نکاتی از جزء هجدهم قرآن؛ عنایت خدا تبعیض بردار نیست : نوشتاری از استاد ...
سایر منابع:
سایر خبرها
روحانیت نباید توجیه گر فقر باشد/ تاریخ مصرف نهج البلاغه تمام شده است؟
. مگر می شود جامعه ای فقیرشهر باشد و توقع داشته باشیم اخلاق و دین در آن رعایت شود ولی فکر می کنیم جای همه چیز را در جامعه، موعظه می گیرد و با پند می توان همه خلاها را حل کرد. چرا امام علی(ع) حکومت را پذیرفت حضرت هنگام پذیرش خلافت فرمودند که من به دو دلیل حکومت را پذیرفتم؛ اول به خاطر حضور حاضران و دیگری پیمانی است که خدا از علما گرفته است (اخذ اللّه علی العلماء ان لا یقارّوا ...
حجت الاسلام و المسملین پناهیان: اوج مصائب و گرفتاری های امیرالمؤمنین(ع) مسئولیت ناپذیر بودن جامعه است
...: مردی در عصر پیامبر اکرم(ص) بود که در عبادت ما را به شگفتی واداشته بود، ما نام او را نزد پیامبر اکرم(ص) بردیم، حضرت او را نشناخت، اوصافش را نقل کردیم باز هم او را نشناخت، در همان موقع که درباره او سخن می گفتیم او سر رسید، گفتیم یا رسول اللّه(ص) همین مرد است! پیامبر اکرم(ص) به او فرمود: تو را به خدا قسم آیا هم اکنون که مقابل ما ایستادی در دل نگفتی کسی در میان این عده از من بهتر نیست؟ حرقوص گفت ...
تحلیل وقایع صدر اسلام جلوی کج فهمی ها را می گیرد
: همانطور که به بالین من آمدی به بالین رسول خدا رفتم که به من دستور داد مردم را جمع کنم آیت الله شب زنده دار ادامه داد: در حدیث اصبغ آمده حضرت امیر از جانب رسول در مسجد به مردم می گوید کسی که پدر و مادر خود را آزار دهد، عبدی که از مولایش فرار کند و کسی که فردی را اجیر کند و به او ظلم می کند لعنت خدا بر آن باشد؛ رسول گرامی اسلام از امیرمؤمنان خواست مردم را جمع کند و به مردم ابلاغ کند ...
تحلیل کیفیت تاثیر اخلاق حکمرانان بر توده مردم در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین نقویان
طبقه ضعیف و ضعیف تر تقسیم می شدند تا می رسید به دو طبقه مرد خانه و اهل خانه (زن و فرزند) ؛ این وضعیت به خانواده ، کشیده می شد و مرد خانه، طبقه حاکم، و زن و فرزندانش طبقه محکوم و زیردست او تبدیل می شدند؛ چراکه او نیز از بالادست خود چنین آموخته بود ؛ لذا در خانه به اهل خود، زور می گفت و ظلم می کرد. تاثیر اخلاق حکمرانان بر مردم در قرآن و روایات در قرآن نیز به این واقعیت، اشاره شده ...
متن کامل دعای جوشن کبیر + ترجمه
رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ یَا مَنْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عِلْمُهُ یَا مَنْ لَیْسَ أَحَدٌ مِثْلَهُ ای که امیدی نیست جز به نیکی او ای که درخواست نشود جز گذشتش ای که چشم داشتی نیست جز به نیکی اوای که ترسی نیست جز از عدل او ای که جاوید نمی ماند جز فرمانروایی و ملک او ای که سلطنت و قدرتی نیست جز سلطنت او ای که رحمتش همه چیز را فراگرفته ای که رحمتش بر خشمش پیشی جسته ای که علمش بر همه چیز احاطه ...
تلاوت جزء نوزدهم قرآن کریم +متن و ترجمه
است) و می گویند ما را امان دهید ما را معاف دارید. (22) وَقَدِمْنَا إِلَی مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا ﴿23﴾ و ما به سراغ اعمالی که آنها انجام دادند می رویم و همه را همچون ذرات غبار پراکنده در هوا می کنیم! (23) أَصْحَابُ الْجَنَّةِ یَوْمَئِذٍ خَیْرٌ مُسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِیلًا ﴿24﴾ بهشتیان در آن روز قرارگاهشان از همه بهتر، و ...
جزء پنجم قرآن + متن و فایل صوتی
اکْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا ﴿32﴾ آرزو (و توقّع بیجا) در فضیلت و مزیّتی که خدا به آن بعضی را بر بعضی برتری داده مکنید؛ که هر یک از مرد و زن از آنچه اکتساب کنند بهره مند شوند. و هر چه می خواهید از فضل خدا درخواست کنید (نه از خلق) که خدا به همه چیز داناست. (32) وَلِکُلٍّ ...
نکاتی از تفسیر المیزان جزء هجدهم: در دین تکلیف حرجی نه در اعتقاد و نه درعمل وجود ندارد / ایمان عبارت است ...
معنای دفع او به سوی گناهان از راه گمراه کردن است. و در تفسیر قمی از امام عسکری (علیه السلام) نقل کرده که فرمود همزه شیطان آن وسوسه هایی است که در دلت می اندازد. در این دو آیه رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله) را دستور می دهد که از اغوای شیطانها به پروردگار خود پناه ببرد، و از اینکه شیطانها نزدش حاضر شوند به آن درگاه ملتجی شود و در این تعبیر اشاره ای هم به این معنا هست که شرک و تکذیب مشرکین هم ...
حجت الاسلام و المسلمین پناهیان : اگر یک مسئول و صاحب مقام، محققانه حرف کارشناسان را نشنود، متکبر است/ ...
) از جای دیگر بروند. رسول خدا(ص) فرمود به ظاهرش نگاه نکنید که خیلی شغل و مرتبۀ اجتماعی اش پست است، او مستکبر است. امام صادق(ع) این مثال را می زنند یعنی ممکن است روحیۀ استکبار در کسی باشد که مقام و درجه ای هم ندارد. یک وقت ما فکر نکنیم مستکبر بودن فقط مال صاحب منصب ها، خواص و نخبگان بد جامعه است. استکبار در خیلی ها هست. بعضی ها به خاطر استکباری که دارند هیچ وقت حق را نمی پذیرند و حق را تنها ...
استاد انصاریان: با خودت مهربان باش تا گرفتار دوزخ نشوی
شود و اول از همه به خودش رحم کند. استاد حوزه ادامه داد: آدمی که ربا می خورد، به دنبال مال حرام است، خدا را عبادت نمی کند و اهل ظلم کردن به دیگران است، دشمن خودش بوده و با خود نامهربان است. اول باید با خودت مهربان باشی تا فردای قیامت درگیر آتش دوزخ نشوی و بعد هم باید به زن و بچه و خانواده ات رحم کنی چرا که مهربانی یک حال الهی و ملکوتی است. هر فردی که حقایق 99 اسم خداوند را در خود ظهور ...
معراج پیامبر اکرم در قرآن به مناسبت 17 رمضان
] رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: وقتی وارد بهشت شدم به خود آمدم و از جبرئیل از آن دریاهای هول انگیز و عجائب حیرت انگیز آن سؤال نمودم، گفت: این ها سیر اوقات و حجاب هایی است که خداوند به وسیله آن ها خود را در پرده انداخته و اگر این حجاب ها نبود نور عرش تمامی آن چه که در آن بود را پاره می کرد و از پرده بیرون می ریخت. آنگاه به درخت سدره المنتهی رسیدم که یک برگ آن امتی را در ...
تلاوت جزء هجدهم قرآن کریم +متن و ترجمه
نسبت زنا دهند و جز خود بر آن شاهد و گواهی ندارند (چون حد لازم آید، برای رفع حد) باید از آن زن و مرد نخست مرد چهار مرتبه شهادت و قسم به نام خدا یاد کند که البته او (در این دعوی زنا) از راستگویان است. (6) وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَیْهِ إِنْ کَانَ مِنَ الْکَاذِبِینَ ﴿7﴾ و بار پنجم قسم یاد کند که لعن خدا بر او باد اگر از دروغگویان باشد. (7) وَیَدْرَأُ ...
استغاثه ای آهنگین با هزار و یک نام خدا
پوشیده بوده، و آن زره تنش را آزار می داده است؛ در آن هنگام جبرئیل بر حضرت نازل شد و خواندن دعا را به جای پوشیدن آن زره به پیامبر (ص) توصیه کرد و این دعا را امانِ پیامبر و امت او خواند و دربارۀ فضیلت آن سخن گفت. گاهی این روایت و مکالمۀ میان پیامبر (ص) و جبرئیل را شرح جوشن کبیر می خوانند؛ برپایۀ این روایت و به باور مؤمنان، هر کس دعای جوشن کبیر را هنگام خروج از خانه بخواند، خدا او را از هر بلایی حفظ می ...