سایر منابع:
سایر خبرها
از حرمسرای رجوی و رقص رهایی در برابر مسعود تا عقیم کردن زنان / حقایق تکان دهنده درباره ضد زن ترین گروهک ...
خاکی بپوشد، توبیخ می شد. در این فرقه که با دستورالعمل های مریم رجوی کار ها امورات بویژه مسائل زنان دنبال می شود، در مورد لباس و پوشش هممحدودیت حاکم بوده وهست. زنان حق انتخاب رنگ لباس و حتی حق انتخاب جنس پارچه لباس خود را ندارند! من به مدت 23 سال که در تشکیلات این فرقه مخرب بوده ام و فقط مجاز بودم از فرم پوشش سبزرنگ با جنس زبر و روسری سبزاستفاده کنم. حجاب اجباری حتی ...
روایت سعید نفیسی از وضعیت اقتصادی پیشامشروطه: مردم در دوره ناصری در رفاه و آسایش و ارزانی فوق العاده ...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : سرویس تاریخ انتخاب : سعید نفیسی یک سال پیش از کشته شدن ناصرالدین شاه به دنیا آمد، پدرش، مشهور به ناظم الاطبا، طبیب اندرونی ناصرالدین شاه و بعد مظفرالدین شاه بود، خودش در جوانی برای تحصیل به اروپا رفت و وقتی برگشت شد تاریخ نگار و ادیب و شاعر و خلاصه چهره ای که نامش برای همیشه در تاریخ این سرزمین ماندگار شد. در تابستان سال 1334 خورشیدی اما انگار حسابی دلش برای روزگار قدیم تنگ شده بود، روزگار ناصری یا همان شاه شهید که تبعات سلط ...
تاریخچه حجاب در ایران و جهان ، از دوران باستان تا اکنون + تصاویر مستند
دهد که پوشش سر و موها پیشینه ی تاریخی دارد . مورخان میگویند پوشش سر (یا همان روسری) در میان زنان با درجه ی بالای اجتماعی بیشتر دیده شده است. در مقابل کنیزان، روسپیان و رقصندگان از پوشش کمتری استفاده میکردند. در کتاب کاراکالپاک آمده است: حضور زنان در سطوح بالای اجتماعی، ارزان در دسترس نبودن، پاک و طاهر ماندن، اعتقادات مذهبی و تامین امنیت، مهم ترین دلایل پوشیده تر بودن لباس زنان در طول تاریخ است ...
طرح 10 شبهه اساسی و پاسخ های آن پیرامون حجاب برتر اسلامی/ چرا حجاب اجباری است
بیرون از منزل هست استفاده می کند و در درون خانه و در مکانی که نامحرم نیست می تواند از لباس های خوش رنگ و مناسب استفاده کند و اسلام هم روی این موضوع تاکید نموده است. ثالثا: اگر رنگ مشکی اینقدر خطرناک است چطور شما در میهمانی ها و پارتی های خصوصی خود تیپ مشکی می زنید؟! رابعا: اگر این حرف شما صحت داشته باشد باید همه خانم های بدحجاب و زنانی که از انواع اقسام لباس ها و رنگ ها در خیابان ...
اصفهان در گام نخست کسب عنوان پایتخت مهارت کشور
در ساختن آینده کشور می دانند. من 20 سال پیش که در سازمان فنی و حرفه ای بودم شاید افرادی زیادی نام آموزش های فنی و حرفه ای را هم نشنیده بودند و طبیعی بود که نباید توقع داشت اکثر مردم در آن زمان به اهمیت مهارت آموزی پی برده باشند ولی امروز مردم آشنا شده اند و فرهنگ مهارت آموزی جا افتاده بنابراین حالا که آموزش و پرورش در حوزه مهارت آموزی ضعف نشان می دهد، باید سایر نهادها از همان کودکی بر ...
به خجستگی روز قلم و ثبت جهانی شهر شوش / وارونگی تاریخ به کدام انگیزه
، اما نویسنده برای گفته های خود گواهی استوار و یافته ی خردمندانه بازگو نکرده، گاه با دست کاری در واژه ها و نگاره ها دچار لغژش شده، اندیشه ی خواننده را به گمراهی می کشاند. برای نمونه در رویه (:صفحه) 13 کتاب دبیره (:خط) هجدهم آمده است: می توان به لباس عیلامیان اشاره نمود که متشکل از لباس بلند شبیه دشداشه مردم عرب خوزستان و نیز عقال و چفیه عربی در نقوش ایلامی است. نیز سکه های دوران عیلامی ...
شیک پوشی بلوچ ها و پایبندی به عروسی های 8 مرحله ای!
است که به ویژه در شهرستان های خاش و ایرانشهر رایج است و به مناسبت های مختلف برگزار می شود. این ورزش هم نیاز به قدرت بدنی بالا و تمرکز زیادی دارد. لباس سنتی بلوچ، گران ترین لباس سنتی ایران لباس زنان و مردان بلوچی قدمتی بسیار دیرینه دارد. لباس به ویژه شلوار مردان بلوچ را به دوره پارتیان نسبت می دهند. لباس مردم غیور سیستان وبلوچستان فقط یک پوشش نیست بلکه این پوشش پشتوانه ای به قدرت ...
فلسفۀ لباس؛ وقتی که پارچه های دوخته به حرف می آیند
از دنیا رفته است اندازۀ ما بشود؛ یا تاکردن و کنارگذاشتن لباس بارداری که دیگر هرگز قرار نیست از آن استفاده کنیم. گاهی اوقات هم فقط احساس تشویش و دلهره است که به ما دست می دهد: مثل دیدن لکۀ خون روی تی شرت که یادگاری از یک روز هولناک است. لباس ها نشانی از بی ثباتی های ما هستند. آن ها، با تغییرات ظریفی که در طول زمان در رنگ و جلایشان ایجاد می شود، بازتابی از فراز و نشیب های زندگی ما هستند. ...
زنگ خطر کرونا این بار در چه استان هایی به صدا درآمد؟
یان و آزادشهر نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند که سبب شده این استان در شرایط هشدار قرار گیرد. اکنون 675 مبتلا به بیماری کووید 19 در این استان بستری هستند که به گفته عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیشترین آمار بستری ها مربوط به گنبدکاووس با 275 نفر است. البته در این میان آنچه بیشتر به چشم می خورد دور زدن محدودیت ها از سوی برخی زوج های جوان است که بنا به گ ...
از میدان پاچال تا خانه خلاقیت قاسم آباد/ وقتی با تغییر کاربری چاشو ترویج می شود
، مهمترین مرکز تولید کننده چاشو یا پارچه چادرشب است که بهمن ماه سال گذشته به ثبت جهانی رسید . به قصد دیدن خانه خلاقیت و یا همان کارگاه تولید پارچه چادرشب به روستای قاسم آباد از توابع شهرستان رودسر می روم. در سینه کش کوه زنی میانسال را می بینم که چاشو به کمر به سمت میدان پاچال می رود. در روستای قاسم آباد، میدانی با تندیس بزرگی از یک زن با لباس قاسم آبادی نصب شده که پشت دستگاه پاچال نشسته و ...
صنعت قالیبافی بروجرد و رکود بازار
رنگدار طبیعی را به صورت پودر در میآوردند و ضمن تأمین مصرف داخلی مقداری را نیز به کشورهای اروپایی صادر می کردند. فرشهای بروجرد در سبکهای گلدار منحنی و شاخه شکسته و با استفاده از موتیفها و نقوش شاه عباسی و هراتی و بته ای بافته شده و اغلب با بافت ضخیم با پودهای تیره رنگ و پرزهای بلند در رنگهای قرمز و آبی تیره و بالاخره دراندازه های ذرع و نیم و دو ذرعی و کناره های معمولی به بازار عرضه می شود ...
زنان در مسائل سیاسی تاریخ تمدن اسلام نقش داشتند
و اطلاعات، از زمان تأسیس در سال 1945 در اولویت یونسکو قرار گرفته است. یادآوری می کنیم که یونسکو به عنوان سازمانی با هدف ایجاد همبستگی فکری و اخلاقی بشر ایجاد شده است. اولین بند قانون اساسی یونسکو که در 16 نوامبر 1945 در کنفرانس تأسیس آن در لندن به تصویب رسید، بیان کنندۀ مهمترین هدف آن است: از آنجاکه جنگ ها در ذهن زنان و مردان آغاز می شود، دفاع از صلح نیز باید در اذهان زنان و مردان شکل بگیرد در ...
کارگاه هفت رنگ 118 ساله | روایت گذران یک روز در مجموعه کاشی پزی
و به جای واژه پلاک همان لفظ کاشی برای آن به کار برده می شد، مثل کاشی هفت، کاشی هشت و... وان یکاد ها و بسم ا... ها روی کاشی های فیروزه ای و لاجوردی هم که حتما خاطرتان هست. همان ها که رسم بود سر در هر خانه ای نصب شود، البته این رسم کم رنگ شده، اما هنوز از بین نرفته است. این ها را گفتم که بگویم کاشی ها زمانی حضور پررنگی در معماری شهری داشتند و کاشی پز ها هم شغل پررونق تری داشتند. گرچه حالا ...
وقتی گردشگری به گرد پای کوچ نمی رسد
گله رها کردند. بره ها سمت مادرهایشان می دویدند و مشغول شیرخوردن می شدند. مردان داشتند به زبان کردی با هم حرف می زدند. کمی بعد، زنان عشایر جداجدا نشسته بودند پای دوشیدن گوسفندها. کسی با کسی حرف نمی زد. اگر هم حرفی بود، بین آن صدای بع بع پیوسته گم می شد. مردی افتاده بود به پشم چیدن یکی از گوسفندها. یکی هم قوطی رنگ دستش گرفته بود و پشت گوسفند های خودش را نشانه آبی می گذاشت. بچه های عشایر تک و ...