سایر منابع:
سایر خبرها
کامکارها اهل سیاست نیستند!
شیدا همکاری می کردند. بعدها گروه عارف بود که همکاری مشابهی با این گروه داشتیم. اما همان طور عرض کردم، حدود 29 سال پیش بود که تصمیم گرفتیم، کامکارها را احیا کنیم و کنسرت ها را در دو بخش موسیقی کردی و سنتی ایرانی اجرا کردیم که با استقبال مردم مواجه شد. بعد هم در جشنواره های خارجی شرکت کردیم. آغاز فعالیت کامکارها به شکل فعلی اگر حافظه ام یاری کند، سال1364 بود. پدرم خیلی علاقه داشت گروه کامکارها احیا ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی
چهره های جامعه ما نیز از این قضیه مستثنی نیستند و بسیاری از ستارگان سینما، موسیقی، ورزش، سیاست و ... ما با داشتن یک یا چند صفحه در شبکه های اجتماعی مختلف قصد در ارتباط مستمر و دو طرفه با مردم دارند. در این سری مطالب ما تصمیم گرفته ایم گزیده ای از فعالیت چهره های ایرانی در شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک، توئیتر و ... در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم. ******* ...
بزرگداشت استاد رضاپور در فرهنگسرای ارسباران
استاد میلاد کیایی نوازنده چیردست سنتور،رضا مهدوی سردبیر فصلنامه مقام موسیقایی و دکتر بافنده اسلام دوست از اساتید دانشگاه در مورد فعالیت های هنری ایشان من جمله ابداع سنتور بدون کوک ،ساخت ساز قانون و نوازندگی آن و همچنین فعالیت های صنفی ایشان در انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران به جهت بهبود وضعیت معشیت هنرمندان موسیقی ایران سخنرانی خواهند کرد. همچنین در این برنامه ارکستر ملی نغمه باران به ...
اسطوره ی آواز ایرانی در ترکیه
درباره ی استاد آواز حالا اما با گذشت نزدیک به دو سال، همچنان شجریان در ایران کنسرتی برگزار نکرده؛ نه تنها این اتفاق رخ نداده که حتی چشم انداز روشنی نیز در این خصوص وجود ندارد و بدتر آنکه خبرهای خوشی هم به گوش نمی رسد. از وضعیت موسیقی در این مدت می گذریم که نقد بر آن بسیار است و البته همیشه یک پاسخ برای آن. دفتر موسیقی ارشاد، مجوز می دهد و برنامه ها لغو می شود؛ این بار توسط گروه هایی ...
هنوز می توان با پند سعدی زندگی کرد؟
زبان فارسی را به صورت همان زمان نگه دارد. این جذابیت و این استحکام زبان کاری است که سعدی انجام داده است. او به عنوان استاد بلاغت کاری کرده که ما هنوز کلام او را به عنوان سرلوحه در گفتار و نوشتار خودمان حفظ کرده ایم. بدیع بیان کرد: غول بزرگ ادبی چون سعدی موجب می شود که شعرش تا قرن های قرن ماندگار باشد و بتواند با مردم به راحتی ارتباط برقرار کند بدون اینکه نیازی به ترجمه داشته باشد. مثلا در ...
اختتامیه جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در شیراز
جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با هنرنمایی گروههای هنری اقوام مختلف کشورمان که بمدت سه شب در سالن حافظ شیراز اجرای برنامه داشتند دوشنبه شب به کار خود پایان داد. در آیین پایانی جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران که با شعار همدلی و همزبانی گوهر'بنی آدم' در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس برگزارشد،هنرنمایی عاشیق های تبریز و خنیاگران بلوچ طنین اندازگشت. جشنواره یادشده که از 29 ...
هم عروس خوب است هم مادر شوهر؛ لطفاً قضاوت نکنید!
رابطه دو طرف تأثیر بگذارد. نتیجه این تأثیر چیزی جز خراب شدن رابطه عروس و مادر شوهر نیست. رابطه ای که اگر خراب شود کمترین تأثیر آن خراب شدن رابطه زن و شوهر و در نتیجه دور شدن شوهر از همسر و فرزند از مادر خواهد شد. اما نکته اینجاست که این زنجیره منفی بافی و تأثیرات بد متوقف نمی شود و ناخود آگاه این حرف ها گوش به گوش می چرخد و به اقوام و فامیل هم می رسد. نتیجه این می شود که در کمترین زمان ذهنیت اکثر ...
اختتامیه سومین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شیراز برگزار شد
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز ، سومین جشنواره موسیقی نواحی ایران (آیین های سورگانی) به مناسبت بزرگداشت سعدی از 29 تا 31 فروردین در تالار حافظ شیراز برگزار شد. در اختتامیه این مراسم که با حضور مسئولان استانی، اساتید و گروه های موسیقی نواحی مختلف ایران همراه بود، پروفسور علی اصغر خدادوست نیز به عنوان مهمان افتخاری برنامه حضور داشت. بهزاد مریدی، مدیر کل ارشاد فارس، در این ...
ماه دوم بهار رنگ موسیقی می گیرد/ دعوت نیمه رسمی از جواد ظریف
عنوان نوازنده حضور خواهند داشت. کنسرت گیلکی هم آوایان تاسیان برای شادی مردم کنسرت گیلکی گروه هم آوایان تاسیان نیز جمعه 4 اردیبهشت ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می شود. عمده برنامه های اجرایی گروه در کنسرت معطوف به ترانه های دیالوگ محور و نمایشی است و بخش های دیگر که با تنظیم های جدید ارائه خواهد شد، مربوط به مضامین عاشقانه و اجتماعی خواهد بود. در بخش گالشی منطقه ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
پاسخ به کسانی که بر این تصورند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده است؟
طلب مان تقاضا می کنیم مباحث استاد را به دقت مطالعه کنند. استاد مطهری اعتقاد دارند که خداوند بزرگ، حجاب را نه واجب بلکه مطلوب هم نمی داند؛ آن چه واجب است حفظ نوع خاصی از پوشش(ستر) است که اجازه ندهد خانم ها به مثابه ابزارهایی برای لذت جویی مردان هوسباز، مورد بهره برداری قرار گیرند. بخوانید: ... ما برای پوشش زن از نظر اسلام فلسفه خاصی قائل هستیم که نظر عقلی، آن را موجه می سازد و ...
فرزاد حسنی در واکنش به ادعاهای همسر سابقش آزاده نامداری /همه چیز از ابتدا تا انتها +تصاویر
حضور داشته باشم، اما این برنامه در تمام آن چهار پنج سال زندگی من بود. شب ها برنامه ضبط شده را نگاه می کردم، روزها با مجریان برنامه حرف می زدم، نظر همه را می پرسیدم. این شاید برای هر مجری تازه کاری یک آرزو باشد که به مجریان با سابقه تلویزیون دسترسی داشته باشد و با آنها حرف بزند، اشکالاتش را بپرسد. این خوشبختی بزرگی برای من بود. به نظرم یکی از دلایل ضعف اجرا در تلویزیون ما این است که مجری های تازه وارد ...
اپرای سعدی در آخرین خم جاده اجرا
بپردازند و این هنرمند پس از مدتی خبر آغاز نوشتن اپرای سعدی را اعلام کرد. سروستانی نوشت: بیش از دو سال به همراه گروه خود در راه تولید این اثر وقت گذاشتند و ساخت اپرای سعدی در جلسات مختلف مدیران ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مورد تایید و تشویق قرار گرفته بود و قرار بود که این اپرا برای اولین بار در جشنواره فجر امسال اجرا شود که به دلایل مشکلات مالی این اتفاق نیفتاد. مدیر ...
راه اندازی کمپانی تئاتر به همت نادربرهانی مرند و افسانه ماهیان و کارگاه تئاترکاغدی آلن لکوک
صدور پیام معاون امور هنری وزارت ارشاد به مناسبت فرارسیدن اردیبهشت تئاتر ایران، آخرین وضعیت تالار سنگلج و بلاتکلیفی این سالن قدیمی، اعلام آمادگی نادر برهانی مرند و افسانه ماهیان برای راه اندازی کمپانی تئاتر، دعوت یک فستیوال جهانی از آروند دشت آرای به عنوان نماینده تئاتر ایران، کارگاه آلن لکوک، استاد تئاتر کاغذی جهان و همکار وی نرگس مجد در آبادان سرخط مهمترین اخبار بولتن تئاتر امروز سی و یکم فروردین ماه را تشکیل می دهد. ...
پوشش گرانقیمت زنان بلوچ
به نام بلوچستانی هاست یک استاد دانشگاه، درباره لباس های زنان بلوچی می گوید که زنان بلوچ علاقه فراوانی به پوشیدن لباس های سنتی دارند. باقر کرد به ایسنا گفت که در فرهنگ مردم بلوچ، پوشش زنان بلوچ از ارزش بالایی برخوردار است. به گفته وی با اینکه در سال های اخیر بیشتر زنان موفق شدند به کارهای اداری رو بیاورند و در این محیط ها لباس فرم بپوشند، به محض اینکه وارد محیط ...
نکوداشت سعدی در ویژه برنامه پند ایام
معجزه آسای سعدی سخن خواهد گفت. حمید رضا شکارسری در وصف سعدی اشعاری را قرائت می کند و استاد ابوالفضل ورمزیار در خصوص سیر زندگی سعدی برنامه نقالی اجرا می کند. اجرای موسیقی سنتی گروه نغمه باران به سرپرستی استاد امیر علی قاسمی از جمله بخش های دیگر این برنامه است. در پایان برنامه نیز جوایز و لوح تقدیر نفرات برگزیده سومین جشنواره ادبی نسیم کلمات اهداء خواهد شد. فرهنگسرای اخلاق در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید کاظمی، جنب بوستان گلزار واقع است. ...
نواهای محلی 4 گوشه ایران در شیراز نواخته شد
به سرپرستی سجاد حقگو به اجرای موسیقی گیلکی و به خصوص منطقه دیلمان پرداخت. گروه سنت آوازهای شادی آور مردم گیلان را به طور جدی با سازهای ایرانی رنگ آمیزی کرده است و در تمام اجراهای خود می کوشد هیچ گاه از اصالت و هویت موسیقی بومی منطقه گیلان به ویژه شادی های قومی و مذهبی و نوروز خوانی ها فاصله نگیرد. آیین پایانی جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران ساعت 20 دوشنبه با حضور گروه های شرکت کننده در تالار حافظ برگزار می شود. ...
انگار اوضاع تلویزیون خوب است/ کمی جسورتر باشید
به گزارش خبرنگار مهر، جشن پنج سالگی برنامه هفت شب گذشته یکشنبه 30 فروردین با حضور عوامل این برنامه، جمعی از منتقدان، تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران و مسئولان سینمایی و البته اهالی رسانه در تالار نارون هتل پارسیان انقلاب برگزار شد. این مراسم با اجرای زنده موسیقی و پیانونوازی همراه بود و بیشتر جنبه دورهمی به صرف شام داشت اما در بخشی از مراسم نیز چند نفر به سخنرانی پرداختند. ...
گروه پالت شهر را به خندیدن دعوت کرد!
گروه موسیقی پالت تازه ترین آلبوم موسیقی گروه پرطرفدار پالت تا اواسط اردیبهشت ماه با عنوان شهر من بخند در قالبی متفاوت تر از آلبوم آقای بنفش در بازار موسیقی منتشر خواهد شد. امید نعمتی خواننده گروه پالت با اعلام این خبر افزود: تمامی کارهای مربوط به تولید، تنظیم، میکس و مسترینگ آلبوم به پایان رسیده و تازه ترین اثر گروه هم اکنون در مرحله نهایی انتشار قرار دارد که طبق برنامه ریزی ...
اجرای برنامه یاد روز سعدی با شعار همدلی و همزبانی، گوهر بنی آدم
...> دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه باشکوه تر یادروز این شاعر والامقام به کار گرفته ایم، خاطرنشان کرد: در شیراز به همین مناسب جشنواره آیین های موسیقی محلی از روز 29 فرودین در تالار حافظ افتتاح شد و از 9 استان گروهای مختلف هنری به اجرای برنامه می پردازند. وی تصریح کرد: در همین خصوص امشب از ساعت 20 در تالار حافظ برنامه اصلی این روز با حضور اساتید دانشگاه شیراز، هنرمندان و سه گروه موسیقی که در اثارشان به اشعار حضرت سعدی توجه بیشتری داشته اند، برگزار می شود. پایان پیام/ پایان پیام/ 419 ...
مهریه جالب "مهر کربلا" برای این خانم
آقای نوری زیاد است خلاصه ما هنگام ازدواج شش هفت سال تربت جام رفتیم در آنجا کارهای هنری انجام می دادیم، نمایشنامه و شعر و قصه می نوشتیم و پس از چند سال به مشهد نقل مکان کردیم. آقای نوری نمایشنامه مار زنگی مرا کار کرد و این نمایشنامه هم به عنوان بهترین نویسندگی جشنواره هفده شهریور تبریز در سطح کشور انتخاب شد، برای تلویزیون خراسان هم مستند تهیه می کردیم که هنوز هم برخی کارهایمان پخش می ...
سازهای گمنام نواحی ایران در شیراز کوک شد
این جشنواره ملی چهار گروه موسیقی از استانهای خراسان شمالی ، چهار محال و بختیاری و فارس با هنرنمایی خود حاضران و تماشاگران را به وجد آوردند. سعدی خوانی کورش اسد پور هنرمند پیشکسوت بختیاری در آستانه زادروز این شاعر بلندآوازه ایرانی نیز از نقاط برجسته نخستین شب اجرای این برنامه ها بود که با استقبال حاضرین مواجه شد. جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با شعار 'همدلی و همزبانی گوهر بنی آدم ' با حضور 150هنرمند از اقوام ایرانی و با رویکرد حمایتی از گروههای موسیقی آیینی و سنتی که از شنبه شب هفته جاری آغاز شده به مدت سه شب در تالار حافظ اداره کل ارشاد اسلامی ادامه دارد.ک/2 3008/ 5054/ ...
موسیقی از دوبال تلاش و تعهد تشکیل شده است/نظارت دقیقی بر روند صدور مجوزها وجود ندارد
قومی هرچه دارد از بزرگان خود دارد. ما که داعیه کار اخلاقی را داریم باید در ابتدا به سراغ آنها برویم و آنها را گرد هم جمع کنیم. تجلیل و حمایت کنیم. و این اولین اولویت برنامه های ما در سال 94 است. دومین فعالیت برنامه ریزی شده ما که مجدانه پیگیر آن هستیم راه اندازی انجمن ترانه سرایان اصفهان است. افرادی که شاعر و یا آهنگساز هستند را گرد هم جمع آوریم و در قالب یک کارگروه سازماندهی و ...
تصاویر/ جشنواره ملی موسیقی اقوام در شیراز
جشنواره ملی موسیقی اقوام ایران با اجرای چهار گروه موسیقی از استانهای خراسان شمالی ، چهار محال و بختیاری و فارس شنبه شب در تالار حافظ شیرازبرگزارشد.این جشنواره با شعارهمدلی و همزبانی گوهر بنی آدم با حضور 150هنرمند به مدت سه شب در تالار حافظ اداره کل ارشاد اسلامی ادامه دارد.*
حیرت زده ای در میان رمل های فکه
مرا درمان کرد و دلم راضی شد که باز هم فتوا بدهد و من منتظرم تا به فتوای دل دست به کاری زنم که غصه سر آید. کاش شب قدر جبهه ها فراموشمان نشود و بدانیم که گره گشای حقیقی آن کسی است که جوانان ما را از اروند عبور داد و بر دشمن پیروز ساخت. به قول استاد شهید ما: دنیا وارونه است و دیوانه ها و قداره بندها بر آن حاکمیت دارند، اما چه غم، که صالحین و مستضعفین وارث زمین خواهند بود و طلیعه آن از هم اکنون در ...
مقصد اصلی گردشگران نوروزی؟
... کنسرت های نوروزی با حضور چهره های برتر موسیقی کشور جزیره کیش در ایام جشنواره نوروزی میزبان کنسرتهای چهره های برتر موسیقی کشور بود و هر شب به غیر از ایام فاطمیه ساعت یک بامداد در تالار شهر کیش برنامه های خود را برای گردشگران نوروزی جزیره کیش برگزار کردند. در جشنواره نوروزی 94 کیش خواننده های مطرح کشورمان مانند احسان خواجه امیری ، محمد علیزاده ، سیروان خسروی ، مازیار فلاحی ...
اجرای رضا ناژفر در رودکی و آنیا لخنر در نیاوران، برنامه اجراهای احسان خواجه امیری و آخرین اخبار از کاربن
اجرای رضا ناژفر و ترزا شوماخر در تالار رودکی، شبی تکرار نشدنی با اجرای آنیا لخنر در نیاوران، معرفی برگزیدگان دور نهایی هزار صدای موسیقی، اجرای ارکستر بین المللی فارابی در تهران، برنامه تور کنسرت های اروپای احسان خواجه امیری ، انتشار اولین اثر ضبط شده الویس پریسلی توسط جک وایت ، تقدیم اجرای کنسرت گیلکی هم آوایان تاسیان به شیون فومنی ، آخرین اخبار از فعالیت گروه کاربن ، برگزاری جشنواره مستقل برای موسیقی عاشیقی و درنهایت اجرای ارکستر سازهای بادی تهران با یک خواننده جهانی سرخط مهمترین اخبار بولتن موسیقی امروز سی اُم فروردین ماه را به خود اختصاص داد. ...
پژمان جمشیدی: ورزش و هنر ارث پدری کسی نیست
جامعه است را نمی توان به زور خنده بخورد مخاطب داد. شاید مسائل سیاسی دغدغه بسیاری از مردم جامعه نباشد یا برایشان پررنگ نباشد، اما من به عنوان یک هنرمند رسالت خودم می بینم که کمدی سیاسی کار کنم و شاید از اینجا به بعد از این نوع کار فاصله بگیرم و به سمت و سوی نمایش های دیگر بیایم. فکر نمی کنید حرفی که یک نویسنده خارجی بیان می کند، با آن چه که امروز در جامعه ما دیده می شود تفاوت دارد؟ ...
آمده ایم که مردم را شاد کنیم/ تقدیم کنسرت به شیون فومنی
های قبلی که به یک هنرمند ارجمند منطقه گیلان تقدیم می شد، به زنده یاد شیون فومنی از شاعران برجسته منطقه گیلان با تنظیم جدید ترانه کاغذ نویس که قبلا توسط زنده یاد استاد فریدون پوررضا خوانده شده بود، تقدیم خواهد شد. سرپرست گروه موسیقی هم آوایان تاسیان در معرفی دیگر قطعات کنسرت، گفت: قطعه بی کلام ورزو جنگ ، قطعه مهتاب شبان اثر احمد عاشورپور، قطعه کوبلی برگرفته از یک داستان عامیانه شادی آور ...
زیبا کلام: دکتر ملکی، مردی برای همه فصول را می خوانم
شده است را پیشنهاد داد اللهیار خلعتبری برای مطالعه در نوروز کتاب مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا وقوع انقلاب اسلامی اثر جان فوران با ترجمه احمد تدین را پشنهاد داد. پیشنهاد شاعر جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم، برای مطالعه نوروزی پاسخ ابوالقاسم حسینجانی به دو پرسش بهترین کتابی که در سال 1393 خوانده اید و پیشنهاد شما برای مطالعه در ایام نوروز چیست؟ ، تنها یک ...