سایر منابع:
سایر خبرها
مبانی و پیش فرض های علوم انسانی اسلامی
و معرفت او در روابط اجتماعی، فرهنگی و تاریخی رقم می خورد. در نگاه فلسفه اسلامی، انسان به اندازه فهم و شناخت خود به واقعیت راه می یابد. حکمت متعالیه دستیابی انسان به فهم واقع را از طریق حرکت جوهری و اتحاد علم، عالِم و معلوم می داند؛ لذا برخلاف نظریه جمهور حکما که رأی به تجرید و انتزاع معقولات از طریق محسوسات و متخیلات می دهند، معتقد است انسان به واسطه حرکت جوهری خود از مرتبه ادراک ...
شناخت قرآن درگرو پذیرش ولایت است/حضرت زهرا (س)حلقه اتصال با ولایت
ولایت ایشان است. حضرت زهرا (س) حلقه اتصال ما به قرآن و ولایت است رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: کسانی که نور حضرت فاطمه زهرا (س) بر قلبهایشان متجلی شده باشد قادر به فهم قرآن خواهند بود، زیرا روح شب قدر، تنزیل قرآن کریم و نور سایر ائمه وجود صدیقه طاهره (س) است. آیت الله میرباقری شاهرودی با بیان عظمت معنوی دخت نبی مکرم اسلام (ع)، اشاره کرد: سقیفه همانطور که ...
فهم درستی از دیگری در اندیشه اسلامی ترسیم نشده است
دیگری یک شیء را تعریف می کنند تا به واسطه آن خود شیء تصدیق شود. مثل آنکه ما انسان هستیم و این یعنی حیوان نیستیم. حیوان در اینجا "دیگری" انسان است! خویشتن یا خودی اسلامی، یک آرمان اندیشه معاصر اسلامی است و در عناوین مختلف مورد توجه دانشمندان متأخر جهان اسلام بوده است و "دیگری" در این میان موضوع گفتگوهای مفصلی است. ما در اکنون با نگرش هایی واپسگرا مواجهیم که صورتی از خویشتن اسلامی و دیگری آن ترسیم ...
امانوئل لویناس مشتری اخلاق و نقد اخلاقی هنر بود
بر پای خود ، محصول فعالیت ها و کاوش های نظری انسان و انسانی که واجد عقل است بیان می کند. لویناس نتیجه می گیرد که اخلاق دوره مدرن، اخلاق خدایین است، چیزی که جایگزین خدایینی اخلاق می کند، دگر آیینی است، زیرا معتقد است که: من یا ایگو ego به حضور و مواجهه با دیگری است و اخلاق به مصابه فلسفه، اولا یعنی گشودگی دروازه من بر چهره دیگری و مقاومت غیر در برابر همان ها یعنی شکست که خاص فلسفه مدرن است. ...
دیوارهای مهربانی؛ برای تخلیه عاطفه در جامعه مدرن
جامعه دارد مشاهده می شود؛ محاسبه اینکه این رفتار چقدر به تناسب هدف من وسیله خوبی است؟ انسان با عقل ابزاری محاسبه می کند که در مترو اگر روی صندلی نشته باشد و فرد مسنی یا معلولی یا بارداری ایستاده باشد آیا باید صندلی را در اختیار او بگذارم یا خیر؟ و مبتنی بر عقل ابزاری جواب منفی می شود. و در نهایت نگاه این جهانی است. در مدرنیته نگاه این جهانی غالب است. سخنی از مرگ و جهان بعد از مرگ نیست. اینها ویژگی ...
تقریر حائری از اصل چهارم و نقد و بررسی آن
بالقوه بوده است؛ ولی برهان تضایف که با معقول بالفعل آغاز شد و وجود آن را پیش فرض خود قرار داد، وجود عاقل بالفعل را اثبات کرد. این امر نشان می دهد که نفس با آن صورت متحد شده و از قوه به فعل رسیده است. تقریر حائری از اصل چهارم و نقد و بررسی آن استاد حائری می گوید اصل تضایف تأثیری در ثبوت اتحاد عاقل و معقول ندارد و اهمیت آن تنها در اثبات اتحاد عاقل و معقول است و چنین ادامه می دهد ...
ایده آیت الله مهدوی کنی تربیت طلبه ای بود که زبان دنیای جدید را بفهمد
آن زبان علوم جدید را هم درک کنند. اگر به سرفصل های دروس دانشگاه امام صادق(ع) دقت کنیم متوجه می شویم که در این قوانین آمده است، تربیت دانش آموختگانی که افزون بر برخورداری از باورهای دینی، توان فهم نظریات جدید را نیز داشته باشند البته می توانیم این سرفصل دروس در دانشگاه امام صادق (ع) را محوری ترین نکته در اندیشه آیت الله مهدوی کنی در زمینه تحول در علوم انسانی اسلامی در نظر بگیریم. این ...
تقریر حائری از اصل دوم در کاوش های عقل نظری
کنیم و بگوییم که آن وجود معقول برای این عاقل حاصل است، و این روشی است که ما خود در پیش گرفته ایم و معتقدیم نظر فیلسوف تنها به همین تفسیر تطبیق می کند و اتحاد عاقل و معقول فقط از این طریق به ثبوت می رسد و تفسیر دانشمند معاصر جز انکار عقل وصورت معقوله نیست؛ و براساس روش مخصوص خود، می گوییم که صورت معقول، ماننداعراض وصور،وجودش فی نفسه عین وجودش برای عاقل است. مقصود فیلسوف دوراندیش از طرح ...
عضو هیات علمی موسسه امام(ره): گفتمان ولایت در جامعه تبیین شود
.... وی با بیان اینکه ولایت فقیه همان ولایت الهی است، ادامه داد: تدوین ساختار سیاسی جامعه بر مبنای ولایت فقیه یک نظریه مبتنی بر عقل و شرع است که با هیچ کدام از نظام های سیاسی موجود قابل مقایسه نیست. عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه نظام های سیاسی برآمده از فلسفه های سیاسی مختلف هستند گفت: در فلسفه سیاسی تشیع حکومت و ولایت باید در اختیار صالحان باشد و بر اساس همین ...
وقتی دیوار ذهنیت مسافران آلمان آجر به آجر فرو ریخت+تصاویر
با تأکید بر اینکه شرط لازم و کافی برای گفتگوی مسالمت آمیز ادیان با یکدیگر عقل مداری است، به این نتیجه رسیدند که هدف از چنین گفتگوهایی در بدو امر نباید قانع کردن طرف مقابل باشد، بلکه همان فهم مشترک و اعتماد قلبی است که در نهایت آفریننده صلح خواهد بود. آقای یاکوب به عنوان مدیر پروژه تور جهانی جوانان سفیر صلح ، با ابراز خرسندی از این سفر معتقد بود: اصل اجتهاد که در فقه شیعی وجود دارد، بر ...
رفیق صمیمی امام خمینی(ره) که بود+عکس
یک عدس یا توپ کوچک، نه در یک محله، نه در یک شهر، نه در یک کشور، بلکه در کره زمین می شود. کره زمین ما این قدر کوچک است. اثبات علوم نجوم است که کهکشان اوّل که پر از کرات مختلفی است، در مقابل کهکشان دوم مانند توپی است که در کهکشان دوم بیاندازی. کهکشان ها هم مانند طومار است و پروردگار عالم هم این مطلب را بیان فرموده است. حالا امثال این تمثیل ها، اگر انسان عظمت خدا را با عقل سلیم ...
گفتگوی خواندنی آلکساندر دوگین با آیت الله میرباقری درباره مدرنیته
...، قدرت روح انسان در ایجاد بخش هایی از معناها[ی جهان و قوانین آن]، ساختارها، عوالم، و نظام ها است. بنابراین جامعه شناسی عالم ملکوت، مبتنی بر به کار بردن مستقیم برخی اصول متافیزیک در زندگی عملی برای مطالعه جامعه، رفتار، روابط میان دو جنس، سیاست و نهایتاً هنر است. بنابراین همه فکر می کنند عالم ملکوت، کار اصلی اش ایجاد هنر است. البته هنر خیلی مهم است، اما عالم ملکوت به اقتصاد و فیزیک هم ...
قرائت امام خمینی در خصوص فقه حکومتی
استنباط احکام؛ 5. تلاش در راستای ایجاد تمدنی اسلامی در سایه آموزه های شریعت؛ 6. رفع نیازهای اساسی جامعه به واسطه فقه و عدم اکتفا به نیازهای فردی؛ 7. عنایت به پیچیدگی موضوعات و کثرت بحث از مسائل و موضوعات نوپیدا در فقه؛ 8. تأکید بر فهم فقه به عنوان نظام جامع و نگرش همه جانبه به اسلام و ابواب و مسائل فقه؛ 9. توسعه فرایند اجتهاد از فهم اجتهادی ...
تاریخچه سنت چهارشنبه سوری + نظر مراجع عظام تقلید
آئین خاص و تشریفات گوناگون دارد که هر یک از آنها را در ناحیه دیگر میتوان یافت. آئین چهارشنبه سوری یا شب چهارشنبه آخر سال بر دو قسم است یک قسمت از آن عمومی و مشترک میان تمام مردم ایران است که حتی بعضی از آنها را در ملل دیگر نژاد آریا می توان یافت و قسمت دیگر آئین خصوصی است که مردم تهران بدعت گذاشته اند و از اینجا کم و بیش به شهرهای دیگر ایران رفته است. ایرانیانی که از دیار خود دور افتاده اند نیز آن ...
هایدگر و زبان متافیزیک / هانس گئورگ گادامر
از آگاهی از زمان به طور خاص نشان می دهد که خودبنیادی( self-constitution ) حضور اولیه (که هوسرل می توانست در حقیقت به عنوان گونه ای از توانش نخستین مشخص سازد) تماماً بر مفهوم کارکرد سازنده( constitutive accomplishment ) بنیاد دارد و لذا مبتنی است بر وجود عینیت معتبر. خودبنیادی من استعلایی، مسأله ای که ریشه در فصل پنجم پژوهش های منطقی( Logical Investigations ) دارد، به طور کلی در درون فهم سنتیِ هستی ...
بایسته های روایتگری سیره شهدا
می گوید اعتقاد و باور داشته باشد و روایت را از عمق جان و صفای باطن ارائه نماید و چون سخن از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. این مهم حاصل نمی شود مگر با پیوند عمیق روحی و عاطفی و باطنی راوی با شهدا و منطقه عملیاتی و در این صورت است که راوی واسطه ای می شود میان شهدا و زائر. توسل به وجود مقدس شهدا و خودسازی معنوی و زیست مؤمنانه ما را در دستیابی به این هدف کمک و یاری می رساند و به قول یکی از ...
تقویت وحدت مسلمانان و تقریب میان مذاهب اسلامی
...> 51. کواکبی، عبدالرحمان، طبایع الاستبداد، ترجمه عبدالحسین میرزا قاجار، تصحیح محمدجواد صاحبی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، 1378. 52. لوین، زالمان ایساکویچ، اندیشه ها و جنبش های نوین سیاسی اجتماعی در جهان عرب، ترجمه یوسف عزیزی بنی طرف، تهران: علمی و فرهنگی، 1378. 53. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء، 1403ق. 54. محیط طباطبایی، محمد، سیدجمال الدین اسدآبادی ...
تلاش حضرت زهرا(س) برای بازگرداندن تاریخ به مدار ولایت
می آید؛ باید اجازه بخواهیم که ما را هم وارد این وادی کنند؛ لذا در روایت فرموده اند این تسبیحات از هزار رکعت نافله در روز بهتر است. با این تسبیح، انسان می تواند به حقیقت تکبیر و تحمید و تسبیح و تهلیل برسد.. . (جلسه دوم فاطمیه دوم 92 حرم مقدس رضوی). [1] خارج کردی انوار امامان را از صدف وجود او، و انداختی در مقابلش پرده نبوّت را . [2] خدا نور آسمانها و زمین است. مَثَلِ نور او ...
شرح زیبا و خواندنی حدیث لولا فاطمه لما خلقتکما
الْأَرْضِ (1) و یک نمونه از روایات : یا ابن آدم خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی عالم را برای تو آفریدم و تو را برای خودم آفریدم ، پس هدف از خلقت عالم ، آدم است . ایشان در ادامه با طرح این پرسش که هدف از خلقت انسان چیست ؟ فرمود: به نظرم نوشته ای که ما قدیما به نام خدا در نهج البلاغه را داشتیم ، اگر حافظه ام یاری کند هفت نظریه را آنجا داریم که برای هدف از خلقت ذکر شده است ؛ که هدف از خلقت اخلاقه ...
دیدگاه شیعه در مورد شرایط حاکم (امام)
...، 1413ق. 54. مکی العاملی(شهید اول)، محمدبن جمال الدین، القواعد و الفوائد، قم: مکتبه المفید، بی تا. 55. منتظری، حسینعلی، دراسات فی ولایه الفقیه، قم: مرکز العالمی للدراسات الاسلامیه، 1409ق. 56. میبدی، فاکر، احکام حکومتی و مصلحت، مقاله مصلحت نظام در اندیشه امام خمینی ، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، 1378. 57. میرزای قمی، ابوالقاسم، قوانین ...
عهدی که یادگار امام(ره) با خدا کرد
...، در اینجا وسوسه، بدبینی، حسادت، رقابت نادرست چهره کریه خود را به معرض نمایش در می آورد و انسان برای رسیدن به هدفش ممکن است از وسایل نامقدس هم استفاده کند. تاریخ 5/2/71 59 بهار؛ از آمدن تا رفتن حاج سیداحمدآقا خمینی در روز 24 اسفند 1324 به دنیا آمد. پس از دورهٔ ابتدائی، ادامه تحصیل در علوم جدید را برگزید. او به ورزش فوتبال روی آورد و همزمان با تحصیل، عضو تیم فوتبال قم شد ...
پیکره بندی حوزه های معرفتی هنر
. به هرحال در مباحث معرفتی، تبویب و شاخه بندی علوم بحث بسیار مهم و کارساز است؛ تبویبی که نخستین بار با تقسیم علم به علوم نظری و عملی آغاز شد و در سیر تطور و تحول معانی و علوم، تقسیمات وسیعتر و گسترده تری را نیز پذیرا شد. جهان هنر نیز به دور و بی بهره از این تبویب و تدوین نبود. تبویبی که همچون علوم دیگر با ارسطو آغاز شد زیرا این او بود که علاوه بر وجه نظر و عمل وجه دیگری نیز برای انسان قائل شد ...
(پیکره بندی موضوعات، عناوین و حوزه های معرفتی هنر)
...، تبویب و طبقه بندی علوم به یک عبارت با ارسطو آغاز شد گرچه پیش از او، افلاطون در مجموعه آثار خویش در ارائه نوعی پیکره بندی از علوم کوشیده بود اما تبویب رسمی علوم با ارسطو آغاز شد. شاید از همین روست که او را معلم اول می نامند زیرا معلم از برای توفیق هرچه بیشتر در رسالت آموزشی خود، مطلقاً نیازمند تبویب و طبقه بندی موضوعات است. می دانیم که چنین صورت بندی را فارابی نیز در اثر فشرده اما بسیار مهم خویش با عنوان احصاء العلوم انجام داده و محتمل او نیز به همین دلیل معلم ثانی لقب گرفته است: ارسطو در آثار خود و به ویژه مابعدالطبیعه (متافیزیک) در تعریف فلسفه و بیان انواع آن بسیار کوشیده است. وی در فصل دوم از کتاب اول مابعدالطبیعه آلفای بزرگ ابتدا علم به امور کلی را عالی ترین و بالاترین درجه علم می داند، زیرا دشوارترین کارهاست و ادراک آنها از درک حسی به شدت دور است. ...
نیروهای مذهبی ها متوجه نیستند اگر به سبک زندگی غربی حساس نباشند بازخوردهای غربی در زندگی شان ظهور می ...
بهشتی عصبانی بود که او با نهضت آزادی و ملّی مذهبی ها ساخته است. بر این مبنا می گویم باید بستر تفکر را فراهم کرد تا بتوانیم از آن چه باید عبور کنیم، درست عبور کنیم و به آن چه باید برسیم، درست برسیم. معنی واقعی انتظار نیز همین است. صورت تامّ و تمام انتظار نیز ظهور وجود مقدس حضرت بقیت الله عجل اللّه تعالی فرجه است. یک انسان که فرهنگ انتظار را می شناسد می داند که حضرت مهدی عجل اللّه تعالی ...
یادی از ستارگان دانشگاه شهید چمران
...> پیام شهید: بلای جان بشریت و عامل همه بدبختی ها "نفس" است و تسلط بر آن بسیاری از مسائلی را که انسان به آن دچار است، حل می کند و تداوم انقلاب و مقابله با توطئه های بعدی در گرو همین مبارزه با نفس و جهاد اکبر است. شهید محمود کعبی؛ دانشجوی اقتصاد متأسفانه وصیت نامه ای از شهید در دسترس نیست. در سال 1335 در آبادان چشم به جهان گشود؛ به کمک دوستانش با آگاهی کامل از توطئه های ...
دائوئیسم در یک نگاه/ آشنایی با مکتب بومی چین
،جایگاهی که اصول آسمانی بر ان حاکم است و طبیعت دائو کاملا آشکار می شود. د)زندگی در دائو-تهذیب دو گانه جسم و روح دائو نادیدنی است اما ادامه زندگی جهان نشانی از وجود اوست. به همین خاطر دائو ئیسم به همه حیات اهمیت زیاد می دهد. متون نجات، اصول دکترین دائو ئیسم را چنین توضیح می دهد: دائو افضل معکوس زندگی است و نامحدودی نجات و رستگاری انسان است . این هسته اصلی ...
اعلام موجودیت فراکسیون امید
ها هم 21 کرسی به دست آوردند و اکنون برای 69 کرسی رقابت وجود دارد و ما برای 65 کرسی نامزد مطرح داریم و ارزیابی ما این است که 45 کرسی دیگر نصیب ائتلاف امید شود. مرعشی در ادامه با اشاره به اینکه پس از فراخوان در تهران بزرگ حدود 120 نفر برای حضور در لیست امید اعلام آمادگی کردند، افزود: فرم های ارزیابی این افراد تکمیل شد و ما در جلسات خود در نهایت به 35 نفر رسیدیم. در گام بعدی ما با حزب اعتدال توسعه ...
تأثیر تصوف بر ایلخانان مغول
است که ادیانی که طوایف مغول با آن آشنا بودند تماماً جنبه های سلوکی داشته و مبانی معنوی را (به اشکال مختلف) ترویج می نموده اند، بودیسم - مانویت - مسیحیت - شمنیزم همه صبغه سلوکی و ریاضت گونه دارند که البته با زندگی صحرانشینی که ذاتاً طالب سختی است همخوانی بسیار دارد. رفتار حکام مغول نیز بر وجود این امر صحه می گذارد چنانکه چنگیزخان با عقاید مشابه به مانویت در چادر زرد به ریاضت مشغول می شده و روزه ...
توسعه اختیارات حکومتی ولایت فقیه
العروه الوثقی، تقریر غروی تبریزی، قم: دارالهادی للمطبوعات، چ3، 1410ق . 9. شمس الدین، محمّدمهدی، نظام الحکم و الإداره فی الاسلام، قم: دارالثقافه للطباعه و النشر، 1412ق. 10. صدر، سیدمحمدباقر، الاسلام یقود الحیاه، بیروت: دارالتعارف للمطبوعات، 1410ق. 11. -------------، خلافه الانسان و شهاده الانبیاء، تهران: جهاد البناء، قسم العلاقات الخارجیه، 1399ق. 12. عمید ...
ایران، بهشت گردشگری نوروزی
تهران در بحث گردشگری علاقه مندان خاص خود را دارد. مناظر طبیعی، ارتفاعات مشرف به شهر، رودخانه ها، کاروانسراها، پیست اسکی دیزین و خور، عمارت کاخ سلیمانیه، باغ لاله و دهها جاذبه دیدنی دیگر موجب جذب پایتخت نشینان به استان البرز می شود. استان معنوی قم و مهد علوم دینی به دلیل وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) در تمام فصول سال و به خصوص در نوروز مورد توجه و استقبال ویژه قرار می گیرد ...