سایر منابع:
سایر خبرها
نشست شورای هیئت های مذهبی کشور در بوشهر/ رئیس هیئت های مذهبی کشور: رؤسای هیئت های مذهبی استان ها با ...
شیوه نامه و دستورالعمل ستاد مرکزی که تعیین شده برنامه های خود ا اجرا می کنند. وی، با بیان اینکه استاندار بوشهر توجه ویژه ای به طرح های و برنامه های دینی و مذهی دارد گفت: استاندار بوشهر خدمات ارزشمندی در حوزه فرهنگی، تبلیغی انجام داده اند که جای قدردانی دارد. طرح های فرهنگی در اولویت برنامه های استان بوشهر قرار دارد استاندار بوشهر گفت: با توجه به نقش مهم برنامه های ...
قول هاشمی به پرستاران
ای دوست ندارند مردم آرامش داشته باشند. کشور ما هم سیاسی است، یک بخش آن خوب است و یک بخش آن را هم من نمی پسندم، البته این نظر شخصی من است. وزیر بهداشت تصریح کرد: وظیفه ما مراقبت از سلامت مردم است تا مردم بیمار نشوند و بیماران نیز خوب درمان شوند. امروز هم فرصتی پیش آمده است و ما آن را غنیمت می دانیم و در این مسئولیت و از هر ساعتش استفاده کنیم تا شرمنده خانواده شهدا و بیچارگان نشویم تا ...
گام موثری در تغدیه فرهنگی جوانانمان برنداشته ایم
کشور ما به رقابت های پرشور فرهنگی از این دست سخت نیازمند است تا شاهد رونق هرچه بیشتر کتاب و کتابخوانی در تمام سطوح جامعه باشیم؛ به گونه ای که کتاب به متن زندگی مردم راه یابد و به نیازی ضروری برای خانواده ها تبدیل شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید بیان کرد: طرح نمادین پایتخت کتاب ایران، بخش غیردولتی را به میدان می آورد و به تدریج امور کتاب را به صاحبان اصلی آن که همانا مردم ...
بررسی مشکلات کاهش قیمت محصولات کشاورزی در جنوب کرمان
دلالان در بازار به همراه نماینده مردم منوجان، قلعه گنج، رودبار، فاریاب و کهنوج در مجلس، درخواست جلسه اضطراری با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور برای پیدا کردن راه حل فوری کردیم. وی با اشاره به اینکه این جلسه در چند روز اخیر برگزار می شود، افزود: در این جلسه همچنین تقاضا کردیم معاونان وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی کشور حضور پیدا کنند تا به یک راه حل ...
تهران به زیر صفر می رود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مهر، احد وظیفه افزود: براساس نقشه های پیش یابی هواشناسی روزهای شنبه و یکشنبه سامانه بارشی در جنوب غرب، دامنه های جنوبی و مرکزی زاگرس، مرکز، جنوب و نیمه شرقی کشور فعال خواهد بود که به تناوب سبب بارش باران و رعد و برق و در مناطق سردسیر بارش برف خواهد شد. وی با بیان اینکه به همراه نفوذ جریان های شمالی، بارش ها در سواحل دریای خزر و دامنه های ...
دادستانی محترم تهران اکنون نوبت شماست
های قانونی در این حوزه، متخلفان اندک اندک عرصه تخلف خود را گسترش می دهند. کمی دقت و بررسی در پرونده های خرید مواد اولیه توسط تولید کننده آبلیموی تقلبی می تواند نشانه سابقه و حجم انبوه تکرار چنین مواردی باشد که مردم با خرید بیماری برای خود و خانواده شان، سود سرشاری را نصیب شرکتی کرده اند که شماره ثبت، بهداشت و نظارت و همچنین استانداردهای رایج از جمله ایزوهای مصطلح را دارد و در پوشش آن هر ...
آقای ورزش، آقای مدیرکل را فیتیله پیچ می کند؟
رئیس هیات فوتبال تهران هم برای همین برگزار نشد تا بعد از تغییر مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، در این خصوص تصمیم گیری شود. محمدحسین نژادفلاح در حال حاضر مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران است. باشگاه استقلال در پی اختلاف نظرهایی که بر سر مطالباتش از سازمان لیگ به وجود آمده قصد دارد با حسابرسی تازه دست به افشاگری بزند. با اختلاف نظرهایی که بین مدیریت کنونی و قبلی ...
آنچنان که شایسته است در تغذیه فرهنگی جوانان گام برنداشتیم
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ، نخستین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب و انتخاب پایتخت کتاب ایران عصر امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در سالن قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد. * جنتی: مردم روستایی تشنه دسترسی به ...
چیزی که پیش از آلودگی هوا باید به آن توجه کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم معرفی پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب گفت: کشور ما به چنین رقابت هایی سخت نیازمند است. رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در این مراسم که اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد اظهار کرد: قبل از رسیدگی به مسائلی مثل آلودگی هوا و ریزگردها باید به حوزه فرهنگی توجه کرد. به گزارش خبرنگار کتاب ایسنا، علی جنتی که امروز (شنبه، دوم ...
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری خراسان جنوبی: اکثر مراکز دهستان خراسان جنوبی فاقد روحانی/ تقویم ...
اقدام کرد. محمدرضا اشرفی مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز با اشاره به فعالیت 160 خانه قرآنی در استان، اظهار امیدواری کرد: این مراکز از موسسات به ثبت رسیده در مراکز شهرستان ها، فعال تر هستند. وی بر استفاده از ظرفیت های خانه های قرآنی توسط کانونهای مساجد و اداره کل اوقاف گفت: در برون سپای، توسعه و موفقیت کار بیشتر می شود به همین دلیل باید از فرصتی که در ...
اهواز پایتخت کتاب شد
. به گفته او ده روستا به مرحله نهایی راه یافتند 32 استان در این جشنواره مشارکت داشتند که 64 شهر در آن حضور یافتند. 190 طرح وارد میدان شد که رقابت گرم و فعالی را تشکیل داد. او با بیان اینکه امروز پایان جشنواره نیست بلکه آغاز آن است گفت: تمام این مجموعه روستا ها و شهرهایی که در این برنامه حضور پیدا کردند برنده این اتفاق هستند. در افق آینده این جشنواره را چند اتفاق خوب را شاهد خواهیم ...
وجود 90 هزار هئیت مذهبی ثبت شده در کشور/ اشاعه فرهنگ اسلامی مهم ترین وظیفه هیئت های مذهبی
.../12/2 - 17:31 441173 به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بوشهر، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون فرهنگی و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، امروز(2 اسفند )، در نشست شورای هیئت های مذهبی کشور با اشاره به ماموریت های این شوراها در سطح کشور گفت: ماموریتی که به هیئت های مذهبی واگذار شده است از سوی ولی فقیه است که سازمان تبلیغات اسلامی آن را سازماندهی می کند. وی افزود: 90 ...
بیست ویکمین کنفرانس هسته ای ایران به میزبانی اصفهان برگزارمی شود
در استان اصفهان و دو بار در دانشگاه اصفهان برگزار شده است، گفت: در این دوره از کنفرانس، رییس انجمن هسته ای کشور، معاونین سازمان انرژی اتمی، رییس سایت هسته ای (UCF) اصفهان و افرادی از پادمان هسته ای کشور حضور خواهند یافت. عبدی با بیان اینکه 10 دانشگاه با بنیه علمی بالا در زمینه مهندسی هسته ای در کشور وجود دارد، تصریح کرد: دانشگاه اصفهان در میان چهار دانشگاه نخست در این زمینه است. وی با ...
رونق تولید در پارس جنوبی حاصل مدیریت صحیح منابع
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس در دیدار با امام جمعه، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر سیراف، رونق تولید را در پارس جنوبی حاصل مدیریت صحیح منابع خواند. به گزارش شانا، مهدی یوسفی با اعلام این مطلب، افزود: قطعا موفقیتهای امروز در صنعت نفت حاصل اتکا به توان اجرایی و مدیریتی کشور بدون مشارکت قابل توجه خارجیهاست. یوسفی در ادامه، افزود: پس از حدود پنج سال که پالایشگاهی به ...
اختصاص بیشترین آمار فعالیت به روابط عمومی استانداری قزوین
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح قزوین، میزان فعالیت روابط عمومی ادارات در درج خبر در وبگاه رسمی دستگاه مربوطه از تاریخ بیست و پنجم بهمن الی یکم اسفندماه در پایگاه خبری صبح قزوین، مورد بررسی قرار گرفته است که استانداری با درج 63 خبر، بالاترین میزان فعالیت را به خود اختصاص داده اند. پایگاه های اطلاع رسانی اداره امور مالیاتی، اداره اقتصاد و دارایی، سازمان ثبت اسناد، شرکت ...
شروع از کارگری تا ایجاد چندین کارخانه در داخل و خارج کشور
امور مالیاتی استان رضایت چندانی نداشتم، با این وجود سخت گیری های آنان بنده را سرپا نگه داشت، بنابراین تصمیم گرفته ام که در آینده نزدیک برای دیگر فعالان عرصه صنعت که دچار تعطیلی شده اند یا علاقمندانی که می خواهند به عرصه صنعت وارد شوند، در قالب احداث یک آموزشکده، دوره های آموزشی را برگزار کنم و تجربیات خود را در زمینه مدیریت و آشنایی با بازار تجارت را به آنان ارائه دهم. چه برنامه ریزی داشته ...
اقتصاد مقاومتی زندگی من را احیا کرد
....فعالیت خودتان را از چه سالی شروع کرده اید؟بنده از سال 83 فعالیت خودم را به صورت جزئی در پرورش شیلات شروع کردم.فعالیت خودتان را به تنهایی شروع کرده اید؟ یا سازمان و نهادی از شماحمایت کرده است؟در ابتدا خودم به تنهایی شروع به فعالیت کرده ام ولی بعداز زلزله سال 91 که در حدود 100 میلیون تومان به بنده خسارت وارد شد تا سال قبل دیگر توان راه اندازی مجدد این عرصه را نداشتم تا اینکه از بسیج سازندگی سپاه ورزقان ...
منتخبان جشنواره سراسری قرآن و عترت هلال احمر لرستان معرفی شدند
مژگان حجاریان، معاون امور جوانان هلال احمر استان لرستان در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: مرحله استانی اولین جشنواره سراسری قرآن و عترت سازمان هلال احمر لرستان 27 بهمن ماه امسال در خرم آباد ویژه اعضا و کارکنان جمعیت هلال احمر در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد. وی افزود: این جشنواره قرآنی در رشته های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، مفاهیم، اذان، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء ...
ایده های نوآورانه و فناورانه در بوشهر تجاری سازی می شود
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر ، عبدالمجید مصلح بعدازظهر امروز در آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقات استارتاپ ویکند بوشهر، با بیان اینکه این مسابقه در چارچوب برنامه جهانی استارتاپ ویکند برگزار شد اظهار داشت: هدف از برگزاری این مسابقه شناسایی ایده های نوآورانه و فناورانه بود که برای شناسایی نخبگان در این حوزه بود. مسئول برگزاری نخستین رویداد کارآفرینی استان بوشهر با بیان اینکه ایده های ...
از اعطای گواهینامه ازدواج تا بسته پیشنهادی 9 گانه؛ طرح هایی که به ثمر ننشست
اعلام کردند به سمت راه اندازی این مجمع در استان های خود حرکت می کنند. 7. طرح تشویقی 14 سکه مهریه سال 1389 سازمان ملی جوانان از راه اندازی پایگاه اینترنتی 14 سکه با هدف شناسایی زوج های موفق که با مهریه 14 سکه ازدواج کرده اند، خبر داد. در این طرح قرار بود زوج هایی که از 10 سال قبل از آن تاریخ یعنی از سال 79 تا 89 مهریه همسرشان 14 سکه بوده است، در سایت 14 سکه ثبت نام کنند و به قید ...
کشت زعفران وپسته، کشاورزی را درماهنشان توسعه می دهد
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا خلیل پیمان مدیر جهادکشاورزی شهرستان ماهنشان امروز در گفتگو با خبرنگار اوج بیداری افزود: در راستای سیاست های وزارت خانه متبوع مبنی کشت گیاهان با نیاز آبی پایین وبصورت مکانیزه در کشور ، از این رو پسته به عنوان محصولی با نیاز آبی پایین و مقاومت بالا به شرایط نامساعد محیطی به منظور کشت وتوسعه در شهرستان ماهنشان انتخاب و عملیات کشت و توسعه نهال پسته در 120هکتار ...
برگزاری بیست و یکمین کنفرانس هسته ای ایران در اصفهان
، شرکت و ساخت و راه اندازی نیروگاه های اتمی، شرکت توسعه و ارتقاتی ایمنی نیروگاه های اتمی، سازمان پدافند غیرعامل کشور، بسیج اساتید استان اصفهان، فناوریهای پیشرفته ایران از جمله شرکت ها و سازمانهای حمایت کننده و اسپانسر این کنفرانس هستند. عبدی تاکید کرد: افتتاحیه این همایش روز ششم بهمن ماه از ساعت 8 تا 10 صبح خواهد بود و رئیس انجمن هسته ای ایران، رئیس دانشگاه اصفهان و دبیران علمی و اجرایی ...
شناسایی 400 خوشه صنعتی در کشور
میلیارد ریال ضمانت نامه بانکی برای صنایع کوچک صادر کرد. وی گفت: تاکنون 942 شهرک صنعتی در نقاط مختلف کشور ایجاد شده که از این تعداد740 شهرک فعال است. سید ابریشمی بااشاره به مساحت 3800 هکتاری منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر افزود: چهار شرکت سرمایه گذاری برای فعالیت در حوزه های تولید نفت گاز، قیر، واحدهای پالایشگاهی، حمل و نقل، محصولات نفتی و گازی، تولید متانول، پالایشگاه گاز و صنایع پایین دستی پتروشیمی در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند. انتهای پیام/ ...
مستند نخبه موشکی ایران توسط یزدی ها تولید می شود
فعالیت های علمی، توان فنی و دانش وی در عرصه های مختلف می پردازند. شهید سید رضا میرحسینی چاهوکی در سال 1353 در مزرعه علی اکبر خانی از توابع استان یزد به دنیا آمد. وی در سن پنج سالگی مادر خود را از داد. پدرش علاوه بر این که کارمند مخابرات بود در زمینه های فنی و کشاورزی هم فعالیت می کرد. این نخبه علمی از همان دوران کودکی علاقه خاصی به کارهای فنی داشت و کاردستی های جالب و جذابش شگفتی مدیر و ...
رقیه دوست فاطمی ها سکاندار اداره کل کتابخانه های استان
یزدفردا :نهاد کتابخانه های عمومی استان یزد مدیر کل خود را شناخت . به گزارش یزدفردا:با ابلاغ نهاد کتابخانه های کشور رقیه دوست فاطمی ها از چهره های نام آشنای فرهنگی استان به عنوان مدیرکل نهاد کتابخانه های استان یزد منصوب شد. انتصاب سرکار خانم رقیه دوست فاطمی ها از خانواده شاهد استان یزد که سابقه طولانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و حضور موثر در بحث های مختلف فرهنگی ...
وقف نامۀ مسجد چهارمنار (مسجد امیرخضرشاه یا خضرشاه)
به کوشش: رضا افخمی (عضو هیأت علمی دانشگاه یزد) حسین مسرّت کلید واژه وقف نامه/ مسجد/ خانقاه/ مرشدیّه/ یزد/ اردکان چکیده سید امیر جلال الدّین خضرشاه از عارفان سلسلۀ مرشدیّه و از دولتمندان یزد در سال 849 ق، مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقیّه را در محلّۀ چهارمنار یزد بنیان می گذارد و برای تأمین مخارج مسجد و به ویژه خانقاه آن، زمین، باغ، مزرعه، قنات، دکّان و دیگر املاک معمول را بر آن وقف می کند که گزارش کامل آن همراه با شرح مصرف هر کدام در وقف نامه درج است. بنا بر سواد وقف نامه که نخستین تحریر آن به سال 902 ق است، این مکان شامل: جماعت خانه، بقعه، مسجد و خانقاه برای مرشدان و مسلمانان بوده است و موقوفات زیادی در شهرهای اردکان، تفت و یزد داشته که می باید صرف هزینۀ تحصیل طلّاب علوم دینی، پذیرایی مسافران، خادم، خطیب، مؤذّن، روشنایی مسجد و پختن آش گندم برای فقرا شود. متن نهایی و پیراستۀ وقف نامه بر پایۀ سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی مربوط به سال های 902 ق تا 1337 ش سامّان یافته است. دیباچه به سال 849 ق سیّد امیرجلال الدّین خضرشاه بن غیاث الدّین علی یزدی1 که از عارفان سلسلۀ مرشدیۀ یزد و از مردان دولتمند و صاحب آثار خیر فراوانی در شهر یزد بوده و کتاب های تاریخ یزد بدان اشاره کرده اند که از آن جمله اند: باغ و مزارات و مصلّی و عیدگاه جدید،2 در محلّۀ چهارمنار3 و در کوچۀ بهروک4 که اکنون بدان کوچه بُندون (Bondun) یا بُندان یا بُندار می گویند5. بنای مسجد و خانقاهی را نهاد که بنا بر نوشتۀ وقف نامۀ آن به نام مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقّیه خوانده شده است، گزارش این مسجد در سدۀ 9 ق چنین است: مرتضی اعظم، امیر جلال الدّین خضرشاه - ادام الله سیادته - ساخته و در عمارات و بقاع الخیر، اهتمام تمام به جای آورد و دست ارادت به خلفای مرشدی6 داده و به کسوت شیخ مرشد درآمده و در کوچۀ مذکور در جنب دولتخانۀ7 خود8، مسجد جدید بنا فرموده و در میان مسجد، پایابی به نهر کیفرامرز9 حفر کرده و جماعت خانه ساخته و بر یسار مسجد، حظیره ای به جهت مدفن خود پرداخته و قبر حفر فرموده و در جنب حظیره، چمنی به غایت مروّح ساخته و در پیشان چمن، بقعۀ مروّح ساخته موسوم به مرشدیّه و علما و اهل الله و درویشان، غالب اوقات در آن بقعه ساکن باشند و در صبح و شام نقّار مرشدی10 می زنند و بنای این مسجد در سنۀ تسع و اربعین و ثمانمائه بوده. امّا هنوز اتمام نیافته، به خیر و زودی تمام گردد. انشاءالله 11. مستوفی بافقی در سال 1112 ق در تکمیل نوشته های کاتب یزدی می آورد: مزارع بهادین آباد، حوالی اردکان و بسیار حقّابه و باغات و اراضی در اهرستان و تفت قهستان خریده بر مسجد مزبور وقف فرموده و حاصل آن ها را که قریب پنجاه و پنج تومان می شود در وجه وظیفۀ طلبۀ علوم و مرسوم حفّاظ مقرّر کرد و به سبب دخل جمعی از اولاد آن جناب که خود را متولّی شرعی می دانند و تمامی حاصل به مصارف غیر مقرّر صرف می نمایند، مسجد رو به خرابی آورده و چراغش خاموش مانده و سیادت پناه میر عسکر خضر شاهی که خود را از جمله اولاد سیّد مومی الیه می داند به امر تولیّت اشتغال دارد 12 و پس از آن در حدود سال 1260 ق در شرح موقوفات مسجد آمده است: خارج بلده به مقام محلّۀ چهار منار ... مسجدی با روح و نشاط است. موقوفات بسیار داشته. آنچه باقی مانده، الحال در دست عالی جناب آقا محمّد حسن، خلف عالی جناب غفران مآب آخوند ملاّ مهدی طبسی الاصل یزدی المسکن است. 13 سپس به شرح چند موقوفۀ آن که باقی مانده می پردازد: مزرعۀ بهاء الدّین آباد، توابع قصبۀ اردکان، نه روز شبان – مداخل آن یکصد و پنجاه و پنج تومان و دو هزار دینار است. میاه اهرستان، بیست و دو جرّه و اراضی هفت قفیز – مداخل آن پانزده تومان است. اراضی قصبۀ تفت، دو قفیر – مداخل آن دو تومان است. میاه وَرِی تفت دو جرّه – مداخل آن دو تومان است. مصارف – بعد از وضع وجوه دیوانی املاک و رقبات و حقّ التولیّه، صرف تعمیر مسجد و مواجب خادم و وظیفۀ خطیب و مؤذّن و روشنایی مسجد و آنچه فاضل آید، در آشخانۀ مسجد صرف نمایند. 14 اکنون که سال 1393 ش است، روشن نیست از آن همه موقوفات که در وقف نامه ها آمده، چه بر جای مانده است که نیاز به بررسی اسناد موجود در سازمان اوقاف و امور خیریّۀ یزد دارد. بنا بر نوشتۀ ایرج افشار، مسجد نامبرده مرکّب از ایوان، صحن تابستانی و گرمخانه بوده است15 و آنچه در زمان نگارش کتاب یادگارهای یزد (سال 1353 ش) به چشم وی خورده، به قرار زیر است: 1- سراسر محراب از کاشی های معرّق (83 115سانتی متر عصر تیموری پوشیده شده است. 2- بدنۀ سمت شرقی منبر از کاشی معرّق و بلندی آن 147 با عرض 192 سانتی متر است. 3- در محراب گرمخانه، یک قطعه سنگ مرمر به اندازۀ 60 55 امّا بی هیچ نوع ظرافتی، مورّخ 1294 نصب است و به اطرافش دوازده امّام نقر گردیده. 4- درین مسجد یک قطعۀ قالی بافت سال 1350 قمری به اندازۀ 40/7 25/4 متر به طرح سجّاده ای (خانه خانه) و با نقوش درخت و بوته وجود دارد. در دورۀ آن صورت موقوفات مسجد و نیز در چهار گوشه اش این عبارت انگلیسی Dedicoted to the Masjid chahar monar of yazd بافته شد. عبارت فارسی بافته شدۀ آن چنین است: 1350- وقف مؤبّد شد این قالی بر مسجد خضر شاهی به محلّۀ چهار منار یزد، سه ربع از منال از مزرعۀ مشاع بهاباد الدّین اردکان و بیست و دو جرّه یکهری (کذا) از قنات اهرستان و ده قفیز زمین واقفه شکر باغ در اهرستان که واقفین متولیّان اولاد مرحمتشان واقف مقیم اردکانند و ده نفر نظّار ساکن یزد، حاجی سیّد محمّد رضا میبدی، ملتمس دعا، کارخانۀ ثابتی رضا 202. تمامی یک در باغ و عمارات معروف به باغ چشمه سورمه واقعه در تفت و تمامی دوازده جرّه قنات وری تفت. تاریخ شهر محرّم 1350. از پایاب واقع در مسجد، آب مشهور به آب بریده می گذرد. 16 امّا و بر پایۀ متن وقف نامه های موجود و مفاد تاریخ جدید یزد، روشن می شود که این مجموعه شامل: مسجد جامع (مسجد امیر خضر شاهی)، خانقاه ابواسحاقیّه و بقعۀ مرشدیّه بوده است. گزارش کار امّا وقف نامه ای که در سطور بعد، متن کامل آن بر اساس سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی موجود تقدیم می شود، داستانی شیرین دارد. در سال 1380 ش، آقای دکتر جلال گلشن یزدی که سال هاست ساکن آمریکاست، در یکی از سفرهای تابستانی خود به زادگاهش، سواد وقف نامه ای بزرگ را در اختیار این جانب مسرّت گذارد که تاریخ مندرج در آن 902 ق بود. وی بیان داشت، چون سال هاست این وقف نامه به امانت نزد من است و عمرها به کس وفا نخواهد کرد و روشن نیست در آینده چه خواهد شد، این وقف نامه در اختیار تو باشد تا به هر کجا که صلاح دانستی، بسپاری یا اهدا کنی. در سال 1381ش که آقای میرزا محمّد کاظمینی، بنای گنجینه ای از اسناد و نسخ خطّی را داشت و بنا شد آن را بعداً وقف آستانۀ امامزاده جعفر(ع) یزد بنماید، این جانب مسرّت بهتر آن دید که آن نسخه را برای حفظ و نگهداری بدان جا بسپارد، امّا در نظر داشت که روزی آن را بازخوانی و چاپ نماید، تا بخشی از تاریخ اجتماعی، فرهنگی و حتّی مکان های تاریخی یزد روشن شود. این بود که ابتدا تصویری از نسخۀ نامبرده تهیّه شد و سپس در بررسی ها متوجّه شدیم که دو نسخۀ دیگر از آن در کتابخانۀ وزیری و سازمان اوقاف و امور خیریۀ یزد، هر دو به سال 1286 ق موجود است، پس نگارنده گان نسخۀ موزۀ کاظمینی را اصل قرار دادند (به دلیل قدمت) و با مقابله با دو نسخۀ دیگر و متن چاپی که به لطف آقای حق شناس به دست نگارنده گان رسید، به متن موجود دست یافتند که امید است راهگشای پژوهندگان تاریخ و فرهنگ یزد باشد. آقای حق شناس از قول آقای جلال مهینی بیان می دارد که نسخۀ اصلی وقف نامه بر روی پارچه بوده و در اردکان وجود داشته است و بعدها به کتابخانۀ وزیری یزد داده شد، امّا جستجو برای دست یابی به متن اصلی در کتابخانۀ وزیری حاصلی نداشت. به گفتۀ آقای حق شناس، نسخۀ چاپی بر اساس همان نسخۀ اصلی رونویس و چاپ شده است. امّا در پایان نسخۀ چاپی، عبارت رونوشت از دادگاه شعبۀ یک یزد دیده می شود. مشخصّات سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی به قرار زیر است: 1- وقف نامۀ مسجد خضرشاه، نسخۀ خطّی گنجینۀ (موزه) میرزا محمّد کاظمینی در یزد، مورّخ 902 ق [تاریخ آن حقیقی نیست و از روی نسخۀ 902 ق رونویس شده و گویا از عهد قاجار باشد]، به خطّ نسخ، به ابعاد 295 20 سانتی متر (با علامت اختصاری: موزه). 2- صورت وقف نامۀ مسجد خضرشاهی. در مجموعۀ خطّی کتابخانۀ وزیری یزد، به شمارۀ 1687، (ص 126-105). مستند به تاریخ سوم ذی قعدۀ 1286 ق [امّا و به احتمال زیاد این تاریخ نسخۀ اصلی است و نسخۀ حاضر گویا از سدۀ 14 ق باشد] به خطّ شکستۀ نستعلیق تحریری زیبا، بی تاریخ. (با علامت: وزیری). 3- رونوشت وقف نامۀ مسجد میر خضرشاهی در ادارۀ کلّ اوقاف و امور خیریّۀ استان یزد، ش 1396 م، آرشیو 178، مستند به تاریخ سوم ذی قعدۀ 1286 ق، تایپ شده، بی تاریخ17، ( (با علامت: اوقاف) این نسخه پر از اغلاط تایپی است. 4- وقف نامچۀ مسجد میر خضرشاهی واقع در محلّۀ چهارمنار یزد، یزد: بی نا [چاپخانۀ گلبهار، 1327ش، جیبی، 38 ص]. (با علامت: چاپی). اهمیّت وقف نامۀ نامبرده تاریخی: این وقف نامه به غیر از اینکه سندی تاریخی دربارۀ یکی از مکان های مذهبی و آثار تاریخی یزد است، دارای اطّلاعات تاریخی - اجتماعی و ارزنده ای از سده های 9 و 10 ق در شهر یزد، اماکن، باغ ها و نام ها بویژه نام برجستگان سلسلۀ مرشدیۀ ایران در حوالی یزد و شیراز است و می تواند از لحاظ سلسله نسب برخی خاندان های یزدی سودمند باشد. ادبی: وقف نامه دارای مقدّمه ای آراسته به ترکیبات بدیع و زیبای فارسی و عربی همراه شده که تا حدّی نثر متکلّفانه را تداعی می کند. مؤلّف به غیر از تمسّک جستن به آیات قرآنی و عبارات عربی، از اشعار فارسی و عربی هم سود جسته است، همو در متن نیز بهره ور از سجع های زیبای فارسی و عربی شده است. نتیجه: بنا بر آنچه که آمد، نتیجه گرفته می شود، وقف نامۀ نامبرده یکی از وقف نامه های مهم در عصر خود بوده و می باید نسخ دیگری داشته باشد که در هر قرن بوسیلۀ بزرگان شهر تأیید و ممهور می شده است. زیرا تمام نسخه های موجود استنساخی است و کهن ترین نسخه هنوز بدان دسترسی حاصل نشده است. توضیح آنکه، برخی اسامی خاص ناخوانا بود و بین عبارات تأییدکنندگان خطّ تیره – نهاده شد. مرور کنندۀ نسخۀ موزه هر جا که نتوانسته آن را با اصل برابری دهد، کلمۀ کذا گذاشته است. عبارت داخل [] را نسخۀ موزه ندارد. مصححان از خانم مریم عظیم که زمینۀ دست یابی به نسخۀ ادارۀ اوقاف را فرهم کرد، تشکّر می کنند. پی نویس 1- این شخص، غیر از شمس الدّین محمّد خضرشاه و فرزند قطب الدّین خضرشاه است که در همان زمان می زیسته اند و آثار متعددی در یزد داشته اند و در تواریخ یزد، احوالشان مذکور است. (یادگارهای یزد 2: 250). 2- افشار، ایرج: یادگارهای یزد، یزد: نیکوروش و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چاپ دوم، 1374، ج 2: 250. 3- محلّۀ چهار منار، از محلاّت قدیمی یزد است. نام قدیم آن موضع کوی بهروک بوده است. وجه تسمیۀ جدید آن به مناسبت وجود چهار منار دو مدرسۀ مقابل هم (معروف به مدرسۀ چهار منار) بوده است که به دستور شمس الدّین محمّد بن رکن الدّین در سر کوچۀ بهروک ساخته شد. (تاریخ جدید یزد: 88) (در سال 728) و موجب آبادی آن محلّه گردید. یک حدّ این محلّه رودخانۀ خشکی است و پلی بر روی آن زده و آن را پل چهار منار نام گذارده بودند (جامع مفیدی 3: 678). محلّۀ چهار منار از محلاّت معروف خارج از حصار و محلّ باغ های دورۀ شهر بوده است و قسمتی از آن به نام کوچۀ بهروک موسوم بوده. مؤلف جامع مفیدی گفته است: کوچۀ بهروک که اکنون به چهار منار اشتهار یافته (جامع مفیدی 1: 187) (یادگارهای یزد 2: 239). 4- نام کوچۀ بهروک به عنوان سکّۀ بهروک و کوی بهروک در جامع الخیرات [ص 139] به مناسبت آثاری که شمس الدّین محمّد در آنجا ایجاد کرد، مکرّر آمده است و آن را "ظاهر یزد" دانسته (یادگارهای یزد 2: 249). 5- یادگارهای یزد، همان 2: 252-251. 6- مراد، خلفای سلسلۀ مرشدی از متصوّفه ای است که به شیخ مرشد، یعنی شیخ ابواسحق کازرونی معتقد بودند. (یادگارهای یزد 2: 250). 7- اصطلاحی برای خانه های اعیان از قبیل آنکه امروزه دولت منزل می گویند. (یادگارهای یزد 2: 250). 8- مؤلّف جامع مفیدی به علّت "دولتخانۀ خود" نوشته است که در "کوچۀ بهروک که اکنون به چهار منار اشتهار یافته ساکن بود." (ج 1: 187) (یادگارهای یزد 2: 250). 9- مراد، روستای گردفرامرز است که در یک فرسنگی یزد کنونی و بر سر راه یزد به تهران قرار دارد. 10- سلسلۀ مرشدیّه در یزد اهمیّتی داشته است و یکی از اقطاب آن ها موسوم به شیخ فریدالدّین عبدالباقی خلوتی، مدّت سی و هشت سال در یزد مقیم بود و همان جا وفات کرد و در بیت القاسمی، بیرون شهر یزد در کوی نرسوباد در گورستان مامّانوک دفن شد. (تعلیقات جامع مفیدی 3: 937-938، به نقل از مشیخه نسخۀ 2143 کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران). 11- کاتب یزدی، احمد: تاریخ جدید یزد، به کوشش: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر، چاپ دوم، 1375: 122-121 با تلخیص. 12- مفید مستوفی بافقی، محمّد: جامع مفیدی، به کوشش: ایرج افشار، تهران: اساطیر، چاپ دوم، 1385، ج 1: 187 با تلخیص. 13- طراز یزدی، عبدالوهّاب: کتابچۀ موقوفات یزد به کوشش: ایرج افشار، در فرهنگ ایران زمین، چاپ دوم، 1354، ج 10: 22. 14- همان: 23-22. 15- یادگارهای یزد، همان، ج 2: 250. 16- همان: 253-252. 17- نیز ر.ک: عرفان فر، محمّد جواد: فهرست اسناد موقوفات ایران، استان یزد، یزد: عرشیان، 1387: 667-665. Skip to content Using YazdFarda Mail with screen readers You’re out of storage space and will soon be unable to send or receive emails until you free up space or purchase additional storage. 40 of about 103 (no subject) Inbox x Hosein Masarrat Jan 24 (4 days ago) to me وقف نامۀ مسجد چهارمنار (مسجد امیرخضرشاه یا خضرشاه) به کوشش: رضا افخمی (عضو هیأت علمی دانشگاه یزد) حسین مسرّت Rezaafkhami55@yahoo.com hmasarrat@yahoo.com کلید واژه وقف نامه/ مسجد/ خانقاه/ مرشدیّه/ یزد/ اردکان چکیده سید امیر جلال الدّین خضرشاه از عارفان سلسلۀ مرشدیّه و از دولتمندان یزد در سال 849 ق، مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقیّه را در محلّۀ چهارمنار یزد بنیان می گذارد و برای تأمین مخارج مسجد و به ویژه خانقاه آن، زمین، باغ، مزرعه، قنات، دکّان و دیگر املاک معمول را بر آن وقف می کند که گزارش کامل آن همراه با شرح مصرف هر کدام در وقف نامه درج است. بنا بر سواد وقف نامه که نخستین تحریر آن به سال 902 ق است، این مکان شامل: جماعت خانه، بقعه، مسجد و خانقاه برای مرشدان و مسلمانان بوده است و موقوفات زیادی در شهرهای اردکان، تفت و یزد داشته که می باید صرف هزینۀ تحصیل طلّاب علوم دینی، پذیرایی مسافران، خادم، خطیب، مؤذّن، روشنایی مسجد و پختن آش گندم برای فقرا شود. متن نهایی و پیراستۀ وقف نامه بر پایۀ سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی مربوط به سال های 902 ق تا 1337 ش سامّان یافته است. دیباچه به سال 849 ق سیّد امیرجلال الدّین خضرشاه بن غیاث الدّین علی یزدی1 که از عارفان سلسلۀ مرشدیۀ یزد و از مردان دولتمند و صاحب آثار خیر فراوانی در شهر یزد بوده و کتاب های تاریخ یزد بدان اشاره کرده اند که از آن جمله اند: باغ و مزارات و مصلّی و عیدگاه جدید،2 در محلّۀ چهارمنار3 و در کوچۀ بهروک4 که اکنون بدان کوچه بُندون (Bondun) یا بُندان یا بُندار می گویند5. بنای مسجد و خانقاهی را نهاد که بنا بر نوشتۀ وقف نامۀ آن به نام مسجد جامع و خانقاه ابواسحاقّیه خوانده شده است، گزارش این مسجد در سدۀ 9 ق چنین است: مرتضی اعظم، امیر جلال الدّین خضرشاه - ادام الله سیادته - ساخته و در عمارات و بقاع الخیر، اهتمام تمام به جای آورد و دست ارادت به خلفای مرشدی6 داده و به کسوت شیخ مرشد درآمده و در کوچۀ مذکور در جنب دولتخانۀ7 خود8، مسجد جدید بنا فرموده و در میان مسجد، پایابی به نهر کیفرامرز9 حفر کرده و جماعت خانه ساخته و بر یسار مسجد، حظیره ای به جهت مدفن خود پرداخته و قبر حفر فرموده و در جنب حظیره، چمنی به غایت مروّح ساخته و در پیشان چمن، بقعۀ مروّح ساخته موسوم به مرشدیّه و علما و اهل الله و درویشان، غالب اوقات در آن بقعه ساکن باشند و در صبح و شام نقّار مرشدی10 می زنند و بنای این مسجد در سنۀ تسع و اربعین و ثمانمائه بوده. امّا هنوز اتمام نیافته، به خیر و زودی تمام گردد. انشاءالله 11. مستوفی بافقی در سال 1112 ق در تکمیل نوشته های کاتب یزدی می آورد: مزارع بهادین آباد، حوالی اردکان و بسیار حقّابه و باغات و اراضی در اهرستان و تفت قهستان خریده بر مسجد مزبور وقف فرموده و حاصل آن ها را که قریب پنجاه و پنج تومان می شود در وجه وظیفۀ طلبۀ علوم و مرسوم حفّاظ مقرّر کرد و به سبب دخل جمعی از اولاد آن جناب که خود را متولّی شرعی می دانند و تمامی حاصل به مصارف غیر مقرّر صرف می نمایند، مسجد رو به خرابی آورده و چراغش خاموش مانده و سیادت پناه میر عسکر خضر شاهی که خود را از جمله اولاد سیّد مومی الیه می داند به امر تولیّت اشتغال دارد 12 و پس از آن در حدود سال 1260 ق در شرح موقوفات مسجد آمده است: خارج بلده به مقام محلّۀ چهار منار ... مسجدی با روح و نشاط است. موقوفات بسیار داشته. آنچه باقی مانده، الحال در دست عالی جناب آقا محمّد حسن، خلف عالی جناب غفران مآب آخوند ملاّ مهدی طبسی الاصل یزدی المسکن است. 13 سپس به شرح چند موقوفۀ آن که باقی مانده می پردازد: مزرعۀ بهاء الدّین آباد، توابع قصبۀ اردکان، نه روز شبان – مداخل آن یکصد و پنجاه و پنج تومان و دو هزار دینار است. میاه اهرستان، بیست و دو جرّه و اراضی هفت قفیز – مداخل آن پانزده تومان است. اراضی قصبۀ تفت، دو قفیر – مداخل آن دو تومان است. میاه وَرِی تفت دو جرّه – مداخل آن دو تومان است. مصارف – بعد از وضع وجوه دیوانی املاک و رقبات و حقّ التولیّه، صرف تعمیر مسجد و مواجب خادم و وظیفۀ خطیب و مؤذّن و روشنایی مسجد و آنچه فاضل آید، در آشخانۀ مسجد صرف نمایند. 14 اکنون که سال 1393 ش است، روشن نیست از آن همه موقوفات که در وقف نامه ها آمده، چه بر جای مانده است که نیاز به بررسی اسناد موجود در سازمان اوقاف و امور خیریّۀ یزد دارد. بنا بر نوشتۀ ایرج افشار، مسجد نامبرده مرکّب از ایوان، صحن تابستانی و گرمخانه بوده است15 و آنچه در زمان نگارش کتاب یادگارهای یزد (سال 1353 ش) به چشم وی خورده، به قرار زیر است: 1- سراسر محراب از کاشی های معرّق (83 115سانتی متر عصر تیموری پوشیده شده است. 2- بدنۀ سمت شرقی منبر از کاشی معرّق و بلندی آن 147 با عرض 192 سانتی متر است. 3- در محراب گرمخانه، یک قطعه سنگ مرمر به اندازۀ 60 55 امّا بی هیچ نوع ظرافتی، مورّخ 1294 نصب است و به اطرافش دوازده امّام نقر گردیده. 4- درین مسجد یک قطعۀ قالی بافت سال 1350 قمری به اندازۀ 40/7 25/4 متر به طرح سجّاده ای (خانه خانه) و با نقوش درخت و بوته وجود دارد. در دورۀ آن صورت موقوفات مسجد و نیز در چهار گوشه اش این عبارت انگلیسی Dedicoted to the Masjid chahar monar of yazd بافته شد. عبارت فارسی بافته شدۀ آن چنین است: 1350- وقف مؤبّد شد این قالی بر مسجد خضر شاهی به محلّۀ چهار منار یزد، سه ربع از منال از مزرعۀ مشاع بهاباد الدّین اردکان و بیست و دو جرّه یکهری (کذا) از قنات اهرستان و ده قفیز زمین واقفه شکر باغ در اهرستان که واقفین متولیّان اولاد مرحمتشان واقف مقیم اردکانند و ده نفر نظّار ساکن یزد، حاجی سیّد محمّد رضا میبدی، ملتمس دعا، کارخانۀ ثابتی رضا 202. تمامی یک در باغ و عمارات معروف به باغ چشمه سورمه واقعه در تفت و تمامی دوازده جرّه قنات وری تفت. تاریخ شهر محرّم 1350. از پایاب واقع در مسجد، آب مشهور به آب بریده می گذرد. 16 امّا و بر پایۀ متن وقف نامه های موجود و مفاد تاریخ جدید یزد، روشن می شود که این مجموعه شامل: مسجد جامع (مسجد امیر خضر شاهی)، خانقاه ابواسحاقیّه و بقعۀ مرشدیّه بوده است. گزارش کار امّا وقف نامه ای که در سطور بعد، متن کامل آن بر اساس سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی موجود تقدیم می شود، داستانی شیرین دارد. در سال 1380 ش، آقای دکتر جلال گلشن یزدی که سال هاست ساکن آمریکاست، در یکی از سفرهای تابستانی خود به زادگاهش، سواد وقف نامه ای بزرگ را در اختیار این جانب مسرّت گذارد که تاریخ مندرج در آن 902 ق بود. وی بیان داشت، چون سال هاست این وقف نامه به امانت نزد من است و عمرها به کس وفا نخواهد کرد و روشن نیست در آینده چه خواهد شد، این وقف نامه در اختیار تو باشد تا به هر کجا که صلاح دانستی، بسپاری یا اهدا کنی. در سال 1381ش که آقای میرزا محمّد کاظمینی، بنای گنجینه ای از اسناد و نسخ خطّی را داشت و بنا شد آن را بعداً وقف آستانۀ امامزاده جعفر(ع) یزد بنماید، این جانب مسرّت بهتر آن دید که آن نسخه را برای حفظ و نگهداری بدان جا بسپارد، امّا در نظر داشت که روزی آن را بازخوانی و چاپ نماید، تا بخشی از تاریخ اجتماعی، فرهنگی و حتّی مکان های تاریخی یزد روشن شود. این بود که ابتدا تصویری از نسخۀ نامبرده تهیّه شد و سپس در بررسی ها متوجّه شدیم که دو نسخۀ دیگر از آن در کتابخانۀ وزیری و سازمان اوقاف و امور خیریۀ یزد، هر دو به سال 1286 ق موجود است، پس نگارنده گان نسخۀ موزۀ کاظمینی را اصل قرار دادند (به دلیل قدمت) و با مقابله با دو نسخۀ دیگر و متن چاپی که به لطف آقای حق شناس به دست نگارنده گان رسید، به متن موجود دست یافتند که امید است راهگشای پژوهندگان تاریخ و فرهنگ یزد باشد. آقای حق شناس از قول آقای جلال مهینی بیان می دارد که نسخۀ اصلی وقف نامه بر روی پارچه بوده و در اردکان وجود داشته است و بعدها به کتابخانۀ وزیری یزد داده شد، امّا جستجو برای دست یابی به متن اصلی در کتابخانۀ وزیری حاصلی نداشت. به گفتۀ آقای حق شناس، نسخۀ چاپی بر اساس همان نسخۀ اصلی رونویس و چاپ شده است. امّا در پایان نسخۀ چاپی، عبارت رونوشت از دادگاه شعبۀ یک یزد دیده می شود. مشخصّات سه نسخۀ خطّی و یک نسخۀ چاپی به قرار زیر است: 1- وقف نامۀ مسجد خضرشاه، نسخۀ خطّی گنجینۀ (موزه) میرزا محمّد کاظمینی در یزد، مورّخ 902 ق [تاریخ آن حقیقی نیست و از روی نسخۀ 902 ق رونویس شده و گویا از عهد قاجار باشد]، به خطّ نسخ، به ابعاد 295 20 سانتی متر (با علامت اختصاری: موزه). 2- صورت وقف نامۀ مسجد خضرشاهی. در مجموعۀ خطّی کتابخانۀ وزیری یزد، به شمارۀ 1687، (ص 126-105). مستند به تاریخ سوم ذی قعدۀ 1286 ق [امّا و به احتمال زیاد این تاریخ نسخۀ اصلی است و نسخۀ حاضر گویا از سدۀ 14 ق باشد] به خطّ شکستۀ نستعلیق تحریری زیبا، بی تاریخ. (با علامت: وزیری). 3- رونوشت وقف نامۀ مسجد میر خضرشاهی در ادارۀ کلّ اوقاف و امور خیریّۀ استان یزد، ش 1396 م، آرشیو 178، مستند به تاریخ سوم ذی قعدۀ 1286 ق، تایپ شده، بی تاریخ17، ( (با علامت: اوقاف) این نسخه پر از اغلاط تایپی است. 4- وقف نامچۀ مسجد میر خضرشاهی واقع در محلّۀ چهارمنار یزد، یزد: بی نا [چاپخانۀ گلبهار، 1327ش، جیبی، 38 ص]. (با علامت: چاپی). اهمیّت وقف نامۀ نامبرده تاریخی: این وقف نامه به غیر از اینکه سندی تاریخی دربارۀ یکی از مکان های مذهبی و آثار تاریخی یزد است، دارای اطّلاعات تاریخی - اجتماعی و ارزنده ای از سده های 9 و 10 ق در شهر یزد، اماکن، باغ ها و نام ها بویژه نام برجستگان سلسلۀ مرشدیۀ ایران در حوالی یزد و شیراز است و می تواند از لحاظ سلسله نسب برخی خاندان های یزدی سودمند باشد. ادبی: وقف نامه دارای مقدّمه ای آراسته به ترکیبات بدیع و زیبای فارسی و عربی همراه شده که تا حدّی نثر متکلّفانه را تداعی می کند. مؤلّف به غیر از تمسّک جستن به آیات قرآنی و عبارات عربی، از اشعار فارسی و عربی هم سود جسته است، همو در متن نیز بهره ور از سجع های زیبای فارسی و عربی شده است. نتیجه: بنا بر آنچه که آمد، نتیجه گرفته می شود، وقف نامۀ نامبرده یکی از وقف نامه های مهم در عصر خود بوده و می باید نسخ دیگری داشته باشد که در هر قرن بوسیلۀ بزرگان شهر تأیید و ممهور می شده است. زیرا تمام نسخه های موجود استنساخی است و کهن ترین نسخه هنوز بدان دسترسی حاصل نشده است. توضیح آنکه، برخی اسامی خاص ناخوانا بود و بین عبارات تأییدکنندگان خطّ تیره – نهاده شد. مرور کنندۀ نسخۀ موزه هر جا که نتوانسته آن را با اصل برابری دهد، کلمۀ کذا گذاشته است. عبارت داخل [] را نسخۀ موزه ندارد. مصححان از خانم مریم عظیم که زمینۀ دست یابی به نسخۀ ادارۀ اوقاف را فرهم کرد، تشکّر می کنند. پی نویس 1- این شخص، غیر از شمس الدّین محمّد خضرشاه و فرزند قطب الدّین خضرشاه است که در همان زمان می زیسته اند و آثار متعددی در یزد داشته اند و در تواریخ یزد، احوالشان مذکور است. (یادگارهای یزد 2: 250). 2- افشار، ایرج: یادگارهای یزد، یزد: نیکوروش و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چاپ دوم، 1374، ج 2: 250. 3- محلّۀ چهار منار، از محلاّت قدیمی یزد است. نام قدیم آن موضع کوی بهروک بوده است. وجه تسمیۀ جدید آن به مناسبت وجود چهار منار دو مدرسۀ مقابل هم (معروف به مدرسۀ چهار منار) بوده است که به دستور شمس الدّین محمّد بن رکن الدّین در سر کوچۀ بهروک ساخته شد. (تاریخ جدید یزد: 88) (در سال 728) و موجب آبادی آن محلّه گردید. یک حدّ این محلّه رودخانۀ خشکی است و پلی بر روی آن زده و آن را پل چهار منار نام گذارده بودند (جامع مفیدی 3: 678). محلّۀ چهار منار از محلاّت معروف خارج از حصار و محلّ باغ های دورۀ شهر بوده است و قسمتی از آن به نام کوچۀ بهروک موسوم بوده. مؤلف جامع مفیدی گفته است: کوچۀ بهروک که اکنون به چهار منار اشتهار یافته (جامع مفیدی 1: 187) (یادگارهای یزد 2: 239). 4- نام کوچۀ بهروک به عنوان سکّۀ بهروک و کوی بهروک در جامع الخیرات [ص 139] به مناسبت آثاری که شمس الدّین محمّد در آنجا ایجاد کرد، مکرّر آمده است و آن را "ظاهر یزد" دانسته (یادگارهای یزد 2: 249). 5- یادگارهای یزد، همان 2: 252-251. 6- مراد، خلفای سلسلۀ مرشدی از متصوّفه ای است که به شیخ مرشد، یعنی شیخ ابواسحق کازرونی معتقد بودند. (یادگارهای یزد 2: 250). 7- اصطلاحی برای خانه های اعیان از قبیل آنکه امروزه دولت منزل می گویند. (یادگارهای یزد 2: 250). 8- مؤلّف جامع مفیدی به علّت "دولتخانۀ خود" نوشته است که در "کوچۀ بهروک که اکنون به چهار منار اشتهار یافته ساکن بود." (ج 1: 187) (یادگارهای یزد 2: 250). 9- مراد، روستای گردفرامرز است که در یک فرسنگی یزد کنونی و بر سر راه یزد به تهران قرار دارد. 10- سلسلۀ مرشدیّه در یزد اهمیّتی داشته است و یکی از اقطاب آن ها موسوم به شیخ فریدالدّین عبدالباقی خلوتی، مدّت سی و هشت سال در یزد مقیم بود و همان جا وفات کرد و در بیت القاسمی، بیرون شهر یزد در کوی نرسوباد در گورستان مامّانوک دفن شد. (تعلیقات جامع مفیدی 3: 937-938، به نقل از مشیخه نسخۀ 2143 کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران). 11- کاتب یزدی، احمد: تاریخ جدید یزد، به کوشش: ایرج افشار، تهران: امیرکبیر، چاپ دوم، 1375: 122-121 با تلخیص. 12- مفید مستوفی بافقی، محمّد: جامع مفیدی، به کوشش: ایرج افشار، تهران: اساطیر، چاپ دوم، 1385، ج 1: 187 با تلخیص. 13- طراز یزدی، عبدالوهّاب: کتابچۀ موقوفات یزد به کوشش: ایرج افشار، در فرهنگ ایران زمین، چاپ دوم، 1354، ج 10: 22. 14- همان: 23-22. 15- یادگارهای یزد، همان، ج 2: 250. 16- همان: 253-252. 17- نیز ر.ک: عرفان فر، محمّد جواد: فهرست اسناد موقوفات ایران، استان یزد، یزد: عرشیان، 1387: 667-665. [صورت وقف نامۀ مسجد میر خضرشاهی، واقع در محلّۀ چهار منار یزد اِعتصَمتُ بِاللهِ العَلیِّ اَحسَنُ وَ اَشرَفُ کَلامی که کریمۀ حروف و کلماتش از روی صور و معانی، مستلزم حقایق و معارف حضرت ربّانی باشد که از جماعت خانۀ قلب انسانی که منظر عنایات یزدانی و غرفۀ هدایا از شاهراه افواه و دهنۀ دهان و السنۀ لسان به ارکان کشور نطق و بیان در مضمار ظهور و اظهار در آیند و از بوادی اَیادِی و مراحل اَنامِل چابک دستان خطّۀ تحریر و تسطیر خضر آیین خیمۀ شعور و اشعار را بر مَنَصّات بروز در استرۀ حضور تکیه زنند و واقفان خبیر و ناقلان بصیر که صفحات صحایف ضمیر منیرشان به نقوش عقل سلیم و رأی مستقیم تصویر یافته، صدر هر کتاب با فصل الخطاب بروز هر مظهر مفاخر و معان و درّ و لَآلی آن زیب و زینت دهند و صنایع افراد و ذرایع ترقّی و تصاعد بر شوامخ و اوج فصاحت و قصر بلاغت دانند. بدایع حمد و سپاس، آفریدگاری است که افراد کاینات و اصناف موجودات، خواه خبردانان شارع یافت و هوشمندی و خواه بی خبران کنج غفلت و بی هوشی، چنانچه مقتضی رحمت رحمانیّت] عبودیّت او را گردن [انقیاد نهاده اند که: اِن کُلُّ] مَن فِی السَّمواتِ وَ الاَرضِ اِلاّ اتِی الرّحمنِ عَبداً* یُسَبِّحونَ لَه بِالخَفیِّ وَ اَلاِعلانِ یُقَدِّسونَ لَه بِالغُدُوِّ وَ الآصالِ حکیمی که چون نقش بند قدرت و چهره گشای ارادتش جهت تکریم در ضمن لَقَد خَلَقنَا الاِنسانَ فی اَحسَنِ تَقویم** نهال سرو مثال بنی آدم را انتصاب قامت بخشید و در مکتب عَلَّمَ آدَمَ الاَسماءَ درس خواندند، ذاکران صوامع لا یَعصَونَ اللهَ ما اَمَرَهُم که سجّادۀ عصمتشان بر دوش کونین و آثار طاعت شان بر گوش ثقلین افتاده، به سجده سر نهادند[1] و دعوی نَحنُ نُسَبِّحُ * از سر نهادند و ابجد لا عِلمَ لَنا ** از سر گرفتند. قدسیان، آگه از اطوار علومند، ولی همه در مکتب علمش الف و با خوانند. وَ لِلّهِ یَسجُدُ مَن فِی السّمواتِ وَالاَرضِ طَوعاً وَ کَرهاً وَ ظِلالُهُم بِالغُدُوِّ وَ الآصال *** و جوامع درود و صلاتی که مسامع ساکنان محافل و مجامع انس و ذاکران خلوت قدس از نشر نوافع[2] آن معنبر گردد، فدای روضۀ منوّر و خوابگاه معطّر برگزیده ای که ماهیچۀ رایات رسالت آیات مقام کمال و تکمیل به القاب محمودش موشّح و معلّی و مثال اقبال و اجلال او به توضیح رفیع جسیم اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ **** مزیّن و محلّی صیغۀ لغت افضالش مشتق از مصدر کُنتُ نَبیَّاً وَ آدَمُ بَینَ الماءِ وَ الطّینِ و بیان وصف کمالش مستفاد از معانی ما کانَ مُحَمَّدٌ اَبا اَحَدٍ مِن رِجالِکُم وَلکِن رَسولَ اللهِ وَ خاتَمَ النَّبییِّن ***** هنوز آدم، میان آب و گل بود که او شاهنشه اقلیم و دل بود باد و بر آل اولاد و عترت و اصحاب او که آستان هدایت آشیان ایشان منوّر[3] به اشعۀ لمعات اَصحابِی کالنُّجومِ ربایندگان گوی سباقت در مضمار علوم عَلَیهِم سَلامُ اللهِ ما بُنِیَت وَ بَقیَت فِی صَفَحاتِ ألاعوامِ وَ الدُّهورِ المَساجِدُ وَالمَعابِدُ وَ تُلیَت عَلی[4] المَنابِر وَ اَلمَقابِرِ اَسامِیهِمُ الشَّریفَهٌ وَ اَلقابُهُم اَلمُنیفَهٌ دَفعاً لِلمُعانِدِ وَ طَلَباً لِلمَقاصِدِ وَ الفَوائِدِ . * * * * * امّا بعد بر رأی اولوالالباب که اقطاب عالم صور و معانی اند و از فیض فضل حضرت ربّ الارباب از تختگاه آتَیناهُ الحِکمَة وَ فَصلَ الخِطاب * به نصیب اوفر و اوفی[5] محظوظ و بهره مند گشته"[6] پوشیده نماند که مؤسّس و بنیان[7] ایجاد و مُرصّص و منشی عالم کون و فساد و ممهّد قواعد احوال و اوضاع معاش و معاد افراد عبّاد که چابک دست قدرتش، سقف این گنبد لاجورداند و درا بِغَیرِ عَمَدٍ تَرَونَها ** بر افراخت. بناء ذات انسانی که فی الحقیقة، مطلع انوار صنع ربّانی و مظهر آثار لطف یزدانی و مجمع کمالات جسمانی و روحانی است، از دو جوهر جسم و روح پرداخت و اسالیب ایادی و آلاء و افانین مواهب و نِعّما در شأن ایشان ارزانی فرمود و بر بسی[8] مخلوقات تفضیل نهاد که: وَ لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَمَ وَ حَمَلناهُم فی البَّرِ وَ اَلبَحرِ وَ رَزَقناهُم مِن اَلطَیِّباتِ وَ فَضَّلناهُم عَلی کَثیرٍ مِمَّن خَلَقنا تَفضیلاً *** و بواطن و ظواهرشان به دُرَرِ[9] وَ لَآلی عقل و علم و نطق و حکمت و رأی و رویّت زیب و زینت بخشید و چون عقل که اشرف جواهر است، دائماً اقتضاء طلب[10]کمالات و استدعاء اصلح[11]هرگونه کمالات می کند، کما قالَ اَلنّاظِمُ جَزاهُ[12] اللهُ خَیراً: عقل، هرگز خطا نیندیشد عقل را جز صلاح، نبود کار با من و تو بلا نیندیشد عقل را در صلاح هرزه مدار لاجرم شکر چنین منحی و نعمی کریمه بر ذمّت همّت هر صاحب کمال که لوح خیال از شکل محال و بال خالی باشد و به نقوش حسن مآل، حالی لازم و واجب است که بر فحوای نصّ قویم لَئِن[13]شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم **** وظائف آن را به تقدیم رساند. فَشُکراً اِذا اُوتیَتَ فاضِلَ نِعمَةٍ فَلَم اَرَ مِثلَ الشُّکرِ حارسَ نِعمَةٍ وَ صَبراً اذا نَابتکَ[14]نَائِبةُ الدَّهرِ ... ...
استاد تفسیر قرآن: فعالان قرآنی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند
: بسیاری از این افراد هم اینک بدلیل فعالیت با کانون و خانه های قرآنی نقش موثری در ترویج فرهنگ قرآنی در بین افشار مختلف جامعه دارند. از شمسی زاده بعنوان پیشکسوت و استاد تفسیر قرآن در نهمین همایش تکریم چهره های قرآنی روز گذشته تجلیل شد. همایش تکریم چهره های قرآنی همه ساله همزمان با روزهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همت سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می شود و نهمن دوره از این همایش ...
اعلام 10 شهر راه یافته به مرحله نهایی و داوران جشنواره پایتخت کتاب ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا به نقل از کتابخانه موزه، و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، پایتخت کتاب ایران و شهرهایی که تقدیر می شوند از میان 63 شهر از 22 استان کشور انتخاب می شوند براین اساس 10 شهر راه یافته به مرحله نهایی پایتخت کتاب ایران به این شرح است: اهواز، بوشهر، تبریز، شهرکرد، قم، کاشان، کرمانشاه، گنبدکاووس، نیشابور و یزد. داوری مرحله نهایی را محمدرضا توکل صدیقی ...
تبریز با حضور 470 نخبه قرآنی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی کشور می شود
مسابقه در 386 شهرستان برگزار شده و 280 مسابقه در 31 استان در مرحله استانی با رقابت 6 هزار قاری حافظ قرآن کریم انجام شد و برگزیدگان به مرحله کشور راه یافتند. افزوده شدن رشته حفظ و قرائت با هدف تربیت حافظان قرآن کریم رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از افزایش رشته های مسابقات سراسری قرآن کریم در سال آینده خبر داد و گفت: تلاش می کنیم با گسترش رشته ها بتوانیم مشارکت عموم مردم ...
توزیع میوه شب عید در 80 نقطه شهر همدان
محلی و چادرهایی از سوی شهرداری در نقاط مختلف شهر عرضه می شود. اسدی خاطرنشان کرد: در طرح توزیع میوه شب عید شهرستان همدان 9 کانکس از سال گذشته در نقاط مختلف شهر ایجاد شده، چهار بازارچه دائمی میوه و تره بار، 20 چادر در نقاط مختلف و مابقی از واحدهای صنفی مرکز شهر استفاده می شود. *برپایی نمایشگاه بهاره از 18 اسفند در همدان مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف همدان نیز از ...