سایر منابع:
سایر خبرها
روایت عشق و شیدایی در ملاقات خصوصی
نقش های مکمل داستان هم موفق بوده و پسربچه همسایه خانواده پروانه بهترین نمونه این مدعاست. اما شاید مهم ترین جلوه قوت فیلم نامه، دست کم به گمان نگارنده، شخصیت پردازی درست فرهاد و پروانه و حتی انتخاب اسم مناسب برای نقش اصلی های قصه است. فرهاد، عاشق اسیر در بند تقدیر است که فرهادوار بیستون زندان را با وجود آگاهی از شر آدم های آن، به تیشه عشق می کند و پروانه هم گرد شمع عشق که آمیخته با جنون جرم است، می ...
ملاقات خصوصی؛ فیلمی با پایان کلیشه ای و سورئال
با این اعتراف از زندان پروانه کم میشود، و دقیقا در سکانس بعد میبینیم پروانه از خارج زندان برای ملاقات خصوصی [بخوانید شرعی]به زندان باز میگردد. قصه جذاب و گیراست و اگرچه جا هایی دچار افت و خیز میشود و معلوم نمیشود محرمی که شاخ و شانه میکشید چرا و چطور آنقدر مهربان و مردم دار شده، ولی در کل بیننده را همراه میکند تا به او بگوید پایان ریسک قلب پاک پروانه بُرد است یا باخت. هرچقدر فیلم رئال ...
سیخونک به جشنواره فیلم فجر
مخاطب را با سؤال خب که چی؟! آخه چرا؟! بدرقه کردی از سالن! کار خوبی نیست، این جوری نمی توانیم مثل پدرت بهت افتخار کنیم. راستی پدرت چرا این فیلم را تهیه کنندگی کرد اصلاً؟! نگهبان شب ریتم فیلم کند و از حوصله من خارج بود، ولی خب به هر حال یک قصه وجود داشت، هرچند شاید خیلی جذاب نبود، اما تحمل کردم تا ببینم آخرش چه می شود که چیز خاصی هم نشد واقعاً. شاید بهتر بود زودتر از سالن بروم ...
ملاقات خصوصی روایت یک عشق شریف است
های روان و دوست داشتنی، قصه ای کش دار که مدیریت می شود با پایانی خوش تا به پایان برسد که به مذاق مخاطب خوش می آید. به هر حال به نظر می رسد فیلم قصد دارد حسی عاشقانه را ترسیم کند، عشقی که دروغین نیست و شریف است. کدام پایان بهتر است؟ فرزان معظم منتقد دیگری است که درباره ملاقات خصوصی توضیح می دهد: مشخص نیست فیلم قصد نشان دادن چه چیزی را دارد؟ اگر منظور شبکه توزیع مواد مخدر در ...
حکایت آن چشم هایِ سرخِ بیخواب؛ درباره فیلم موقعیت مهدی
به ورسیونی فشرده از سریال دانست که مهمترین لطمه را به بخش میانی و داستانک ها و کاراکترهای فرعی وارد کرده است. بخشی که در طول عملیات به واسطه حضور دو نوجوان برجسته و پررنگ می شوند و رفاقت آنها در گذشته و خط مقدم به نوعی قرینه پردازی می شود. این عریض شدن قصه در بخش میانی آنهم بدون مقدمه و منفک شدن درام از پیگیری مستقیم کاراکتر مهدی، لکنتی در روایت ایجاد کرده که توجه مخاطب را به فیلمنامه ...
ملاقات خصوصی عاشقانه ای که به دل سینما دوستان نشست
زندان ها شاید درست و به جا باشد. زرگر بیان کرد: ملاقات خصصی ذهن مخاطب را به خوبی درگیر می کند و همچنین گذری به نقش پررنگ فضای مجازی در زندگی امروزی دارد که استفاده از این ارتباطات تا چه میزان با حساسیت همراه است و چه تغییراتی در زندگی افراد ایجاد کرده است. وی افزود: در این فیلم می بینیم که انسان وقتی درون یک ساختار قرار می گیرد، هرچقدر هم متفاوت باشد، در نهایت اسیر همین ...
پسر کو ندارد نشان از پدر/ شب طلایی بازی های خوب و فیلمنامه خوب تر
و میترا حجار بهره می برد اما فیلمنامه ای پر حفره داشت. شب طلایی برج میلاد اما نمایش فیلم یوسف حاتمی کیا در شب طلایی در برج میلاد، خرق عادت بود و یک اثر با فیلمنامه ای خوب و گره ها و تعلیق های جالب و خرده داستان های جذاب پیش روی مخاطب آورد. بیشتر بخوانید: شادروان نقدی طنز بر یک رفتار اجتماعی غلط مرگ بازنده برگ برنده کارنامه بازیگری جواد عزتی ...
"ملاقات خصوصی"، فیلمی با طراوت عشق و گذر از خودخواهی
مورد استقبال قرار می دهند. حمیدرضا زرگرانی اظهارداشت: با توجه به فضای نوستالوژی و دیالوگ های آشنا که به نوعی اولویت جامعه امروز را بیان می کند مخاطبان با این فیلم ارتباط برقرار می کنند. وی تصریح کرد : لایه های پیازی فیلم که هر دفعه یک لایه آن برای مخاطب باز می شود و او را به فضای دیگری می برد. زرگرانی بیان کرد: با کلید اول فیلم ملاقات خصوصی که این داستان واقعی است کارگردان سعی کرده ...
نگهبان شب مقبول اما بی اتفاق و معمولی/ قصه دلنشینی که سینمایی نشد
نگهبان شب ، قصه دلنشینی است و قهرمان داستانش از آن کاراکترهایی است که اگر در یک داستان کوتاه یا رمان با آن آشنا شوید، حتماً دوستش خواهید داشت، اما این قصه به درستی برای سینما طراحی نشده و ما جادوی تصویر را در دل این فیلم نمی بینیم. نه خبری از تکنیک های تصویربرداری در فیلم هست، نه حقه های جذاب سینمایی، نه اتفاقی که مخاطب را سر جای خود میخکوب کند و نه لحظه ای که باعث شود شما این فیلم را در حافظه تان به ...
برای مهربان تر شدن!
فراتر از قوم و نژاد، انسان می داند که در ارتیاط با یکدیگر معنی می گیرند. د) تفرقه حاصل من و تویی ست و نه مایی! وقتی حاصل این همنشینی زبانی بسیاری از شاعران و نویسندگان معاصر ما بوده اند که به هر دو یا چند زبان گفته و سروده و نوشته اند و درد مشترک آنها آلام و رنج های انسانی ست. فرقی نمی کند شیرکو بیکس کرد باشد یا نزار قبانی عرب. من دوست دارم شعرها و قصه هایم به هر زبانی که مخاطب دارد ترجمه ...
نگهبان شب فیلمی شریف و مخاطب پسند / موقعیت مهدی روایتی از برادران شهید حمید و مهدی باکری
آید با وجود نیاز شدید مالی به آن تن نداده و رسم صحیح زندگی را پیش می گیرد. در ضمن نمودی که از عشق در این فیلم می بینیم کاملاً شریف سالم است. ازدواج با یک دختر کم شنوا از خانواده های فقیر یکی از زیبایی های این فیلم است که خانواده را به شکلی زیبا در معرض دید مخاطب قرار می دهد برخلاف برخی آثار که معمولاً خانواده در آنها شکلی پرخاشگر دارد. امتیاز دیگر نگهبان شب به بازی های بسیار جذاب و دوست ...
روایتی ترسناک از عشق به سینما | رد پای عباس دوران در جشنواره چهلم | انتخاب جسورانه یک فیلمساز برای ...
هشمهری آنلاین- آرزو امیرخانی: شهرک دومین ساخته علی حضرتی به تهیه کنندگی علی سرتیپی، روایتی تازه درباره سینما و بازیگری ست. ایده ای جذاب که دست روی ماجرای اصلی سینما، عشق به بازیگری و... گذاشته و در واقع برای بیان خود در سینما دست به دامن سینما شده است. جوانی علاقمند به بازیگری در تست یک فیلم سینمایی بزرگ قبول می شود و برای پیوستن به این پروژه و رسیدن به آرزوی بازیگری، خود را به زندگی ...
رضا محقق: دِرب اثری اخلاق گرا است
آثاری که به لحاظ شرایط روز سینما در سطح بالایی قرار دارند، خرسند است، گفت: ما فیلم دِرب را با نگاهی که در آثار قبلی مان به سینما داشتیم، ساختیم و امیدواریم دوست داران سینما و کسانی که سینمای واقعی را دوست دارند با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین امیدوارم این اثر در جشنواره فیلم فجر و جشنواره های دیگر موفقیت هایی را کسب کند چراکه رسالت اصلی فیلم همین است. او با اشاره به اینکه وقتی کسی درباره ...
نقد فیلم های جشنواره فجر| نگهبان شب و موقعیت مهدی: ساده و صمیمی، پیچیده و صمیمی
خبرگزاری تسنیم سید سعید هاشم زاده درباره فیلم های سینمایی نگهبان شب و موقعیت مهدی که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند نوشت: * نگهبان شب "نگهبان شب" بازگشت میرکریمی است به آدم های ساده زیستی که قرار است در زندگی و زیست شان عمیق شویم، آن هم با روایتی مینیمالیستی. میرکریمی به شدت تحت تأثیر جریان سینمای نئورئالیسم است، اصلاً مگر می توان رئالیسم اجتماعی ساخت و تحت ...
رنج مردم جنوب شهر را به عنوان کالای لوکس می فروشند | سینمای ایده آل من ملکوتی از جزئیات است
اصلی در موقعیت های قصه، از منطق ذهنی شخصیت اصلی مجوز می گیرد و معمولاً با الگوی رایج شاه پیرنگ هم خوانی ندارد. نمی دانم چه کسی این را گفته بود و من جایی آن را خواندم که داستان ملکوت جزئیات است. حالا من می خواهم این را درباره سینمای مورد پسند خودم به کار ببرم؛ سینمای ایده آل من ملکوتی از جزئیات است، جزئیات ریز و درشت و تیره و روشنی است که در یک لانگ شات به شکل مینی مال کنار هم قرار می گیرند و جهان ...
موقعیت مهدی ؛ نمایشی دیدنی از سردار بدر
ساختن همه آن چیزی است که باید تصویرگر روزگار دهه 60 باشد. در موقعیت مهدی خانه، اتاق ها، حیاط، کوچه، آکسسوار، جاده و میدان جنگ همه در خدمت به وجود آوردن آن فضا هستند. برخلاف دسته دختران که پر است از جزئیات تولیدی بی کارکرد در کُشت و کشتار و تانک و خمپاره و... موقعیت مهدی حتی یک سکانس اضافی جنگی ندارد. همه سکانس های جنگی در خدمت قصه ای هستند که در چند پرده روایت می شود. میزانس ها کاملا متناسب با اهداف ...
ملاقات خصوصی سر برآوردن عشق از ویرانه ها
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ یادداشت رحمت امینی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما در خصوص فیلم ملاقات خصوصی به شرح زیر است. برای نوشتن درباره ی فیلم ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس ، بهتر است از سکانس پایانی شروع کنیم ؛ پایان این فیلم از نظر این قلم ، می تواند در زمره ی پایان های محکم سینمای ایران قرار بگیرد ؛ به قاعده و درست . در اغلب آثار به نمایش درآمده ...
نقد و بررسی ملاقات خصوصی ؛ عاشقانه ای در دل ویرانی
: پروانه در محله ای در حومه شهر تهران صاحب یک عطاری است و خانواده ضعیفی دارد. پدرش در زندان است و به همین دلیل مجبور می شود با فرهاد، هم بندی پدرش برای برخی امور ارتباط داشته باشد... هوتن شکیبا بعد از اکران فیلم درباره نقش خود در ملاقات خصوصی به خبرنگاران گفت: این نقش باتوجه به زیست زندان خیلی از من دور بود. من برای کسب تجربه چندباری به زندان هم رفتم. فکر می کردم این ...
تصویر کاریکاتوری از مصدق در خائن کشی / سینما با موزه فرق دارد
...: کیمیایی سال های سال است که تمام شده علی شمس، سینماگر اصفهانی درباره خائن کشی می گوید: فکر می کنم کیمیایی سال های سال است که تمام شده، عجیب است که کسی قرار نیست این واقعیت را بپذیرد. فیلمنامه گُم، ضعف درام، تله تئاتر، غوغای هزینه و آکسسوار و از همه مهم تر فاجعه بازیگری! فیلم پر از ستاره است و گویی همه بازیگران تصمیم گرفته اند تا بدترین بازی خود را جلوی دوربین ببرند ...
بلمی به سوی ساحل
نویسنده برای تراش شخصیت ها و ساختن فضا و اتمسفر است. جایی خوانده بودم، یکی از نعمت های خدا به بنده های خوب اش این است که چون اینها به خوبی شهره شدند در پیش مردم، نمی توانند گناه کنند. خود این شهرت به خوبی، مانع گناه می شود. شعیبی بد بودن رو برای مخاطب اش سخت می کنه. موسیقی مسعود سخاوت دوست از سطح فضاسازی و حس سازی فراتر میره و کارکرد دراماتیک پیدا میکنه و قصه پیش می بره. پیشنهاد ...
مهدی کیانی: موقعیت مهدی، شاعرانه ای است که با سوژه و مخاطب فاصله دارد
مهدویان و ایستاده در غبار را در خاطرمان زنده می کند، آغاز می شود. گویی قرار است با فیلم مستند گونه ای مشابه آن طرف باشیم یا شاید هم اثر میخواهد واقعی بودن اتفاقی که روایت میکند را به مخاطب از همین ابتدا القا کند، که اگر هم این باشد این اتفاق به خودی خود نه تنها اتفاق بدی نیست بلکه به عنوان جایگزینی برای جملاتی کلیشه ای چون بر اساس یک داستان واقعی و... هم سینمایی تر و هم خوشایندتر است. هرچند ما این ...
هناس؛ نفسی که بغض شد
... از نظر من شخصیت قهرمان فیلم “شهره پیرانی” است که با بازی خوب مریلا زارعی و موسیقی متنی که به خوبی روی لحظات نشسته است،ما را با خود همراه میکند و به دل قصه ای پر التهابِ درونی میبرد. التهاب در کنار محبت و عشق و عواطفی زنانه در سخت ترین و پرتنش ترین روزهای زندگی یک زن. اگر بخواهیم شخصیت اصلی را “داریوش ” در نظر بگیریم فیلمنامه باگ های زیادی دارد این که او بر روی چه پروژه ای کار ...
همه تحت تاثیر عشق این روزهای فرهاد و پروانه
نابسمان و جبر اجتماعی می تواند رابطه عاشقانه را زخمی جرم و خلاف کند. فیلم از ریتم و تعلیق آفرینی درستی برخوردار است با بازی های خوب و دیالوگ های تاثیرگذار اما اضافاتی دارد که زمان قصه را کش می دهد و با چند پایان مواجه می کند. ملاقات خصوصی را باید به لیست کم فیلم های خوب جشنواره اضافه کرد. حسین لامعی درباره فیلم نوشت: اگر به شما بگویند: بهترین عاشقانه های سینمای پس از انقلاب را نام ببرید، چه ...
پرفروش های انتشارات شهید کاظمی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
بیش از 450 عنوان کتاب حضور داشت. در این میان، حدود 80 عنوان از کتاب ها در سال 1400 تولید شده که استقبال مخاطبان از برخی از این آثار بیشتر بوده و در لیست پرفروش های دومین نمایشگاه مجازی تهران نیز قرار گرفتند. پرفروش های مدافعان حرم یادت باشد | اثر محمدرسول ملاحسنی کتاب یادت باشد نوشته ی محمدرسول ملاحسنی کتابی درباره زندگی شهید مدافع 26 ساله حرم، حمید سیاهکلی مرادی به روایت همسر22 ...
عشق به نوید، ناجی “فرشته حسینی” در فیلم جدیدش شد
بازی فرشته حسینی در فیلم ” دسته دختران” به شدت مورد توجه قرار گرفت و نوید تولد یک ستاره در این سن و سال را می دهد. به گزارش وقت صبح به نقل از برترین ها؛ فیلم دسته دختران دومین فیلم بلند منیر قیدی است که روایتی از قصه زنان جنگ و صبوری ها و مقاومت های آن هاست. منیر قیدی که پیش از این، فیلم ویلایی ها را در کارنامه خود داشته، مجدد تصمیم گرفته تا اثری دیگر با محوریت جنگ و مقاوت تولید کند ...
سینما به کسی ارث نمی رسد
2شخصیت و فضا و زمان ملتهبی که در آن گرفتار شده اند، همه عناصر رنگ پرکنتراستی به خودشان می گیرند و اجتناب از آن یعنی ضربه زدن به بنیان اثر. شاید اگر بخواهم سال 1400، همان موضوع را روایت کنم، به شیوه دیگری روایت می کنم. به شب طلایی برسیم. براساس خلاصه داستانی که منتشر شده این فیلم درباره روابط پیچیده خانواده ای است که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می شوند. ایده اولیه از کجا آمد؟ ...
نگاهی به فیلم سینمایی برف آخر ؛ روایت انسان های تنها
و دشواری را از حیث تولید انتخاب کرده است. شرایط برفی و کوهستانی خیلی از فیلم سازان را از ساخت فیلم در چنین فضا و لوکیشنی منصرف می کند. اقتباسی بودن فیلم که متاثر از داستان کوتاه جلال آباد است هم بر این سختی افزود و شاید کندی و کش دار شدن قصه از همین روایت بلند از یک قصه کوتاه باشد. اما هم فضاسازی و و هم شخصیت پردازی در خدمت قصه ای قرار می گیرد که با کمی حوصله در ذهن و خیال ته نشین می شود، به ویژه ...
نگاهی به فیلم سینمایی ملاقات خصوصی / اثری هنجارشکن در بازنمایی حریم خصوصی روابط زن و شوهری
خبرگزاری فارس، گروه سینما: ملاقات خصوصی عنوان اولین فیلم بلند سینمایی امید شمس به تهیه کنندگی امیر بنان است که بخش عمده ای از آن در زندان می گذرد. فیلمی اجتماعی که به زعم سازنده ی اثر در مورد یکی از پرونده های قوه قضاییه است. اما آنچه که از برآیند اثر برمی آید این است که ملاقات خصوصی به لحاظ محتوایی از قد و قامت یک فیلم اولی فراتر بوده و در قالب یک فیلم مثلا اجتماعی، هتاکانه و به صورت ...