سایر منابع:
سایر خبرها
موقوفات آستان قدس رضوی براساس نیت واقفان اداره می شود
سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی اظهار داشت : هفت مؤسسه وابسته به آستان قدس رضوی شامل اداره کل روابط عمومی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، موسسه آفرینش های هنری، موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی، سازمان موقوفات یزد و کرمان، سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد و معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی گوشه ای از فعالیتها و دستاوردهای خود را در این نمایشگاه به ...
مراسم بزرگداشت علامه سید محمد بحرالعلوم در نجف
سطوح در حوزه علمیه نجف و بهره گیری از محضر درس سید محمدتقی حکیم، شیخ محمدرضا مظفر، شیخ محمدتقی صادق و همچنین شیخ محمد امین زین الدین به دانشکده فقه نجف رفت و پس از آن موفق به اخذ درجه کارشناسی ارشد از دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد. سید محمد دکترای خود را نیز در سال 1980م. از دانشکده دارالعلوم دانشگاه قاهره اخذ نمود. شش سال قضاوت در کویت و فعالیت در انجمن ها و موسسات فرهنگی و ادبی عراق همچون ...
اهمیت بنیادین عدالت در گفتمان رهبری
... ایجاد رشته عدالت پژوهی؛نوعی سرمایه گذاری مفید پس از این جمع بندی نیز باید پژوهشهای جدیدی بویژه در مباحث کاربردی و روشهای اجرای نظریه صورت گیرد که در این زمینه می توانیم از تجربیات مفید دیگران نیز استفاده کنیم.حضرت امام خامنه ای، ایجاد رشته عدالت پژوهی در حوزه و دانشگاه را، نوعی سرمایه گذاری مفید برای ایجاد و تقویت گفتمان عدالت و تربیت نیروهای توانمند دانستند و معتقدند: یکی دیگر از ...
پژوهشگر اسپانیایی: آمریکا و فرانسه در مذاکرات با ایران صداقت ندارند
مانوئل گالیانا شنبه شب درسلسله نشست های بزم اندیشه که باموضوع'داعش، مولود نامشروع اسرائیل' که در سازمان خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزارشد،افزود:یکی از دلایل اصلی موضع گیری فرانسه نسبت به ایران وجود فردی به نام 'لوران فابیوس'با گرایش یهودی و ماسون است و نفوذ و قدرت بسیاری در حکومت فرانسه دارد. وی بیان کرد: از سوی دیگر تشکیلات ایپک نیز عامل اصلی موضع گیری ...
اتاق فکری برای تحقق شعارسال در حوزه آموزش وپرورش تشکیل شود
نظرات شهید مطهری نیازمند است. وی با بیان اینکه گروه های آموزشی اساتید خود را برای تقدیر در هفته معلم معرفی کرده اند و در هر دانشکده نیز استاد برتر معرفی می شود، عنوان کرد: برای گرامیداشت هفته معلم برنامه هایی از جمله نشست تخصصی اساتید، مسابقات فرهنگی دانشگاه، چاپ نشریات دانشگاه با موضوع معلم و... انجام خواهد شد. کتابی برای شناخت بیشتر شهید مطهری ویژه دانش آموزان تدوین می شود ...
سرویس اطلاعاتی هند؛ قدیمی ترین سرویس اطلاعاتی جهان +تصاویر و فیلم
گروه گزارش ویژه مشرق - نظام اطلاعاتی هند شامل 14 سازمان می شود که از این 14 نهاد، 2 نهاد به عنوان یکه تاز عرصه اطلاعات و امنیت هند فعالیت می کنند و بقیه در خدمت این 2 می باشند. لذا، در گزارش حاضر، بر این 2 مورد اصلی با نام های "اداره اطلاعات" (Intelligence Bureau (IB که نقش سرویس اطلاعات و امنیت داخلی را ایفا می کند، و "شاخه تحلیل و پژوهش (Research and Analysis Wing (RAW که سرویس اطلاعات برون ...
دیدار نوروزی پر گلایه وزیر فرهنگ و سینماگران
جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه سینما رسید و برای دقایقی صحبت عسکرپور قطع شد، او با لحن طنزی گفت: حالا ناچارم از ابتدا گزارش را ارائه کنم. عسکرپور در ادامه سخنانش متذکر شد: تا وقتی وظایف ما و دولت مشخص نشود، هر یک می توانیم از مسئولیت مان فرار کنیم و امیدوارم با توجه به نامگذاری امسال به عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت،این اتفاق در حوزه سینما بیفتد. او در ادامه با تقدیر ...
نگاهی به چند خبر از استان گلستان
58 با رژه نیروهای ارتشی، وفاداری خود را به امام و انقلاب و تفکر شیعی و علوی اعلام کردند. *** مدیر راهداری راه و شهرسازی گلستان اعلام کرد: به منظور استانداردسازی پروژه های آسفالت، دریافت گواهینامه فنی برای شرکت های پیمانکاری کارخانجات آسفالت استان در مناقصات الزامی است. عادل مصدقی در نشست هم اندیشی با پیمانکاران و مهندسین مشاور و همکار اداره کل افزود: براساس اعلام وزارتخانه ...
ابلاغ برنامه های معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد برای تبیین آثار شهید مطهری
متعهد توصیه می کنم که کتاب های این استاد عزیز (شهید مطهری) را نگذارند با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود. امام خمینی (ره) بخشنامه به نمایندگان تام الاختیار ریاست دانشگاه در هیات امنای استان ها، دبیران هیات امناء استان ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه با سلام پاسداشت اندیشه های ناب استادانی که جان و شأن خویش را در راه تعالی اندیشه و تحقق آرمان های متعالی ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
انتشار 159 کتاب دینی در 20 روز نخست فروردین / کتابشناسی نخستین آثار سال 94 در 6 بخش حوزه دین و علوم قرآنی
تولید محتوا، معاونت آموزش ابتدایی استان فارس، ویراستار: کرم وزیری، طراح: حمیدرضا محمدی، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی میرزای شیرازی (نشر امیدواران)، 30 صفحه، خشتی (شومیز)، چاپ 7 سال 1394، 21000 نسخه، 15000 ریال. • ترجمه فارسی صحیح مسلم مسلم بن حجاج، مترجم: خالد ایوبی نیا، مصحح: حسین رستمی، حسینی اصل، 732 صفحه، (در4جلد )، جلد 3، وزیری (گالینگور)، چاپ 1 سال 1394، 1500 نسخه. ...
اختصاص 1 میلیارد ریال اعتبار به کانون های فرهنگی هنری مساجددامغان
فضای های فرهنگی و هنری را از مهمترین مشکلات حوزه فرهنگ و هنر شهرستان دامغان دانست و یادآور شد: سه هزار و 500 نفر در شهرستان دامغان عضو انجمن های فرهنگی و هنری هستند. در این نشست تعدادی از فعالان و مدیران انجمن های فرهنگی و هنری شهرستان دامغان به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات و مشکلات حوزه های کاری خود پرداختند. ...
اصول انتقادکردن یا مناظره کردن از نظر دکتر محمود سریع القلم
دقیق مکتوب کند. 29- در نقادی و مناظره، مبنای استدلال پژوهش های علمی است. 30- استاندارد گذاری برای نقد و مناظره، مسئولیت دانشگاه ها، متخصصین و انجمن های علمی است. * استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
سؤالی که ازموسسه آوینی بایدپرسید
ایران و سخنرانی کوبنده او در سال 67 در دانشکده سینما تاتر دانشگاه هنر دلالتهای غیر قابل انکار این باور هستند . با این حساب بدون مرز که اصولا یک فیلم بدون دیالوگ هنری در ژانر جشنواره ای به حساب می آید با آن ضرب آهنگ کند و مرارت آور و ساختار متظاهرش چه جایگاه و نسبتی می تواند با اعتقادات شهید آوینی داشته باشد . فیلمی هرجایی با سخن به ظاهر جهان شمول ولی بی ریشه که هیچ نسبتی با مردم سرزمینش ...
سعید قاسمی: حج عمره را تعطیل کنید
خمینی که در طول همین دوازده سال تحصیل شاید دوازده صفحه مطلب به چشم می خورد. بنده یک بار که خدمت مقام معظم رهبری این آمار وحشتناک را بصورت تخصصی و ریز مطرح کردم. این استاد دانشگاه با اشاره به گلایه برخی از خانواده های معظم شهدا از وضعیت فرهنگی گفت: این را به عزیزانی می گویم که همیشه در پایان برگزاری چنین مراسم هایی جلوی بنده را می گیرند و گلایه از وضعیت بد حجابی در گلزار مطهر شهدا و وضعیت ...
نبوی: آوینی متاثر از ادبیات مارکسیستی بود/ فراستی: ادبیات مارکسیستی در مطالب آوینی هیچ جایگاهی ندارد
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، اولین جشنواره فیلم کوتاه سماء و دومین همایش تصویر قلم در سینما فلسطین همزمان با سالروز شهادت شهید آوینی برگزار شد. در ابتدای مراسم کتاب عفاف و حجاب از دیدگاه نوروبیولوژی که توسط اساتید دانشگاه بقیة الله و امام صادق (ع) تدوین شده بود رونمایی شد. فراستی: سینما مدیوم مستقل است پیام نیست در ادامه مراسم مسعود فراستی و اکبر نبوی نقد از ...
تعداد مطبوعات و خبرگزاری های شهرستان خدابنده افزایش می یابد
استعدادها از اقدامات اساسی برای رشد و گسترش فعالیت های هنری و ادبی محسوب می شود. رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خدابنده با بیان فعالیت انجمن های ادبی و هنری در شهرستان خدابنده خاطرنشان کرد: این انجمن ها با برگزاری دوره های آموزشی و برپایی نشست هایی در عرصه های گوناگون هنر و ادبیات زمینه را برای فعالیت علاقه مندان مهیا می کند. وی با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی هنری در ...
آغازتغییرات دروزارت دادگستری
چندسال پیش هم قرار بود این معاونت یا سازمان مالکیت فکری تشکیل شود که عقب افتاده بود. من وقتی وارد وزارت دادگستری شدم باتوجه به اهمیت حوزه مالکیت فکری که کشور بسیار به آن نیاز دارد بخصوص در اقتصاد مقاومتی که یکی از پایه های آن اقتصاد دانش بنیان است به دنبال آن بودم. در اقتصاد دانش بنیان هم یکی از مسائل محوری حمایت حقوقی از تولیدات فکری مثل ابداعات و اختراعات است. برای تامین نیروی انسانی ...
تقویم تاریخ 23 فروردین 1394
23 فروردین 1394 خورشیدی برابر با 22 جمادی الثانی 1436 هجری و 12 آوریل 2015 میلادی رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 23 فروردین 1394 ) • پاسخ حضرت امام خمینی(ره)به تلگراف آیت اللَّه حکیم برای هجرت به نجف (1342 ش) مدت کوتاهی پس از تهاجم وحشیانه مزدوران رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه، موج خشم و نفرت ناشی از این فاجعه، از مرزهای کشور فراتر رفت و حوزه های علمیه نجف و ...
نظام سازی اجتماعی، نتیجه ی ارتباط دوسویه ی دولت و ملت
شناسایی شوند و توسط دستگاه های دولتی حمایت گردند و روش های آن ها نهادینه و سازمان مند گردد. این عمیق ترین معنای نظام سازی است و نظام سازی چیزی نیست جز توسعه ی نوآوری اجتماعی. نوآوران اجتماعی را نباید با نخبگان اشتباه گرفت. نخبگان ممکن است همنوا یا ناهمنوا باشند و نخبگان ناهمنوا ممکن است در هرکدام از گروه های ناهمنوا جای گیرند، اما در نوآوری اجتماعی، سخن از تشخیص ناسازگاری اهداف و وسایل، ارزش ها و ...
خبر رییس دانشگاه آزاد از متروی عالیشهر- بوشهر
خلیج فارس: رئیس دانشگاه آزاد از ایجاد طرح ریلی بین بوشهر و عالی شهر با مشارکت دانشگاه آزاد با هدف حل مشکلات ایاب و ذهاب دانشجویان از بوشهر به سایت عالی شهر خبر داد. به گزارش خلیج فارس ؛ حمید میرزاده ظهر امروز در حاشیه نشست هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به حضور استاندار و امام جمعه بوشهر در این نشست اظهار داشت: در این نشست مباحث مهمی مطرح شد که عمده آن مربوط به ...
توسعه اقتصاد دانش بنیان مستلزم الگوهای بومی است
...> ستاری که امروز برای دیدار با دانشگاهیان و بازدید از مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی به استان خراسان شمالی سفر کرده است، بازدید از پارک علم و فناوری استان، دانشگاه بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی، حضور در استانداری و نشست با روسای دانشگاه ها، مسوولان پارک علم و فناوری، مراکز آموزش عالی و نخبگان، فعالان اقتصادی، مدیران صنایع و شرکت های دانش بنیان و دیدار با امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی را در دستور کار داشته است. انتهای پیام ...
یک گفت وگوی ویژه درباره گرافیک اطلاع رسان
حوزه روزنامه نگاری و گرافیک نیست. این پیوند، به طور نسبی و به شکل تجربی صورت می گیرد که قطعا با کمال خود فاصله دارد. با توجه به فضای تحصیلی و تدریسی ام در حوزه روزنامه نگاری و گرافیک، معتقدم در چنین فضایی دانشجویان حداقل ها را در دانشگاه ها می آموزند و چنانچه علاقه به خلق اثر در حوزه روزنامه نگاری بصری داشته باشند، باید به تجربه و به علاقه، بقیه راه را طی کنند. در سال 86 این اتفاق برای ...
به زودی کتاب سال اردبیل معرفی می شود
و تصریح کرد: به منظور انتخاب اعضای هیئت مدیره انجمن شعر و ادب اردبیل از شاعران واجد شرایط شهرستان اردبیل ثبت نام می شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در مورد شرایط داوطلبان نامزدی هیئت مدیره گفت: داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر، داشتن حداقل یک جلد تألیف کتاب شعر که چاپ و منتشر شده باشد و داشتن کارت پایان خدمت برای آقایان از جمله شرایطی است که ثبت نام کنندگان باید ...
تشرف سالانه 300 میلیون زائر به حرم رضوی
30 هزار خادم بیش از 30 نوع خدمت به زوار ارائه می دهند. هاشم آبادی همچنین عنوان کرد: سالانه دو میلیون و 500 هزار نفر نیز در مهمانسرای امام رضا (ع) پذیرایی می شوند و آمار قابل توجهی از زائران نیز در ایام مختلف سال مهمان سفره رضوی هستند که حدود 360 هزار نفر از این تعداد، مهمانان ماه مبارک رمضان هستند. سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره ...
گسترش زبان یکی از محورهای دیپلماسی فرهنگی است
دانشگاه و بین هفت تا هشت هزار دانشجو و 150 استاد در رشته زبان و ادبیات فارسی وجود دارد. این افراد غالبا در همان دانشگاه ها تحصیل کرده و دکتری گرفته اند و در همانجا وارد دانشگاه شده و به مرتبه استادی رسیده اند. اما از فرهنگ ما چیزی نمی دانند. یکی از راه های انتقال فرهنگ، برگزاری دوره های دانش افزایی است. ما این قبیل اساتید و دانشجویان را یک ماه به ایران می آوریم و از صبح تا ظهر برای آنان کلاس برگزار می ...
شهرام شکوهی: باید به همسرم جایزه بدهم
، اما هنوز نتوانسته ام آن را ترک کنم. بعد از درگذشت مرتضی پاشایی حاشیه ها خیلی زیاد بود. مردم، مسئولان، رسانه ها، استادان دانشگاه و حتی کسانی که مخاطب ایشان نبودند واکنش های عجیبی نشان دادند. در دانشگاه ها هم پیرامون این اتفاقات نشست هایی شکل گرفت که آنها هم پر از حرف و بحث و حاشیه های داغ بودند. می خواستم نظر شما را به عنوان یک خواننده پاپ درباره این حواشی و اتفاقات بدانم. ...
عدم برخورداری از یارانه، مشکل بزرگ تئاتر در کشور است
این نمایش عنوان کرد: به تازگی اتفاقات زیادی در حوزه هنر رخ داده است و واگذاری ریاست جشنواره عروسکی به مرضیه برومند و ریاست تئاتر شهر به پریسا مقتدی حضور بانوان در این عرصه را پر رنگ تر کرده است. محسن خباز، رئیس انجمن موسیقی فارس، با اشاره به عدم حمایت ارگان های دولتی از هنر تئاتر گفت: هر جایی که فضا تک قطبی باشد، زاد و ولد کمتر است اما اگر نهادهایی همچون شهرداری بخشی از بودجه خود را به ...
پورمحمدی:به کانادا برای بازگرداندن خاوری امیدوارنیستیم
این معاونت یا سازمان مالکیت فکری تشکیل شود که عقب افتاده بود. من وقتی وارد وزارت دادگستری شدم باتوجه به اهمیت حوزه مالکیت فکری که کشور بسیار به آن نیاز دارد بخصوص در اقتصاد مقاومتی که یکی از پایه های آن اقتصاد دانش بنیان است به دنبال آن بودم. در اقتصاد دانش بنیان هم یکی از مسائل محوری حمایت حقوقی از تولیدات فکری مثل ابداعات و اختراعات است. -وزارت دادگستری، حوزه پر نیرویی نیست. متخصص ها ...
تداوم نگاه امنیتی در دانشگاه علم و صنعت
گذشته به امنیتی شدن فضای علمی دانشگاه دامن می زند. در حوزه های مختلف صنفی، رفاهی و آموزشی نصب مدیران میانی نالایق همچنان ادامه دارد و عملکرد ضعیف این اشخاص موجبات اعتراضات مکرر دانشجویان را در طول سال گذشته فراهم آورده است. در حوزه ی فرهنگی نیز رویه های سابق همچنان ادامه دارد و متأسفانه انتصاب معاونت فرهنگی جدید تغییر چندانی در وضعیت ایجاد نکرده است و رویکردهای ضد فرهنگی گذشته کماکان ...