سایر منابع:
سایر خبرها
سال 95 چهار رزمایش بزرگ برگزار می شود
سلاح های کافی را برای مقابله با این تهدیدات طراحی کرده است. امیر پوردستان در ادامه درباره خرید سلاح های جدید از روسیه گفت: پیشنهاد خرید تانک T90 و هواپیمای سوخو30 مطرح شده است که در ستاد کل نیروهای مسلح در دستور کار قرار گرفته و ما می خواهیم از همه امکانات کشورهای مختلف برای ارتقای توان دفاعی خود استفاده کنیم با این وجود به حوزه خطوط قرمز نظام مثل سلاح های هسته ای، شیمیایی و میکروبی وارد ...
مدیر کل بنیاد تهران با خانواده شهید رکن آبادی دیدار کرد
جمهوری اسلامی ایران درلبنان سال 1345 در قم متولد شد و تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه امام صادق(ع) و لبنان طی کرد. وی با حکم منوچهر متکی به سمت سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان منصوب و از سال 1389 تا اردیبهشت 1393 به عنوان سفیر در این کشور خدمت کرد. وی سرانجام در دوم مهرماه سال 94 همزمان با عید قربان در مراسم مناسک حج و در سرزمین منا مفقود و سرانجام پیکرش در 6 آذرماه به وطن بازگشت. انتهای پیام/ ...
مصاحبه با آخوندِ باحال!
... نگاه روحانیت به شوخی و شوخ طبعی چیست؟ و آیا جامعه روحانیت در برابر طنز جبهه می گیرند و انتقاد می کنند یا از آن استقبال می کنند؟ روحانیت ضرورت ارتباط را فهمیده است. ولی ظرفیت ها مختلف است و بعضی ها به این باور نرسیده اند. هرچند بدنه حوزه علمیه و قشر جوانی که دوره آموزشی مربی گری دیده اند، این سبک را دارند. شاید بنده اولین نفری بودم که این گونه سخنرانی کردم و موج ایجاد شد و حتی گروهی ...
انتقاد رئیس شورای حوزه علمیه تهران از تربیت طلبه غیرحضوری
سینه استاد درس بخواند و رشد کند، بین طلبه و استاد باید رابطه مراد و مریدی وجود داشته باشد، چرا که استاد، هویت شاگرد است. *مگر می توان کفایه را کنار گذاشت تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران افزود: در نظام حوزه هنگامی که می خواهیم فردی را معرفی کنیم دو معیار داریم، معیار اثر و معیار استاد ، مثلاً می گوییم صاحب جواهر و جواهری، صاحب فصول و آل صاحب فصول، صاحب کفایه و کفایی خراسانی ...
پیش بینی ریاست آیت الله جنتی در خبرگان
، چهار روحانی انقلابی دیگرکه سوابقی روشن در انقلاب و نظام داشتند، به چنین شیوههایی متوسل شد. به نظر شما موضعگیرییک روحانی علیه روحانیون دیگر آن هم بدین شکل، در اذهان مردم چه تأثیری خواهد داشت؟ تمایلی به سخن گفتن درباره جزئیات رفتارهای ایشانرا ندارم، اما فیالجمله عرض میکنم که اگر ایشان با این روش در تهران جواب مثبت گرفت،ولی در استانهای دیگر، از جمله در استان ما جوابی کاملاً منفی گرفت. یعنی ...
دانش بنیانی، چشمه کرامت و تعالی برای نسل کنونی و نسل های آتی است
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که اخلاق زیور، زیبایی و زینت یک جامعه موفق است گفت: جامعه تهی از اخلاق یک جامعه زشت و به دور از پیامبر (ص) و تعالیم و سیره اوست؛ زیرا پیامبر (ص) اسوه زیبایی هستند. بر این اساس، هم افراد و هم جامعه باید ردای زیبای اخلاق را بر تن کنند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با تسلیت شهادت حضرت ...
مراسم اعتکاف باید ساده و توام با برنامه های معنوی باشد
که تنها به ذکر و بندگی خدا مشغول باشد و دغدغه رزق و روزی را نداشته باشد. وی اظهارداشت: برنامه های اعتکاف باید به تقویت نماز جمعه هم کمک کند و تبلیغ برای حضور پرشورتر مردم در نماز جمعه، از دستورات نماز جمعه است که امروز رسانه ها، به ویژه رسانه ملی مسئولیت آن را برعهده دارد و هر چند کارهای ارزشمندی در استان صورت گرفته اماهمچنان فرصت های بیشتری در این فضا وجود دارد که باید استفاده شود. ...
امسال 700 هزار نفر در 4 هزار مسجد کشور معتکف می شوند
...، گفت: ما اعتکاف امسال را مانند سال های گذشته با حضور در حرم بانوی کرامت و تجدید پیمان با آن حضرت آغاز و تلاش می کنیم تا اقدامات ما مورد پسند موسس و صاحب اعتکاف یعنی خاتم الانبیا باشد. وی با اشاره به پذیرایی 22 مسجد در قم از معتکفین گفت: برای دانشجویان دختر و پسر، جانبازان، دانش آموزان دختر و پسر مساجد جداگانه ای در نظر گرفته شده است و غیرایرانی هایی از سوی جامعة المصطفی معرفی شده اند ...
همگامی با گام دوم لیست امید
غرب استان هرمزگان نیز نتیجه با اکثریت آرا بدون حد نصاب به خالد زمزم نژاد رسید تا هماهنگی و همکلام بودن عقیده و مرام فکری تهران نشینان با مردم غرب استان هرمزگان آشکارتر شود اما این بار در دور دوم همانند 56 حوزه دیگر قرعه به نام اصلاح طلبان غرب استان نهاده شده تا از انتخابات اردیبهشت، بهار دیگری همانند لیست امید خلق کنند تا بدین طریق به مردم کلانشهرها بفهمانند که بلوغ سیاسی این منطقه در صورت بعد مسافت ...
تصویب بی دردسر بودجه 95
ارزیابی کرد. موسوی لارگانی همچنین در بخش دیگری ازسخنان خود از افزایش سهم مالیات در بودجه سال 95 را مثبت خواند و افزود: در بودجه 95 نکات قابل توجهی برای کشف فرارهای مالیاتی دیده شده که باعث رشد 36 درصدی درآمدهای دولت خواهد شد. نقاط قوت بودجه از نگاه یک اصولگرای دیگر احمد امیرآبادی،نماینده مردم قم نیز از جمله منتقدان دولت بود که در دفاع از بودجه به تشریح نقاط قوت بودجه 95 پرداخت. وی با ...
اقتصاد مقاومتی، عامل خود کفایی اقتصادی
حجت الاسلام علی محمدزاده، امام جمعه شبستر و عضو شورای استانی حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توجه و عملیاتی کردن مبانی اقتصاد مقاومتی در کشور، اظهار داشت: یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی خودکفایی در بسیاری از عرصه های اقتصادی بوده است. وی با بیان این که استقلال اقتصادی جامعه در گرو افزایش تولید ملی و ترویج ...
تجلیل از فعالان تشکل های اساتید، دانشجویان و هیات های مذهبی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
. منصور احمدی افزود: ما در استان ایلام از تمام دبیران و اعضای تشکل های اساتید و دانشجویی و هیئت های مذهبی انتظار داریم که در سال 95 با فعالیت چشمگیر خود، باعث پویایی و نشاط بیشتر در دانشگاه و به تبع آن در جامعه شوند. وی به عنوان نماینده رئیس دانشگاه در هیات نظارت بر تشکل ها گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام تشکل هایی که در دانشگاه و زیر نظر هیات نظارت فعالیت دارند ...
اجرای مرحله نخست قرارداد S-300/مسئولیت ها در وزارت خارجه ابدی نیست
منطقه است. ما از همه ظرفیت های روابط برای گسترش همکاری ها و مناسبات در حوزه های سیاسی، اقتصادی، بین المللی و منطقه ای و برای حل و تخفیف مشکلات منطقه استفاده و در جهت حل این مشکلات اقدام می کنیم. به گفته وی مجموعه ای از تحرکات و رفت وآمدها در دستورکار خواهد بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه سیاست خارجی کشور باید متوازن باشد و تمرکز بر یک حوزه خاص در ...
خوشبینی به آمریکا را باید کنار گذاشت
به گزارش تابناک مازندران، آیت الله سیداحمد خاتمی در مراسم یادواره شهدای روحانی شهرستان و روحانیون شهید مدافع حرم کشور، اظهار کرد: یادواره شهدای عظیم روحانی در این دیار تدیین و علم سامان گرفته است و اصولا استان مازندران این افتخار را در پیشانی خودش ثبت کرده است. وی با اشاره به اینکه این استان در حوزه علمیه قم 6 هزار طلبه محصل و عالم علوم دینی دارد، افزود: این تعداد بیشترین آمار است و ...
تغییر نگرش استاد دانشگاه زیمبابوه پس از شرکت در دوره شیعه شناسی
به گزارش ادیان نیوز ، خانم بیری در این مقاله با عنوان "سفرم به جمهوری اسلامی ایران، ابهامات و شبهات برطرف شد" با این جمله سخن آغاز می کند که "هیچ کس از هیچ سفری دست خالی برنمی گردد". وی در مقدمه مقاله از وجود تصویری عموما منفی از ایران در جهان انتقاد می کند و تجربه حضور در دوره شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب قم را تجربه ای گرانسنگ می داند که اطلاعاتی دست اول و بدون واسطه درباره ...
عنوان اولین شهید مدافع حرم ارتش به نام جوان بسیجی پاکدشتی ثبت شد
شهید بزرگوار و همرزمانشان گرفتار کمین نیروهای تکفیری شدند. اولین عملیات فرامرزی ارتش ایران بعد از 57 این برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی سال 1357 است که ارتش ایران در عملیات فرامرزی مشارکت می کند، قبل از سال 1357 نیز ارتش ایران با اعزام نیرو به کشور عمان با مخالفان مسلح در منطقه ظفار عمان مقابله کرد. لازم به ذکر است که ارتش جمهوری اسلامی ایران تقریبا دو هفته است که حضور ...
راه های کنترل انحرافات از منظر امام علی(ع) تبیین شد
به گزارش خبرگزاری حوزه ، نشست راه های کنترل انحرافات از منظر امام علی(ع) در نهج البلاغه که به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و بنیاد بین المللی نهج البلاغه امروز در این بنیاد برگزار شد، دو تن از اعضای هیئت علمی این بنیاد به سخنرانی پرداختند. در ابتدای این نشست حجت الاسلام داوری به عنوان دبیر این نشست علمی به سخنرانی پرداخت و گفت: راه کارهای کنترل انحرافات ازدیدگاه نهج البلاغه یکی از پژوهش ...
تهذیب نفس از ارکان حوزه است
می افتد و از منظر جامعه سقوط می کند. امام جمعه قم با بیان اینکه فضائل و مکارم اخلاقی و وجه دینی است که می تواند یک عالم دینی را حفظ کند، اظهار داشت: اگر علمیت در کنار اخلاق قرار گیرد، موجب رشد و بالندگی در فرد و تاثیر گذاری او برجامعه خواهد شد. آیت الله حسینی بوشهری بابیان اینکه تاکیدات رهبرمعظم انقلاب، مراجع تقلید و بزرگان دین و همه مسئولین حوزه بر فراگیری دانش همراه با ...
مبانی هنر انقلاب اسلامی هنگام تشییع پیکر شهید آوینی به وجود آمد/ ژن های معیوبی که فرهنگ ما را زمین گیر ...
این بزرگوار قرار داشت تا زمانی که به "روایت فتح" ورود کرد و دیگران گفتند او به قصد تطهیر خود وارد این حوزه شده است در صورتی که اصلا چنین نبود و کار به صورت عملی پیش می رفت که در نهایت به شهادت ختم شد. مبانی هنر انقلاب اسلامی هنگام تشییع پیکر شهید آوینی به وجود آمد تا روز تشییع جنازه شهید آوینی همچنان برخی از دوستان بر عقاید خود در مورد این شهید، باقی بودند و با نگاه چپ به او ...
نخبه پروری راهبرد امام هادی (ع) بود
حجت الاسلام پاک نیا، استاد دانشگاه گفت:نخبه پروری راهبرد امام هادی (ع) در میدان مبارزه علمی فرهنگی بود آن هم از طریق شناخت و مجهز کردن آنها به معرفت و دانش که امروز هم برای ما کاربرد دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه طلیعه به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام هادی(ع) که سردمدار مبارزات علمی در دوران خود بودند و میراثی گرانبها از نظر مواجهه با آراء انحرافی و واردات فکری ...
هنر انقلاب باید در مسیر واقعی خود قرار بگیرد
... در این دیدار، محسن مومن شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن تسلیت شهادت امام هادی(ع)، به برکات فرارسیدن ماه رجب و برپایی هفته هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رابطه مذهب و هنر پیش از انقلاب اسلامی خوب نبود و شکاف عمیقی در این رابطه وجود داشت اما پس از آن، جامعه متدین با هنر آشتی کردند و هنر با ارزش های دینی ارتباط برقرار کرد. او در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر با ...
ساز و کار پذیرش طلاب جدید/ طلاب زبان دان نیاز امروز دنیای اسلام
هرحال نسل جدید حوزه نسبت به قبل از شرایط بهتری برخوردار است. باید توجه داشت که امید پرورش انسان های فرهیخته، فرزانه و کارآمد در مجموعه حوزه امروز نسبت به گذشته بیشتر است به شرط آن که آسیب شناسی جدی در امر گزینش و پذیرش طلاب صورت بپذیرد. رسا تربیت نسل جدید طلبه با توجه به نیازمندی های معرفتی نظام اسلامی و جهان اسلام چگونه باید باشد ؟ طلبه بایستی نسبت به گذشته از جهت ...
پرویز کاظمی: خسارت دوران احمدی نژاد از دوران دفاع مقدس بیشتر بود/ احمدی نژاد تیم نداشت، ناچار به همکاری ...
و همچنین آمادگی تشکیل کابینه را نداشت. انتظارات و توقعات از آقای احمدی نژاد بسیار بالا بود و خود ایشان نیز به این مسئله دامن می زد. در این زمان میان ایشان و مجلس تقابلی وجود داشت. آقای احمدی نژاد دوست داشت نوع تعاملش با مجلس در آن زمان و در دورة بعدی یک طرفه باشد. همة وزرای آقای احمدی نژاد به جز چهار وزیر رفاه، نفت، تعاون و آموزش پرورش از مجلس رأی اعتماد گرفتند. آقای سید مهدی هاشمی برای ...
برجام یعنی تبادل آفتاب با آفتابه
با تبیین فضای جدید ایجاد شده بعد از شکست پلمپ ها اظهار داشت: شهید با کمک یک اکیپ چند نفره از دوستان کار غنی سازی را شروع کردند که در نهایت توانستند آن کارهای بزرگ را انجام دهند و غنی سازی را تا 20 درصد را به ثمر برسانند. وی در رابطه با نظر شهید پیرامون لزوم غنی سازی 20 درصد عنوان کرد: این 20 درصد باعث می شود دست ما در مقابل دشمنی که می خواهد انقلاب را به بیراهه بکشد باز باشد و دشمن در ...
تندرو خواندن نیروهای انقلابی ریشه در نفوذ دشمن دارد/ تئوریزه کردن بی عفتی هدف اصلی غرب است
این امر اهتمام همه جانبه مرجعیت و شخص رهبری در بالندگی و تقویت حوزه های علمیه است. امام جمعه موقت تهران با تأکید بر این که امروزه احساس نیاز بیشتری به قشر روحانیت می رود افزود: روحانی سخنگوی دین است و امروزه به برکت نظام روحانیت و حوزه شاهد شکوفایی استعدادهای درخشانی هستیم که باید در صحنه حضور یابند. وی هویت روحانیت را از سه منظر مورد بحث قرار داد و گفت: نگاه شغلی و نگاه ...
تا برنامه ریزان و مسؤولان اقتصاد مقاومتی را باور نداشته باشند اتفاقی در عرصه عمل رخ نخواهد داد
رایج نظام توقعی بیجا خواهد بود. وی اظهار داشت: همه اندیشمندان و فرهیختگان در حوزه و دانشگاه باید به سمت و سویی حرکت کنند که برای مسؤولان و کارگزاران نظام روشن شود که در جهان پر از دشمن مادامی که ما در جبهه های فرهنگی، سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی خود کفا نباشیم همواره دشمنان گرگ صفت برای ما چنگ و دندان تیز خواهند کرد. امام جمعه موقت کاشان در نتیجه گیری سخنان خود تصریح کرد: وظیفه اصلی اندیشوران حوزوی، دانشگاهی و اهالی رسانه تبیین فرهنگ مقاومتی ملی و انقلابی که از شاخه های آن اقتصاد مقاومتی سرچشمه می گیرد است. ...
وحدت به معنای انسجام و هم گرایی حوزه و دانشگاه است
فرهنگی دیر بازده ولی عمیق است و ظهور و بروزش محسوس نیست. امام جمعه شهرستان آران وبیدگل با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سه موضوع مهم موقعیت فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و شتاب علمی را همیشه مورد تاکید قرار می دهند گفت: این امر بیانگر این نکته مهم است که دیدبان تیزبین انقلاب و نیاز جامعه فرهنگ است. آیت الله سید محمد موسوی یاد آورشد: حوزه فرهنگی در دانشگاه نهادی است که سالم سازی دانشجو ...
فرصت سازی و فرصت سوزی!
زیست عادی برای آحاد ملت ایران خوانده شد! دهه پنجاه اما، دهه ورق خوردن تاریخ ایران گردید. ملت به پا خاست و رهبری مردم با الگوی فرصت سازی از مسیر باور به همه با هم ، نظام سلطنتی و دیکتاتوری را در انقلابی مردمی و از طریق مقاومت ملی و دینی سرنگون کرد. از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، این بار فرصت سازی براساس استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی استقرار یافت. امام رهبر انقلاب اسلامی با شناخت ...
ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی در تولید کالاهای اساسی
باقی نماند، همانگونه که کشورهای توسعه یافته هم در مواقعی با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند. بنابراین باید در نظر داشت، ممکن است در شرایطی ارتباط کشور با دیگر کشورهای جهان دارای فراز و نشیب شود؛ از این رو نباید به چند کشور در حوزه تامین کالاهای اساسی وابستگی مطلق داشت، برای نمونه اگر اکنون ایران با تمام کشورهای دنیا ارتباط خوبی داشته باشد، این احتمال هم وجود دارد که در دوره ای مشکل هایی پدید آید و باید برای آن زمان ها برنامه ریزی کرد. *گروه اطلاع رسانی(مهدی احمدی) **پژوهشم**9370**2002**9131 ...
ماجرای فرار از آذربایجان برای حضور در جبهه های ایران
در گفت وگوی تفصیلی با اسکندر حسین اف مطرح شد؛ اسکندر حسین اف از جمله انقلابیون کشور آذربایجان است. او می گوید: مدت ها برنامه ریزی می کردم تا بتوانم به ایران فرار کنم و در جنگ علیه صدام شرکت کنم. یک ماه بدون حقوق در یک روستای مرزی کار کردم تا فقط بتوانم مرز را شناسایی کنم. به گزارش گروه [...] در گفت وگوی تفصیلی با اسکندر حسین اف مطرح شد؛ اسکندر حسین اف از جمله انقلابیون کشور آذربایجان است. او می گوید: مدت ها برنامه ریزی می کردم تا بتوانم به ایران فرار کنم و در جنگ علیه صدام شرکت کنم. یک ماه بدون حقوق در یک روستای مرزی کار کردم تا فقط بتوانم مرز را شناسایی کنم. به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، اسکندر حسین اف از جمله انقلابیون آذربایجان است که دلی مالامال از عشق خمینی دارد. او برای ما از علاقه شدیدش برای شرکت در جبهه های دفاع مقدس و تلاش هایی که برای فرار از کشور آذربایجان و شرکت در این جنگ داشته گفت. مصاحبه ما با اسکندر حسین اف شنیدنی های زیادی از تاثیرات انقلاب اسلامی بر مردم آذربایجان دارد. دین به انتهای خود رسیده بود من اسکندر حسین اف از جمهوری آذربایجان هستم. تحصیلات متوسطه و دانشگاهی را در آذربایجان گذراندم و برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم آمدم. در ایام پیروزی انقلاب ایران کلاس سوم راهنمایی بودم. ما در شهر جلیل آباد زندگی می کردیم که نزدیک مرزهای ایران است. قبل از انقلاب دین در آذربایجان به انتهای خود رسیده بود. مثلاً شهر ما حدود 130 هزار نفر جمعیت دارد. من از کودکی فقط روخوانی قرآن یاد گرفته بودم. به خاطر همین در شهر من را با تعجب با انگشت به همدیگر نشان می دادند، انگار یک مرجع تقلید دیده اند! یا مثلاً پدرم یک روز در ماه رمضان افطاری می داد و مقید بود که فقط روزه داران در آن شرکت کنند. از جمعیت 130 هزار نفری فقط 30 -40 نفر روزه گرفته بودند که در افطاری شرکت کنند، همه آنها هم پیرزن و پیرمرد بودند. چون من قرآن خوان بودم، همیشه پیش پیرمردها بودم! یادم هست که هر پیرمردی که از دنیا می رفت، بقیه می گفتند یک دین دار دیگر هم رفت و کم کم کل دینداری از بین می رود. بعضی های دیگر هم بودند که می گفتند دین دوباره احیا خواهد شد، دینداری به مو می رسد ولی پاره نمی شود. فقط در ده روز محرم مسلمان می شدند در مدارس و رسانه ها مدام مباحث ضددین مطرح می شد. مارکسیسم و لنینیسم تدریس می شد. تنها چیزی که دین را تا آن زمان نگه داشته بود ده روز اول محرم بود. در این ده روز مردم دوباره مسلمان می شدند. دزد دزدی نمی کرد، مشروب خوار مشروب نمی خورد. ولی دهه عاشورا که تمام می شد دوباره همه کارها شروع می شد. از بس کاریکاتور از آخوندها دیده بودیم، تا اسم آخوند می آمد، یک آدم زشت وحشتناک در ذهنمان می آمد. آخوند را کسی می دانستیم که در قبرستان می نشیند و قرآن می خواند و از مرم پول می گیرد. خلاصه هیچ چیز مثبتی از دین و دینداری و آخوندجماعت در ذهن مردم وجود نداشت. در ابتدا کمونیست ها با انقلاب مخالفت نمی کردند اوایل انقلاب کمونیست ها دشمنی با انقلاب نشان نمی دادند. چون انقلاب از یک طرف ضدغربی بود و از طرف دیگر آنها امید داشتند که به وسیله حزب توده بتوانند انقلاب را مصادره کنند و حکومت را به دست بگیرند. فکر نمی کردند که این انقلاب بتواند روی فکر مردم تأثیر بگذارد. لذا اوایل انقلاب تلویزیون شوروی همه اخبار و مراسمات مربوط به انقلاب مثل ورود امام به ایران را نشان می داد. بنابراین نتیجه ای که حاصل شد این بود که ذهنیت منفی مردم نسبت به روحانیت تغییر کرد. همان آخوندی که سالها تحقیرش می کردند آمده و در کشوری مثل ایران انقلاب کرده و حکومت را به دست گرفته است. مردم با خود می گفتند چطور آخوندی که مرتجع و خرافی است توانسته چنین انقلابی برپا کند و بعد آن را مدیریت کند؟! خود کمونیست ها نفهمیدند که دارند با دست خودشان تبلیغات 70 ساله شان را بر باد می دهند. بعد کم کم متوجه شدند که دارند اشتباه می کنند. لذا شروع کردند به تبلیغات. مثلاً می گفتند که خمینی تربیت شده شوروی است و در تاتارستان روسیه همراه 9 نفر دیگر تربیت شده اند. این هنر کا گ ب است که می تواند حتی مرجع تقلید کمونیست تربیت کند. بعضی دیگر می گفتند که خمینی را انگلیسی ها درست کردند. اختلافات شدیدی درباره ماهیت امام خمینی شکل گرفته بود. من یک کتاب خاطره از آن دعواها دارم. مثلاً یک آخوندی بود که با عصبانیت روی میز می زد و می گفت به قرآن قسم این آدم جاسوس انگلیس است چرا شما نمی فهمید؟ آنها امید داشتند که با برنامه های طولانی مدتشان می توانند ایران را نیز کمونیست کنند و بر آن حکومت کنند، اما حالا می دیدند که برعکس مذهبی های ایران دارند در آذربایجان و شوروی نفوذ می کنند. لذا بعد از انحلال حزب توده ایران که امید داشتند از طریق آن بتوانند بر ایران حکومت کنند، تلویزیون شوروی بمباران تبلیغاتی علیه انقلاب و امام را شروع کرد. آنهایی که مسخره می کردند، مذهبی شدند امام با انقلاب یک روح تازه ای در جامعه آذربایجان دمید. کسانی که تا پیش از این اصل خدا را قبول نداشتند و با من درباره وجود خدا بحث می کردند، حالا مذهبی شده بودند. من بعضی ها را باورم نمی شد که مذهبی بشوند ولی به برکت انقلاب مذهبی شدند. به نظر من این از کرامت امام بود که توانست تصرف روحی در افراد انجام دهد. از این افرادی که با انقلاب ایران متحول شدند تعداد بسیاری وجود دارد. یکی از رفقای ما که الان هم مشغول فعالیت های انقلابی است، قبل از انقلاب ما را به خاطر فعالیت های مذهبی مسخره و تحقیر می کرد. وقتی می دید که من دو سه نفر را جمع کردم و برایشان درباره دین حرف می زنم، می آمد و مسخره بازی می کرد تا نگذارد من حرفم را بزنم. اما همین آدم در اثر نفس قدسی حضرت امام ره متحول شد و الان یک فرد انقلابی است. مخفیانه برنامه های رادیوهای ایران را پیاده می کردیم ما برنامه های مذهبی، سخنرانی ها و خطبه های نماز جمعه رادیو آستارا یا رادیو به یله سوار را ضبط می کردیم و بعد پیاده می کردیم. شب ها ده پانزده نفر مخفیانه جمع می شدیم و مطالب رادیو را پیاده می کردیم. دولت کمونیست اگر از فعالیت های ما مطلع می شد، اذیتمان می کرد. قبل از هسته ما در جلیل آباد، هسته اولیه انقلابیون در نارداران باکو شکل گرفته بود. آنها برای ما ضبط صوت های قوی می آوردند تا بتوانیم برنامه ها را راحت تر ضبط و پیاده کنیم. هفته ای یک بار نیز می آمدند و نوارها و پیاده شده ها را می بردند و در شهرهای مختلف توزیع می کردند. این هسته ها تقریباً در همه شهرهای آذربایجان ایجاد شده بود. یک خاطره طنز هم در این رابطه تعریف کنم. یکی از رفقای ما تعریف می کرد که من نماز جمعه آقای ملکوتی در تبریز را ضبط و پیاده می کردم. وقتی برای مردم صحبت می کردم عیناً حرف های آیت الله ملکوتی را تکرار می کردم. مثلاً آقای ملکوتی مثلاً خطاب به اداره گاز هم حرفی می زد، من در آذربایجان هم همان حرف را عیناً تکرار می کردم؛ مردم نمی فهمیدند چه می گویم، خودم هم نمی فهمیدم ولی می گفتم! دانشجوی یمنی، مبلغ انقلاب ایران در آذربایجان مرحوم حاج علی اکرام اف که رهبر انقلابیون آذربایجان بود تعریف می کرد که در امامزاده ای که در نارداران مدفون است و معروف است که ایشان خواهر حضرت معصومه س است، بعضی ها از باکو به زیارت می آمدند. یک دانشجوی خارجی پزشکی هر هفته به زیارت می آمد. دانشجوها روسی صحبت می کردند. یکی از رفقای ما که روسی بلد بود با او صحبت کرده بود و متوجه شده بود یمنی و شیعه است. با او رفیق شده بود و بعد از مدتی آن فرد یمنی شروع کرده بود مباحثی درباره اسلام و جهان اسلام و نهضت حضرت امام ره مطرح کردن. در آن مقطع امام هنوز در فرانسه بود و به ایران نیامده بود. گویا فرد بسیار آگاهی بوده است و حوادث را پیش بینی می کرده است. می گفت این دانشجوی یمنی همه اخبار را برای ما می گفت و ما بچه های روستا را جمع می کردیم و به حرف های او گوش می دادیم. ما هم آنلاین از طریق تلویزیون و رادیو اخبار انقلاب را گوش می کردیم. مثلا وقتی امام می خواست از پاریس به تهران بیاید به ما گفت نماز بخوانید و دعای توسل بخوانید تا امام به سلامتی به تهران برسد. چون احتمال دارد هواپیما را منفجر کنند. با امثال شما در جای دیگر صحبت می کنم یک روحانی نسبتا باسوادی به نام شیخ محمد ابراهیمی در منطقه ما بود که قدری هم محتاط بود. او از آیت الله شریعتمداری عدول کرده بود و مقلد امام شده بود. من با ایشان فامیل شده بودم و با من راحت تر صحبت می کرد. روزی با ایشان تنها بودم. گفتم رفتم باکو و در آنجا مراسم چهلم حضرت امام برگزار شده بود. شیخ الله شکور پاشازاده که روحانی حکومت و رییس اداره دینی قفقاز بود سخنرانی می کرد و حرف خیلی مهمی زد. گفت من یک رازی که به هیچکس نگفتم می خواهم به شما بگویم. من از وقتی امام را شناختم از ایشان تقلید می کنم. الله شکور پاشازاده این را که گفتم شیخ خندید و گفت یک خاطره هم من برای تو تعریف کنم. چند سال قبل همین جا نشسته بودم که الله شکور پاشازاده آمد و گفت آمدم به تو سر بزنم. ولی من می دانستم که یک کاری دارد. پاشازاده گفت شیخ شنیدم اسم او را می برید. گفتم او کیست؟ گفت آیت الله خمینی. گفتم چه اشکالی دارد؟ گفت شما گفتید که او مرجع تقلید است. گفتم بله. گفت مرجع تقلید نیست، مجتهد هم نیست! گفتم مجتهد بودن را شما می توانی تشخیص بدهی یا من؟ گفت او اجتهاد هم داشته باشد از بین رفته است. گفتم چرا؟ گفت او تا حالا چند هزار زن حامله اعدام کرده! گفتم که من 50 سال است که این تبلیغات کمونیست ها را می شنوم و این حرف ها برایم تازگی ندارد. حرف حساب شما چیست؟ بعد گفت شیخ من شما را دوست دارم. الان حکومت روی شما حساس شده و می دانند که شما دارید چه کار می کنید. می خواست که من از کارهایم در دفاع از امام دست بردارم. آخرش گفت من به شما احترام می گذارم وگرنه با امثال شما در جای دیگر صحبت می کنم. منظور از جای دیگر زیرزمین کا گ ب است که شکنجه گاه کمونیست ها بود. گفتم ممنون که به من احترام می گذاری ولی بدان که روزی که قرار است من در قبر بخوابم، چه بهتر که با شهادت در قبر بخوابم. بکشید ما را در باکو معروف شده بود بزرگان انقلاب مثل شهید مطهری و شهید بهشتی که ترور شدند، در باکو جداگانه مراسم برگزار شد. سخنان امام درباره آنها سریعا در فضای جامعه پخش می شد. مثلا بهشتی یک ملت بود خیلی معروف شد. بکشید ما را هم خیلی معروف شده بود. این تعابیر امام باعث می شد که ما بخاطر این ترورها نسبت به ادامه انقلاب ناامید نشویم. ماجرای کمک های مردمی آذربایجان به جبهه های ایران جنگ ایران و عراق خیلی در آذربایجان پیگیری می شد. تک تک عملیات ها و نتایج آن تحلیل و بررسی می شد. به وصیت نامه ها و خاطرات شهدا خیلی پرداخته می شد. حاج علی اکرام اف در باکو مخفیانه با کنسول ایران اطلاعات و کتابهایی در این زمینه ردوبدل می کردند. شنیده بودند که در جبهه ها دوربین فیلم برداری احتیاج است. از بین مردم پول جمع کرده بودند تا صد تا دوربین بخرند اما آقای احد قضایی که آن موقع کنسول ایران در باکو بود گفته بود که پول را بدهید و نیاز نیست خود دوربین را بخرید. متدینین و حزب اللهی ها نسبت به جبهه های ایران احساس دغدغه می کردند و برای رفع نیاز جبهه ها کمک جمع می کردند. هرکاری کردم تا بتوانم در جبهه های ایران شرکت کنم من مدت ها برنامه ریزی می کردم تا بتوانم به ایران فرار کنم و در جنگ علیه صدام شرکت کنم. یک روستای مرزی بود که یک شرکت ساختمان سازی در آن مشغول بود. من بدون اینکه حقوق بگیرم یک ماه تمام هر روز صبح به آن روستا می رفتم و تا شب کار می کردم. ولی هدفم تنها شناسایی مرز و چگونگی فرار از آن بود. مرز به شدت آهنین و غیرقابل نفوذ بود. یک سیم خاردار بلند بود، بعدش یک منطقه ای بود که هر روز با شن و ماسه آنجا را شانه می کردند، به طوری که یک گنجشک هم پایش را آنجا می گذاشت مشخص بود. بعد از آن یک سیم خاردار دیگر بود، بعدش یک سیم خاردار دیگر. همه این ها را که رد می کردیم تازه پادگان های مرزبانی شروع می شد و به سربازان روسی با آن سگ های معروف شان می رسیدیم. در آن زمان نتوانستم از مرز رد بشوم. بعد به سربازی رفتم. سربازی ام در جایی بود که چتربازانی را برای جنگ افغانستان تربیت می کردند. من در قسمت ساختمان سازی بودم و نمی گذاشتند به قسمت چتربازان بروم. کلی پول جمع کردم و با آشنابازی بالاخره توانستم به قسمت چتربازان بروم. هدفم این بود که با چتربازها به افغانستان بروم و از آنجا فرار کنم و به ایران بیایم و در جنگ شرکت کنم. چون شنیده بودم که ایران و افغانستان مرز آنچنانی ندارد. شانس من تا اینکه به قسمت چتربازان رسیدم، ارسال چترباز به افغانستان کلا تعطیل شد. خلاصه اینکه علیرغم تلاش و علاقه بسیار نتوانستم به ایران بیایم. خیلی تحت تاثیر خاطرات شهدا و قضایایی که از جبهه ها تعریف می کردند بودم و می خواستم خودم هم آن را تجربه کنم. شهدای ایران بین حزب اللهی و انقلابی ها خیلی محبوب بودند. خاطرات شهدا را برای همدیگر تعریف می کردند. شاید کمتر از شما ایرانی ها خاطره از شهدا نشنیده بودیم. مردم تبلیغات کمونیست ها را دروغ می دانستند رسانه های شوروی در جنگ از صدام حمایت می کردند ولی ما رادیو تبریز و رادیو آستارا و... را گوش می کردیم. رسانه های شوروی می گفتند که آیت الله خمینی می خواهد کربلا را به کشور خودش ملحق کند. این تبلیغات روی مردم عادی بی تاثیر نبود ولی اواخر عمر شوروی کار به جایی رسیده بود که هرچی حکومت می گفت مردم می گفتند دروغ است. حزب اللهی های باکو به نیت زیارت به سفارت ایران می رفتند! واقعا هم دروغ های شاخداری می گفتند. یک رفیقی داشتیم که می گفت من میخواهم به نیت زیارت بروم سفارت ایران در باکو را ببینم. یعنی ایران تا این حد مقدس بود برای حزب اللهی های آذربایجان. می گفت رفتم دیدم عکس امام و عکس هایی درباره انقلاب روی سفارت کشیده شده. دیدم که انگار نگاه کردن آزاد است و خیلی خوشحال شدم و داشتم به عکس ها نگاه می کردم که یک نفر آمد و عکس امام را نشان داد و گفت این را می شناسی؟ گفتم بله. گفت میدانی هر روز یک دختر 15 ساله ترک را پیشش می برند؟ گفتم گوش من از این دروغ ها پر است. تا مرزهای شوروی سرجایش بود هیچ ارتباط مستقیمی با ایران نداشتیم. آن اواخر عمر شوروی یک ذره فضا باز شده بود و ارتباطاتی با کنسولگری ایران داشتیم. مثلا نمایشگاه کتاب برگزار می کردند و به ما می گفتند اگر از کتابی خوش تان آمد یواشکی و خیلی خونسرد بردارید و ببرید! کتاب های مذهبی مثل کتب شهید مطهری را می آوردند. یکی از دوستان مان بیش از 200 کتاب از نمایشگاه آورده بود و یک کتابخانه راه انداخته بود. کتاب ها هم البته فارسی بود و ترجمه نشده بود ولی ما از بس با رادیوهای ایران مانوس بودیم، تقریبا فارسی را می فهمیدیم. به خاطر انقلاب به زبان فارسی هم علاقه پیدا کرده بودیم. الان کسی را می شناسم که درس زبان فارسی را نخوانده بود ولی با همین رادیو گوش کردن ها و پیاده کردن سخنرانی ها الان مترجم زبان فارسی شده است. می ترسیدیم که بعد از امام چه خواهد شد؟ برای رحلت امام مراسمات خیلی مفصلی حداقل در 20 شهر آذربایجان برگزار شد. در نارداران باکو هفت روز مراسم برگزار شد که از نقاط مختلف آذربایجان در آن شرکت می کردند. متدینین هم غم عجیبی داشتند و هم یاس و ترس زیادی. می گفتند که بعد از امام سرنوشت انقلاب چه خواهد شد و آیا کسی هست که بتواند مسئولیت این انقلاب را به خوبی به دوش بکشد؟ بعد که آیت الله خامنه ای به رهبری رسیدند و فرمایشات امام درباره ایشان منتشر شد، همه به یک آرامشی رسیدند. می گفتند اگر امام تایید کردند دیگر تمام است. آرم جمهوری اسلامی روی سنگ قبرها حزب اللهی های آذربایجان خیلی دوست داشتند به انقلابی های ایران نشان دهند که ما هم انقلابی هستیم و در کنار شماییم. مثلا وصیت می کردند که روی سنگ قبرشان آرم جمهوری اسلامی حک شود که اگر بعدها مرز باز شد و ایرانی ها به اینجا آمدند ببینند که ما هم طرفدار انقلاب بودیم و با عشق این نظام از دنیا رفتیم. الان کلی سنگ قبر هست که آرم جمهوری اسلامی روی آن نقش بسته است. تو را اینجا فرستادیم آدم بشوی، خمینی را تبلیغ می کنی؟ حاج علی اکرام اف عاشق امام و انقلاب بود. تا حالا من هیچ آذربایجانی را به اندازه ایشان عاشق انقلاب نیافتم. ایشان سه بار به خاطر فعالیت های انقلابی به زندان رفتند. ایشان در زندان مسجد ساخته بود و حدود 200 تا 250 نفر در نماز جماعت آن شرکت می کردند. بعد از نماز جماعت هم تکبیر می گفتند و به نفع انقلاب ایران شعار می دادند. یکی از هم بندان ایشان تعریف می کرد که بخاطر همین کلی از مقامات عالیرتبه به زندان آمده بودند. همه زندانیان را به صف کردند و گفتند اکرام علی اف بیاید جلو. رفت جلو. یکی از مقامات گفت ما تو را اینجا فرستادیم آدم بشوی، آنوقت خمینی را تبلیغ می کنی؟ بعد به حضرت امام توهین کرد. توهین او تمام شده و نشده، اکرام علی اف شروع کرد فحش دادن به حیدر علی اف رییس جمهور آذربایجان. بعد شب آمدند و او را به انفرادی بردند. زمستان باکو خیلی سرد است. داخل سلول آب ریخته بودند و ایشان تا زانو داخل آب بود. از بالا هم لوله فاضلاب را سوراخ کرده بودند تا آب آن به سر و صورت اکرام علی اف بریزد. پتو هم نداده بودند. در سلول یک سوراخی داشت که اکرام علی اف از آنجا اذان می گفت و هر یک ساعت شروع می کرد به شعار دادن: الله اکبر، خمینی رهبر، مرگ بر آمریکا، مرگ بر حیدر علی اف. می آمدند و حسابی کتکش می زدند و یک ساعت بعد دوباره شروع می کرد به شعار دادن. 17روز تمام اینگونه سپری شد. حیدر علی اف گفته بود که انقدر در این شرایط نگهش دارید تا بمیرد. تا اینکه گویا مقام معظم رهبری مقامات آذربایجان را تهدید کرده بود و آنها مجبور شدند ایشان را آزاد کنند. حاج علی اکرام اف بعد از آن دوره زندان به انواع و اقسام بیماری ها مبتلا شد. حاج علی اکرام اف می خواستم بمیرم و توهین به امام را نشنوم یکی از رفقا تعریف می کرد که در زندان بودم و دست هایم بسته بود و افسر زندان شروع کرد توهین به امام خمینی. می دانستم که اگر به سمتش بروم بقیه افسرها هم می ریزند سرم و تا می خورم کتکم می زنند. عقب عقب رفتم و خودم را محکم به پنجره کوبیدم تا از پنجره به پایین بیفتم تا بمیرم و توهین به امام را نشنوم. Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...