سایر منابع:
سایر خبرها
تأثیر نظریه حرکت جوهری بر نفس شناسی ملاصدرا
افعال ادراکی و تحریکی به قوا، عین انتساب آنها به نفس است، نه از این نظر که فاعل اصلی و نهایی نفس است و قوا نقش واسطه را در افعال ایفا می کنند، بلکه بالاتر از آن، میان نفس و قوای آن، دوگانگی و جدایی وجود ندارد؛ نفس عین قواست (الشیرازی، 1999، ج8 ، ص221). با این حال مانعی ندارد که بپذیریم در تحقق افعال ادراکی و تحریکی نفس، قوای متعددی به عنوان واسطه دخالت می کنند. این قوا به لحاظ ماهیت با ...
راهکارهای تربیتی زمینه ساز ظهور
اخلاقی و معنوی متربی، متعالی می شود. از سوی دیگر، فرد دارای شخصیت متعالی و معنوی، می کوشد به انجام افعال ارزشی در ابعاد فردی و اجتماعی بپردازد. بنابراین ابعاد شخصیتی وجود انسان و انجام فعالیت های تربیتی و اخلاقی، با هم رابطۀ تعاملی دوسویه دارند و پرورش هر یک در رشد دیگری مؤثر است. از این رو به طور مثال می توان بیان کرد: انجام رفتارهای اخلاقی (عمل صالح) با هم رابطۀ تعاملی دارند. رشد شناخت ...
اصول قرآنی همدلی و همزبانی
. (انفال، آیه 63). 2. هدف واحد: از مهمترین عوامل پیدایش همدلی، اشتراک در هدف است. همان طوری که عقیده واحد در حوزه بینش ها موجب می شود تا انسان ها با همه اختلافات ظاهری، غریزی، طبیعی و مانند آنها گرد هم آیند، همچنین هدف مشترک عامل مهمی در همدلی افراد است. این که همه یک هدف و مقصد را بپذیرند و به سمت آن حرکت کنند، موجب می شود، همدلی و پیوندی مستحکم و استوار میان افراد گوناگون از همه جناح ها پدید ...
اسلام برابری جنسیّتی را عامل ظلم به زن می داند
...، بهترین مصلحت را برای آینده فرد در نظر می گیرد. یعنی زندگی او را به سمت بهترین نوع از سعادت و خوشبختی هدایت می کند. ما که قادر به تشخیص بهترین مصلحت خودمان نیستیم. دکتر غلامی با بیان اینکه اگر همه علماء عالم هم جمع شوند نمی توانند به طور قطع بهترین مصلحت را برای کسی مشخص کنند و فراتر از این، اگر هم فرضاً بتوانند، کل قدرتمندان عالم را جمع کنند نمی توانند خارج از اراده الهی، کسی را ...
توحید افعالی؛ پشتوانه معرفتی توکل/ قلِ اللَّهُمَّ مَالِکَ الْمُلْکِ
.... توحید افعالی توحید افعالی خداوند، مصداق تسبیح مبارک لا حول و لا قوة الا بالله است؛ یعنی تنها مؤثر در عالم خداوند است. به عبارت دیگر، هر فعل و حرکت و اثری که در جهان هستی است، از اراده و مشیت خدا سرچشمه می گیرد و هیچ موجودی نمی تواند مستقلا و بدون اتکاء به اراده او کاری انجام دهد. البته آیه شریفه ...انّ القُوَه للهِ جمیعاً ...؛ همانا همۀ قدرتها از آن خداست (بقره/ ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 26 فروردین
کند که با چه دشمنی دست به گریبانند و تنها راه چاره، ایجاد انسجام داخلی و همدلی مشفقانه با دولت است. درباره همدلی گفتنی فراوان است اما هیچ چیز بهتر از عمل به فرمایشات صریح رهبری دراین باره نیست و اکنون که کمتر از یک ماه از سال گذشته، می توان- و باید- با همه وجود برای تحقق آن تلاش کرد تا دولت بتواند، با سرمایه اعتماد عمومی به حل مشکلات بپردازد. انتخابات و پول های کثیف ...
از بسنده انگاری به محبت اهل بیت(ع) تا نقش رسانه ها در گسترش تفکر کفایت پاکی دل
کودکی بر فرزندان توسط خانواده و نظام آموزشی تأکید و تصریح کرد: سیستم آموزشی نمی تواند به اجبار آموزه های دینی را به افراد آموزش دهد ولی باید زمینه های انتقال معنا را به صورت غیرمستقیم ایجاد کند تا اثرگذاری بیشتری نیز صورت گیرد. رئیس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه معاشرت با افراد عالم و آگاه را نیز در باورپذیر شدن انسان حائز اهمیت خواند و گفت: معاشرت با دیگران بر افراد آثار تربیتی مثبت و منفی ...
غضب عامل تباهی قلب
توان غضب را مهار کرد و آثار خطرناک آن را از نفس زدود؟ تعامل آن با سایر قوا چگونه خواهد بود؟ در چه صورتی می توان آن را ستود و در کجا باید آن را مذمت و سرزنش نمود؟ امارت غضب بر عقل می تواند انسان و جوامع بشری را به تباهی کشاند و تبعیت این قوه وجودی، از عقل و فطرت الهی قادر است سعادت و رستگاری را برای انسان و جامعه تضمین نماید؛ چگونه و از چه طریقی این درمان ممکن خواهد بود؟ این سؤالات از ...
مسئله لاینحل تزاحم های اخلاقی در غرب
می فرماید: ارزش اخلاقی افعال انسان، تابع تأثیری است که فعل اخلاقی در تحصیل نتیجه مطلوب؛ یعنی کمال و سعادت حقیقی انسان دارد. (مصباح یزدی، 1387: 134) همچنین دستیابی به رستگاری و سعادت ابدی، مهم ترین نتیجه ای است که خداوند در ازای انجام تکالیف وعده می دهد. قرآن کریم می فرماید: یَا أ َیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ ...
بازاندیشی تئوری امامت اسماعیلیه
قاهره بود. (الکرمانی، 1987: 113) علت طرح مجدد تئوری امامت توسط حمیدالدین، به رغم براهین روشنی که ازسوی اسلاف وی در ضرورت وجود امام و لزوم اطاعت از او بیان شده بود را باید در بازکاوی اوضاع قاهره و وضعیت عقاید اسماعیلیه و فراخوان او به دربار فاطمیان جست وجو کرد. هرچند چیستی و چگونگی زمینه های ورود حمیدالدین به قاهرة المعزیه، یا بررسی آسیب شناسانه ریشه های مناقشات درون فرقه ای اسماعیلیه ...
برهان تمانع؛ روشن ترین رهنما بر توحید ربوبی
عالم یکی است. برهان تمانع در روایات در روایتی هشام بن حکم از امام صادق(ع) پرسید: چه دلیلی داریم به این که خداوند یگانه است؟ حضرت(ع) در پاسخ فرمودند: انسجام و پیوستگی تدبیر جهان، و کامل بودن آفرینش، دلیل بر این معنا است، همان گونه که خداوند متعال فرموده: (لَوْ کانَ فیهِما آلِهَةٌ اِلاَّ اللهُ لَفَسَدَتا) . همچنین حضرت(ع) در پاسخ مرد زندیقی در زمینه توحید ضمن بیان ...
تمام کمالات و فضایل وجود مقدس نبی اکرم (ص) در حضرت زهرا (س) نیز متجلی است
مسأله هدایت و نبوت در نظام آفرینش آن قدر مهم است که اگر آن را از خلقت جدا کنیم، آفرینش موضوعی عبث و بی فایده خواهد بود؛ بنابراین نبوت، امامت و هدایت عناصری هستند که باید در کنار خلقت قرار بگیرند تا آفریش معنا یابد. دوم اینکه، پاداش همیشه باید متناسب با فعل و فاعل قرار بگیرد. از همین جا استفاده می شود که مقام و منزلت ذی القربی که حضرت صدیقه طاهره (س) مصداق بارز آن هستند، باید بسیار ارزشمند باشد تا ...
اسلام قائل به حضور محوری خداوند در همه علوم است
علم خردتر را تعیین می کند. مبادی خود علم کلان تر را چه چیزی تعیین می کند؟ می گوییم علم کلان تر از آن. همین ادامه پیدا می کند تا یک یا چند علم می شوند علم مادر که در واقع مبادی علوم مادی همه با واسطه یا بی واسطه به یک علم بر می گردند. طبیعتاً علم مادر ارتباطی باید داشته باشد با جهان بینی به اصطلاح فرهنگ ها. در جهان اسلام علم مادر نمی تواند چیزی غیر از علم الهیات باشد. علم الهیات در عالم اسلامی همان ...
باید در عقیده، زبان و عمل شیعه باشیم
عقیق :متن سخنان آیت الله حسین مظاهری در شب میلاد حضرت زهرا(س) برای علاقه مندان در پی می آید. میلاد پربرکت صدیقۀ طاهره امّ الائمّه فاطمه زهرا(س) را به همۀ شما تبریک می گویم و همچنین میلاد پربرکت حضرت امام(ره) را به همۀ شما تبریک می گویم و این دو میلاد بزرگ را از طرف همۀ شما عزیزان به ساحت مقدس حضرت ولی عصر اروحنافداه تبریک می گویم و از طرف همۀ شما و مخصوصاً خانم ها، از حضرت زهرا می ...
لزوم احترام و بزرگداشت پدر و مادر در اسلام
مَرْجِعُکُمْ فَأُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ . (سوره عنکبوت، آیه 8.) و ما به إنسان درباره پدر و مادرش سفارش کردیم که: به نیکی و خوبی عمل نماید؛ و اگر پدر و مادرت، به زور و جبر خواستند تو را وادار کنند تا به من شرک بیاوری؛ و بدون علم و اطّلاع کورکورانه غیر مرا با من در امور شریک قرار دهی؛ از ایشان اطاعت مکن! بازگشت شما به نزد من است؛ و من شما را از آنچه در دنیا انجام داده اید ...
حکمت تحریم شراب در اسلام
، پس اگرچه مستقیم واژه منع مصرف شراب نیامده است ولی فعل گناه شمرده شده و هر فعل گناهی با واژه حلالیت سنخیت ندارد. اثم، گناهی است که بدنبال خود شقاوت و محرومیت از نعمتهای دیگر را می آورد و سعادت زندگی را در جهات دیگر تباه می سازد. این منافع، در برابر زیان های فوق العاده اخلاقی، اجتماعی و بهداشتی آن بسیار ناچیز است. بنابر این، هیچ انسان عاقلی برای آن سود کم به این همه زیان تن در نمی دهد ...
درباره ی اعتدال
مهم : در جائی که انسان در زوایای جامعه "افراطی گری" را بصورت" تئوریزه" شده مشاهده میکند آنهم به شکلی که افراطیون برای رسیدن به مقصد خود حاضر به ورود ، به حریم خصوصی شهروندان شده وبرای موفقیت از هر عاملی بهره میگیرند ، آیا برای بازگشت به اعتدال راهی وجود دارد؟ علامه طباطبایی میفرماید: به حکم فطرت، کار باید به دست اهل اعتدال باشد : من الضروری علی حاجه شدیده فی حیاته الاجتماعیه ...
آوینی از آنچه خدا نمی پسندید منقطع بود
انحطاطی می شود دوران گذارش شروع می شود. یعنی آن عالم دارد به آخرش نزدیک می شود و دوران جدیدی در حال ظهور و بروز است. آن عالم که در دوران انحطاط است، به تدریج ضعیف تر می شود و دچار بحران های متعددی می شود که ما به آن بحران انحطاطی می گوییم. در همه ٔ عوالمی که در گذشته نیز رو به انقراض گذاشته اند، به وضوح می توان این بحران انحطاطی را مشاهده کرد. مثلا همین مراحل را در غرب باستان مشاهده می کنیم که آن ...
پیش رفت! یا پس رفت؟ نقد الگوی غربی از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی
منبع کمال را در چیزی می جوید که وی را به مطلوب موردنظر نمی رساند. به تعبیر امام خمینی فطرت، فطرتِ توحید است، فطرتِ کمال طلبی است. کمال مطلق را انسان می طلبد، خودش نمی فهمد، خیال می کند که مقام می خواهد، لکن وقتی بهش رسید، می بیند این هم نیست. همه ی عالم را اگر چنانچه جمع کنند و به دست انسان بدهند، قانع نیست. می بینید که قدرتمندهایی که قدرت شان زیاد است، بیشتر دنبال قدرت هستند، بیشتر ...
بررسی و تحلیل نظری اخلاق جنگ در قرآن و حدیث
بشریت (نه تنها یک ملت یا یک نژاد یا یک فرد) تحقق بخشد؛ نمودهای عالی اخلاقی انسان را که منظور غایی از خلقت حیات و زندگی است، جامه عمل بپوشاند؛ امنیت را برای مردم به ارمغان آورد و آنان را از فشار، ترس، ستم و زیان نجات دهد و عدالت را به طور مطلق در زمین برقرار سازد. در قرآن کریم حتی یک آیه هم وجود ندارد که بنابر آن مردم به اجبار به اسلام بگروند و ایمان بیاورند. هرجا اسلام قتال را تجویز کرده ...
مسئله لاینحل تزاحم های اخلاقی در غرب
ای عمل کنید که بتوانید هم زمان، اراده کنید که آن قاعده، قانونی جهان شمول گردد. (کانت، 1369: 60) او در صورت بندی دیگر خود از امر مطلق، انسان را غایت افعال قرار داده و می گوید: به گونه ای عمل کنید که همیشه انسانیت را، خواه در شخص خودتان، و خواه در اشخاص دیگر، یک هدف تلقی کنید، نه صرفاً یک وسیله. (همان: 74) به نظر کانت انسان دارای کرامت و ارزش ذاتی است و باید به عنوان ...
تعارض دعا و نظام عالم از دیدگاه غربیان و آرای علامه طباطبایی
؛ اینکه چگونه کارکرد قوانین و سنن خلقت با اراده و خواست پروردگار توجیه پذیر می شود؟ دعای انسان و تضرعش در پیشگاه این قدرت لایتناهی چه تغییری در روند عملکرد این دو ایجاد خواهد کرد؟ چگونه می توان ادعای معتقدان مذهبی مبنی بر وساطت خداوند در تحقق اهدافشان در سیر حوادث جهان را توجیه کرد؟ به نظر برومر یک دعای استغاثه آمیز، خدایی را پیش فرض قرار می دهد که برای پاسخ به دعا در عالم، عمل می کند. او ...
بررسی و نقد صدق و معقولیت باور به خدا
...، با واسطه ادراک می شوند. ثانیاً، میان مفاهیم و حقایق فطری باید تمایز قائل شد، زیرا مفاهیم همراه با آفرینش بشر با وی نبوده اند اما حقایق فطری، یعنی درجات عینی وجود مشهود و قرائن خارجی معلوم، عین ذات آدمی و همراه با روح خلق شده اند و انسان به علم حضوری از آنها آگاه بوده، هر روح مجردی به اندازه تجرد خاص خود، بالفطره، دارای آن حقایق عینی است. (همان: 79) بر این اساس شالوده ...
خوش سیرتی و خوش صورتی دو ضرورت برای رسیدن به کمال
توانیم سعادت را در دنیا و آخرت به دست آوریم و محبوب خداوند شویم. (آل عمران، آیه 31) با نگاهی به آموزه های قرآنی و سنت و سیره نبوی (ص) و امامان معصوم(ع) به روشنی این معنا استنباط می شود که انسان می بایست در باطن و ظاهر، نیک خوی و نیک منش و نیک رفتار و نیک گفتار باشد و نمی توان تنها به یکی بسنده کرد. در آیات قرآنی همان گونه که بر طهارت روح و روان و برخورداری از قلب سالم و سلیم تاکید شده، بر طهارت ...
آخرین دوران رنج
است با تعهدی تازه در تفکر بشر و اراده او. با اجتماع انسان ها بر غایاتی واحد، وجود افراد در وجودی کلی تر مستحیل می شود که هم در مرتبه ذات و هم در مرتبه صفات و افعال، از نحوی وحدت و کلیت برخوردار است. تاریخ حیات همین مصداق جمعی بشر است که فراتر از افراد وجود دارد. جبر و اختیار دو اعتبار متقابل از یک امر واحد است؛ نه آن است و نه این. روح این زمانه که نیهیلیسم صفت ذات اوست اختیار انسان ها ...
انسان شناسی
ملکات خسیسه نیز با هیچ یک از موجودات در میزان مقایسه نیاید." معنا و مفهوم کلام امام را امروز می توان در جنایاتی که در سراسر دنیا به وقوع می پیوندد، مشاهده کرد. این جنایاتی که از طرف دولتها بر بشر و همجنس خود وارد می شود مسئله فلسطین، غزه، سوریه، عراق، افغانستان، یمن همه ناشی از وجود تربیت نشده انسان است. انسانی که سیر نمی شود و هواهای نفسانی اش اخر ندارد. این آمال انسانهاست که حد ندارد، انسان به حال ...
وجود مقدس امام عصر(ع) دچار کسالت و بیماری می شوند؟
...... درود و سلام بر تو هنگامی که صبح و شام کنی! درود و تهیّت الهی بر تو در شب که همه جا را فراگیرد و در روز، در وقتی که نور دهد [؛یعنی سلام بر تو در هر صبح و شام!]... درود بر تو! درودی همه جانبه.... در دعای بعد از این زیارت نیز معانی بلندی نهفته است؛ مانند: خدایا! او (امام زمان عج ) را از شرّ هر متجاوز و سرکشی و از شرّ همه خلق خود پناه ده و او را از حوادث یومیّه، از پیش رو و از پشت سر ...
مدیریت و ابقا دین اسلام به واسطه حضرت زهرا(سلام الله علیها) امضا شد
معرفت است و آن حضرت با شناخت زیبایی جان و فطرت مرهون معرفت دینی است و ظواهر و مادیات دنیا در زندگیش هیچ معنا و مفهومی نداشت. امام جمعه شهر نوش آباد خطاب به خواهرانی که در بسیج مسوولیت هدایت جامعه را دغدغه قابل تامل و توجه خود قرار داده اند، گفت: این کار بسیجان مدیریت دینی ارزشمند است که باید با تواضع و آشنایی بیشتر با معارف دینی انجام شود. حجت الاسلام علوی نوش آبادی، برخورد ...
زندگی دینی بر پایه اخلاق اسلامی
زمان ناپسند و صداقت و راستگویی و وفای به عهد و... در همه دوران و زمان ها پسندیده و ستوده است. اما باید توجه داشت مسائل اخلاقی مذکور در کتب دینی(قرآن و احادیث معصومین(ع)) به طور کلی و جامع مطرح شده است که باید با تأمل و تفکر صاحب نظران در این حوزه با زندگی روزمره و مصادیق عصر حاضر تطبیق شود؛ برای مثال در قرآن عظیم الشأن دستور به تقوای الهی داده شده و ملاک برتری انسان ها نیز بر یکدیگر تقوی شمرده شده ...
تجلیل از برترین های سومین مسابقات اروپایی قرآن کریم در آلمان + عکس
خرسندی از حضور با شکوه شرکت کنندگان و نیز قدردانی از همه مسؤولان برگزاری این دوره از مسابقات، از قرآن به عنوان تجلّی تدوینی خداوند یاد کرد و گفت: تجلّی تدوینی خداوند، قرآن است، قرآن حبل الله یعنی ریسمان الهی است. آن هم نه ریسمان افتاده؛ بلکه ریسمانی آویخته از آسمان برای هدایت و دستگیری متحیّران. قرآن اول و آخر دنیا را به آدمی معرفی کرده و هویت انسان را بر او نمایان و نگاه انسان را به عالم خلقت عوض می ...