سایر منابع:
سایر خبرها
نرمش های گذشته در مسئله هسته ای باید جبران شود
و تکیه بر توان داخلی محقق خواهد شد نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی، هنر انقلاب اسلامی را یک عرصه گسترده و وسیع خواند و گفت: هر کسی هر گونه استعداد و هنری که دارد، باید برای در مرئا و منظر قرار دادن ارزش های اسلامی به میدان بیاورد. حجت الاسلام والمسلمین نکونام هنر را تنها معطوف به یک جمع خاص ندانست و تاکید کرد: هنر مراتبی دارد و هر کس در یک ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
دیگر به دیدن گالری ها نمی روم
عکاس می افتد. معمولا آنها که با دیجیتال کار کرده اند، چنین کارهایی را بلد نیستند و چون عکس را در همان موقع می بینند، ارضا می شوند، اما نمی دانند چه بازی ای می توان با دیجیتال انجام داد. چند سال قبل گفته بودید بازار هنر ایران ناسالم است. هنوز هم به این حرفتان اعتقاد دارید؟ بله. شرایط فرقی نکرده است؟ درحال بدترشدن است، برای اینکه کاذب است. آنها که در کار ...
هفتم اسفند به سه روایت
...> احمد نقیب زاده، استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تهران با مقایسه انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 و انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789 معتقد است در هر دوی این انقلاب ها طبقه متوسط نقش تعیین کننده ای داشته است. او می گوید همچنان که بعد از انقلاب کبیر فرانسه، این کشور انقلاب های متعددی را در فواصل مختلف تجربه کرد تا در نهایت به وضعیت تثبیت شده امروزی اش رسید در ایران هم کم و بیش شاهد چنین وضعیتی هستیم ...
روزنامه کیهان با اشاره به سخنان جان کری در بحرین: رونمایی آمریکا از برجام 2 ، مهار قدرت منطقه ای ایران
شده است. گزارش مرکز آمار نشان می دهد، 9 استان کشور نرخ بیکاری تک رقمی و 22 استان نرخ بیکاری دورقمی را در سال گذشته تجربه کرده اند؛ در حالی که در سال 93 حدود 19 استان نرخ بیکاری دورقمی داشته اند. 19 استان کشور دارای نرخ بیکاری بالاتر از میانگین (11درصد) هستند. پرورش دانشجویان هواخواه آمریکا، آیت الله امامی کاشانی در خطبه های نماز جمعه تهران: مردم نیاز به شغل دارند نه اینکه پولی ...
رویدادهای رسانه ای 94 را در این گزارش بخوانید
.... 29 مرداد ماه، محمود طلوعی - نویسنده و تاریخ نگار ایرانی که پیش از انقلاب اسلامی سال ها سردبیر مجله خواندی ها بود - در سن 85 سالگی، بر اثر یک سانحه تصادف دار فانی را وداع گفت و به دنبال او حسن (منصور) ملکی، روزنامه نگار و منتقد باسابقه حوزه فرهنگی که در روزنامه هایی چون ابرار و آریا به عنوان دبیر گروه فرهنگی فعالیت داشت، 29 شهریور ماه پس از تحمل دوره ای بیماری، دیده از جهان فرو بست ...
دریغ از فراموشی لاله ها
ایران * و هردو را پیشروان کار انقلابی در این کشور معرفی کردند. مرحوم امیر حسین فردی در حوزه ادبیات داستانی و تربیت نیروهای ارزشی هم از آن زمره بود که رهبر عزیز انقلاب در حق او فرمودند: رحمت خدا بر او و بر تلاش صادقانه اش به جز اینها، بودند و هستند جمع دیگری از سربازان و افسران عرصه جهاد فرهنگ و هنر که مظلوم و خاموش، بدون کمترین حمایتی، به کار خویش مشغولند و البته نه تنها بدون کمترین حمایتی،که با ...
پربیننده ترین عناوین خبری مازندران در هفته ای که گذشت
برای مشاهده پربیننده ترین اخبار پایگاه خبری بلاغ در هفته گذشته روی عناوین زیر کلیک کنید. مانور کشف حجاب در خیابان های رامسر/ فضای شهر از بی قانونی ها مکدر شده در این روزها که شاهد حضور خیل عظیمی از مسافران نوروزی به شهرستان رامسر هستیم در سایه عدم وجود اراده از سوی نهادهای مسئول در جهت برنامه ریزی بی بندباری های زیادی در سطح شهر و روستاهای رامسر به چشم می آید که جز بی قانونی محض ...
تساوی آبی های اهواز در نیمه نخست/جنگ برای قهرمانی و فرار از سقوط در اهواز
0 به گزارش آوای آبی پوشان به نقل از فارس از اهواز، هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور عصر امروز با چند دیدار آغاز شد و در یکی از حساس ترین دیدارها تیم های هم نام خوزستانی به مصاف هم رفتند. در این دیدار که تیم استقلال خوزستان برای رسیدن به صدر جدول و استقلال اهواز برای بالا آمدن از ته جدول به 3 امتیاز حساس نیاز شدید دارند، جدال در نیمه اول نتیجه ای نداشت و تیم ...
19 بدر احمدی نژاد با آقازاده هایش در بابل
اسب را زین کرده است. مسافتی طولانی تا خرداد 96 در راه دارد. اما انگار از فروردین 95 خود را گرم می کند تا در مسابقه دولت دوازدهم، گوی سبقت را از رقیب بگیرد. محمود احمدی نژاد سوار بر اسبی خاکستری در راه است. خاطره ای هشت ساله از او در ذهن مردم باقی است. اما برخی نگرانند که نکند حافظه تاریخی بخشی از ملت ضعیف شده باشد. او که در دوران ریاست جمهوری اش هم مرد سفر بود، نخستین مقصدش در آغاز سال نو را ...
پیام تشکر و قدردانی پدر مرحوم محمدجواد جلال فرد
اسلامی در حوزه های تقنین وقضا واجرا و تبدیل آن به گفتمان غالب جامعه از هیچ تلاشی فروگزاری نکنند. حقیقتا” تفکر و سلوک محمد جواد در مناسبات سیاسی وا جتماعی،عبور از درگیریهای کاذب جنا ح ها و تمرکز بر پیگیری وتحقق مطالبات برزمین مانده و مغفول رهبر انقلاب و ارتقاء سطح حضور مردم در مناسبات و مطالبه گری و عدالتخواهی بوده است.او یک جوان بسیجی عدالتخواه بوده است که ازدل هیأت حسینی بیرون آمده است ...
من نوکر تر هستم
خارجی دولت فعلی می داند که باید در دستور کار دائمی کارگروه های سیاست در استان ها باشد. فرماندار آمل: نه دعوت شده ام و نه می روم سفر اردیبهشت سال پیش محمود احمدی نژاد به مازندران و شهر بابل نیز خبرساز و جنجالی شده بود. حضور فرماندار وقت بابل در این مراسم و شنیدن شعارهای ضددولت و تکه پرانی های احمدی نژاد خطاب به دولت یازدهم، در نهایت باعث برکناری رجب ملایی رئیسی ، فرماندار بابل شد. در تماس ...
تصویری که مطابق میلشان بود قاب گرفتند و بزرگ کردند
مشارکتم در امور فرهنگی باقی نمی گذاشت. تا سال 63 صاحب سه فرزند شده بودیم. تدوین مستندهای جهاد سازندگی و بعدتر، تدوین و نوشتن متن و گویندگی برای برنامه های هفتگی مستند روایت فتح سبب شده بود ایشان بیشتر شب ها را هم در منزل نباشند؛ طبیعتا من مشغله زیادی داشتم و نمی توانستم با ایشان همکاری کنم. با پایان جنگ و شروع به کار ایشان در ماهنامه سوره، دوره جدیدی آغاز شد. فرصتی برای باهم بودن داشتیم و درباره ...
سلحشور می گفت بازیگر من باید نمازخوان باشد
؟ او یکی از بنیانگذاران حوزه هنری به شمار می رود. کسانی چون فرج الله و کاسبی در حوزه هنری، هنرهای نمایشی را افتتاح کردند و در بستر انقلاب خیلی تاثیرگذار بودند و هستند. این ها را چه کسی باید بگوید؟ چه کسی باید بگوید شعر معلم که در آغازین روزهای انقلاب تبدیل به نوار کاست هم شده بود صدای سلحشور بود؟ این شعر بسیار معروف شد و گاها از تلویزیون هم پخش می شد. این صدای فرج الله بود که با شعر معلم در سراسر ...
اصلاح طلبی به شرط چاقو؟! (ضرورت اصلاحات در اصلاحات- بخش دوم)
... سید باقر موسوی: آقای بهرامی اظهار کرده است که اصلاح طلب هستند، اما ایشان یک پیشینه ی اصولگرایی دارد و باید سر بزنگاه آن را روشن می کرد. کلیک کنید(در مصاحبه با سایت فصلی نو ) غلامرضا تاجگردون: اصلاح طلبان استان من را قبول ندارند. ( در جمع مردم چرام فروردین 95) جز شرم چه می توان بر این نوع “ نگرش “ نام گذاشت که کسی خود را در مقیاسی بالاتر از دیگران، اصلاح طلب ببیند، در ...
صدای قابلمه های خالی!
سنتی وجود ندارد که با اقبال عمومی مواجه شود و قابلیت رأی آوری هر چند کم از مردم را داشته باشد. تصمیم محمود احمدی نژاد برای انتخابات 96 احمدی نژاد در سال جدید اولین سفر خود را از استان خوزستان آغاز کرد، گرچه هر ساله احمدی نژاد به این استان سفر می کند و در حاشیه مراسم راهیان نور سخنرانی می کند ولی امسال تا حدود زیادی تفاوت هایی با سال های قبل به چشم می آید. مهم ترین این تفاوت ها تأثیر حضور ...
بازگشت خوزستانی ها به صدر جدول - مربیان دو تیم سیاهپوش بودند
سرویس ورزش جوان ایرانی به نقل از مهر ؛ بخش سایر: به گزارش خبرنگار مهر ، از سری رقابت های هفته بیست و پنجم لیگ برتر باشگاه های کشور، عصر امروز تیم های استقلال اهواز و استقلال خوزستان در ورزشگاه تختی اهواز به مصاف هم رفتند که در نهایت این بازی را استقلال خوزستان به سود خود پایان داد. * تک گل این بازی را حسن بیت سعید بهترین گلزن این فصل استقلال خوزستان در دقیقه 69 وارد دروازه ...
ارکستر شهر تهران راه اندازی می شود
. صلاحی بخش موسیقی را از دیگر بخش های فعال در سال 94 معرفی کرد و گفت: در هفته وحدت از 8 کشور اسلامی و 8 استان داخلی دعوت کردیم تا رپرتوار وحدت را با حضور 200 نفر روی سن اجرا کنند . وی به اجرای دو سرود با صدای مانی رهنما و پیشکسوتان شهرداری در هفته دفاع مقدس پرداخت و عنوان کرد: یکی از اتفاقات مهم در عرصه موسیقی ساماندهی کلاس آموزش موسیقی در فرهنگسراها و راه اندازی مکتب آواز ...
فناوری هسته ای نماد استقامت،جهاد،استقلال و اعتماد به نفس است
...> خطیب جمعه کارون در ادامه خطبه دوم به سالروز شهادت شهید صیاد شیرازی اشاره کرد و افزود:این شهید بزرگواری که خدمات عمده ای در لباس ارتش جمهوری اسلامی در 8 سال دفاع مقدس و بعد از آن برای انقلاب داشته است یاد او را گرامی میداریم به روح او درود می فرستیم. امام جمعه کارون به مشکل آب این شهرستان اشاره کرد و گفت:در این دو سه هفته،ما در شهرستان کارون مشکل کمی و کیفی آب را داریم انتظار هست و مسئولین محترم باید این مشکل پیش آمده را برای مردم حل کنند ...
قطع رابطه با کشوری که می خواهد نوکرش باشیم را جشن می گیریم/اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور است
آفتاب ؛ به نقل از پایگاه خبری نسیم خنداب ، حجت الاسلام مجدی زاده کرمانی امام جمعه شهر خنداب در نماز جمعه این هفته خنداب به فرمایشات رهبر انقلاب در آغاز سال جدید در حرم رضوی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند تعبیری که دشمن دارد و در افکار و اذهان نجبگان تزریق می کند، این است که اگر جمهوری اسلامی و ملت ایران می خواهند از شر آمریکا راحت شوند باید از محتوای جمهوری اسلامی و اسلام و ...
معرفی دروازه بهشت گمشده آذربایجان و پایتخت نفیس ترین فرش جهان در تبریز 2018 به گردشگران
محیا بهتر بتوانیم برای مسافران و گردشگران خدمات ارائه دهیم که البته در زمان تعطیلات نیز بروشورهای راهنمایی و نقشه شهرستان هریس در بین مسافران توزیع شده است. حسن یحیوی، با اشاره به اینکه برای معرفی محصولات تولیدی شده از سوی هنرمندان هریس نمایشگاه صنایع دستی نیز برپاشده بود، گفت: از جمله بهترین محصولات صنایع دستی شهرستان هریس می توان به وجود فرش جهانی هریس اشاره کرد که در همین رابطه ...
مرحوم یحیی زاده بهترین الگوی یک نماینده مجلس است /از هر حرف و کاری که حاشیه ساز است پرهیز شود
در مسایل موشکی و دفاعی مذاکره کند که اگر یک کشوری به ما حمله کرد ما ضعیف باشیم. وی تصریح کرد: مسئولین بدانند که بعد از برجام به تعبیر رهبری دستاوردی نداشت و مطرح کردن بدجام 2و 3 دیگر معنی ندارد چراکه بد عهدی آمریکا در برجام 1را دنبال کنید و دنبال برجام های دیگر نباشید. امام جمعه موقت میبد ضمن اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر انقلاب به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ...
صنایع دفاعی و موشکی خط قرمز ماست
شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی و روز هنر اسلامی تصریح کرد: شهید بزرگوار آوینی بعنوان سید شهیدان اهل قلم نمونه یک هنرمند متعهد و انقلابی است و امروز هنرمندان ما باید برای حراست از خون شهیدان انقلاب در راستای ارزشهای اسلامی و اعتقادات دینی خود قلم بزنند و قدم در این راه بگذارند. فرارسیدن ماه رجب و اعمال وارده در این ماه و حفظ و حراست از منابع طبیعی از دیگر موضوعات اشاره شده امام جمعه بافق بود. انتهای پیام /ب ...
امام جمعه آستارا: روز ملی فناوری هسته ای نماد جهاد و استقامت است
با تقویت ابعاد نظامی توانسته اند لرزه بر اندام دشمن بیندازند. خطیب جمعه آستارا با اشاره به درگیری های اخیر آذربایجان و ارمنستان بر سر مسئله قره باغ ، اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی بر حفظ تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید کرده و مخالف هرگونه درگیری در آن منطقه است. امام جمعه آستارا با اشاره به سالروز شهادت مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی گفت: هنرمندان کشور ما باید از راه و شیوه این شهید پیروی کرده و در زمینه خلق آثار اسلامی و انقلابی تلاش کنند. شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است. 7105/ ...
هنر را نمی توان با بخشنامه و دستور ماندگار کرد
سنخیتی ندارد. به جرئت به شما می گویم تمام آن هزینه هدر رفته است، چون به دل مخاطب نمی نشیند و همان احساس تظاهر و ریاکاری را از اثر برداشت می کند. برای همین خیلی از مخاطبان به برخی از کارهای دینی مشکوک هستند. امیدوارم به زودی نویسندگان متعهدی آنقدر آثارِ خوبِ دینیِ از دل برآمده، بنویسند که این نگاه اصلاح شود. عرفانی در پایان با اشاره به جلوه مثبت برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی و حضور ...
غربت هنرهای اسلامی در جامعه هنری
استاد "جواد محقق" در این مراسم و قدردانی از زحمات ایشان استاد را از سرمایه های خوب هنر،دانش و معرفت استان نامید. محمد ابراهیم الهی تبار گفت : سال 93 که به نام سال فرهنگ و اقتصاد نامگذاری شد، تعداد زیادی از دوستان حوزه فرهنگ سعی در تدوین چارچوبهایی کردند که از جمله آن میتوان به تدوین دانشنامه استان همدان اشاره کرد. وی افزود: این دانشنامه حاوی محتوای تاریخ و فرهنگ مرز و بوم استان همدان ...
دانشنامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان همدان در دست تدوین
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح الوند ؛ سید محمد باقر حسینی در جلسه دیدار با امام جمعه استان همدان که به مناسبت هفته هنر و انقلاب اسلامی برگزار شد ضمن اشاره به اینکه امسال سومین سال متوالی است که در آغاز سال دیدار با حضرت آیت الله محمدی انجام میگیرد گفت: شهید آوینی سید شهداء اهل قلم است. رییس حوزه هنری استان همدان افزود : آن شهید در حیات و بعد ازشهادت خود هنر انقلاب را ...
مستندی که دادِ هاشمی را در آورد
...، گفت که چرا از بدبختی و مصیبت حرف می زنید؟ پس این هنرمندان تلویزیون چه کاری انجام می دهند؟ در جهت این انقلاب چه کاری می کنید؟ فقط بدبختی، فقر و فلاکت را می گویید! این حرف ها حاصل چند اثر ساخته شده مرتضی در سال 61 بود، مانند هفت قصه از بلوچستان و بشاگرد . توانست جامعه را تکان دهد... شاید در این مقطع، به نظر مرتضی در جنگ اتفاقاتی نمی افتاد که لازم باشد از آن فیلم ساخته شود... اکنون شاید موضوع ...
امام جمعه یاسوج: تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به عزم و همت راسخ است
باید با آمریکا رابطه برقرار کرد خائن هستند و یا به دلیل جهالت توطئه ها و جنایت های متعدد آمریکا علیه کشور و ملت ایران را فراموش کرده اند. وی با اشاره به 21 فروردین ماه سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب 100 به فرمان امام خمینی (ره) در سال 58، عنوان کرد: هدف از راه اندازی این نهاد مهم ساخت خانه برای محرومان کشور بوده است. حسینی ابراز داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از زمان ...
جریان های سیاسی اسلام گرا و چالش های درونی در اردن
] . منتدی الوسطیة للفکر والثقافة. [8] . گرچه وزارت کشور اردن اعلام کرده در آن تاریخ از اعطای مجوز تأسیس به این حزب به دلیل ماهیت برنامه اعلام شده آن، سرباززده است (قواس، 2011). [9] . هم زمان با انقلاب های مردمی مصر وتونس در 2011، شهروندان اردنی نیز به وضعیت موجود در کشور اعتراض کرده اند و هر هفته پس از اقامه نماز جمعه شهرهای مختلف این کشور شاهد حضور انبوه شهروندان بوده که ...