سایر منابع:
سایر خبرها
خاطرات خانم سرمربی از 15 روز اقامت در تهران
از بزرگسالان است. مایدا تاکید کرد: بزرگسالان دیگر تغییر نمی کنند و برای رشد در یک رشته ورزشی باید از رده سنی نوجوانان و پایه تغییرات را آغاز کرد و باید بچه های سالم و خوبی را پرورش دهیم، چون آنان آینده ساز هر کشوری هستند. ورزش برای نوجوانان علاوه بر بعد قهرمانی، سلامتی جامعه را نیز به دنبال خواهد داشت. وی درباره فرزندش نیز گفت: یک دختر 10 ساله دارم که در مینی والیبال فعال ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم
تاثیر شخصیت و افکار بلند ایشان قرار گرفت و تمام تلاشم این بود که بتوانم به عنوان یک پشتیبان و همراه آقای هاشمی را در رسیدن به اهداف بلندش یاری کنم و ایشان به ویژه در مبارزه حداقل در مورد خانواده خود نگرانی نداشته باشد و طبیعی است که این زندگی با آقای هاشمی در این نزدیک به شصت سال در افکار و شخصیت من تاثیر برجسته ای گذاشته است. اعلب همسران شخصیت های شناخته شده در سایه شخصیت شوهرانشان قرار ...
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
می گفتند، فلانی ترسید رای نیاورد! ازجمله حرف های دیگر هم این بود که ترسید صلاحیتش به دلیل داشتن پرونده تائید نشود! خلاصه حرف زیاد بود. به قول معروف، در دروازه را می شود بست، اما در دهان مردم را نه، چه برسد به رسانه ها که این یکی را اصلا نمی شود بست. (با خنده) حالا کدام یک از این شایعات به واقعیت نزدیک تر بود؟ همه اینها، چه مثبت و چه منفی، واقعیت ندارد. من اصلا قصد نامزد شدن ...
مژگان بختیاری: عکس های آرنولد را دیدم و بدنساز شدم!/عکس
زیادی را داشته باشد. *بدون شک برای خیلی ها جالب است که در مورد شما بدانند و درباره رشته ای که ورزش می کنید؟ مژگان بختیاری هستم مربی بدنسازی. من و برادرم هر دو با هم بدنسازی را شروع کردیم. *ایشان هم هنوز حرفه ای کار می کنند؟ قبلا مسابقه می دادند ولی الان فقط مربی هستند. *برای خودتان جالب نبود که این ورزش یک مقدار خشن است و در افکاری عمومی همه ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد/ ” تراکتورسازی را دوست دارم “
خود را تشنه آموختن و مطالعه می داند، مردی که این روزها در حال نوشتن کتابی درباره وضعیت جامعه شناختی ورزش در ایران و جهان است، پاسخ های جالبی به پرسش های مطرح شده داد. مجری مراسم صبحگاه با آرزوهای بزرگ علاقمندی به اجرا و گزارشگری از همان دوران تحصیل ابتدایی در تهران و در دهه 1350 در دبستان جیحون، در وجودش قرار داشت. مجری مراسم صبحگاه مدرسه و گزارش تمرین ورزش صبحگاهی برای همه مدرسه، آغاز مسیر تحقق ...
عید دیدنی صد هزار نفری، امشب در ورزشگاه آزادی
می دانم همه در گیر و دار خوش دید و بازدید نوروزی هستیم. می دانم که بعد از یک سال کار و فعالیت در کنار دوستان و خانواده بودن از هر چیز دلنشین تر است. سخن اما از جنس دیگر است امروز ساعت هفت بعد از ظهر تیم ملی فوتبال ایران در برابر تیم ملی فوتبال هند در ورزشگاه آزادی تهران به میدان می رود. تماشای این دیدار از نزدیک رایگان شده است و سرمربی و مسئولان تیم ملی هم از مردم خواسته اند ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
مربی تیم فوتبال جوانان: نیاز به مسابقات بین المللی داریم
برنامه های تاکتیکی متفاوتی در این دیدارها داشته باشیم تا در بازی های رسمی با روش های مختلف به مصاف حریفان برویم. مربی تیم فوتبال جوانان ایران با دعوت از نمایندگان رسانه ها برای پوشش دیدار با سنگاپور، اظهار داشت: حضور رسانه ها باعث افزایش روحیه نفرات جوان می شود، ضمن اینکه مردم علاقمند به ورزش از تلاش تیم جوانان آگاهی پیدا می کنند. برمک در پاسخ به این سئوال که آیا دیدار با تیم سنگاپور ...
زیرساخت های لازم برای بسکتبال آذربایجان شرقی باید فراهم شود/ جوانان بسکتبالیست خوبی در استان داریم
رسانه ها به صورتی که الان کار می کنند، در اوج نبودند و ما و عملکرد ما را کسی ندانست. به متعاقب این موضوع، اولین مدرسه فوتبال را در باشگاه تراکتورسازی ایجاد کردیم. رسول خطیبی و امثالهم هم جزو این آموزش دیدگان بودند. با توجه به شرایط سختی که حاکم بود من می توانم به خود نمره قبولی دهم، اما امکانات کمی داریم. امکانات تعیین می کنند که ما تا چه اندازه در کارهای خود پیشرفت خواهیم کرد. تبریزمن ...
مهمترین تحولات و رویدادهای ورزشی استان اصفهان درسال 94
در ارزیابی وزارت ورزش و جوانان در سال گذشته رتبه نخست کشور و در ارزیابی عملکرد استانی رتبه دوم را به دست آوریم. وی به همکاری شهرداری اصفهان با اداره کل ورزش و جوانان این استان اشاره و اظهارکرد: شهرداری اصفهان 30 مجموعه ورزشی را در شهر اصفهان احداث کرده و در افزایش سرانه ورزشی شهرستان اصفهان سهیم شده است. استاندار اصفهان نیز در دیدار با خادم اظهار کرد که یکی از اساسی ترین پیشرفتهای ورزش استان در دو سال اخیر ، ایجاد یک فضای سالم و به دور از حاشیه و قرار گرفتن فعالیت هایش در یک مسیر درست و همراه با آرامش بوده است. ///گزارش از علیرضا حکیمیان ...
خداداد عزیزی: اطراف حرم امام رضا دستفروشی می کردم!
و زیارت آنجا آرزویمان است اما با رفتارهایی که این نامسلمانان آل سعود انجام می دهند برایم زیارت حرم امام رضا(ع) بهترین کار است. سعودی ها هر روز گستاخ تر می شوند و با زائران خانه خدا بد رفتاری می کنند اما ما شیعیان در مشهد به عشق امام هشتم به زائران این امام احترام فراوان می گذاریم. امیدوارم سال جدید برای همه مردم ایران سالی خوب باشد و زیر سایه امام رضا(ع) زندگی خوشی داشته باشند. سایت ورزش 11، بصورت کاملا خصوصی فعالیت می کند و هیچگونه وابستگی به ارگان و یا سازمان دولتی ندارد، جهت حمایت از این سایت مردمی، ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنید. ...
کدام صبحانه برای شغل شما ایده آل است؟
چه کار کرد؟ ما از متخصصان تغذیه در مورد صبحانه ایده آل سوال کرده ایم. اگر قبل از ناهار ورزش می کنید پژوهش: اگر دوست ندارید صبحانه بخورید، مشکلی برای کاهش وزن نخواهید داشت. اگر نگران وزن خود هستید و صبحانه می خورید، سعی کنید 350 تا 400 کالری مصرف کنید. تحقیقات جدید نشان دهنده تاثیر پروتئین مصرفی در صبحانه بر روند کاهش وزن است. مصرف پروتئین کافی در وعده صبحانه می تواند شما را ...
چند سکانس خواندنی از زندگی سیدصادق طباطبایی؛ سیاستمدار خوش چهره ای که زیاد می دانست
را اینطور گفته بود: حاج مهدی عراقی (خدا رحمتش کند) برای بعضی از جلسات در مساجد بازار از من دعوت به سخنرانی کرد. زیرا حالتی در جامعه به وجود آمده بود که تبیین مسائل دینی از زبان امثال من برای مردم و به خصوص جوانان خوشایند تر شده بود. عصر یکی از روزهای اوایل تیرماه 58 من در وزارت کشور بودم که از دفتر مهندس بازرگان به من زنگ زدند و گفتند نخست وزیر با شما کار دارد. برای روز بعد قرار گذاشتیم. آقای ...
رهبری را فدارکارترین فرد ایران می دانم که خود را از بسیاری از مواهب طبیعی و به حق، منع کرده است/مجبورم ...
مسائل و مشکلات را پشت سر گذاشت و با اهتمام به حقوق خود در برابر قدرتهای بزرگ استقلال و عزت ایران دو چندان شد. به سرانجام رسیدن برجام، شکوه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و مشارکت حداکثری مردم از دستاوردهای سال 94 بود. امید می رود سرمایه های گرانبهایی چون بیانات و حمایت های مقام معظم رهبری و پشتیبانی ملت از دولت توشه گرانبهایی شود برای تداوم راه پیشرفت همه جانبه اجتماعی، اقتصادی، تجاری ...
گفتگوی نوروزی با قهرمان ووشو جهان/ دورخیز برای پنجمین طلای دنیا
مورد مسائل مختلف صحبت کرد که متن این گفتگو را می خوانید: کسب 15 مدال طلا و نقره پنجم تیرماه 1367 در کرج به دنیا آمدم. سال 72 در کلاس استاد مرادی از رشته های رینگی وارد رشته های رزمی شده و سال 85 به عضویت تیم ملی درآمدم. در این مدت موفق به کسب چهار طلا و یک نقره مسابقات قهرمانی جهان ، طلای بازیهای آسیایی گوانگژو ، دو نقره قهرمانی آسیا، طلای جوانان جهان، دو طلای جام جهانی ، نقره ...
کتک خوردن استقلالی مشهور از پدرش
. *درسال جدید چه آرزویی داری؟ امیدوارم امسال اتفاقات خوبی در ورزش و فوتبال بیفتند. سال گذشته درگذشت خیلی از ورزشی ها روزهای تلخی را برای مردم رقم زد. هادی نوروزی، رضا احدی و خیلی از عزیزان ورزشی را از دست دادیم. امیدوارم امسال شاهد این اتفاقات نباشیم و همه کسانی که مردم آنها را دوست دارند سلامت و تندرست باشند. ...
نظر مالک رضوانی موتورز درباره بازار خودروی ایران +گزارش تصویری
سبک تر و توامندتر است. همه ما آرزو داریم که بتوانیم خودرو مورد علاقه خودمان را بسازیم، پس اگر کسی بخواهد که به دنبال رویاهایش برود و آن ها را به واقعیت تبدیل کند به چه چیزی احتیاج دارد؟ هرچیزی که در این دنیا ساخته می شود توسط آدم هایی ساخته می شود که از دیگری باهوش تر نیستند. رسیدن به این خواسته فقط به یک چیز نیاز دارد: قلب. تصمیم و خواسته ای که هیچ وقت کنار گذاشته نشود. شما ...
پایان تراژدی تهران
مسئولان شهری می نشینی بحث مالی و توسعه است. وقتی یک درخت کهنسال بریده می شود کافی است جریمه اش پرداخت بشود، دیگر کسی کاری به کار فرد خاطی ندارد. آسمان را می فروشند و بابتش پول می گیرند، کاری به حریم همسایه، به چشم انداز مردم و به باغ و درخت ندارند. در دو دهه ی اخیر یکی از آرشیتکت هایی که کارش پژوهش شهری است، موضوع یکی از پژوهش هایش در مورد هفت کانال ورود و خروج هوا از تهران بود و رودخانه هایی که در ...
مشکلم با مرحوم حمداد به خاطر عدم انتقالم به تراکتور بود/ کاش زودتر ازدواج می کردم/ سال 95 از فوتسال ...
دنیای ورزش شدید؟ بنده مثل اکثر بازیکنان فوتبال و فوتسال از سن 5، 6 سالگی فوتبال بازی می کردم و پس از اینکه به مدرسه فوتبال رفتم از سن 13، 14 سالگی به صورت حرفه ای وارد دنیای ورزش شدم. در رده نوجوانان و جوانان فوتبال بازی کرده ام و چند مقام هم آوردم. آناج: پس ابتدا بازیکن فوتبال بودید؟ بلی درست است حتی در تیم شهرداری تبریز 2 فصل در لیگ یک و چند فصل هم لیگ دو بازی ...
از جمعه سیاه تا تجلیل 100 هزار تومانی از قهرمان کشتی/ روحانی از تراکتوری ها کارت قرمز گرفت/ گسترش فولاد ...
: محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان به دلیل بی خیالی در مورد اتفاقات دیدار تراکتورسازی و نفت کارت قرمز سال: کارت قرمز فغانی به تیموریان و کارت قرمز مردم تبریز به روحانی تاثیرگذارترین کارت قرمزهای سال گذشته بود. آشتی سال: آشتی هواداران تراکتور با این تیم در بازی الجزیره را می توان آشتی سال نامید. 3 گانه سال: ماشین سازی تبریز در زمان هدایت دست نشان در 3 دیدار دوستانه ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
.... این نمایشگاه در ایام عید نوروز به صورت سیار در محل هایی همچون میدان امام (ره)، سی وسه پل، پل خواجو، پارک ناژوان، چهل ستون و کوه صفه برای بازدید مسافران نوروزی و همشهریان عزیز دایر می گردد. نمایشگاه کاریکاتور هنرمند بادرودی نیمه مرداد 94 نمایشگاه کاریکاتور محمدعلی رجبی هنرمند بادرودی با موضوعات جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و جنایات رژیم آل سعود در کشتار مردم مظلوم یمن ...
کابوس صهیونیست ها
که پیوسته مردم به آنجا رفت و آمد داشتند. فعالیت های فرهنگی و سیاسی شیخ احمد یاسین با ظرافت و درایت و همچنین قدرت سخنوری بسیار بالا، مردم را مجذوب می کرد. بعدها شیخ در کنار مسجد شمالی، مساجد دیگری چون غربی، الوحده و الابیض را به پایگاه های دیگری برای خود تبدیل کرد. شیخ به ورزش هم به عنوان یکی از راه های تبلیغ دین اهمیت ویژه ای می داد؛ از این رو، باشگاه کوچکی بنا نهاد. شیخ ...
تفریحات نوروزی "مردم افغانستان" با بازی های سنتی + تصاویر
...> بزکشی بز کشی از بازی های قدیمی و پر طرفدار مردم افغانستان و از ورزش های ملی مردمان این دیار به شمار می رود. با وجود آن که بز کشی از بازی های محلی ولایت های شمالی افغانستان به حساب می آید، اما به دلیل جذابیت آن، این بازی در تمام نقاط افغانستان علاقمندان فراوانی دارد و در زما ن های مختلف به ویژه ایام نوروز مسابقات بز کشی در تمام ولایت های افغانستان برگزار می شود. در بازی بز ...
آتش در خرمن خاورمیانه
زمانی که کشورها نتوانستند به ثبات و امنیت در سایه مردم سالاری و زیر سایه دولت های خود دست پیدا کنند و جنگ قدرت در کشورها جای خود را به رقابت های سیاسی بدهد و خلا امنیتی برای ورود نیروهای خارجی فراهم شود, همه این ها زمینه های جنگ داخلی و نیابتی و رقابت های منطقه ای را فراهم می کنند؛ اتفاقی که سه چهار سال است امنیت کشورها, منطقه و جهان را تهدید کرده است و دسته های فراوان تروریست از ناراضیان ...
رفسنجانی: اگر دانشگاه آزاد نبود، مردم یا دیپلمه می ماندند یا به خارج می رفتند
مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش تحصیل بر رشد علمی و اجتماعی و فرهنگی خانواده ها، گفت: خدا را شکر می کنیم که امام عزیز با یک میلیون با برکت، راه را باز کردند و امروز بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست. وی درباره گستردگی حضور واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور تأکید کرد: روحانی اخیراً در شورایعالی انقلاب فرهنگی آمایش سرزمینی دانشگاه های کشور را مطرح کردند و برای این کار 10 نفر رأی دادند ...
پیام خونین انفجارهای بروکسل به آمریکا و اروپا
این که بیش از 10 هزار حمله هوایی به مواضع آن در سوریه و عراق و اخیرا در لیبی- آن گونه که غرب امیدوار است- این گروه تروریستی را تضعیف نکرده است. دوم: این گروه طی 18 ماه گذشته در جذب ده ها و شاید صدها تن از جوانان عرب و مسلمان در قاره اروپا و دیگر کشورهای جهان از طریق تماس مستقیم با آنها یا از طریق شبکه های اجتماعی، موفق شده و آموزش لازم را به آنها در زمینه چگونگی ساخت مواد منفجره و ...
علی دایی؛ به امید گره گشایی اقتصادی برای مردم
چراکه تجربه جدید و کار با جوانان را در صبا برایم به همراه داشت؛ البته باید بگویم که سال درگذشت چهره های دوست داشتنی ورزش و فوتبال بود که جا دارد از هادی نوروزی عزیز، همایون بهزادی و رضا احدی نازنین یاد کنم. از نظر مسائل معیشتی و اقتصادی هم با اینکه سال سختی بود ولی با رخ دادن برجام روزنه های امید باز شد. بزرگ ترین آرزوی شما در سال جدید چیست؟ آرزوی سلامتی و لبی خندان برای ایرانی ...
خاکپور: وقتی دیدم علی پروین در کارم دخالت می کند، استعفا کردم
آقای محمود ساطری بود. از آنجا شروع کردم و به نوجوانان تیم راه آهن رفتم و در خط هافبک بازی کردم. در جوانی به تیم شاهین پیوستم و آنجا نصرالله عبداللهی تشخیص داد که من می توانم در دفاع بهتر کار کنم. به همین خاطر در خط دفاع بازی کردم. خاکپور در این باره که آیا از ابتدا طرفدار پرسپولیس بوده است گفت: از ابتدا زیاد طرفدار تیم خاصی نبودم. من نفس فوتبال را دوست داشتم. بیشتر زمانم را ...
گفتگوی نوروزی دی اسپورت با گزارشگر و مجری رادیو و تلوزیون یزد
* بیوگرافی کاملتان را بگویید. نام: امید فامیل: حسین مرشدی متولد 61/4/27 بچه خاک پاک ایران یزد عزیز لیسانس مترجمی زبان انگلیسی کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی اگه خدا قبول کنه(باخنده) مجری،گزارشگر،ورزش نویس،برنامه ساز...بازم بگم *طرفدار استقلال هستید یا پرسپولیس؟ نمیگم هیچکدوم،ما هم از بچه گی بزرگ شدیم دیگه،مثل اکثر ایرانیها طرفدار یکی ...
مروارید سبز پدیده شگفت انگیز ارسنجان+ تصاویر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ارسن نیوز ؛ پدیده های طبیعی همیشه برای انسان ها الهام بخش و درس آموز بوده اند. از شعرا و دانشمندان، تا هنرمندان و مردم عادی اما عمق نگر، در طول تاریخ با الهام از پدیده های طبیعی، یا به کشفیات علمی دست یافته اند یا به خلق آثار هنری و ادبی پرداخته اند. گاهی خرّمی و زیبایی یک باغ به خلق گلستان سعدی می انجامد و گاهی یک درخت سیب باعث کشف قوانین و ...