مهدی کیانی: موقعیت مهدی، شاعرانه ای است که با سوژه و مخاطب فاصله دارد
سایر منابع:
سایر خبرها
منتقدان درباره موقعیت مهدی چه نوشتند؟
حجازی فر را به عنوان کارگردان در سینمای آینده ایران، رقم می زند. موقعیت مهدی روایتی از یک قهرمان بی نظیر، واقعی و بدون نیاز به خیال پردازی در دوران دفاع مقدس و به دور از صف بندی های جناحی و سیاسی است که جای جای فیلم مخاطب حس غرور و صداقت را با تمام وجود لمس می کند که بی شک شخصیت والای شهید باکری، جان و رنگی به این فیلم داده است. هادی حجازی فر روایتی شاعرانه از یک فرمانده جنگ ...
گبرلو: موقعیت مهدی فیلمی عارفانه و عاشقانه است/ حجازی فر در روایت شهید باکری و اطرافیان منصف بود
داماد از این جهت است که بتواند به خوبی به وظایف محوله اش که فرماندهی و مقاومت است، رسیدگی کند. وی به اپیزودیک بودن اثر اشاره کرد و گفت: حجازی فر با تاثیر از فضای تئاتر فیلم را به پرده های مختلف تقسیم کرده است که هر کدام قصه مستقل، اما مرتبط به یکدیگر دارند و هر پرده گوشه ای از زندگی ایشان را روایت می کند. گبرلو در ادامه به روایت حجازی فر از شهید باکری به عنوان یک قهرمان توجه ...
فیلم "بدون قرار قبلی" اثر نمادگرا با تلفیقی از سنت و مدرنیته
به گزارش ایرنا "بدون قرار قبلی" پرفروش ترین فیلم اکران شده در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در گرگان از جمله آثار هنری است که از هر زاویه و منظری از جمله مضمون، محتوا، پیکربندی فیلمنامه، ساختار روایی و موسیقی فیلم می شود آن را بررسی کرد. در یک نگاه کلی، "بدون قرار قبلی" پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی به لحاظ مضمون و محتوا، اثری نمادگرا، قابل تامل و دغدغه مند است که به خوبی سنت و مدرنیته را ...
روایت عشق و شیدایی در ملاقات خصوصی
گردد تا بسوزد. تعبیر شاعرانه ای از شخصیت پردازی فرهاد (هوتن شکیبا) و پروانه (پریناز ایزدیار) که متأثر از قوت فیلم نامه شاعرانه ملاقات خصوصی است. فیلم نامه ای که البته بیش از آنکه متکی بر قوت وجوه دراماتیک خود باشد، متأثر از شاعرانگی است که نویسنده در دل داستان به دنبال آن است. شاید به همین دلیل است که یک سوم پایانی فیلم، ریتم به یک باره کند و کشدار شده و هرقدر شاعرانگی از فیلم گرفته و جزئیات حقوقی ...
معرفی فیلم های جشنواره فجر 40 / 2888 + تصاویر
دبیری مسعود نقاش زاده از 12 تا 22 بهمن 1400 برگزار خواهد شد. بیشتر بخوانید در چهلمین جشنواره فیلم فجر 22 فیلم سینمایی در بخش سودای سیمرغ حضور دارند که در ادامه به معرفی یکی از آنها می پردازیم: فیلم 2888 یک درام جنگی است که در وهله اول شاید بیننده فکر کند مشغول تماشای تاپ گان بومی است! اما بعد از مدتی بار درام فیلم شدت می گیرد و در نهایت فیلمساز اصلا نمی تواند قدرت درام ...
تمجید ویژه اهالی رسانه از موقعیت مهدی در جشنواره چهلم
کارگردان و موفقیت خلق اثری شاعرانه را می توان در پرده آخر به خوبی دید. علاوه بر ریتم نفس گیر قصه، نماهای گاه نمادین حجازی فر، شاعرانگی را در دل مناطق خون آلود عملیاتی، هنرمندانه به تصویر کشیده است. از جمله مهم ترین این صحنه ها به سکانس های پایانی قصه و حضور تنهای مهدی باکری میان آتش گل پنبه ها اشاره کرد؛ پرداختی تازه و ناب از قصه ای شاعرانه و عاشقانه در دل جنگ است که در مرکز سیمافیلم و با مشارکت ...
شش دلیل برای این که موقعیت مهدی پروژه موفقی نبوده است
....( این گریم سنگین و تلاش برای رسیدن چهره بازیگر به شخصیت مورد نظر در فیلم چ حاتمی کیا نیز رخ داد و در آنجا نیز بازیگری فریبرز عرب نیا به عنوان یکی از توانمندترین بازیگران سینمای ایران، چنگی به دل نزد). در صحنه های دیگر فیلم نیز شاهد انفعال، باورناپذیری و مقدس نمایی از قهرمان داستان هستیم برای نمونه در بخش های پایانی فیلم، هادی حجازی فر در نقش مهدی باکری در خط مقدم و شانه به شانه دشمن، کلاه ...
حکایت آن چشم هایِ سرخِ بیخواب؛ درباره فیلم موقعیت مهدی
زمانی باشد. فرمی متکی بر چند پرده نمایشی که در هر پرده، سویه ای پیشرونده از روال حضور آنها در جبهه و خانواده به تصویر درآمده و در انتها به یک تراژدی ختم می شود. تراژدی که هرچند با رجوع به منابع مستند مخاطب از آن مطلع می شود، اما زاویه نگاه فیلمساز به آن سویه ای شاعرانه و تصویری داده است. چه بسا تنها نقد وارده به موقعیت مهدی را بتوان ناشی از دو نسخه ای بودن اثر و تبدیل شدن فیلم ...
نقد و بررسی فیلم سینمایی دسته دختران ؛ یک رزمایش زنانه
.... فیلم با صحنه های تکان دهنده و تاثیرگذاری از خشونت جنگ همراه است و می تواند هولناک بودن آن را به نمایش بگذارد؛ اما مهم ترین مشکل فیلم در فقدان قصه است. قصه منسجم سر و ته داری که بتواند به شکل گیری درام بیانجامد. گویی با خرده پیرنگی مواجه ایم که درنهایت به یک داستان واحد هویت مند بدل نمی شود. محیط جغرافیایی و هویت آن چندان روشن و باورپذیر نیست و تمام تلاش فیلم ساز این است تا صحنه ...
نقد داستان انگل در دومین یکشنبه های داستانی
، راوی است یا ناظر ماجراها؟ مکان اتفاقات کجاست؟ روای قابل اعتماد است یا روان پریشی ست که روایتش محصول توهم او از ماجراست؟ همچنین قابل تامل بود که داستان انگل بیشتر مورد توجه داستان نویسان دهه هفتاد و هشتاد حاضر در سالن قرار گرفت، دیالوگ ها و نوع لحن راوی برای این گروه جذاب بود و با راوی هم ذات پنداری داشتند. اما داستان برای حاضران دهه شصتی قابل لمس نبود، آنها بیشتر دنبال اصل قصه و خط سیر داستان بودند و ماجراهای داستان برایشان ناپیدا و گنگ بود. در پایان نیز آرش محبوب زاده به بیان برخی نقطه نظراتش درباره داستان انگل پرداخت. ...
بی رویا ؛ لطفا من را از این سردرگمی نجات بده!
. پایان شگفت انگیزِ بی رویا باعث شد، مخاطبان این فیلم پس از خارج شدن از سالن سینما، همچنان درگیر پایان بندی داستان باشند. همین ویژگی های اثر، باعث شد بسیاری بی رویا را در میان برترین آثار جشنواره امسال بدانند. در بی رویا هیجان، استرس و حتی در بخش هایی ترس را می شود احساس کرد اما فیلم ساز اجازه نمی دهد، احساسات منفی در ذهن مخاطب بماند. درست است که تماشاگران فیلم پس از پایان آن همچنان درگیر قصه هستند اما با سردرگمی سالن را ترک نمی کنند. بی رویا جدیدترین اثر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است. ...
منتقدان درباره موقعیت مهدی چه گفتند؟
یم مواجه نیستیم؛ به نوعی قهرمان قصه به درستی برای مخاطب معرفی می شود که نشان می دهد کارگردان این اثر را با اعتقاد و شناخت کافی ساخته است؛ چیزی که اگر نبود ما امروز شاهد دلنشینی این درام عاشقانه نمی توانستیم باشیم. در ادامه نظرات منتقدان و کارشناسان مطرح را می بینیم: *فراستی: موقعیت مهدی ورای تصور من بود موقعیت مهدی توانسته نظرات مختلفی را به خود جلب کند که اکثر آن مث ...
موقعیت مهدی ؛ روایتی شاعرانه از یک فرمانده
داستان موقعیت مهدی روایتی شاعرانه و در جایی ساختارشکنانه از یک فرمانده جنگ است. موقعیت هایی که از کانون خانواده شروع می شود و زوایای ساده را با گویش ترکی شیرین به نمایش می گذارد. گویشی که در هیچ جای داستان مخاطب ناآشنا با این زبان را نه تنها آزار نمی دهد بلکه همراه می کند و تحت تاثیر قرار می دهد. پرداخت به مسئله همسران شهدا جدای از روایت نخ نمای شکوه و شکایت دوری از همسران خود، فراز و ...
نگهبان شب و موقعیت مهدی به سوی سیمرغ می روند + فیلم
قبول محسوب می شود. طراحی صحنه فیلم یکی از اتفاقات چشمگیر اثر است، زیرا با وجود استفاده کارگردان از لوکیش های بیرونی ما می توانیم زندگی خانواده ایرانی در دهه 60 را به خوبی در کار ببینیم. همچنین اثر توانسته با جلوه های ویژه تماشاگر را در صحنه های جنگی با خود همراه و حتی در مواقعی مخاطب را مبهوت خود کند. در کنار این ویژگی چهره پردازی بازیگران در صحنه های جنگ بسیار واقعی است و خلاف برخی آثار ...
نگهبان شب مقبول اما بی اتفاق و معمولی/ قصه دلنشینی که سینمایی نشد
گروه فرهنگ خبرگزاری آنا ، محمدرضا کاظمی - نگهبان شب یکی از فیلم های مورد انتظار جشنواره امسال بود که در سالنی تقریباً پر به نمایش درآمد. دلیل این انتظار هم صرفاً نام رضا میرکریمی به عنوان سازنده اثر بود. میرکریمی در طول این سال ها فیلم های زیادی ساخته که اکثرشان فیلم های قابل قبولی بودند و حتی فیلم های نه چندان خوبش هم حداقل های استاندارد را داشتند. فیلم آخر این فیلمساز هم دقیقه طبق همین قاعده ...
"مرد بازنده"، فیلمی از سینمای اجتماعی
عشق هوس آلوده مقتول به نیروی خدماتی شرکت شد، حل می شود. در کنار اینها نباید از فضای تاریک و بارانی انتخاب شده صحنه که با درک دیالوگ ها ساخته شده است، غافل ماند زیرا در بسیاری صحنه ها به خوبی حس حل معما فیلم را به مخاطب منتقل می کند از جمله انباری، برگ های پاییزی باغ و آسمانی تیره فضایی معماگونه را نمایش می دهد که هر مرحله مشت یک شخصیت داستان را برای مخاطبان باز می کند که در جامعه نمونه های آن ...
اشتیاقی که برانگیخته نمی شود
مخاطب مشتاق پس از تماشای فیلم همه تلاش خود را انجام دهد تا در این راه قدم برداشته یا اندکی در مسیر مذکور تامل و تفکر کند؟ متاسفانه فیلمنامه اصلا نقش برانگیزانندگی ندارد و بر عکس در برخی بخش ها حتی اثر بازدارندگی قوی دارد و سئوالات بی پایانی را به ذهن مخاطب می آورد. نگاه کنید به بخش مواجهه شهره با استاد داریوش که برگه استعفای او را به استاد می دهد و استاد با بی تفاوتی تمام تاکید می کند ...
قاصد روزان ابری و حکایت یک دوراهی غریب
آبادی اخیرا یک رادیوتئاتر را در تالار حافظ روی صحنه بردند که با استقبال خوبی هم مواجه شد. البته این جریان لازم است در ابتدا با حمایت نهادهای دولتی صورت بگیرد. زیرا سالن های خصوصی سودآوری و فروش بلیت بیشتر را مدنظر دارند و این کار در ابتدا برایشان ریسک است اما روند استقبال از رادیوتئاترها در ادامه می تواند آن ها را نیز به این حمایت مجاب کند. گفتنی است رادیوتئاتر قاصد روزان ابری به عنوان ...
موقعیت مهدی ؛ نمایشی دیدنی از سردار بدر
تأمل اینکه حجازی فر در گفت وگویی که بتازگی با روزنامه ایران داشته به بهره بردن از برخی منابع پژوهشی رسول ملاقلی پور اشاره کرده است. او در گفت وگویی می گوید: اتفاقا یکی از منابع پژوهشی من هم بخشی از مستند هایی است که رسول ساخته، خوشبختانه به بخشی از آن مصاحبه های تند و تیزی که انجام داده بود دسترسی پیدا کردم. البته تا حدی در چیدمان دست بردم، اما حدود 97 درصد فیلم، حتی آن لحظه های خصوصی اش ...
روز باشکوه فیلم موقعیت مهدی /ترین های روز هفتم از چهلمین سیمرغ
ی اکران فیلم بی رویا در خانه ی جشنواره ی فیلم فجر، از پوستر بین المللی این اثر سینمایی رونمایی شد. فیلم شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی کیا در میان 12 فیلم اکران شده در 6 روز برگزاری جشنواره فیلم فجر با دریافت 28.5 ستاره از منتقدان نتوانست شب درخشانی را بگذارند. بازیگر فیلم سینمایی شب طلایی گفت: پذیرش نقش مادر قصۀ این فیلم برای من نه به دلیل اسم ابراهیم حاتمی کیا که به دلیل ...
منتقدان درباره فیلم هِناس چه نوشتند؟
یا اینکه راهی را ایجاد کنند تا مخاطب مشتاق پس از تماشای فیلم همه تلاش خود را انجام دهد تا در این راه قدم برداشته یا اندکی در مسیر مذکور تامل و تفکر کند؟ متاسفانه فیلمنامه اصلا نقش برانگیزانندگی ندارد و بر عکس در برخی بخش ها حتی اثر بازدارندگی قوی دارد و سئوالات بی پایانی را به ذهن مخاطب می آورد. نگاه کنید به بخش مواجهه شهره با استاد داریوش که برگه استعفای او را به استاد می دهد و استاد ...
یک بیگ پروداکشن بی خاصیت/ حسادت زنانه یا حس مادرانه/ نگاهی به فیلم های دسته دختران و بی مادر
سینماسینما ، نغمه خدابخش یک بیگ پروداکشن بی خاصیت نام منیر قیدی یادآور فیلم اول این کارگردان ویلایی ها ست؛ فیلمی که مشخصا روایتگر قصه و وضعیت زنان در جنگ است. فیلمی با دغدغه های زنانه که مورد استقبال مخاطب قرار گرفت. ویلایی ها نگاهی متفاوت به جنگ دارد و زنانی را به تصویر می کشد که در پشت جبهه چشم انتظار همسران و مردان خانه شان هستند. قیدی در فیلم تازه اش دسته دختران زنان و ...
13 هزار نفر می خواستند در نگهبان شب میرکریمی بازی کنند! | روایت هادی حجازی فر در عاشقانه ای از شهید ...
، صحنه های جنگ را طوری بازآفرینی کرده که بیشتر یادآور فضاهای عاشقانه و دراماتیک سینماست. از سکانس راه رفتن روی پیکر شهدا گرفته تا تلاش برای تخریب تانک ها بیشتر از اینکه مخاطب را به دل وقایع و ماجراجویی های جنگ ببرد تصاویری بدیع از رفاقت ها، غم ها و دلتگی های دوران جنگ آفریده است. سرانجام موقعیت مهدی در جشنواره چهلم | حجازی فر باکری می شود ببینید | سکانسی شاعرانه از شهید باکری در ...
ویژه برنامه کودکان انقلاب در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد
خواندن و نوشتن را آموختم؛ من و خواهرم برای هم قصه می گفتیم و من همیشه قصه هایم را می نوشتم. بعد از مدتی پدرم این قصه ها را تایپ کرد. تاکنون 50 قصه نوشتم که 10 قصه آن در سه جلد منتشر شده و امیدوارم با خواندن این داستان ها بتوانید از قصه هایم لذت ببرید و لحظاتی خاطره انگیز در ذهن تان نقش ببندد. سارا کوثری فر در ادامه قصه ای را از جلد دوم کتابش، با نام گل کوچک برای حاضران قرائت کرد. ...
شهید باکری قهرمان دوران کودکی من است/ موقعیت مهدی اثر متفاوتی در سینمای دفاع مقدس است
. حجازی فر خاطرنشان کرد: فیلم موقعیت مهدی به موضوعی که روایت می کند، نگاهی شاعرانه دارد و امیدوارم با توجه به انتظاری که مخاطب از دیدن یک فیلم جنگی یا دفاع مقدس دارد از فیلم موقعیت مهدی دلزده نشود و بتواند با آن ارتباط برقرار کند. وی افزود: سریال عاشورا و فیلم موقعیت مهدی دو اثر متفاوت هستند که هر کدام کاملاً هویت مستقل دارند. خیلی از سکانس ها فقط برای نسخه سینمایی فیلمبرداری ...
دومین روز از جشنواره فیلم فجر با اکران 4 فیلم جدید
... حمید شاه حاتمی کارگردان فیلم سینمایی ماهان در گفت وگویی این فیلم را روایت زندگی و رنج های ناخواسته ای دانست که به انسان تحمیل می شود. قصه فیلم ماهان برخاستن و ادامه دادن است. همیشه دوست داشتم همراه با قهرمان قصه ها سفری را آغاز کنم، شکل رهایی بخش سفر و همراهی با نشانه ها و نمادها در طول مسیر داستان فیلم ماهان را رقم می زند . شهرک؛ اثری متفاوت و مدرن برای مخاطبان یک ...
سوژه ای بکر با شخصیت پردازی ضعیف
القا می کنند که قرار است از منظر گونه وحشت به مرگ نگاه کند، ولی متأسفانه نویسنده در این هدف موفق نبوده است. آن چه در نخستین برخورد با اثر به چشم می آید، چالاک نبودن قصه ای است که عنوان رده نوجوان را بر پیشانی دارد. نوجوان پرجنب وجوش و کنجکاو که مخاطب اصلی کار است، در جلد اول با دو داستان ایستا روبه رو است که هیچ یک بزنگاه و نقطه اوج نفس گیری ندارند. آن چه نویسنده در جلد اول نقل می کند، داستان ...
بی مادر موفق در تصویرسازی از مقام مادر/ دسته دختران فیلمی زنانه اما ناموفق در حوزه دفاع مقدس
چشم نداشته و تنها به بهتر شدن کیفیت کارش نظر دارد. فیلم دوم دسته دختران نام دارد. مسیری که فیلم می خواهد طی کند راهی است که پیش تر تنگه ابوقریب رفته است اما در رسیدن به این خواسته موفق نیست، چراکه تنها جلوه های ویژه و صحنه های غلو شده، قادر نیست اثری را موفق کند بلکه قصه و واقعیت های روایت است که انتظار می رود مخاطب را تحت تأثیر خود قرار دهد. فیلم قصه چند زن است که می خواهند ...