سایر منابع:
سایر خبرها
با 5 میلیون تومان چه شغلی می توان راه انداخت؟
. مشاغل تعاونی ؛ از 10 میلیون تومان اینجا حرف از کارهایی است که به سادگی نمی توان در خانه انجام داد . مثلا دوخت شلوار و تی شرت و کیف های مدرسه ای و فعالیت در حوزه باغبانی و ... سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این کارها از 5 میلیون و 10 میلیون بالاتر است چرا که این فعالیت ها نیاز به ابزارهای تخصصی دارد . به عنوان مثال چرخ های خیاطی خاص برای فعالیت هایی نظیر دوخت کیف مدرسه و کیف ...
ساماندهی فعالیت های قرآنی در مدارس البرز
برگزار شد را از دیگر نتایج ساماندهی و تقویت برنامه های قرآنی در این استان دانست. وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 95-94 حدود 15 هزار دانش آموز البرزی در فعالیت های فرهنگی - آموزشی قرآن کریم در مدارس شرکت کردند خاطرنشان شد: توسعه فعالیت های قرآنی و تقویت دارالقرآن ها از برنامه های محوری معاونت آموزش و پرورش البرز را در سال تحصیلی جدید تشکیل می دهد. معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش ...
حضور ایران در منطقه، مستشاری و مطابق با قوانین بین الملل است - آیت الله مشکینی پیشگام تحولات علمی د
، حدیثی و... در عصر امام صادق(ع) اشاره کرد، اظهار کرد: در درون جامعه شیعی نیز در این عصر شاهد ریزش هایی هستیم و امام صادق(ع) با این امواج روبه رو بودند. وی ادامه داد: این غوغای فکری از یک سو خطری برای جهان اسلام بود و از سوی دیگر دستمایه ای برای ارتقاء فرهنگی و دینی به شمار می رفت و در این دوران سبک زندگی مسلمانان دچار تغییراتی شده و علوم جدید به جز علوم اسلامی در بستر تمدن اسلام در حال گسترش ...
بر اساس قوانین مملکت دریافت شهریه در مدارس دولتی ممنوع است
به رشته های فنی و کاردانش بروند و به اهداف سیاست های تحول بنیادین کشور نزدیک شدیم و امسال هم شیوه نامه بر همین مورد اصرار دارد. مدیر آموزش و پرورش مرودشت ادامه داد: استان به ما در هر رشته سهمی اعلام کرده است که در مرودشت در رشته تجربی 350 نفر پسر و 714 دختر می توانیم ثبت نام کنیم که این نسبت به گذشته 20درصد کاهش داشته است و ما برنامه ریزی کردیم که 5 مدرسه پسرانه به غیر از مدارس خاص ...
چرا دهه شصتی ها تن به ازدواج نمی دهند؟
ورود به دانشگاه یک عیب بزرگ بود و اگر این اتفاق می افتاد عمدتا از چشم دوستان و همکلاسان و مسئولین مدرسه دور می ماند. آنچه در کلاسهای درس و مدرسه زیاد ترویج داشت این بود که فقط خوب درس بخوانند و حتما به دانشگاه راه یابند. آنقدر این افکار در ذهن آنها تزریق شد که کمتر به بخش مهم هویت زنانه یعنی همسر و مادر بودن پرداخته شد حال آنکه دختران نسل قبل و حتی بعد از آن، این قدر تحت فشارهای اجتماعی برای ادامه ...
ضعف ها و قوت های انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان - علی حبیبی*
آموزان پس از فارغ التحصیل شدن هرگز رشته تحصیلی خود را در دانشگاه و بازار کار ادامه نمی دهند که این مساله تا حدود زیادی به انتخاب نامناسب و علاقه نداشتن رشته تحصیلی انتخابی برمی گردد. انتخاب رشته به یک فرایند طولانی مانند ارزیابی یک دوره تحصیلی و شاید بیشتر نیازمند است به بیان دیگر برای انتخاب رشته باید علائق و استعدادهای دانش آموزان در طول سال های دوره ابتدایی تا دوره متوسطه به صورت تفکیک ...
از زبان پیشکسوتان گویندگی خبر : چگونه گوینده خبر شویم؟
نمی تواند اعتماد مخاطب را جلب کند. یک دانشجوی گویندگی باید دارای سه ویژگی رفتاری باشد. اول عشق، دوم عمل و سوم علم و مطالعه است. یک گوینده باید عاشق کارش باشد و این عشق را در عمل با حضور بموقع و انجام کار به نحو احسن نشان دهد. از این دو مهم تر، مطالعه و تمرین است. گویندگی یعنی تمرین، تمرین و تمرین. گوینده بدون مطالعه، گوینده نیست، چراکه گویندگی هم هنر است و هم فن. در دوره ای برخی استادان ...
احداث 29 کلاس درس توسط بنیاد برکت در میناب/ساخت 182کلاس در مناطق محروم هرمزگان در دستور کار است
این مدارس مشغول تحصیل هستند. منطقه ی کم تر توسعه یافته ی میناب در استان هرمزگان یکی از مناطقی است که در سال های اخیر مورد توجه بنیاد برکت در زمینه ی ایجاد و توسعه ی فضاهای آموزشی بوده است. مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: حدود یک هزار و 640 دانش آموز روستاهای شهرستان میناب در مدارس بنیاد برکت دو نوبت صبح و بعد از ظهر، مشغول به تحصیل هستند. قاسمی افزود: این ...
تب گلدان کردن بدن بین جوان ها
آب کرفس خوردم. بدنم ده درصد چربی دارد. می خواهم همین را هم پاک کنم. محسن 22 ساله برای اینکه غولک شود سه چهار سالی تلاش کرده: این اصطلاح عامیانه است اما ورزش ما علمی است. می خواهم خدا بخواهد برای تیم ملی پروش اندام هم ثبت نام کنم. همراه محسن علی است. هیکل درشتی ندارد اما معلوم است ورزشکار است: من زیبایی اندام کار نمی کنم. فقط می خواهم ورزش کنم که سلامت باشم. ظاهر برایم مهم نیست اما بچه ...
روایت متفاوت از احمدی نژاد 95: هیچ یک از جلساتش انتخاباتی نیست! مخالف برجام هم نیست/ شغل کامران دانشجو و ...
بدانید شخصی بود یعنی باعث و بانی آن احمدی نژاد نبود. نظرتان درباره بحث های عبور از روحانی چیست؟ آقایان احمدی نژاد، حسن روحانی، اصلاح طلبان و اصولگرایان طرفداران خاص خودشان را دارند و از الان زود است که بخواهیم درباره این مسأله حرفی بزنیم چون باید از شرایط انتخابات سال 96 آگاه باشیم تا نظری درباره طرح عبور از روحانی بدهیم. اما آقای روحانی در انتخابات سال آینده حداقل 15 میلیون ...
تربیت فرزند بر اساس آموزه های امام صادق (ع)
پیش از موعد برخی امور به کودک، ممکن است باعث دل زدگی و عکس العمل منفی او شود؛ ازاین رو اسلام بر محدوده های سنی و نوع آموزش در آن ها نیز توجهی خاص داشته و تذکراتی در این باب ارائه داده است. الف- قانون هفت سال یکی از مهم ترین نکات در آموزه های اسلامی، تقسیم مراحل تربیتی کودک به هفت سال اول و دوم و سوم است. در این تقسیم بندی چنانچه امام صادق علیه السلام می فرمایند: طفل هفت سال بازی ...
اجرای طرح هجرت در 10 واحد آموزشی سلماس آغاز شد
سرهنگ مقصود داوری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هشت واحد از این تعداد واحد آموزشی در شهر سلماس و دو واحد نیز در تازه شهر قرار دارد. وی گفت: در اجرای این طرح، 350 دانش آموز در قالب سه هزار و 500 روز ساعت کاری اقدام به رنگ آمیزی، زیباسازی و بهسازی مدارس می کنند. معاون هماهنگ کننده سپاه شهرستان سلماس افزود: امکان افزایش تعداد مدارس در طرح هجرت وجود دارد. وی اظهار کرد ...
مشکلات حفظ قرآن برای روشندلان/ اگرچه این راه سخت بود اما پایان لذت بخشی داشت
روانشناسی می پردازد که علت این امر نشأت گرفته از دو موضوع است، علت اول ابلاغیه هایی که در اختیار این معلمان و دبیران قرار می دهند و علت دوم نیز آموزش هایی است که در دانشگاه های تربیت معلم می بیننند. معلمان دینی و قرآن خلاقیت در آموزش این دروس داشته باشند وی خاطرنشان کرد: در این میان باید افراد در ابتدای ورود به دانشگاه تخصص خود را مشخص کنند و در همان رشته به ادامه تحصیل مشغول شود و ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند
، و به تعبیر شاعر معاصر دو عهد: ای کاش ستم بنی مروان ادامه داشت و عدل بنی عباس بر سرِ ما پر و بالی باز نمی کرد. و با ملاحظه شرایط حاکم بر دو عصر خواهیم دید که چرا امام برنامه های اجتماعی خود را بر اساس تأسیس دانشگاه و تربیت شاگردان و پخش علوم و دانش استوار ساخت. دو عامل قیام ملت های ایران و عراق ضد حکومت اموی انگیزه های قیام ملت های ایران و عراق بر ضد خاندان امیه در تاریخ، به ...
قافله غائله "حسین فریدون" به منزل آرامش می رسد؟
های منتقدان، همچنان نام فریدون را نشانه رفته و می رود. به باور توأم با اصرار آنان، این روند بدون هیچ تأملی، سنت دیرینه مشایی سازی دولت ها را در افکار تداعی می کند؛ چه آنکه تنور قدرت او همواره گرم بوده و راه نیز برای عرض اندام او باز! اما داستان هزار و یک شب فریدون، انگار بنا نیست تنها به این فصل ختم شود. اخیراً با انتشار اخبار سوزان فیش های حقوقی، برخی سخت مصرند رد پای او را در این ...
نحوه شهادت شهید ستاری و یاران و همرزمانش در سانحه هوایی
به گزارش پایگاه خبری گفتمان انقلاب اسلامی، مطالب زیر شامل خاطرات دو سه روز آخر از زندگی شهید ستاری و یارانش می باشد که تقدیم می شود. نحوه شهادت شهید ستاری و همراهان (قسمت اول) مقدمه : تیمسار ستاری مدت ها در اندیشه ساخت یک خودرو سواری در نیروی هوایی بود. به نظر می رسید ایشان می خواستند با این عمل به کارخانجات خودروسازی کشور که حدود سی سال خودرو تولید می کردند ...
وقتی شهریه مصوب آموزش و پرورش دور زده می شود/علی الحساب 16 میلیون شهریه + سند
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ،فصل تابستان که از راه می رسد حکایت دغدغه خانواده ها به ویژه آنهایی که چند فرزند دانش آموز دارند، برای ثبت نام در مدارس آغاز می شود و گاه ثبت نام چندین فرزند دانش آموز تمام انرژی و وقت پدر و مادر را به خود اختصاص می دهد. اغلب خانواده ها که از میان اقشار متوسط جامعه هستند، مدارس دولتی گزینه نخستشان برای ثبت نام است و در این فصل با جست وجوی فراوان ...
آیا آمریکا گولن را به مصر می فرستد؟
نظامی و نیز اصحاب رسانه به اضافه اخراج هزارن معلم و تعطیلی روزنامه ها و مدارس همچنان پس از کودتای نافرجام در ترکیه ادامه دارد، اما به نظر می رسد داغ ترین موضوع صحنه کنونی ترکیه سرنوشت فتح الله گولن متهم اصلی دست داشتن در کودتا است. در این ارتباط این سوال مطرح است که آیا آمریکا به درخواست های اردوغان مبنی بر تحویل او به ترکیه برای حضور در دادگاه پاسخ خواهد داد یا اینکه راهی برای دور زدن ...
بازی 78 میلیارد تومانی
بازیکنان مختلف می شود و درنهایت سازمان لیگ طبق قراردادهایی که در کمیته نقل وانتقالات ثبت شده، میزان قراردادها را اعلام می کند. بر این اساس قاسم حدادی فر با یک میلیارد و 430 میلیون به عنوان گرانترین بازیکن ایران شناخته شد. البته هافبک خلاق ذوب آهن که مشتریان پروپاقرصی هم در فصل نقل وانتقالات داشت، رباط صلیبی پاره کرده و ماهها از میادین دور خواهد بود و به همین دلیل ممکن است این مقدار پول را دریافت نکند ...
روستاهای محروم استان یزد زیر پوشش طرح اردوهای جهادی قرار گرفتند
دیدگاه هر فردی ایجاد خواهد نمود. وی گفت: با استفاده از برنامه های مختلف در قالی اردوهای جهادی ، طرح پایش برخی از نیازهای جامعه هدف ، شناسایی و استعداد بسیاری از افراد کشف و شکوفا می شود و جزو طرح های اثربخش نظام است . این مسئول اظهار داشت: عموم علاقمندان به شرکت در این اردوها می توانند با مراجعه به حوزه ها و نواحی و پایگاههای بسیج و پایگاه های دانشجویی و دانش آموزی نسبت به ثبت نام و ...
قرآن را حفظ می کنیم، در حالیکه حافظ اصلی ما قرآن است
آموزش و پرورش نیز می تواند با تشویق جوانان قرانی ما را راغب تر به این مسیر کند تا بتوانیم با یاری پروردگار به مسابقات مختلف با سطوح بالاتر راه یابیم. محمد ابوطابی، دانش آموز حافظ نیز اظهار کرد: من به نمایندگی از دانش آموزان استان زنجان در رشته حفظ 20 جزء به این دور از مسابقات راه یافته ام، ما ساکن روستای اژدهارد استان زنجان هستیم و من کار حفظ را از سال 88 آغاز کردم و طی 3 سال موفق به حفظ 20 ...
معرفی بادگیرهای ایران
یونس ستاره شناس درباره جهت صحیح روزنِ بادهنج بحث کرده است. به نوشته عبداللطیف بغدادی هزینه ساختمان بادگیرهای بزرگ و آراسته در زمان او تا 500 دینار می رسیده است. ظاهراً کهن ترین نمونه این نوع بادگیر که در قاهره به جای مانده، بادگیر دیوار قبله مسجدالصالح طلائع است در هزار و یک شب به بادهنج اشاره شده و علاءالدین غُزولی ادیب نیز بخشی از جُنگ خود موسوم به مطالع البُدور را به بادهنج در شعر و نثر اختصاص ...
پهلوان خرامه ای از زندگی خود می گوید
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صدای خرامه ، عباس ایزدی یا همان عباس نانوا متولد سال 1329 یکی از نام آوران عرصه پهلوانی است که بسیاری از مردم خرامه او را می شناسند، او بخش زیادی از عمر خود را در راه پهلوانی گذرانده است که گزیده ای از زندگیش را از زبان خودش می خوانیم: پهلوان عباس و روزی که متوجه شد زورش زیاد است... 15 ساله بودم که مرحوم پدرم مقدار 35 من جو ...
بازار کم رونق
است و تصور امکان جبران عقب ماندگی و سرآمدی در حوزه طراحی و تولید خودروهای هیبریدی، با توجه به تعداد بالای گواهی های ثبت شده حق بهره برداری انحصاری از فناوری های مورد استفاده در این حوزه توسط غول های بین المللی، کمی دور از ذهن به نظر می رسد. راه اندازی شرکت های سرمایه گذاری مشترک و مونتاژ خودروهای هیبریدی به همراه داخلی سازی تدریجی قطعات و اجزای این خودروها، در میان مدت می تواند ضمن کاهش ...
از فانتوم تا کبری ؛پرنده های ایرانی با سیمولاتورها کمتر اما بهتر شلیک می کنند +عکس
کاربری های عملیاتی دور است. از اینرو ابتدا خلبانان را با هواپیماهای ساده تر آموزش داده سپس وی را با هواپیمای مدنظر روی زمین آشنا کرده و در نهایت به پرواز با آن هواپیما مبادرت می کنند. به همین خاطر، شبیه ساز یا سیمولاتور (SIMULATOR) امروزه به عنوان یکی از محصولات فناوری واقعیت مجازی یا Virtual Realty خدمات شایانی به برنامه های آموزشی برای کاربری بهتر وسائل هوایی، زمینی و دریایی و حتی امور ...
یادداشتی از مطهری: پیامی که نتوانستیم به سست حجابان برسانیم!
من به عنوان یک روحانی وقتی از مسجد خارج می شوم، اگر دختر بدحجابی را ببینم که همزمان از یک پارتی مختلط با دوستان پسرش بیرون می آید، باید میان دو موضوع تفکیک کنم: اینکه او با بدپوششی خود و شرکت در مجلس آنچنانی، گناهان بزرگی مرتکب شده یک موضوع است، اما نمی توانم موضوع دومی را نتیجه بگیرم که من چون این گناهان را مرتکب نشده ام لزوما نزد خداوند از او عزیزترم. من شاید عاق پدر و مادر باشم، یا در حق کسی ظلمی نابخشودنی کرده باشم و یا همنشین گناه بزرگتری باشم و اینها چه بسا نزد خداوند باعث سقوط بسیار بیشتری برای من شده باشد. لذا هیچ مرجع تقلید واقعی وجود ندارد که خود را نزد خدا از مقلدانش برتر بداند. ولی آیا وقتی یک بدحجاب به روحانیون و یا ناهیان از منکر به طور کلی می اندیشد چنین تصوری از برداشت آنان از خودش دارد که: آنان در عین اینکه کار او را حرام می دانند هرگز خود را از نظر معنوی بهتر از او نمی دانند ؟ اجازه دهید پس از ذکر یک مقدمه، درباره این مطلب و نقش آن در پیام رسانی به بدحجابان بیشتر توضیح دهم. دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب ناکامی آشکار در ترویج حجاب اسلامی در جامعه ما معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مختلفی است که حتی برشماری عناوین این عوامل در اینجا مورد نظر نیست. اما از جهت فرهنگی می توان گفت بخشی از این ناکامی، در نهایت به دو نگاه تفریطی و افراطی به حجاب باز می گردد. نگاه اول که یک نگرش تفریطی است و طرفدارانی نیز در میان مسئولان داشته و دارد، با ابزارهای اندازه گیری فیزیکی مانند خط کش و گونیا درباره اهمیت حکم الهی حجاب به داوری می نشیند. کم ندیده و نشنیده ایم که عده ای با موضعی حق به جانب می گویند بدحجابی یا بی حجابی یعنی بیرون بودن چند دسته و یا چند تار مو ، و بلافاصله اضافه می کنند که چرا بیرون بودن این چند تار مو اینقدر بزرگ شده و به آن حساسیت نشان داده می شود؟ در مقابل، ضربه دوم بر حجاب از ناحیه یک دیدگاه افراطی حاصل شده است که این نگاه، جذابیت زیادی نزد گروه دیگری از مسئولان دارد. این گروه هر گاه صحبت از گناه و بلکه نابسامانیهای اجتماعی می شود فقط به یاد گناهان تصویری می افتند که در آنها حتما پای زنان هم در میان است. تعریف آنان از گناه، مخصوصا در سخنرانیها، فقط گناهانی مانند بدحجابی و مجلس مختلط را شامل می شود، اما معاصی مهمی مانند پارتی بازی، نشخوار بیت المال، هتک آبرو و سکوت در برابر ظلم، عملا در ردیف مباحات است و عکس العملی از سوی آنها – مگر پس از رسواییها - نشان داده نمی شود. این دو گروه، ناخواسته دست به دست هم داده و به ترویج بدحجابی کمک کرده و می کنند. گروه اول این تلقی را برای بسیاری از افراد بدحجاب پدید آورده اند که بدحجابی، چند سانتیمتر عقب تر بودن روسری و امری کم اهمیت است که عده ای حزب اللهی روی حساسیت شخصی آن را بزرگ کرده اند. گروه دوم که گویی گناهی غیر از بدحجابی نمی بینند این تصور را نزد بدحجابان به وجود آورده اند که افرادی که به آنان تذکر می دهند چون تنها حرام اجتماعی را همین امر می دانند، خود را از نظر معنوی در موضعی برتر می بینند و می خواهند به عنوان ناجی، آنان را از جهنم نجات داده و به زور به بهشت ببرند. در واقع گروه اول اهمیت حجاب را خدشه دار می کنند و گروه دوم بستر تبلیغ آن را خراب می کنند. بدحجابی و چند سانتیمتر مو؟ در نقد دیدگاه تفریطی باید گفت که مایه شگفتی است که میزان اهتمام دین به حجاب از راه اندازه گیری حجم موهای بیرون از زیر روسری کشف شود و ظاهرا باید اسلام شناسی با خط کش و یا اسلام خط کشی را به انواع برداشتهای عجیب از اسلام اضافه کرد. اگر قرار باشد با خط کش و شماره انداز و زمان سنج درباره احکام دینی سخن بگوییم باید نعوذ بالله بسیاری از احکام شرعی را نه تنها بی مورد بلکه مضحک بدانیم. مثلا با چنین نگاهی می توان کفاره شکستن عمدی روزه را به سخره گرفت. کسی که زودتر از وقت اذان افطار کند باید شصت روز روزه بگیرد. مگر می شود یک شخص، هزار دقیقه (طول متوسط یک روز گرم) تشنگی و گرسنگی بکشد ولی به خاطر اینکه عمدا نیم دقیقه قبل از اذان افطار کرده است، شصت روز (شصت هزار دقیقه) روزه بگیرد؟! شصت هزار دقیقه گرسنگی و تشنگی به خاطر نیم دقیقه زودتر افطار کردن؟ به همین دلیل آشامیدن پنج قطره آب و یا یک پرس غذای کامل از نظر شرعی به یک میزان روزه را باطل می کند. نمی توان با محاسبه سانتیمتر و دقیقه و حجم و مقدار به تبیین احکام در دینی بپردازیم که در قرآنش (اتفاقا پس از سخن از یک حکم الهی) تأکید می کند که چه بسا اموری را که شما کوچک و ساده می شمارید نزد خداوند امری بزرگ و مهم باشد (وَتَحْسَبُونَهُ هَیِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمٌ؛ نور/15). اهمیت رعایت حجاب در جامعه را باید از دل قرآن و سیره و سخن پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) به دست آورد نه با تبیین سانتیمتری. باید توجه داشت که اسلام در مورد گناهان، آن هنگام که در خفا انجام می گیرد، همگان را از تجسس باز می دارد ولی آنجا که حرمت احکام دین به طور علنی زیر پا گذاشته می شود و مثلا روزه خواری شکل علنی به خود می گیرد صورت مسأله به کلی فرق می کند. حال اگر عملی مانند بدحجابی باشد که هم حرمت شکنی نسبت به حکم الهی را در خود دارد و هم زمینه ساز گناهان بعدی است، کار سخت تر می شود. در اینجا مجال بیشتری برای نقد این نگاه تفریطی به حجاب نیست. حساسیت فقط به گناهان تصویری! اما به طرفداران افراطی حجاب که اجرای احکام دین را صرفا در رعایت حجاب می بینند باید گفت که جز با یک نقد همه جانبه و روشن از حرامهای اجتماعی، و از موضعی متواضعانه، نمی توان بر بدحجابان تأثیر گذاشت. متأسفانه گاهی طوری یک جانبه به حجاب پرداخته می شود که در نهایت برای بدحجابان روشن نیست که این ابراز نگرانی نسبت به وضع حجاب – که کاملا درست و بجاست - دقیقا برای چیست؟ اگر این اعتراض، نسبت به اجرای یک حکم اجتماعی اسلامی در جامعه است جای این پرسش هست که آیا گناه اجتماعی حتما باید تصویری باشد و به چشم بیاید تا نسبت به آن حساسیت نشان داده شود؟ از بدحجابی می توان عکس گرفت اما از متلک گویی نسبت به محجبه و غیر محجبه چطور؟ چرا وقتی مواردی از تعرضات ناموسی صورت می گیرد برخی از این افراد به فکر بانوان جامعه اعم از خوش حجاب و بدحجاب نیستند؟ چرا در میان احکام متعدد اجتماعی اسلام فقط از لزوم رعایت حجاب می گویند؟ در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد یا للمسلمین مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند - پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند). بنابراین برای خنثی سازی این تفریط و افراط دو کار باید انجام داد. یکی بیان جایگاه مهم حجاب و پرهیز از تفسیرهای سانتیمتری از این واجب الهی، و دیگر رساندن پیام حجاب از جایگاهی درست به بدحجابان، که دغدغه اصلی این نوشتار است. احساس نادرست سست حجاب نسبت به تذکردهنده پیامی که نتوانسته ایم به سست حجابها و خانواده هایشان منتقل کنیم این است که تذکر دربارۀ حجاب یک تذکر از بالا به پایین نیست و تذکردهنده هرگز ادعا ندارد – و نمی تواند و نباید داشته باشد – که انسان بهتری است. حجاب هر اندازه که مهم باشد نمی توان نتیجه گرفت مقام معنوی هر فرد مقید به حجاب لزوما از هر فرد بدحجاب بالاتر است . نهی کننده از منکر، تنها می تواند شاکر خداوند باشد که این حرام خاص را که مخاطب او مرتکب می شود به توفیق الهی در حال حاضر انجام نمی دهد. به همین دلیل است که اگر کسی بگوید خداوند در قیامت به جای رسیدگی به اعمال افراد به نحو مثقال ذره ، همۀ گناهان دیگر از جمله دروغ، غیبت، حرامخوری، توهین، تهمت، ظلم و تمسخر و نیز امور ثواب و صواب از قبیل نماز، روزه، انفاق، خمس و اخلاق نیکو را به کناری گذاشته و یک مرتبه چنین حکم خواهد کرد که مقامهای بهشتی تنها بر اساس نحوه رعایت حجاب تقسیم می شود، هیچ فرد آشنا با اسلام این مطلب را نمی پذیرد. البته اکثریت تذکردهندگان، خود به این مسئله واقف هستند اما نکته اینجاست که این باور در مخاطب آنها وجود ندارد. اینکه می گویند نمی خواهیم به زور ما را به بهشت ببرید تا حدی ناشی از این تصور نادرست است که فکر می کنند که ناهی از منکر، با حجاب و یا ظاهر مذهبی که دارد خود را قطعا اهل بهشت قلمداد کرده است و اصرار دارد که طرف مقابل را هم به بهشت ببرد. اگر این پیام، درست منتقل شود محیط دوستانه و دلنشینی در هنگام امر به معروف و نهی از منکر پدید می آید. البته این نکته نه فقط نسبت به حجاب بلکه در مورد هر امر به معروف و نهی از منکری صادق است. مثلا یک جوان انقلابی هنگام انتقاد از فرد نیمه انقلابی و حتی ضد انقلاب هرگز نباید ذره ای خود برتربینی نسبت به آنان در خود احساس کند. در پایان ذکر سه نکته کوتاه خالی از فایده نیست: امکان همکاری بدحجاب در طرح حجاب و عفاف! 1. فرد بدحجاب لزوما همیشه تذکرگیرنده نیست و نباید باشد و می تواند در امر به معروف و نهی از منکر حتی در مسائل مربوط به عفاف و حجاب، همکاری کند چه رسد به مسائل دیگر مثل حفظ حقوق مردم، نظافت جامعه یا نهی از غیبت و مانند آن. بی تردید اکثر قاطع افراد چادری، با وقار هستند و حریم مناسبی با نامحرم نگه می دارند. حال فرض کنیم یک فرد بدحجاب که فقط بدحجاب است ولی آرایش نکرده و با نامحرم با رعایت حد و حدود و عفیفانه برخورد می کند، با یک چادری مواجه شود که رنگ مقنعه را با رنگ آرایشهای صورت ست کرده و با نامحرم مانند محرم خوش و بش می کند. آیا این فرد بدحجاب حق تذکر به او را ندارد؟ بدحجابی یک امر است و عفت و وقار در برخورد با نامحرم چیز دیگر، گر چه متأسفانه بدحجاب لااقل با ظاهر خود بر خلاف فرد چادری باوقار، دورباشی به نامحرم اعلام نمی کند. پیامدهای نادرست استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد 2. نمی فهمم چه اصراری است که در گشت ارشاد از بانوان چادری استفاده شود. استفاده از افراد چادری در گشت ارشاد، امری است توجیه ناپذیر با پیامدهای ناگوار. مثلا وقتی در مواردی ولو نادر، ارشاد زبانی به مقاومت و درگیری می انجامد در برخی از افراد جامعه نسبت به چادر بغض و کینه پیدا می شود و نوعی دو دستگی در اجتماع پدید می آورد. آیا کودک همراه آن خانم سست حجاب، در آینده چادری خواهد شد یا مُبلغی بر ضد چادر؟ استفاده از بانوان چادری در گشت ارشاد همان میزان اشتباه است که قرار دادن روحانیون در خودروهای گشت ارشاد. حتی اگر لباس رسمی بانوان در نیروی انتظامی چادر است در مورد گشت ارشاد این استثنا لازم است. چه ایرادی دارد خانمهایی با حجاب کامل و حتی رنگ مانتوی روشن و شکیل (در حدود شرعی) در گشت ارشاد فعالیت کنند؟ این پیام باید رسانده شود که پوشش چادر، ملاک جمهوری اسلامی برای رعایت حجاب نیست و صرفا حفظ حدود شرعی پوشش، مدنظر است. تصاویر متعدد از برخورد افراد چادری با بدحجابان این تصور را به ویژه برای بیننده خارجی پدید می آورد که گویی اشکال کار این است که چرا مانند من چادر نداری. روشن است که این پیشنهاد، با اعتقاد به اینکه چادر آنهم به رنگ مشکی را برترین حجاب بدانیم منافاتی ندارد. سخنی با مخالفان گشت ارشاد 3. در روشهای مواجهه با بدحجابی ایراداتی هست و از جمله در کار گشت ارشاد که مجال توضیح آن نیست، ولی از این نکته نگذرم که بد نیست مخالفان وجود گشت ارشاد، این روزها به فضای مجازی که گشت ارشاد ندارد نظری بیندازند و انفجار ناسزاهای بسیار رکیک از طرف دهها و صدهاهزار کاربر ایرانی و بعضا خانم را - که اکثر آنان با نام و تصویر واقعی در صفحه اینستاگرام کامنت می گذارند - ببینند. بوی تعفن این اقدام که سابقه هم دارد به حدی بود که به سرعت در رسانه های خبری جهان انعکاس یافت. بیشتر فکر کنیم: دادن فحشهای رکیک و ناموسی – که برخی از آنها از نظر شرعی چنان قبیح است که دهها ضربه شلاق برای آن تشریع شده است - آنهم فحش دادن نه به صورت درِ گوشی و یا درون خانه و جمع دوستان و یا حتی جمع خیابانی، بلکه در حضور میلیونها کاربر ایرانی از کودک و نوجوان و زن و مرد؛ آنهم نه فحشی که فقط گفته شود بلکه الفاظ لجنی که ثبت می شود؛ برای چه؟ برای اینکه یک بازیکن، مقداری خشن به سوی توپ یا پای حریف رفته است! برخی از حرمت شکنان فضای مجازی اگر در فضای حقیقی مانعی نبینند در کجا توقف خواهند کرد؟ خلاصه نکته اصلی برای کسانی که تمام مطلب را نمی خوانند این است: اهمیت هیچ واجبی به پایه نماز نمی رسد. ولی آیا می توان قاطعانه نتیجه گرفت که همیشه جایگاه هر انسان نمازخوانی نزد خداوند از جایگاه هر انسانی که نماز نمی خواند بالاتر است؟ خیر. ابن ملجم و شمر هر دو نمازخوان بودند ولی یقینا جایگاه یک جوان تارک نماز نزد خدا از ایندو بهتر است. پس نباید دو مطلب را با هم اشتباه کرد. اهمیت یک واجب شرعی یک مسأله است و مقام معنوی کسی که آن امر واجب را انجام می دهد مسأله ای دیگر. فرد باحجاب و خانواده اش هرگز نمی توانند خود را نزد خداوند از فرد سست حجاب بهتر بدانند. پس تذکر درباره حجاب یا هر امر شرعی دیگری از بالا به پایین نیست و این درست خلاف احساسی است که یک فرد سست حجاب در مواجهه با تذکردهنده دارد. با اصلاح این احساس، فضای حاکم بر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نیز میزان کارآیی آن بهبود می یابد. پیامی که نتوانستیم به سست حجابان رسانده و بلکه در ذهن و قلب خود به عنوان تذکردهنده جایگیر کنیم همان است که امام خمینی (ره) به بیان دیگری در کتاب چهل حدیث خود به آن اشاره می کنند و این فراز، حسن ختام این نوشتار است: به نفس و شیطان بگویید ممکن است این شخصی که مبتلاست به معصیت، دارای ملکه ای باشد یا اعمال دیگری داشته باشد که خدای تعالی او را به رحمت خود مستغرق کند و نور آن خُلق و ملکه، او را هدایت کند و منجر شود کار او به حسن عاقبت، و شاید به واسطه همین بدبینی تو، کارت منجر به بدی عاقبت شود (چهل حدیث، ص67). ...
"هدایت تحصیلی رشته ها" بازنگری می شود
آموزان هدایت تحصیلی شده اند و با مشکل خاص و حادی رو به رو نیستیم. مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برخی خانواده ها توقع و انتظارشان بر این بوده که مثلا فرزندشان در رشته خاص ادامه تحصیل بدهد که در این مسیر با یک سری موانع رو به رو شدند، که این مساله به نظر می آید، طبیعی باشد. چرا که ما برای دانش آموزان 12 اولویت مشخص کردیم و هر 12 اولویت را می توانند؛ ادامه ...
سرنخ افزایش قیمت خودرو در بازار/تداوم روند افزایش قیمت خودروهای داخلی
داغ ترین روزهای تابستان را در شرایطی پشت سر می گذاریم که هوای بازار خودرو نسبتا سرد است. با ادامه کاهش عرضه خودرو به بازار و در شرایطی که تقاضا نیز چندان بالا نیست، قیمت برخی خودروهای داخلی کماکان در حال صعود است. از اوایل هفته گذشته بود که با افزایش رسمی قیمت برخی خودروهای داخلی، روند افزایش قیمت در بازار نیز آغاز شد و قیمت ها چند صد هزار تومان بالا رفت. این روند طی هفته جاری نیز ادامه پیدا کرده تا بازار خودرو دو هفته گران را به خود ببیند. ...
اشعار آیینی ویژه شهادت امام جعفر صادق علیه السلام
...> دو مادر و چهار امامید در بقیع با غصه ها و درد علی آشناترین هستید در مدینه پس از این هزار سال ام البنین و فاطمه را مبتلاترین ما هر چه خواستیم ز دستت گرفته ایم بوده همیشه لطف تو بی انتهاترین خاکش شفاست مدفن تو یابن فاطمه دست همه به دامن تویابن فاطمه پیداست در جمال توتصویر اهل بیت زهرا جوانترین و تویی ...
هویت اصلاح طلبی | یادداشت دریافتی
علیرضا کفایی، مسوول تشکیلات انجمن اسلامی معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت: نیاز به تغییر یکی از دلایل مهم حضور مردم برای رای دادن در انتخابات مجلس بود تا با برنشاندن نمایندگانی از جنس دیگر و برجسته کردن نقش خود در صحنه سیاسی ایران نشان دهند تفکر و عمل جریانی خاص که 8 سال با یکدست کردن و حمایت گسترده و پشتیبانی بی دریغ بر اریکه قدرت تکیه زده بود را ...