سایر منابع:
سایر خبرها
بانکداری اسلامی و موانع پیش رو
... نتاج: در بانک هایی که من در خدمتشان هستم، اینگونه عمل می شود. موسوی لارگانی: یک مشتری جمعه به من مراجعه کرده بود در رابطه با بانک خود شما، وامی از بانک شما گرفته بود البته گرفتن این وام در زمان مدیریت شما نبود، به دلیل بدهی، خانه این فرد را گرفتند، دادگاه بانک را محکوم کرده و گفته براساس قراردادهایی که دارید نمی توانستید این کار را انجام دهید، اما بانک زیر بار نمی رود که منزل این ...
جشنواره عمار می تواند یکی از معروفترین جشنواره های دنیا شود/ انقلاب اسلامی ایران با انقلاب های دیگر فرق ...
، خاطرنشان کرد: به طور مثال من الان در خانه شهید رجایی هستم و یا حوادث زندگی سالوادور آلنده رئیس جمهور سابق شیلی، همه حرف هایی برای گفتن دارند و نشان از روح انقلابی آنها دارند که همیشه می خواهند برای ایجاد یک جامعه عادلانه مبارزه را ادامه دهند. منبع: فارس
نقش سلبریتی ها در چهره زدگی جامعه
به گزارش سراج24 ، در دو قرن اخیر بعد از انقلاب های صنعتی و اجتماعی در کشور های غربی شاهد رشد و گسترش هنر های گوناگون بوده ایم که این گسترش قطعاً ارتباطی با رشد سرمایه و گسترش شهرها و طبقه مرفه داشته است. هم زمان با گسترش هنر های گوناگون، هنرمندان نیز موردتوجه قرار گرفته اند. اما این جریان ضلع دیگری داشته است و آن رسانه ها بوده است. کم کم با رشد رسانه های مختلف و امکانات فنّاورانه هم هنرهای ...
خسرو معصومی: سینما جای تفنن و شهرت نیست
معصومی را باید از زمره کارگردانان باسواد سینمای ایران دانست و با او درباره خیلی چیزها صحبت کرد. در فیلم های شما قصه های واقعی دیده می شود، آیا این داستان ها ریشه در رویا هایی دارد که شما در کودکی داشتید؟ هیچ موضوعی نیست که نشات گرفته از رویاهایمان نباشد. از همان بچگی سینما برایم یک رویا بود، رویایی که دستیا بی به آن خیلی سخت بود اما با علاقه و تلاش توانستم به آن برسم. البته نه به صورت کامل! به رویاهایم رسیدم اما به سرانجام نه! علاقه به سینما چگونه در شما شکل گرفت آن هم در دهه 30؟ بهشهر در دهه 30 که من به دنیا آمدم دو تا سینما داشت، یکی به نام شهنا و دیگری سینما کاپری. این خیلی مهم بود که در یک شهر کوچک کارگری دو تا سینما فعال باشد. تماشاچی سینما آن سا ل ها خیلی زیاد بود. یادم هست مردم ساعت ها در صف می ماندند تا بتوانند یک فیلم را تماشا کنند، همه اینها باعث شد تا سینما برایم مهم شود چون بخش زیادی از رویاهایم را در فیلم ها می دیدم. یعنی سینما زمینه خیال پردازی را در شما تقویت می کرد؟ بله! موتور خیال پردازی ذهن مرا روشن می کرد. برای رسیدن به دنیای سینما رویا پردازی می کردم. مدام فکر می کردم باید چکار کنم که کارگردان سینما شوم. در آن دوره فیلم های سینمایی نقش زیادی در انتخاب های ما داشت و علاقه ما را به برخی چیزها زیاد و کم می کرد، سینما و کتاب انگیزه زیادی به ما می داد. بخصوص برای ما که در شهرستان بودیم و امکانات زیادی نداشتیم. امکانات کم بود اما به نظر می رسد آدم ها عمیق تر فکر می کردند. بخشی از آن مربوط به دنیای فناوری است که در آن زمان نبود. تلفن تنها ابزار ارتباطی مردم با هم بود آن هم به شکل محدود. آن زمان حتی تلویزیون هم کم بود. یادم می آید در شهر ما چند خانواده که دستشان به دهانشان می رسید، تلویزیون داشتند. برای همین سینما برای مردم خیلی جذاب بود چون داستان های خیالی خود را بر پرده سینما می دیدند. اما الان گوشی های موبایل حکم سینمای کوچکی را دارد که همیشه همراه آدم هاست. فیلم های کوتاه در گروه های اجتماعی منتشر می شود که برخی از آنها آن قدر خوب است که مثل یک فیلم مناسب بیننده را راضی می کند. اما در دوره ما سینما دست نیافتنی بود. به نظر می رسد همین دست یافتنی بودن، بیشتر چیزها را دم دستی و سطحی کرده است. من با این نظر موافق نیستم. بچه های امروزی خیلی باهوش تر هستند و جوان ها نگاه عمیقی به پیرامون خود دارند. در گذشته اخبار خیلی دیر به دست ما می رسید و ما بیشتردر بی خبری زندگی می کردیم. اما الان هر اتفاقی که در هر گوشه دنیا رخ می دهد بسرعت به گوش همه مردم دنیا می رسد و این خیلی خوب است. اما اگر به فیلم های سینمایی نگاه کنیم آثاری که مثلا در 15 10 سال قبل ساخته می شد، داستان هایی را بازگو می کرد که تلنگری بود به ذهن تماشاچی اما الان داستان های سینمایی خیلی عادی شده است. کارگردانانی که در بخش هنر و تجربه فعال هستند، فیلم های خیلی خوبی می سازند. زاویه دید ها خیلی تغییر کرده و کارگردانان امروزی خیلی راحت حرف هایشان را به تصویر می کشند. از نظر فنی و امکانات هم که خیلی بهتر از گذشته است. اما نسل من با نسل جدید یک تفاوت دارد و آن سختکوشی است. ما خیلی تلاش می کردیم که فیلم بسازیم اما اکنون فیلمسازی اصلا سخت نیست. با دوربین موبایل هم می توان فیلم ساخت. اما آن زمان ما باید ماه ها پولمان را جمع می کردیم تا می توانستیم نگاتیو هشت میلی متری بخریم و با آن چند دقیقه فیلم بسازیم. باید خیلی دقت می کردیم که خراب نشود چون اگر خراب می شد همه زحمت های ما هدر می رفت. اکنون همه چیز دیجیتال شده است، می توان بارها فیلم گرفت، پاک کرد و دوباره ضبط کرد بدون صرف هزینه و... این آسان شدن، مضراتی دارد که مهم ترین آن پایین آمدن دقت است. سختی کار باعث می شد که ما در تجربه اول به خیلی چیزها برسیم که جوانان امروزی شاید بعد از ساخت 10 فیلم به آن می رسند. فضای کارگری را در فیلم هایتان خوب و تاثیرگذار به تصویرمی کشید، آیا تجربه ها و دیده های خود را در سینما بازگو می کنید؟ من در کنار آدم های فیلم هایم زندگی کرده ام ،گرفتاری ها و علاقه مندی های آنها را می شناسم. شخصیت های فیلم هایم کسانی هستند که به زندگی آنها کاملا اشراف دارم. به نظرم در سینما باید سراغ آدم هایی رفت که آنها را می شناسی، ا ...
یک هفته هفت چهره؛ از غم داود رشیدی تا سیاست روحانی
و بخشی از افشاگری می شوند (وقتی وزیر ارشاد به عنوان یک مصداق دیگر به جای دفاع از فرهنگ و هنر، برخلاف حرف رئیس دولت اش حرف می زند و اقدام می کند و نمی کند در واقع) گیج می خوریم که پس آن همه افشاگری های مثلا خلاقانه در بخش های خبری را باید باور کنیم یا این ارقام تاسف برانگیز را؟ یعنی باید باور کنیم آن همه پچ پچ های مریض را که از همان سال ها حوالی شما پرسه می زد؟ این وسط تکلیف اعتماد چه می ...
کنسرت، علم الهدی و دفاع ریاکارانه دولت از آزادی
تدبیر24 : منتقدین- عبدالله عبداللهی طی یادداشتی با موضوع حواشی کنسرت های موسیقی نوشت: اظهارات اخیر آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، علیه برگزاری کنسرت در این شهر، بهانه ای فراهم کرده تا موضوع کنسرت ها و اساساً موضع جمهوری اسلامی درباره موسیقی بار دیگر به یکی از مباحث محوری رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شود. برخی مقامات دولتی از جمله رئیس جمهور و وزیر ارشاد نیز درباره این مسئله ...
نگاهی به حمله مغولان به ایران و عراق، بر اساس یک متن تازه یاب
درآمد ممکن است تصور کنیم با داشتن منبع با ارزشی چون تاریخ جهانگشای جوینی یا بخش مغول از کتاب مهم جامع التواریخ رشیدی، و با توجه به جزئیاتی که در باره مغولان در اختیار ما می نهند، نیاز به منبع دیگری نداریم، اما می دانیم که انبوهی ازمنابع فارسی دیگر مانند طبقات ناصری ، آثار حافظ ابرو و همینطور آثار عربی و دیگر زبانها وجود دارد که در در روشن کردن تاریخ مغول نهایت اهمیت دارد. یک گزارش اجمالی توسط اشپولر در باره منابع مغول در مقدمه کتاب تاریخ مغول در ایران [1] آمده که همچنان جالب و خواندنی است. وی در آنجا به تحلیل و نقد آثار فار ...
امت همیشه در صحنه فقط ناظر به مسائل سیاسی نیست
موافقت با تبلیغات ماهواره ای وارد میدان شدند و یک عده هم به عنوان مخالف، مقاله نوشتند و حرف زدند وحتی اقدام قانونی کردند. اما حقیقت این است که این اتفاق فراتر از شبکه های ماهواره ای و فعالیت های تبلیغاتی بود. خرد جمعی ایرانی ، به فراست دریافته بود که باید جلوی اضمحلال سینما را بگیرد و نگذارد که این صنعت / هنر مهم و تاثیرگذار بمیرد. مردم در حیثیت جمعی فهمیده بودند که باید وارد میدان شوند و ...
نامه هایی برای جان اسمیت
این کتاب که سال 1912 برای نخستین بار به چاپ رسید در طول بیش از یک قرن محبوبیتی دور از انتظار پیدا کرد و اکنون یکی از رمان های پرفروش در جهان است. به بهانه پخش مجدد مجموعه انیمیشن بابالنگ دراز از شبکه کودک و نوجوان به این سریال خاطره انگیز و دیدنی نگاهی داریم. شادی های کودکی غمگین شخصیت اصلی این داستان جذاب جروشا ابوت یا جودی ابوت است که در نوانخانه ای غم انگیز به نام جان گریر زندگی می کند. او استعداد خوبی در نوشتن دارد. یکی از نوشته های او مورد توجه یکی از بانیان نوانخانه قرار می گیرد. این فرد با نام مستعار جان اسمیت، قیمومیت جودی را تقبل می کند و او را به بهترین دبیرستان شبانه روزی می فرستد. جودی موظف است در ازای این لطف قیم خود هر ماه به او نامه ای بنویسد و وی را از اتفاقات و پیشرفت های درسی اش با خبر کند. جودی درزندگی جدید خود در حالی که بسیار خوشحال است، اما غمی سنگین نیز دارد. او مجبور است هویتش را پنهان نگه دارد و همین موضوع رنجش می دهد. در دبیرستان، جودی با سالی مک براید و جولیا پندلتون هم اتاق می شود. سالی دختری خجالتی، اما شیرین است و پس از مدتی رابطه دوستی عمیقی بین او و جودی برقرار می شود. در مقابل، جولیا دختری مغرور و افاده ای است که مدام سعی دارد سر از کار جودی درآورد. جولیا عمویی به نام جرویس پندلتون دارد که آدمی سرشناس و پولدار است؛ اما در عین حال مردم گریز و تا حدی عجیب است که از روش های خانواده متمول خود دوری می کند. در طول داستان، شاهد ملاقات های گاه به گاه جرویس پندلتون و جودی هستیم و کم کم جودی به جرویس علاقه مند می شود. داستان زمانی به اوج می رسد که متوجه می شویم قیم جودی آقای جان اسمیت همان جرویس پندلتون است. داستان علاوه بر وجود جنبه های سرگرم کننده و توجه به عواطف و احساسات لطیف انسانی مثل بخشش، کمک به همنوع، نوع دوستی، صبر، پایداری و... جذابیت هایی دارد که همه را در هر سنی جذب خود می کند. اگرچه در ظاهر این داستان برای نوجوانان نوشته شده، اما سبک نگارش به گونه ای است که مخاطبان بزرگسال را نیز شیفته خود می کند و به همین دلیل این کتاب یکی از آثار ماندگار ادبی جهان به شمار می آید. کتاب بابالنگ دراز از نظر نگارش نیز سبکی بدیع و خلاقانه دارد. این کتاب در اصل در قالب نامه هایی است که از زبان جودی برای قیم خود که او، وی را بابالنگ دراز می نامد نوشته می شود. باز هم شرکت نیپون مجموعه انیمیشن بابالنگ دراز که اکنون شاهد پخش آن هستیم سال 1990 توسط شرکت معروف انیمیشن سازی نیپون ژاپن ساخته شد و به نمایش درآمد. این دومین اقتباس ژاپنی ها از این داستان معروف جین وبستر بود. سال 1979 نیز انیمیشن دیگری با اقتباس از این داستان ساخته شده بود. این مجموعه سه سال از زندگی جودی ابوت را از زمان ترک نوانخانه جان گریر تا زمان اتمام دوران دبیرستان به تصویر کشیده است. در این نسخه انیمیشن، جودی نسبت به اصل داستان جوان تر است و به جای کالج به دبیرستان می رود. این مجموعه 40 قسمتی با موفقیت به نمایش درآمد و بسیاری از شبکه های معروف در اروپا و آمریکا آن را نمایش دادند. در ژاپن تحت تاثیر نمایش این انیمیشن، بنیاد خیریه ای برای کوکان یتیم با نام بنیاد بابالنگ دراز تاسیس شد. استودیوهای انیمیشن سازی نیپون در توکیوست. این شرکت فعالیت خود را از اواسط دهه 1970 با تولید مجموعه هایی چون هایدی و بچه های مدرسه آلپ و نیکو آغاز کرد. یکی از دلایل محبوبیت و شهرت این شرکت انیمیشن سازی ساخت مجموعه هایی است که براساس رمان ها و کتاب های معروف ادبیات جهان شکل و قوام می یابد. خالق ماندگار جودی ابوت جین وبستر، نویسنده و نمایشنامه نویس آمریکایی (1916 1876) با کتاب مشهورش بابالنگ دراز در جهان ادبیات چهره ای شناخته شده دارد. مادرش از نزدیکان مارک تواین، نویسنده معروف آمریکایی بود و پدرش نیز یک موسسه انتشاراتی داشت که برخی از کتاب های مارک تواین توسط این موسسه به جاپ رسید. کتاب بابالنگ دراز ابتدا در قالب پاورقی در نشریه ای با موضوع زنان به چاپ رسید و در اکتبر 1912 به شکل کتاب وارد بازار شد. اختلاف شدید طبقاتی در آمریکا و تفاوت رفتار کادر آموزشی در مدارس با بچه های فقیر و پولدار، مهم ترین انگیزه او در نگارش این کتاب بود. استقبال از کتاب، جین وبستر را ...
عاشق پیشه نیستم!
امیرمحمد زند در رشته سینما تحصیل کرده، یک فیلم بلند به نام یک آن اشتباه را ساخته و بازی در چند فیلم سینمایی از جمله اتوبوس شب ، تقاطع ، رخ دیوانه و سریال هایی چون ستایش ، زمین انسان ها ، سری دوم عملیات 125 ، ما چند نفر ، هزاران چشم ، او یک فرشته بود و چرخ فلک را در کارنامه دارد. با این بازیگر جوان که این روزها مشغول بازی در سریال ملکا است، گفت وگویی داریم. دوست نداشتید نقش محمود در سریال چرخ فلک ، بلندتر باشد؟ به نظرم کوتاه نبود؛ اپیزود هستی سه قسمت داشت و چند نقش اصلی که یکی از آنها نقش من بود. یک نقش خوب و چالش برانگیز، احسان عبدی پور به عنوان یک کارگردان جوان اما کاربلد و توانا بعلاوه قصه جذاب، بازیگران خوب و مواردی از این دست باعث شد که بازی در این نقش را دوست داشته باشم. ضمن این که حسن کارهای اپیزودیک این است که بازیگر خیلی درگیر نمی شود مثلا بعد از 20 روز کار تمام شده و می شود سراغ پروژه های بعدی و کارهای دیگر رفت. این روزها نقش های متعدد و متنوع را به بازی در سریال های بلند ترجیح می دهم. من نقش های اصلی سریال 26 قسمتی به دنیا بگویید بایستد را به عهده داشتم، همین طور سریال زمین انسان ها و سریال عملیات 125؛ درنتیجه برای من خیلی مهم نیست که ایفاگر نقش های طولانی و اصلی باشم؛ برایم مهم این است که نقش را خوب بازی کنم و پروژه و نقش اجازه بدهد کارهای تازه ای ارائه کنم. مثل نقش محمود که متفاوت بود؛ البته دوست داشتم متفاوت تر از چیزی می شد که دیدیم اما نشد. دوست داشتید چطور باشد؟ اگر توضیح بدهم؛ می شود گلایه کردن و من نمی خواهم این کار را بکنم. یکی از دشواری های نقش این بود که می توانست براحتی تبدیل به تیپ بشود، اما از پس کار برآمدید. من بازیگر تیپ سازی نیستم و این کار را اصلا بلد نیستم. دوست دارم به ویژگی های شخصیتی نقش نزدیک بشوم تا کلیشه های ظاهری. حتی به گریم و لباس هم خیلی تکیه نمی کنم و می کوشم به لحاظ روحی خودم را به شخصیت نزدیک کنم که توان لازم را داشته باشم. البته این نقش هم از یک زاویه به بیشتر شخصیت هایی که بازی کرده اید شباهت داشت و آن هم عاشق پیشگی است؛ نگران نیستید که در این نقش کلیشه بشوید؟ از همین بابت نقش محمود چالش برانگیزتر از نقش های دیگرم بود. نمی دانم متاسفانه یا خوشبختانه، نقش آدم های عاشق پیشه زیاد به من محول می شود! در حالی که خودم در زندگی واقعی آدم عاشق پیشه ای نیستم؛ اما چالشی که این نوع نقش ها برای من ایجاد می کند برآمده از تفاوت نگاه آدم ها به عشق است. آدم های مختلف با شخصیت های متفاوت به شکل های گوناگون عاشق می شوند. بنابراین تلاش کردم در این سریال، روی بوم کوچک این نقش، تصویری خلق کنم که عاشقی هایش با آدم های دیگر کمی متفاوت باشد. عاشقی محمود چه تفاوتی با بقیه داشت؟ سادگی و نوعی کودکی در عشق او دیده می شود. جوان هایی که معمولا خودشان را بچه های پایین خطاب می کنند، این صداقت و صمیمت و بکری را در عشق دارند. یکی مثل محمود ممکن است چک هم نقد کند، اما خیلی نگاه های محجوب و ماخوذ به حیایی دارد. کدام ویژگی او را بیشتر دوست داشتید؟ محمود آدم مسئولی بود و مسئولیت پذیری را می فهمید و عواقب کارها و انتخاب هایش را می پذیرفت. مثلا مسئولیت بیماری پدر، نگهداری مادر و خواهرش، عشقی که دچارش شده و مسئولیت کاری که با رفیقش کرده بود. از جایی که محمود ناخواسته دوستش آرش را مصدوم می کند و او را ته چند قدمی مرگ می فرستند، من سعی کردم کاراکتر را بشکنم و با این شکاندن و برون ریزی حسی نشان بدهم که جوان لات و مغروری مانند او وقتی احساس قصور و اشتباه می کند به عجز و زاری می افتد ؛ چون کسی این عجز را تجربه می کند که آدم مسئولیت پذیری باشد. شاید اگر محمود شخصیت دیگری داشت در آن لحظه که آرش به دلیل ضربه به سرش بیهوش می شود، من در ایفای این صحنه سکوت می کردم یا بهت زده می شدم یا به هر شیوه دیگری احساسات محمود را نشان می دادم اما بر اساس مسئولیت پذیری او ترجیح دادم که این طوری باشد. این واکنش ها را شما به عنوان بازیگر انتخاب می کنید یا در فیلمنامه ذکر می شود؟ جنس بازی به انتخاب بازیگری است. البته که من همیشه موارد را با کارگردان ها هماهنگ می کنم و می کوشم که ذهنیت خودم و کارگردان را به هم نزدیک کنم، اما معمولا این که دیالوگ ها چگونه بیان شود، چه حس و حالی داشته باشد و در چه فضایی ادا شود به خود بازیگر بر می گردد. برنامه ای برای آینده کاری تان دارید؟ در زمانه ای زندگی می کنیم که نمی توان برای زندگی پیش بینی یا برنامه ای داشت؛ هیچ کسی واقعا مطمئن نیست فردا قرار است چه بکند! از طرف دیگر، وقتی شغلی بدون امنیت داریم، تکلیف مان را نه خودمان می دانیم و نه دیگران. با این حساب یعنی اصلا برنامه ریزی نمی کنید؟ در کار هنری نمی توان برنامه ریزی کرد، اصلا در کار هنری هیچ هدف غایی نمی توان تعیین کرد؛ چون هنر غایت و نهایت ندارد. مثل این است که شما در حال شنا کردن در دریا باشید و بگویید من می خواهم یک متر یا ده متر جلوتر بروم! در حالی که ممکن است موجی بیاید و شما را پنج کیلومتر جلو بیندازد یا بادی بوزد و شما را پنج کیلومتر عقب ببرد، یا گردابی شما را غرق کنند یا حتی شکار کوسه بشوید. یعنی هیچ استراتژی مشخصی نمی توان داشت؟ من بعید می دانم بشود. حداقل بازیگر مستقلی مثل من که عضو هیچ دار و دسته ای نیست و همیشه از شروع کارش بر اساس توانایی خودش، کمک خدا و محبت مردم کار کرده است، نمی تواند استراتژی مشخصی داشته باشد. بازیگری می تواند استراتژی داشته باشد که رقم کلانی در یک فیلم سرمایه گذاری می کند و نقش اول آن را به عهده می گیرد. من فقط می توانم چیزی را که می دانم و می توانم و تا به حال انجام داده ام پیاده کنم و این که اجازه ندهم تبدیل به کلیشه بشوم. هیچ ژانری را در نظر نمی گیرم و در انتخاب هایم به این توجه دارم که هر نقش با نقش ...
این چرخ فلک که ما در او حیرانیم...
بعد از این در جهانِ داستان، تصویر و نمایش هرچه بگویند تکرار مکررات و بازگوکردن شنیده هاست. آنها معتقدند فقط می توان به زبان و نگاه خلاقانه خالق اثر به سوژه ای تکراری امیدوار بود، اما در مقابل این باور هنوز آثاری تولید می شوند که مثال نقض این تفکر هستند و در برهوت قصه گویی راه و رسم کار خویش را بخوبی بلدند. این آثار نوید می دهند که همچنان می توان قصه آدم هایی را گفت که زندگیشان دیدنی و شنیدنی است؛ آدم هایی از جنس این روزگار، با دغدغه هایی ملموس و افکاری مانوس که در بزنگاه حادثه، کردارشان قهرمانانه و گاه جالب و غریب است؛ و همین قرابت و غریبی توامان و جزئیات خوش آب و رنگ است که به قصه آنها عمق و جذابیت می بخشد. سریال چرخ فلک از آن دست آثار است که در محتوا حرف تازه ای برای گفتن دارد و در ساختار برای مخاطب ایرانی بدیع و تماشایی است. هر داستان از دل داستان دیگر می آید و شخصیت هایش که سوار بر چرخ فلک روزگارند، گاه از کنار یکدیگر عبور می کنند و گاه دانسته و نادانسته بر سرنوشت هم اثر می گذارند. این شیوه قصه گویی سبب می شود نویسنده به زندگی طبقات مختلف اجتماعی نقب بزند و چشم دل بیننده را به روزگار آدم هایی که احتمالا هر روز از کنارشان رد می شود روشن کند تا مخاطب خود را جزئی از این نمایش تصور کند. این قصه های تودر تو اما ساده را علیرضا طالب زاده به رشته تحریر در آورده؛ کسی که هر بار فیلمنامه ای نوشته، به یکی از آثار موفق قاب جادویی تبدیل شده است. در بخش کارگردانی نیز دو نسل متفاوت حضور دارند و همکاری این گروه سه نفره نه تنها به یکدستی مجموعه ضربه نزده بلکه به آن ضرباهنگ بهتری بخشیده است و نشان می دهد برخلاف انتظار، کار گروهی در ایران نیز نتیجه مثبتی دارد. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان گزیده کار سینما که اشک سرما را به عنوان یک اثر به یادماندنی و موفق در کارنامه دارد یکی از اعضای این گروه سه نفره و سازنده برخی قسمت هاست. در کنار او بهرام عظیم پور کارگردان سریال بیداری نیز عهده دار کارگردانی چند اپیزود است و نیروی جوان و تازه نفسی همچون احسان عبدی پور نیز این گروه را کامل کرده است. بازی های رئال و یکدست در کنار داستان هایی سرراست و با ساختی محکم، چرخ فلک را به مجموعه ای خوش ساخت تبدیل کرده که با وجود اپیزودی بودن از پس همراه کردن مخاطب سربلند بیرون آمده است؛ به گونه ای که هر اپیزود را با کمی اغماض می توان فیلم سینمایی مستقل، با همان میزان جذابیت در نظر گرفت. این نتیجه حرفه ای حاصل کار فیلمنامه نویس و کارگردانان کاربلدی است که برای جذب مخاطب به هر کاری تن نداده و هر سخن و رخداد کم مایه را برای ایجاد هیجان و کشش دستاویز قرار نمی دهند. راویان این سریال زبان تصویر را بخوبی می شناسند و همین است که از زیاده گویی پرهیز می کنند و تا جایی که امکان دارد جای دیالوگ های پرطمطراق و طولانی را به تصاویر گویا می دهند؛ تصاویری که جزئیات، با مهارت در تار و پود آن تنیده شده است. به همین دلیل فرم کارگاه به آثار سینمایی طعنه می زند و به جای پرگویی و آدرس دقیق به مخاطب دادن، لذت کشف بسیاری از ناگفته ها را به هوش بیننده می سپارد. و مسلم است سازنده جایی خطر می کند که می داند در جذب مخاطب آنقدر موفق عمل کرده است که تماشاچی اش انگیزه و انرژی لازم را برای مداقه و پیگیری در تک تک پلان های به نمایش درآمده دارد. طالب زاده با فضاسازی واقعی در متن، طراح صحنه و لباس با شناخت واقعی شخصیت ها و ظاهر آنان در اجرا و کارگردانان با مسلط بودن به فیلمنامه و آنچه می خواهد بگوید تصویری روشن و باورپذیر از جامعه امروز نشان می دهند؛ تصویری که از پس هر قصه مقابل چشمان بیننده نقش می بندد. هر آنچه رفت مبین این نکته است که ماحصل تلاش گروه چرخ فلک به سریالی متفاوت و جذاب مبدل شده است. ممکن است به نظر بیاید ساخت چنین اثری با فرم خاص و کمتر دیده شده برای مخاطب ایرانی که انتظار دارد سریال های هر شبی طولانی را با شخصیت هایی ثابت به تماشا بنشیند ریسک باشد، اما آنچه سبب شده این پیش بینی درست از آب درنیاید عمق شخصیت های داستان و ابعاد تازه آنهاست که بدرستی و با ظرافت در فیلمنامه گنجانده شده اند. شخصیت هایی که جان دارند و به همین سبب مخاطب را پس از دو قسمت حضور در سریال ...
بفرمایید چند درجه هیجان!
جوانان و نوجوانان هم از بینندگان اصلی این شبکه هستند و این خود نیاز به ساخت برنامه هایی با رویکرد هیجان بخشی و تزریق روحیه شادی به این مخاطبان را دوچندان می سازد. در همین راستا مدتی است که سری جدید برنامه چند درجه از این شبکه روی آنتن رفته؛ برنامه ای که سعی در معرفی جاذبه های ناشناخته یا مورد غفلت واقع شده ورزشی دارد. برنامه چند درجه از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 21 از شبکه نسیم روی آنتن رفته و تهیه کنندگی آن را غلامرضا بختیاری عهده دار است. برنامه ای با فضای مستند غلامرضا بختیاری، تهیه کننده چند درجه درخصوص چگونگی شکل گیری این برنامه به جام جم می گوید: ایده اولیه ساخت این برنامه در ابتدا برای ایام ماه محرم و صفر مطرح شد و شبکه به دنبال برنامه ای بود تا در این ایام بتواند به عنوان جایگزینی برای خندوانه روانه آنتن کند؛ ضمن این که رسالت شبکه مبنی بر هیجان بخشی برای مخاطبان هم همچنان محفوظ بماند و بتوانیم بینندگان مان را حفظ کرده و راضی نگه داریم. لذا ایده ساخت این برنامه مهیج مطرح شد و خیلی زود وارد مرحله ساخت آن شدیم. البته ابتدا مشکلاتی را به لحاظ تامین محتوا و یافتن موضوعات برای برنامه داشتیم و در سری اول بیشتر به صورت مسابقه ای و رقابتی آن را اجرا می کردیم؛ اما پس از ورود به سری جدید هیجان بیشتری را دستمایه کار خود قرار دادیم و به معرفی این رشته ها و شاخه های ورزشی جذاب پرداختیم. این تهیه کننده همچنین درخصوص تفاوت های سری اول و دوم برنامه توضیح می دهد: در سری اول که اجرای برنامه را پژمان بازغی عهده دار بود، بیشتر در استودیو می ماندیم و عموما به معرفی اطلاعات فنی و استودیویی می پرداختیم؛ اما هنگام برنامه ریزی برای ساخت سری دوم برنامه به نتیجه کنونی رسیدیم و دیدیم که این اتفاقات برای پیش بردن مجموعه خیلی جذاب تر است و البته تا حدی هم به فضای مستندگونه نزدیک شده ایم. توجه به ایجاد اشتغال بختیاری در تعریف موضوعات پرداخته شده در قسمت های مختلف این برنامه تصریح می کند: شاید این طور به نظر برسد که ما در قسمت های مختلف چند درجه فقط سراغ رشته های مهیج ورزشی رفته ایم. بله، خب رشته هایی چون اسنو راش، قایق سواری تک نفره کایا یا مسابقات ماشین سواری در پیست های مخصوص از جمله رشته هایی بود که ما به آنها پرداخته و سراغشان رفته ایم؛ اما این همه کار نیست و ما در مواردی وارد بخش معرفی مشاغل هیجان آور شده و سعی در معرفی این پیشه ها هم داریم. اتفاقا این قضیه بازخوردهای خوبی را نیز در جامعه ایجاد کرده است. سری سوم در راه است توجه به قاب بندی های درست و استاندارد و جلوه های به روز و پیشرفته تصویربرداری، از دیگر اتفاقات مثبت برنامه چند درجه است. بختیاری در این خصوص می گوید: ما الان تقریبا در هر قسمت برنامه از 9 دوربین استفاده می کنیم؛ چراکه با سرعت و هیجان سر و کار داریم و خیلی از اتفاقات ما مثل سقوط آزاد و ورزش هایی از این دست تنها در طول 10ثانیه رخ می دهد و امکان تکرار ندارد. از ابتدا سعی مان همین بوده که از تجهیزات به روز استفاده کنیم. البته در این راه صدمه هایی هم دیده ایم؛ برای مثال یک بار دوربینمان در آب غرق شد و بار دیگر در مقابل آتش ذوب شده است. با این حال تلاش کرده ایم همچنان با انرژی به کار ادامه دهیم و این سختی ها سد راهمان نشود. وی بر این نکته هم تاکید می کند که ما در تمام قسمت های برنامه توصیه های ایمنی و نکات لازم را در قالب زیرنویس هایی به مخاطبان گوشزد می کنیم و خطرها را یادآوری می کنیم. همچنین سری سوم برنامه هم در حال ساخت است و می کوشیم در مجموعه جدید باز به شکلی تخصصی تر به بسیاری از این رشته ها و ورزش ها بپردازیم. تلفیق برای نوآوری امید خسروی یکی از دو مجری این برنامه است که در لحظات پرهیجان با شرکت کننده های اصلی همراه شده و خود در دل ماجراها و ورزش های هیجان آور برنامه حضور پیدا می کند. وی در تعریف شرایط ضبط این کار و سختی های آن می گوید: من 14 سال است که در تلویزیون مشغول فعالیت هستم و در این سال ها تدوین و کارگردانی برنامه هایی را در شبکه های مختلف عهده دار بوده ام؛ لذا با سختی های کار تصویری آشنا هستم. اتفاق خوبی که در چند درجه رخ داده این است که ما مشغول همکاری با گروهی از آدم های حرفه ای هستیم. شرایط کار برای همه سخت است و با این حال تک تک افراد ب ...
رپورتاژ خبرگزاری دولتی برای فیلم "ضد نظام"!
به گزارش شهدای ایران به نقل از بسیج، ارگان خبری وابسته به جهاد دانشگاهی در رپورتاژی آشکار برای فیلمی که نظام اسلامی را جلاد و فاسد نشان می دهد، نوشت: فیلم کاغذ بی خط و دو فیلم کوتاه کشتی یونانی و رهایی ساخته ناصر تقوایی در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی آیند. ایسنا همچنین ضمن راهنمایی مخاطبانش برای دریافت بلیط این سه فیلم ،اضافه کرد: هفته فیلم ناصر تقوایی از روز یکشنبه 3 مرداد آغاز ...
چخوف هم می تواند عده ای را دلواپس کند
گوشه بشقاب بگذاری و خورش را هم در کاسه جدا، آن وقت آن برگ کوچک نعنا روی ماست معنا پیدا می کند. پسیانی: عین دیده شدن یک قلوه سنگ در کویر. دقیقا. این همه انگیزه های من برای تئاتر کارکردن است: دیدن و نشان دادن آن لحظاتی که اتفاقا شاید در تئاتر به غلط فرض می شود به واسطه فاصله و دوری تماشاگر نمی توان نشانش داد. ساشا لحظه ای که ایوانف به او می گوید از آن در نرو و از این در برو ...
ماجرای اهدای اعضای بدن بازیگر زن مشهور ایرانی
خاص داده شد و موضوع کارت های اهدای عضو در جامعه مطرح شد، من عضو شدم و علاوه بر خانواده خودم، 50 نفر دیگر از اقوام و آشنایان را برای پرکردن این کارت راضی کردم و آنها نیز کارت اهدای عضو را پر کردند. در جشن نفس که سال ها بعد برگزار شد، عسل به عنوان فردی که این کارت را پر کرده بود به این جشن دعوت شد و اجرای برنامه فوق العاده ای داشت و همان جا دوباره کارت اهدای عضو را پر کرد و گزینه همه اعضا را انتخاب ...
صداوسیما به عمد می خواهد زن ایرانی را عقب نگاه دارد
حالی که می دانیم زنان در بطن جامعه خیلی خیلی جلوتر از آنچیزی هستند که تلویزیون نشان می دهد. این برداشت از رفتار صدا و سیمای ما وجود دارد که عامدا می خواهد زنان را عقب تر نگاه دارد. خب این وضع برای همه ملموس است. اما چه باید کرد؟ چگونه می تواند صدا و سیما را از این رفتار برحذر داشت؟ سلحشوری: باید نظارت را بیشتر کرد و ما نیز در مجلس همین مسئله را مطرح کرده ایم. اتفاقاً مدتی قبل ...
دعوت غیر منصفانه به انصاف
چیزی غیر از خود و دولت خود، و ناامیدی و تزریق ناامیدی به جامعه از همان روز اول، استعداد نشان داده اند. کشور برای دوره آینده، نیازمند سیاستمداری است که منصف ، قدرشناس ، شکرگزار ، و امیدوار و امیدپراکن باشد، و جناح های سیاسی، اگر به راستی خواهان عمل به تکلیف خود باشند، باید چنین گزینه ای را به مردم معرفی کنند و از قناعت به گزینه های موجود جدا پرهیز نمایند. چگونه؟ * کاوش در قضیه: خوش بینی ...
ماجرای اهدای اعضای بدن بازیگر زن ایرانی
شد فرهنگ سازی بیشتری نسبت به رضایت خانواده ها برای اهدای عضو صورت بگیرد خیلی خوشحالم و می دانم که عسل هم از این قضیه خوشحال است. او یک بار دیگر هم با بازی در فیلم سینمایی بودن یا نبودن مبحث اهدای عضو را در جامعه مطرح کرده بود. بله. در جریان این فیلم هم ما گفت وگوهایی درباره این موضوع در خانواده داشتیم و عسل که در چند فیلم دیگر هم با این مضمون ایفای نفش کرد، می گفت اگر اتفاقی ...
هیچ هنری بی ارتباط با جامعه نیست
" به کارگردانی داریوش مهرجویی. همه البته با نظر آیت الله خمینی در این زمینه ها موافق نبودند، چه وقتی که حدود حجاب را در سریال "پاییز صحرا" تأیید کرد و چه وقتی بعدتر موسیقی را به معنایی موسع تر از سابق پذیرفت. مثلا حتی تلویزیون که نهادی حکومتی بود و معنای موسع تر موسیقی را پذیرفت هنوز ساز را نشان نمی دهد و در مورد حجاب در دوره ای به طرف حدودی مضیق تر از حدود تعیین شده از سوی امام رفت. غرض اینکه کشمکش ...
پزشکان سوگند می خورند کارشان را درست انجام دهند، نه مجانی
؟ مگر همین پزشک ها نبودند که در خط مقدم جبهه ها داوطلبانه رفتند و خدمت کردند و حتی از جانشان هم گذشتند وسال های سال خدمت کردند.. به هر حال در همه صنوف اعم از قاضی، پرستار، فروشنده، سیاستمدارو...کسانی هستند که پایشان را از خطوط تعیین شده فراتر می گذارند و احتمال خطا وجود دارد، ما نمی توانیم منکر خطا بشویم اما در کل جامعه پزشکی همگام و همسو با جامعه بوده است. آیا فکرنمی کنید همکارانتان ...
تاوان حقیقت!
هستند و اما این عشق آنها را از خطرات و دشواری های این حرفه دور نمی کند. بااین حال، برخی از اقشار جامعه، سیاست مداران، هنرمندان و ورزشکاران، بدون درک کافی از مخاطرات و دشواری های آنها، بعضا برخوردهای تندی با خبرنگاران دارند تا جایی که حتی ممکن است این برخوردها تا مرز درگیری فیزیکی و حتی مرگ نیز پیش رود. بنا بر اعلام کمیته حمایت از روزنامه نگاران و خبرنگاران، در سال 2015 میلادی دست کم 73 خبرنگار در ...
همایش معرفی سینمای ایران در عمان برگزار شد
پیامبر اکرم (ص) کمکی ارزنده کند. وی ضمن اشاره به اهمیت سینما اظهار کرد: سینما، در طول تاریخ، قدرت خود را آنچنان آشکار کرده است که فراتر از یک رسانه، بتواند جلوه هایی از جمال و جلال را بر پرده ای نقره ای منعکس کند و مخاطبان را با زبان جهانی تصویر، مسحور زیبایی و مجذوب والایی سازد. تابش ادامه داد: سینمای نوین ایران نیز با اتکاء به نمایش چهره ای انسانی از جامعه ای اخلاق مدار و ...
فیلم های برگزیده جشنواره عمار در شهرستان خلخال اکران شود
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال ، حجت الاسلام امیر رشتبری عصر امروز در دیدار با رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل و اعضای کانون بسیج هنرمندان خلخال که در محل دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد, اظهار داشت: تولید آثار هنری باید با درون مایه های دینی در بین هنرمندان بسیجی صورت پذیرد و در این باره نیاز است که هنرمندان متعهد و متخصص در این سازمان پرورش داده شود. وی تصریح کرد: زبان هنر ...
بسیج هنرمندان اردبیل با محوریت تولید آثار انقلابی فعالیت می کند
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال ، عظیم دشتی عصر امروز به همراه مسئولین انجمن های هنری کانون بسیج هنرمندان خلخال در دیدار با امام جمعه این شهر اظهار داشت: سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل با یک دهه فعالیت و تشکیل 9 انجمن هنری و ادبی در سطح استان توانسته مولفه های اصلی این سازمان را در این استان و شهرستان های تابع اجرا نماید و با تربیت و آموزش هنرمندان متعهد و متخصص بسیجی در رشته های مختلف هنری ...
/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/
درآمده است. پخش بین المللی این فیلم کوتاه مرجان علیزاده(خانه فیلم های هنری ایران) بر عهده دارد دور جدید اجرای تئاتر امجد دور جدید اجرای تئاتر سه خواهر و دیگران به کارگردانی حمید امجد از یک شنبه 14 شهریور در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز می شود. به گزارش مشاور رسانه ای،اجرای این نمایش که از 3 مرداد بر روی صحنه رفته بود، به دلیل برگزاری جشنواره عروسکی دچار وقفه شد و از 14 ...
تلویزیون با ایدز بیننده هایش را می ترساند
تلاش نشده است تا تصویر جدیدی از این بیماری و مبتلایان به آن نشان داده شود. این منتقد تلویزیونی می افزاید: این حجم از نشان دادن ناامیدی باعث می شود بیننده دچار یأس و آشفتگی ذهنی شود. این فیلمنامه نویس پیشکسوت با اشاره به اینکه وظیفه درام نشان دادن مشکلات و معضلات با بیانی شیرین و قابل فهم برای همه است که در آن تلخی ها هم با شیرینی به نمایش در می آیند، می گوید: هدف از ساخت سریال های تلویزیونی این ...
نفس شیرین به نیمه رسید
بیمارستان از لوکیشن های اصلی داستان محسوب می شود. سریال نفس شیرین به تهیه کنندگی کیان باباییان با مضمون اهدای عضو کودک، داستانی عاطفی دارد و افراد زیادی که در این شرایط قرار می گیرند، شخصیت های این مجموعه تلویزیونی را تشکیل می دهند. این مجموعه کاملا در بستر جامعه می گذرد وبه نوعی از آدم هایی می گوید که از افکار گذشته فاصله گرفته اند و راحت تر تصمیم می گیرند که به دیگری زندگی ببخشند. نفس شیرین هنوز مشخص نیست از کدام شبکه روی آنتن می رود اما برای پخش در دهه محرم آماده نمایش می شود. مجموعه تلویزیونی نفس شیرین به نگارش محمود اصلانی در 13 قسمت طراحی شده است. ...
از وعده حمایت از ساخت 10 فیلم سینمایی تا سلفی با وزیر!
حوزه تولید و نمایش داده شود . داروغه زاده همچنین اعلام کرد: با حمایت وزیر، امسال آماده حمایت از 10 فیلم با موضوع سلامت هستیم تا بخشی از این نیاز جامعه پاسخ داده شود . ما از طرف وزارت بهداشت و درمان آمادگی حمایت از تولید آثاری در حوزه ی سلامت را داریم و دست همکاری به سوی هنرمندان و فعالان دراز میکنیم . احسان علیخانی که اجرای این مراسم را بر عهده داشت، با اشاره به ازدحام داخل ...
جشنواره فیلم سلامت، برگزیدگان خود را شناخت
اول و تندیس این بخش به فیروزه سیاه به کارگردانی رضا بهشتی اهدا شد . جایزه ی دوم به حتی اگر شب باشد از سمانه نامدار (فیلمنامه نویس) و منیر قیدی (کارگردان) رسید و جایزه ی سوم هم به نامه های خیس از مرجان اشرفی زاده(کارگردان) و ناهید دل آگاه (تهیه کننده) رسید. جایزه ی ویژه ی هیات داوران و لوح زرین این بخش نیز به مهران احمدی و آشا محرابی بازیگران فیلم فیروزه ی سیاه ، اهدا شد . ...
نقدهای دلسوزانه یا اغراض سیاسی ؟/قضاوت باشماست
اجرای ناموفق ومنفعت طلبانه این طرحها وریخت وپاش منابع مالی مملکت، بذر بی اعتمادی را درجامعه پاشید که ثمره آن را می توان در واکنش جامعه به طرحها وهمایشهای فرهنگی به عینه مشاهده کرد. حال که بعد از سالها فرصتی پیش روی مردم ایلام قرار گرفته است تا با اجرای طرح فرهنگی وهنری برج هنر ،به بخشی از دغدغه های اهل فرهنگ وهنر پایان داده شود ،اما عده ای اغراض سیاسی خود را در ساز وکرنا کرده ! وبا سردادن ...