سایر منابع:
سایر خبرها
دِرب را در دسته بندی سینمای بدنه یا هنر قرار نمی دهم، این یک فیلم سینمایی است
کبنا ؛ هادی محقق با اشاره به اینکه فیلم درب روایتگر قصه ای در استان کهگیلویه و بویراحمد است تأکید کرد که با توجه به فضای فیلم از انتخاب بازیگر مطرح صرف نظر کرده است. به گزارش کبنا نیوز به نقل از برنا، هادی محقق کارگردان فیلم سینمایی درب که امسال در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، اظهار داشت: فیلم سینمایی درب روایتگر قصه یک مأمور اداره برق است که قرار است مشکل قطعی برق ...
"موقعیت مهدی" روایت عاشقانه سینما از روزهای ایثار و شهادت
... موقعیت مهدی با بازی درخشان هادی حجازی فر در نقش شهید باکری خسته کننده نیست و احساس ایثار، مقاومت، مهربانی، گذشت و به طور کلی وجدان مخاطب را زنده می کند. مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گلستان بعد از تماشای این فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت مهدی یکی از فیلم های خوب و اثرگذار جشنواره فجر است که مورد استقبال گسترده مردم واقع شد زیرا شاخصه های ارزشمند، ارزش های آرمانی هشت سال دفاع ...
بابک شکورزاده:فرهنگ سازی درست، رسالت فیلمساز ارزشی
یادداشت امروز برخی از سینماگران در مسیر فیلم سازی نگاهشان به فرهنگ جامعه است و به گونه ای به سوژه ها می پردازند که صرفا آنچه که مورد علاقه مردم هست را به تصویر می کشند؛ این ها در واقع چیزی را می سازند که مردم از آن استقبال کنند. این نوع نگاه شاید بتواند در رونق سینما و جذب مخاطب تأثیرگذار باشد ولی با آن فرهنگ سازی که به نوعی باید رسالت یک سینماگر باشد در تنافی است. حالا گهگاهی اگر از ...
شادروان روایت قصه اجتماعی و دغدغه مند در سینماهای زنجان
دومین اثر بلند سینمایی حسین نمازی بعد از فیلم آپاندیس، یک نمایش اجتماعی است که بر پایه ی موقعیت های طنز و شوخی شکل گرفته است و در خود قصه ای استخوان دار که بتواند مخاطب را در فضایی پرکشش و چالش برانگیز قرار دهد، ندارد. شادروان به دنبال مضمون و درونمایه می گردد و برایش مفهوم خانواده، صداقت و یکی شدن اهمیت ویژه ای دارد. بازی های شادروان به واسطه ی لحظات کمیکش ممکن است که برای بیننده تا مدتی جذاب باشد ...
بی رؤیا هذیان گو و آشفته
زمانی که قرار است فیلم روانشناسانه ساخته شود، باید زیرساخت های دراماتیک آن را هم به مخاطب ارائه کرد. فیلم بی رؤیا اولین فیلم آرین وزیردفتری فقط می تواند طرح موضوع و آشفتگی در بازی را به یک خلل روانی تبدیل کند. تماشاگر هیچ برداشتی از این فیلم ندارد و نمی داند باید دنبال چه چیزی باشد، پس یعنی فیلمنامه ای در کار نیست. بی رؤیا یک طرح دارد که به هدر رفته و علت آن عدم تحقیق و پژوهش درباره بیماری و به ...
بازشناسایی یک پدر غایب
حرم امام رضا(ع) به یاسمین، باعث شده درام واجد زیرلایه ای معنوی شود که قابلیت شعارزدگی و اغراق دارد. اما شعیبی توانسته با ظرافت بخش عمده این سویه مذهبی را به زیرلایه اثر برده و از افتادن فیلم به ورطه یک اثر شعارزده پرهیز کند که امتیازی مهم برای این جنس درام است. فیلم در عین ثبت یک بازی متفاوت و حساب شده از پگاه آهنگرانی در نقش یاسمین و همچنین بازیگران نقش های پیرامونی، حضوری گرم و ملموس از دو کودک خردسال ثبت می کند که یکی با اختلال روحی و دیگری با شیطنت کودکانه، تصویری دراماتیک از خود ثبت می کنند. ...
فیلمی کم رمق با تاثیرگذاری اندک
گویی مشکلات عدیده ای دارد. موسیقی ستار اورکی هم جزء موسیقی متن های خوب جشنواره چهلم فجر است اما بازهم به دلیل قصه کم جان بیشتر احساسات مخاطب را گروگان گرفته است. اما ای کاش منیر قیدی که سیمرغ بلورین بهترین استعدادهای درخشان جشنواره فیلم فجر را برای فیلم ویلایی ها دریافت کرده بود و نامزد سیمرغ بهترین فیلمنامه در جشنواره سی وپنجم بود، بیش از آنکه به دنبال بازآفرینی صحنه های جنگی باشد تمرکز ...
فیلم "شادروان" ملودرامی با کمدی تلخ اجتماعی
به گزارش ایرنا، شادروان دومین اثر حسین نمازی با استقبال گسترده گلستانی ها در شب ششم چهلمین جشنواره بین المللی فجر درگرگان روبرو شد، فیلمی که در ژانر کمدی - اجتماعی اجرا می شود، زبانی کمدی دارد و با فضایی نمادین از شرایط افراد در موقعیت های سخت اجتماعی می گوید. فیلم نمازی با دیالوگ های تلخ گزنده در قالب بذله گویی و طنز به مشکلات شخصیت های فقیر داستان می پردازد و با خوش ریتمی و متلک پرانی ...
حس و حال خوب با ریتم کند و لوکیشن های خاص
درخشان رضا میرکریمی است. آثاری که مخاطب را با همراه قصه ای کم افت خیز ولی آرام و باوقار با خود به گوشه و کنار ایران می برد. شعیبی با فیلم حال خوبی دارد شاید همین موجب شود در برخی سکانس ها حس خوبی در مخاطب پدید آورد. این نوع آثار بخشی از سینمای ماست اما همه می دانیم که مخاطب محدود و خاصی دارد و هیچ وقت در جذب مخاطب عام و اکران عمومی موفق نیست اما برای پخش از تلویزیون در عصر یک روز تعطیل عید و مناسبت ...
نقد فیلم مرد بازنده | آغاز غافلگیرکننده، پایان ناامیدکننده
عنبرسوز | شهرآرانیوز - از همان نخستین لحظات شروع فروش بلیت آثار جشنواره فیلم فجر، هجوم مخاطبان به سمت بلیت های فیلم سینمایی مرد بازنده حاکی از آن بود که اثر تازه محمدحسین مهدویان مورد اقبال مردم قرار خواهد گرفت. این فیلم اما، در عین حال که قابلیت های مهمی در ساختار و محتوا دارد، نمی تواند پاسخ درخوری به اعتماد دوستداران سینما و هواداران آثار محمدحسین مهدویان بدهد. مرد بازنده نسبت خاصی ...
عقاب ها؛ برفراز آشیانه
به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، فیلم عقاب ها ساخته ساموئل خاچیکیان با روحیه ای ملی گرایانه در بحبوحه جنگ ایران و رژیم بعثی از خاصیت سینما و هنر در پرتو اقتدار جمهوری اسلامی ایران بهره می برد. این رویکرد به شکلی اعتلایی در فرم مضمونی و ضربانی فیلم ساز شکوفا می شود و به فیلم عقاب ها جایگاهی ویژه در سینمای این کشور می دهد. جایگاهی که در ادامه سبک و ...
فیلمی بی ادعا که باید در جشنواره کودک و نوجوان اکران شود
خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: فیلم سینمایی بی رو به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه کنندگی مجید برزگر یکی از آثار مستقل حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر است. اثری که سعی کرده زندگی علیرضا بی راوند، دروازه بان مطرح ایرانی را به تصویر بکشد. در ادامه نظرات اعضای انجمن منتقدان حوزه هنری اصفهان درباره این فیلم را می خوانیم که به همت خبرگزاری مهر اصفهان جمع آوری و منتشر شده است. ...
موقعیت مهدی ؛ آنچه از دل برخاست و بر دل نشست/ شکل گیری درام فراتر از میدان جنگ
...> چندی پیش هادی حجازی فر در خلال مصاحبه ای اشاره کرده بود که همیشه دوست داشتم برای شهید باکری و عملیات های بدر و خیبر کاری بکنم. این جمله از او و این واکنش مثبت گسترده از سوی مخاطبان جشنواره یعنی سوزی که از دل حجازی فر برآمده به خوبی در قالب یک اثر هنری بر دل مخاطب هم نشسته است. اساسا مسیر پیشرفت در خیلی از جاها همین است. اساسا فرق کار اعتقادی و کار سفارشی همین است. اساسا تفاوت نگاه ...
منتقدان درباره بدون قرار قبلی ، چه گفتند؟
. نگرانی های سطحی مادرِ قصه، با برطرف شدن مشکل اصلی زندگیش، حل می شود و فرزند او نیز راه خوب زندگی کردن را پیدا می کند. بازی درخشان و البته متفاوت پگاه آهنگرانی در کنار کارگردانی خوبِ بهروز شعیبی، اثری متفاوت را در دوره چهلم جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته است. اثری که مخاطبان خودش را دارد. ریتم آرام فیلم در کنار نماهای زیبای آن، معنای قصه را به نوعی تصویرگری می کند. تصاویر عموما باز و فوق العاده ...
برخی قصه های لاغر و ضعیف را دوربین نجات می دهد/ به لحاظ تجهیزات و عوامل فنی سینما از دنیا عقب نیستیم
توجه هستند و دوست دارم باز هم با این نوع دوربین فیلمبرداری کنم. تاکنون در چهلمین جشنواره فیلم فجر نقدهای مربوط به بخش فیلمبرداری فیلم های علف زار و مرد بازنده چطور بوده است؟ همیشه درباره آثار محمدحسین مهدیان نقدهای بسیاری می شود اما به فیلمبرداری و فضای تصویری آثار او پرداخته نمی شود. در جشنواره فیل فجر امسال نیز منتقدان درباره دوربین فیلم های مرد بازنده و علف زار صحبتی ...
ماجرای یک پلیس کارآگاه سمج، خشن و عدالتخواه
خبرگزاری مهر - گروه استان ها – رضا کریمی*: فیلم مرد بازنده در کل حرف تازه ای ندارد، نقطه قوت فیلم برخی جزئیات و بازی بازیگرانش است. هر چند گاهی جوانی جواد عزتی از زیرپوست احمد خسروی بیرون می زند ولی در کل نقش پلیس مسن را خوب بازی کرده است. در فیلم ماجرای یک پلیس کارآگاه سمج و خشن و عدالتخواه را می بینیم که با یک فساد گسترده روبرو می شود و در عین حال خودش درگیر یک زخم و درد است. اما این ...
گره دریایی ؛ سوار بر کشتی داستان روی امواج دریا/ روایتی از دریانوردانی که فداکاری هایشان را نشنیده ایم
...؛ اگر بتوانند چهار ماه مرخصی بدون حقوق بگیرند. ما همه خانواده درجه یک همدیگر هستیم. من تصمیمم را گرفتم و می خواهم روی دریا باشم. مجبور نیستم ولی دوست دارم. سفر اولم سفر خوبی بود. با چند تاول اضافه که سفر بعدی حتما خوب می شود. کتاب گره دریایی به نویسندگی وحید حُسنی هنزایی در 112 صفحه با قیمت 24 هزار تومان در انتشارات صاد به چاپ دوم رسیده است. انتهای پیام/110/ ...
عاری از نگاه خلاقانه
ناکام می ماند چون فیلم نامه اثر، غنی و عمیق نیست. کشمکش ها در ساده ترین و سطحی ترین شکل ممکن اتفاق می افتند، روایت خطی و یکدست پیش می رود و اگرچه تلاش هایی برای غافل گیری مخاطب دارد اما منطق فیلم در ایجاد موقعیت های غافل گیرکننده، ضعیف است. کشمکش اصلی بین سه شخصیت فیلم (مرجان، امیرعلی و مهروز) است و کاراکتر محمود (با ایفای نقش پژمان جمشیدی) نه تنها کمکی به پیشبرد درام نمی کند که حذف آن هم آسیبی به ...
نگاه مثبت قمی ها به بدون قرار قبلی بهروز شعیبی در جشنواره فیلم فجر
آن را نشان دهد. پیامی از پدر و سرزمین پدری، یاسمین را از آلمان به ایران می کشد. او و تک فرزندش با ویژگی های خاصی که دارد، سفری عجیب را به وطن آغاز می کند؛ سفری که سرنوشتی متفاوت از آنچه در ذهن داشته را برایش رقم می زند. ماجرای وصیتی که از پدر به جا مانده و قبری که در مشهد و حرم امام رضا (ع) واقع شده است، در نهایت یاسمین را با شخصیت های آشنا و ناآشنا مواجه می کند. یاسمین به دنبال گمشده ...
2888 فیلمی عجیب و اقتصادی/ روایت 8 سال جنگ در 99 دقیقه
می زند ماهان ضعیف و آشفته در فجر چهلم چه می کند؟ تیغ ممیزی روی گلوی 2888؟ در خلال کار برخی صحنه های فیلم با کات هایی تعمدا شبیه به پارازیت یا نویز همراه است، که البته در این اثر سردرگم شاید چندان عجیب نباشد. اما به نظر می رسد کارگردان سعی داشته با قرار دادن این سبک کات خوردن کار با مخاطب سخن بگوید که اینجا محتوایی بوده که شاید سانسور شده باشد. البته که اینگونه اتفاقات ممکن ...
فیلمی جسورانه که مخاطب عام و خاص را راضی می کند
، فیلم برداری بسیار بایسته ای دارد حاصل کار علیرضا برازنده. برازنده در همکاری با حضرتی تلاش زیادی کرده برای غنای بصری کار و همین موجب شده از منظر بصری، این اثر یکی از بایسته ترین آثار جشنواره فجر چهلم باشد؛ فیلمی که مخاطب عام و خاص سینما به یک اندازه می توانند از تماشای آن لذت ببرند و هر یک هم درک و دریافت خود را از اثر داشته باشند. از نظر اجرا، حضرتی چندان به دنبال خودنمایی های اغواگرانه نبوده ...
"نگهبان شب" بهترین فیلم جشنواره 1400
.... سینمای ایران در دنیا با این نوع آثار معرفی شد؛ یعنی فیلم های عمیق و پخته و درست که در دهه 60 و 70 دریچه ای تازه به روی سینمای دنیا از پنجره ی سینمای ایران باز کرد ولی بعدها فیلم ها همگی شبیه یکدیگر شدند و به نظرم میرکریمی امروز حرفی درست می زند و جهانی کوچک را روایت نمی کند. مهرآفرین معتقد است اکثر فیلم های جشنواره فجر1400 جهانی بزرگ را در بر ندارند. یک مشکل خانوادگی، درگیری یا قتل ...
بدون قرار قبلی شریف مثل خود بهروز شعیبی
... اما ماجرا در بدون قرار قبلی متفاوت است. تازه ترین اثر شعیبی بدون قرار قبلی، تبدیل به یک نمایش دیدنی از سینمای دینی شده است. فیلمی که مشارکت معنوی آستان قدس رضوی را داشته به خوبی توانسته ارزش های والای اسلامی را روی پرده سینما به نمایش در آورد. سکانس های به نمایش در آمده از حرم امام رضا علیه السلام، بسیار چشم نواز هستند، نه آنقدر تصاویر گنبد و گلدسته را به چشم مخاطب فرو می کند(!) و ...
عیار چهل؛ شب هشتم/ مهندسی معکوس
ساختار تغییر هویت در فیلم از ظرفیت های علت و معلولی آکنده شود. آرایهٔ دیگر در فیلم از وجوهی بصری فیلم بهره مند است. وجوهی که سوار بر انگیزه هایی تروکاژیک در ساحت میزانسن به خلق معنا می پردازند. فیلم بدون قرار قبلی ساخته قصه نرسیدن است! قصه حسرت هایی که در تعامل انسان با خود و هم نوع خود به بار می آید و می تواند باری احساسی را بر دوش اخلاق گرایی به مخاطب القا کند. فیلم با دست ...
خلق جهانِ انسانی در قابی طولانی
اثر نمی بینید بلکه زنجیره ای متصل از مهربانی آدم ها را نشان می دهد که بی دریغ به هم کمک می کنند. فیلم با پرهیز از هر گونه پیچیدگی تلاش می کند مخاطب را به تماشای مهربانی و انسانیت فرابخواند. زنجیره ای از کمک های انسانی را در خرده موقعیت های مختلف در این فیلم می توان دید. فیلم قهرمان و ضدقهرمان، بازیگر چهره، کشمکش و تعلیق ملتهب و گره های سینمایی ندارد و فقط پازلی از موقعیت های انسانی است که ...
بدون قرار قبلی ارزان تمام شد/ بهروز شعیبی: با مواضع هیچکس در سینما مشکل ندارم
ت که تاکنون داشته ام و بسیار در پروژه همراه بود. مصطفی زمانی ادامه داد: با بهروز شعیبی بسیار راحت بودم. قبل از این که بازی من در فیلم آغاز شود، باهم اختلاف سلیقه داشتیم اما او بسیار خوب و راحت با من کنار آمد و کار کردن با او لذت بخش بود. محمود بابایی در پاسخ به اینکه چرا شهر مشهد به عنوان لوکیشن اصلی انتخاب شده، تشریح کرد: اینکه چرا مشهد را به عنوان لوکیشن انتخاب کردیم، باید ر ...
بدون قرار قبلی ؛ روایتی از یک سفر معنوی
داستانهای مستور بیشتر بر پایه ی توصیفات و درونیات کاراکترها و عمدتا با زاویه ی اول شخص روایت می شوند پس در برگردان سینمایی آنها نیز نوع نگاه و رویکرد کارگردان اهمیت بسزایی دارد و ممکن است عده ای به ایده های اجرایی و حتی فیلمنامه ای کار روی خوش نشان ندهند. بدون قرار قبلی از آن دست فیلم هایی است که با مخاطب صفر و صدی مواجه خواهد بود و در نظر عده ای محبوب و در چشم عده ای کند و بی روح تلقی می شود. *نویسنده و کارگردان ...
روایت عشق و شیدایی در ملاقات خصوصی
خوب مخاطبان نیز همراه شد. این فیلم پرستاره، از کیفیت درخوری هم برخوردار بود و توانست حال و هوایی که مردم و منتقدان از جشنواره فیلم فجر انتظار دارند را به سالن های سینما بیاورد. ملاقات خصوصی اثر سرحال و بحث برانگیزی است که برای نقدهای مفصل درباره آن باید تا زمان اکرانش منتظر ماند. با این حال، فیلم اول امید شمس، اثری جذاب و دیدنی است که برخی دلایل اهمیتش را در ادامه مرور خواهیم کرد. روایت ...
نقد داستان انگل در دومین یکشنبه های داستانی
، راوی است یا ناظر ماجراها؟ مکان اتفاقات کجاست؟ روای قابل اعتماد است یا روان پریشی ست که روایتش محصول توهم او از ماجراست؟ همچنین قابل تامل بود که داستان انگل بیشتر مورد توجه داستان نویسان دهه هفتاد و هشتاد حاضر در سالن قرار گرفت، دیالوگ ها و نوع لحن راوی برای این گروه جذاب بود و با راوی هم ذات پنداری داشتند. اما داستان برای حاضران دهه شصتی قابل لمس نبود، آنها بیشتر دنبال اصل قصه و خط سیر داستان بودند و ماجراهای داستان برایشان ناپیدا و گنگ بود. در پایان نیز آرش محبوب زاده به بیان برخی نقطه نظراتش درباره داستان انگل پرداخت. ...
هناس ترکیبی از عشق و استرس
خبرگزاری مهر - گروه استان ها – رضا کریمی*: فیلم دوم کارگردان جوان و با استعداد سینمای انقلاب، حسین دارابی به اندازه فیلم اولش عمیق نیست ولی سرشار از تعلیق و احساس است. موسیقی فردین خلعتبری در روند عاشقانه قصه بسیار تأثیرگذار است و حرکت آهسته و روان دوربین دلنشین و آرامش بخش بوده و سیر فیلمنامه، با وجود برخی ابهامات، معنادار و تکاملی است. فیلمساز توانست داستان از پیش لو رفته خود را به خوبی روایت ...