سایر خبرها
مایکروسافت چگونه با عرضه رایگان نرم افزار پول بیشتری کسب خواهد کرد؟
نیز به کار خواهد بست. به عنوان مثال در خصوص سرفیس پرو 3، ادغام و وابستگی این تبلت به نرم افزار وان نوت نهایتا باعث افزایش میزان استفاده از این نرم افزار شد. کورتانا نیز با هماهنگی موجود با بینگ سعی می کند اعتیاد کاربران به استفاده از خدمات گوگل را کاهش دهد. در صورتی که شما از کاربران کورتانا باشید، کاربر بینگ نیز خواهید شد. Caposella معتقد است ویندوز 10 گامی مهم برای ...
این شکلک چرا از فیسبوک حذف شد؟
...:پس از آن که معترضان علیه شکلک آدم چاق کمپین تشکیل داده و امضا جمع آوری کردند، فیسبوک تصمیم گرفت آن را برای همیشه از لیست شکلک هایش حذف کند. فیسبوک دارای مجموعه ای از صورتک ها، شکلک ها و اموجی ها (smilies or emojis) می باشد که از آن ها می توان برای نشان دادن حالت(mood) افراد و یا تنها برای تنوع بخشیدن به یک مکالمه کسالت بار استفاده نمود. اموجی ها در واقع تصاویر مفهومی و صورتک ...
آموزش نیروهای مخالف به اصطلاح 'میانه رو' سوری توسط نظامیان انگلیسی
حمایت می کند، مدعی شد: این فعالیت های نزدیک ومو ثر نیروهای ائتلاف و هماهنگ با عراق و مقامات حکومت خودمختار کردستان باعث گردیده است تا به حد زیادی از پیشرفت های داعش کاسته شود. فالون با تاکید بر ضرورت شکست همزمان داعش در عراق و سوریه، خاطر نشان ساخت: حملات هوایی ائتلاف در سوریه ، باعث آزادی شهر کوبانی از دست نیروهای داعش و اختلال در امور تدارکاتی این گروه شده است. وی افزود: با این حال شکست ...
مقایسه کیا اسپورتیج و میتسوبیشی ASX
کامپکت هستند، نمی توان روی آفرود حرفه ای آن ها حساب باز کرد، ولی به عنوان مثال در شرایط مرطوب و جاده های خیس، سیستم چهار چرخ متحرک را فعال کردیم که ASX احساس امن تری در این سطوح به ما می داد. ASX دارای سوئیچ به حالت 4WD است که می تواند تا سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیز در این حالت حرکت کند، همچنین دارای سه حالت: 2WD، 4WD قفل (که قدرت را به هر چهار چرخ می فرستد)، و 4WD خودکار که توسط سنسور کنترل لغزش ...
دخالت نظامی 10 کشور به رهبری عربستان سعودی در یمن/ فرار منصور هادی به عمان / کشته شدن 13 غیرنظامی + ...
نیز حمایت و پشتیبانی اطلاعاتی – لجستیکی از دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن را مجاز دانست. عربستان سعودی این عملیات نظامی خود را حمایت از مشروعیت دولت قانونی در یمن و پاسخ مثبت به درخواست هادی برای دخالت نظامی اعلام کرده است. در مقابل، حوثی ها آن را تجاوز دشمن توصیف کردند. عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در آمریکا برای اولین بار خبر عملیات یمن را اعلام کرد مصر نیز ...
چهار سلاح ایران که لرزه بر اندام داعش می اندازند
دقیق مواضع دشمن برخوردار است. برای مثال، در سال 2013 میلادی، ایران در موشک های بالیستیک ضد کشتی مافوق صوت “خلیج فارس” را آزمایش کرد. این موشک دقتی 8٫5 متری را از خود نشان داد. یکی از قوی ترین موشک های ایران که می تواند به داعش ضربه اساسی بزند “فاتح -110″ است. ایران نسخه های به روز شده تری از این موشک کوتاه برد را در سال 2012 میلادی تولید کرد. اگرچه این موشک اساس ماهیت تدافعی دارد اما می تواند در زمین و دریا اهداف تنعیین شده را نابود کند. شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید. info@boyernews. ...
همدلی و همزبانی مسئولان و ملت ایران در دفاع از مردم مظلوم یمن/ ایران خواستار لغو حملات نظامی عربستان
نیز تحت تاثیر فشارهای همین کشورهای عضو شورای خلیج فارس بود که دست به اقدامات ضد مردمی در کشورش زد و مجبور به فرار شد. اما مجموع اقدامات صورت گرفته نشان می دهد که توطئه علیه مردم یمن در حال شکل گیری است. این کارشناس مسائل خاورمیانه از همدستی آمریکا و آل سعود با القاعده در یمن خبر داد و گفت: القاعده در جنوب یمن نفوذ دارد و این امکان وجود دارد که برای از بین بردن رهبران حوثی ها، آمریکا و ...
شکست متحدان آمریکا در استفاده از داعش آنها را وارد جنگ مستقیم کرد/ آل سعود بازنده اصلی جنگ یمن است
صهیونیستی علیه مقاومت، آمریکا بحران آفرینی را از طریق گروه های تروریستی از جمله داعش دنبال کرد اما به دلیل ناکامی در مرحله سوم متحدین خود را وارد کارزار با ملت های منطقه کرد. جوانی با تأکید بر اینکه این مرحله از اقدام آمریکا نیز با شکست مواجه می شود، یادآور شد: آنها در بحران آفرینی از طریق گروه های تروریستی نیز با شکست مواجه شدند اما به هر حال پشت سر همه این فتنه انگیزی ها آمریکا قرار دارد و این تلاش ها امپراطوری فرو ریخته آمریکا در منطقه را نجات نمی دهد. انتهای پیام/ ...
چهار جنگ افزار ایران که داعش باید از آن بترسد
اهداف گروه داعش را با دقت بالا دارند. برنامه های موشک هدایت شونده دقیق ایران کاملا پیشرفته هستند. به عنوان مثال در سال 2013 ایران موشک بالستیک ضد کشتی مافوق صوت خلیج فارس خود را آزمایش کرد که دقت آن هشت و نیم متر است. یکی از موثر ترین موشک هایی که می تواند علیه شبه نظامیان گروه داعش مورد استفاده قرار گیرد ، موشک فاتح 110 است. ایران نوع ارتقاء یافته موشک بالستیک کوتاه برد فاتح 110 خود ...
علی اکبر صالحی: همچنان مخالف خروج مواد اولیه هسته ای از ایران هستیم
دارد که در مقطعی خاص، درباره موضوعی، با کشور یا کشورهای دوست به تضاد منافع برسید. به عنوان نمونه، در مواجهه با پدیده شوم داعش برخی از همسایگان ما در منطقه، مواضعی بدتر از دشمنان ما دارند. به نظر می رسد نوعی موازنه بین کشورهای غربی و برخی کشورها - که با تساهل می توان از آنها به عنوان بلوک جدید شرق یاد کرد- وجود دارد. در چنین شرایطی بستری فراهم آمده است که از آن می توان به مثابه اهرمی برای موازنه قوا ...
از نامه داود رشیدی به شهردار تا سهم کم تئاتر در بودجه پیشنهادی 94
دارد زمان بازسازی تالار مولوی را طولانی نر کند. وعده معاون هنری وزیر ارشاد درباره قرارداد گروه های نمایشی شنبه 5 مهرماه سال گذشته علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد با اعلام اینکه پس از تسویه حساب بدهی یک میلیارد تومانی هنرمندان تئاتر برنامه ریزی برای برطرف شدن مشکلات قرارداد گروه های نمایشی آغاز شده، گفت: به مدیرکل هنرهای نمایشی و دیگر دوستان هم گفتم پیگیری کنند تا تکلیف ...
سرزمین سباء از جمعه خونین صنعاء تا ماجراجویی نظامی آل سعود
...، دولتی را در تقابل با دولت یمن در صنعاء و مقابله با انقلاب مردمی تشکیل داده است، همچنان به تحرکات تنش آمیز خود که بیشتر به نفع گروه های تروریستی تکفیری همچون القاعده و داعش و در راستای منافع عربستان و متحدانش است، ادامه می دهد. انتخاب وزیر دفاع یمن انتخاب حسین خیران به عنوان وزیر دفاع جدید یمن به جای محمود الصبیحی از سوی کمیته عالی انقلاب یمن از جمله تحولات مربوط به ...
داستان داعش/ قسمت ششم
، دیده بان حقوق بشر سوریه گفت که خلبان های ارتش صدام که به داعش ملحق شده اند در حال آموزش دادن به اعضای این گروه برای استفاده از سه فروند جنگنده به غنیمت گرفته شده از ارتش سوریه هستند. این نخستین بار بود که یک گروه شبه نظامی جنگنده ای را به پرواز در آورد. خلبان ها جنگنده ها را بر فراز پایگاه هوایی الجراح در شرق شهر حلب به پرواز درآورده اند. اعضای این گروه بارها با استفاده از هواپیماهای میگ-21 و میگ-23 ...
گلایه ی رشیدپور از حمله به مجریان
ی من در یک گروه خصوصی در میان هزاران گروه مشابه در یک نرم افزار اجتماعی در میان ده ها نرم افزار مشابه آنقدر برایتان اهمیت داشته که یک مقاله ی مفصل در موردش نوشته اید! دم خروس را باور کنیم یا ... تاکید شما بر کلید واژه ی فاجعه برایم سوال برانگیز است. بله من عرض کردم که اگر کسی جلوی این ماجرا نایستد به فاجعه ختم می شود. به نظر شما ریختن آبروی مومن فاجعه نیست؟ خط خطی کردن تصورات مردم از ...
هفت سین پیشنهادی به بانوی اول آمریکا
! اوباما گفت با کمک همسرش هفت سینی چیده اند که نمایانگر امیدهایشان برای سال جدید است! البته سال جدید آن ها که تقریباً سه ماه است شروع شده! اما اگر احتیاج چنان به او فشار آورده که لازم شده سال جدیدش را هم با سال ایرانی منطبق کند اشکالی نیست. اشکال اینجاست که تصاویر جشنشان نشان می دهد هفت سینشان چندان برازنده نیست! به بانوی اول آمریکا پیشنهاد می کنیم به عنوان هفت سین، از نام های ...
تعداد افراط گرایان انگلیسی رو به افزایش است
گزارش همچنین به این مساله اشاره شده است که رسانه های اجتماعی بایستی به صورت کامل و جامع در جلوگیری از افراطی شدن شهروندان انگلیسی با دولت لندن همکاری داشته باشند. در گزارش کمیته امور کشوری مجلس عوام انگلیس همچنین آمده که مقام های لندن همکاری خودشان را با مساجد و سایر گروه های اجتماعی به منظور آموزش راه حل های صلح آمیز با هدف جلوگیری از تروریسم داخلی افزایش دهند. روز دوشنبه ...
درگیر شدن عربستان در جنگی بی پایان
از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف گرفتن برخی از اعضای القاعده در یمن استفاده کرده است، اما بدون وجود نیروهای آمریکایی روی زمین و یا وجود اشخاصی قابل اطمینان در یمن، کسب اطلاعات برای هدف قرار دادن این گروه تروریستی دشوارتر از قبل خواهد بود. درگیری داخل یمن همزمان با جنگ دیرینه و پشت پرده ریاض و تهران برای کسب برتری در منطقه، صورت می گیرد. ایران روابط نزدیک خود را با حوثی ها حفظ کرده ...
حمله عربستان، پاکستان و 8 کشور عربی به یمن
که مبارزان حوثی همواره مسیر خشونت را انتخاب کرده اند، افزود ریاض هر اقدام لازم را برای کمک به آنچه وی ازآن به عنوان دولت مشروع فقیرترین کشور جهان عرب نامید، انجام خواهد داد. این مقام عربستانی خاطر نشان کرد : ما رایزنی های جدی را با بسیار ازمتحدانمان علی الخصوص با امریکا انجام دادیم و بسیار از نتایج این رایزنی ها خرسندیم. وی افزود : ما با وضعیتی روبرو هستیم که گروهی شبه نظامی کنترل ...
سهل گیری آفت کتاب های دینی
هم می کند . می خواهم بگویم اتفاقا اینجاست که در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی آموزشی باید یک تدابیری صورت بگیرد. شاید همین ایده را بشود در کل مدارس کشور عملیاتی کرد. درست است که شاید ما نتوانیم یک معلمی را به این هوشمندی و درایت پیدا بکنیم، اما می شود بخشنامه ای، بخشی از ماجرا را تا حدی تأمین کرد. مثال عرض می کنم بیاییم بگوییم 20-30-40 کتاب به عنوان شاهد و نمونه انتخاب می کنیم و در ...
آغاز مرحله جدید حملات ارتش عراق به تکریت
به گزارش افکارنیوز ، السومریه نیوز اظهار کرد: منابع امنیتی در استان صلاح الدین امروز پنجشنبه اعلام کردند جنگنده های نظامی ارتش عراق به صورت گسترده ای حملات خود را برضد پایگاه های داعش تروریستی در منطقه موسوم به مجموعه کاخهای ریاست جمهوری تکریت آغاز کردند. این منابع خبری در ادامه تأکید کردند: جنگنده های ارتش و نیروی هوایی عراق هم اکنون به صورت گسترده در حال بمباران مراکز استقرار نیروهای ...
کارشناس غربی: ایران از حوادث یمن، به نفع خود در مذاکرات استفاده خواهد کرد
گروه شیعه مانند هر گروه شیعه دیگری درمناطق دیگر جهان حمایت می کند. اما جالب است بدانید تا همین چندی پیش عربستان سعودی نیز از حوثی ها حمایت می کرد. توجیه عربستان سعودی در حمایت خود از این گروه شیعه، استفاده از آن در مبارزه با گروههای تروریستی بود. چون تنها گروهی که در یمن با القاعده و داعش مبارزه می کرد همین گروه حوثی ها بودند. بنابر آنچه گفته شد معلوم می شود در یمن بازی پیچیده ای در جریان است. ...
حکایت پرماجرای مردی که "خودکار" را به ایران آورد
سایت صدای اقتصاد نوشت: سرگذشت موسس کارخانه بیک در ایران یک تراژدی تمام عیار برای سرمایه داران ایرانی به حساب می آید. علی اکبر رفوگران که خودکار بیک را به ایران آورد و تولید مداد سوسماری را متحول ساخت، از همان سال های نوجوانی در دهه 1320 وارد میدان کسب و کار شد و به پیشرفت های بزرگی در بازار و تولید نوشت افزار رسید. او برای اولین بار در دهه 40 مردم ایران را با پدیده ای به نام خودکار ...
یک روز با رضوانه مستند بی بی سی را می بینیم
علی (علیه السلام) دوباره بابایش را دیده بود. چند وقت پیش خواب دیده بود بابایش برایش تبلت خریده است! خبر شهادت شهید باغبانی به واسطه فعالیت رسانه ای شهید خیلی گسترده پخش شد و پوشش زیادی در مورد شهادت هادی صورت گرفت. شما با خیلی از خانواده های شهدا در ارتباط هستید که شهیدشان در سکوت دفن شده است. واکنش این خانواده ها چیست؟ گاهی وقت ها مستقیم یا غیرمستقیم گله و شکایت شان را با ما درمیان ...
هشدار انصارالله به متجاوزین/ افزایش شمار شهدای تجاوز عربستان
هشت صبح : جنگنده های عربستان سعودی بامداد پنجشنبه دخالت نظامی در یمن را تحت عنوان عملیات طوفان کوبنده کلید زده و چندین نقطه در شهر صنعاء پایتخت این کشور را بمباران کردند. بر اساس آمار اولیه منتشر شده در رسانه های یمنی تاکنون 20 غیرنظامی در این حملات شهید و ده ها تن دیگر به شدت مجروح شدند. در همین ارتباط عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا گفت: حملات ما به یمن گسترده تر خواهد ...
تجاوز عربستان به یمن / انصارالله: قاطعانه پاسخ می دهیم/ بمباران فرودگاه صنعا توسط عربستان
نگرانی عمیق خود را از پیروزی های جنبش مردمی انصارالله در یمن ابراز کرده اند. استقبال ترکیه ازتجاوزنظامی عربستان به یمن خبرگزاری رویترز ، گزارش داد که وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای عملیات توفان قاطع را اقدامی نظامی علیه مواضع جنبش انصار الله دانست و گفت که جنبش انصار الله یمن و حامیان خارجی این گروه باید دست از رفتارهایی که امنیت و صلح را در خاورمیانه خدشه دار می کند بردارند ...
5 راهکار عملی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
شده است و تمایل به استفاده از نیروی کار و کارگر را کم کرده ایم. به عبارت دیگر در سرزمینی که نیروی کار فراوان، زمین فراوان و آب کم و سرمایه کم داریم باید نرخ ها به سمتی برود که از زمین و نیروی کار بیشتر استفاده کنیم و از آب و سرمایه کمتر استفاده کنیم تا تولید با بهره وری بیشتر همراه شود. به عنوان مثال، در امور خدماتی شهری، باید مانند گذشته از نیروی کارگر ایرانی استفاده کنیم و ...
مقایسه بنتلی ، مرسدس S600 و رولزرویس ؛ نبرد اشراف
همیار راننده و سیستم اطلاعات و سرگرمی امروزی استاندارد است. فلایینگ اسپور خودرویی است سالخورده که به سبک خود دلبری می کند و مشخصا بسیار با شخصیت و با کلاس است اما در بخش هایی فراتر از کروم، چرم و چوب ضعف دارد. S600 با قیمت کمتر، ارائه دهنده امکاناتی گسترده تر، سواری بسیار بسیار نرم و راحت و فضای کابین به مراتب بیشتری است. اما کمتر خودرو لوکسی را می توان یافت که بتواند تندی این بنتلی سیاه پیکر و بد ...
بازنشر نامه های نوروز 68 امام خمینی به آیت الله منتظری
...، جداً جلوگیری کنید. من این تذکر را در قضیۀ مهدی هاشمی [2]هم به شما دادم. من صلاح شما و انقلاب را در این می بینم که شما فقیهی باشید که نظام و مردم از نظرات شما استفاده کنند. از پخش دروغهای رادیو بیگانه متأثر نباشید. مردم ما شما را خوب می شناسند، و حیله های دشمن را هم خوب درک کرده اند که با نسبتِ هر چیزی به مقامات ایران کینۀ خود را به اسلام نشان می دهند. طلاب عزیز، ائمۀ محترم جمعه و ...
نشانه های منافقین
در سومین شب برگزاری مراسم عزاداری فاطمیه مصادف با پانزدهم اسفندماه، حجت الاسلام مهدوی نژاد در ادامه مبحث عبرت های فاطمیه به موضوع تبیین نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. در ذیل خلاصه ای از سخنان قابل تأمل وی را می خوانید: دروغگویی و سوء استفاده از مقدسات یکی از مهمترین ویژگی های نفاق و اهل نفاق، دروغ و دروغگویی است، اصلاً مایه اصلی نفاق، دروغ است. نفاق یعنی دوگانگی ظاهر و باطن و خدا در قرآن به دروغ گویی منافقین شهادت داده است. یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق این است که از مقدسات استفاده ابزاری می کنند. می فرماید: اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ [1] از نام خدا، مقدسات، عناوین موردقبول و اعتماد مردم، مذهب، دین، شخصیت های مذهبی و در رأس آن خدای متعال استفاده می کنند، قسم می خورند و حرفشان را می زنند ولی این قسم سپر و پوششی است برای این که مردم را از راه خدا بازدارند. منافق از پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و مقدسات هزینه می کند تا بتواند کارهایش را پیش ببرد، اهداف شومش را محقق کند و باور مردم را به خودش جلب نماید. ظاهر فریبنده و جذاب منافق یکی دیگر از نشانه های اهل نفاق آرایش ظاهری آن هاست. وَإِذَا رَأَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ أَجْسَامُهُمْ [2] ؛ وقتی منافقین را نگاه می کنید ظاهر آراسته ای دارند. منافقین آدم های زشت و ژولیده ای نیستند و ظاهرشان جلب کننده، فریبنده و جذاب است. وَإِن یَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ [3] وقتی حرف می زنند مایلید به حرف هایشان گوش دهید چون خوش سخن و سخنورند. ویژگی های اهل نفاق کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَاتَلَهُمُ اللَّهُ [4] ؛ مثل چوب های خشکی که به دیوار تکیه داده شده اند، هر ندایی از گوشه ای بلند می شود علیه خودشان می پندارند، این ها دشمن اند. از این ها حذر کنید! خدا این ها را بکشد. خصوصیت دیگر منافقین این است که تا کسی حرفی می زند تصور می کنند که علیه آن هاست، حتی گاهی مخالف سازی هم می کنند. ممکن است کسانی حرفی زده باشند که ربطی هم به این گروه نداشته باشد ولی جبهه سازی می کنند و آن افراد و حرف ها را در طرف مقابل خود قرار می دهند تا خودشان را بزرگ کنند. البته این رفتار آنها نشانه ترس هم هست؛ آن قدر نگران هستند که مبادا رسوا شوند هر جا حرفی زده شود سریع عکس العمل نشان می دهند تحمل مخالف را ندارد. کبر و غرور، نشانه دیگر اهل نفاق از نشانه های دیگر اهل نفاق کبر و غرور است. شخصی علی الظاهر ایمان آورده بود اما از دستورات پیامبر(ص) تخلّف کرد. اصحاب به او گفتند: برو در محضر پیامبر(ص) عذرخواهی کن. گفت: گفتید ایمان بیاور و اطاعت کن، اطاعت کردم حالا از من می خواهید بر او سجده کنم؟ او عذرخواهی را مترادف با سجده کردن و پرستش معنا کرد و این کار را انجام نداد. آیه نازل شد: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ تَعَالَوْا یَسْتَغْفِرْ لَکُمْ رَسُولُ اللَّهِ لَوَّوْا رُءُوسَهُمْ وَرَأَیْتَهُمْ یَصُدُّونَ وَهُم مُّسْتَکْبِرُونَ [5] ؛ هرگاه به آن ها گفته می شود بیایید تا پیامبر(ص) برایتان استغفار کند، گردنشان را بالا می گیرند و هنگاهی که نگاهشان کنید، متوجه خواهید شد که چه کبری دارند! خُب چرا گردن کشی می کنی؟! فتنه ای به پا کرده ای و جامعه ای را به هم ریخته ای، برو از پیامبر(ص) عذرخواهی کن. اما می بینی کبر آنها اجازه بازگشت به آنها نمی دهد بعد خدا می فرماید: سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِینَ [6] ؛ فرقی نمی کند تو(ای پیامبر) برای این ها استغفار کنی یا نکنی، هرگز خدا این ها را نخواهد بخشید. خُلف وعده در روایات و آیات نشانه های فراوانی برای اهل نفاق بیان شده است؛ مثلاً خلف وعده در روایات از نشانه های اهل نفاق است. روایت می فرماید: منافق وعده می دهد، خلف وعده می کند. [7] البته نه این که اگر یک نفر یک بار وعده ای داد و تخلف کرد این منافق می شود، نه بلکه کسی که [خلف وعده] شیوه و عادتش شده است. وعده هایی می دهد که نمی تواند یا نمی خواهد انجام بدهد و فقط وعده سر خرمن می دهد که خرش از پل بگذرد. منافق هنگام بی نیازی طغیان می کند وإذا استَغنی طَغا ؛ [8] وقتی بی نیاز می شود یا موقعیتی پیدا می کند و نعمتی به او می رسد، طغیان می کند یعنی به جای این که نعمت و موقعیت را از خدا بداند و شاکر خدا باشد، تصور می کند اندیشه، فکر، مال و راه او، دیگران را جذب کرده است و باعث موفقیتش شده است. نمی داند دل ها دستِ خداست و دنیا عرصه امتحان است. وقتی مردم به بنی صدر رأی دادند، مدام اعتماد مردم به خودش را بیان و تکرار می کرد، بعد کارش به جای رسید که طغیان کرد و جلو امام هم ایستاد! منافق شک دارد وإذا تَکَلَّمَ لَغا ؛ [9] منافق، زمانی که حرف می زند، حرف هایش لغو و بیهوده است. مؤمن در هر مکان و مجلسی ذکر خدا می گوید. منظور از ذکر خدا فقط سبحان الله گفتن و اذکاری از این قبیل نیست بلکه ذکر می تواند یک حدیث یا یک نکته معرفتی هم باشد. اما منافقین حرف لغو می زنند. اگر دو ساعت کنار یک منافق بنشینید هیچ چیز از او یاد نمی گیرید و گاهی حرف های ضد و نقیض می زند. منافق در حق و حقیقت شک دارد و این شک در عمل او مشاهده می شود. المنافقُ مَن یُری شکَّهُ فی عَمَلهِ [10] موقع عمل که می رسد، منافق نمی تواند به شعارهایی که داده عمل کند، معلوم می شود که به آن [شعارها] شک داشته است. عوامل شکل گیری نفاق در انسان گاهی ریاست طلبی و جاه طلبی باعث نفاق شخص می شود. مثلاً می خواهد به پست و مقامی برسد راست و دروغ را به هم می بافد، حق و ناحق می کند، ظاهر و باطنش دوتا می شود و به نفاق می افتد. گاهی به خاطر خودبرتربینی یا تخریب دیگران است. خودش را خیلی تحویل می گیرد دیگران را هم آدم حساب نمی کند. این خود برتربینی باعث ایجاد نفاق در او می شود. از نشانه های خودبرتربینی هم این است که دیگران را تحقیر و مسخره می کند. قرآن می فرماید: وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ [11] ؛ هرگاه به این ها گفته می شود که ایمان بیاورید مثل بقیه مردم(که پای حق، دین، خدا، ولایت، اسلام و شهدا ایستاده اند) می گویند ما بشویم مثل این آدم های نادان؟ این ها که عقل و شعور و سواد ندارند! بعد خدا می فرماید: اَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَکِن لَّا یَعْلَمُونَ [12] ؛ این ها خودشان نادان هستند، ولی نمی دانند. ضعف ایمان یکی از عوامل دیگر در شکل گیری نفاق، فقدان شخصیت، ضعف ایمان و روحیه است. فرمود: نفاقُ المَرءِ مِن ذُلٍّ یَجِدُهُ فی نَفسِهِ [13] . انسان به دلیل ذلت و خواری که در نفس خود احساس می کند، به نفاق می افتد. آدم عزیز که فیلم بازی نمی کند، آدم مؤمن که دو رنگ نمی شود و ظاهر و باطنش یکی است. آدمی که از درون احساس حقارت دارد، شخصیتش ناقص و ایمانش ضعیف است و به دروغ و دورنگی متوسل می شود. اقتدار مؤمنین: سبب شکل گیری نفاق در جامعه اقتدار مؤمنین در جامعه سبب شکل گیری نفاق می شود. وقتی حق، حاکمیت پیدا کرد باطل دیگر فرصت، توان و جرأت جولان پیدا نمی کند و زیر پوست حق مخفی می شود و اینگونه نفاق شکل می گیرد که البته این امر، نشانه حقانیت و اقتدار حق است نه ضعف حق. یعنی حق این قدرت را داشته که باطل را از اعلان رسمی و تظاهر علنی به زیر بکشد و او را به مخفیگاه ببرد. البته خطراتش باقیست. داشتن تکیه گاه: یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه یکی دیگر از عوامل شکل گیری نفاق در جامعه، وجود چهره هایی است که می توانند تکیه گاه منافقین باشد. منافقین به خودی خود می ترسند و زیر پوست حق مخفی می شوند ولی اگر کسانی را پیدا کنند که موجّه و مورد اعتماد اجتماع و ساده لوح باشند، به آن ها تکیه می کنند و معمولاً حول چنین شخصیت هایی جریان نفاق شکل می گیرد. عبدالله بن اُبی شخص ثروتمندی بود که روابط خاص سیاسی و اقتصادی با یهودی ها داشت و آنقدر در بین مرد موجه بود و به ظاهر اعتماد عموم را جلب کرده بود که در بین دو قبیله اوس و خزرج که جنگ های طولانی باهم داشتند، به عنوان حکم انتخاب شد. اما بعدها بخشی از جریان نفاق بعد از ظهور اسلام و حکومت پیامبر(ص) توسط همین مرد اداره شد. نمونه دیگر، ابوعامر است که قبل از اسلام زهدفروشی می کرد و برای خود بین مردم اعتباری کسب کرده بود. بعد از حضور پیامبر(ص) در مدینه به مکه فرار کرد و در آن جا، شروع به سازماندهی مخالفین پیامبر(ص) کرد و رئیس جریان منافقین شد و فتنه مسجد ضِرار نیز توسط او هدایت شد. ابوعامر پشتوانه مالی و انسانی شکل گیری نفاق بود به طوری که طلحه و زبیر از ابوعامر تجهیزات و شتران فراوانی برای جنگ جمل و مقابله با امیرالمؤمنین(ع) گرفتند. مثلث مخالفان در صدر اسلام 1. مشرکین مکه 2. منافقین مدینه و 3. یهودیان، سه ضلع مثلثی بودند که جریان نفاق در صدر اسلام، توسط این مثلث شکل گرفته و هدایت می شد. این ها عناصری بودند که جریان نفاق را در حکومت پیامبر(ص) دامن می زدند و توسعه می دادند. اقسام نفاق در یک تقسیم بندی باید نفاق را به دوسته تقسیم کنیم: 1. نفاق قدیم یا اکبر 2. نفاق جدید یا اصغر. وقتی می گوییم نفاق، قدیم و جدید ناظر به عنصر زمان است؛ یعنی زمان در تعریف این نوع نفاق دخالت دارد. اکبر و اصغر به نوع نفاق برمی گردد. نفاق قدیم(اکبر) نفاقی است که مسبوق به کفر است؛ یعنی سابقاً شخص کافر بوده و به دلایلی علی الظاهر اظهار اسلام می کند و اسلام می آورد ولی اصلاً ایمان در قلبش راه پیدا نکرده است. چون قبلاً و قدیماً کافر بوده، نفاقش خیلی بزرگ است. نفاق جدید(اصغر) نفاقی است که مسبوق به ایمان است. شخص ایمان آورده، سپس تغییر کرده و دیگر آن ایده ها و نظرات و اعتقادات قبلی را ندارد یا فقط به بعضی از آن اعتقادات ایمان دارد. چون فرد قبلاً مؤمن بوده و جدیداً به جرگه منافقین پیوسته است، نفاقش را نفاق جدید یا اصغر گویند. کسانی که بعد از ایمان، به نفاق می افتند نفاقشان یکسان نیست. بعضی عمیق تر و بعضی کمتر به نفاق می افتند. نفاقی که در بین مؤمنین زیاد دیده می شود ثعلبه در مدینه آدم فقیری بود که مرتب به پیامبر(ص) التماس می کرد، دعا کنید که خدا به من مال و منال بدهد. پیامبر(ص) هم دعا نمی کردند و می فرمودند: به مصلحتت نیست. بالاخره آن قدر اصرار کرد تا پیامبر(ص) برایش دعا کردند. خدا مال زیادی به او داد و او صاحب یک گله بزرگ شد چون در مدینه جا نبود، به بیرون مدینه رفت و آن جا مرتع بزرگی تدارک دید. آیه زکات نازل شد: خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً [14] ؛ ( ای رسول ما) برو از کسانی که اموالی دارند زکات بگیر. مأمور پیامبر(ص) پیش ثعلبه رفت تا تعدادی از گوسفندانش را به عنوان زکات بگیرد. او هم ناراحت شد که من این قدر زحمت کشیده ام، حالا مفت مفت بدهم برود؟! این که همان جزیه است و جزیه برای کفار است نه مسلمان ها. لذا زکات نداد. پیامبر(ص) وقتی شنیدند چند مرتبه فرمودند: وای بر ثعلبه! بعد آیه نازل شد فَلَمَّا آتَاهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوا وَّهُم مُّعْرِضُونَ [15] ؛ وقتی خدا این ها را از فضل خودش بی نیاز می کند، بخل می ورزند، به خدا پشت می کنند و از ادای حق اعراض می کنند. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِی قُلُوبِهِمْ إِلَی یَوْمِ یَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ [16] لذا خدا نفاق را در قلب این ها می اندازد. یعنی کار این ها یک نوع نفاق است. این فرد دعای پیامبر(ص) را قبول داشت اما دستور زکاتش را قبول نکرد و این نشانه نفاق است. این نوع نفاق در بین مؤمنین زیاد رخ می دهد. منافقین زمان پیامبر(ص) بر همین اساس، منافقین زمان پیامبر(ص) طبق آیات قرآن به سه دسته تقسیم می شوند که هر کدام به سطحی از نفاق گرفتار بودند. 1. کسانی که در هنگام ورود پیامبر(ص) به مدینه، قلباً اسلام نیاوردند بلکه تظاهر به اسلام کردند و حتی با پیامبر دشمنی هم داشتند؛ مثل ابوسفیان. روایت داریم ابوسفیان یک لحظه هم ایمان نیاورد ولی گفت: أشهد ان لااله الاالله و انّ محمداً رسول الله . 2. کسانی که جزء مؤمنین بودند، هیچ نشانه ای از نفاق هم در آن ها نبود، اتفاقاً مجاهدت هایی هم کرده بودند، سابقه خدمت در اسلام هم داشتند ولی در طول مسیر، عوارضی پیدا کردند. به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) خراشی در دین آن ها وارد شد که اصلاح نکردند. کم کم این افراد به عناصر مزاحم، منافق و مخالف در جامعه اسلامی تبدیل شدند. این دسته از منافقین، حب جاه داشتند یا دنبال ثروت بودند؛ قبلاً مجاهدت ها کرده بودند ولی حالا طلبکار بودند و چون صحابی پیامبر(ص) بودند، می خواستند موقعیت بهتر و مال و منالی داشته باشند. بعضاً به دنبالش هم رفتند به خیلی از این اموال هم رسیدند؛ مثل طلحه و زبیر که وقتی از دنیا رفتند شمش های طلایی را که در خانه این ها بود با تبر می شکستند و تقسیم می کردند. هزار کنیز، هزار غلام، خانه های متعدد از چوبِ ساروج و... داشتند. آن وقت همین افراد که دنبال دنیاطلبی بودند وقتی امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیدند، محضر ایشان رسیدند و گفتند: آقا ما در خدمت حکومت اسلامی هستیم. آقا اینها را تحویل نگرفتند. این ها رفتند و از مخالفین شدند. مواظب دنیاطلبی تان باشید مواظب دنیاطلبی تان باشید. گاهی حرص زدن، بخل، دنیادوستی و دنیاپرستی بذر کوچکی در دل ماست، که آنها را دور نمی ریزیم و هر دفعه که حرص می خوریم و حسادت می ورزیم، این درخت رذیله و شجره ملعونه، در وجود ما بزرگتر و وقتی سنی از ما گذشت، دیگر نمی توانیم آن را از ریشه بیرون بیاوریم و این نفاق باعث می شود که حتی در مقابل امام حق هم می ایستیم. منافقین امروز نشانه گروه دوم که مهمترین گروه در دسته های منافقین هستند و می تواند آن ها را برجسته کند و ما نیز می توانیم آن ها را شناسایی کنیم، همراهی کردن با دشمن است. این دسته از منافقین در زمان ما وجود دارند. کسانی که سابقه خوبی داشته اند، خدمت و مجاهدت کرده اند، ولی به خاطر عوامل مختلفی از جمله دنیاپرستی، حسادت، حب جاه، مقام و ریاست و... ناراحت شدند و به دلیل عدم خودسازی به عناصر مزاحم، منافق و مخالف تبدیل شدند. بعضی از آن ها کاملاً از ایمان توبه کرده اند و بعضی هنوز مختصری ایمان دارند. دشمن برای منافقین کف می زند زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شناخت این دسته از منافقین بسیار سخت بود ولی الان سخت نیست؛ چون در صدر اسلام دشمن خارجی به معنای جدی وجود نداشته یا بروز و ظهور نداشته است و مردم نمی فهمیدند. طبق دیدگاه حضرت امام(ره) اگر دیدی دشمن دارد برایت کف می زند بدان به خودی گل زده ای. با این شاخص راحت می توانیم این دسته از منافقین را بشناسیم. دسته سوّم دسته سوم منافقینی بودند که به قول امروزی ها تازه به دوران رسیده بودند، جدید الاسلام ها و جدیدالعهدها. یعنی کسانی که در زمان حکومت پیامبر(ص) به مدینه آمده بودند و آن جا اسلام آوردند. چه شد که این دسته منافق شدند؟ به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله) این ها دچار لغزش های مؤمنانه شدند [17] . اینان خود را اصلاح نکرده و از خود مراقبت نکردند بعد کم کم کارشان به جایی رسید که با همفکران خود در منطقه بماند گروهی را علیه پیامبر(ص) تشکیل دادند. لغزش های مؤمنانه لغزش های مؤمنانه؛ یعنی لغزش هایی که هر مؤمنی ممکن است پیدا کند.، مثل غرور، حسادت، لجبازی و... . البته این رفتارها آثاری دارد و اگر لجبازی کنی شیطان و نفست تو را می برد. اگر فهمیدی که اشتباه کرده ای، زود جبران کن وگرنه گرفتار می شوی. خداوند در عالم قواعدی دارد و می گوید اگر طبق این قواعد عمل کنید، هدایت می شوید و اگر طبق فلان قواعد عمل کنید، گمراه خواهید شد. اگر کسی با اختیار خودش به قواعد گمراه کننده عمل کرد، به ضلالت می افتد. وقتی می گویند خدا او را به ضلالت انداخته است، منظور چنین چیزی است. روش اهل نفاق مسئله بسیار مهمی که امروز با آن مواجه هستیم و باید از تاریخ صدر اسلام و ایام فاطمیه درس بگیریم، روش ها و شیوه هایی است که اهل نفاق برای مقابله و معارضه با پیامبر(ص) استفاده می کردند. یکی از این روش ها استفاده از شعارهای عامه پسند است. منافقین از شعارهای عامه پسند که عموم مردم و متدینین بپذیرند و بپسندند برای فتنه انگیزی استفاده می کردند. خونخواهی؛ شعار عامه پسند منافقان مثلاً شعار خونخواهی خلیفه سوم(عثمان)، برای عموم مردم شعار مورد قبولی بود. خوانخواهی عثمان یعنی این که حقی ضایع شده است و می خواهیم آن پرونده را را دوباره به جریان انداخته و حق را احیا کنیم. ابن ابی الحدید معتزلی از مورخین معتبر اهل سنت نقل می کند که طلحه سرسخت ترین آدم در جریان قتل عثمان بود و بعد از او زبیر بود. یکی دیگر از مورخین اهل سنت می گوید وقتی مردم خلیفه سوم را محاصره کرده بودند، طلحه برای این که خلیفه زودتر به قتل برسد راه ارسال نان و آب را بر وی بست؛ که آن جا امیرالمؤمنین(ع) غضب نمودند و توسط امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای عثمان آب فرستادند. حالا سال ها گذشته و این طلحه و زبیر و معاویه خونخواه خلیفه سوم شده اند! خونخواهی عتمان، شعاری بود که اگر 25 سال قبل از آن یکی از اینها چنین شعاری می داد مردم چپ چپ به او نگاه می کردند! امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه می فرماید: او (طلحه) عَلَم خون خواهی عثمان را برداشت؛ چون می ترسید زودتر خون عثمان از او مطالبه شود. خودش قاتل بود. طلحه عَلَم مخالفت با امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و برای این که علی(ع) را زمین بزند یک شعار عامه پسند (خونخواهی عثمان) سر داد و زبیر را هم دنبال خود کشاند. حضرت(ع) فرمودند: إِنَّهُمْ لَیَطْلُبُونَ حَقّاً هُمْ تَرَکُوهُ وَ دَماً هُمْ سَفَکُوهُ [18] ؛ این ها حقی را طلب می کنند که خودشان ضایعش کرده اند، خون خواه خونی شده اند که خودشان ریخته اند. اصلاح طلبی؛ شعاری منافقانه یکی دیگر از شعارهای عامه پسند، شعار اصلاح طلبی است. نه این که حتماً بخواهند بگویند ما اصلاح طلب هستیم. می خواهند بگویند ما آن کسی هستیم که کار را درست می کنیم. قرآن می فرماید: و اذا قیل لَهُم لاتُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ [19] ؛ (خطاب به منافقین) در زمین فساد می کنند و می گویند ما اصلاح می کنیم. می گوییم ارزش ها را خراب کردید! می گویند: ارزش ها چه ربطی به کاری که ما انجام می دهیم دارد؟! ما داریم عزت و آبرو را حفظ می کنیم! برای شما تلاش می کنیم. منافقین و شعار عقل گرایی و راستگویی یکی دیگر از شعارهای عامه پسند خردورزی و عقل گرایی است. ادعای خردورزی می کنند ولی قرآن می فرماید: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ [20] همه بدانید این ها مفسد هستند، خودشان هم نمی فهمند و فکر می کنند که درست رفتار می کنند. این ها خودفریبی می کنند؛ شعار عقل گرایی و خردورزی می دهند، اما خود، عقل ندارند. یکی دیگر از شعارهایی که منافقین سرمی دهند، شعار راستگویی است. قرآن می فرماید: إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ [21] ؛ وقتی منافقین پیش تو می آیند شهادت می دهند که ما خدا را شاهد می گیریم که تو رسول ما هستی و خدا می داند که تو پیامبر(ص) مایی. والله! خدا شهادت می دهد که این ها دروغ می گویند و تو را قبول ندارند. تمام این ها ظاهرسازی است. این ها ادعای راستگویی دارند، ولی دروغ می گویند. قرآن و روایات، مجموعه عبرت آموز قرآن و روایات برای این است که ما از تاریخ، آیات و روایات عبرت بگیریم و مبتلا نشویم. اگر کسی فکر کند که این قرآن با این عظمت فقط برای این نازل شده است که از روی آن بخوانیم و ثواب ببریم، باید فاتحه اسلام خواند! عربستان الان مرتب قرآن چاپ می کند و داعشی ها مرتب قرآن می خوانند اما سرِ شیعه، سنّی، مسیحی و... هم می برند. باید قرآن را بفهمیم و از این فهم برای کسب بصیرت و شناخت امروز جامعه خود استفاده کنیم، چرا که حق و باطل همیشه وجود دارد. شبهه-مکرو و حیله امیرالمومنین (ع) فرمودند: شبهه را از این جهت شبهه نامیدند که شبیه به حق است و تنها مومن با نور یقینش از آن نجات پیدا می کند. یکی از روش هایی که اهل نفاق برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می کنند، استفاده از شبهه و مکر و حیله است، مثل نسبت دادن امور غیرواقع به پیامبر(ص). در صدر اسلام نسبت های ناروا و دروغ به پیامبر(ص) می بستند تا کار خود را پیش ببرند. در خطبه 210 نهج البلاغه آمده، شخصی نزد حضرت امیرالمؤمنین(ع) آمد و گفت: این قدر روایات عجیب و غریب و ضد و نقیض از پیامبر(ص) نقل شده است و ما نمی دانیم کدام درست و کدام غلط است. حضرت فرمودند: کسانی که حدیثی برای تو نقل می کنند، چهار دسته هستند که پنجمی ندارند. نخست منافقی است که اظهار ایمان می کند و خود را مسلمان نشان می دهد؛ نه احساس گناه می کند و نه از معصیت دوری می جوید؛ بلکه از عمد به رسول خدا(ص) دروغ می بندد که اگر مردم بدانند که او منافقی دروغگوست، حدیث را از او نمی پذیرند و سخنش را راست نمی شمارند. ولی می گویند او یار پیامبر(ص) است. رسول خدا(ص) را دیده، از او حدیث شنیده و از او فراگرفته است. از این رو سخن او را می گیرند و از او می پذیرند. خداوند در قرآن ویژگیهای آن ها را بیان فرموده و اوصاف آنها را به روشنی برایت بازگفته. اینان پس ار پیامبر(ص) باقی ماندند و خود را با دروغ و بهتان و نیرنگ به پیشوایان گمراهی و دعوت کنندگان به آتش دوزخ نزدیک ساختند. آنان نیز امور مملکت را به این منافقان سپردند و زمام امور مردم را به دست ایشان دادند و به این وسیله آن ها دنیا را خوردند. بی شک مردم در کنار حاکمان و قدرتمندان و در پی دنیایند؛ مگر کسی که خداوند حفظش نماید این منافق یکی از آن چهار نفر است که احادیث پیامبر(ص) را نقل می کنند . مواظب باشید! ممکن است طرف صحابه پیامبر(ص) باشد اما منافق نیز باشد. صحابه پیامبر(ص) که معصوم نیست! او هم ممکن است خطا کند. صحابه هم ممکن است ناصالح باشد. آیا امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بودند؟! آخر وصیتنامه حضرت امام(ره) هست که در زمان حیات من نسبت های ناروا به من می دادند و حرف هایی که من نزدم را به من نسبت می دادند؛ پس از من ممکن است بر حجم آن افزوده شود ولی ملاک و معیار برای شما صدای من یا خط و امضای من هست. هر حرفی را قبول نکنید. مثلاً می گویند: فلانی یار امام(ره) بوده است پس فرد خوبی است. این حرف که حجیت ندارد! بنابراین باید سند ارائه شود. گفتند امام(ره) با مرگ بر آمریکا مخالف بودند. چطور چنین چیزی ممکن است؟! امام(ره) حتی در وصیت نامه شان هم مرگ بر آمریکا گفتند! فدک و نسبتی ناروا به پیامبر(ص) یکی از احادیث دروغی که بر پیامبر(ص) بستند و در تواریخ هم نقل شده، این بود که پیامبر(ص) فرمودند ما انبیا ارث به جا نمی گذاریم و اگر چیزی بعد از خود جا بگذاریم صدقه است. با همین دلیل ده روز بعد از رحلت پیامبر(ص) فدک را از صدیقه طاهره(س) مصادره کردند. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه اش، نقل می کند به اعتبار این حدیثی که دو سه نفر گفتند و ادعا کردند که از پیامبر(ص) شنیده اند، فدک برای مسلمین بوده است که پیامبر(ص) سهمی از آن را برای ذوی القربای خود کنار می گذاشته بقیه را به فقرا می داده اند. درحالی که این طور نبوده و اصلاً مشهور بوده که پیامبر(ص) فدک را به امر الهی به دخترشان بخشیدند و ایشان هم فقرای مدینه را با آن رسیدگی می کردند و برای خود چیزی نمی گذاشتند. کجای قرآن نوشته که انبیا ارث برجا نمی گذارند؟ حضرت زهرا(س) با اذن امیرالمؤمنین(ع) به مسجد آمدند با خلیفه صحبت کنند که فدک ارث من است. حضرت فرمودند: این چه حدیثی است که من یا فرد دیگری نشنیده؟! این چه حدیثی است که با قرآن مخالف است؟! مگر نگفتید کتاب خدا معیار است؟ کجای قرآن نوشته انبیا ارث به جا نمی گذارند؟! قرآن می فرماید: وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ [22] ، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [23] چه طور انبیای دیگر ارث ببرند آن وقت به پیامبر آخرالزمان که رسید ارث به جا نمی گذارد؟! این که مخالف آیات قرآن است! ابن ابی الحدید می گوید: وقتی حضرت زهرا(س) فرمودند فدک برای من است خلیفه سوم گفت شاهدی هم دارید؟ بی بی فرمودند: بله دو تا شاهد دارم. یکی علی بن ابیطالب(ع) که برادر و پسرعمّ رسول خدا و جانشین اوست و اولین کسی است که اسلام آورد و دوم ام ایمن که زنی است که پیامبر(ص) فرمودند او(ام ایمن) راستگوست و اهل بهشت است. خلیفه گفت ام ایمن که زن است و شهادت یک زن هم که قبول نیست. علی بن ابیطالب(ع) هم که ذی نفع است (شوهر توست) شهادتش قبول نیست. بعد حضرت زهرا(س) احتجاجاتی کردند. ابن ابی الحدید می گوید: خلیفه سوم بعد از احتجاجات حضرت زهرا(س) روی منبر نشست و نستجیر بالله این عبارت را گفت: این حرف روباه ماده ای بود که شاهدش دُمش بود! [24] قصه آن چنانی شد که می دانید حضرت زهرا(س) با چشم گریان از مسجد برگشتند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: چه شد؟ حضرت زهرا(س) ماجرا را بیان نمودند. دو - سه مرتبه رفت و آمدهایی به مسجد شد. در مرتبه آخر امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: امروز تنها برو و به یادشان بیاور این کلام پیامبر(ص) را که فرمودند فاطمه(س) پاره تن من است. رضایت فاطمه رضایت خداست، غضبش غضب خداست. آیا فاطمه ای که رضایت و غضبش، رضایت و غضب خداست خلاف شرع عمل می کند؟ بی بی به توصیه امیرالمؤمنین(ع) رفتند و حرف خود را زدند و بالاخره خلیفه قلم و کاغذی برداشت و قباله فدک را پس داد. خلیفه دوم پیش خلیفه اول رفت و گفت قباله فدک را نوشتم و به فاطمه(س) برگرداندم. خلیفه عصبانی شد و داد و فریاد کرد. به هرحال دنبال حضرت زهرا(ع) به کوچه آمد. قباله دست بی بی بود و به خانه برمی گشتند. طبیعتاً با آن حالت نقاهت و بیماری که حضرت داشتند به سرعت راه نمی رفتند؛ در مسیر بودند و در آن کوچه ای که منسوب به کوچه بنی هاشم است. ناگهان مقابل بی بی ایستاد و گفت این چیست در دست تو؟ فرمود: این نامه فدک است که خلیفه برای من نوشته است. گفت: این نامه را بده من تا ببینم. بی بی استنکاف کردند و ندادند. اصرار کرد که بگیرد، اما بی بی ندادند. جلو رفت تا قباله را بگیرد و بی بی عقب تر رفتند. بالاخره قصه آن چنانی شد که می دانید. یک وقت مشاهده کردند که بی بی به روی زمین افتاده است و پاره های قباله فدک را باد به این طرف و آن طرف می برد. بی بی به سختی از روی زمین بلند شدند. حسنین(ع) زیر بغل های مادر را گرفتند. قبل از این که بی بی وارد منزل شوند، بچه ها در زدند. زینب(س) در را باز کرد و شاید اولین چیزی که توجهش را جلب نمود آن چادر خاکی بود.... [1] . منافقون، 2. [2] . منافقون، 4. [3] . همان. [4] . همان [5] . منافقون، 5. [6] . منافقون، 6. [7] . نهج الفصاحة، ص156. آیة المنافق ثلاث، إذا حدّث کذب و إذا وعد أخلف و إذا ائتمن خان . [8] . منتخب میزان الحکمة ، ص 566؛ تحف العقول، 212؛ المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها، وإذا سَکَتَ سَها، وإذا تَکَلَّمَ لَغا، وإذا استَغنی طَغا . [9] . همان. [10] . شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم و درر الکلم ج2 ، ص 544 ، ح3551؛ إنَّ الْمُؤْمِنَ مَن یُری یَقینُهُ فی عَمَلِهِ، وَ الْمُنافِقُ مَن یُری شَکُّهُ فی عَمَلِهِ . [11] . بقره، 13. [12] . همان. [13] . تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص 458، حدیث 10485. [14] . توبه، 103. [15] . توبه،76 . [16] . توبه، 77. [17] . بیانات در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر 10 سیدالشهداء؛ ؛ 1377/07/26دسته ی سوم از منافقین آن کسانی هستند که در یکی از آیات قرآن، از آنها اسم آورده شده است: و ما لکم فیالمنافق فئتین واللَّه ارکسهم بما کسبوا اتحبون ان تهدوا من اضل اللَّه ؛ که این، آن منافقینی هستند که مدینه آمدند و ایمان آوردند. بعد دچار همان لغزشهای مؤمنانه شدند، خودشان را حفظ نکردند؛ این لغزش ادامه پیدا کرد و کارشان به آن جا رسید که به یمامه رفتند و با پیغمبر اعلان جنگ دادند - یعنی منافق محارب - این دسته ی سوم است . [18] . خطبه 137 نهج البلاغه. [19] . بقره، 11. [20] . بقره، 12. [21] . منافقون، 1. [22] . نمل،16. [23] . مریم، 6 [24] . شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 16، ص 212. ، ص 212. ...
تجاوز چکمه پوشان سعودی به یمن/ اوباما مجوز حمایت از عملیات نظامی در یمن را صادر کرد
از منهدم کردن دو جنگنده عربستانی در صنعا خبر دادند. خبر فرانس پرس در مورد انهدام مواضع حساس انصارلله یمن کذب محض است شبکه المنار لبنان با اشاره به موج شانتاژخبری تحولات یمن توسط رژیم ال سعود اعلام کرد اخبار برخی رسانه ها در مورد انهدام دفتر سیاسی جنبش انصارلله یمن کذب محض است. این شبکه لبنانی در خبر دیگری به نقل از خبرنگار خود مستقر در یمن گزارش داد که خبر خبرگزاری ...