سایر منابع:
سایر خبرها
روایتی از پرسپولیس درخشان و حاشیه هایش
زنگ می زنید، وقتی ده سال است بازی نمی کنم و هنوز از ذهن شما پاک نشدم، خب این احترام است و برای من ارزش دارد. اینها خیلی مهم است نه این که پایان رافت بازی کرده و ده میلیارد گرفته! آن طرفدار که در ذهنش مانده ناصر محمدخانی ستاره بوده و وقتی پا به توپ می شده همه استادیوم از جایشان بلند می شدند، الان ناصر محمدخانی لذت می برد. برای خود من افتخار است که بغل دست بزرگترین فوتبالیست ایران و آسیا نشسته ام ...
علی دایی سکوتش را شکست
که علی دایی کشف کرده، دارند در پرسپولیس خیلی خوب کار می کنند؛ طارمی و نوراللهی. باید از این بابت خوشحال باشید. - چرا نباشم. هر کدام از شاگردانم موفق شوند من خوشحال می شوم. مهدی طارمی و احمد نوراللهی از همان اول نشان دادند می توانند رشد کنند. من از نیم فصل سال قبل به دوستانم گفته بودم لیگ های یک و دو را زیر نظر بگیرند و در وهله اول نام، سن و پست بازیکنانی که به نظرشان مفید هستند را به ...
200 نفر در جشنواره ملی لباس های محلی شیراز شرکت می کنند
شیراز و پس از آن، برنامه های اصلی جشنواره در مجتمع شهید ربانی برگزار می شود. وی عنوان کرد: چهار کمیته راهبردی، تخصصی، تبلیغات و پشتیبانی امور جشنواره را برنامه ریزی و پیگیری کرده اند. مدیر کل فنی و حرفه ای فارس گفت: شناخت و آموزش لباس های محلی ایران اسلامی، توجه به فرهنگ و پوشش غنی عشایر و روستاییان کشور، تحقیق بر انواع لباس های محلی کشور و اجرای طرح توانمند سازی عشایر و ...
فراخوان اولین دوره جشنواره مد ولباس دانشجویی دیبا منتشر شد
به گزارش خبرگزاری مهر، این جشنواره توسط جهاددانشگاهی واحد هنر و با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، سازمان دانشجویان، دانشگاه هنر، بنیاد ملی مد و لباس ایران، دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه شریعتی و سایر دانشگاه ها و با هدف کمک به آموزش و پیشرفت دانشجویان در سراسر کشور و همزمان با حضور استادان مطرح این رشته ودانشجویان دانشگاه های سراسرکشور برگزارمی شود. جشنواره مد و لباس دیبا در دو بخش ...
حال مدارس خراسان شمالی خوش نیست
اظهار کرد: طبق شناسنامه فنی این استان در سال 85، دو هزار و 500 کلاس درس استان فرسوده اعلام شده بود که از مجموع این تعداد هزار کلاس فرسوده تخریب و بازسازی شد. وی اظهار کرد: برخی از فضاهای تخریبی نوسازی می شوند اما به علت کمبود فضا در کنار آموزشگاه های نوساز، مدارس تخریبی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: سه هزار و 890 دانش آموز ...
سهامداران دیگر به وعده های دولت توجهی ندارند/ بوی عدم انسجام از دولت می آید/ از نگاه سخنگوی دولت، سخنان ...
نگه داشته اند تا همه چیز به صورت شفاف بیان شود. * اعتماد - زنان تاجر ایرانی در راه آمریکا این روزنامه سفر چند تاجر ایرانی به آمریکا را برجسته کرده و نوشته است: هیاتی از خانم های کارآفرین و فعال در حوزه فرهنگ و هنر راهی امریکا خواهند شد... قرار است هیاتی تجاری – فرهنگی از بانوان ایرانی راهی امریکا شوند تا هم چهره ایران را به جهان معرفی کنند و هم بررسی کنند در کدام ...
ورود مباحث بلوغ و اعتیاد به کتاب های درسی
طریق اینترنت و رسانه ها و همسالان خود آشنا می شوند، خیلی زودتر از این سنی که در کتاب درسی برایشان در نظر گرفته شده. ما فرهنگ پاسخگویی به سوالات کودکان را باید داشته باشیم. در همه جای دنیا در مورد سوالات مرتبط با این موضوعات و حتی تفاوت های بدنی دختران و پسران و مسائل جنسی از کودکی به سوال بچه ها پاسخ داده می شود. با تالیف یک کتاب نمی شود فکر کرد که به مسائل دانش آموزان پاسخ داده ایم. اگر قرار است ...
انتقاد از تصمیم مالزی برای تفکیک جنسیتی در کنسرت ها
شفقنا- تصمیم نهاد مذهبی دولت مالزی برای تفکیک جنسیتی در کنسرت ها موجی از انتقادها را در این کشور برانگیخته است. به گزارش onislam، اداره توسعه مذهبی مالزی موسوم به "جاکیم" چندی پیش دستورالعملی منتشر کرد که طی آن زنان و مردان می بایست در کنسرت ها جدا از هم به تماشای برنامه بپردازند. حالا این تصمیم باعث بروز موجی از انتقادها در این کشور شده است. عثمان مصطفی مدیر اداره جاکیم به ...
آسیای مرکزی در 24 ساعته گذشته
هرگونه اجناس مغایر با فرهنگ بومی تاجیکان خودداری کنند. وی گفت: این اقدام با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و استفاده از تولیدات داخلی اتخاذ شده است. البته طی چند سال گذشته نیز، دختران و زنان تاجیک به فرهنگ پوشش سنتی رو آورده و از خرید لباس های وارداتی خودداری می کنند. ثبت بیش از 150 حادثه تروریستی در قرقیزستان در یک نشست تخصصی با موضوع بررسی حضور و فعالیت ...
کامران تفتی و شباهت اش به بهروز وثوقی
های تا حدی زمخت و خشن و ضد قهرمان است. تفتی در تئاتر هم در این سال های اخیر حضور موفقی داشته و در نظمیه زنان در نقش تاریخی و در نمایش یادداشتی برای سهراب نقش رئالیستی بازی کرده و هرازگاهی در نقش های تاریخی (تبریز مه آلود) هم بازی کرده است. تفتی با حضور در مجموعه میکائیل در نقش رشید بالانس خوبی در تقابل با شخصیت مثبت سریال به وجود می آورد. از عمده کارهای بازیگری تفتی می توان به خواب ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 2 اردیبهشت
به گزارش مشرق، برخی روزنامه های صبح امروز سرمقاله و یادداشت روز خود را به موضوعات ایستگاه آخر زمستان ریاض، بهار صنعا، بحران یمن و نقابی که کنار رفت، آتش بس فقط با شرایط مردم یمن، خطوط راهبردی ایران در مذاکرات هسته ای، فراتر از پول های کثیف، سیاه و سفیدهای طرح استانی شدن انتخابات، پزشکان بخوانند و... اختصاص داده اند که مشروح آن به شرح زیر است. ایستگاه آخر زمستان ریاض، بهار صنعا ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
آنکه در این جنگ ظالمانه حتی به حداقل های مورد نظر خود هم دست پیدا نکرده است، چند روز دیگر به این جنگ ادامه دهد. عربستان سعودی در این جنگ یکطرفه ای که به ملت مظلوم یمن تحمیل کرد، بنا داشت با استفاده از تهدید شدید و اهرم نظامی، حرکت استقلال طلبانه و اسلام خواهانه مردم یمن را دفع کند و مانع به نتیجه رسیدن این انقلاب بشود. بر این اساس، آل سعود نقطه محوری این حرکت یعنی جنبش مردمی انصارالله ...
هنر درباری که 2 میلیون می ارزد
می کند: فروش مان در استان خودمان خوب است چون مردم هنوز از لباس های اصیل سیستان و بلوچستان استفاده می کنند. سالانه حدود 200 میلیون تومان فروش دارم، اما قبلا در نمایشگاه ها به خصوص تهران که برگزار می شد، فروش خوبی داشتیم اما در یک سال اخیر نمایشگاه ها افت کردند و آن فروش سابق را دیگر نداریم و در حال حاضر تنها چیزی که در نمایشگاه ها فروخته می شود خوراکی ها هستند. ارزان ترین کارهای این بانوی ...
از روبات ژاپنی تا دیوار مرگ
فولکس واگن ترانسپورتر 2015 بازار بورس نیویورک روبات اندرویدی با لباس سنتی زنان ژاپن در یک فروشگاه به نمایش گذاشته شده است- توکیو فروشنده دوره گرد نان با پس زمینه ای از شهر کابل در افغانستان شرکت کنندگان در مسابقه ماراتن رنگ در اطراف برج ایفل در پاریس، این مسابقه را به مسافت 5 کیلومتر برگزار کردند کشاورزی در کنار شکوفه های بهاری- گانسو، چین مسابقه شترسواری در مغولستان داخلی عکاسی در منظره ای زیبا- برمن، آلمان نمایش دیوار مرگ- شرق نپال بدون شرح ...
یک مرد باید مثل یک مرد لباس بپوشد !/ انتقاد جورجیو آرمانی نسبت به نحوه پوشش برخی از بازیگران هالیوود را ...
کافه سینما – سرویس سینمای جهان: جورجیو آرمانی، طراح سرشناس ایتالیایی، از نحوه پوشش بازیگرانی که از بیماری اختلال جنسیتی رنج می برند انتقاد کرد. این طراح بزرگ ایتالیایی در گفتگویی با ساندی تایمز گفته است: یک مرد، حتی اگر مشکل جنسیتی داشته باشد، باز هم یک مرد است. و نیازی نیست با پوشیدن لباس های عجیب و غریب این مشکل را به همه اعلام کند. یک مرد باید مثل یک مرد لباس بپوشد. او در ادامه این ...
ترویج عفاف و حجاب در اولویت فیلم های تولیدی صداوسیما / نظارت جدی بر پوشش و حجاب مجری ها و بازیگران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس به نقل از خبرگزاری فارس ، پروین سلیحی، با اشاره به وظایف صداو سیما در اجرایی شدن قانون عفاف و حجاب گفت: پیش از تصویب قانون عفاف و حجاب نیز سازمان صدا و سیما برنامه هایی را در جهت ترویج عفاف و حجاب در دستور کار خود قرار داده بود که از جمله آنها می توان به تولیداتی با این محتوا اشاره کرد. وی در مورد برخی انتقادات در مورد پوشش و نوع حجاب مجریان و ...
اسامی آثار بین الملل فجر، آمادگی نیمرخ ها برای اکران، عقد قراداد اکران خانه دختر و بازدید ایوبی از ...
معرفی فیلم های بخش هنر و تجربه بخش بین الملل فیلم فجر، آمادگی ایرج کریمی برای اکران فیلم نیمرخ ها ، رقابت زن سرایدار ایرانی در هات داکس آمریکای شمالی، مشارکت مریل استریپ در طرح ارتقای جایگاه زنان فیلمنامه نویس، آغاز بخش بین الملل فیلم فجر از 5 اردیبهشت و فروش بلیت ها از فردا، بازدید ایوبی از پشت صحنه لانتوری درمیشیان و درنهایت عقد قرارداد اکران خانه دختر سرخط مهمترین اخبار بولتن سینما ی امروز یکم اردیبهشت ماه را تشکیل می دهد. ...
شهادت تلالو تابنده ای از رشد و تعالی انسان است/اقتدار و توانمندی ایران دشمن را به اعتراف و تسلیم واداشته ...
ارحمن الرحیم در کلام امام خمینی (ره) رهبر فقید انقلاب اسلامی شهادت هنر مردان خداست ، شهادت تلالو تابنده ای از کمال انسان در مسیر حق طلبی تا نیل به قله های افتخار و سعادت است، سعادتی که دستیابی به آن، مرهون ایثار و از خودگذشتگی مردان و زنان پاکدامنی است که عندربهم یرزقون اند. شجره طیبه جمهوری اسلامی ایران امروز با خون شهیدان و شجاعت ایثارگران در طول سال های انقلاب و دوران ...
باید ابتدا تئاترمان هویت یابد بعد سالن ها
های تئاتر را به مثابه خیاطی توصیف کرد که در ابتدا اقدام به خرید دکمه برای دوختن لباس می کند، در حالیکه باید در ابتدا پارچه و سوزن و نخ را برای دوخت یک لباس تهیه کرد. گروه های هویت دار تئاتری به سالن ها هویت می بخشند نه سالن به گروه ها نویسنده و کارگردان نمایش های پنهان خانه پنج در با تأکید بر اینکه از ابتدای ارائه طرح هویت بخشی سالن ها در تئاتر ایران با این طرح مشکل داشته است ...
در ستایش "در حاشیه"
قشری هستند که در هر کجای کشور باشند مردم باید برای دیدنشان صف بکشند و هیچ کس از آنها توقع احترام متقابل را ندارد ، این احترام یک طرفه حالا به توقع بیجا تبدیل شده است دوستان جامعه پزشکی انتظار دارند همه اهل عالم به آنها بعنوان یک طبقه برتر اجتماعی نگاه کنند و کسی نیز از آنها انتقاد نکند ، آنها حق دارند هر سال هر طور که بخواهند و چند برابر تورم دستمزدشان را افزایش بدهند و کسی حق دخالت نداشته باشد و ...
روایت جالب تصویری توریست آلمانی از ایران
...> خبر خوب برای شما این است که شما به راحتی می توانید در ایران میلیونر شوید! بعنوان مثال شما تنها با داشتن 10 یورو یا دلار، صاحب حدود 300 هزار ریال پول نقد در ایران خواهید بود! البته در ایران، واحد پول دیگری هم به اسم تومان رایج است که روی هیچ اسکناس یا سکه ای درج نشده! اما تمامی مردم از آن واحد برای معاملات و تبادلات خود استفاده می کنند. تفاوت تومان با ریال هم احتمالا برای شما در این سفر ...
اتفاقاتی بسیار عجیب و غریب در ساخت سریال پایتخت 4
خاص خود. او قلدر و خشن و ورزشکار است، اهل مماشات و بی تفاوتی نسبت به بی عدالتی نیست و از سوی دیگر، به دلیل زندگی در شرایط سخت، بسیار شبیه مردم کوچه و بازار است و طرز رفتار، حرف زدن و زندگی اش شبیه مردم عادی است ... از جوانی عاشق موتور است و موتور سواری را دوست دارد. میکاییل به لباس پلیس نه به عنوان یک شغل، که به مثابه پوششی که با آن می تواند به مردم خدمت کند و حق ضعفا را از قدرتمندان بگیرد، نگاه می ...
زنان هم به کشتی گرفتن نهادند سر
حال جدا از این که در فرهنگ ایرانی – اسلامی این رشته به خاطر نوع پوشش زنان جایی ندارد، روحیات بسیاری از زنان ایرانی هم خیلی با این رشته تناسب ندارد. با این وجود هستند آنهایی که به عشق راه اندازی کشتی بانوان در ایران سال ها منتظر ماندند و مخفیانه تمرینات خود را دنبال کردند. حالا اما با استارت خوردن به مراد دلشان رسیده اند. تعداد محدودی از بانوان کشورمان در رشته کشتی با کمربند کارشان را آغاز کرده ...
7 شخصیت برگزیده سینمای ایران+ تصاویر
آدم حاشیه ای. کسی که همه کاری می کند ولی دیده نمی شود. جدی گرفته نمی شود. او صرفاً هست. پرویز انگار سال هاست به این وضعیت خو کرده. تا جایی که همه چیز را از دست می دهد. همه چیز یعنی آخرین بند ارتباط با خانواده – اجتماعی که خیال می کرد به آن تعلق دارد. وقتی پدر تصمیم می گیرد دوباره ازدواج کند و پرویز باید از پیش او برود. انگار که یکباره تهی می شود. تبدیل به هیولا می شود. یک بمب نترکیده پر از عقده و ...
تدکس کیش به پایان رسید/ رویاها و الهام ها در جزیره کیش
...> او که در جریان سخنرانی احساساتی شده بود پای قطع شده خود را روی دست گرفت و گفت که این اتفاق زندگی او را چگونه تغییر داده است. جمشید مرادیان، پیکرتراش مشهور سخنران بعدی بود. او که در تمام مدت کنفرانس مشغول تراش یک مجسمه چوبی به شکل یک دانه گندم در فضای آزاد بود با لباس کارگاهی خود روی سن آمد و گفت هنر را باید در معرض دید مردم قرار داد. سخنرانی های روز دوم تدکس کیش با موضوعات محیط زیستی ...
اختتامیه جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در شیراز
داشتند، به اندازه ای بود که بسیاری از مردم پشت درهای بسته ماندند که البته در اواسط برنامه با باز شدن درهای تالار حافظ بیش از یک هزار و 300 نفر از اجرای عاشیق های آذربایجان به سرپرستی عاشیق علیشاه، گروه سیستان و بلوچستان به سرپرستی گل محمد بلوچ و گروه موسیقی بوشهر به سرپرستی محسن حیدریه بهره بردند.
الگوها زیر ذره بین مردم هستند
تغییرات خودشان قرار ندهند، هم الگوها باید حواسشان به رفتار و کردارشان باشد. بهتر است همه آنهایی که در عرصه هنر، ورزش، موسیقی و حتی سیاست مطرح هستند لحظه ای به این فکر کنند که همزمان با مطرح شدن آنها، عکس های آنها دست به دست می چرخد، مردم از آنها تأثیر می گیرند، بر اساس پوشش آنها لباس می خرند و براساس آرایش آنها صورتشان را می آرایند. حواستان باشد و حواسمان باشد که تأثیر می دهیم و تأثیر می گیرند. *جامعه شناس ...
اختتامیه سومین جشنواره موسیقی نواحی ایران در شیراز برگزار شد
حماسی توسط مسعود خسروی وحکایت های بوستان و گلستان توسط سید مصطفی سعیدی بود. گروه دیگری که در این شب به اجرای موسیقی پرداخت، گروه موسیقی "گلداز" از سیستان و بلوچستان بود که اعضای آن گل محمد بلوچ(خواننده و سرپرست)، علی محمد بلوچ، عبدالرحمن بلوچ و نسیم بلوچ( نوازنده) بودند و با سازهایی چون قیچک، تنبورک و دهلک که سازهای مورد استفاده بلوچ ها است، موسیقی نواختند. آخرین گروهی که در ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
پاسخ به کسانی که بر این تصورند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده است؟
مرد شکارچی . میل زن به خود آرایی از این نوع حس شکارچی گری او ناشی می شود . در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردان لباس های بدن نما و آرایش های تحریک کننده به کار برند . این زن است که به حکم طبیعت خاص خود می خواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه به خود اسیر سازد . لهذا انحراف تبرج و برهنگی از انحرافهای مخصوص زنان است و دستور پوشش هم برای آنان مقرر گردیده است . ما درباره طغیان پذیری ...