سایر منابع:
سایر خبرها
شور انگیزترین عاشقانه عطار حسن بلخاری قهی | رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
پنجم در پی دست یافتن به خاتم سلیمان است تا به وسیله آن بتواند بر دیو و پری فرمان راند و حکم مطاع یابد پدر این را نیز روا نمی شمارد. زیرا حقیقت حکومت که ظلم ناکردن به رعیت است را اولی بر قدرت و سطوت آن می داند و نهایت فرزند ششم جویای علم کیمیا است. علمی که به واسطه آن بتواند اظهار قدرت کند و جهان را ایمن گرداند و فقیران را غنا بخشد پدر این را نیز از جمله آثار حرص می شمارد و فرزند را در پی یافتن ...
سه نقد بر فیلم آخر حاتمی کیا؛ خروج را ببینیم یا نه؟
گری صنفی قصد سفر به تهران برای ملاقات با مسئولین را دارند. نقد اول یادداشت علی منصوری از وب سایت فیلموویز: در دنیای کودکی در جشن ها و به خصوص جشن تولد ها زمانیکه نوبت به باز کردن هدیه ها می رسید، دو شعر ورد زبان شادی کنندگان جشن بود. شعری با بار مثبت و حاوی تشکر و تحسین و شعری با بار منفی و حاوی اعتراض و شماتت که صد البته دندان اسب پیش کشی را شمردن خود کار ناپسندی ...
کرونا علیه دستمزدهای نجومی
...، یعنی سود دادن سرمایه، موجب می شود دنیای فوتبال بر مدار خاصی بگردد. در این مدار خاص، مشتری یابی نقش ویژه ای پیدا می کند. نام دیگر مشتری یابی، توسعه فوتبال است. وقتی فیفا از توسعه فوتبال حرف می زند، منظورش این است باید مردمان بی علاقه به فوتبال را به این ورزش علاقه مند کنیم. اما واقعا چرا باید این طور شود؟ مردم هندوستان علاقه ای به فوتبال ندارند؛ مردم چین هم. چرا باید فیفا بکوشد بلکه در دو دهه ...
محسن چاوشی، خواننده همه کاره یا مولانای دروغین؟ بررسی سروده های چاوشی
...> شیر خدا باز خود بنده نوازی کند - (بنده نوازی) مختص خدای متعال است. لافتی ای پدر لافتی جز شما فزّتُ بربک علی فرق تو را می خرم - مصراع اول اشکال وزنی دارد. معنای مصراع دوم (خریدن فرق امام) موهن است. هم چو برادر، شهید دست و سرم آن او زهر بنوشم شها بنده شهیدت شوم - مصراع اول آشفتگی نحوی و نارسایی معنایی دارد. قافیه بیت (می خرم-شوم) غلط ...
پاسخ مستدل استاد دانشگاه تهران به دکتر سروش
مابعدالطبیعه مدرسی در دست بگیرم، می پرسم آیا در آن هیچ استدلال انتزاعی درباره کمیت یا عدد هست؟ آیا استدلال تجربی درباره واقعیات و موجودات در آن هست؟ اگر پاسخ منفی است پس آن را در آتش افکنید چون چیزی جز سفسطه در این کتاب وجود ندارد.".Hume.An) Enquary Concerning human understanding.p,165( روشن است که براساس این تعابیر، هیوم به امور ماوراطبیعی از جمله خدا، عالم غیب و آخرت و ... اعتقادی ندارد ...
کرونا و عینک شکسته غربزدگی
نوع واکنش های معمول این افراد در مواجهه با مشکلات کشور مطلع است[3]، تغییر مسیر ایشان از تلاش برای یافتن موارد قلیل یا نمونه های استثنایی از واقعیت های کشور به منظور سخن گفتن از بحران های انباشته شده و از بین رفتن سرمایه اجتماعی و فروپاشی کامل اجتماعی، به نگاهی که ظاهرا نکات مثبت یا زیبایی هایی نیز در این کشور می بیند، دهانی باز از تعجب و حال انسان برق گرفته را رقم می زند. اگر توجه شود که این تغییر ...
تتلو رکورد می زند؛ وزیر ارشاد توئیت / سه احتمال برای جنجال لایو
معمولاً در موارد این شکلی توسط چند روحانی اینستاگرامی و چند صفحه تلگرامی تکرار می شود و اساساً چیزی به نام کنترل فرهنگ را مردود می سازد. تتلو کماکان لایو خواهد داد. موزیک منتشر خواهد کرد. زود شروع کرده است و تازه ابتدای راه است. با مخاطبانش ارتباط خواهد گرفت و دختران نوجوان ایرانی را بنده شیوه خود خواهد کرد. این مسیری است که در سالهای آینده بدون شک پیموده خواهد شد؛ اگر همچنان روش های ...
تذکرةالاولیا را حسین کُردی بخوانیم یا ویتگنشتاینی؟
زندگی شخصی او تقریباً هیچ اطلاعی در دست نیست. وقتی افسانه ها را- که حاصل تخیل مردمان قرن ها بعد از وفات اوست- به یک سوی نهیم، جز نام خودش و نام پدرش و زادگاهش و طبعاً محل دفن او چیز دیگری باقی نمی ماند، در صورتی که از پدرش و نام زادگاهش و طبعاً محل دفن او چیز دیگری باقی نمی ماند؛ در صورتی که از سنایی- که یک قرن پیش تر از او می زیسته- نکته های بسیاری می دانیم که درباره عطار عشری از را هم نمی دانیم ...
درباره عطّار نیشابوری امیرحسین دولتشاهی
بیست و پنجم فروردین به نامِ یکی از قله های شعر فارسی نام گذاری شده است؛ به نام مردی که غزل ها و رباعی ها و مثنوی هایش، همواره در زمره مهم ترین آثارِ شعری فارسی بوده و قلندری هایش در غزل راهگشای طریقی تازه در شعر فارسی به حساب آمده است. البته در کنارِ این همه شاعرانگیِ او نباید تذکرة الاولیا یش را از یاد برد که قدرتِ نویسندگی اش را تک سواری است در میدانِ نثر عارفانه. امروز، روز شیخ فریدالدین عطّار ...
پاسخ محمد محمدرضایی به اظهارات اخیر عبدالکریم سروش: این سخن که خدا در هر حادثه خاص حضور ندارد شبیه ...
افسانه ای بیش نیست و آسمان تهی است (محمودی، ابوالفضل، خاستگاه دین، در کتاب محمدرضایی، محمد و دیگران جستارهایی در کلام جدید.... ص 187؛ توسلی، غلام عباس، نظریه های جامعه شناسی، ص 62 و ص 187) علوم انسانی اسلامی بدین معناست که با چشمانی باز و عقلانیت لازم، روش و آیین پدران علم جدید را مورد نقادی قرار داده و با دلیل و برهان معلوم سازیم که آنان بر راه صحیحی حرکت نکرده اند و در مقابل آنها ...
مواجهه دولت با اقتصاد کرونازده، هوشمند یا سردرگم؟ حسن خانی: تصویب وام، بزرگترین هنر دولت شده؛ از مالیات ...
ست در پازل فکری یک جریان خاصی اتفاق می افتد. برخی به دنبال این هستند تا به قیمت حفظ سلامت، اقتصادمان ضربه بخورد و بتوانند دوگانه ای را در جامعه ایجاد کنند. همه می دانند که حداقل از لحاظ اجتماعی سلامت در درجه اول است و در مرحله بعد اقتصاد، اگر راه حل این باشد که چرخشی داشته باشیم یا نرمشی داشته باشیم می خواهند فضاسازی را ایجاد کنند. تأثیر کرونا بر مصرف اقلام مختلف یکسان نیست وی ...
سوءتفاهم چاوشی و دوستانش
، قافیه شده است؛ بی آنکه به اتمسفری که این کلمه پس از آمدن در جایی از شعر ایجاد می کند کمترین توجهی شده باشد. این است که می بینیم در دو بیت مجزا و هرکدام فاقد نسبت محتوایی و ساختاری با قافیه، یک بار بنده نوازی و بار دیگر فتح اراضی قافیه گرفته شده است. بگذریم که در این غزل یا شبه غزل یا هر چه نامش را بگذاریم، قواعد اولیه وزن و عروض هم در جا هایی در هم شکسته؛ آن هم نه در حد لنگ یا شکست ...
حلالی: دیگر برای انصاری فرد احترام قائل نیستم
محمد قراگزلو/اسماعیل حلالی، هافبک سابق پرسپولیس و تیم ملی که تا چند ماه پیش سرمربی تیم امید باشگاهش هم بود، دل پری از اتفاقات این باشگاه دارد؛ تا جایی که کافی است در یک گپ دوستانه به یک موضوع اشاره کنی و او با حرارت بسیار درباره مسائل مربوط به پرسپولیس و فوتبال ایران دقایقی طولانی حرف بزند. در این گفت و گو، حلالی درباره سیستم مدیریت و مشکلات باشگاه پرسپولیس حرف های جالبی می زند که خواندنی است ...
او با صدای محسن چاووشی+صوت
بر سرم ، او برسَد در برم شبهِ پیمبر کلان ، جامهی تن همچو آن جامه دران خواهمش ، از سرِ او نگذرم با یدِ الله با تیرِ علی ذوالفقار سینهی گردن کَشان ، اذن دهد میدرم خوی علی خویِ او ، رویِ علی رویِ او دست به زانو زَند ، فتحِ اراضی کند خوی علی خویِ او ، رویِ علی رویِ او دست به زانو زَند ، فتحِ اراضی کند او با صدای محسن چاووشی، بشنوید و دانلود کنید؛ ...
چگونه ابتذال و جعل از چاوشی، مولانا ساخت؟
الله با تیغ علی، ذوالفقار سینه گردن کشان اذن دهد می درم یک مورد از ایرادات وارده جناب امینی به شعرِ پرغلط چاوشی: شبه پیمبر کلان جامه تن همچو آن جامه دران خواهمش از سر او نگذرم (کلان) در مصراع اول بی معناست. (جامه تن) حشو قبیح است. (همچو آن) مرجع ضمیرش مشخص نیست. (جامه دران) در شعر عرفانی از نشانه های وجد و شور و حال است اما سراینده آن را به عنوان یکی از روش های مجازات به کار برده است. ...
یادداشت میهمان|چاووشی خواننده خوبی است اما شاعر نیست
به سازی کند آمده با قصد خود هرچه بتِ قادر است با تبرش یک نفس دست درازی کند خویِ علی خویِ او رویِ علی رویِ او دست به زانو زنَد فتح اراضی کند تیغ کَشاند به هر کس که به ناحق گرفت عدل کَشاند به هر قصد به قاضی کند سر بزند آن که را خونِ خلایق مَکید آبِ رخِ مردُمان ریخته بازی کند باز بگیرد خود آن آهِ دلِ مردُمان خود دِل ...