورتی از آن ها می رسد. این جریان، در تعریف علم جدید به گونه ای رفتار می کند که گویی این علم، صبغه الحادی دارد و این در اثر برآمدن تفکر فلسفی جدید در غرب طی پنج شش قرن اخیر بوده است. بر اساس همین تفکر، گفته می شود که علوم جدید غربی، نه تنها علوم انسانی ...
چرا در میان کتب روایی شیعی، کتب اربعه از شهرت و اعتبار بیشتری برخوردار است؟
.... شیخ صدوق، خصال، ترجمه کمره ای، محمد باقر، ج 1، ص 52، انتشارات کتابچی ، تهران ، چاپ اول ، 1377ش . [5]. خرمشاهی، بهاء الدین، انصاری ، مسعود، پیام پیامبر، مقدمه ترجمه، ص 23 - 24، نشر منفرد، تهران ، چاپ اول ، 1376ش . [6]. همان، ص 27 - 28. [7]. شیخ طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن، الإستبصار فیما اختلف من الأخبار، خطبه مؤلف، ج 1، ص 2، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1390ق. [8]. پیام پیامبر، مقدمه ترجمه، ص 23 – 28. T ...
روشنفکران و اندیشمندان خبرساز سال 98
هایی کرده و خویشتن را به دست خود به تهلکه اندخته است. " 2. رضا داوری ؛ تأمل درباره خرد سیاسی سرشناس ترین فیلسوف فرهنگ ایران در سالی که تمام شد، همچون دو سال گذشته به خرد سیاسی اندیشید. او در یکی از گفتگو های خود چنین اظهارنظر کرد: "اکنون جهان توسعه نیافته، چون فلسفه ندارد، بهره اش از خرد سیاسی بسیار اندک و گاهی هیچ است. به این جهت نه مستبد این جهان واره چندان قدرت استبداد دارد و ...
آیا خطبه های بیان ، افتخاریه و تطنجیه که در مشارق الأنوار حافظ بُرسی وجود دارند، معتبراند؟
...، مشارق أنوار الیقین فی أسرار أمیر المؤمنین( علیه السلام )، محقق و مصحح: عاشور، علی ، ص 260، أعلمی ، بیروت، چاپ اول، 1422ق. [3]. ر.ک: همان، ص 260 – 262. [4]. همان، ص 263. [5]. همان. [6]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن ، الجواهر السنیة فی الأحادیث القدسیة (کلیات حدیث قدسی)، ص 647، انتشارات دهقان ، تهران، چاپ سوم، 1380ش؛ ابن أبی الحدید، عبد الحمید بن هبه الله ...
چرا در روایات دلیل استحباب هفت تکبیر اول نماز، تنافی وجود دارد؟
...> [1]. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 1، ص 161، مؤسسه مطبوعات دارالعلم، قم، چاپ اول. [2]. ر.ک: حجاب های نورانی ، سؤال 4767. [3]. شیخ صدوق، محمد بن علی، علل الشرائع، ج 2، ص 332، کتاب فروشی داوری، قم، چاپ اول، 1385ش. [4]. همان. [5]. همان، ص 332. [6]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: میردامادی، جمال الدین، ج 4، ص 218، دار الفکر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. ...
سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد (ع) مبارک
مادری ولی خدا و زینت عبادت گران را به دست آورده بود سوگندنامه ، پس از ولایت فرزندش ، با فاصله ای بسیار اندک جهان را بدرود گفت و علی بن الحسین در داماد دایه ای پرورش یافت که هماره او را مادر صدا می زد. * امام سجاد (ع) ابن الخیرتین یکی از نام هایی که امام سجاد علیه السلام را با آن می خواندند ابن الخیرتین است و علت این نام گذاری سخنی است مستند به رسول خدا که : در میان عرب ، نسل قریش و در ...