سایر منابع:
سایر خبرها
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند؟
ششمین اختر آسمان ولایت حضرت جعفر بن محمّد الصادق (علیه السلام) در هفدهم ماه ربیع الاول سال 83 هجری دیده به جهان گشود و در سن شصت و پنج سالگی در سال 148 هجری دیده از جهان بر بست و در قبرستان بقیع درکنار مرقد پدر بزرگوار خود به خاک سپرده شد. مادر او ام فروه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است و مجموع دوران امامت و زعامت آن حضرت سی وچهار سال می باشد(1). * مالک بن انس و تمجید از امام صادق (ع ...
کاغذبازی، اصلی ترین سد راه سرمایه گذاران/ برنامه ریزی در جهت بهره گیری از دورریز سیب دماوند/ اگر صد ...
اختیار قرار دادن صدهکتار از اراضی دولتی به شهرداری کیلان، طی مدت دو سال آماده سازی کرده و آن را به باغ تبدیل خواهیم کرد که اولین سال محصول دهی این باغ، دو و نیم میلیارد تومان خواهد بود. وی افزود: اگر این طرح حمایت شود، هم در زمینه محیط زیست و هم در زمینه فضای سبز، و اقتصاد مقاومتی نیز دارای تاثیر مثبت است. * رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند: اگر ...
جلیل لیاقت شهید شدن را داشت ...
برادر بزرگش را اداره می کرد. مادر درباره چگونگی اعزام به خدمت سربازی فرزند شهیدش می گوید: جلیل خیلی اصرار داشت که به خدمت سربازی برود. او به اصفهان اعزام شد و دوره آموزشی را در آنجا می گذراند. به ما گفته شد ، یکی از فرماندهان زمانی که در حال تمیز کردن اسلحه اش بوده، اشتباهی دستش به ماشه می خورد و گلوله ای شلیک شده و به پهلو و قلب جلیل می خورد. وقتی خبر شهادتش را به ما دادند اصلا فکرش را ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
پیر اهل بیت درس کلام و فقه و اصولت زبانزد است ای ناشر علوم فراگیر اهل بیت عالم ز دانش تومسلمان شناس شد بی انتهاست جادهء تأثیر اهل بیت اسلام با تو و پدر تو رواج یافت در تو ظهور یافته تدبیر اهل بیت گاهی شده است علم تو روشنگر علوم گاهی شده است علم تو شمشیر اهل بیت در دستتان سپرده خدا هر جه هست و نیست ...
زن مظهر خلاقیت الله
عالم و فاضل و مجتهد و محقق از خود آنان تربیت شود تا محرک نفسشان واقع گردد و بانوان عالمه و مهذبه و با تقوا از جماعت نسوان به وجود آیند و به تربیت دیگران بپردازند و اوصاف و وظیفه آنان را کنترل نمایند و کلاس ها و مدارس و انجمن های علمی و دینی از خود آنان تشکیل گردد اگر چه تحت نظر علما و دانشمندان مرد اداره شود. خوشبختانه امروز، سران و مسئولان و وکلای جامعه ما همه عالم و دانشمندند و علت ...
کارآفرینی در آی تی در گفتگو با دکتر علی اکبر جلالی
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) - دکتر علی اکبر جلالی ، کارآفرین IT و استاد دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت، همچنان که شاید بسیاری از شما بدانید کارنامه ای پربار در کارآفرینی به خصوص در زمینه تکنولوژی های پیشرفته نظیر اینترنت دارد. به گونه ای که اگر فعالیت های او در این حوزه نبود، شاید در حال حاضر، اینترنت برای خیلی از ایرانی ها پدیده ای غریب و نامانوس به نظر می رسید. در ادامه گفت وگوی ...
ترافیک نیمه سنگین در محور کرج-چالوس/ادامه بارش باران در 3 استان
همزمان با اجرای عملیات ، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می شود. 2- محور شهرضا- طالخونچه - مبارکه ، واقع در استان اصفهان ، از مورخ 1 مرداد لغایت 1 آذر 95 ، ساعت 7:30 الی 17:30 ، به دلیل اجرای عملیات احداث ادامه باند دوم ، حدفاصل کیلومتر 2.5 تا 13.3 ، تردد همزمان با اجرای عملیات ، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می شود. 3- محور روستایی هونجان-گرموک (حوزه شهرستان شهرضا) ، واقع در ...
وزارت علوم در هفته ای که گذشت
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان ، در این هفته حوزه وزارت علوم اخبار متعددی داشته که از جمله آنها می توان به تکذیب خبر تعطیلی دانسکده خبر دانشگاه علمی و کاربردی، زمان ثبت نام دوره های بدون آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، دلایل مهم تعطیلی خوابگاههای دانشجویی، ارائه کارتهای هوشمند دانشجویی بصورت فازبندی، ماجرای حریق در پانسیون بدون مجوز، تسهیل جذب دانشجویان خارجی در ...
نمی دانم با چه کلماتی تأثیر قرآن در زندگی ام را بیان کنم/ اگرچه این راه سخت بود اما پایان لذت بخشی داشت
در ابتدای حفظ برای من نیز وجود داشت اگرچه این راه سخت بود اما پایان لذت بخشی داشت، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی امروز نرم افزارهای طراحی و ساخته شده اند که شرایط را برای افرادی که می خواهند به امر حفظ بپردازند ساده و آسان کرده است. وی اضافه کرد: امسال سطح مسابقات بالا بود و رقبایم از شهرهای خوزستان و قم در سطح بالایی قرار داشتند، استان های دیگر مانند بوشهر و آذربایجان غربی و شرقی و خراسان ...
محدودیت های ترافیکی جمعه 8 مرداد ماه
هونجان-گرموک (حوزه شهرستان شهرضا) ، واقع در استان اصفهان ، از مورخ 1 مرداد لغایت 30 آبان 95 ، ساعت 9 الی 18 ، به دلیل اجرای عملیات راهسازی ، حدفاصل کیلومتر 0 تا 4 ، تردد همزمان با اجرای عملیات ، با محدودیت و رعایت احتیاط انجام می شود. 4- محور روستایی فریدونشهر-اسلام آباد-مکدین (حوزه شهرستان فریدونشهر) ، واقع در استان اصفهان ، از مورخ 1 مرداد 95 لغایت 20 اسفند 95 ، ساعت 7:30 الی 17:30 ، به ...
شهید ابراهیم هادی از همسرم خواست تا برگردد/ روز عقد هر دو روزه بودیم
حنا بستم. هر اعزام من و پسرم به بدرقه اش می رفتیم. دوست نداشت ما منتظر بمانیم. ما ابتدا خداحافظی می کردیم و او رفتن ما را نگاه می کرد اما آخرین خداحافظی ایستادم و رفتنش را نگاه کردم. تفاوت دیگری هم این بار داشت. او همیشه ما را به پدر و مادرش می سپرد اما این بار گفت که شما به جایی رسیدید که خودتان می توانید زندگی تان را اداره کنید. نیازی شما را به کسی بسپرم. شما را به کسی می ...
نگاهی انفسی به فلسفه سهروردی - تحول نوری در سهروردی مقدمه فهم است
...> بنابراین، تنها مؤلفه و منبع جدی در مقام اجمال و انزال در فلسفه اشراقی سهروردی، شهود است. و در مقام تفصیل و تنزیل و به تعبیری: ترجمه، تحلیل، توصیف، تبیین و نگارش، دیگر منابع حضور دارند. اگر فلسفه را علم به حقایق موجودات و دسترسی به متن واقع بدانیم یا فلسفه را تشبه به اله بدانیم شهود، مجاهدت های سلوکی و مقامات برآمده از آنها هم جنبه معرفت بخشی به حقایق دارند و هم خداگونگی انسان را تأمین ...
فیلمهای سینمایی تلویزیون در تعطیلات آخر هفته
قدیم پدر مرحوم جک است و به همین خاطر جک پرونده او را بلافاصله قبول می کند. ابتدا به نظر می رسد که گری یک تاجر فعال است که ماهی چند بار به اقصا نقاط جهان سفر می کند و در یکی از این سفرها ناپدید شده است اما تحقیقات جک نشان می دهد که گری در واقع یک قاچاقچی مواد مخدر است که با همکاری یک کارتل تجاری بزرگ در استرالیا اقدام به این کار می کرده است. پس از این تحقیقات شخصی به نام دیوید از اداره پلیس با جک ...
چرا فرانسویها نباید زندگی با تروریسم را یاد بگیرند؟!
بود به جای اینکه بیاید و 84 نفر را به قتل برساند. همچنین گفته می شود که پیش از این وی از ورود و رابطه با خانواده اش منع شده بود زیرا همسرش را کتک زده بود. همسایه های وی نیز می گویند: بهلول یک مرد نامهربان بود و هیچ وقت احوال پرسی نمی کرد و شخصی می گفت: وی آدم ترسناک و غیر نرمالی بود. پدر بهلول نیز گفت که پسرش، شکست های نگران کننده ای در زندگی اش داشته است و گفت که بهلول در خانه همه چیز ...
صفت داعش با خوارجی ها گره خورده است/ به حرمت خون مدافعان حرم صدای شکسته شدن کمر داعشیان به گوش می رسد
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم شهر، پنج شنبه شب دیگری از راه رسید و با خود شمیم یار آورد و مجلس آلاله های سرخ شهرمان مزین شد به قدوم مهمان و مسافر عزیزی که با قد رعنا از زیر قرآنی که در دستان مهربان مادر بود به اذن امام و مرادش راهی جبهه شد و بعد از سال ها برگشت تا شاید پلاک و استخوانش تسلای دل داغ دیده پدر و چشمان به انتظار نشسته مادری شود که سال هاست همچنان منتظر آمدن جگر گوشه خویش ...
وقتی زنان یک استان نمی توانند چند شکایت را در دادگاه های خانواده و عمومی ثبت کنند
قبل از مراجعه زوجین به وکلای دادگستری شکل گرفته و جدی می شوند به نحوی که اهتمام وکلا در اصلاح ذات البین به عنوان وظیفه قانونی، حرفه ای و اخلاقی عمدتا جز تاخیر در طلاق توفیقی نمی یابد . رییس کانون وکلای دادگستری خراسان رضوی سپس در بند چهارم نامه خود به موضوع پیگیری و مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت اشاره کرده و ضمن توجه دادن به امتیازات قانونی برای مردی که توان پرداخت مهریه را به واقع ...
زیباترین شهرهای جزیره ای دنیا را بشناسید
فعالیت های فضای آزاد محسوب می شود. روسو، پایتخت دومینیکا نیز بوده و از فرهنگی غنی برخوردار است. از ویژگی های این شهر می توان به ترکیب معماری کارائیبی و کریول و چندین مزرعه قدیمی اشاره کرد. ساحل فرناندینا، جزیره آملیا، فلوریدا شهر زیبای "فرناندینا" دارای منطقه ای تاریخی به نام "شهر قدیمی" است که در فهرست مکان های تاریخی ملی آمریکا ثبت شده است. ساختمان هایی با معماری ویکتوریایی ...
چرا می گوییم شیعه جعفری؟
حتی در حوزه های فکری و عقیدتی نیز زمینه ظهور جدی در اختیار ایشان نبود. کدام یک از خطبه های مفصل و مهم نهج البلاغه، در دوران بیست وپنج ساله خانه نشینی امام(علیه السلام) ادا شده است؟ مردم حتی در دوران حکومت حضرت علی(علیه السلام) نیز تبعیت و انقیاد جدی نسبت به ایشان نداشتند، چه در امور دینی و چه در امور حکومتی. تفصیل این سخن فرصتی دیگر می طلبد. وقتی عرصه بر علی بن ابی طالب چنین تنگ باشد، وضعیت ...
گفت و گوی منتشر نشده با منوچهر ستوده
ایران از گیلان تا به مازندران و استان گلستان آشنا می کند. با استاد منوچهر ستوده در باغ زیبای سکونتگاهش درباره علایق و نظرگاه هایش درباره تاریخ و فرهنگ، سالها پیش از درگذشت او گفت وگویی شده است که برای نخستین بار درایران منتشر می شود. استاد بیشتر کارهای شما راجع به جغرافیای تاریخی مناطق شمالی است. در مورد علم جغرافیا و تقسیمات آن نخست توضیحاتی بفرمایید. نقطه آغاز این علم را در جهان ، کجا ...
تغییر پر دردسر افراد تراجنسیتی
است؟ درخصوص حق ولایت پدر بر فرزند نیز، تغییر جنسیت می تواند واجد آثار مهمی باشد، زیرا ولایت از خصوصیات پدر و جد پدری است و معذالک تغییر جنسیت باعث تبدیل وضع پدر از حالت مردانگی به زنانگی شده و همین امر اقتدار او را در اداره امور مالی و تربیت کودک به چالش می کشد، معهذا همچنان که گفته شد، تغییر جنسیت باعث زوال وصف رابطه ابوت و پدر و فرزندی نشده و چنین فردی همچنان به واسطه متصف بودن به ...
می توانم، پس هستم
همیشه رفتاری عادی با او داشتند و حتی او را در مدرسه کودکان معمولی ثبت نام کردند. پاندو که حالا از او به عنوان ستاره ایالت میسوری هند یاد می شود، نه تنها درسش را ادامه می دهد بلکه کالج پلی تکنیک را برای ادامه تحصیل انتخاب می کند و دوره کارشناسی فناوری اطلاعات را پشت سر می گذارد. البته پاندو می گوید بارها در طول تحصیلش توسط معلمان و سایر دانش آموزان تحقیر شده است، اما هیچ گاه ناامید نشده ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
استفاده می کنند: - اول اختراع چاپ: تاریخ دانان غربی اختراع صنعت چاپ را واقعه ی بسیار مهم و خط تمایزی بین دو دوره تاریخی قبل از تاریخ و تاریخ باستان به شمار می آورند، همین اختراع، نشانگر شروع دوره تدین و تاریخ نگاری است و به بشر این اجازه را می دهد تا وقایع دوران باستان و برپا ساختن و سقوط تمدن ها و دیگر اتفاقات مهم که در تاریخ تکاملی بشر مؤثر بودند را ثبت کند. - دوم ...
سلفی گری و تکفیر در تونس میان گفتمان النهضة و دیگر گفتمان های بومی
التکتل و حزب سکولار (اما نزدیک به اسلام گراها) کنگره برای جمهوری پیش برده شد. این ائتلاف عجیب تشکیل یک تروئیکا یا گروه سه گانه را باعث شد و ساختار دولت و وزارت خانه ها به سه حزب تعلق گرفت. سقوط رژیم بن علی بعد از انقلاب 2010 م. امکان تشکیل حزب های اسلامی را که قبلاً در رژیم او غیرقانونی بود به وجود آورد. رهبران النهضة، مانند شیخ راشد الغنوشی از کشورهای خارجی به تونس بازگشتند و بسیاری از اجتماعات ...
مراد و هیولا؛ یکی تروریست و دیگری قهرمان ملی!
...> مراد و نجیم هر دو در یک خانه در محله شئربئک بروکسل بزرگ شدند. بسیاری از مهاجران در این محله زندگی می کنند. پدر آنها که مراکشی تبار است، عاشق فیلم های بروسلی و جکی چان است. او نمی خواست که پسرش ول در خیابان بچرخد و به همین خاطر او را به تکواندو فرستاد. مراد می گوید: من با این ورزش بزرگ شدم. همیشه باید سر وقت بیایی و به قوانین احترام بگذاری. تکواندو بخشی از زندگی من شد. تکواندو فقط در مورد ...
تشکیل پرونده2محوطه تاریخی هفشجان برای ثبت در فهرست آثار تاریخی
مصطفی هادیپور روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود:هم اکنون پرونده 2محوطه تاریخی شامل 'چغات ترابی' و'چغات هوشنگی' شهر هفشجان شهرستان شهرکرد تکمیل شده است و این محوطه های تاریخی متعلق به دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی است. وی با بیان اینکه در بررسی های باستان شناختی ،پیشینه این محوطه ها از لحاظ لایه بندی و تاریخی دارای اهمیت ویژه ای است، گفت: ثبت این دو اثر در فهرست آثار ملی کشور سبب ...
شهرداری، کمیته امداد یا میراث؛ کوتاهیِ تاریخی از که بود؟
آماده باش بخش هایی از این بنای ارزشمند را تخریب کردند و دو شب قبل مابقی این بنای تاریخی نیز تخریب شد. هرچند از ابتدا و در اعتراض به این اقدام تعدادی از معماران مقابل لودرها تحصن کردند و میراث فرهنگی به صورت اضطراری این بنا را به شماره 31538 در فهرست آثار ملی به ثبت رساند و پیگیری هایی که پلیس شهرداری و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای جلوگیری از تخریب بیشتر این بنا ...
7 بیماری که از دست خط شما قابل تشخیص است
به عنوان مثال برای تحلیل کارمندان بالقوه سودمند برای سازمان های مختلف، به یک کار متعارف نیز تبدیل شده است. ولی هم چنین، دست خط می تواند هشدارهای سلامتی نیز به شما بدهد، در این نوشتار به صحبت پیرامون این هشدارها می پردازیم. یک بار دیگر، علم معجزه کرده و حال می توانید وجود شرایط بالینی مختل کننده ای همچون شیزوفرنی، اوتیسم و خوانش پریشی و غیره را در عزیزان تان شناسایی کنید. به گزارش ...
ارگانیک؛ سرمایه گذاری آینده دار +آدرس فروشگاه های معتبر در ایران
شماره تماس: 09149113982 زنجان، کوی قائم (جاده شهرک)، نبش قائم چهارم فروشگاه خانه سلامت شماره تماس: 33440142-024 ساری، بلوار طالقانی، خیابان پیروزی، بعد از مسجد دهقان زاده فروشگاه طهورا شماره تماس: 3405374-0151 سنندج، خیابان صفری بالاتر از ثبت احوال، خیابان شاهد، کوچه بدر دهکده ارگانیک ...
ادعای مضحک شبکه وهابی درمورد باغ فدک
، نیاز جامعه مسلمان آن روز و عدم امکان حضور فعال حضرتش در تدبیر اقتصادی آن سامان – اختیار آن را کلا به پدر واگذار کرد تا خود هر گونه صلاح می داند مازاد درآمد آن را مصرف کند . با این واگذاری بسیاری چنان پنداشتند که تصرفات پیامبر (ص) در فدک تصرفاتی حاکمانه و به عنوان رهبر جامعه مسلمانان است، در حالی که در واقع آن حضرت (ص) همه این امور را به نحو وکالت تام الاختیار از جانب دختر گرانقدرش انجام می داد ...