سایر منابع:
سایر خبرها
آیا ارواح و اجنه می توانند به انسان حمله کنند؟
انسان مادی بوده و از آتش [1] و یا آمیخته ای از آتش [2] آفریده شده است. و موجودی است با شعور و اراده که به اقتضای طبیعتش از حواس بشر پوشیده است و در شرایط عادی، قابل درک حسی نیست. او مانند انسان، مکلف است [3] و در آخرت برانگیخته می شود. و در این جهان می تواند مطیع یا عاصی، مؤمن یا مشرک باشد. [4] و مؤمنین آنها در خدمت ائمه(ع) بوده و انسانهای مؤمن و شیعه را برادر خود می خوانند. [5] همچنین ...
حضور پرشور و عقلی در انتخابات همراه با انتخاب اصلح باشد/قلب و اعضاء و جوارح خود را در کنار هر علمی قرار ...
لحاظ پاک باشد و بتواند پرچم این انقلاب را به دست صاحب اصلی اش برساند. ایشان در ادامه ابراز داشتند: بحث اخلاقی از اینجا شروع می شود که خدای متعال در درون نهاد آدمی سرمایه ای قرار داده که با آن سرمایه نظام هستی را بشناسد و این بیان نورانی رسول اکرم(ص) است که فرموده بدترین دشمنان در درون خود انسان است ، این سخن بدان معنا است که خدای متعال انسان را در عین حال که خلق العظیم خلق کرده، خود هم ...
فلسفه لاعقلی نیست/ دقت در تعریف فلسفه
طبقات است و مطلوب آن است که به آن دست یابیم؛ اما چنین نیست که اگر اتصال تسلسلی طبقات را کشف نکردیم، یا در صدد کشف آن نبودیم، به هیچ معنا تاریخ فلاسفه نداشته باشیم. کما اینکه قبل از اینکه تحقیق ارزشمند مؤلف دانشمند در کتاب حاضر و همینطور کتاب "تاریخ حکما و عرفای متاخر بر ملاصدرا" تألیف شود، می توانستیم تاریخ فلاسفه داشته باشیم، گرچه فقدان اتصال و وجود حلقه های مفقوده از کمبودهای آن بود؛ چنانکه هم ...
بایدها و نباید های انتخابات در کلام امام خمینی (ره)
عرصه انتخابات مختلف می باشد که اگر با دوراندیشی و اتخاذ تدابیر و مقدمات آن از سوی مسئولان و سایر دست اندرکاران عملی شود می تواند جمهوری اسلامی را در برابر تمامی توطئه ها بیمه نموده و از آسیبها و خطرات داخلی و خارجی مصون دارد. در اینجا به برخی بایدها و نبایدها در عرصه انتخابات که در دیدگاه و اندیشه های معمار کبیر جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره ) به آنها پرداخته شده است می پردازیم. ...
ممکن است شما خودتان، ناخودآگاه عامل فتنه شوید!
.... معلوم می شود که شیطان در میان انسان ها، هم پیاده نظام دارد و هم سواره نظام. اگر بخواهیم مطابق فرهنگ روز صحبت کنیم باید بگوئیم: هم سخت افزار و هم نرم افزار دارد. هم جنگ نظامی می کند و هم جنگ نرم. هر دو راه را دارد. هم فتنه های نظامی برپا می کند، یعنی کسانی را به جان هم می اندازد که علیه یکدیگر اسلحه بکشند، و هم فتنه های نرم ایجاد می کند، یعنی انقلاب های نرم را هدایت می کند. در آن زمان هنوز ...
قاعدة اختلال نظام مفاد و قلمرو آن در فقه
اختراع نکرد (امام خمینی، 1382ق، ج 2، ص333). از همین قبیل است حجیت استصحاب و بناگذاری بر حالت سابق در فرض شک و تردید که برای جلوگیری از اختلال نظام اجتماعی است؛ زیرا اگر انسان به مجرد شک و تردید در مثل طهارت و نجاست دست و لباس خود یا دیگری، بقاء و زوال مالکیت خود یا دیگری و ... از یقین سابق خود دست بردارد، زندگی اجتماعی مختل شده و مردم در معاملات، روابط با یک دیگر، ارسال نامه و صدها مسألة ...
حجت الاسلام نیشابوری: آدمی که صاحب ایمان است مثل کوه محکم است
...: جلسۀ هفتگی هیئت عشاق العباس علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام نیشابوری و مداحی حاج روح الله بهمنی برگزار شد. در ادامۀ خبر متن سخنان حجت الاسلام نیشابوری را می خوانید: بسیاری از اوقات انسان با خودش فکر می کند و گاهی اوقات حسرت می خورد که ای کاش می شد فرشته خو و ملائکه صفت می شد. در مثالها، ضرب المثلها، و در داستانها وقتی بخواهند کسی را خوب توصیف کنند، او را به فرشتگان ...
تبیین مفهومی حفظ و اختلال نظام
رفتن اساس اسلام و تهدید سرزمین های اسلامی از نظر وی مصداق اختلال نظام است. در بیانات امام خمینی هم نظام، به این معنا به کار رفته است. از آن جمله: از احکام جهادش این است که اگر یک دسته از همین مؤمنین، از همین مسلمین، از همین فقهاء، از همین دانشمندان را کفار جلو قرار دادند و سپر قرار دادند برای خودشان که بیایند، امر فرموده است که همه را بکشید؛ اینها با آنها، اینها همه شهیدند و به بهشت می ...
یقین به مبدأ و معاد و براهین آن
بفسخ العزائم و حل العقود ) (24) خود را متحرک دیدن و زمام خود را به دست الله مشاهده کردن کار هر عالم ریاضی دان نیست. کار هر مؤمن ساده اندیش متوسط هم نیست. بلکه کار یک انسان فقیهی است که از فقه - برخوردار است، همانند شعور که فهم دقیق است. شعر یعنی مو، انسان اگر مانند یک مو باریک بین شد می گویند او شعور دارد و دقیق بین است فرمود: ( قَدْ فَصَّلْنَا الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَفْقَهُونَ ) در اینجا فقه لازم است ...
هرمنوتیک در قرآن در مصاف مجتهد شبستری و علیرضا قائمی نیا
روشی وجود دارد که انسان با به کار بردن آن می تواند به حقیقت دست یابد. گادامر معنای سنتی این دو مفهوم را هدف قرار می دهد؛ او نه حقیقت مستقل از ذهن انسان را قبول دارد و نه روشی که بتواند تضمین کند دستیابی انسان به حقیقت را . هرمنوتیک در ایران ناقص متولد شد پس از توضیح سیر هرمنوتیک در جهان، او وارد بحث هرمنوتیک در ایران شد و تولد آن را در ایران ناقص دانست و راه حل هایی برای ...
امام خمینی در گفت و گو با حسنین هیکل: ما با منطق اسلام پیش می رویم، از شکست ترس نداریم/ اختناق همگانی به ...
نگاه می کنند و اوضاع ایران را بررسی می کرده اند، نمی توانند این حرکت عظیم را باور کنند. این اولین نمونه در تاریخ است؛ خصوصاً تنها نمونه ای است که از راه دور جنبش، رهبری و کنترل می شود. عظمت این جنبش از کجا ناشی می شود؟] - جزیره ثبات و آرامش ایران همراه با اختناق بود. هر اختناقی انفجاری را به وجود می آورد. اختناق همگانی به دنبالش انفجار همگانی است. مردم از هر جهت در فشار بودند؛ همه ...
دنیا با مثلث حق آفریده شده است
می داند و مرگ مذوق است. این مرجع تقلید گفت: در روایات هست که هر وقت بهار را دیدید یاد مرگ بیفتید به خاطر اینکه بدانیم روح انسان نمی میرد؛ همه موجودات ابن السبیل هستند و جماد و نبات و حیوان و انسان و فرشته و ...و تنها موجودی که از ماده شروع می کند و به خدا می رسد و خلیفه و مظهر اسماء الهی می شود انسان است. وی افزود: همه موجودات از ذات خدا هستند و به خدا بر می گردند و همه همان ...
تبیین وجودی و معرفتی حسّ مشترک در فلسفه اسلامی
وجودشناختی را توصیه می کند. وی مشاعر باطنی را اجمالاً به سه بخش تقسیم می کند: قوّه مدرکه، حافظه، و متصرّفه. قوّه مدرکه خود دو قسم است: مدرک صور و مدرک معانی. مدرک صور همان است که حسّ مشترک (بنطاسیا) نامیده شد. حسّ مشترک در لسان ملّاصدرا قوّه جزئیه ادراکی مجرّد از مادّه است.17 حسّ مشترک از منظر وجودشناختی قاطبه فلاسفه مسلمان به واسطه وجود یک سری کارکردهایی که از عهده عقل و سایر قوای ...
اصول تربیت بر اساس انسان شناسی ابن عربی
ظاهری همین مادیات است که مشهود است و جنبه معنوی جنبه دیگری است که ماورای این عالم و در انسان است.[14] هیچ موجودی مثل انسان نیست؛ اعجوبه ای است که از او هم یک موجود الهی، ملکوتی ساخته می شود و هم یک موجود جهنمی، شیطانی. موجودات دیگر چنین نیستند؛ این گونه نیست که بین فرد کامل و فرد جهنمی ناقص، این فاصله باشد.[15] ب) انسان مستعد کسب کرامت اکتسابی است. از نظر ابن عربی کرامت ها دو نوعند: 1 ...
ولایت در اندیشه قرآنی_ عرفانی علامه طباطبایی
الْمُؤْمِنِینَ [11] و وَاللَّهُ وَلِی الْمُتَّقِینَ .[12] پس دو سنخ ولایت برای خدای متعال است؛ یکی ولایت تکوینی یا حقیقی، یعنی حق تصرف و تدبیر در خلقت که مبتنی بر اصل قانون علیت است. در این قسم از ولایت، ذات قدس ربوبی به عنوان علّة العلل و مسبّب الأسباب در عالم هستی، تصرف و تدبیر جمله کائنات، تحت اراده و مشیت مطلقه اوست و او ولیّ مطلق موجودات است. از این رو علامه طباطبایی در تفسیر ولیّ در آیه ...
استاد انصاریان: راه های دست یافتن به خیر دنیا و آخرت چیست؟
...: شب هفتم روضه حسینیه حضرت قاسم علیه السلام با سخنرانی استاد انصاریان و قرائت حدیث توسط حاج مهدی حیدری و مداحی حاج حسن خلج، برگزار شد. در ادامه ی خبر متن سخنان استاد انصاریان را می خوانید: اقرار به مخلوق بودن مساوی با اقرار به وجود خالق است پروردگار عالم حق خالقیت، رزاقیت نسبت به انسان دارد. کسانی هم که وجود خدا را قبول ندارند از آن حقوق جدا نیستند. بالاخره منکر ...
حرف های داوری اردکانی درباره افروغ
عالم است ارتباطش با حرکت همیشه وجود دارد، ملاصدرا این هستی را در یک حوزه ثبات و در حوزه دیگر حرکت می داند و بین این دو پیوند برقرار می کند. وی همچنین یادآور شد: معنا به لحاظ حقیقت خود ثبات دارد اما انسان مثل دریایی است که بخشی از معنا را به آغوش می کشد و بخش دیگر را متجلی می کند و آن تجلی در اجتماع تبدیل به فرهنگ می شود. آمدن فرهنگ به زمین نتیجه اراده انسان است اما این بدین معنا نیست ...
من برخلاف دکتر افروغ خوشبین نیستم
سختی است. وی در شرح نگاه دیالکتیکی باسکار، آن را دارای چهار مقطع خواند که با دیالکتیک هگل تفاوت عمده ای دارد. بخشی از صحبت های افروغ به این اختلاف اختصاص یافت که در نهایت برخلاف هگل که منتهای دیالکتیکش دولت است، بسکار به انسان می رسد. بسکار این همانی هگل را نمی پذیرد و نهایت چرخش بسکار جایی است که سوژه و ابژه یکی می شود. افروغ در نقد نگاه آقایان داوری و دینانی پرسید چرا فلسفه باید محدوم ...
چرایی تشبیه انسان به حیوان(پرسش و پاسخ)
نیستند؟ بنابراین تشبیه بعضی انسان ها به حیوان در قرآن به معنی تحقیر ذات و ناسزاگویی به خلقت انسان و حیوان نیست، بلکه وجه شبه در این تشبیه بلیغ عملکرد و کارکرد انسان و حیوان است. به این معنا که اگر انسان تمامی ابزارها و منابع سیر حرکت تکاملی خود را نادیده بگیرد و آنها را از کارکرد واقعی خود که همانا کشف حقیقت و هدایت الهی و عمل به آن است، خارج سازد، در چنین شرایطی عملکرد انسان به لحاظ رفتاری ...
فرهنگ در رسانه
در میان سایر جوامع برابری در خلقت و انسانیت را مطرح می کند و این اندیشه و گفتمان قطعاً مورد توجه ملت ها، نخبگان و علاقه مندان به ساحت انسان و بشریت است. با وجود هجمه رسانه ای غرب که اسلام را دین خشونت معرفی می کند، ذات و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) رحمت و مودت را فریاد می کند و جمهوری اسلامی ایران منادی این برادری و وحدت و همسانی در انسانیت و ارزش های اسلامی و انسانی است. یکی از برنامه های جدی و ...
افروغ: بین نظر و عمل ما فاصله است/ فلسفه باید خادم باشد نه مخدوم
مارکسیست بودند و نگاه ماتریالیستی داشتند ولی به نتایجی رسیدند مبنی براینکه امروز باید بازگشت به خدا داشته باشیم و خدا به آکادمی برگشته است. بسکار معتقد است گناه دوام نمی آورد و باطل نمی ماند. در بخشی از اثر او آمده است: خدا شرط بلا شرط و ریشه غایی انسان است. نویسنده هویت ایرانی تاکید کرد: متاسفانه امروز بین نظر و عمل ما فاصله است، چرا فلسفه نباید به کمک ما در دنیا بیاید و منبع رهایی بخش ما ...
علت از هم پاشیدگی خانواده ها
عزم و اراده ای نو می یابند که تغییری در وجود خود ایجاد کنند. البته کشش بیشتر از ناحیه تجدیدنظر و تغییر در عادت هاست. اما گاهی هم این عزم واراده در همان روزهای اول به تحلیل می رود و نتیجه لازم را نمی گیرند، بنابراین با سرخوردگی مواجه می شوند. توصیه جنابعالی به عنوان پژوهشگری که در حوزه سبک زندگی فعالیت می کنید در این باره چیست؟ این که وقتی سال نو می شود آدم ها هم بخواهند نو شوند، این ...
مجرد بودن بهتر است یا ازدواج؟
است رازهایی درباره عالم تجرد بدانید این مطلب را بخوانید. مجرد بودن منجر به آسیب روحی و جسمی می شود در شرایط نرمال می گوییم حضور پدر و مادر امنیت روانی را تحکیم می بخشد یعنی هر چه کودک، نوجوان و جوان در جمع خانوادگی شلوغ تر و امن تری زندگی کند رشد پیدا می کند و از سلامت روانی بیشتری برخوردار است. بدین معنا که هر چه تعداد افراد خانواده و حضور گرم آن ها کمتر شود سلامت روانی تحت ...
عماد افروغ: 24 سال است منتظر این روزم
آئین رونمایی از دو اثر جدید عماد افروغ با عنوان دیالکتیک و تفاوت و دیالکتیک روی بسکار با حضور نویسنده آثار، رضا داوری اردکان، رئیس فرهنگستان علوم، حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام زائری محمدرضا زائری مدیر مجموعه سرچشمه عصر روز گذشته (سه شنبه 27 بهمن) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. افروغ در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه این آثار ثمره عمرش را ...
آمدن فرهنگ به زمین نتیجه اراده انسان است
از جمل مسئله حرکت دیده می شود و جنبه تنزیهی هستی مدام به جنبه تشبیهی افول می یابد، پس به قول ملاصدرا عالم موجود سیال یک حقیقت واحد است که عین سیالیت و حضور غایب معنی می یابد و این یک بخش قضیه است . پارسانیا تأکید کرد: به تعبیر ملاصدرا انسان جسمانی الحدوث در مرحله ای به روحانیت البقا تبدیل شده و با معرفت و اراده از این دریا به عرصه می رسد. انسان تا وقتی که در این عالم است ارتباطش با حرکت ...
علم رهایی بخش
متن زیر بخش دوم مصاحبه مفصَل دکتر علی پایا با ماهنامه سوره اندیشه است. امروزه کم تر کسی که با علم شناسی آشنا باشد، شجاعتی چون دکتر پایا دارد که علم را کاشف از واقع و مطابق با خارج بداند بنابراین خواندن این مطلب جلب توجه می کند. نقدِ علم به مثابه نقد قدرت کانت صیانت از آزادی و حفظ موجودیت سوژه را با نقد خود دنبال می کرد. نقد کانت به علم و تمدن انجامید و علم پایه ی تاسیسات و ...
قرآن کریم سراسر ستایش و نیایش است/ سرود زیبایی را در زندگیتان بخوانید
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، حسین الهی قمشه ای فیلسوف، ادیب و نویسنده در نشستی که با موضوع ستایش ها و نیایش ها روز 27 بهمن ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ستایش فهم و آگاهی ماست. عقل ستایش می کند و دل است که خواهان آن می شود. نیایش خواستن است. بنابراین عالم را می توان به نیایش و ستایش تقسیم کرد. ما دائماً به ستایش زیبایی، دانایی و نیکویی اشتغال ...
فلسفة تطبیقی و مبانی روش شناختی آن از دیدگاه هانری کربن
است که آنچه برای من مهم است همین کیفیت ظهور و پدیداری جهان است، نه وجود واقعی و فی نفسه جهان. البته این ملازم با سوبژکتیویسم ، به معنای ارجاع هر نحو وجودی به وجود فاعل متفکر و ادراکات و حالات درونی او، نیست؛ زیرا حذف متعلّق ادراک و اندیشه به منزلة حذف خود آن است؛ چرا که آگاهی – همچنان که گفته شد - در حد ذات خود، معطوف به چیزی است. آنچه منظور نظر هوسرل است عزل نظر کردن و به تعبیر خود او ...
جامعه ما به شدت دچار خلأ نقد منصفانه و مشرفانه است
شیوه روایت داستان از افسانه، تاریخ و حکایت هم استفاده می کند که کاربرد تمام عناصر فوق، موجب آوردن صداهای متفاوت در متن شده است. گودرزی ادامه داد: رمان پر از نکاتی نغز است که خواننده را متوجه خویش ساخته و به تامل و عمق وادار می کند. منهای بحث طنز، متن خوب از دیدگاه روایت شناسی دارای دو وجه مهم برای شاخص متن ارزشمند دارد: نخست نحوۀ تاثیر متن در وجه ادراک حسی، و دوم تاثیر متن در بخش قوه فاعل ...
مقصود هایدگر از اومانیته در نامه ای در باب اومانیسم
شکل واژه های بنیادین خود را به ظهور می رساند. این واژه ها همان واژه هایی هستند که اندیشمندان ذات اندیش و شاعران با آن ها به وجود می اندیشند. به عنوان مثلا هایدگر در کتاب زمان و وجود واژه هایی همچون واحد، لاگاس، ایده،جوهر بودن،سوبژکتیویته نزد کانت، موقعیت و اراده و امثال این ها نزد اندیشمندان بعدی را همان مفاهیمبنیادی ن در نظر می گیرد که اندیشمندان ذات اندیش از طریق آن ها با وجود روبه رو می شوند ...