سایر منابع:
سایر خبرها
اگر موضوع علمی فعل خدا باشد، پس آن علم دینی است
طباطبائی دارد. علامه در میدان وسیعی صاحب فکر و اثر است، اما جلوه اول او در مباحث قرآنی است. اگر آثار او را به دو دسته تقسیم کنیم، باید تفسیر المیزان را یک سمت و بقیه آثار را سمت دیگر بگذاریم. حداد عادل بیان کرد: قرآن شناسنامه امت اسلامی و سند هویت ماست. تعریف ما به عنوان امت به قرآن برمی گردد. قرآن جهان بینی و نقشه راه ما در عمل و نظر است. براین اساس، همه علوم ما باید قرآنی باشد، به ...
فمینیسم اسلامی، کنش فمینیستی در پارادایم اسلامی/ در بررسی فمینیسم اسلامی باید به قرآن پژوهی و تراث پژوهی ...
پردازش های روش شناختی، پردازش مبنایی از اخلاق، الهیات و انسان شناسی فلسفی برای یک روش شناسی فمینیست اسلامی مطابق تعبیری که حسن به کار می برد، دانست و اضافه کرد: حسن مانند ودود بر قرآن تمرکز می کند و مانند اکثر نویسندگان منسوب به فمینیسم اسلامی اجتهاد را لازم می داند و می گوید که مسلمان بودن برای او تجدید ندای مدرنیست های مسلمان است مبنی بر این که به قرآن برگردید و با اجتهاد به پیش بروید. او ...
از تحول تا توقف کارگروه علوم سیاسی در دولت یازدهم
رشته را اسلامی کنیم؟ به این منظور، چهار هدف را مشخص کردیم. اول، اسلامی سازی صحیح رشته ی علوم سیاسی؛ یعنی علم سیاسی را براساس مبانی معرفتی، هستی شناسی، انسان شناسی و روش شناسی اسلامی تعریف کنیم، زیرا آنچه تا به امروز خوانده ایم، براساس مبانی معرفتی مادی گرایانه ی غرب بوده است. دوم، بومی سازی. باید مسائلی را که واقعاً مورد نیاز جامعه ی ماست و کاربرد دارد، مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم. سوم، کاربردی ...
محسنی:تمدن نیاز ضروری نیست - رهدار:مدینه النبی نطفه تمدن اسلامی است
انسان است. مانع اساسی و آخرین مانعی که از سر راه می رود، مانع نفس است. مانعی که نسبت به نفس ضعیف تر است اما خیلی ظهور و بروز دارد یعنی قادر است انسان را وسوسه کند، شیطان است. مانعی که از شیطان ضعیف تر است در مانعیت از شیطان ضعیف تر است اما به دلیل اینکه قرین و همنشین انسان است و با انسان همزاد و در اجتماع انسانی است، در مقام حاکمیت قرار می گیرد طاغوت است. این از حیث تأثیرگذاری خطرناک تر ...
دانشگاه زیر ذره بین علوم اجتماعی
می دهد. واقعیت این است که این تلطیف معنوی و اخلاقی کردن ها راه به جایی نخواهد برد. دکتر فراستخواه مسائل را اخلاقی بیان می کنند اما باید گفت که مسائل بسیار رنج آور تر از آن چیزی است که ایشان مطرح می کنند. پیشنهاد من به دکتر فراستخواه این است که با این دهشتناک بودن کنار بیاییم و جرأت کنیم به فاجعه نگاه کنیم. بازار آزاد از ما می خواهد که اخلاق رواقی داشته باشیم. یعنی واقعیت ها را ...
علوم انسانی اسلامی تولیدپذیر است؟
فعالیت ها را تولید علم به مقتضای شرایط امروز گذاشت... شما نباید از شرح منظومه مرحوم سبزواری انتظار داشته باشید که انسان را قادر کند که یک کارخانه بسازد. *چنین انتظاری نداریم، انتظار از شما این است که بفرمایید چگونه باید علوم انسانی ای داشته باشیم که انسان را به سمت حیات طیبه سوق بدهد و برای معضلات پیچیده و فراوان زندگی او راه حل های علمی ارائه دهد.چطور امثال ماکس وبر یا آدام اسمیت ...
بررسی مراحل حرکت به سمت اسلامی سازی علوم انسانی
می شود. ژولین فروند می گوید: علوم انسانی، معارفی است که موضوع آنها فعالیت های مختلف بشر است که متضمن روابط افراد بشر با یکدیگر و روابط این افراد با اشیا و نیز آثار و نهادها و مناسبات ناشی از آنهاست. این دسته از علوم انسانی را علوم رفتاری و اجتماعی می نامند. این دسته از علوم انسانی اولاً نظام مند هستند، ثانیاً در مقام داوری از روش تجربی و غیرتجربی بهره می برند و ثالثاً موضوعش انسان ...
چگونگی حضور ادبیات در ساختار سینما با توجه به ساختار ادبی سینمای ایران
دستمایه قرار می گیرد و خودآگاه یا ناخودآگاه از جهاتی تغییر می کند. 3. قیاس: وقتی فیلم، رویداد و ماجرای اثری را از نظر بیانی دستکاری می کند، جلو می برد یا زمینه ی اصل آن را تغییر می دهد. قیاس، چیزی بیش از تغییر صحنه یا پایان بندی است، بلکه کل داستان تغییر می کند تا آن جا که فقط اندکی از اثر اولیه باقی می ماند و قابلِ ردیابی و تشخیص است. این همان چیزی است که با مفهوم قطع کردن در اقتباس از آن نام ...
تحول در علوم انسانی با توسعه علوم میان رشته ای ممکن است
قرآنی می تواند روش های تربیتی و اقتصادی و سیاسی و ... جدید ایجاد کند. پاسخگویی قرآن به همه سؤالات رئیس دانشگاه عالی قرآن و حدیث با اشاره به تاکید رهبری به مسئله تحول در علوم انسانی که راه آن هم همین تفسیر میان رشته ای است عنوان کرد: قرآن پاسخگوی نیازهای جدید هست اما روش های جدیدی هم دارد که سها به آن توجه نکرده و اگر به شیوه شهید صدر این کار را بکنیم علاوه بر پاسخگویی گامی به سمت ...
به یاد دهه شصت: زندگی دراماتیک
...، عموم انسان ها مرگ را بسیار نزدیک احساس می کنند. به عبارت دیگر مناسبات متداول و جاری زندگی مادی و روزمره در شرایط دراماتیک از مرتبه مادی به در می رود و واجد معنایی می شود و از این رو زندگی رنگ و چهره دیگری به خود می گیرد. اگر در شرایط غیردراماتیک عقل حسابگر و منطق است که زمان زندگی آدمیان را به دست گرفته است در شرایط دراماتیک بیش از عقل، احساس و شاید بهتر باشد بگوییم دل است که بر ...
از خانه به دوشی خوابگاه نشینان تا صابون بانک برتن دانشگاه!
مشاوران در خوابگاه حضور مستمر داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه باید با دقت بیشتری به این مسئله پرداخت، افزود: متاسفانه این مشکل به دوره دبیرستان نیز برمی گردد. عوامل مختلف همچون دوری از خانواده ها و ورود به شهری دیگر با فرهنگ متفاوت، همچنین امکانات کم خوابگاه ها همه دست به دست هم داده و اختلالات روانی را باعث می شوند، اما این آسیب ها در تعداد محدود طبیعی است و تنها مختص دانشگاه نیست ...
روزنامه های شنبه
کاندیدا شود، به نقل از صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نوشت: بسیاری از روش های روحانی مورد تایید بنده نیست.. باید این گونه وارد صحنه 96 شد که آیا روحانی می خواهد رئیس جمهور شود یا نه و آیا اصلاح طلبان مجددا از وی حمایت خواهند کرد؟ شاید بهتر باشد که روحانی اعلام کند که من رسالتی داشتم به نام برجام که آن را انجام دادم بنابراین در تکلیفی که مردم بر عهده من گذاشتند موفق بودم و دیگر علاقه ...
تفسیر و تأویل امانت در تفاسیر روایی شیعه
روی زمین، یعنی انبیاء و ائمّه(ع) سپرده شده است. 2 اختیار. 3 عقل. 4 اعضای بدن انسان. 5 امانت هایی که مردم از یکدیگر می گیرند و وفای به عهدها. 6 معرفت خداوند. 7 واجبات و تکالیف شرعی همچون نماز، روزه و دیگر اوامر و نواهی الهی. خلاصه برخی از این تفاسیر بیان می شود. علاّمه در معنای امانت می گوید: امانت چیزی است که نزد شخص دیگری به ودیعه می سپارند تا او آن را برایشان حفظ کند و بعداً به آنها ...
محسنی:اسلام بنای تمدن سازی ندارد - رهدار:اسلام با تمدن محقق می شود
و آموزه هایی که انبیا داشته اند دوره بعدی دوره عصر غیبت و دوره ای است که به ظاهر انبیا و ائمه، حضور فیزیکی در این عالم ندارند ولی انسان ها با آن دو دوره ای که گذشته، از آثار انبیا و ائمه آن قدر بهره مند هستند که می توان گفت دوره غیبت دوره تجلی گاه عقل و اختیار انسان جمعی است که با توجه به آن آموزه ها می تواند راهش را در نسبت با آن تعالیم الهی پیدا کند و مشی کند. البته در ...
خردگرایی و امامت انتخابی در اندیشه سیاسی معتزله
چکیده از میان جریان های فکری تمدن اسلامی، معتزلیان در خردگرایی بسی نامدارترند. بنیاد اندیشه معتزله، که به اهل العدل و التوحید نیز شناخته شده اند، بر اعتبار عقل و تقدم آن بر نقل و سمع استوار است. تأکید معتزله بر جایگاه و نقش عقل و تقدم آن بر نقل، با دیدگاه آنان در مورد اختیار و آزادی انسان پیوندی نزدیک دارد. اندیشه اختیار به همراه اصل امربه معروف و نهی از منکر، دستاوردها و نتایج روشنی ...
تاریخچه نوروتئولوژی
میان ذهن و پدیده های دینی نداشته است. پس از ریشه دواندن مکتب پروتستان، در غرب مارتین لوتر اولین گام را در این حوزه برداشت. اساس کار لوتر وابسته کردن دین به خود شخص به جای وابسته کردن آن به قوانین کلیسا بود. پس از لوتر، دسیدریوس اراسموس مناظراتی را که با لوتر در رابطه با اراده آزاد و مرکزیت انسان در آفرینش خداوند داشت، به تحریر درآورد که انتشار این مناظرات، نظریه های فلسفی بسیاری را در ...
مسئولیت اجتماعی علم و مسئله آپاراتوس
دانشگاه علم آموزی و علم ورزی است و مشروعیتش مسئولیت اجتماعی دانش، تأثیر دانش در تحول اجتماعی، سهم دانشگاه در توسعه و رفاه بشر، پایداری زیست بوم، فهم سفارش های خاموش اجتماعی و پی جویی رهایی انسانی... . دو سنت مهم در دانشگاه غیر قابل تفکیک اند: سنت عقل گرایی و تعمیم های تا حد امکان عینی و جهان روا و سنت انسان گرایی و تعهدات فرهنگی و اجتماعی محلی و ملی و جهانی. با این مفروضات، رسالت مرکزی دانشگاه ...
اجتهاد تمدن ساز مولد علم در ساحت علوم اسلامی است/ اجتهادی برای تحقق تمدن نوین اسلامی
حقیقت این مبانی در ابواب مختلف پخش شده و در حال حاضر باب مجزا مختص به خود را ندارد. با این تعریف از فقه و استنباط منظومه ای همه این مبانی در فقه با ابعاد مختلفش و با نگاهی متفاوت در باب دیگر وجود دارد اما انسان می تواند با ایجاد برش هایی موضوعی بابی نوین در فقه تحت عنوان تزئین ایجاد کند. رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که برش های ایجاد شده به منظور حل یک مسأله در مبانی اصول و ...
دولت بدون عشق شکست می خورد
...> لیبرالیسم در مرکزِ خود، در برابر القای مفاهیم بحث برانگیز از خوبی یا خیر به شهروندان، مقاومت می کند. نوسباوم به پیروی از رالز معتقد است که در جامعه ای مقبول، اصول سیاسی نمی توانند بر آموزه های اخلاقی یا متافیزیکیِ فراگیری مبتنی شوند که ادعاهایی مطرح می سازند دربارۀ اینکه انسان ها چگونه باید زندگی کنند. در دولتی تکثرگرا، دیدگاه های متفاوت به زندگیِ خوب باید در کنار هم وجود داشته باشند و به زندگیِ ...
رضایت ناشران حوزه تاریخ از فضای شهرآفتاب/ تب و تاب کتاب های تاریخی در نمایشگاه کتاب بیست و نهم
سپری نکردند اما ناشرانی مانند ققنوس، ثالث، مرکز، بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه که کتاب هایی در حوزه ادبیات، سیاست و علوم اجتماعی نیز عرضه کردند، از مراجعان بیشتری برخوردار شدند. پژوهشکده تاریخ اسلام کتاب های چاپ نخست زندگی، آثار و اندیشه های تاریخ نگارانه دکتر عبدالرحیم حائری ، مقدمه ای بر تاریخ نگاری و جغرافیا و تاریخ (پیوند مرزها) را در غرفه خود عرضه کرد. انتشارات توس (جوانه ...
فرهنگ در رسانه
....او با اشاره به این که تمام فعالیت ها در تهران متمرکز است، توضیح می دهد: ناشران شهرستان ها به بودجه وصل نیستند. از سوی دیگر برنامه هایی مانند پایتخت کتاب باید به صورت حرفه ای برگزار شود. به طور مثال بسیاری از استان ها به منظور برگزاری چنین رویدادهایی حتی زمین در اختیار مسئولان ارشاد آن استان قرار می دهند اما آنها نمی دانند چگونه از چنین امکاناتی بهره ببرند. به جز چند استان محدود که قدرت اجرایی در ...
مبانی تحکیم خانواده را جدی بگیریم
دینی دلبستگی ها را بیش از پیش افزایش داد، زیرا مبانی اخلاقی، روابط متقابل را تعریف می کند. به نظر می رسد در شکل گیری خانواده،تفاوت چندانی میان جامعه غربی و جامعه اسلامی وجود نداشته باشد، زیرا به هر حال در هر دو جامعه، خانواده با یک قرارداد شکل می گیرد، و بیشترین تفاوت آنها به اهداف ازدواج باز می گردد. بله، اما این اهداف در پله ای عقب تر به باورهای انسان باز می گردد و آن باورها ...
دانش مدیریت جامعه - بعضی علوم انسانی اسلامی را بد فهم کرده اند
.... با این حال، ما قائل به وجود یک گستره و قلمرو مشترک میان این دو علم البته بر اساس دو جهان بینی متفاوت هستیم. بنابراین، تصور نشود که منابع علوم انسانی سکولار یا روش های آن در علوم انسانی اسلامی یکسره کنار گذاشته خواهد شد. خیر؛ از همه منابع و روش ها به فراخور قابلیت و کارکردی که دارند، البته در ذیل جهان بینی و هسته سخت علوم انسانی اسلامی، بهره گیری خواهد شد. وجود هسته سخت در علوم انسانی اسلامی ...
امکان های مقدر و خوانش های روشنفکرانه
به گزارش صدای ایران، دکتر محمدجواد غلامرضاکاشی در وبلاگ زاویه دید نوشت: امروز در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، مجالی دست داد تا همراه با دکتر داوود فیرحی و دکتر منوچهری، در باره علامه نائینی گفتگو کنیم. بهانه جلسه، کتاب دکتر فیرحی با نام آستانه ی تجدد بود. این کتاب فی الواقع، شرح و حاشیه نویسی هایی بر رساله تنبیه الامه و تنزیه مله است. خود ایشان اظهار داشتند در این اثر تحت ...
مناسبات فرهنگی ایران و جهان عرب
ادبیات و زبان های خارجی علامه طباطبایی و استادان دانشگاه های کشورهای الجزایر، بلغارستان، عراق، تونس، قطر و لبنان تشکیل شد. **اندیشه و تجربه روزنامه نگاری محمدحسنین هیکل - احمد عبدالجبار رئیس دانشکده علوم سیاسی بغداد درباره شخصیت محمدحسنین هیکل، گفت: این روزنامه نگار به کار نهادی و ریشه ای اعتقاد داشت و آن را به عنوان یک راهبرد شفاف و گویا می دانست، به همین دلیل می توان وی را از ...
بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی و جایگاه فقه در این فرآیند
نمی آید، به این تصور کشانده می شویم که از اساس منکر امکان اسلامی کردن علوم گردیم. ایده اسلامی کردن علوم همان طور که اشاره شد در نتیجه آشتی دادن علم با دین و رفع غفلت از جایگاه عقل در هندسه معرفت دینی و برطرف کردن بیگانگی و فاصله ای که به نادرست میان علم و دین برقرارشده، حاصل می آید؛ نه آنکه از روش تجربی دست برداشته و سازوکار کاملاً جدید و بدیعی برای علوم طبیعی پیشنهاد شود. حقیقت آن است ...
پرسشهای دانشجویان در اولین دیدار رسمی با رهبر انقلاب
و منکر را بشناسید. واقعاً باید بدانید این منکر است. بعضی گفته اند که باید احتمال تأثیر وجود داشته باشد. من میگویم احتمال تأثیر همه جا قطعی است؛ مگر در نزد حکومتهای قلدر، قدرتمندان و سلاطین. آنهایند که البته حرف حساب به گوششان فرو نمیرود و اثر نمیکند؛ اما برای مردم چرا. برای مردم، حرف اثر دارد. بنابراین، پاسخ من این شد که بهترین روش برای شما که از من سؤال کردید، زبان است. ** با توجّه به ...
فراخوان پاسخ به 20 شبهه منطق علوم انسانی اسلامی
مواجهات و مشاهدات عینی و میدانی ایجاد شده، نه مباحث نظری و فلسفی و قیاسی . ابتدا در اثر حضور محققان در جهان انسانی، آن ها به مساله هایی تنبّه و آگاهی یافته و به دنبال حل آن ها روان شده، سپس برای علمی که شکل گرفته، مبادی فلسفی نگاشته اند و موضوع و روش و غایت آن را مشخص کرده اند. اشکال ششم ایده مبدئیت مبادی فلسفی در تولید علوم انسانیِ اسلامی، با این اشکال نیز روبه رو است که آنچه ...
آیت الله سید محمد کاظم یزدی(ره)چگونه طلبه شد
مجلس بیاییم حرف قشنگی است، اما در نهایت خرجت من استبدادٍ سیئ إلی فوق استبداد أسوء إلی دیکتاتوریة تعیسة یعنی منجر به یک دیکتاتوری بدتر شد و مرحوم سید با فراست این را دیده بود که کار به کجا می کشد. *تیزهوشی سید یزدی حکایت جالبی برایتان نقل کنم .پدرم می گفتند؛ آنقدر سید را اذیت می کردند شخصی دنبال او راه افتاده بود که سید فقیری هست که قصد ازدواج دارد، آیا اجازه داریم از سهم امام ...
خاطره ای عبرت آموز از شهید برونسی/ ملی گراها ملی گرایی را از شهدا بیاموزند
...، به وقت عصبانیت یا تحقیر شدن، عملکرد معمولی خود را حفظ می کنند تا مشتری به هر ترتیب از فروشگاه، راضی بیرون برود، و برای خرید بعدی باز گردد. در این شرایط، غفلت می شود که این، انسان است که باید احساسات خود را کنترل کند و آستانه های این کنترل در مورد انسان، متفاوت از ماشین های قابل برنامه ریزی است. کنترل مفرط احساسات، رفته رفته پرخاش ها را متوجه خود فرد می کند، و این، زمینه را برای زنجیره ای ...