جایگاه عقل در اندیشه شیخ مفید
سایر منابع:
سایر خبرها
از صداقت شیخ اشراق بیاموزیم
فلسفی و عقلی شاهان را پیغمبر معرفی می کند و برای ایران و ایرانیان عظمتی قائل است. چنان که اشاره شد، سهروردی (587-549 ه.ق) در اواخر قرن ششم هجری از دنیا رفته و امام محمد غزالی (505-450 ه.ق) اوایل قرن ششم هجری. ابن رشد (595-520 ه.ق) در اواخر قرن ششم هجری از دنیا رفته است. غزالی تقریبا همزمان با سهروردی، اما دور از سهرورد و در بغداد علیه فلسفه و عقلانیت و مشاییت قیام کرد و ضربه سنگینی بر ...
شمشیر یا نصحیت؛ مساله نهی از منکر مسلحانه در میان فِرَق اسلامی/ رسول جعفریان
حاکمان مسلمان نداشته است. ابن نجار بغدادی (م 643) در نقدی با عنوان کتاب الرد علی ابی بکر الخطیب (تاریخ بغداد: 22/3)، در خصوص مورد قیام به سیف علیه امامان جور، به نقد خطیب پرداخت و عقیده ابوحنیفه را عدم جواز در این باره دانست. شاهد او به طور شگفت انگیز این است که او جنگ امام علی (ع) با بغاه و خوارج را تأیید کرده، پس چگونه می توانسته قائل به جواز خروج بر امام جور باشد؟ (تاریخ بغداد، 22/ 51 52). به ...
یادداشت رسیده مرجعیت علمی قرآن در قانون گذاری از دیدگاه استاد مطهری
داشته باشیم،به حکم عقل مصلحت یا مفسده ای را کشف کنیم، به حکم آن آشنایی که با روح اسلام داریم – که اگر مصلحت مهمی باشد اسلام از آن صرف نظر نمی کند و اگر مفسده مهمی باشد اسلام اجازه نمی دهد – فورا به حکم عقل ، حکم شرع را کشف می کنیم. اسلام دینی است که اعلام کرده: ما از مصلحت ها و مفسده های مهم نمی گذریم. امروز عقل ما { که البته علم هم (یعنی علمی که کشف می کند) عقل است و هر چه علم کشف می کند برای عقل ...
اخباری گری شکاف عمیقی بین شیعه و سنی ایجاد کرد
آنها را مجبور کند دست از مذهب حنفی بردارند و شیعه شوند و آنها هم با فتوایی که از یکی از علمای مکه می گیرند با دولت صفوی می جنگند و بالاخره مرکز صفویه که اصفهان بوده را می گیرند و این شکستی سخت برای شاه طهماسب است. تا اینکه نادرشاه پیدا می شود و حکومت را از دست محمود افغان و پسرش می گیرد. تا آن موقع اخباریون که نفوذ زیادی داشتند معتقد بودند اجتهاد جایز نیست و فقط مجتهد معصوم که امام صادق(ع) باشد می ...
با نگاهی بر "تاریخ مذکّرِ" ؛رسالەای در تشتت فرهنگی/ غروبِ غربی و غریبانەی مبارزِ شرقی؛ براهنیِ روشنفکرِ ...
اجتماعی آن زمان بە تبع موقعیت تاریخی و جغرافیایی، در اسلام مورد حل و فصل قرار گرفته اند.در عین حال اسلام، نوعی سیستم ادارە و حکومت اجتماعی نیز هست، بەشکلی کە نە دین یهود، نە دین مسیح، ونە سلف بلافصل اسلام در ایران، یعنی آئین زردشت بودند و یا می توانند باشند.اسلام، بەصورت یک پدیده ی تاریخی، در خطه ای از جهان که زادگاه بزرگترین ادیان جهان است، توانست از واقعیت های دینی و دنیوی ادیان و الگوهای مذهبی ...
شمشیر یا نصحیت؛ مساله نهی از منکر مسلحانه در میان فِرَق اسلامی| رسول جعفریان
جار بغدادی (م 643) در نقدی با عنوان کتاب الرد علی ابی بکر الخطیب (تاریخ بغداد: 22/3)، در خصوص مورد قیام به سیف علیه امامان جور، به نقد خطیب پرداخت و عقیده ابوحنیفه را عدم جواز در این باره دانست. شاهد او به طور شگفت انگیز این است که او جنگ امام علی (ع) با بغاه و خوارج را تأیید کرده، پس چگونه می توانسته قائل به جواز خروج بر امام جور باشد؟ (تاریخ بغداد، 22/ 51 52). به نظر می رسد این نکته، استدلال ...
تفسیر اجتماعی آیت الله طالقانی| محمدمهدی جعفری
سرانجام تفسیر در طول تاریخ مسلمین به مباحث لفظی و آرایه های ادبی و داستان های سرگرم کننده تبدیل شد و هدف اصلی قرآن که آزاد کردن انسان ها از قید و بند پرستش طاغوت ها و رفتار آگاهانه به سمت تکامل بود به غفلت سپرده شد و به مباحثی ایستا در آمد. در دوره کنونی برخی از مسلمین از غوغای جهانخواران و کشورگشایان اروپایی بیدار شده و به خود آمدند و به درک این واقعیت که چنان تفاسیر و برداشت ها از کتاب و سنت، علت اصلی انحطاط مسلمین است به قرآن بازگشتند تا ببینند چه درمانی برای دردهای اجتماعی دارد و چه آیاتی مسلمین را از قیود و بندها رهایی می دهد. این حرکت از سیدجمال به صورت شفاهی و پراکنده آغاز شد و توسط عبده به صورت وسیع و عمیقی ادامه یافت و شاگردان و علاقه مندان عبده، تفسیر اجتماعی او را در کش ...
مقدمه ای بر آزادی، قانون و سازمان
نباشند و بحث در آن را مهم ندانند. آنها باید توجه کنند که فیلسوفان نامبرده در دموکراسی می زیستند و دموکراسی را نقد می کردند و می کنند اما کسی که از دموکراسی دور است باید به وضع خود و امکان های کشورش و به نسبتی که با جهان دارد بیندیشد و از این موضع به جهان بنگرد و اگر این تذکر نباشد مسائل جهان فهم نمی شود. در این دفتر تأکید بر این است که آزادی سیاسی با نظم قانونی همراه است و با تصرف در جهان از طریق علم و ...
پیامبری و دیوانگی؛ مروری بر زندگی و آثار جبران خلیل جبران
.... شخصیت او چنان بود که برخی از او خداواره ای می سازند و برخی نیز او را شاعری مردم پسند و پیش پا افتاده می دانند. نمایشگاه هنری او در 12 سالگی، شهرت بسیاری را برایش به ارمغان آورد. جبران از همان ایام نوجوانی به میدان هنر، شعر و نویسندگی قدم نهاد. در 15 سالگی مدیر مجله الحقیقه شد و در 16 سالگی نخستین شعرش در روزنامه جبل به چاپ رسید و در 17 سالگی به طراحی چهره بزرگانی چون عطار، ابن سینا ...
روش های تربیتی از دیدگاه امام نقی (ع)
هر لحظه و روزی که از زندگی او در دامان مادر پاکدامن و مهربان و مکتب سازنده و تربیتی پدر بزرگوارش ، امام جواد(ع)، می گذشت، دریچه ای از دانش و معرفت و کمالات نفسانی بر رویش باز می شد و فضای خانه اش همیشه پر از نور و معنویت بود. احمد بن محمد بن عیسی به نقل از پدرش چنین می گوید: هنگامی که امام جواد(ع) قصد داشتند از مدینه به عراق بروند، امام هادی(ع) را در دامنشان قرار دادند و فرمودند: دوست داری ...
کمپین علم الهدی خط قرمز ما است برای چه بود؟!
قدرت رسیدن استفاده می کنند، تصریح کرد: وقتی یک قدرت یاب چشمانش را بست، خدا و مردم را در نظر نگرفت و وارد حوزه دسیسه و شگردهای شیطانی شد، از هر ابزاری برای رسیدن به قدرت استفاده می کند، یک ابزارش آمدن وزیر خارجه انگلیس است. امام جمعه مشهد نقطه مقابل قدرت یابی و فرصت طلبی را اسلام و انقلاب دانست و افزود: طرف مقابل این جریان، امامی است که ایستاد، یک جریان در مقابل کفر جهانی و جبهه ای برای دین و اسلام ...
نگاهی به زندگی و زمانه شیخ مفید، سخنگوی تشیع امامی| عظیم محمودآبادی
دوران شیخ مفید مقارن با برافراشته شدن پرچم اهل بیت پیامبر(ص) در بخش وسیعی از جهان اسلام، پس از سال ها عسرت بود. دورانی که آل بویه به عنوان طایفه ای ایرانی و متمایل به تشیع، به قدرت رسیدند و بنی عباس تا حدود زیادی در سخت گرفتن بر شیعیان و انکار فضائل ائمه مهار شد. آل بویه با پیش زمینه تشیع زیدی در سال 320 قمری در غرب ایران به قدرت رسیدند و خیلی زود قلمروی خود را گس ...
فراماسونری در پشت پرده پنهان کاری
را اجرا می کنند که ظاهراً برادری انسان را ترویج می کند و در گذشته اغلب با اصول روشنگری قرن هجدهم مانند ضد سلطنت، جمهوری خواهی، شایسته سالاری و حکومت مشروطه مرتبط بوده اند. در فراماسونری معمار بزرگ جهان، به جای یک خدایی که در مسیحیت تصور می شود با یک خالق دئیست (Deist) قابل مقایسه است. مفهوم دئیسم (Deism)، که منشأ آن ریشه در روشنفکری قرن 17 دارد، این ایده را ترویج می کند که موجود برتر ...
یادداشت مرحوم آیت الله شاهرودی در ماه های واپسین حیاتش دربارۀ استادش شهید صدر
تاب نقد نیاورده و نابود خواهد شد. این گونه دقت ورزی در مباحث علمی از مهم ترین امتیازهای تحقیقات شهیدصدر به شمار می رود و در همه نوشته های ایشان به بهترین وجهی مشهود است. او هیچ مسئله ای از مسائل علمی را مطرح نمی کرد خصوصاً در اصول و فقه مگر این که صورت ها و احتمالات حیرت آوری را در مورد آن طرح کند که نمونه آن در حلقات الاصول و دیگر کتب ایشان قابل مشاهده است؛ مثلاً در مباحث قطع نکات دقیق ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی: ولایتعهدی امام رضا (ع)، بازنمایی رابطه بین دین و سیاست است
کرد تا از طریق تهدید و تطمیع، این مرکز مهم انقلاب را خاموش سازد و از نزدیک ناظر بر اوضاع باشد. از سوی دیگر، او می دانست تمام چشم ها در آن زمان به امام علی بن موسی الرضا علیه السلام دوخته شده است و اوست که می تواند رهبر این انقلاب بزرگ باشد. لذا پیش از آن که مردم مقدمات کار را فراهم کنند و اطراف امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را بگیرند، [3] مأمون پیشنهاد خود مبنی بر واگذاری خلافت به ...
روایتی از تلاش های آیت ا... محمد کفعمی در مسیر وحدت شیعه و سنی
تشکیل داده بود، از ایشان خواستند تا حدیثی از پدران خود برای آن جمعیت چندهزار نفری نقل کنند. امام رضا (ع) با نقل حدیث مشهور سلسله الذهب نکاتی عمیق را به پیروان خود آموختند؛ اینکه وحدت مسلمانان حول محور توحید بسیار مهم است و مسلمانان باید خود را از درگیری های درون فرقه ای دور کنند. این ارتباط بین اهل سنت و شیعه همیشه دچار فراز و نشیب های بسیاری بوده است، به گونه ای که گاهی میان این دو ...
اندیشه و تاریخ تبیین پشتوانه های معرفتی ایران شناختی
آن اینکه در ذهن ایرانیان همواره این سؤال مطرح بوده که چرا باوجود پیروی از برنامه های توسعه تعریف شده از مراکز مهم علمی خارج از کشور و مشاوره ها و مستشاران زبده خارجی ایران نتوانسته است به آمال و اهداف توسعه دستیابی پیدا کند. مرکز الگو با تعریف هدف جدیدی که دستیابی به تمدنی ارزشی است سعی کرده راه دیگری را در پیشرفت آینده خود ترسیم کند. نکته قابل تأمل دیگری که در این سند نسبت به اسناد ...
تفسیر جزء ششم قرآن: خداوند بندگان را به اطاعت کورکورانه مامور نکرده است / تاکید بسیار قرآن در وفای به ...
فطری بشری و از اصول معارف دینی است ، چون توحید، و نبوت ، و معاد، و مساله تقوا و ظلم که دو اصل مهم و عامل در تمامی قوانین الهی و احکام شرعی است ، و مساله عدل الهی حاکم در رد و قبول اعمال بندگان و کیفر و پاداش اخروی آنان ، و نیز مساله ندامت قاتل و خسران او در دنیا و آخرت . و در آخر و بعد از نقل همه این نکات بیان کرده که یکی از آثار شوم قتل نفس این است که آثار شومی که در کشتن یک فرد هست برابر ...