سایر منابع:
سایر خبرها
شب قدر شب تبشیر است یا تنذیر؟
معنای دوم. مراد از تعیین مقدّرات جهان هستی در شب، اطلاع یافتن رسول الله (ص) و ائمه اطهار (ع) از جزئیات مقدرات است. این معنا را علامه طباطبایی در جلد هجده المیزان محتمل دانسته، و البته میتواند احتمال دقیقی باشد. چرا که روایاتی که در بخش های بعدی می آوردیم تایید کننده این ایده میباشد که یک سوی مهم از شب قدر؛ امام معصوم است. قدرِشب قدر قدرِشب قدر، دراین نقطه نهفته است که ...
از درجات حکمت خواجه عبدالله تا مفسری قرآن کریم/ نثر خواجه، سراسر حکمت است
خواجه دارند. در نثر وی بویژه آنجا که نوعی دیالوگ و خردورزی با نفس و خدا در جریان است، ریتم خاصی وجود دارد که به آن نثر آهنگین می گوییم. در واقع، در شعر به چنین فرمی قافیه و در نثر، سجع گفته می شود. وی تصریح کرد: سجع، موسیقی درونی دارد که گزاره های خواجه را به شعر نزدیک می کند. در اینجا مثال هایی آورده می شود: عشق مردمخوار است و بی عشق مردم، خوار. یا آدمی زاینده است و عشق آینده است. چنین ...
حیات طبیه با پذیرفتن ولایت اهل بیت به دست می آید
یعنی در دنیا چون ولایت آن ها را داشتیم و مسیری را رفته ایم که گرفتار جهنم نشویم و در صراط مستقیم حرکت کرده ایم و کسی که در طریق امام علی(ع) باشد و در این مسیر حرکت کند مشکلی ندارد که درباره آن احکام تند صادر شود تا ولی او بیاید نجاتش دهد؛ مفهوم این است. مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: پس این روایات مفهومش این است کسی که تحت ولایت خدا قرار گرفت و ولایت پیامبر(ص) و معصوم را پذیرفت سبک زندگی ...
فرصتی برای ترمیم گذشته و ترسیم آینده
.... ما همه مان سال گذشته خطا کرده ایم و این خطاها قابل شمارش هم نیست. شب نوزدهم، شب اندازه گیری امور نسبت به آینده و شب بررسی است. آیا در اندازه گیری امور سال آینده که قرار است امشب انجام شود، سوابق ما هم در نظر گرفته می شود یا خیر؟ اگر بنا باشد که گذشته ما بررسی شود، راه ترسیم برای ما بسته می شود. ترسیم بدین معنا است که از خدا تقاضا کنیم که سال آینده ما به احسنِ وجه باشد. گذشته خراب ...
روضه خوانی از کجا باب شد؟/ منقبت حیدر کرار در نقالی شب های احیا
هرچند، چون غُلات نگویم: خدا علی است شاهان بسی به حوصله دارند مرتبت لیکن چو نیک در نگری پادشا علی است گربگذری ز مرتبه کبریای حق بر صدرِ دور زودگذر کبریا علی است بسیار حُکم ها به خطامان رود ولی در حقِّ آن که حُکم روَد بی خطا علی است گر بی خودم، وگر به خود، اینم ثناش بس در هر مقام بر لبم آوای یا علی است ...
در محضر ملکوت
را اعلام کردند، به دنبال درخواست های مصرانه و مکرر راضی شدند تا رساله عملیه ایشان در تیراژ وسیع به چاپ برسد، با این حال از نوشتن نام خویش بر روی جلد کتاب دریغ ورزیدند. در همین ارتباط یکی از مرتبطین ایشان می گوید: ایشان پیش از در گذشت آیت الله العظمی اراکی، چون مطلع شدند جامعه مدرسین نظر به معرفی ایشان را دارند پیغام دادند که راضی نیستم اسمی از بنده برده شود؛ و بعد از فوت مرحوم اراکی و پیام جامعه ...
گفتگوی کمتر دیده شده آیت الله هاشمی در مورد شب های قدر
نزدیک هستند. ○ رابطه ای را که بین ولایت امیرالمومنین (ع) و شب قدر وجود دارد، چگونه توصیف می کنید؟ ● اینجا خودم یک بحث اساسی دارم که نظریه تفسیری خودم است. نمی دانم دیگران چنین چیزی را گفتند یا نه. فکر می کنم و شواهدی هم دارم که شب قدر با این دعاها و روحیه ای که عبّاد خداوند پیدا می کنند، شب قدر می شود یعنی این خود انسان است که قدرساز است. به بحثی که در مورد اختیار و سرنوشت مطرح کردید ...
خلاصه مقالات بیست و هفتمین شماره فصلنامه سیاست متعالیه
به وجود برخی اشارات مختصر در آثار ملاصدرا اذعان داشته و بنا به نظر ایشان، این مطالب صرفاً تکرار مباحث پیشینیان نیست، اگرچه ملاصدرا از آثار گذشتگان تغذیه کرده است. امتناع خردورزی سیاسی در معنای امتناع استخراج مبانی سیاست و فلسفه سیاسی از حکمت متعالیه، پذیرفتنی است، چون از اصول متافیزیکی صرف نمی توان مبانی و دیدگاه سیاسی خاصی را نتیجه گرفت، بلکه اصول متافیزیکی قابل تطبیق انحصاری بر زمان و ...
رهبری به دانشجویان: دولت جوان حزب اللهی علاج مشکلات است[+متن کامل]
ها منفی بافی میکنند و ضعفهایی را که در وجود خودشان هست، به کشور، به جامعه، به نظام جمهوری اسلامی نسبت میدهند لکن واقعیّت قضیّه این است که خوشبختانه در کشور یک احساس عمومی عمیقی وجود دارد و آن، احساس عزّت و قدرت است. ایجاد احساس حقارت در ملّتها، زمینه ای برای تسلّط استبداد و استعمار ببینید، من یک توضیحی اینجا عرض بکنم: یکی از چیزهایی که در برخورد استبدادی و استعماری با ملّتها خیلی ...
خادمیان: خواب و حکایت، حجت شرعی ندارد / جنتی: با تضعیف مداحی، آب به آسیاب دشمن نریزیم
. حکایتی که مداح مورد نظر خواند، کل مکتب را زیر سؤال می بَرَد. ما کاری به شخص ایشان نداریم، نه به ایشان حسادت داریم و نه رقابتی می کنیم. اصلاً در این وادی ها نیستیم. بعضی می گویند با نقل چنین حکایاتی، افراد خاکستری جامعه به محبت و مودت اهل بیت(ع) جذب می شوند! آیا هدف، وسیله را توجیه می کند؟ مکتب ما قائل نیست که هدف، وسیله را توجیه کند لذا حضرت امیر(ع) حاضر نشد در آن شورای شش نفره، با دروغ ...
استاد سروش محلاتی مطرح کرد: نایب خاص امام کاظم که عدالت را از دست داد!
حاکم عصمت داشت و نه عدالت، چه جایگزینی برای جلوگیری از استبداد و دیگر مفاسد قدرت وجود دارد؟ پاسخ داد: در این شرایط باید راه های عرفی جهت جلوگیری از استبداد که بشر به آن رسیده است، مورد استفاده قرار گیرد: مانند تفکیک قوا، محدودیت زمان مسئولیت، نظارت بر قدرت، انتخابات و سایر ابزارهایی که بشر به صورت عرفی به آن رسیده تا استبداد در حکومت را کنترل کند. حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی به نقل از ...
کتاب شریعت، حکمت و اخلاق بخش بیست و یکم از سلسله نوشتارهای حضرت آیت الله صافی گلپایگانی
ترین فرد مقرّر شده، و استوارترین نظام حقوقی و بزرگ ترین موازین علمی قضایی و عظیم ترین تشریع روشن و منوّری است که همانند آن در عالم، هرگز پدیدار نشده است.(15) 17. الکس لوازون: محمّد صلّی الله علیه وآله وسلّم کتابی به جا گذارد که در میان مسایل علمی جدید و نوین، آیت بلاغت و سجل اخلاق و کتاب مقدّس است؛ مسأله ای که با اساس و پایه های اسلامی معارضه نماید، وجود ندارد و بین تعالیم قرآن و قوانین ...
روز بیست ودوم: راه را گم نکنی
. راه دعا را گم نکنی! روایات متعددی داریم که این بحث را مطرح کرده اند. کسی می آید خدمت امام صادق(علیه السلام) و می گوید آقا، من دعا می کنم ولی دعاهایم به اجابت نمی رسد؛ چه کار کنم؟ مگر خدا نگفته است اُدْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُم ؟ خودش این حرف را گفته است. این همه آیات قرآنی در این باب وارد شده است؛ پس چرا با این حال، وقتی ما خواستیم به ما نمی دهد؟ حضرت نکته ای را به او می فرماید و ...
چهار ساحت وجود ما
برنامه ریزی برای شادمانی و شکوفایی مان خواهد داشت. در گفتاری که پیش روست قصد دارم آنچه را که در تلاش برای پاسخ به این سؤال یافته ام با شما در میان بگذارم. اما قبل از شروع بحث چند نکته هست که می بایست درباره آنچه در این گفتار طرح شده است در نظر داشت. من در اینجا وجود انسان را شامل چهار بعد یا چهار ساحت کلی دانسته ام و خصوصیات و احتیاجات هر ساحت را برشمرده ام. با این حال ممکن است کسانی ابعاد ...
شاهنامه آچار فرانسه نیست
؛ وقتی که فردوسی در اوج پختگی عمر خود یعنی 40 سالگی تصمیم به سرایش شاهنامه می گیرد، مصادف با روزگار افول سامانیان است و وقتی که کار را تمام می کند، اوایل قدرت گرفتن غزنویان و حکومت محمود غزنوی است. یعنی فردوسی در روزگار پرآشوبی شاهنامه را می سروده است. انگیزه فردوسی در نگارش این اثر سترگ در این روزگار وانفسا چه بوده است؟ به نظر من محیط توس در زمان ابومنصور عبدالرزاق، یک محیط سیاسی و ...