سایر منابع:
سایر خبرها
برخی کلید حل مشکلات اقتصادی را در واشنگتن و پاریس جستجو می کنند/ اقتصاد مقاومتی مبنایی کاملاً علمی دارد
...، از این به بعد کاری کنیم که هر کس که تولید بیشتری دارد و هنرمند و صنعتگری که بهتر کار می کند اینها خادم افتخاری شوند. وی با اشاره به اینکه همه باید برای خدا کار کنند و در نماز جمعه حاضر شوند، افزود: باید مراقب باشیم، مذهب امام رضا(ع)، مذهب اخلاص است، حضرت ضد تشریفاتی ترین شخصیت بود و زمانی که تظاهر می کردند می خواهند به ایشان احترام بگزارند سفره سلطنتی پهن می کردند در حالی که ایشان ...
آرزوهای بهارستان نشینان نهم در سال 95
زمان (عج) است، اما آرزوی غیر از آن اینکه انشاالله سال 95 سال موفقیت ایران باشد و بتوانند خواسته های مردم محقق شود. حسینی در خصوص اولین عیدی خود نیز گفت: عیدی ها زیاد بوده است و اولین عیدی را از پدرم گرفتم که فکر می کنم پول بود. نماینده مردم سیستان ادامه داد: بعد از 4 سال که نتواسنتم در خدمت خانواده باشم امسال به همراه خانواده به شیراز سفر می کنم. انتهای پیام/ ...
صله ارحام و روش های دید و بازدید
...: صله رحم، مرگ را به تاخیر می اندازد؛ سبب دوستی در خانواده می گردد؛ حساب قیامت را آسان می کند و از گناهان آدمی می کاهد. پس با خویشان خود پیوند برقرار کنید و به برادرانتان نیکی کنید، هر چند با خوب سلام کردن و جواب سلام دادن باشد. امام حسین (علیه السلام):آن کس در صله رحم بهتر است که نسبت به خویشاوندانی که با او قطع رابطه کرده اند ، دلجویی و صله رحم نماید. از حضرت رسول صلی الله ...
بچه بلندشید کربلا رو ببینید
برای رضای خدا مشغول انجام وظیفه هستم و شهادت در این لباس مقدس را افتخاری برای خویش می دانم، زیرا به قول امام علی (ع) لباس سربازی جامه فاخر است که در دنیا لباس عافیت و در آخرت خرید بهشت خواهد بود انشا الله. پیامم به مسئولین شهر و کشور این است که جنگ را سرلوحه امور قرار دهید و با حضور فعال خود در جبهه و حمایت همه جانبه از بسیجیان دلاور هر اداره و سازمان و نهادی را به سنگری از سنگرهای میدان ...
بازخوانی سفر اولین رئیس جمهوری ایران به پاکستان بعد از پیروزی انقلاب
...، حقانیت جمهوری اسلامی در دفاع مقدس علیه استکبار جهانی، تبیین مواضع جمهوری اسلامی نسبت به مسائل مختلف جهانی، توضیح مسائل داخلی و زدودن شبهه ها و تردیدها از اذهان، تشریح انقلاب و دمیدن روح خودباوری و امید در میان مسلمانان و در نهایت حفظ وحدت میان مسلمانان و دوری از تفرقه بین شیعه و سنی بخشی از این ره آوردهاست. بی جهت نیست که سیاست خارجی حضرت آیت الله خامنه ای تحسین امام خمینی(ره) را به ...
اوقات فراغت خود را با ماهواره پر می کنید؟!
پرکردن اوقات فراغت است که در حال حاضر با ایجاد شبکه های منظم و دیدنی به رقابت با ماهواره ها پرداخته و در این زمینه کارنامه قابل قبولی گرفته است. موبایل نیز از دیگر ابزار زمان بیکاری قلمداد می شود تا جایی که افراد تمامی وقت خود را با آن می گذرانند و حتی موجب می شود از هدف اصلی خود دور شوند. حال در رابطه با افرادی که به ماهواره اعتیاد پیدا کرده اند، استاد علی اکبر رائفی پور تحلیلگر، محقق و ...
نکوهش قطع رابطه با خویشان در قرآن / مصداق هایی از قطع رحم و صله رحم
...، رونق در ثروت و روزی است. چنان که امام سجاد علیه السلام در حدیثی، از رسول گرامی صلی الله علیه و آله نقل می کند: هر کس خوش دارد خدا عمر او را دراز کند و روزی اش را توسعه دهد، باید صله رحم کند . بعضی افراد صله رحم را ترک می کنند تا فرصت بیشتری برای کارکردن داشته باشند و از این راه، درآمد خود را حفظ و بیشتر کنند. این افراد اگر در مفهوم روایت های امامان بیشتر دقت کنند، پی می برند به اینکه ...
انتظار برای بهار واقعی
استفاده می کند. انسان منتظر، معطل دوره ظهور نیست. بلکه تکلیفش را در همین زمان غیبت نیز انجام می دهد. در روایتی از رسول گرامی اسلام (ص) آمده است که فرمودند: الشتاء ربیع المومن؛ زمستان بهار مومن است یعنی مومن از فرصت هایی که در زمستان وجود دارد استفاده می کند به عنوان مثال از شب های طولانی آن برای مناجات بهره می گیرد. دوره غیبت امام عصر (عج) نیز دوره استفاده از فرصت هاست. برای انسان منتظر، غیبت و ...
آبیک؛ قطب تولیدکننده قارچ خوراکی در قزوین و کشور
این شهرستان تولید می شود. لطفی عنوان کرد: علاوه بر مصرف داخل، قارچ های تولید شده از واحدهای قارچ شهرستان آبیک به کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس و همچنین روسیه و عراق نیز صادر می شود. این مسئول ادامه داد: با توجه به محدودیت زمین و آب در این برهه از زمان، تولید قارچ بهترین محصول کشاورزی محسوب می شود چراکه کشت قارچ در یک واحد کوچک می توان چندین برابر زمین کشاورزی درآمد کسب کرد ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام +آداب و اعمال
را در قالب سنن اسلامی باز یابند و به عبارت روشن تر سنت های ملی ایرانی را با سنت های اسلامی در آمیختند. دیدگاه اسلام در رابطه با نوروز در اسلام و به ویژه آیین تشیع به نوروز به عنوان روزی خجسته نگریسته شده و بر گرامی داشتن آن تأکید شده است. از دیدگاه شیعه، نوروز روز ظهور امام زمان است. آورده اند که در زمان حضرت رسول (ص) در نوروز جامی سیمین که پر از حلوا بود برای ...
از مشاوره های برادرانه برای حضور در مجلس تا تاکید بر حفاظت از محیط زیست/28 درصد مردم متاسفانه به نوعی ...
مدیریت آن را برعهده داشت 4 سال مشغول تحصیل شدم، پدربزرگم جزو روحانیان قم و از دوستان امام خمینی (ره) بودند و همچنین از سال های 39 تا 40 بنده در محضر ایشان و آیت الله بهجت حضور پیدا کردم. بعد از سال های 42 که اتفاقات 15 خرداد در قم به وقوع پیوست بنده نیز با پیوستن به انقلابیون بطور مداوم مشغول فعالیت های مبارزاتی شدم.سه فرزند دارم و خودمان 4 برادر و 3 خواهر هستیم. فرزندان شما نیز در عرصه ...
گفتگوی نوروزی دی اسپورت با سیاوش بختیاری زاده
زلزله .مرگ من مرگ عادی نیست. * اولین کلمه ای که به ذهنتون میرسه جلوی واژه های زیر بذارید مادر : بهشت عید :خیلی شیرین سیزده بدر : خیلی عزیز ایران :پدر ،مادر ،جسم و روح من فوتبال :عشق مربی گری :فراتر از عشق خوشتیپ ترین فرد : پسران خودم کوشا و کاوه بداخلاق ترین فردی تا حالا دیده اید ؟ سیاووش ...
دلم می سوزد که مردم در انتظار ساخت بیمارستان هسته ای کیش هستند
تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش تحصیل بر رشد علمی و اجتماعی و فرهنگی خانواده ها، گفت: خدا را شکر می کنیم که امام عزیز با یک میلیون با برکت، راه را باز کردند و امروز بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست. وی درباره گستردگی حضور واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور تأکید کرد: روحانی اخیراً در شورایعالی انقلاب فرهنگی آمایش سرزمینی دانشگاه های کشور را مطرح کردند و برای این کار 10 نفر رأی دادند که ...
اهل بیت علیهم السلام صراط مستقیم بین مبدا و مقصد انسانند
به همین نسبت از دیوار شرقی دور است و اگر این دو شیء و دو جسم مادی که در کنار هم اند و این اوّلی به دومی نزدیک است دومی هم به اوّلی نزدیک است، اما در قُرب و بُعد معنوی این چنین نیست ممکن است یکی به دیگری نزدیک باشد و دیگری از آن اوّلی دور؛ مانند فرد کوری که برادرش که چندین سال از وی دور بوده است از سفر برگردد و به دیدار او بیاید, فرد کور برادر را نمی بیند اما برادرش وی را می بیند؛ پس ممکن است کسی ما ...
گره گشایی از کار محرومان مصداق انتظار فرج است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که عید واقعی امت بشری زمانی است که بساط شر و بدی از روی زمین برچیده شود، گفت: نوروز واقعی امت اسلامی طلوع فرج است. وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر این که نوروز برای ما و برای شیعیان ما عید است، تصریح کرد: امام صادق(ع) در ادامه می فرمایند ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
از افت سال تا یاغی سال/ بومی زدایی عباسی به ماشین سواری ختم شد/ کارت قرمزی به سرخی دل های شکسته ...
سپرده و همین موضوع باعث برقراری ثبات مدیریتی و اداری در چارت این مجموعه شده است. سمندر امسال تصمیم گرفت مانند گذشته دست به تغییرات زیاد در نیمکت آبی پوشان نزند و قرارداد فراز کمالوند را که فصل گذشته این تیم را از سقوط حفظ کرده بود، تمدید کرد. ج/ جنجال سال: اظهارات سعید عباسی همزمان که تاکتیک مدیرعامل تراکتورسازان عنوان ترفند سال را به خود اختصاص داده بود، اظهارات وی ...
نقش سازنده و مخرب رسانه
هست یا لعنت الله علیه؟! و امام باقر(ع) اقدامات مجاهد فی سبیل الله، شهید والامقام و قتله شهیدان کربلا، جناب مختار را مورد تائید قرار داد. کارکرد رسانه آنقدر زیاد است که در انقلاب اسلامی فردی در جایگاه مرجع تقلید (آیت الله شریعتمداری) فتوای انفجار جماران و به شهادت رساندن امام خمینی را صادر نماید! رسانه انقلابی از میلیونها انسان متقی، پاکباخته و شجاع در طول 8 سال دفاع مقدس انسانهای را ساخت ...
گفتگوی نوروزی دی اسپورت با علیرضا دهشمند
عموی بزرکم که فوت کردن بودن *از چه کسی در خانه حساب می بری؟ حساب که نمیشه گفت ،کلا از کسی حساب نمیبرم ولی برای پدرم احترام زیادی قائلم *دوست داشتی اسمت چه بود؟ علیرضا را بخاطر ارادتی که به مولای متقیان و امام هشتم دارم را دوستدارم *جالب ترین خاطره دوران کودکی؟ مربوط به مربیم زنده یاد عزت الله شاهکاره که من را که بازیکنان جوانان بودند برای تیم بزرکسالان در ...
بازخوانی پیام های نوروزی رهبری از سال 69 تا 95
، و به رحمتی که او به انسان ها درس داد و تعلیم داد. امروز درس پیغمبر اسلام برای امتش و برای همه ی بشریت، درسِ عالم شدن، قوی شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزت، و درس مقاومت است. پس نام امسال به طور طبیعی، نام مبارک پیامبر اعظم است. در سایه ی این نام و این یاد، ملت ما درس های پیغمبر را باید مرور کند و آنها را به درس های زندگی و برنامه های جاری خود تبدیل کند. پیام به ملت شریف ...
دیدار با خانواده شهدای باقرشهر در نوروز 1395 +تصاویر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از باقرشهرنیوز همزمان با بهاری شدن طبیعت، جمعی از بزرگان و مسئولین باقرشهر در قالب تیم های مختلف با حضور در میان چندین خانواده شهید، به مقام شامخ شهداء و خانواده های آنان ادای احترام کردند. در این برنامه که به همت بسیج باقرشهر و با همکاری امور ایثارگران شهرداری این شهر برگزار می شد، آیت الله سید احمد موسوی امام جمعه باقرشهر، سعید استادفرج ...
رهبری را فدارکارترین فرد ایران می دانم که خود را از بسیاری از مواهب طبیعی و به حق، منع کرده است/مجبورم ...
اتمی شد. با اینکه می دانستم فرصت مصاحبه بسیار محدود است باید از زمان به دست آمده نهایت استفاده را می کردم. جالب است بدانیم با اینکه از دفتراعلام کرده بودند که وقت زیادی برای مصاحبه ندارم اما آقای دکتر صالحی آنقدر شیرین و با حوصله حرف می زد که زمان از دستمان در رفت. مصاحبه نوروزی پیش رو، ورودی است به زندگی شخصی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران. دکتر صالحی با روی باز لحظاتی از زندگی شخصی اش را برای ...
دولت آغوش خود را به روی جوانان انقلابی بگشاید
حوزه های علمیه و مانند اینها. خب، من که میگویم دشمن ، مقصودم دولت آمریکا است؛ تعارف هم نمیکنیم. البتّه آنها میگویند که ما دشمن شما نیستیم، ما دوست [شما هستیم]. پیام نوروزی به مردم ما داده اند و برای جوانهای ما دلسوزی کرده اند؛ یا در کاخ سفید سفره ی هفت سین پهن میکنند! خب اینها بچّه گول زنی است؛ کسی اینها را باور نمیکند. از آن طرف تحریمها را حفظ میکنند، از آن طرف وزارت خزانه داری آمریکا با ...
تأسیس مرکز بیت الحکمه برای آشنایی علاقه مندان با فلسفه
توجه به حقایق قرآن، مضامین کلام وحی درک نمی شود. رییس گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: در قرآن به وحدانیت خداوند اشاره شده است؛ یعنی خداوند همه جا هست، همان گونه که نفس به عنوان یک جوهر مجرد با بدن و جسم، پیوستگی دارد و هیچ جای مشخصی ندارد، بنابراین خداوند نیز در همه جا هست و مکان مشخصی نیز ندارد. وی تأکید کرد: انسان برای رسیدن به کمال و سعادت دنیوی و ...
سفارشی که شهید علی معینی به همگان داشت/ فیلم
کانهم بنیان مرصوص . خداوند دوستدار جنگاورانی است که صف بسته چون دژ نفوذ ناپذیری ودر راه او نبرد می کنند. ربنا افرغ علینا صبراً وثبت اقدامنا وانصرنا علی القوم الکافرین . با نام الله پاسدار حرمت خون شهیدان و حمد و ثنا به حضرت سبحان و مهدی موعود و امام زمان (عج) و نائب بر حقش خمینی بت شکن و با درود بر فقیه عالیقدر آیت اله منتظری و با درود بر خانواده های شهدا از کربلای حسینی تا کربلای ...
برنامه خندوانه و سمت خدا را دنبال می کنم/برخی انتقادها به شبکه دنا غیرمنصفانه است
افراد مشهور هستند اما محبوب نیستند ،خوب است انسان مشهوریت و محبوبیت را با هم داشته باشد. آیا خودتان را یک فرد مشهور می دانید؟ نه، من خودم را یک فرد عادی می دانم. به نظر من یک مجری و خبرنگار اگر تلاش کند عادی زندگی کند یعنی فکر نکند بله، حالا که چند برنامه در تلویزیون اجرا کرده خبری است، می تواند بیشتر پیشرفت کند، هرچند که مردم نسبت به این بنده حقیر لطف های زیادی دارند. به ...
رهبر معظم انقلاب: دولت به منتقدان اهانت نکند/ هر حنجره ای در جهت اختلاف افکنی کار کند، بلندگوی دشمن است
مسابقات بین المللی قرآن کریم: هر حنجره ای در جهت اختلاف افکنی کار کند، بلندگوی دشمن است در سالروز ولادت با سعادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، فضای حسینیه امام خمینی(ره) آکنده از عطر دل انگیز آیات روح بخش کلام الله مجید شد و اساتید، قاریان و حافظان برترِ سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، محفل نورانی انس با قرآن را در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب ...
رهنمودهای اسلامی درباره ارزش فرهنگ مهمان نوازی و آدابی که رعایت آن بر مهمان و میزبان ضروری است
باعث تندرستی می شود. قویترین فرد در ایجاد ارتباط به مناسبت ایام نوروز که بازار دید و بازدیدهای خانوادگی و دوستانه و... گرم است؛ مناسب دیدیم در خصوص جایگاه مهمانی و نکات مربوط به آن مطالبی بیان کنیم.رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر می توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه دهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید. آن حضرت همچنین در ...
ریاست محترم جمهور در پیام نوروزی به مناسبت حلول سال 1395
، برهانیم . خدایا مدد کن تا اعتدال، میانه روی و نشاط را از بهار بیاموزیم . خدایا به دولت ما توان ده که همچنان پاسدار خون شهیدان بماند و میثاق ملی یعنی قانون اساسی را بنای خدمت به خلق قرار دهد . من در پایان می خواهم از همه آنهایی که اکنون به خاطر خدمت به هموطنان عزیزشان کنار سفره نوروزی خانواده خود نیستند و کسانی که برای حفظ مرزها و آرامش جامعه ما تلاش می کنند، همه ...
نگاهی به برنامه های سازمان دارالقرآن در سال 94
.... این اردوها در 6 مرحله طراحی شده که در اولین مرحله صد نوجوان برتر قرآنی از استان های مختلف گردهم آمدند و به یادگیری فنون تلاوت قرآن کریم پرداختند. البته پنجمین دوره از اردوی استعدادهای درخشان قرآنی تابستان سال 94 با حضور 67 نوجوان قرآنی برگزار شد که پس از اخذ آزمون میان دوره و بررسی تکالیف نوجوانان حدود 30 نفر از این افراد موفق به حضور در مرحله نهایی این دوره ها شدند و بر همین اساس ...