سایر منابع:
سایر خبرها
مثال های نقضِ سیره رضوی بر ادعای گروه های تکفیری!
مسجدی بنام مسجد الرایه (پرچم) ساخته شد که تداعی کننده این رخداد مهم تاریخی است، و پس از آن حضرت رسول (ص) از کسانی که حدود بیست سال آن حضرت (ص) و یارانشان را آزرده بودند گذشتند و آزادشان کردند و فرمودند: بروید شما را آزاد کردم.. اذهبوا انتم الطلقاء. همچنین سیره امیر مومنان (ع) نیز بر همین اصل استوار بود آن جا که می بینیم در یکی از جنگ ها فردی شبهه و پرسشی در آن کوران جنگ مطرح می کند و آن ...
عضو جامعه مدرسین:امام رضا(ع) به ایران و ایرانی عزت بخشیدند
امام حسن مجتبی (ع) گفت:پیامبر بزرگ اسلام منادی رحمت، عطوفت، مهربانی، عزت و ایثار و عبادت بودند و اقداماتی که امروز با نام اسلام و پیروی از سیره پیامبر اسلام در منطقه انجام می شود هیچ سنخیتی با سیره رسول اعظم ندارد. وی افزود: اگر رسول اکرم (ص) امروز در قید حیات بودند به طور قطع با تمام وجود با گروه های تروریستی مانند داعش مبارزه و با آنها برخورد خصمانه انجام می دادند. وی ادامه داد: در ...
واعظ و اهل منبر باید مخلص و صادق باشد (1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد مسلمانان اعم از شیعه و سنی، آزادگان جهان، بسیاری از پیروان دیگر مذاهب و ادیان و کسانی که در کشورهای مختلف دنیا با زندگانی امام حسین(ع) آشنایی داشته باشند در ماه های محرم و صفر خود را عزادار سرور و سالار شهیدان می دانند و در عزایش اشک می ریزند. در طول جنگ، همه ابعاد کربلا با هم گره خورده بود. مداحانی که رزمنده بودند، هم حماسه می آفریدند و هم اشک می ریختند. نام شان و عکس شان نیز مطرح نبود. اما امروز کافی است که سری به برخی مجالس بزنید، نام برخی مداحان اطوار آنان، نوع موسیقی ای که انتخاب می کنند، جعلیاتی که تحت عنوان وقایع کربلا مطرح کرده و به خورد مردم می دهند، همه، نشان می دهد که هدف، مسابقه در گرفتن اشک است... - گاهی اشک می ریزیم که بیعت کرده باشیم و گاهی اشک می ریزیم که اعتراض خود را نشان دهیم. همه این عزاداری ها برای امام حسین(ع)، بدان خاطر است که می خواهیم با او بیعت کنیم. در محرّم، در هر خانه ای که شما پرچم سیاه می زنید و هرگاه پیراهن سیاه می پوشید یعنی: ای حسین بن علی(ع)! من هم در حزب شما هستم. می خواهم حسینی باشم. این رنگ سیاه پرچم و یا رنگ سرخ خون دلم، همه بهانه آن است که به رنگ شما درآیم، به رنگ خدا درآیم. رنگ خدا چیست؟ بی رنگی. من می خواهم صفات شما را پیدا نمایم و از همه رنگ ها و نیرنگ ها رهایی پیدا کنم... - اگر می خواهیم از مصیبت بگوییم، باید حقایق کربلا را بیان کنیم. به جای آنکه اهل بیت را کوچک نماییم، از خباثت یزید، شمر، عمرسعد و ابن زیاد سخن بگوییم. جنایت درباره هر کسی از ابنای بشر انجام شود، رقت انگیز است اما درباره کسانی که عزتی داشته اند، رقت انگیزتر است. پیامبر(ص) فرمودند: اکرام کنید عزیز قومی را که ذلیل شده است .1 در تاریخ 22/8/94 مقاله ای تحت عنوان تحریفات عاشورا و ستمگرانی که بانی عزاداری بودند در این ستون درج گردید. پنجشنبه و جمعه شب هفته گذشته در دو جلسه روضه خوانی و در دو محل جداگانه با فاصله چهار،پنج کیلومتر برای شرکت در مراسم سالگردی بر حسب اتفاق راقم این سطور را پای منبر گوینده ای نشاند که حدود نود درصد مضامین و مطالب ارائه شده توسط وی در هر دو شب یکسان بود اما آنچه بیشتر باعث شگفتی می شد اهانت هایی بود که آن شخص در لابلای گفتارش نثار عده ای از فعالان سیاسی و بعضی از طرفداران و بزرگان فرقه های اسلامی در صدر اسلام می کرد که جز ایجاد شکاف و دو دستگی و حربه به دست مخالفان و معاندان و دشمنان کشور و اسلام دادن نتیجه ای در بر ندارد. به بزرگان حوزه های علمیه و علمای دارالعباده در کمال ادب پیشنهادی مطرح می گردد تا در صورت صلاحدید هر سال قبل از فرا رسیدن ماه های عزاداری سرور و سالار شهیدان طی جلساتی تذکرات لازم به بعضی از گویندگان و منبری ها و طلاب بدهند باشد تا از تکرار این گونه مطالب خودداری گردد یا اگر بعضی از آن منبری ها توانایی حفظ و صحیح خواندن آیات و احادیث را ندارند از روی نوشته و یادداشت جملات را بازگو کنند و از تحقیر و توهین و بیان اظهارات خلاف واقع در مورد هر انسان مسلمانی به جد خودداری نمایند. منبر جایگاه با عظمتی است که به سادگی نباید نوشته های روزنامه ای و سایت هایی را که بدون مدرک و دلیل به افرادی تهمت و افترا وارد می کنند نقل نمود یا منبر را نباید جولانگاه حمله به کسانی قرارداد که نماد و شخصیت مورد احترام اقوام و مذاهب اسلامی هستند. گرچه مردم هر شهر و دیار، بسیاری از وعاظ و طلاب را می شناسند که بعد از تحقیق و بررسی و مطالعه منبر می روند و خوشبختانه توانسته اند طرفداران زیادی را به خود جذب نمایند. مردم هر کوی و برزن هم از علم و موعظه و نصیحت آنان بهره می برند. چون به فرموده عالم جلیل القدر محدث نوری واعظان باید راستگو باشند و از دروغگویی پرهیز کنند و با اخلاص و صداقت جامعه را هدایت و راهنمایی نمایند. در این ستون بخش هایی از بیانات مقام معظم رهبری در سال های 87 و 88 در دیدارهای متعدد با مردم نقل می گردد: خط قرمز از نظر نظام اسلامی و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. آن کسانی که نادانسته، از روی غفلت، گاهی از روی تعصبهای کور و بیجا، چه سنی و چه شیعه، به مقدسات یکدیگر توهین میکنند، نمیفهمند چه می کنند. بهترین وسیله برای دشمن همین ها هستند؛ بهترین ابزار در دست دشمن همین ها هستند؛ این خط قرمز است. 2 هم عالم شیعه، هم عالم سنی، باید این را بفهمند؛ این را درک کنند. بدیهی است دو تا مذهب در برخی از اصول، در برخی از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیاری هم با هم اتحاد دارند. اما اختلاف به معنای دشمنی نیست. 3 خیلی از این مردم بیچاره ی بی خبرِ سلفی و وهّابی که بوسیله ی دلارهای نفتی تغذیه می شوند تا بروند در اینجا و آنجا عمل های تروریستی انجام بدهند - در عراق یکجور، در افغانستان یکجور، در پاکستان یکجور، در نقاط دیگر یکجور – نمی دانند که مزدور دشمنند. آن مرد شیعی هم که می رود به مقدسات اهل سنت اهانت میکند و دشنام می دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه می کند. 4 باید برویم به سمت وحدت. امروز دنیای اسلام محتاج وحدت است. عوامل تفرقه هم وجود دارد؛ باید بر آن عوامل فائق آمد؛ باید بر آن عوامل پیروز شد. 5 اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعه ای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنی ای را شیعه خواهد کرد. آن کسانی که مایلند همه ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل بیت و ولایت اهل بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد و به ولایت اهل بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدایی همان چیزی است که امروز آمریکا می خواهد، صهیونیست ها می خواهند و دارند برای آن تلاش می کنند. 6 نظر خوانندگان آیینه را به گفتار یکی از مراجع تقلیدجلب می نماید: مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و شایسته نیست که مبلغان فقط به مسائل سیاسی بپردازند. این مرجع تقلید در همایش مبلغان اعزامی در ایام محرم 1437 که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، افزود: مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و بدانند که اگر فقط به مسائل سیاسی بپردازند شایسته منبر نیست و اگرچه اثری فوری داشته باشد اما اثر دائمی ندارد در حالی که باید استخوان بندی منبرشان قرآن و حدیث باشد. بعد به عنوان ضرورت، مسئله سیاسی را مطرح کنند. 7 یکی از فعالان سیاسی درباره بعضی از مداحان اینگونه اظهار نظر می کند بیاییم زمان حالا را با زمان امام(ره) مقایسه کنیم. در زمان ایشان مداحان وجود داشتند، ولی کشور ما کشور مداحی نبود. کشور عقل و منطق بود. اگر بنا بود مراسمی باشد باید دانشمندان و اندیشمندان سخن می گفتند و با مردم حرف می زدند. اگر کسی چاپلوسی و تملق می کرد، امام(ره) با او برخورد می کرد و اجازه نمی داد چاپلوسان و متملقان به مداحی بپردازند. الان می بینیم بخش زیادی از رسانه ملی در اختیار برخی از مداحان است. بخشی زیادی از مجالس ما در اختیار برخی از مداحان است. حتی مدتی کار به جایی رسیده بود که اصلا در مراسم فاتحه و بعد از آن اصلا سخنران را دعوت نکنند و خود مداح از اول تا آخر برنامه را اجرا کند؛ یعنی ما این وضعیت را پرورش دادیم و این اراده ای پشت قضیه بود تا مداحان جایگزین دانشمندان شوند، مداحان جایگزین نخبگان شوند. کلاس های مداحی تشکیل شد. بسیاری از بچه هایی که چهار روز در یک نهادی رفتند، دوره مداحی می بینند و تلاش می کنند این مداحی را به عنوان شغل انتخاب کنند. اصلا مداحی تخصص و شغل شده است. آن وقت مداحان با هم مسابقه می گذارند. مداح که فضیلتی ندارد، علمی هم برای ارائه که ندارد. فقط صدایی دارد و چهار بیت شعر می تواند بخواند. بالاخره باید به کسی بپرد، از کسی تعریف کند، به کسی توهین کند تا کارش رواج پیدا کند. کسی هم که صدای بلندتری داشته باشد و روی بیشتر و بتواند جسورانه به شخصیت ها حمله کند، در میان قشری از جامعه و نه افکار عمومی میداندار می شود. حالا یک روز این فرد هست و روز دیگر فرد دیگری جایگزین او می شود. ما باید با این فرهنگ مقابله کنیم. 8 متاسفانه امروز در جامعه شیعه، عده ای مرد و زن و جوان و پیر ما گرفتار چنین رفتارهای ناپسندی شده اند که بجای آگاهی بخشی و اعتراض و فریاد علیه ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان ها و اندیشیدن و تفکر درباره حرکت و قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و الگو گرفتن از مکتب حیات بخش فرزند رسول خدا که افتخار تاریخ بشریت و همه آزادگان جهان است مجالس عزاداری آن بزرگوار در مواقعی شده است وسیله تحقیر و توهین به مخالفین حزب سیاسی و نوحه خوانی هایی با آهنگ های مبتذل خوانندگان روزگار پهلوی و اشعار سخیف و بی مغز که نه تنها دل ها را جلا نمی دهد و بیدار نمی کند که می میراند و اندیشه ها را سست و اعتقادات نسل جوان را پوک و پوچ و بی محتوا می کند. و سخن پایانی، نقل گفتاری از یک نویسنده در هفتصد سال پیش که می گوید: سخنان قصه گویان و نیز واعظانی که در گفتار خود بدعت ها می آمیزند نارواست. قصه گو اگر اخبار دروغ بگوید فاسق است و بازداشتن او واجب، همچنین است واعظ بدعت گذار که حضور در مجلس او جز به قصد رد گفتارش نارواست. واعظی که جوان باشد و خود را برای زنان بیاراید و در جامه و وضع ظاهری از قبیل داشتن موهای دراز و نیز در حرکات و رفتار خود را مقبول زنان بنماید باید از وعظ ممنوع گردد زیرا فساد آن بیشتر از صلاح است. 9 مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- روزنامه ایران، 27/7/94 2- دیدار مردم سقز، 29 اردیبهشت 88 3- دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان، 23/2/88 4- در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج، 22/2/88 5- در سالروز ولادت حضرت پیامبر اعظم (ص)، 25 اس-فند 87، خبر آنلاین 6- دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم به مناسبت عید سعید غدیر خم، 27 آذر 87 7- سایت جماران، آیت الله العظمی سبحانی8- رسول منتجب نیا، روزنامه شرق، 18/7/94 9- آیین شهرداری ، محمد احمد قرشی، 648-729 ه. ق، صفحه 183 ...
انتقاد شدید 5 خطیب جمعه نسبت به اتفاقات روز 16 آذر در برخی دانشگاه ها
...> - سیاست زده ها و غربزده ها علیرغم همه تلاش هایی که کردند، نتوانستند دانشگاه ها را به صورت پایگاه های دشمن درآورند و اتاق جنگی که در اوایل انقلاب گروهک ها تشکیل داده بودند، خیلی زود ریشه کن شد و رخت بربستند، امروز که 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، امروز که دانشگاه های ما پایگاه اعتکاف و دارای نمازجماعت های باشکوه هستند و مراسم عزاداری امام حسین(ع) در این دانشگاه ها برگزار می شود، اگر ...
اعتراف عالم یهودی به ذکر فضایل حضرت محمد (ص) در تورات
گروه دین و اندیشه تیتریک در این باره از امام حسین (ع) نقل شده است که فرمودند: مردی یهودی خدمت پیامبراکرم (ص) آمد و عرض کرد: ای محمّد! آیا باور داری که فرستاده خدایی و به تو وحی می شود، همانگونه که به موسی بن عمران وحی می شد؟ حضرت فرمود: آری، من سرور فرزندان آدمم و فخر نمی ورزم، من خاتم پیامبران و امام پارسایان و رسول پروردگار عالمیانم. مرد یهود عرض کرد: ای محمّد! آیا به سوی عرب فرستاده شده ای یا ...
آیت الله علم الهدی: کسی که صدها زاویه با رهبری دارد، از ایشان خرج می کند تا به قدرت برسد
به گزارش فتن ، آیت الله سید احمد علم الهدی پیش از ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، 20 آذر 94 در حرم امام رضا(ع)، جمعه آخر ماه صفر است، از همه عزاداران، هیأتی ها، سینه زن ها، زنجیرزن ها، آن هایی که دو ماه زندگی شان را به پای آقایشان حسین ریختند، آن هایی که در مقابل چشمشان در این دو ماه، مصائب اهل البیت مجسم بود، عزاداری کردند، سوگواری کردند، اقامه عزا کردند، از همه این عزیزان تشکر می کند، از بزرگوارانی که مانور عظیم عشق و ارادت به اهل بیت را در راهپیمایی چندمیلیونی اربعین به دنیا نمایش دادند در یک شعاع 50 کیلومتر، فریادشان بلند بود یا حسین ، ...
نشانه ارادت ما به امام رضا زمانی است که ایشان را الگوی خود کنیم
اینکه حرکت کنند به زیارت امام رضا می روند ومیگویند یا امام رضا ما سفری در پیش داریم و می خواهیم قلب مان را آراسته کنیم. - شما خاطره خاصی از زیارت امام رضا ع دارید؟ سال 89 بود که به عمره آموزشی رفتیم و 15 روز در مکه و مدینه بودیم . قبل از آنکه به عمره آموزشی بروم مادرم ناراحتی قلبی پیدا کرده بود. ایشان را آنژیوگرافی کردیم و پزشکان گفتند ایشان باید عمل جراحی شوند. برای درمان ...
ویژه نامه شهادت امام رضا علیه السلام
... امامت و وصایت حضرت رضا (علیه السلام) بارها توسط پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان و رسول اکرم (صلی الله و علیه و اله) اعلام شده بود. به خصوص امام کاظم (علیه السلام) بارها در حضور مردم ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرفی کرده بودند که به نمونه ای از آنها اشاره می نماییم. یکی از یاران امام موسی کاظم (علیه السلام) می گوید: ما شصت نفر بودیم که موسی بن جعفر به جمع ما وارد شد و ...
رفتارشناسی امام رضا (ع) در امر به معروف و نهی از منکر
رضا (ع) در بسیاری از موارد نکات بسیاری را به وی گوشزد می کردند که این خود موید نالایقی مامون نسبت به منصبی بود که اشغال کرده، بود. * مراتب و شیوه های امام در امر به معروف حجت الاسلام توانایی درباره مرتبه قلبی به عنوان اولین مرتبه از مراتب امر به معروف و نهی از منکر در سیره امام رضا(ع) گفت: آن حضرت که همواره با خوشرویی با مردم روبرو می شدند، در مواجهه با منکرات با جدیت برخورد می ...
مباحثات مسیحی اسلامی در زمان عباس میرزای قاجار
برگی تازه از ادبیات مناظره مسیحی اسلامی سالهای 1240 1244 ق / رسول جعفریان / مریم صدیقی در باره ملامحمدرضا همدانی محمد رضا بن محمد امین همدانی (م 1247 ق)، عالم دینی، فقیه، عارف و شاعر عهد فتحعلی شاه قاجار (1250- 1212 ق) از رؤسای طریقت و ملقب به کوثر علیشاه یا کوثر علی با تخلص کوثر [1] است که یکی از آثار نوشتاری وی در چهارچوب ادب اسلامی مسیحی در آن دوره محل بحث ما در این نوشته خواهد بود. ادعا ...
سیره پیامبر اسلام در تمام امور مسلمانان یک الگو است
به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا مصطفی شیرزادی در خطبه های این هفته نماز جمعه مریوان با تسلیت رحلت جانگداز پیامبر رحمت و مهربانی ها به امت بزرگ اسلام، افزود: الگو گیری از سیره و منش پیامبر بزرگوار اسلام در برخورد با آحاد مختلف جامعه تنها مؤلفه راهبردی برای تحکیم پایه های وحدت در جامعه اسلامی و بین مسلمانان است. ماموستا شیرزادی بیان داشت: وجود پیامبر اکرم(ص) در زمان حیات ایشان مایه خیر و برکت ...
پیامبر(ص) برای رهایی انسان ها آمده بود/ تمجید وحی از خلق نبی رحمت
حق می دهند مانند خدا بر مردم مسلط باشند که این ها به عنوان انسان های خداگونه بر مردم حکومت می کنند مثل شاهان و امپراطوران قدیم که ادعا می کردند که افراد عادی نیستند. دیگری امپراطوران و سلاطین که خودشان را تافته جدابافته از دیگران می دانستند. برای رهایی انسان ها از غل و زنجیر کسی آمد و ندا داد که من بشری از خودتان هستم. رسولی هستم از نفس شما و بشری هستم مثل شما و عبدی هستم مثل شما ولی بسیار خداترس ...
مصادیق سبک زندگی اسلامی در سیره رضوی/ 3 شاخصه مومن از نگاه امام رضا(ع)
حالی است. طبرسی به اسناد خود از امام رضا (ع) نقل می کند که حضرت رضا به مردی قمی فرمودند: تقوای خدا پیشه کنید و بر شما باد به خاموشی، صبر و بردباری، که شخص عابد نیست مگر آن که بردبار باشد. علاوه بر فرمایشات آن حضرت پیرامون موضوع می توان به سیره و مصائب اهل بیت(ع) در طول زندگیشان اشاره کرد چرا که زندگی آنان الگوی همه ما در برخورد با مشکلات زندگی و کاستی های آن است و در سیره آنان ...
7 عنصر عظمت پیامبر(ص)
الشط همه مردم با هم برابرند کسی را بر کسی برتری نیست. 5. عظمت در اصلاحات بنیادی اجتماعی در تاریخ رهبران اصلاحات و انقلابات بزرگ احدی نیست که مانند پیغمبر اسلام در مدتی کوتاه این همه انقلاب فکری و عملی و اجتماعی بوجود آورده باشد منفلوطی می گوید مردی خدمت رسول خدایی عرض کرد یا رسول الله ما نمی دانیم با چه زبان از شما تقدیر و تشکر نماییم. شما بر ما حقوق و منت های ...
ترویج سبک زندگی نبوی، راه علاج معضلات فرهنگی و اخلاقی است
تازه واردها به مدینه بیشتر بود، چرا که آنان بیشتر می بایست جذب خلق و خوی والای رسول الله(ص) و مجذوب آیین آسمانی اسلام می شدند. در واقع آنان که مقام معنوی و عظمت آن حضرت را نمی دانستند، در سخن گفتن، مساله ای را مطالبه کردن، برخورد کردن و ...گاهی گستاخانه و بی ادبانه رفتار می کردند، امّا رفتار والا و حسن خلق پیامبر(ص) باعث می شد که همه مردم بیش از پیش شیفته مکارم اخلاقی حضرت ختمی مرتبت شوند. ...
امام مجتبی(ع) اسوه کامل اخلاق الهی
الله عودنی عادة أن یفیض نعمه علی وعودته أن أفیض نعمه علی الناس فأخشی إن قطعت العادة أنی منعنی العادة به حضرت عرض شد چرا شما هرگز نیازمندی را نا امید بر نمی گردانید، اگر چه سوار بر شتر باشید؟ فرمود: خود من هم محتاج و نیازمند درگاه خداوند هستم و دوست دارم که خداوند مرا محروم نگرداند و شرم دارم در حالی که نیازمند هستم، نیازمندان را نا امید کنم. عادت خداوند این است که نعمتهایش را بر من ارزانی ...
حق نابود شدنی نیست، امّا نفوذپذیر است
یعلی علیه . هر چه می خواهند پیامبر و اسم پیامبر باعظمت را کم جلوه بدهند، برعکس می شود و می رسد آن زمانی که از همه مأذنه ها در غرب صدای و أشهد أنّ محمّداً رسول الله طنین انداز می شود. اجر و مزد پیامبر بعد از رحلتشان!!! السّلام علیک یا رسول اللّه(صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) این پیامبر رحمت چقدر زجر کشید. حتّی خودشان هم فرمودند: هیچ پیامبری به اندازه من اذیّت نشد. امّا یک بار ...
مدارا و نرمی با مردم را از محمد(ص) بیاموزیم/رحمت اله بیگدلی*
رَسُول اللَّه أدْعُ عَلَی الْمُشْرِکِینَ قَالَ: إِنِّی لَمْ أُبْعَث لَعَّانًا وَ إِنَّمَا بُعِثْت رَحْمَة؛ گفته شد ای رسول خدا، مشرکان را نفرین کن، فرمود: من برای لعنت مبعوث نشده ام، و لیکن فقط برای رحمت مبعوث شده ام. مفسران در تفسیرآیه شریفه لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رؤوفٌ رَحِیمٌ؛ پیامبری برای شما آمده است ...
رحلت پیامبر اکرم؛ وفات یا شهادت؟
خدیجه (سلام الله علیها) شریک می شدند. اما با این که تمام بزرگان قریش مایل به ازدواج با آن حضرت بودند، ایشان شخصا از پیامبر که از نظر مالی تفاوت چشمگیری با ایشان داشتند، تقاضای ازدواج کرده و پس از ازدواج با آن حضرت تمام مال و ثروت خویش را در راه نشر حقایق دین در اختیار همسر گرامیش - پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) قرار دادند، تا آنجا که رسول خدا فرمودند: "ما نَنفَعُنی ...
سیره تبلیغی پیامبر سبب گسترش و نشر اسلام شد
محبت مردمی است مردم با او دوست می شوند و این ارزش بالایی دارد که انسان دوستان زیادی در جمع مردم داشته باشد و مردم به او مهر بورزند و اظهار علاقه کنند. وی افزود: در محبت و علاقه نشان دادن به مردم، إیمن شدن از بدی آنها و رها شدن از حیله گری نهفته است وقتی شما به مردم محبت کنید از شرّ دشمنی آنها در أمان خواهید بود حتی آدم های بد هم اگر از شما محبت ببینند سعی نمی کنند که با شما دشمنی کنند یا ...
تبعیت بی چون وچرا از ولایت فقیه شهید دستغیب را در تاریخ ماندگار کرد
الله دستغیب عزیز که ایشان را ماندگار کرد تذلل و تواضع در مقابل امام(ره) بود و تا تاریخ زنده است شهید آیت الله دستغیب شیرازی نیز زنده است، گفت: در اجتهاد و سیادت شهید دستغیب و اینکه از نسل سلاله نبی مکرم اسلام(ص) هستند نیز تردیدی نیست اما با این وجود در پیشگاه امام(ره) همچون سربازی سر خم می کند و آفرین به این مرد بزرگ تاریخ. این کارشناس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: هیچ کس نتوانست شهید ...
استاد اخلاق
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : امام خمینی(س) 20 آذر 1360 به مناسبت شهادت آیت الله دستغیب فرمودند: ملت بزرگ اسلام از محراب مسجد کوفه تا صحرای افتخارآمیز کربلا و در طول تاریخ پر ارزش سرخ تشیع قربانیانی ارزشمند به اسلام عزیز و فی سبیل الله تقدیم نموده و ایران شهادت طلب هم از این پدیده سعادتمند مستثنا نیست، و انقلاب اسلامی گوش و چشمش پر از این شهیدان حسین گونه است. ( صحیفه امام، ج15 ...
مردم سوریه باید خود برای سرنوشت شان تصمیم بگیرند
معارف دینی و سیره نظری عملی خاتم انبیا(ص)، در روز شهادت حضرت محمد(ص) فرصتی شد تا در مصاحبه ای تفصیلی با "آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی" نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری ابعاد مختلف زندگی بابرکت حضرت رسول(ص) را به گفت و گو بنشینیم. : یکی از تعبیرهای زیبا درباره شخصیت رسول مکرم اسلام(ص)، بحث مهربانی ایشان است، نظر شما درباره مهربانی رسول خوبی ها چیست؟ ...
آیت الله قرهی: صلح امام حسن(علیه الصّلوة و السّلام) مانند سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر بود+صوت
حجّت(روحی له الفداء) دیگر این طور نیست و مردم باید به آن رشد برسند. لذا آخرالزّمان، تفاوت دارد و امروز شما می بینید. حسب روایات شریفه، الذین یؤمنون بالغیب همین ما محبّین اهل بیت در آخرالزّمان هستیم که إن شاءالله غیر از محبّ بودن، ما را جزء شیعیان و امّت حضرت حجّت، امام مهدی(عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف) هم بنویسند. لذا آن موقعی که امام بیاید، دیگر باید امّت، امّت باشد و تبعیّت کند. لزوم ...
گسترش اسلام مرهون ایستادگی پیامبر در فضای تحریم و ناسزا
شرایط سخت نشده است و من تنها پیامبر و نبی هستم که جز رأفت و مهربانی بر قوم خود روا نداشته ام . حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد به تبیین ابعاد رأفت پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: در جایی از امام صادق(ع) روایت شده است که ایشان فرمودند إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی خَصَّ رَسُولَ اللَّهِ رَسُولَهُ بِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ ؛ یعنی خدای تبارک وتعالی رسول خدا صلی الله علیه و آله را به مکارم اخلاق ...
التزام حفظ وحدت جامعه اسلامی در عین تبیین حقیقت از منظر سیره رضوی
اهتمام داشته، آنگاه که ولایتعهدی به حضرتش عرضه شد از روی حفظ وحدت و مصلحت جامعه اسلامی آن را پذیرفت و در خطبه ای که در آغاز ولایتعهدی خویش خواند به سکوت جدّش امیرالمؤمنین علیه السلام برای رعایت حفظ وحدت جامعه اسلامی چنین اشاره فرمود: در گذشته این کار صورت گرفت (حرمت وصایت رسول خدا صلی الله علیه و آله نگهداشته نشد) و شخص وصی بر آن نابکاری ها و اعمال خلاف صبر نمود و پس از آن هم در دوران قدرت متعرض آن ...
آخرین لحظات زندگی پیامبر اسلام
و فرمود: لِلّهِ دَرّ أبِی طَالِبٍ لَوْ کَانَ حَیّاً قَرّتْ عَیْنَاهُ. مَنْ یُنْشِدُنَا قَوْلَهُ؟ ! خداوند رحمت سرشار و فائض خود را بر أبوطالب بریزد، اگر زنده بود دو چشمانش روشن میشد . کیست که اینک سخن او را برای ما انشاد کند؟! علی علیه السلام برخاست و گفت: یا رسول الله! گویا شما منظورتان این اشعار اوست که میگوید : وَ أبْیَضَ یُسْتَسْقَی الْغَمَامَ ...
پیامبر با دیده عطوفت به همه عالم هستی می نگرد
آنان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کار[ها] با آنان مشورت کن و چون تصمیم گرفتی بر خدا توکل کن زیرا خداوند توکل کنندگان را دوست می دارد." حجت الاسلام عزیزی اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید: پیامبری آمده از جنس خودتان. پیامبر یک بشر است. با شما فرقی ندارد. از جان شماست. از وجود شماست. وی افزود: نرم خویی، اخلاقِ خوش رسول الله و برخورد لَیِن ایشان مردم را به خود جذب می کرد. انتهای پیام/ ...
امام مجتبی(ع) و خشمی که فرو نبرد
غضبیه است که شاید برجسته ترین آن، داستان معروف برخورد زننده مرد شامی با امام است.(4) ولی به نظر می رسد آن سوی دیگر شخصیت والای سبط رسول الله علیهماالسلام تا حدودی مورد غفلت قرار گرفته است. آنچه بیشتر برای ما از این امام همام نقل کرده اند، حلم و خویشتنداری بی نظیر ایشان بوده است در صورتی که آن حضرت در مواقعی که صحبت از دفاع از جریان حق و منکوب کردن تفکر باطل به میان می آمد، با صلابت و ...
چراپیکرامام حسن راپس ازشهادت تیرباران کردند؟
امام حسین بدن مبارک را به سوی مزار شریف پیامبر حرکت دادند تا تجدید عهدی با جدش رسول خدا کرده باشد؛ طرف مقابل (پیروان سقیفه) در قالب جماعتی در مقابلشان صف آرایی کردند و مانع آنها شدند. عایشه هم سوار بر قاطری به جمع آنها ملحق شد؛ در حالی که می گفت: ما را با شما چه کار؟! می خواهید کسی را وارد خانه من کنید که من محبت و ارادتی نسبت به او ندارم؟ مروان نوکر معاویه که زمینه را برای عقده گشایی ...