سایر منابع:
سایر خبرها
دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس
که قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین مساله اول جهان اسلام و نقطه وحدت و پیوند جوامع اسلامی با سایر ملل آزاده، عدالت خواه و حق طلب جهان است. آخرین جمعه ماه رمضان امسال، سی و هشتمین سالروز دعوت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) برای حضور در راهپیمایی و برگزاری همایش جهانی مسلمان در روز قدس است؛ روزی که در تاریخ و تقویم سیاسی و افکار عمومی جهان به عنوان روز برائت از رژیم اشغالگر قدس و ...
تأثیر راهپیمایی روز قدس بر معادله رویارویی نهایی با رژیم صهیونیستی
.... این حوادث نشان داد مناسبات اجتماعی در جامعه اسلامی با جامعه جاهلی بسیار متفاوت است. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: (من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم) هرکس شب را به صبح برساند و به امور مسلمین بی تفاوت باشد مسلمان نیست. این نشان از یک رابطه مستحکم دینی است که مسلمانان را نسبت به یکدیگر مسئول می کند و آنان را عضو یک خانواده بزرگ امت اسلامی می شمارد . امیر مؤمنان علی(ع ...
تنها راه سعادت جامعه بشری
به گزارش خبرگزاری فارس ، آیت الله لطف ا لله صافی گلپایگانی در سلسله یادداشت های روزانه در ماه مبارک رمضان نوشت: ما مسلمانان بر آن عقیده ایم که قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است و کافی تر و جامع تر از آن دستوری برای بشر نیامده و نخواهد آمد و جامعه انسانی با وجود احکام قرآن و مکتب اسلام به هیچ نظام و قانون دیگری احتیاج ندارد. *تمسک به ثقلین، تنها راه سعادت جامعه بشری ...
گلوله برفی خبرنگاران شهروندی
شهروندان معمولی شهروندخبرنگاران، شهروندان معمولی یک جامعه هستند که در فرآیند جمع آوری، گزارش، تحلیل و انتشار اخبار و اطلاعات در جامعه، نقش فعالی بازی می کنند. در سال های اخیر پس از گسترش فرهنگ دیجیتال، اینترنت، تلفن های همراه دوربین دار و دوربین های دیجیتال همچنین شبکه های اجتماعی، بسیاری از شهروندان عادی با تصویربرداری و عکاسی از وقایع پیرامون شان و انتشار آن در سطح اینترنت و شبکه های اجتماعی فرهنگ جدیدی به عنوان شهروند خبرنگار را پدیدآوردند. این واژه به هنگام وقایع پس از اعتراضات وال استریت و در جریان حرکت های جنبش اشغال وال استریت پدیدار شد و پس از آن در کشورهای همسایه و خاورمیانه در جریان وقایع بیداری اسلامی نهادینه شد. خبرنگاران شهروندی ( citizen journalism ) مانند خبرنگاران حرفه ای فوت و فن خبرنگاری را ندارند، ولی مزیت شان این است که در روز حادثه تصادفا در محل حضور دارند. معمولا گزارش آنها بسیار تازه و زنده است و سانحه ای را که شرح می دهند حس کرده اند و به همین علت هم، گزارش آنها تاثیری فزاینده بر مخاطب می گذارد. آنان شاهدانی اند که به علت داشتن ابزارهای مجهزی چون تلفن همراه که قابلیت عکسبرداری و فیلمبرداری را دارند، این امکان را دارند تا وقایع را ثبت کرده و به سرعت در اختیار رسانه های همگانی قرار دهند. عمل خبرنگاران گمنام را همچنین می توان ژورنالیسم دموکراتیک ...
تحلیل ساختار روایت اصحاب کهف
و بینش عمیق و نهضت توحیدی اصحاب کهف، بازتاب هدایت افزون الهی برای آنان بود (14). 4 رهنمون شدن اصحاب کهف به غاری ویژه که خداوند در آن برای سالیانی دراز، بدن آنان را سالم نگاه داشت، از آیات الهی بود (17). 5 منظره هراس انگیز اصحاب کهف، در حالت خواب، وسیله ای الهی برای حفاظت آنان و خوابگاه اصحاب کهف، به قدرت خدا از نظر مردم مخفی بود و کسی از آن آگاه نمی شد و خداوند برای حفاظت از ...
سوره های مکی و مدنی و فواید شناخت آنها
تأویل را پیش گرفت یا به گونه ی دیگر تفسیر کرد. مثلاً مسأله ی تکلیف کافران به فروع احکام شرعی مورد بحث فقهاست و بیشتر فقها، آنان را در حال کفر، مکلف به فروع نمی دانند. و در این زمینه دلایل و روایات فراوانی در اختیار دارند، ولی گروه مخالف (کسانی که کافران را در حال کفر مکلف به فروع می دانند) به آیه ی هفت سوره ی فصلت تمسک جسته اند. آنجا که مشرکان را به دلیل انجام ندادن فریضه ی زکات مورد نکوهش ...
زور مردم آزاری؛ درباره خشونت در ایران
نظر از دلایل روانی، درونی و زیستی بروز این عارضه، کدام شرایط اجتماعی به ایجاد، تقویت، پایندگی و شیوع آن در جوامع انسانی به طور کلی و در جامعه ما به طور خاص منجر می شوند. در نظریه های متاخر مورد مطالعه در کردارشناسی جانوری، عصب شناسی روانی و جامعه شناسی انحرافات، امروز می توانیم با اطمینانی نسبی بگوییم که خشونت و پرخاشجویی امری طبیعی و ذاتی در انسان ها نیست، اما می توان گفت یکی از قابلیت ...
صابئین در قرآن
ملاحظه ای داشته اند.(38) فعالیت این گروه, از قرن چهارم به بعد سیر افولی گرفت, به نحوی که ابن حزم می گوید در زمان وی تعداد آنان در همه دنیا چهل تن نمی رسد.(39) آن چه دانستن آن در مورد این گروه مفید می باشد صرف نظر از سهم آنان در تمدن اسلامی دو نکته اساسی است: نخست, ارتباط این گروه با حضرت ابراهیم(ع) است که مورخین مسلمان, شاید به دلیل تعظیم اجرام سماوی توسط این گروه و نیز ...
تشیع در عصر غیبت صغری؛ تداوم و تحول
از حسین بن روح درباره علت تسلط دشمنان بر امام حسین(ع) سوال کرد, او پاسخ مفصل و قانع کننده ای ارائه داد به طوری که راوی می گوید: (در این که او این پاسخ ها را از جانب خود می گوید تردید کردم ولی بدون آن که سخنی بگویم او روبه من کرد و گفت: اگر آسمان بر سرم فرود آید یا بادهای سهمگین برمن بوزد بهتر است از این که به رإی و نظر خود در امور دینی سخن بگویم. این مطالب را از اصل یعنی حجت خدا شنیدم ...
قُرّاء و نقش ایشان در تحولات قرن اول هجری
.... مرجئه از اولین جریان های فکری بودند که منشأ تحولاتی در جامعه اسلامی شدند، در جنگ جمل و صفین، گروهی از صحابه دچار تردید شدند و بی طرفی کامل اختیار کردند؛ نه به علی صلی الله علیه وآله پیوستند و نه از معاویه طرفداری کردند. به نظر آنان، هر دو گروه مسلمان بودند و جنگ با آنان جایز نبود؛ بنابراین، آنان از هر دو جریان کناره گرفتند و به قاعدین مشهور شدند. مرجئه، میراث خوار همین اهل قعود هستند ...
حقوق مخالفان در حکومت امام علی (ع)
در ادامه این مطلب که در شماره سه شنبه هشتم تیر روزنامه همدلی منتشر شده، می خوانیم: شخصیت چندبعدی و ویژگی ها و ابعاد مختلف زندگانی حضرت علی(ع) باعث شده است که هر محققی از دریچه ای متفاوت و متنوع زندگانی امام اول شیعیان را مورد مداقه قرار دهد، اما بد نیست در روزهایی که عدم رعایت اخلاق و تقوای سیاسی در برخورد با مخالفان و منتقدان سپهر جامعه اسلامی را آلوده کرده، در باب حقوق مخالفان در حکومت علوی به ...
داوری قرآن کریم نسبت به سخنان منافقان با تکیه بر آرای آیت الله جوادی آملی
، قرآن به نفی و تکذیب سخن آنان می پردازد. مقصود واقعی را افشا می کند، این گروه را به اطاعت امر می کند و از سوگندهای شدید نهی می نماید و از جهل آنها سخن می گوید. به نظر می رسد منافقان برای تثبیت شخصیّت خود در جامعة اسلامی چنین ادّعاهایی را بازگو می کردند، امّا قرآن در پاسخ به این دسته از سخنان، عذابی را مطرح نمی کند. دلیل این امر ممکن است مربوط به دامنة اثرگذاری بر مسلمانان باشد؛ زیرا نسبت به گونة دیگر ...
اصالت سخنان امام علی(ع) درباره آفرینش انسان و حیوان و نقد شبهات
الخطابه فی صدر الإسلام به این شبهه اشاره کرده و گفته است: در نهج البلاغه وصف طاووس، خفّاش، زراعت، ابرها و دیگر مخلوقات صورت گرفته است که با تأمّل در آنها انسان [در نسبت آن به علی(ع)] تردید می کند و گاه به نفی آن بیشتر متمایل می شود تا اثبات آن، چراکه این سخنان آراسته در سبک و اسلوبی بیان شده است که به عصر عبّاسیان بیشتر شبیه است تا عصر علی(ع) (درویش، 1967 م.: 330333). امّا شیخ عزیزالله ...
تجمل گرایی در جامعه ایران
به مردم خودشان آسیب بزند، جوامع دیگر را نشاه رفته است. به نظر می آید بیش از آنکه جهان بینی افراد در تجمل گرایی نقش داشته باشد، عقده حقارت افراد نقش دارد چرا که در بسیاری از جوامع (چه غربی و چه اسلامی) مصرف گرایی به تنهایی ارزش به حساب نمی آید. البته نا گفته نماند هر نوع رفتاری که در جامعه ایپدمی شود نا خود آگاه فرهنگ و ارزش های آن جامعه را شکل می دهد و با این تفسیر می توان رابطه مستقیمی بین عقده حقارت، تجمل گرایی و فرهنگ هر جامعی به وجود می آید. منبع: نکته آنلاین ...
گفتمان سازی با ابزار فقه
ویژگی انسجام و پیوستگی است. گفتمان با هدف ارائه بینشی جدید نسبت به گذشته شکل می گیرد و گفتمان سازی شکل دهی به جهان بینی یک مجموعه نسبت به فرآیندهای اطراف خود است. از این منظر گفتمان ها تعیین کننده نوع نگاه و حرکت جوامع می باشند و همین اهمیت فوق العاده گفتمان در یک جامعه را نشان می دهد. هر گفتمان در درون خود مفاهیم و اندیشه هایی را نهفته است که هر کدام می توانند یک گفتمان جزئی محسوب شوند که در ...
دغدغه امر به معروف و نهی از منکر مبتنی بر فرهنگ بی قراری است
و خود مراقب احوال انسان ها است. سید سیاح تصریح کرد: بزرگترین دانشمندان عالم وقتی به مشکل علمی بر می خورند با استمداد از معنویاتی چون نماز و روزه وارده در ادیانشان به حل مشکلات نائل می شوند. وی از دانشجویان خواست تا با حضور گسترده در مساجد بعد از اتمام ماه مبارک رمضان اجازه ندهند مساجد خالی شود چونکه مصلحت جامعه امروز ما در حضور پرنگ مردم بخصوص جوانان در مباحث عبادی و سیاسی در ...
عدالت و سماحت حضرت علی (ع) فراتر از زمانه اش
آن را به کنترل درآورد. سخت گیری های معروف او نسبت به والیانش و اسرافکاری هایشان به همین علت بود. او بارها خطراتی را که کثرت اسرا جامعه آن روز را تهدید می کرد، گوشزد می کرد و حتی گفت: به خدا پناه می برم از نسلی که حاصل ترکیب حیله عربی و تیزهوشی عجمی است. با توجه به کندی ارتباط های آن زمان و اینکه جزیره العرب فاقد راه های ارتباطی توسعه یافته ای چون ایران و روم آن زمان بود، باید مدتی می گذشت تا مدینه ...
استواری دین به این چهار گروه است
فراگیر را این پیامبران آوردند و سپس به مردم تاکید می کند که دین را استوار نگاه دارید. *مسلمان نباید نسبت به اقامه دین بی تفاوت باشد وی با بیان اینکه اقامه دین به نماز، زکات، قرآن، محبت اهلبیت(ع) و سایر اصول دین است، تصریح کرد: به هرکدام از این اصول لطمه وارد شود، مسلمانان باید عکس العمل نشان دهند؛ مسلمان نباید نسبت به اقامه دین بی تفاوت باشد. *چهار گروهی که سبب ...
اخبار سیاسی
توده جامعه اسلامی به ویژه در کشورهای عربی این مساله را به خوبی می دانند و البته به دلیل چهره کاریزماتیک سیدحسن نصرالله و محبوبیت ایشان در کشورهای اسلامی، به ویژه جوانان مسلمان می توانند در خنثی سازی طراحی سعودی ها در جایگزین کردن دشمن کشورهای عربی نقش تعیین کننده ای داشته باشد. نظر آیت الله مکارم درباره شبکه های اجتماعی آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود وجود گناه ...
تحلیلی بر سیره ارتباطات میان فردی پیامبر اکرم(ص)
...> مفاهیم و چارچوب نظری پیامبر6 به عنوان یک انسان، چندین نوع ارتباط داشت که عبارتند از: ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با اشیا، ارتباط با ملایکه و ارتباط با سایر انسان ها. در این مقاله، جایگاه ارتباط پیامبر6 با سایر انسان ها و نیز اصول حاکم بر این ارتباط را بررسی می کنیم. برای فهم نظام یافته ارتباطات میان فردی پیامبر6 و اصول حاکم بر آن، الگوی نظری برساخته گافمن و هابرماس ...
قتل نگاری شیعیان از آغاز تا پایان قرن پنجم هجری
سیر تاریخ نگاری شیعه سیره نگاری نیز زمینه توجه مسلمانان به علم تاریخ را فراهم ساخت و مورخان از اهل سنت و شیعه موضوعات جدید تاریخی را دست مایه پژوهش و امعان نظر خود قرار دادند. یکی از گونه های اصلی تاریخ نگاری مسلمانان مقتل نگاری است. به ویژه با عنایت به نحوه شهادت بعضی از امامان شیعه، این گرایش از تاریخ نگاری در میان شیعیان مورد توجه خاص قرار گرفت. در دوره پیدایی تاریخ نگاری ...
علویان ترکیه و علویان سوریه؛ (شباهت ها و تفاوت ها )
اردن به عنوان عضو ناظر و حوادثی از این دست، رهبری علوی سوریه را تحریک می کند. عدم همکاری یا پذیرش دو جانبه یا رسمی بین علویان ترکیه و علویان سوریه اگر چه شباهت هایی بین مبانی مذهبی علویان ترک با علویان سوری وجود دارد و علی رغم تجارب مشترک در زمینه تبعیض و به حاشیه رانده شدن جوامع شان در طول قرن ها، هیچ نوع تمایل یا حتی اظهار پذیرش نسبت به یکدیگر مشاهده نمی شود یا حداقل آشکار ...
تقویت تفکر مسلمان میانه رو مقدمه ساز پروژه نفوذ دشمن
سال 700 هزار نفر از نخبگان جهان زیر نظر آمریکا و تحت تاثیر فرهنگ غرب تربیت شدند که 1 هزار و 500 نفر آنها را با عنوان وزیر در کشورهای هدف استفاده کرده اند، این ظرفیت بزرگ در کشورها به طور غیرمستقیم در اختیار آمریکا قرار گرفته است که نمونه آشکاری از نفوذ را در معرض نمایش می گذارد. * فارس: دشمن برای پیاده سازی پروژه نفوذ به کدام اشکال روی می آورد؟ برنامه های نفوذ دشمن در جامعه ...
چالش ها و موانع فهم قرآن در جامعه
در کلام خدا الف) اقرأ: بعثت پیامبر اکرم (ص) با اقرأ باسم ربک الذی خلق آغاز می شود. در ذات کلمه اقرأ فهمیدن آمده است. اگر فهمیدن در کار نبود، تعلیم و تعلم بی فایده به نظر می رسد. آیات سوره علق انتقال مفاهیم به پیامبر است. شروع کارها با اسم رب، خلقت انسان، صفات خداوند تبارک و تعالی از جمله خلقت و کرامت و بزرگی و تعلیم به انسان ها بخشی از این مفاهیم هستند. ب) آیات تعقل: بعضی از آیات انسان ...
چه کسانی بر امام زمان(عج) شمشیر می کشند؟/ خواص بی بصیرت همواره فتنه ساز هستند
که با کودتا بر سر کار آمد خود را حاکم اسلامی اعلام می کرد و کسی هم حق عزل او را نداشت چون ادا می کرد از طرف خدا آمده و اولامر است! بر این اساس اهل سنت اظهار می کنند که خلیفه اول را مردم انتخاب کرده اند؛ اما آیا همه مسلمانان آنجا حضور داشتند؟! در پاسخ می گویند مردم مدینه انتخاب کردند؟ اما آیا علی(ع)، سلمان، عمار، ابوذر، مقداد، میثم و خیلی های دیگر اهل مدینه نبودند؟! بر فرض که خلیفه ی اول ...
شاخص های دهگانه تولید محتوای با کیفیت در روابط عمومی
را برای معرفی خدمات موثر واقفین و سازمان اوقاف و خیریه به عنوان یک سازمان خدمتگذار در این زمینه فراهم شد. 5. تناسب محتوا و مخاطبان و مشتریان فرامرزی امروزه و در همیشه تاریخ ایرانیان مسلمانان خیری بوده اند و هستند که به مقتضای کار و شغل و یا حرفه و انتخاب خود در خارج از ایران زندگی می کنند و ضمنا علقه و رابطه عاطفی و نگاه خیر اندیشانه آنان نسبت به کشور و دین خود هرگز قطع نشده است و ...
عوامل انسان شناسی در پیدایش فرهنگ جامعه کوفه
روابط روحی و ایمانی میان انسان و سرزمین، از هم گسیخته می شد و به روابط مادی ای که سود و زیان بر آن حاکم بود، بدل می گردید. از اینجاست که مشاهده می کنیم یکی از گونه های فرهنگِ حاکم بر جامعه کوفه، به ویژه کسانی که برای نبرد با فرزند دختر رسول خدا(ص) قیام کردند، فرهنگِ کسب درآمد و سود بود، بدین معنا که ارزش های اخلاقی در سود مادی نهفته است و حدود شرعی در دینار و درهم و طلا و نقره منحصر می ...
حمایت از حقوق بشر با دست های آلوده دولتمردان آمریکایی !
امنیت کشورهای حامی و دست نشانده، برقراری امنیت برای گروه های همگرا و تقویت گروههای مخالف و منکوب کردن دولت های حق طلب و مخالف سیاست های آمریکاست و حقوق بشر به معنای کرامت انسان، اساساً در سیاست داخلی و خارجی آمریکا جایی ندارد. نوریان با اشاره به نگاه دوگانه آمریکا نسبت به موضوع حقوق بشر در سطح جهان تصریح کرد: آنها علاوه بر این نگاه دوگانه و عمل بر مبنای آن، ابزارهای کنترلی مقوله حقوق بشر را نیز ...
مقایسه زور اوباما با پشه توسط احمدی نژاد/ نظر ناطق درباره فیش های نجومی/ واژه سازی محیرالعقول پناهیان/ ...
زمینه مواجهه با موضوع حقوق های نجومی باید به سه نکته مهم توجه کرد؛ اولین نکته این است که آیا در قانون موجود نقصی وجود دارد که برخی با استفاده از این نقص اقدامات خود را به صورت قانونی پیش می برند یا خیر. عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه عزل مدیران متخلف نیاز به قانون دارد خاطرنشان کرد: این گونه موارد مسائلی نیست که با اراده شخصی انجام شود و قطعا فردی که سوءاستفاده کرده دیگر نباید در مقام ...
امام علی(ع) و زمانه اش(بخش دوم)
4- پذیرش امام تا حدّی اوضاع را آرام کرد. امّا امام کسی را به بیعت اجبار نکرد و این نیز برای اولین بار بود و درگذشته چنین نبود. تحت تأثیر این شرائط کسانی چون طلحه و زبیر هم بیعت کردند، اگر چه بعدها گفتند از ترس مردم چنین کرده اند. حال آنکه کسان دیگری هم بودند که بیعت نکردند و نه امام آنان را اجبار کرد و نه مردم. این دو و کسان دیگری چون آنها به واقع بهانه جوئی می کردند. بر اساس این خود گم کردگی جنگ جمل را به راه انداختند و همسر پیامبر را عمدتاً با تحریک عبدالله بن زبیر در کنار خود قرار دادند و مروان حکم که ثروت کلانی اندوخته و به دامادی عثمان درآمده بود نیز بدانها ملحق شد. قبل از آغاز جنگ جنایت ها کردند و برخی از شیعیان امام را در بصره کشتند و پس از صف بندی دو لشگر، امام باز هم مایل به جنگ نبود و اصحابش را از مبادرت بدان باز می داشت و سخن و نصیحت آغاز کرد. تحت تأثیر این نصایح زبیر جبهه را ترک گفت و آنان با کشتن تنی چند از لشگر امام جنگ را آغاز کردند. در اواخر جنگ که شکست اصحاب جم ...