سایر منابع:
سایر خبرها
عسلویه قطب اقتصادی کشور
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آیت الله هاشمی رفسنجانی امروز پس از بازدید از فازهای گازی در دست اجرا در منطقه عسلویه در جمع مدیران و مجریان طرح های در حال توسعه پارس جنوبی در سالن جلسات فازهای 17 و 18 گفت زمانی بود که توان ساخت سکو نداشتیم. نه یارد داشتیم و نه می توانستیم حفاری و لوله گذاری زیر دریا انجام دهیم. بعد جنگ هم تصمیم گرفتیم تعمیرات اساسی انجام دهیم بنابراین شرکت صدرا را تاسیس کردیم و ...
داعش بلای جان غربی ها و همراهان عربی آنها در منطقه شده است
سرزمین خود در حال بازگشت اند از آن ها به عنوان تروریست یاد می شود. جوانی اظهار کرد: با این اوضاع و تفاسیر مشخص است که سیاستمداران غربی و عربی به تروریست های داعش نگاه ابزاری دارند، کسانی که در گذشته تروریست را به خوب و بد تقسیم می کردند باید هزینه آن را نیز پرداخت می کردند. وی صداقت و احترام به حقوق ملت ها را تنها راه حل برون رفت سیاستمداران غربی از باتلاق داعش عنوان کرد و ...
ایران 4 - هند 0؛ یک گل بیشتر، چندگل کمتر !
با فاصله کمی به بیرون رفت. دقیقه 8 – حمله سریع ایرانی ها و پاس رو به جلوی امیری دروازه هندی ها را با تهدید مواجه کرد اما این توپ توسط مدافعان حریف به کرنتر رفت. دقیقه 12 – اولین و تنها حمله هندی ها روی دروازه ایران خطرناک بود، شروع مجدد دروازه بان این تیم این در محوطه ایران فرود آمد و ضربه روپای مهاجم این تیم با اختلاف کمی از بالای دروازه به بیرون رفت. دقیقه 13 – ضربه روپا و محکم ...
منتخبان در گام اول نشان دهند که پیام مردم را دریافتند وگرنه رفوزه می شوند
شود؟ در بحث ریاست مجلس دهم باید گفت منتخبان مردم از فضای جامعه فاصله نگرفته اند. بالاخره یک جامعه ای داریم که با رأی دادنش، پیامی داده است و منتخبان باید پیامی را که جامعه داده است، خوب دریافت کنند وگرنه در همان قدم اول رفوزه می شوند - با قوت و قدرت دوستان ما در حوزه هایی که به مرحله دوم کشیده شده است، فعال هستند که البته رقبا نیز فعال هستند و این رقابت تا پایان مرحله دوم ادامه ...
تجربیات یک دختر عربستانی از 10 ماه زندگی در ایران +عکس
دیگری بر اساس واقعیت بسازند. تصویری که من از ایران ارائه می دهم با تصویر و تصوری که در عربستان و کشورهای دیگر وجود دارد بسیار متفاوت است. اکثر واکنش ها به نوشته ها و تجربیات خوب من از ایران بسیار مثبت بوده است هرچند گاهی واکنش های منفی نیز وجود دارد. البته من از دیدن هر واکنشی چه مثبت و چه منفی خوشحال می شوم. اما نکته ای هست که من را غمگین می کند و آن این است که چرا توانی بیش از این ندارم تا مردم بیشتری را از واقعیت ایران آگاه کنم و این فاصله ها را هر روز کمتر و کمتر کنم. ...
ایرانی هایی که تا امروز سهمیه المپیک ریو را گرفته اند
،پوریا نوروزیان و مه لقا جام بزرگ نفراتی هستند که باید در ریو تیرهای شان را به هدف بزنند.در این بین احمدی و خدمتی شانس زیادی برای کسب مدال دارند و فدراسیون جهانی هم به این موضوع اشاره کرده است. دو و میدانی با حال و روز خوب بچه های دوومیدانی هم 5 سهمیه برای المپیک در جیب شان دارند. حسن تفتیان و رضا قاسمی (100 متر)،لیلا رجبی (پرتاب وزنه) ،محمدجعفر مرادی ( ماراتن )،حمید رضا زورآوند ...
سلفی هندی ها در آزادی/ یاد اسطوره بارسلونا در آزادی زنده شد
به گزارش مشرق ، تیم های ملی ایران و هند از هفته نهم رقابت های مقدماتی جام جهانی از ساعت 19 امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت و این در حالی است که در فاصله تقریبی یک ساعت مانده به آغاز این رقابت حدود 4 هزار تماشاگر در ورزشگاه حضور دارند. نکته قابل توجه اینکه این بازی رایگان است و احتمالاً تماشاگران بیشتری هم برای استقبال از این دیدار به ورزشگاه خواهند آمد. طبق قوانین و به دلیل اینکه ...
حرفهایی که تا به حال از خدادادعزیزی نشنیده اید
فروشی را دوست نداشتم و وقتی بچه های همسن و سالم نگاهم می کردم حس و حال خوبی پیدا نمی کردم. * در همان خیابان نزدیک به حرم کنار پدرم می نشستم و دست فروشی می کردم اما دوست داشتم کار دیگری انجام دهم. البته هیچ کاری عار نیست و همه حرفه ها ارزشمند هستند.12،13 سالم که شد رفتیم سراغ بنایی و با آنکه کارسختی بود و با آن سن و سال باید کیسه های سنگین را جابجا می کردم اما آن کار را به دستفروشی ترجیح می ...
9 رویداد جریان ساز اقتصادی سال 94
ایفا کند. بانک مرکزی به گزارش اقتصادنیوز، در عین حال رئیس جمهور هم یک وظیفه ویژه برای سیستم بانکی در نظر گرفت که از نگاه خیلی ها این موضوع خط قرمز اجرای این بسته بود. حسن روحانی هنگام آغاز این طرح به صراحت گفت: ما در این بسته به بانک مرکزی اجازه می دهیم تا درباره بانک هایی که خوب کار کرده اند و انضباط درستی دارند آنها را تشویق کرده و ذخیره قانونی را از 13 درصد تا 10 درصد کاهش ...
آیا ایرانی ها سال شادی در پیش دارند؟
فاصله گرفتن از بعضیروزمرگی ها و حال خوب موقت می شود و اینیعنی احساس شادی، خود شادی زمانی است که من رضایت قلبی و آرامش نسبت به آینده و گذشته خویش دارم که چه بسا در آن خیلی هم لبخند و قهقهه ای در کار نباشد. نفرین همیشه ناراضی بودن بخش هایی از جامعه ایرانی شاد نیست، و البته که خیلی هم متاسف از این وضعیت نیست زیرا اگر بود احتمالاً کاری می کرد. مثلاً آدم های زیادی هستند که فارغ از ...
عفت مرعشی: تا آخرین نفس از هاشمی و اهدافش دفاع می کنم
رفت و آمد، جلسات و بحث های سیاسس است. چقدر این خانواه با خانواده های دیگر فرق دارد و آیا جایی برای پرداختن به مسائلی که دیگر خانواده ها انجام می دهند هم وجود دارد؟ خانواده ما تفاوتی با سایر خانواده ها ندارد، زندگی متوسطی داریم البته به دلیل مشغله آقای هاشمی و مسائلی که باید از طریق خانواده به ایشان منتقل شود طبیعتا کمتر از خانواده های دیگر برای استراحت و تفریح فرصت داریم، اما در مجموع از ...
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
کرده اند و چهار نوه دارم که الحمدلله بچه ها درس و مشقشان را هم خوب خوانده اند. البته بعضی ها از بیرون فکر می کنند که نکند این نمایندگان سهمیه دانشگاه دارند ولی ما بدون این که سهمیه دانشگاه داشته باشیم، بچه هایمان از دانشگاه تهران، امیرکبیر و علم و صنعت فارغ التحصیل شدند. واقعا برای فرزندانتان هیچ وقت توصیه نامه ننوشتید؟ نه، اصلا، چون خودشان تنها این سه دانشگاه را قبول داشتند ...
چشم انداز قیام حضرت مهدی(عج) در سرزمین شام
....به استناد روایات، از استقرار سفیانی ملعون که خود از نشانه های حتمی ظهور امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است تا ظهور کبری، بیشتر از نه ماه فاصله نخواهد بود. امام، حجاز و عراق را به سرعت طی می کنند و فتنه ها را فرو می نشانند. ایشان ستمگران متجاوز را با همراهی مردان مرد، از قبیله مستضعفان دفع می کنند و پیش می آیند. پس از اینکه اوضاع سیاسی در سه منطقه ایران ، عراق و حجاز آرام ...
توضیحات بهاره رهنما درباره شایعات جدایی از همسرش پیمان قاسم خانی
حضورش در “خوب بد جلف” به کارگردانی پیمان قرار می گیرد. به گزارش سینماژورنال رهنما که در اولین تجربه کارگردانی پیمان 3 ثانیه ایفای نقش کرده است درباره چگونگی همکاری گفت: با وجودی که من توی قصه “خوب بد جلف” نبودم و قصه هم قصه سریال “پژمان” نبود، پیمان به من زنگ زد و گفت تو بازیگر خوبی هستی و فکر می کنم جایت جلوی دوربینم خالی است و مثل همه دوستان دیگر دعوت شدم به این کار. پیمان قاسم خانی، بهاره رهنما و فرزندشان پریا ...
مژگان بختیاری: عکس های آرنولد را دیدم و بدنساز شدم!/عکس
البته هنوز هم خیلی ها با این قضیه مشکل دارند.مگر می شود خانم ها کارهای خشن مردانه را انجام بدهند و برای خودشان باشگاه داری کنند،شاگرد داشته باشند و وارد دنیای مکمل ها و ... شوند؟ کپ و گفت با مژگان بختیاری زاویه دیگری از بدنسازی،فیتنس و ...را به روی بانوان باز می کند.او بر این عقیده است که هیچ چیزی برای بانوان محدودیت نیست و آنها هم می توانند پا به پای مردان تمام کارهایی که آنها انجام ...
ای ام دی پردازنده ی گرافیکی موبایل تولید خواهد کرد
مایکروسافت و سونی برای تامین پردازنده ی مورد استفاده در کنسول های بازی ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 باعث شد تا ای ام دی کمی از ضرردهی فاصله بگیرد؛ اما با این حال هنوز هم شرایط اقتصادی این شرکت چندان خوب نیست که بتواند ریسک بزرگی همچون سرمایه گذاری برای ورود به دنیای موبایل را تجربه کند. انویدیا، بزرگ ترین رقیب ای ام دی است که از چند سال پیش با پردازنده های تگرا وارد حوزه ی موبایل شد، اما چندان در این حوزه ...
شهید 17 ساله ای که به مبارزه با تفکیری ها رفت تا از حرم آل الله دفاع کند
به سوریه برود.جوانی که اعتقاد داشت آدمی یک بار می میرد و چه بهتر که در راه خدا و برای دفاع از ناموس مسلمان و شیعه باشد. خانم عطایی ادامه داد:مرداد 94 بود که از طریق گردان فاطمیون از شهر ورامین تهران به سوریه اعزام شدند، بیست روز اول که مراحل آموزشی بود خبری از ایشون نداشتیم اما بعد تماس می گرفت و از اوضاع و احوال خودش می گفت، دلداری مان میداد که نگران نباشید حال من خوب است. ...
سه محور کلیدی سیاست های پولی بانک مرکزی
بانک مرکزی در سالنامه تجارت فردا پیرامون اولویت های سیاستگذار پولی و اینکه آیا فشار بر منابع بانکی در سال 1395 کاهش می یابد یا خیر؟ این گونه تحلیل کرده است: دولت یازدهم در شرایطی اقتصاد کشور را تحویل گرفت که نه تنها شرایط محیطی اقتصاد مناسب نبود، بلکه پیامدهای منفی سیاست های نادرست گذشته نیز نمایان شده بود و به تدریج بر شدت عوارض منفی آنها افزوده می شد. در چنین شرایط اقتصادی، دولت یازدهم ...
حرفهایی که تا به حال از خداداد عزیزی نشنیده اید
رضا(ع) کمک خواستم و بحث خودم نبود ولی کمک همه و بویژه من کرد تا در آن بازی تاریخی گل بزنم و تیم ملی به جام جهانی صعود کند. *ما مشهدی ها به امام رضا(ع) نگاه متفاوتی داریم و آن امام بزرگ را از خودمان می دانیم. * اعتقاد همیشه خوب است و به انسان سیگنال های مثبت می دهد و تاثیر گذار است. توپ طلای آسیا و موزه حرم *سال 96 وقتی بهترین بازیکن آسیا شدم و توپ طلا را ...
پگاه آهنگرانی: وقت آن است خیلی کارها بکنیم
و تجسمی ها با سینمایی ها، چون در ایران چنین فضایی نداریم که این چرخه تعامل بین آنها در آن اتفاق بیفتد و بچه ها از رشته های مختلف بیایند داخل آن جمع شوند و در عین حال همه در رده ها و رشته های خودشان کار کنند؛ خوب این یک فضای نسبتا ایده آل است و این ایده ای بود که من نخستین بار در برلین آن را دیدم. در آنجا یک ساختمان خیلی مهم وجود دارد به نام تفلسبرگ که کلی آرتیست از آن بیرون آمده است. ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
هویت فرهنگی – یهودی خویش از گرایش به صهیونیسم پرهیز می کردند؛ تا آن که با بروز اوضاع اندوه بار یهودیان در آسمان نازی، و به ویژه با تأسیس رژیم صهیونیستی این وضع تغییر یافت. با این حال تا قبل از این اتفاق رهبران سیاسی ایالات متحده به دلیل روحیات مرموز و رفتارهای موزیانه و غیر صادقانه ای که از خود نشان می دادند، آنان را افرادی خطرناک و انگل مفت و خودخواه می شمردند. به همین علت در همین راستا ...
سعودی ها باید بازی با حاصل جمع صفر در مقابل ایران را تغییر دهند
مجبور کنند تا نفت خود را به بهای بسیار کمتری به بازهای جهانی عرضه کند. سعودی ها روی این موضوع در حال قمارکردن هستند که با کم شدن درآمدها، نظام ایران بی ثبات می شود و یا ایرانی ها مجبور می شوند تا سیاست های خود در منطقه را تغییر دهند. البته تاریخ نشان داده که اوضاع بر وفق مراد سعودی ها نیست. ایرانی ها همچنان از انقلاب خود دفاع می کنند، جنگ هشت ساله با عراق را پشت سر گذاشته اند، دشوار ترین ...
هشدار انصار حزب الله به دولت روحانی در مورد اجرای اقتصاد مقاومتی/در صورت قصور مسئولان موجبات اعتراضات بر ...
“اقدام و عمل در تحقق اقتصاد مقاومتی” بنامد و به جدّ صراحت و قاطعیت در عمل و اقدام را از متولیان امور خواستار شوند. حاصل مطالبه رهبر معظم انقلاب آنکه اقتصاد مقاومتی یگانه راه حل برون رفت از تنگناهای اقتصادی موجود و البته شدنی و موثر و کارآمد خواهد بود به شرط آنکه متصدیان امر اولاً باصدق لهجه و صراحت، زین پس، دیگر با وعده های بی ثمر از وقت کشی بیشتر بپرهیزند، پذیرش مشروط برجام از سوی رهبری ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
ماجرای یک ایرانی را تهدید نکن چه بود؟
پیدا کرده بودند، بلافاصله از ظریف پرسیدند: آقای ظریف می توانیم این ماجرا را منتشر کنیم؟ ظریف پاسخ داد: خیر. من همین الان به شما گفتم، همانطور که ما دوست نداریم طرف مقابل هم نمی خواهد تحقیر شود و بازگو کردن این ماجرا می تواند جنبه تحقیری برای آنها داشته باشد و خوب نیست ما وارد چنین فضایی شویم. در اینجا یکی از حضار به ظریف گفت: البته آقای دکتر من این ماجرا را از یکی از کارشناسان ...
مصطفی زمانی: بازیگران پیچیدگی سیاست را دوست دارند
در سریال شبکه خانگی شهرزاد به سراغش رفت و یک بار دیگر مصطفی زمانی مزه محبوبیت و شهرت میلیونی را چشید. مصطفی زمانی که این روزها برای همایون اسعدیان در فیلم یک روز خوب نقش یک خبرنگار را بازی می کند، خودش معتقد است سختگیری های زیادی برای انتخاب نقش هایش داشته است. با او در پشت صحنه فیلم جدیدش که اتفاقا در تحریریه روزنامه فرهیختگان فیلمبرداری می شد، به گفت وگو نشستیم. جذابیت نقش خبرنگار در ...
تهران تبدیل به یک هیولا شهر شده است
شهرداری اجازه داده در یک زمین 200 متری یک ساختمان هشت طبقه بسازند و مقرر شده این منطقه ی تجاری باشد. یعنی کسی به فکر خانه های مسکونی، حریم آن ها و آسایش مردم محله رفت یعنی اصولاً تهران شده تجاری – اداری و شما در برخی مناطق بسیار معدود در نقاط مختلف نشانی از بافت مسکونی می بینید. در اتوبان صدر اگر شب ها عبور کرده باشید ساختمان بزرگی را می بینید که نورپردازی زشتی روی آن انجام شده که عین خانه ی ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
؟ درصدهایی که می گفتند ما شرکت می کنیم یا به احتمال زیاد شرکت می کنیم، خیلی بیشتر از درصدهایی بود که در انتخابات های گذشته با این فاصله زمانی گفته می شد. مثلا اگر 10 سال پیش، شش ماه قبل از انتخابات پرسیده می شد که می خواهید در انتخابات شرکت کنید، شاید مجموعه کسانی که می گفتند، می خواهند یا حتما شرکت می کنند و به احتمال زیاد شرکت می کنند، 30 تا 40 درصد هم نمی شد. البته وقتی که به سمت روزهای انتخابات می رفت ...
هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران
در حوزه گردشگری اشاره کنیم، باید بگوییم در حال حاضر 950 پروژه گردشگری با اعتباری بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی در کشور توسط بخش خصوصی در حال اجرا است و تا به حال بدون هیچ هزینه ای با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در 15کشور دنیا دفاتر گردشگری خارجی ایجاد کرده ایم و این روند همچنان ادامه دارد. البته هتل سازی هم در ایران سرعت گرفته، به گفته سلطانی فر، سرمایه ...
هنوز در غم فقدان مادرم هستم / فدراسیون به فکر دغدغه مالی ساحلی بازان باشد
و اتفاق خوشی در این سال برایم رقم نخورد. خانواده چهار نفری ما با فوت مادرم سه نفره شد و ما هنوز نتوانستیم غم نبود مادرم را فراموش کنیم. وی در پایان گفت: امیدوارم سال 95 برای همه مردم کشورم سالی پر از اتفاقات خوب و شیرینی باشد. سالی که تیم ملی والیبال و والیبال ساحلی ایران هم بتواند جواز حضور در مسابقات المپیک را کسب کند. انتهای پیام/ ...