سایر منابع:
سایر خبرها
بانوان قلم به دست حوزوی، سرمایه جدید حوزه های علمیه کشور
پیش بینی می کنیم موضوع تحلیل و بررسی می شود و نویسندگان مجالی پیدا می کنند که نظرات خود را مطرح کنند. حقانی بیان داشت: در همایش کتاب سال بانوان، آثار منتشر شده بانوان در قالب کتاب، مقالات علمی پژوهشی و رساله علمی سطح چهار و دکتری در عرصه علوم اسلامی و انسانی دریافت شده است، در بخش ویژه که موضوع زن و خانواده است، آقایان و خانم ها شرکت داشتند. وی با بیان اینکه حدود 300 اثر در ...
آیا اخلاق به دین نیاز دارد؟
آثار او عبارتند از: دوراهه دشوار آزادی و علم پیشین (1991) فضیلت های ذهن (1996) معرفت شناسی فضیلت (2001) فضیلت عقلی، چشم اندازهایی از اخلاق و معرفت شناسی (2003) نظریه انگیزش الهی (2004) فلسفه دین، درآمدی تاریخی ( 2007 ) درباره معرفت شناسی ( 2008) الگو گرایی اخلاقی (2017) در این یادداشت کوتاه به دنبال آنم که بر پایه آثار زاگزبسکی، روایتی مختصر در ...
داستانِ یک قرن نواندیشی دینی در ایران
انسانی سخن گفت. می گفت که علم وحشی است. بی وطن است. اسلامی و مسیحی ندارد. غربی و شرقی نمی پذیرد. می خواست روحانیون را ملتفت کند. آن هایی را که علوم انسانی را رقیبِ علوم اسلامی می دانستند. او به ایده ای رسید. نظریه ای که از اردیبهشت ماه 67 تا خرداد 69 آن را صورت بندی کرد. آن را در مجله کیهان فرهنگی منتشر کرد. نامِ آن را قبض و بسط تئوریکِ شریعت گذاشت. می گفت که دین چیزی است و معرفتِ دینی چیزی دگر. ...
شماره 47 دوفصلنامه علمی انسان پژوهی دینی منتشر شد
با استناد به برخی آیات قرآنی به مخالفت با لزوم شریعت برخاسته است، پژوهش حاضر در مقام از دفاع از عرفان راستین و با استناد به دلایل عقلی برون دینی و دلایل نقلی و آیات قرآنی به نقد عرفان منهای شرعت پرداخته و به این نتیجه رسیده است که برای رسیدن به معرفت عرفانی، التزام به شرایع عملی ضروری بوده و دلایل مورد استناد مدعیان عرفان های شریعت گریز، سست و نادرست است. روش این نوشتار در گردآوری داده ها ...
نتیجه ابداع و تبیین واژه انسان 250 ساله توسط رهبر معظم انقلاب چه بود؟
، مشترک است. اما نفس چهارم، متعلق به اشرف مخلوقات است. این طلبه جوان با بیان اینکه علوم شناخته شده در جهان نیز براین اساس تقسیم بندی می شوند، توضیح داد: علم پزشکی در نفس نامیه نباتیه، علم اخلاق، مهندسی و ... در نفس حسیه حیوانیه، علم منطق و فلسفه در نفس ناطقه قدسیه و علم عرفان در نفس کلیه الهیه تقسیم بندی می شوند. حاجیانی متذکر شد: نه تنها علوم، بلکه تقسیم بندی زوایای زندگی حتی ...
تقویت و گسترش علوم انسانی درالگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
، در یکی از تدابیرپیش نویس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آمده است تقویت و گسترش تولید علم اصیل، بومی و سودمند در شاخه های علوم انسانی، با بهره گیری از مبانی و منابع اسلامی و دانش بشری و ایجاد فرایندها و سازوکارهای کاربست روزافزون این دانش ها این تدبیر، با بهره مندی از بخش افق سند الگوکه چشم انداز پنجاه ساله کشور را ترسیم می کند، تدوین شده است، در بخش افق سند الگو آمده است: در سال 1450 شمسی ایران به ...
شرمنده ام ز سَری که به تن می کِشم هنوز
امید ما به شفاعت آنهاست. ولی آنچه بی تابمان می کند چیز دیگری است. مظلومیت انقلاب اسلامی و مؤمنین و مستضعفین را هرگز نمی توان در کلام بشری گنجاند و هرگز نمی توان معادلی برایش جست. مردمی که الله را خدای خود انتخاب کرده و خواستند به راه انسانی رفته و عبودیت را برگزیده و از شیاطین دوری جستند را چنان مورد آزار و اذیت قرار دادند که شاید بتوان 43 ساله عمر انقلاب اسلامی را از نظر تراکم مظلومیت ...
بصیرت و راه به دست آوردن آن
.(ترتیب العین، ج 1، ص 166، بصر ) در این تعریف اخیر هیچ اشاره ای به منبع این معرفت و اعتقاد قلبی نشده، در حالی که در تعریف نخست به منبع و منشا آن یعنی نور قدسی در قلب توجه داده شده است. این بدان معناست که بصیرت توانایی خاص است که دارای منبع و منشایی دیگر غیر از عقل است. پس نمی توان آن را همانند علوم حصولی و دانش ها و معرفت های ذهنی دانست، بلکه باید آن را از قبیل علوم حضوری و شهودی دانست ...
کلان تاریخ چه چیزهایی را از قلم می اندازد؟
.... بنا بر کیهان شناسی امروزیِ مه بانگ، خودِ جهان نیز تاریخی دارد... دربارۀ آنچه پیش از این زمان رخ داده هیچ چیز نمی توان گفت؛ مسلماً خودِ زمان در مه بانگ پدید آمده است. بنابراین این مقیاسِ زمانی با دیگر مقیاس ها تفاوت دارد... اگر گذشته به طور کامل قابل مطالعه باشد، درست در همین مقیاس انجام پذیر است. اکنون، پس از سه دهه، بخش زیادی از تصورات کریسشن محقق شده است. کلان تاریخ به خوبی جا ...
مکتب فرانکفورت در خلاء تئوریک به فضای اندیشه در ایران کمک کرد
کاظمی گفت: من کتابی با نام سفر نظریه ها را به تازگی منتشر کردم که در آن مواجهه درست با نظریه ها مد نظرم است و مطالعه موردی من در اینجا مکتب فرانکفورت است که وقتی به کشورهای فرامرزی خودش می رود چگونه کشورها با آن مواجه می شوند. در ایران هم دو سنت کلی درباره ورود مکتب فرانکفورت وجود دارد که شامل سنت دانشگاهی و ترجمه است؛ در سنت دانشگاهی تمرکز روی پایان نامه ها بود که بار تولید دانش را بر ع ...
مبانی عقلی، اخلاقی و اجتماعی فرزند آوری
رابرت مالتوس، کشیش و اقتصاددان انگلیسی قرن هیجدهم میلادی برمی گردد. او در کتاب تحقیقی درباره جمعیت تبیین نظریه خود را با این سؤال آغاز می کند که چه عواملی موجب پیشرفت و ترقی یک جامعه انسانی است و چگونه و به چه ترتیب می توان این علل را پیش بینی کرد؟ مالتوس در فصل اول این کتاب ، در پاسخ گویی به سؤال یادشده می نویسد: تمایل دایم موجودات زنده به افزایش نوعِ خود ، بدون توجه به مقدار غذایی است ...