سایر منابع:
سایر خبرها
شماره جدید فصلنامه فرهنگی، پژوهشی فرهنگ زنجان منتشر شد
: در اولین مقاله این شماره مهدی و ابوالفضل افضلی در مقاله ای با عنوان خانقاه و مسکین خانه براق بابا در سلطانیه به یکی از مجموعه بناهای به جا مانده از شهر باستانی سلطانیه شامل مقبره شیخ براق یا چلبی اوغلو پرداخته اند. کرباسی افزود: در مقاله دوم بهمن خطیبی نگاهی دارد به زندگی و فعالیت میرزا علی خان خطیبی(خطیب لو) خمسه ای از روزنامه نگاران دوره قاجار که از اهالی قلم و اصحاب مطبوعات و ...
فرزند خصال خویشتن
پیرنشین دو سوی ورودی خانه، چشم نوازی می کنند و بعد از آن هشتیِ ورودی و حیاط زیبای که در چهارسو، با معماری روزگار قاجار، ما را به یک و نیم قرن پیش می برد و در روبه رو، پنجره های اروسی و اطاق مخمل که در سومین روز مرداد ماه سال 1351، واقف کتابخانه و موزه ملی ملک در آنجا خرقه تهی کرد. این خانه قدیمی دارای دو بخش است: بخش اول، که در دوران قاجار ناصر الدین شاه ساخته شده و بخش دوم، که گویا با تخریب بخشی ...
مریض خانه ای که میسیون آمریکایی برای ناصرالدین شاه ساخت
، میسیون های پزشکی در ایران، میسیون های آمریکایی و تحولات اجتماعی ایران، تجارت، صنایع و قوانین، حکومت ایران، قتل ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و مشروطه، محمدعلی میرزا (شاه) و تحولات سیاسی در ایران و جنبش ترقی خواهانه می پردازد. دکتر ج. گ. ویشارد به سال 1891 برای خدمات پزشکی به مناطق مختلف کردستان رفته که تفصیل آن در سه بخش اول این کتاب آمده است. میسیون آمریکایی به سال 1887 (1266 شمسی) زمینی ...
یادداشتهای ناصرالدین شاه؛ یکشنبه 30 تیر 1268؛ رسیدیم به برمار ، جای قشنگ خوبی است
رسیدیم به برمار، جای قشنگ خوبی است خانه های ظریف پاکیزه دارد. جمعیت آن زیاد نیست؛ قریب هزار نفر در آن جا دیدیم به قاعده این ها زمستان این جا نخواهند [بود]. زن ها و مردهای خوش لباس در این جا هستند که معلوم است ییلاق آمده اند، می آیند می روند، دسته دسته ییلاق می آیند. عدد اهالی خود این جا که مقیم هستند جزئی است. یک رودخانه در آن جا دیدیم، آب کمی دارد، سنگ های بزرگ که آب می خورد به آن ها، صدا و کف می کند، بی صفا نیست. زن ها و دخترهای خوشگل در این جا دیدیم، گذشتیم. ...
سرودن قصیده فضاحت ملی از سوی ادیب برومند کذب محض است
قرآن نفیسی به خط زین العابدین قزوینی که خوشنویس خاص دربار فتحعلیشاه قاجار بود را ادیب برومند در سال 1354 توسط محمدحسین دولتشاهی که واسطه خرید قرآن برای موزه نیاوران و رابط ادیب برومند با دفتر موزه دربار بود می خرد و از آنجا که مهر ناصرالدین شاه قاجار در کنار نام کاتب در آن دیده می شد مسلم و مسجل بود که این قرآن متعلق به کتابخانه سلطنتی سابق است؛ ولی در کتابخانه ادیب برومند بود و این قرآن که از سال ...
هزینه مبادلات سیاسی در ایران چقدر است؟
شعار سال : همان گونه که مستحضرید، برخی رویکرد های نظری از سوی متفکرانی، چون مارکس، ویتفوگل، وبر و... پیرامون ساخت سیاسی ایران مطرح بوده است. اگر این تئوری ها را ذیل یک پارادایم قرار دهیم، می توان گفت مطابق این نظریات و به دلایلی از جمله جامعه کم آب و پراکنده، عدم شکل گیری فئودالیسم در ایران، سرزمین های پهناور و... مشروطه کردن قدرت در ایران با انسداد مواجه می شود. ارزیابی شما از این نظریات و نتایج حاصل از آن ها چیست؟ در مجموع می توان گفت هرکدام از این نظریات تنها بخشی از واقعیت جوامع شرقی و جامعه ایرانی را تو ...
حامد عسکری: نمی خواستم در خال سیاه عربی عرفان بترکانم!
خبرگزاری فارس گروه کتاب و ادبیات نفیسه اسماعیلی : کتاب خال سیاه عربی نوشته حامد عسکری در کمتر از یک ماه به چاپ پنجم رسید و حالا شاید ششمین چاپ آن در راه باشد. می گفت: از سفر به عربستان و حج تمتع هنوز 4 گیگ عکس و 12 ساعت یادداشت صوتی دارم، اما خال سیاه عربی تنها بخشی از آن یادداشت هاست. در طول مصاحبه از این سفر و خاطرات جابه جایش حرف می زد و پیدا بود که خودش همپای ما کیف می کند از شنیدن ...
کنکورِ انسانیت در شرایط حاد!
نارگیل و یک چراغ گازی کوچک همه تجهیزاتشان بود. به ذهن هیچ یک نرسید که نقشه ای بردارند؛ چه رسد به قطب نما. غروب آن روز هیچ کس متوجه نشد که قایق کوچکی از بندر رفت. آسمان صاف بود و نسیمی آرام روی آب دریا موج می انداخت؛ آن شب بچه ها مرتکب خطای هولناکی شدند. خوابشان بُرد. چند ساعت بعد، امواج آب که به سرشان می کوبید، از خواب بیدارشان کرد. هوا تاریک بود. بادبان را بالا کشیدند که باد در کسری از ثانیه تکه پاره ...
آشنایی با یزد و مکان های گردشگری آن
...، حانه تاریخی لاری ها را به یکی از زیباترین خانه های یزد تبدیل کرده اند. اگر مسافر شهر یزد هستید و گردش در میان خانه های تاریخی شهر را دوست دارید، حتما به تماشای خانه لاری ها بروید. غذاهای سنتی استان یزد مردم استان یزد فصول مختلف سال را با انواع غذاها و شیرینی های معروف و لذیذی سپری می کنند که هر کدام باتوجه به نوع آب و هوا و رطوبت یا خشکی هوا تهیه و طبخ می شود. ...
فرشاد مومنی: خیلی خطرناک است یک کشوری برای اموری که عایدی ندارد بخواهد وام خارجی بگیرد/ با این نظام ...
. مومنی متذکر شد: ممکن است گفته شود این مثال برای قبل از انقلاب بود. سندهای رسمی موجود در ایران نشان می دهد در آن زمینه ها به هیچ وجه قوّت پیدا نکردیم و رو به جلو حرکت نکردیم. گواهش چیست؟ من از همه ی کسانی که دل در گروی آینده ی بهتر ایران دارند دعوت می کنم صفحات 50 و 51 سند جلد دوم از پیوست شماره ی دوم برنامه ی سوم بعد از انقلاب را که در سال 78-79 منتشر شده مطالعه کنند. وی ...
نویسنده ثروتمند آسیایی از عادات عجیب و خنده دار ثروتمندان نوشته است
کلید را خاموش روشن کنی: من هیچ یک از این چیزها را نمی دانستم، تا اینکه یک دفعه فهمیدم. آن اتفاق سرآغاز شیفتگی مادام العمر کوان به مسئله افاده گری بود، این رقص عجیب، غم بار و بعضا مضحک که مردم انجام می دهند تا ثابت کنند نسبت به دیگران ثروتمندتر یا باهوش ترند و یا جایگاه اجتماعی بالاتری دارند. سی سال بعد، همین فضا بود که صحنه اولین رمان کوان، یعنی آسیایی های خرپول، را رقم زد. این رمان 5 ...
آتش سوزی در عمارت اتابک
عمارتِ وسط پارک اتابک، دچار آتش سوزی شد. شدّت این آتش سوزی چنان بود که قهرمان میرزا عین السلطنه سالور در روزنامه ی خاطرات ش به شرح آتش سوزی پرداخته و نوشته است: واقعه آتش سوزی به علت بی مبالاتیِ عمله جات شیروانی پارک اتابک بود که در روی سقف شیروانی عمارت مشغول به کار بودند و بر اثر این بی مبالاتی کل طبقه اوّل و دوّم عمارت پارک که بسیار وسیع بود، سوخته و منهدم شده بود. امّا به واسطه مراقبت و ...
یادداشت های ناصرالدین شاه جمعه 28 تیر 1268؛ رقص اسکاتلندی مثل رقص دهاتی های ماست!
چند دور رقصیدند. تماشا کردیم و آمدیم به اطاق خودمان و مجلس رقص در آن جا برپا بود. می زدند و می رقصیدند. از این جا تا لندن به خط مستقیم ده ساعت با راه آهن راه است و یکصدوپنجاه فرسخ مسافت دارد. از بال که برگشتیم آمدیم بالا خوابیدیم. منبع: روزنامه خاطرات ناصرالدین شاه در سفر سوم فرنگستان، کتاب دوم، به کوشش دکتر محمداسماعیل رضوانی و فاطمه قاضیها، تهران: مرکز اسناد ملی، 1371، صص 120-125. لینک کوتاه کپی لینک ...
رهبر انقلاب چه کسی را روحانیِ کهنه کار سیاسی نامید؟
روشن و ضروری است که قبلاً اشاره کردم. ثانیاً مرحوم آیت الله لنکرانی، شخصیتی است که می توان گفت، تاریخ زنده و مجسم ایران پس از مشروطه تا دست کم اوایل دهه پنجاه است. این البته حداقل ماجرا است وگرنه ایشان تا بعد از آن هم فعالیت سیاسی داشت و تا سال 68 در قید حیات بود. ایشان در طول این مدت، در متن تحولات است و تحولات را رصد می کند و خودش از یک خانواده مهم و مبارز به شمار می رود ...