سایر منابع:
سایر خبرها
گلو گاههای مهم زراعی و باغی استان کردستان/ دکتر بایزید یوسفی
منابع طبیعی استان جمع آوری و شناسایی شده است که بیش از 25% فلور ایران و بتنهایی غنی تر از فلور اروپای غربی است. در این گنجینه ارزشمند صدها گونه دارویی (مانند گل محمدی، ثعلب، شیرین بیان و ...)، خوراکی (قازایاغی، کنگر، موسیر و ...)، معطره (آویشن، انواع رزهای وحشی و...)، زینتی (کوتناستر، لاله سرنگون، و ...)، سمی (تلخک، هیوسیاموس و ...)، صنعتی (مازو، گون، بنه و...)، رنگده (مو، روناس و ...)، علوفه ای جدید ...
قیام امام حسین(ع) برآمده از متن قرآن است/ نمود عینی تفسیر نهضت عاشورا در هشت سال دفاع مقدس
برتری که در قالب احکام الهی مطرح بود، جایگاه خود را در کشورهای ممالک غربی پیدا کرده و به عنوان برنامه زندگی، قوانین الهی و تفکر فرابشری در بین انسان ها نهادینه شود. با مروری بر تاریخ اسلام، مشاهده می کنیم که از زمانی که حضرت محمد(ص) دین مبین اسلام را به عنوان یک دین برتر در سطح جوامع انسانی معرفی کرد، تا زمان قیام اباعبدالله الحسین(ع)، بعضی ارزش ها در اثر برخی اتفاقات، به ضد ارزش تبدیل ...
دست های خالی تلویزیون در محرم 95
هایی را تدارک دیده است و در بخش مجموعه های مناسبتی بیشتر متوجه دست خالی تلویزیون در این ایام می شویم. تلویزیون در محرم سال 95 سریال های گشت ویژه ، در قصه ها زندگی می کنند ، نفس شیرین ، علمدار و بوی تاک را روی آنتن می برد؛ سریال هایی که شاید در بخش هایی رنگ وبوی این ایام را دارند و باقی سریال ها بازپخش سریال های محبوب سال های گذشته است. به زعم بسیاری از کارشناسان رسانه، مناسبت سازی را نمی توان ...
شخصیت قیمت در دورهمی چگونه شکل گرفت؟ (2)
هنرآنلاین- سروش جمشیدی بازیگر نقش قیمت در مجموعه "دورهمی" درباره این نقش می گوید: قیمت از جمله نقش هایی است که لب مرز است و اگر مقداری بیشتر به آن پر و بال داده شود، ممکن است از آن سوی بام بیفتد. بنابراین ما سعی کردیم این کاراکتر را سر مرز نگه داریم. با سروش جمشیدی گفت وگوی مفصلی داشتیم از ابتدا تا به امروز، در بخش اول این گفت وگو او درباره فرازوفرودهای زندگی اش و چگونگی حضور در ...
آفتاب در مصاف ؛ کامل ترین مجموعه گفتارهای عاشورایی رهبر معظّم انقلاب
به گزارش خبرگزاری شبستان ، به نقل از نشر انقلاب اسلامی، نزدیک به 14 قرن از عاشورای سال 61 هجری می گذرد؛ روزی که آفتاب بی غروب حقیقت و عدالت به مصاف ظلمات ظلم و فساد رفت و فروغ شور و معرفتش، از همان زمان تا همیشه ها، در پهنه ی تاریخ، چشم حقیقت خواهان و عدالت جویان عالم را خیره کرد و تکاپوی چندقرنه ی شب پرستان نیز برای محجوب کردن جمال و جلالش نافرجام ماند؛ و ظلمت را چگونه یارای مصاف با آفتاب تواند ...
سرخط ...
دین در موضوعات اصلی کشور از جمله سودهای سرسام آور و غیرشرعی بانکی، رعایت حقوق شهروندی، فقر، تبعیض و ... به خواب غفلت فروخفته اند، با ایجاد جنگ زرگری، مسیر این حرکت را منحرف می سازند تا مبادا دست های پنهان و آشکار پشت صحنه این مفاسد آشکار شود! اینک، تمامی اذهان جامعه در عصر فراعلمی، متوجه موضوعاتی مبتذل و پیش پاافتاده همچون کنسرت و ... گشته، که هیچ محمل و ضرورتی برای طرح آن در سطح ملی نیست و از ...
عاشورا در قاب تلویزیون
ایران آنلاین /یک سال بعد، سفر سبز محمدحسین لطیفی سریال دیگری بود که به برنامه های تولیدی مناسبتی جان و قوت بخشید. لطیفی با مجموعه وفا در ایام محرم توانست بار دیگر بیننده ها را جذب تلویزیون کند. مختارنامه و معصومیت از دست رفته نیز مجموعه هایی بودند که طی این سال ها بارها از شبکه های مختلف بازپخش شده اند. اما غیر از این تعداد انگشت شمار سریال های موفق، بیشتر برنامه های دیگر با ک ...
شخصیت قیمت در دورهمی چگونه شکل گرفت؟ (1)
...، اما واقعاً حوصله آن را نداشتم چون منشی صحنگی خیلی کار ظریف و حساسی است و با روحیه خانم ها بیشتر جور در می آید. چندان از این کار لذت نمی بردم اما برای آن که در فضای تصویر بمانم، منشی صحنگی و تدوین را هم انجام می دادم تا به بهانه آن، بازیگری هم به سراغم بیاید. چند سال هم دستیار کارگردان بودم و علاوه بر گذران زندگی ام از طریق آن، اول از همه متوجه نقش های خالی آن مجموعه ها می شدم و خودم را برای آن ...
وقتی شمر شدم، فرزندانم آب دستم نمی دادند!
با محمد فیلی درباره یکی از منفی ترین و سیا ه ترین شخصیت های تاریخ هم صحبت شدیم تا برایمان از بازی در نقش شمر بگوید و این که نگاه خودش به زندگی چگونه است. چند سالی از بازی شما در سریال مختارنامه و نقش شمر می گذرد، برایمان از این نقش بگویید و این که چطور شد نقش شمر را بازی کردید؟ وقتی برای بازی در سریال مختارنامه دعوتم کردند، خیلی خوشحال شدم که قرار است با آقای میرباقری همکاری کنم به فرزندانم هم گفتم که قرار است در مختارنامه بازی کنم اما هنوز مشخص نیست کدام نقش را. به دفتر تولید رفتم، آقای میرباقری تا مرا دید، گفت: شمر من آمد! . اول باورم نمی شد که این نقش را برای من درنظر گرفته اند. تا آن زمان هم نقشی جدی و منفی مثل شمر را بازی نکرده بودم اما کارگردان مختارنامه با بررسی همه جوانب نقش شمر را به من پیشنهاد داد و من با اکراه پذیرفتم! اکراه به این دلیل که نقش شمر را قرار بود بازی کنید؟ بله! چون منفورترین شخصیتی است که از بچگی در ذهن من شکل گرفته بود. بچه که بودم همراه والدینم به مراسم عزاداری امام حسین(ع) می رفتم و چهره بسیار شقی و بدی از شمر دیده بودم و حالا بازی در همان نقش به خودم پیشنهاد شده بود و مردد بودم چگونه باید نقشی کاملا منفی را که هیچ روشنی و سفیدی در او وجود ندارد، بازی کنم. نقش را پذیرفتم اما واقعیت این است که نمی دانستم به بچه هایم چه بگویم! نمی توانستم به آنها بگویم بازیگر نقش شمر شد ه ام! اولش کمی توضیح دادم تا آماده شوند، گفتم بیشتر شخصیت های سریال مختارنامه اشقیا هستند و یاران امام حسین(ع) در این سریال کمتر دیده می شوند و تنها شخصیت مثبت سریال که از اول تا آخر سریال حضور دارد، مختار است. بعد از گذشت دو، سه روزی به آنها گفتم که قرار است نقش شمر را بازی کنم! از شنیدن این خبر اصلا خوشحال نشدند و تقریبا یک ماهی در خانه تحریم شدم! حتی یک لیوان آب هم دستم نمی دادند! در این شرایط دلتان برای خودتان نمی سوخت که برای بازی در یک نقش این همه باید سختی بکشید. با خودم می گفتم شاید در انتخاب من برای بازی در نقش شمر، امام حسین(ع) هم نظر داشته و خود آقا خواسته که این نقش را بازی کنم وگرنه از میان این همه بازیگر چرا آقای میرباقری باید مرا انتخاب کند؟ دو، سه هفته ای که از شروع تصویربرداری گذشت، به این نتیجه رسیدم باید برای نقش شمر سنگ تمام بگذارم و سیاهی و شقاوت او را به تمامی در بازی ام نشان دهم. خیلی تلاش کردم بازی ام در عین حال که باورپذیر است، شبیه بازیگران تعزیه نشود. معتقدم امام حسین(ع) به من کمک کرد تا شمر را آن گونه که در واقعیت بود، بازی کنم و مردم مرا در این نقش بپذیرند. در زمان پخش سریال هر جا می رفتم، می گفتند: شمر آمد! این جور مواقع احساس بدی به شما دست نمی داد؟ حس خوبی نداشتم اما از طرفی راضی بودم که آن قدر نقش را خوب بازی کرده ام که مردم مرا به عنوان شمر قبول کرده اند! در دوره ای که زندگی می کنیم هم شمر ها در لباس و ظاهری متفاوت وجود دارند؛ آدم هایی که بخش تاریک و سیاه ذاتشان پررنگ است و بروز می کند. بله! زمانی اشقیا آب را به روی امام شیعیان می بستند و ایشان و اهل بیتش را اذیت می کردند اما اکنون اشقیا جور دیگری به مظلومان و مردم ستم می کنند. ثروتمندان وقتی به داد فقیران و مردم نَدار نمی رسند، شمر درونشان زنده است! مگر می شود مردمی را دید که با هزار مشکل دست به گریبان هستند اما به آنها کمک نکرد؟ حال و روز شما این روزها چگونه است آیا هنوز برکت بازی در سریال مختارنامه بر سفره شماست؟ وقتی بازی در نقش شمر به من پیشنهاد شد، نذر کردم و از امام حسین(ع) خواستم که کمک کند فرزندانم در تحصیل، کار و زندگی موفق شوند! خدا را شکر بچه هایم موفق و سالم هستند و من این را اجر بازی در نقش شمر می دانم. اجر که همیشه به معنای پول نیست. اما برای برخی پول همه چیز است... برای خیلی از مردم مبنای زندگی پول شده و این خیلی ناامیدکننده است.آنها فکر می کنند اگر پول داشته باشند، قدرت هم دارند و سکان جامعه و مردم در دستشان است. اینها نمی دانند لذت زندگی وقتی است که آدمیزاد به همنوعش کمک کرده و نیاز مردم را برطرف می کند. شما متولد شیراز هستید، می گویند شیرازی ها زیاد مردم سختگیری نیستند به همین دلیل دنیا به کامشان است؟ شیرازی ها مردم قانعی هستند. از قدیم الایام هر وقت روزی شان را از خدا می گرفتند، دنبال زندگی شان می رفتند و کار را به دیگری می سپردند و زیاده خواه نبودند. هر چند شرایط این دوره جوری شده که همه مردم نگران فردایشان هستند و چون می ترسند شاید به بیکاری و بی پولی بخورند، مدام کار کرده و پس انداز می کنند برای روز مبادایی که نیامده است. شیرازی ها تنبل نیستند؛ قانع اند. زنده دل بوده و هستند و بشدت مهمان نوازند. می گویند خدا به مال حلال برکت می دهد. نظرتان درباره مال حلال سر سفره خانواده آوردن چیست؟ یکی از افتخارات زندگی ام این است که همیشه تلاش کرده ام لقمه حلال سر سفره خانواده ام گذاشته ام. مطمئنم که ثمره این لقمه حلال موفقیت فرزندانم است. همه سعی ام را کرده ام تا نسل بعد از من نسل خوبی باشد. معتقدم اگر دو عدد نان دارم باید بخشی از آن را به نیازمندان بدهم. اگر چنین کنم، خدا به مال و روزی ام برکت می دهد. طاهره آشیانی - جام جم ...
مروری بر نواهای عاشورایی محبوب در محرم سال های مختلف/ حسین آرام جانم
اباالفضل ماه روی نیزه ها عوامل اثر چه کسانی بودند؟ عبدالرضا هلالی و حامد زمانی خوانندگان این نماهنگ بودند که توسط سیدمحمود رضوی تهیه شد. چرا محبوب شد؟ شاید همذات پنداری مخاطب با شخصیت های این نماهنگ که هر یک با آغاز محرم به نوعی توبه کرده بودند و اشک هایشان در عزای سیدالشهدا(ع) ، دلیل موفقیتش باشد . به یادماندنی ترین قسمتش چه بود؟ منی که هر نفسم اسم تو ...
نگاه مفهومی به واقعه عاشورا
اجرای راهی به روشنایی را دکتر مالک شجاعی بر عهده دارد و سیدمحسن مناجاتی تهیه کننده اش است. این برنامه دو سال قبل نیز در همین ایام روی آنتن شبکه چهار می رفت، اما در سری جدید، رویکرد آن از مسائل تاریخی به مفهومی و مسائل روز تغییر کرده است. راهی به روشنایی، برنامه ای گفت وگومحور است و در هر قسمت برنامه، یک کارشناس از منظری جدید به واقعه عاشورا نگاه می کند. نگاه مفهومی به واقعه عاشورا سیدمحسن مناجاتی، تهیه کننده راهی به روشنایی درباره این برنامه و تغییر رویکرد آن به نسبت سری قبل به جام جم گفت: طرح و ایده برنامه توسط شبکه چهار ارائه و به ما سفارش داده شد. البته همان طور که می دانید دو سال قبل نیز ما این برنامه را روی آنتن داشتیم و سری جدید به لحاظ موضوعی به نسبت سری قبل تغییر کرده است. در سری اول برنامه بیشتر به مسائل و مباحث تاریخی پرداخته می شد، اما در سری جدید بیشتر به مباحث کاربردی تر می پردازیم و از این نظر رویکرد برنامه تغییر کرده و به روزتر شده است و ما در این برنامه نگاه معنی دار، متفاوت و محققانه ای به قیام امام حسین(ع) و شخصیت های حاضر در این واقعه داریم. وی در ادامه عنوان کرد: در سری قبل، برنامه بیشتر به مباحثی درخصوص قیام عاشورا می پرداخت و در کل به مقولات تاریخی پرداخته شده بود، اما موضوعاتی که در برنامه جدید داریم، مفهومی تر از گذشته است. برای مثال، این که قیام امام حسین(ع) بحث جهاد بوده و چطور به آن نگاه می شود. ضمن این که برداشت های متفاوتی که از واقعه و قیام عاشورا انجام پذیرفته، در این برنامه به تفصیل مورد بررسی و واکاوی قرار می گیرد و در برخی قسمت ها به پرسش های جوانان و جهان امروز به اجمال پاسخ داده می شود. مناجاتی درباره این که راهی به روشنایی چه مخاطبانی را شامل می شود، تصریح کرد: مخاطبان شبکه چهار را افراد خاصی تشکیل می دهند، اما سعی کردیم برنامه به نوعی ساخته شود که پیچیدگی خاصی در موضوعات وجود نداشته باشد تا از این طریق بتوانیم نگاه مخاطبان بیشتری را به برنامه معطوف کنیم. بازخوانی قیام حسینی از نگاه تاریخ معاصر دکتر مالک شجاعی، مجری کارشناس برنامه راهی به روشنایی است که اجرای سری قبل برنامه را نیز برعهده داشته. او که اجرای برنامه هایی چون زاویه و کارنامه را نیز در کارنامه دارد، درباره ویژگی های این برنامه گفت: هدف ما در سری اول این بود در کنار برنامه هایی که صداوسیما برای ایام سوگواری داشت، به سمت پژوهش های دانشگاهی و حوزوی پیرامون شخصیت امام حسین(ع) و قیام عاشورا برویم. در واقع مخاطبان ما بیشتر نخبگان حوزه و دانشگاه بودند. بیشتر آنچه تا به امروز درباره قیام عاشورا شنیده ایم، کلیات اتفاقات بوده و کمتر براساس منابع تحقیقاتی بوده است. به عنوان مثال ما در سری قبل بحث مردم شناسی مردم کوفه را در دو برنامه بررسی کردیم که بی سابقه بود و تا به حال به این موضوع تا این حد نگاه تحلیلی نداشته بودیم. به تعبیری کتاب 700صفحه ای کوفه را در برنامه بازخوانی کردیم. شجاعی در پاسخ به این سوال که این برنامه تا چه حد سعی کرده در حد بضاعت، نگاه خاص و ویژه تری به زوایای پنهان قیام عاشورا داشته باشد، توضیح داد: ما در گام دوم برنامه که امسال روی آنتن رفته، در قالب ده برنامه سعی کرده ایم از دستاوردهای پژوهشی سری اول کمک بگیریم و در این دوره بیشتر دو محور را مد نظر قرار دهیم؛ محور اول که خلأ آن در جامعه بشدت احساس می شود، در واقع بازخوانی هویت و شخصیت حضرت اباعبدالله و قیام حسینی از منظر مسائل معاصر جامعه اسلام است. یعنی رویکرد ما رویکرد معاصر است. چون ما از دو منظر می توانیم به قیام عاشورا نگاه کنیم. نگاه اول تاریخی و مناسکی است، بدین معنی که بگوییم بزرگی از خاندان پیامبر بوده که قیام کرده و یک دهه ای هم هست که برای ادای احترام سوگواری می کنیم، اما نگاه دوم که ما در این برنامه آن را دنبال می کنیم، رویکرد معاصر است. یعنی در واقع مسائل اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی و اعتقادی که ما امروزه داریم، به امام عرضه کرده و از قیام پاسخ می گیریم. با این نگاه است که مسائل به روز ما با قیام عاشورا گره می خورد. مساله مهم دیگر ما در برنامه، بازخوانی عاشورا به عنوان پادزهری برای مساله داعش است. یعنی چه شد که در دنیای اسلام داعش شکل گرفت. ما این مباحث را با حضور اساتیدی چون مهدوی راد، محسن الویری، همایون همتی، فاطمه جان احمدی و حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی و اساتید دیگر که صاحب نظر هستند، بررسی می کنیم. نقد برخی خرافه ها و جعلیات منتسب به عاشورا مکرمه آقایی، مدیر گروه فرهنگ و دانش شبکه 4 درباره رویکرد راهی به روشنایی و این که تا چه حد در این برنامه به مباحث و زوایای پنهان واقعه عاشورا پرداخته شده، به جام جم گفت: این برنامه که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار برای محرم امسال تدارک دیده شده، قصد دارد با رویکردی نوین به بررسی و واکاوی قیام سیدالشهدا(ع) بپردازد. بررسی بعد حماسی و عرفانی قیام امام حسین(ع)، معرفی ابعاد اخلاقی و معرفتی این قیام شکوهمند، نقد بعضی خرافه ها و پیرایه های بر ساخته تاریخی و جعلیات منتسب به قیام عاشورا، شرح و تفسیر فرازهایی از دعای عرفه، بازخوانی برخی عبرت های بصیرت افزا و آگاهی بخش قیام حسینی و همچنین بررسی اجتماعی و تاریخی زیست و زمانه امام حسین(ع) و نیز نقد اجتماعی و اخلاقی کوفیان عهدشکن از رهیافت ها و رویکردهای اصلی برنامه است. وی ادامه داد: مخاطبان راهی به روشنایی مانند دیگر برنامه هایی که در شبکه چهار پخش می شود، بیشتر علاقه مندان به مباحث علمی و فرهنگی و شیفتگان و مشتاقان دانش افزایی و علم اندوزی هستند که طیف وسیعی از مخاطبان از قبیل دانش آموزان و دانشجویان، طلاب، استادان حوزه و دانشگاه را شامل می شوند. جدو جهد گروه برنامه ساز بر آن است تا تعادل و توازن مناسبی بین ارائه مطالب عمومی و مرسوم و نیز مباحث تخصصی و تحلیل های آکادمیک و امروزی از قیام سرخ فام حسینی برقرار شده و به بینندگان راز آشنا و معرفت کیش شبکه چهار پیشکش شود. امیدواریم در این راه کامیاب و موفق باشیم و بتوانیم جرعه هایی زلال و گوارا از دریای بیکران ناپدید حقایق ناب عاشورا ...
روایت هایی که از دل سوگ محرم می جوشد
صحبت از درام و عناصر دراماتیک شد و چه عرصه ای را می توان بهتر از هنر برای روایت یافت؟ وقایع گوناگون وقتی در قاب هنر می نشیند و با نمایش درهم آمیخته می شود، تاثیری دوچندان پیدا می کند و مجالی تازه برای روایت می یابد. هنرمندان مختلف از نویسنده و خطاط و تصویرگر تا سینماگر و مجموعه ساز تلویزیونی و شاخه های دیگری از هنر هر کدام به نوبه خود بیان بخش هایی از این روایت را برگزیده اند و کوشیده اند سوگ عظیم این ماه را در قالب آثار خود بگنجانند. در این میان در عالم سینما و مجموعه های تلویزیونی هم آثار خوبی ساخته شده و به معرض تماشای مخاطبان گذاشته شده است که در این میان روز واقعه اثر برجسته شهرام اسدی و به نویسندگی بهرام بیضایی و مختارنامه ساخته داوود میرباقری را به عنوان شناخته شده ترین این آثار می توان یاد کرد. آثاری که بارها به معرض تماشا در آمده و هم به لحاظ ساختار نمایشی و هم نوع روایت نمره قبولی را کسب کرده اند. اما عنصر دیگری هم در میان این دو اثر مشترک است. این که هر دو به بیان جنبه ای فرعی از این روایت عظیم پرداخته و آن را دستمایه داستان خود قرار داده اند. هم عبدالله نصرانی روز واقعه (با بازی علیرضا شجاع نوری) و هم مختار ثقفی مختارنامه (با بازی فریبرز عرب نیا) هر دو از غایبان اصلی روز عاشورا و تنها شنوندگان روایت این مصیبت عظیم بوده اند. احتمالا این غیبت و دور ماندن از فضای این دو شخصیت، در بیان تاثیرگذارتر این روایت برای مردم هم به کمک آمده و موجب شده مخاطبانی که در طول این سال ها و تنها گوش به گوش و سینه به سینه، شنوندگان و بینندگان قیام عاشورا بوده اند، همدلی و نزدیکی بیشتری را با این دو احساس کرده و با دقتی افزون در درک پیام عاشورا و وظیفه نهاده شده بر دوش این شخصیت ها سعی داشته باشند. این رویکردی است که به نظر می رسد می تواند مجدد در ساخت آثار بعدی هم، چه در سینما و چه در تلویزیون مورد توجه قرار بگیرد. عظمت و تعدد شخصیت های حاضر در قیام عاشورا و وسعت نگاه ناظران آن، به قدری هست که بتوان هنوز از دل این واقعه روایت های تازه استخراج کرد و از زاویه دیدی جدید و به دور از تکرارگویی در تبیین قیام عاشورا سعی داشت. همچنین این قضیه به لحاظ ساختار و دوری گزیدن از موانع ساخت هم می تواند کمکی برای سازندگان آثار باشد. نگرانی نمایش یا عدم نمایش چهره نورانی معصومان در روایت های تاریخی و حساسیت های دقت نظر در کلام این بزرگان و رعایت سیره ایشان، در صورت توجه به روایت های فرعی کمرنگ خواهد شد و اجازه می دهد با حساسیتی کمتر (و البته همچنان با صرف دقت و وسواس) سعی در ساخت این آثار شود و برای مخاطبان روایت هایی تازه از این قیام بزرگ شرح داده شود. به هر حال محرم است و محرم داغی است که کهنه نمی شود. امید است سهم فرهنگ و هنر کشور هم در روایت این واقعه، سال به سال پربارتر از قبل باشد و باز هم شاهد تولیداتی شاخص و قابل توجه در این عرصه باشیم. زهرا غفاری رادیو و تلویزیون ...
مشهور نشدم اما خوشبختم
جعفری مدتی در تلویزیون حضوری کمرنگ داشت و به گفته خودش در این دوره به فیلمنامه نویسی و کارهای دیگر مشغول بوده و حالا روزهای پرکار و شلوغی را پست سر می گذارد. همین اوج و فرودهای حرفه ای بهانه ای شد برای گفت وگو با این بازیگر پیشکسوت. چطور شد که بعد از مدتی کم کاری، ناگهان اینقدر پرکار شده اید؟ نمی دانم. تقدیر و سرنوشت است. اتفاق خاصی رخ نداده، این ماهیت شغل ماست، گاهی هستیم، گاهی نیستیم. گاهی دو سه کار در سال انجام می دهیم و گاهی کار نمی کنیم. شاید به فیلمنامه ها ارتباط داشته باشد. گاهی فیلم ها و سریال هایی ساخته می شود که نقش مناسب من در آنها نیست و گاهی هم هست. برای همه بازیگران این اتفاق می افتد. چند وقت بیکار بودید؟ اگر بخواهم راستش را بگویم؛ در همان دورانی که از نظر شما بیکار بودم، تله فیلم بازی می کردم، در شبکه نمایش خانگی فعالیت داشتم، فیلمنامه می نوشتم و مشغول بودم. وقتی پیشنهادی نیست، یعنی نیست. کاری نمی شود کرد! در سریالی که همه جوان هستند، معلوم است که برای من نقشی وجود ندارد. نمی شود گفت کارگردان یا تهیه کنندگان دوست ندارند با من کار کنند. شاید دو سال متوالی فیلم ها و سریال هایی ساخته شود که نقش مناسب من در آنها وجود نداشته باشد یا نقشی باشد و من دوست نداشته باشم آن را بازی کنم. این اتفاقات بخشی از حرفه بازیگری است، اما تعیین کننده ارزش ما به عنوان بازیگر نیست. اگر این طور است، چرا برخی از بازیگران همیشه حضور فعال دارند؟ برای این که ممکن است نقش هایی برای این بازیگران در سریال ها وجود داشته باشد. مضاف بر این که در حرفه ما رابطه هم نقش دارد، مثلا کارگردان ها سعی می کنند از بازیگرانی استفاده کنند که قبلا با آنها همکاری کرده اند و امکانات و توانایی های آنها را می شناسند. ممکن است کارگردانی که با من همکاری می کرده برای مدتی بیکار شود، در نتیجه من هم بیکار خواهم شد! من این طوری به ماجرا نگاه می کنم و راحت تر هم هستم تا این که بگویم خط کشی وجود دارد؛ برخی این طرف خط هستند و برخی دیگر آن طرف خط. چطور شد برای بازی در سریالی که برای صدا و سیمای مرکز همدان ساخته می شد، دعوت به کار شدید؟ این دقیقا سوالی است که برای من هم پیش آمد و از کارگردان در این باره پرسیدم، چون هیچ کدام از عوامل سریال بوی تاک را نمی شناختم. به من جواب دادند که برای این نقش چند گزینه وجود داشت و از بین گزینه های موجود درصد انتخاب من بیشتر از بقیه بود، چون نقش ویژگی هایی داشت که من می توانستم آنها را اجرا کنم؛ مثلا گاهی جدی است، گاهی دیوانگی می کند و دست به کارهای عجیب می زند. اصغر یک شخصیت جدی و در عین حال کمدی است که دوستان معتقد بودند من برای این نقش مناسب هستم. از نتیجه کار راضی هستید؟ قرار بود سریال بوی تاک در 13 قسمت ساخته شود، اما صدا و سیمای مرکز همدان بودجه لازم را در اختیار نداشت. در نتیجه فیلمنامه کوتاه شد و قصه را در هفت قسمت جمع کردند و از نظر من ارزش ها و جذابیت های سریال با حذف شش قسمت از بین رفت. خیلی حیف شد، چراکه یکدستی، قصه گویی و شیرینی و روان سریال می توانست نظر مخاطب را جلب کند، اما چون اتفاقات، کنش ها و واکنش ها، شخصیت ها و پرداخت آنها در 13 قسمت تعریف شده و جا افتاده بود، حالا تماشاگر گاهی قصه را گم می کند و نمی فهمد که ماجرا از چه قرار است. با احتساب هر دو سریال بوی تاک و علی البدل در مجموع چند وقت در همدان بودید و برایتان سخت نبود؟ فیلمبرداری سریال بوی تاک، تقریبا یک ماه و نیم طول کشید و سریال علی البدل، سه ماه و نیم زمان برد،البته این دو سریال پشت سر هم تصویربرداری نشد. برایم سخت نبود، چون حرفه ام بازیگری است و همیشه همه لوکیشن ها در تهران نیست، مگر این که خودم انتخاب کنم که فقط در کارهای شیک و آپارتمانی و مبله در تهران بازی داشته باشم که خیلی منطقی نیست. شاید این جواب سوال شما نباشد، اما باید بگویم بعد از روزی روزگاری ، سریال علی البدل، یکی از بهترین آثاری است که تا کنون در فضای روستایی و طبیعت بکر بازی کرده ام. در سریال بوی تاک، نقش اصلی را به عهده دارید، سریال های سیروس مقدم هم از آن دست آثاری هستند که بسیار مورد توجه قرار می گیرند. آیا ممکن است اتفاق های تازه ای برای شما در عرصه بازیگری رخ بدهد؟ برای خودم این حرف را نمی زنم، برای همه همکارانم که سال ها در عرصه بازیگری زحمت کشیده اند،آرزو دارم که هرگز بیکار نشوند. امیدوارم هیچ بازیگری بیکار نماند. تصورم این است که بازیگر مانند ماهی است؛ اگر از آب بیرون بماند قادر به نفس کشیدن نیست. بیکاری بازیگر را در معرض افسردگی قرار می دهد و شرایط سختی برایش ایجاد می کند. شما خوب و بدهای این حرفه را پذیرفته اید و خیلی سختگیر نیستید. در عین حال در ژانرهای مختلف از جمله تاریخی، فانتزی، اجتماعی و کمدی بازی کرده اید، اما به اندازه کافی دیده نشدید، چرا؟ از نظر من کاملا حق با شماست! بر اساس تجربه به این نتیجه رسیده ام وقتی اثری پرمخاطب باشد، همراه خود اثر همه عواملش، بخصوص بازیگران دیده و مطرح می شوند اما فیلم یا سریالی که به هر دلیل پرمخاطب یا به قول سینمایی ها بفروش نباشد، عواملش هم دیده نمی شوند. من در کارنامه ام آثاری از این دست دارم که باعث شد به اندازه کافی دیده نشوم. مثال می زنم: فیلم شاخه های بید به کارگردانی امرالله احمدجو یکی از فیلم های خوب سینمای ماست. فیلمنامه خوبی دارد، جمعی از بهترین بازیگران کشورمان در آن بازی کرده بودند و ارزش های هنری فیلم بسیار بالاست، اما با وجودی که برای همین فیلم دیپلم افتخار نصیبم شد، چون فیلم از جمله آثار بفروش نبود، مورد توجه قرار نگرفت و در نتیجه کار ما هم دیده نشد یا همین طور فیلم حکایت آن مرد خوشبخت که نقش اصلی آن را بازی کردم. حتما شنیده اید که می گویند یک هنرمند علاوه بر توانایی و تکنیک، باید شانس هم داشته باشد. پس معتقدید که خوش شانس نبودید! فکر می کنم در مقاطعی خوش شانس بودم و توانستم آثار خوب بازی کنم، اما در مواردی هم خوش شانس نبودم که البته بخشی از آن به خودم بر می گردد. به دلیل مشکلات مالی یا رفاقت هایی که با جوانان داشتم و می خواستم به آنها کمک کنم، انتخاب های خوبی نداشتم و آن هنرپیشه ای که شما در ...
ترامپ، نیکسون و رسانه های تحلیلگر
این نوع رسانه ها بواسطه هوشمندی و رصد جامعه از جایگاه مهمی در میان رسانه های جمعی برخوردارند. رسانه های تحلیلگر تنها واقعه و رویداد را بیان نمی کنند بلکه واقعه را واکاوی کرده و گذشته و پیامدهای آتی اخبار را تحلیل می کنند. این رسانه ها به نوعی کاستی هوش انسانی را جبران و به این سبب حس اعتماد افراد را به خود جلب می کنند. دوباره تأکید می کنم جامعه امروز ما نیازمند رسانه های هوشمند، رسانه های اندیشمند، رسانه های جست وجوگر، رسانه های تحلیلگر و راهیاب است. برای بیان اهمیت موضوع دو مثال آورده می شود. در دهه 70 میلادی، ریچارد نیکسون از حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بالابردن شانس پیروزی خود اقدام به گذاردن شنود نزد رقبای خود کرد. این ریسک بزرگ در مرحله نخست برای او موفقیت آمیز بود اما نیکسون عنصر رسانه های تحلیلگر و هوشمند را نادیده گرفته بود. این رسانه ها جریان های پشت پرده انتخابات را واکاوی کردند و اسناد پنهان، کشف و واترگیت مطرح شد. در نتیجه نیکسون رئیس جمهور منتخب جامعه آمریکا با اشک و آه مجبور به استعفا شد. روزهای گذشته نیز رسانه های تحلیلگر قدرت خود را بر روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعمال کرده؛ به این ترتیب که رسانه های صوتی و تصویری بخصوص واشنگتن پست، گفت وگوی چند سال پیش آقای ترامپ را عینا برملا کردند. این سند رسانه ای حکایت از اعتقاد و روحیه زن ستیزی ترامپ و مخالفت و تحقیر زنان در اندیشه او بود. این سند چنان مشخص و قطعی بود که ترامپ به هیچ وجه نتوانست آن را رد یا نقد کند، بلکه مجبور به پذیرش و عذرخواهی شد. نفوذ و قدرت رسانه های تحلیلگر باعث شد که بسیاری از طرفداران آقای ترامپ حساب خود را از او جدا کنند. این گونه رسانه ها جامعه را واقعیت سنجی می کنند. واقعیت سنجی رسانه های تحلیلگر از سه روش حاصل می شود؛ اول از طریق اسناد و مدارک مانند دو نمونه ذکر شده، دوم از طریق نظرسنجی از معتمدان و افراد ذی صلاح که اطلاعات مورد وثوق را در اختیار دارند و سوم از طریق واکاوی و چیستی واقعیت ها. کارشناسان علوم ارتباطات و رسانه درباره روش سوم یعنی واکاوی و چیستی واقعیت ها، چهار شرط قائل هستند؛ نخست، شرط توانایی است. در جامعه امروز باید اصحاب رسانه را در جرگه صاحب نظران موثق و هوشمند تصور کنیم؛ رسانه نگارانی که می توانند اعماق جامعه را رصد کرده و آینده را ببینند. دوم، شرط دستیابی است. فرد توانا و با استعداد در گردونه آموزش، پردازش یافته و در سطح بالایی قرار گرفته است. بنابراین باید به اطلاعات دقیق دسترسی داشته باشد. ورود به اعماق جامعه و کشف اطلاعات ناپیدا از الزامات رسانه نگاران امروز است. سوم، باید انگیزه داشته باشد. یعنی جامعه باید به فرآورده ها و کشفیات رسانه های تحلیلگر ارج نهد. انگیزه، این قدرت را به رسانه نگاران می دهد که خود را در خدمت جامعه احساس کنند. چهارم، فراجناحی و بی طرفی است. مخاطبان باید اطمینان داشته باشند که رسانه های تحلیلگر، رسانه هایی فراجناحی هستند. تعصب جناحی و بازی های طیفی، اعتماد عمومی را به رسانه های تحلیلگر کاهش می دهد. اگر رسانه های تحلیلگر بدرستی رسالت فراجناحی بودن خود را حفظ کنند، نتایج باشکوهی به بار خواهد آورد؛ اولا اطمینان اجتماع بالا رفته و جامعه دیگر در تاریکی حرکت نمی کند و دوماا افزایش آگاهی بیشتر اجتماعی است. این آگاهی به بلوغ اجتماعی کمک می کند و بلوغ اجتماعی موجب شفافیت در جامعه می شود. پروفسور باقر ساروخانی استاد دانشگاه ...
تندترین مواضع قرآن و ائمه(ع) نسبت به غلو است/ نخبگان از عوام زدگی نهراسند
در ترویج فرهنگ دینی دارند ولی به دلیل اینکه نظارت جدی وجود ندارد متأسفانه ما شاهد این موارد هستیم. نقش علما در مقابله با خرافی گرایی یکی از عوامل ترویج خرافه در این مراسم ها تسامحی است که برخی از علما انجام می دهند. متأسفانه ما شاهد این هستیم که در غیر این فضا گاهی اوقات برای یک امر خلاف دینی چه نوع حساسیت هایی نشان داده می شود. ولی وقتی به این مسأله می رسیم شاهد این هستیم ...
70 درصد عامل تصادفات انسانی است
اقدامات منجر به سد معبر زیبایی های شهر اردبیل را تحت تأثیر قرار ندهد. عبدی اضافه کرد: در شش ماهه امسال حدود شش درصد در اردبیل شاهد کاهش جرایم هستیم که این میزان کاهش وقوع جرایم کیفری در این استان خوشایند است. وی ادامه داد: در امر تصادفات 70 درصد عامل انسانی و 15 درصد جاده نقش دارد که در مابقی موارد می توان عوامل محیطی و جوی را نیز یادآور شد. عبدی گفت: در تصادفات برون ...
دانلود نوحه های هیجانی
تمامی مداحی و نوحه های جدید 95 دانلود نوحه محرم ... 10 مهر 1395 ه .ش. – عکس خبری هیجان انگیز تماس با ما درباره ما... ... دانلود نوحه های جدید مهران نیازی. دانلود نوحه لری ... دانلود نوحه های لری با مداحی جهان محمدی. نوحه شماره 1 ... دانلود نوحه لری صوتی mp3 جدید محرم 94 _ اثر و اجرا مداح اهل بیت(ع): حاج احمد پناهی. دانلود آهنگ های جدید برای باشگاه بدنسازی 2016 دانلود آهنگ های ...
جزئیات برنامه های فرهنگی دیدار ایران و کره جنوبی
حضور تماشاگران در این روز شاهد باشیم. حتی فضاسازی استادیوم آزادی از امروز شروع شده و تا فردا تمام بخش های مختلف مجموعه ورزشی آزادی با پرچم های سیاه پوشیده خواهد شد. ضمن اینکه سه ساعت قبل از شروع بازی ایران و کره بنابر این است که مداحان و هیات های عزاداری در مجموعه ورزشی آزادی حضور داشته باشند و قبل از شروع بازی به عزاداری بپردازند. همچنین از برپایی ایستگاه های صلواتی در درون مجموعه ورزشی ...
فیلم های سینمایی در قاب تلویزیون
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما فیلم های سینمایی، تلویزیونی و انیمیشن مختارنامه مهمان کشی ، مختارنامه راز عاشقی ، مختارنامه کودکان آب ، روز عزیز ، مختارنامه راه عاشقی ، مختارنامه کعبه در آتش ، رقص روی یخ ، مختارنامه - نهضت توابین ، گهواره خالی ، شب دهم ، صدای زندگی ، پس از آن روز ، به کبودی یاس ، بچه های خانواده من ، مسافر فردا ، زندگیم بدون من ، معصومیت از دست رفته ، من و زیبا ، حبیب ، شیار143 ، قتل در سن ملو ، مهتاب روی سکو ، عصر روز دهم ، اسب ، عاشورائیان ، توکل ، طاهر و نویسنده ، دور دست ، به خاطر هانیه ، زمین بازی ، تپش قلب ، دست های خالی میهمان داریم ، دور افتاده ، استاد و فرمانده ، خورشید نینوا ، ووک ، فیل کوچولو آبی ، سجاده آتش ، خوشبختی برای ما ، من هنوز الیس هستم ، مهاجر ، یخ ، بدون ذره ای تردید ، راه ، شاهد ، افق ، نامه هایی اریوجیما ، خبرنگار ، به رنگ حضور ، من بچه هامو می خوام ، قانون و اخلاق ، آزادی خواه ، اولاد ، صدای پای خدا ، من بچه هامو می خوام2 و سرزمین سرخس ها در روزهای تاسوعا و عاشورای حسنی و آخر هفته، سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه 20، 21، 22 و 23 مهر ماه از شبکه های سیما روی آنتن می رود. شبکه یک سیما فیلم تلویزیونی مختارنامه مهمان کشی به کارگردانی داوود میرباقری، سه شنبه 20 مهر ماه ساعت 9:00 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم با بازی فریبرز عرب نیا، امین زندگانی، نسرین مقانلو و رضا رویگری آمده است: پس از اینکه یزید به خلافت مسلمین می رسد بزرگان کوفه که با او مخالف هستند تصمیم به اعتراض می گیرند. همزمان حسین بن علی هم با یزید بیعت نمی کند. بزرگان کوفه به او نامه نوشته و از او می خواهند تا به کوفه برود. آنها قصد دارند تا با امام خود بیعت کرده و بر علیه یزید قیام کنند. حسین بن علی پسر عموی خود مسلم بن عقیل را به کوفه می فرستد تا اوضاع را بررسی کرده و زمینه را برای ورود امام مهیا کند. همزمان یزید هم این زیاد را به عنوان حاکم به کوفه می فرستد تا ... فیلم تلویزیونی مختارنامه راز عاشقی به کارگردانی داوود میرباقری، سه شنبه 20 مهر ماه ساعت 16:00 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: ابن زیاد همه کسانی را که به مسلم بن عقیل در خانه هایشان پناه داده اند به زندان می اندازد. یاران و دوستداران حسین (ع) از جمله میثم تمار که نمی توانند در مقابل این حرکات او ساکت بمانند بر سر منبر رفته و پرده از خباثت های او برمی دارند. ابن زیاد این افراد را که بساط دسیسه های او را بهم می ریزند دستگیر کرده و شکنجه می دهد. میثم به زندان می افتد و در زندان با مختار ثقفی که در بند است دیدار کرده و به او می گوید که برای انجام کاری بزرگ برگزیده شده است و قرار است در آینده پسر ابن زیاد که حاکم کوفه است را بکشد و ... فیلم تلویزیونی مختارنامه کودکان آب به کارگردانی داوود میرباقری، سه شنبه 20 مهر ماه ساعت 22:00 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: مختار قصد دارد تا قیامش را علنی کند. او نیاز به حمایت قبایل اطراف کوفه دارد. یکی از این قبایل قبیله نخعی است که ابراهیم نخعی پسر مالک اشتر زعیم آن است. او که در نینوا در کنار دوست و یار کودکی و نوجوانی اش حضرت عباس نبوده است خود را به شیعیان بدهکار می داند. او با جوانان نخعی به مختار می پیوندد. خبر به گوش ابن زیاد می رسد و او را می ترساند. ابن زیاد قصد جنگ می کند. مختار از ابراهیم می خواهد تا با سپاهی که در کوفه جمع کرده اند به مبارزه ابن زیاد برود. هر دو سپاه در دل کوه و بیابان خیمه می زنند و .... فیلم تلویزیونی روز عزیز به کارگردانی محسن توکلی، چهارشنبه 21 مهر ماه ساعت 9:00 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم با بازی مینا جعفر زاده، افشین نخعی، محمد اعلایی و فرهاد بشارتی آمده است: ملوک همسر پیر و رنجور حاج قربان است که سال های سال در خانه اش از هیات عزاداران امام حسین (ع) در ظهر عاشورا پذیرایی می کرد. پس از فوت حاج قربان که قیمه ظهر عاشورا را می پخت هر یک از فرزندانش مشکلات زندگی را بهانه کرده و دیگر مراسم نذری را برگزار نمی کردند. 6 سال بعد ملوک به بیماری سرطان کبد مبتلا شده و پزشکان او را جواب می کنند. نوه اش محمد هادی که می داند این آخرین عاشورایی است که مادربزرگش می بیند با تلاش فراوان دایی ها و خاله هایش را دور هم جمع می کند و از هیات محل دعوت می کند تا ظهر عاشورا به منزل حاج قربان بیایند. تهیه غذای هیات کار آسانی نیست و ... فیلم تلویزیونی مختارنامه راه عاشقی به کارگردانی داوود میرباقری، چهارشنبه 21 مهر ماه ساعت 16:00 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: مختار ثقفی با وساطت شوهر خواهرش عمربن سعد از زندان ابن زیاد خلاص می شود. او راهی مکه می شود تا با عبدالله بن زبیر که بر علیه یزید است و در مکه خود را خلیفه مسلمین اعلام کرده وارد مذاکره شود و سپاهی برای مقابله با یزید تدارک ببیند. در راه به چادر بادیه نشینی به نام دورهم وارد می شود. دورهم همسر شیرمردی به نام زهیر است که در ظهر عاشورا به شهادت رسیده است. دورهم به مختار می گوید که او منتقم شیعیان است و باید به خونخواهی حسین برخیزد تا قلب داغداران واقعه نینوا کمی آرام گیرد و ... فیلم تلویزیونی مختارنامه کعبه در آتش به کارگردانی داوود میرباقری، چهارشنبه 21 مهر ماه ساعت 22:00 از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. در خلاصه داستان فیلم آمده است: مختار به مکه آمده و با عبدالله بن زبیر بیعت می کند. او می گوید که قصد دارد بر علیه یزید قیام کرده و حکومت عراق عرب را در دست بگیرد. عبدالله بن زبیر که قصد دارد خلیفه م ...
طوفانیان، مامور خریدهای نظامی شاه
پیمان بغداد بود که بعدها به سنتو تغییر نام یافت. وی در مهر ماه 1336 به درجه سرتیپی نائل آمد و در همان سال به عضویت کمیسیون دائمی سازمان دفاع غیر نظامی کشور منصوب شد. در 1340 آجودان کشوری شاه شد، در مهر 1341 به درجه سرلشکری و در فروردین 1345 به درج سپهبدی نائل آمد. وی در زمان سپهبدی مسئولیت ریاست اداره چهارم ستاد بزرگ ارتشتاران را بر عهده داشت. خدمات طوفانیان به شاه سبب دریافت نشانهای زیادی ...
بسته خبری سفیر شنبه 17 مهرماه 1395
از این قرارداد عایدشان می شد و یک نفر یا یک گروه دلال 8 سنت می گرفتند. همچنین عباس یزدان پناه و مهدی هاشمی از سال81 تا 83 دلالی این قرارداد را برعهده داشته اند. یکی از نکات عجیب اینست که در الحاقیه 6 که در پایان وزارت آقای زنگنه با عجله بسته می شود حتی حق فسخ قرارداد از ایران سلب می شود! زنگنه مدعی بود اگر من وزیر شوم دو هفته ای این پرونده را خواهم بست اما با حضور وی ...
مراسم سنج زنی در آران
نوحه می خواند و در خاتمه دعا می کند. اشعار انتخابی بیشتر از شاعرانی همچون ژولیده، محتشم کاشانی، (مرثیه سرا) و... از دل مردم می باشد. ضمن آنکه در هر مکان یا حسینیه ای که گروه سنج زن وارد می شود، مداح شعری متناسب با نام هیات می خواند. 2-3-1 زمان نواختن سنج هر ضربه ی سنج در زمانی حدود نیم ثانیه نواخته می شود و زمان کل چرخه ی حرکتی، دو ثانیه است. مجموعه ی حرکات سنج زنی بدون راهپیمایی ...
الناز شاکردوست هم هک شد؟!
به گزارش جام جم آنلاین ، به دنبال هک شدن صفحه اینستاگرام سحرقریشی توسط یک سعودی، حالا نوبت صفحه شخصی الناز شاکردوست رسیده است که از دسترس خارج شود. اما تا به این لحظه این خبر از سمت شاکر دوست تایید نشده و هنوز مشخص نیست این صفحه هک شده و یا از سمت این هنرمند غیرفعال شده است. لازم به توضیح است که این صفحه با دنبال کننده های میلیونی خود یکی از هنرمندان پرطرفدار اینستاگرام بوده است که به دنبال حذف فالوئرهای جعلی از سمت اینستاگرام ، ریزشی در تعداد فالوئرهایش نداشته است. ...
روایت هایی از کرامات اهل بیت(ع)/ از مداحی که فرزندش شفا یافت تا تربتی که در خواب برای شفا معرفی شد
برای نماز به مسجد آمدم و پس از نماز مغرب روحانی و امام جماعت مسجد به منبر رفت و در اولین جمله سخنرانی گفت؛ "ماه محرم نزدیک است هرکسی هرچه از دستش برمی آید برای امام حسین(ع) دریغ نکند". وی افزود: شنیدن این یک جمله مرا دگرگون کرد و این یک جمله برای من به یک روضه اباعبدالله الحسین(ع) تبدیل شده بود و تمام وجودم پر از اشک شد به گونه ای که اطرافیان آمدند و دور وبرم را گرفتند و پرسیدند مشکلی ...
نویسنده چای روضه : شعر را به فیلمنامه تبدیل کردم
به گزارش مشرق، تولیدات نمایشی کوتاه در ترویج و تبلیغ تفکرات مختلف گاه تاثیرگذار تر از مجموعه های بلند و پروژه های بزرگ ظاهر شده است. در دنیای امروز که همه امور بشر تابع فرآیندهای سریع است، اینکه انتقال مفاهیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگ ساز و بویژه مفاهیم حسی و عاطفی در نماهنگ یا فیلم کوتاه در زمان کمتر اتفاق بیفتد، بسیار با اهمیت و در صورت دقیق بودن فرآیند تولید، با ارزش نیز هست. تولیداتی از این دست ...
تماشای ماهواره، بچه ها را بی پروا می کند
هرچند خودش می گوید: برنامه سلام کوچولو به گونه ای طراحی شده که والدین را هم درگیر موضوعات برنامه کند. او با داستان و سرگرمی هایی که در برنامه اش طراحی می کند، می کوشد والدین و فرزندان را کنار هم قرار دهد و آنها را به مشارکت دعوت کند. وکیلی معتقد است به این روش می توان شکاف بین نسل ها را کمتر کرد و به والدین و فرزندان آموخت که به هم احترام بگذارند و از یکدیگر چیزهای زیادی یاد بگیرند. با وکیلی درباره بچه های دیروز و بچه های امروز هم صحبت شدیم. از خودتان برایمان بگویید؛ شما که سال هاست برای بچه ها برنامه رادیویی می سازید، حتما کودکی غنی و پرباری هم داشته اید؟ در محله امیریه تهران متولد شدم، آخرین بچه خانواده هستم، سه ساله که بودم به دلیل شغل پدرم که کارمند گمرک بود، به آبادان مهاجرت کردیم. تا کلاس پنجم در این شهر درس خواندم و بعد پدرم بازنشسته شد و ما به تهران برگشتیم. کارمندان گمرک در داستان ها و فیلم ها شغل ویژه ای دارند و با مشکلات زیادی مواجه می شوند، آیا شغل پدر شما بر سبک زندگی اتان تاثیر گذاشته بود؟ پدرم کارش مبارزه با قاچاق کالا بود، شغل حساسی داشت اما هیچ وقت مسائل کاری اش را وارد فضای خانه نمی کرد و همه تلاش خود را می کرد تا ما زندگی آرامی داشته باشیم. فضای آبادان چطور؟ آیا در روحیه و انتخاب های شما تاثیری داشت؟ آبادان در آن زمان امکانات فرهنگی و هنری زیادی داشت که ما در مدرسه از آنها استفاده می کردیم. من به مدرسه فردوسی می رفتم که در آنجا هنرهای مختلفی از جمله موسیقی و تئاتر را به بچه ها آموزش می دادند. من به واحد موسیقی رفتم و ساز آکاردئون را انتخاب کردم اما در دیگر شاخه های هنری هم فعالیت داشتم. از همان زمان به کارهای هنری علاقه مند شدم. وقتی به تهران هم آمدیم، در کارهای جنبی مدرسه حضوری فعال داشتم.کلاس نهم و 16 ساله بودم که از طرف رادیو به مدرسه ما آمدند و گفتند که قرار است برنامه ای برای نوجوانان تولید و پخش کنند. از علاقه مندان خواستند برای اجرای این برنامه تست بدهند که من هم تست دادم. چند روز بعد با من تماس گرفتند و آدرسی دادند و گفتند به آنجا بروم. بجز من حدود 300 دانش آموز دیگر هم آمده بودند. چندین بار از ما آزمون های مختلف گرفتند و در نهایت شش نفر انتخاب شدند که یکی از آنها من بودم . از همان ابتدا به کار در حوزه کودکان علاقه مند بودید؟ همزمان با تحصیل در رادیو گویندگی هم می کردم تا این که از مدرسه فارغ التحصیل شدم، روزی مدیر رادیو به من گفت که بهتر است فعالیتم را در زمینه کودک متمرکز کنم. خودم هم علاقه مند بودم به همین دلیل از سال 52 اجرا و تهیه برنامه خردسال رادیو را به عهده گرفتم. قبل از من خانم پروین چهره نگار برنامه های خردسال و کودک رادیو را اجرا می کرد. شما سال هاست در زمینه کودک و نوجوان برنامه سازی می کنید، به نظر شما بچه های امروزی چه تفاوتی با بچه های نسل های قبل دارند؟ بچه های امروزی اطلاعات زیادی دارند و نسبت به کودکان دهه های قبل خیلی باهوش ترند. این خصلت هم به فضای گفت وگویی که میان اعضای خانواده شکل می گیرد، بستگی دارد که نسبت به گذشته زیاد شده و هم اطلاعاتی که بچه ها از رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون و اینترنت به دست می آورند، حتی بازی های کامپیوتری و موبایلی روی هوش بچه ها تاثیر گذاشته است. اما به نظر می رسد داشتن اطلاعات و هوش زیاد باعث شده بچه های امروزی نسبت به نسل قبل بی پرواتر شوند؟ این که نترس تر شده اند و قبح بسیاری ازرفتارها و حرف ها برایشان از بین رفته، بیشتر به دلیل استفاده از ماهواره و تماشای برنامه هایی است که با فرهنگ، دین و سبک زندگی ما سنخیتی ندارد. برخی از پدر و مادرها و بزرگ ترها هم گاهی بدون در نظرگرفتن حضور بچه ها، شوخی هایی می کنند یا کلماتی به کار می برند که بچه ها نباید آنها را ببینند یا بشنوند. همه اینها باعث شده بچه ها دچار چندگانگی شخصیتی و تربیتی شوند. قدیم ترها، پدر و مادرها خیلی بیشتر از امروز حواسشان به رفتار و گفتارشان بود که برای بچه ها بد آموزی نداشته باشند. یادم هست، خودم مادر شده بودم اما تا پدرم به من اجازه نمی داد، نمی نشستم یا سر سفره، زودتر از بزرگ تر ها شروع به غذا خوردن نمی کردیم. اما الان همه چیز تغییر کرده و بچه ها و جوان ها حرمت بزرگ تر ها را نگه نمی دارند. معلم ها از رفتار دانش آموزان گله مندند، پدر و مادرها از فرزندانشان شاکی اند و ... گاهی هم سرکشی نسل امروز به این دلیل است که بزرگ ترها و والدینشان نسبت به آنها اطلاعات کمتری دارند. در چنین شرایطی بهتر نیست بزرگ تر ها برای افزایش اطلاعات خود و آشنایی با فناوری روز بیشتر تلاش کنند؟ در همه برنامه های رادیو و تلویزیون درباره نوع رابطه درست پدر و مادرها و فرزندان صحبت و راهکارهایی ارائه می شود. اگر والدین به این نکات توجه کنند، حتما مشکلات کمتری با بچه های خود خواهند داشت. اما مساله اینجاست که آنها معمولا به نکاتی که از رسانه های مختلف مطرح می شود، بی توجه اند و نتیجه بد و زیانبارش را هم می بینند. مدام در رسانه ملی هشدار داده می شود که برنامه های ماهواره اثر سوئی بر رفتار کودکان، نوجوانان و جوانان دارد اما انگار والدین بویژه آنهایی که جوان تر هستند، حواسشان نیست که با تماشای برنامه های ماهواره و استفاده بیش از اندازه و نادرست از شبکه های اجتماعی و اینترنت، با دست خودشان فرزندان خود را نابود می کنند. بجز رسانه ملی، کجاها می توانند سبک زندگی سالم و درست را به والدین و بچه ها آموزش دهند؟ به نظرم مهد های کودک خیلی اهمیت دارند. الان به دلیل مشغله زیاد پدر و مادرها، معمولا بچه ها از سن کم به مهدکودک سپرده می شوند، آنچه در آنجا آموزش می بینند تا پ ...
روزنامه های شنبه
خمینی در دیدار فرماندهی و مسوولان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام خمینی با اشاره به نقش ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای و توان تامین امنیت حتی در فراسوی مرزهای کشورمان، گفت: در هرجای کشور اثر حضور پلیس و تلاش برای برقراری امنیت را می بینیم. سید حسن خمینی با بیان این که به دلیل وضع آشفته منطقه، مردم امنیت موجود در کشور را لمس می کنند، به عدالت به عنوان دومین وظیفه حکومت ها اشاره ...
پلیس صورت آهنی نیستم
احمدلو در طول این سال ها تله فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی همچون ماه عسل، بازجویی در کافه تهران، بهار قبل و بعد، مار، گنج خانه سفید و... را کارگردانی کرده است. او این روزها در سریال تلویزیونی گشت ویژه نقش پلیسی با نام شاهد منصوری را بازی می کند؛ پلیسی که فیلم می بیند، برخی مواقع عصبانی می شود و دیالوگ های هنرمندان را به زبان می آورد. به همین بهانه درباره تازه ترین کار تلویزیونی اش با او به گفت وگو نشستیم. مخاطبان در مجموعه تلویزیونی گشت ویژه شاهد سه پلیس با دیدگاه های متفاوت هستند و شما هم نقش پلیسی به نام شاهد را بازی می کنید که افکار جالبی دارد. مثلا فیلم می بیند، دیالوگ های آل پاچینو را خطاب به همکارانش می گوید و گاهی هم عصبانی می شود. چطور به این نقش رسیدید و این که آیا این موارد ایده های خودتان بود؟ این مواردی که شما به آن اشاره کردید، مجموع خلاقیت ها، علایق و سلایق من در کنار تعامل، استقبال کارگردان و هوشمندی نویسنده سریال است. از ابتدا در جریان فیلمنامه بودم و نویسنده هم به شکل آنلاین از ایده هایی که می دادم، به نحو مطلوب در فیلمنامه استفاده می کرد. البته این تعامل یکسویه نبود؛ یعنی فقط ما در جریان نگارش روزانه فیلمنامه نبودیم، بلکه نویسنده هم می دانست که ما چکار می کنیم. همه این موارد با حضور کارگردان یک تعامل مثلثی را شکل داد و ماحصل آن نقشی شد که شما می بینید. اگر شاهد، پلیس متفاوتی شده به این دلیل است که هم خواست من به عنوان بازیگر و هم مهدی رحمانی در کسوت کارگردان بود. من سعی کردم زیورآلاتی به نقش اضافه کنم و آن را پرورش بدهم. گفتن دیالوگ از آل پاچینو به پیشنهاد خودتان بود؟ بله، خوشبختانه در این سریال با کارگردانی کار می کردیم که تعامل بسیار خوبی با بازیگر داشت. آقای رحمانی خیلی خوب از ظرفیت ها و توانمندی های من در اشکال مختلف نقش استفاده کرد. معمولا من در شوخی های زندگی روزمره ام صدای آلن دلون و آل پاچینو را درمی آورم. کارگردان هم این استعدادم را شناسایی کرد و در این سریال از این ویژگی استفاده کردیم. شخصیت شاهد در برخی قسمت ها به خاطر بانمک بودنش شیرین شده و جالب است. برخی مواقع که مخاطب انتظار دارد همین بانمکی را از او ببیند، یکدفعه عصبانی می شود یا به فکر فرو می رود. آیا این رفتارها تعمدی انتخاب شد؟ بله، تلاش کردم نقش پلیس را مثل یک آدم معمولی در بیاورم. من و حمید گودرزی در طول کار مرتب با هم صحبت می کردیم که نقش پلیس را متفاوت بازی کنیم و این که نسبت به پلیس هایی که مخاطب تا امروز دیده، تفاوت داشته باشد. خوشبختانه کارگردان زمینه بازی را برایم فراهم کرد تا بتوانم از ظرفیت ها و توانمندی هایم استفاده کنم. اعتماد به من باعث شد تا این ظرفیت ها شکوفا شود و ماحصل چیزی را که در ذهنم بود خلق کنم و پلیسی را به تصویر بکشم که کمتر در قاب تلویزیون دیده شده است. مخاطبان در روابط خصوصی این سه پلیس این موارد را شاهد هستند، اما در زمان عملیات ها کاملا جدی می شوند و با جدیت کارشان را دنبال می کنند. در واقع تلاش کردم کاملا یک پلیس متفاوت و باورپذیر را به تصویر بکشم. اشاره کردید از ابتدا در جریان فیلمنامه بودید. از همان زمان هم علاقه مند بودید نقش ستوان شاهد منصوری را بازی کنید یا نقش دیگری مد نظرتان بود؟ دلیل این که هر یک از ما سه افسر با نام خودمان بازی کردیم، ایده کارگردان بود، چون می خواستیم فاصله بین گروه صحنه و پشت صحنه و مردم کمتر شود و ضمن این که علاقه مند بودیم یک همذات پنداری غیرمستقیم و اورژانسی با مردم ایجاد شود. البته این موضوع، هم کار را سخت می کرد و هم آسان و کوچک ترین اشتباه منجر به گرفتن نتیجه عکس می شد. خوشبختانه اقبال خوب مردم تا امروز نشان می دهد که ما راه را درست رفتیم. شما در کنار بازیگری، کارگردانی هم می کنید. برایتان سخت نیست در کاری بازی کنید که خودتان کارگردان نیستید؟ نه، ما باید حرفه ای به مسائل و دنیای کاری مان نگاه کنیم. جایگاه بازیگر و کارگردان کاملا مشخص است. حال افرادی مثل من که در کنار کارگردانی، بازی هم می کند در چنین زمان هایی باید در خدمت کارگردان و فیلمنامه باشد، اما سعی می کنم با کسانی کار کنم که از توانایی ها و ویژگی هایم در طول کار استفاده کنند. این اتفاق در این سریال افتاده است؟ بله، خوشبختانه به شکل صحیح و در چارچوب مناسب نقش ستوان شاهد منصوری را بازی کردم. البته هر کاری فراز و نشیب های خودش را دارد، اما مهم این است که ما از همه این موارد عبور کردیم و تلاش داشتیم کارمان را به نحو مطلوب انجام بدهیم. با توجه به این که به پیشنهاد کارگردان با نام خودتان در سریال بازی کردید، چرا فامیلی هایتان را تغییر دادید؟ من و حمید گودرزی نام فامیلی خانواده مادری مان را انتخاب کردیم، بنابراین دور از ما نیست. اگر قرار بود با نام واقعی فامیلی هایمان بازی کنیم دیگر برای مخاطب باورپذیر نبود. شاهد منصوری بین فیلم و واقعیت است. عملیات های سریال گشت ویژه برایتان چالش به همراه داشت؟ بله، در بیشتر صحنه های حادثه ای خودمان حضور داشتیم، حتی من دنده ام آسیب دید یا نفس کشیدن در صحنه انفجار سوله کار ساده ای نبود، اما خوشبختانه به خاطر عشق و علاقه ای که به کارمان داریم، موفق شدیم. شاید سال ها بعد به خاطر بالا رفتن ...
داود منفرد: گنج ولی بزودی کلید می خورد + عکس
به گزارش جام جم آنلاین به جرأت می توان ادعا کرد که نمی شود داود منفرد در سکانسی حاضر شود و بیننده از ته دل خنده نزند. حضور شاد و انرژی بخش او در برنامه های مختلف بهانه ای برای گفت و گوی جام جم آنلاین با این هنرمند طناز شد. جناب منفرد، علاقه مندان به نقش های رادیو و تلویزیونی شما، خیلی مایل اند خبر خوشی از شما بشنوند. خبرخوش اینکه بزودی و در نیمه نخست آبان ماه تصویربرداری فیلم گنج ولی کلید خواهد خورد. گنج ولی سریاله؟ نه فیلمی داستانی است که برای سینمای خانگی و در قالب دو حلقه DVD تعریف شده است. داستان کمدی آن تمام اعضای خانواده را در بر می گیرد. می توانید به قصه گنج ولی اشاره ای داشته باشید؟ دراین فیلم، من نقش ولی را بازی می کنم. آقا ولی داستان، صاحب صندوقچه ای است که اطرافیان، فامیل و دوستان او در پی بدست آوردن این صندوقچه اند. تصور غالب این است که در این صندوقچه گنج و ثروتی پنهان است. بنابراین رقابت برای بدست آوردن این صندوقچه گنج بالا می گیرد. در این بگیر و ببند، ماجراهایی خنده دار پیش می آید که برای مخاطب جالب خواهد بود. عوامل فیلم گنج ولی مشخص شده اند؟ طرح کلی داستان از من است. آقای صدقی، کارگردان، آقای جهانگیر طاهری نویسنده و کارگردان هنری و تهیه کننده هم هنوز مشخص نشده است. حضور آقای امیر پارسی در گنج ولی تقریباً مسجل شده اما گمانه زنی برای حضور خانم ها مرجانه گلچین و بهنوش بختیاری هنوز نهایی نشده است. لوکیشن های ضبط برنامه کجاست؟ شهر کرج، هشتگرد و چند روستا در منطقه کوهستانی الموت به عنوان لوکیشن های گنج ولی تعریف شده اند که در کنار بازیگران حرفه ای از اهالی و روستاییان نیز بازی گرفته خواهد شد. پیش بینی می کنید کار تصویر برداری چه مدت به طول انجامد؟ با توجه به عوامل کاربلد و حضور بازیگران حرفه ای درکنار بازیگران محلی، پیش بینی می شود که یک ماهه کار تصویربرداری برنامه پایان پذیرد. محمد زندکریمخانی - جام جم آنلاین ...
برگزاری جشنواره فیلم دانشجویی، لازمه اصلی کار صداوسیماست
به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، حجت الاسلام والمسلمین موسوی مقدم 13 مهر در نشستی با اعضای هفتمین جشنواره فیلم دانشجویی در دانشگاه صداوسیما گفت:به واسطه این جشنواره ها بعضی از موضوعاتکه از آنها غفلت شده برجسته می شوند. قائم مقام رسانه ملی گفت:نامه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به جوانان اروپا باید به عنوان سرفصلی در برنامه های هفتمین جشنواره فیلم دانشجویی قرار گیرد. وی به تاثیر این جشنواره ها در تقویت روح رقابت در میان جوانان اشاره کرد و افزودگفت: نباید چنین تلقی ای وجود داشته باشد که این جشنواره، جشنواره ای تشریفاتی است. جشنواره دانشجویی به ارتقای علمی و تحصیلی دانشجویان کمک می کند و ان شاءالله توسعه پیدا کند و در عرصه بین المللی هم اثرگذارتر شود. حجت الاسلام موسوی مقدم گفت: برگزاری این جشنواره لازمه اصلی کار صداوسیماست، چرا که رشته های صوت و تصویر کشور در این دانشگاه متمرکز است و باید همه توان خود را به کار بگیریم تا این جشنواره توسعه پیدا کرده و کارش را ادامه بدهد. وی افزود: یکی از مهم ترین کارکرد جشنواره، شناسایی و پرورش استعدادهاست و خلاقیت و نوآوری نیز از ویژگی تولیدات دانشجویی است. قائم مقام رسانه ملی گفت: دانشگاه صداوسیما نقش بی بدیل و منحصر به فردی در حوزه آموزش ایفا می کند، به طوری که بر پایه بررسی های صورت گرفته، کیفیت و اثرگذاری فارغ التحصیلان این دانشگاه که در سازمان مشغول به کار هستند بحمدالله از سطح علمی و عملی خوبی برخوردارند. قائم مقام رسانه ملی گفت: خوشبختانه این جشنواره تنوع بسیار بالایی دارد و در همه ساختارهای برنامه سازی، آثار تولیدی را ارزیابی می کند و لازم است بخش فضای مجازی و تولیدات مجازی هم در آن گنجانده شود. در ادامه این نشست، اردشیر زابلی زاده سرپرست دانشگاه صداوسیما نیزگفت: این جشنواره که هر دو سال یک بار در دانشگاه صداوسیما برگزار می شود، قدمتی 14 ساله دارد و در تقویم جشنواره های کشور نیز به ثبت رسیده است. وی افزود: جشنواره فیلم دانشجویی 21 تا 23 آذربرگزار می شود و فرصت خوبی است تا سازمان بتواند با بدنه دانشجویی در داخل و خارج از سازمان ارتباط برقرار کند. زابلی زاده افزود: دانشگاه صداوسیما در بین دانشگاه های حوزه رسانه بی بدیل است؛ چرا که تنها دانشگاهی است که در آن رشته های رادیو و تلویزیونی تدریس می شود. برگزاری جشنواره فیلم دانشجویی نیز فرصت خوبی است تا این دانشگاه بتواند هر چه بهتر خودش را معرفی و محصولاتش علمی و رسانه ای اش را عرضه کند. کاظم نظری دبیر جشنواره فیلم دانشجویی نیز گفت: امسال بخش رادیو و دانشگاه های اسلامی را نیز به این جشنواره اضافه کردیم تا بتوانیم تولیدات دانشجویان سراسر کشور را در آن بگنجانیم. وی افزود: جلسات متعددی برای این جشنواره برگزار شد و سعی کردیم موضوعاتی که سازمان مد نظر داشت و مایل بود که جوانان به آن ها بپردازند، را استخراج کنیم. نظری تصریح کرد: جلسات متعددی درخصوص نحوه برگزاری این جشنواره با وزارت علوم برگزار شد و همه دانشگاه ها متقاضی آن هستند که در این دوره از جشنواره آثار آن ها پخش شود و همچنین جلسات و نشست های تخصصی برای آن ها برگزار کنیم. نظری تصریح کرد: از بیستم شهریور پخش تیزرهای تبلیغاتی این جشنواره در تلویزیون آغاز شده و تا امروز 410 اثر به دبیرخانه فرستاده شده است. وی افزود: جشنواره فیلم دانشجویی دانشگاه صداوسیما قدیمی ترین جشنواره دانشجویی در ایران است که چند سالی است بخش بین الملل آن نیز فعال شده است. دبیر هفتمین جشنواره فیلم دانشجویی دانشگاه صداوسیما تصریح کرد: جلسات متعددی با حوزه برون مرزی داشتیم که دانشجویان را در خصوص موضوع نامه حضرت آقا به جوانان اروپایی، فعال و آگاه کنند. جلساتی هم با معاون فرهنگی وزیر علوم برگزار شد و اعلام آمادگی کردند دانشجویانی را که در اروپا و آمریکا در رشته هنر تحصیل می کنند مجاب کنند تا درباره این موضوع، دست به تولید اثر بزنند. وی گفت: این جشنواره در چهار بخش مسابقه ملی، بخش آزاد، بین الملل و دانشگاه اسلامی برگزار می شود و دانشجویان فیلم سازی سراسر جهان که آثاری با موضوعات فیلم های مقاومت، نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا، اسلام تکفیری و سیطره جهانی صهیونیست ساخته باشند، می توانند در بخش بین الملل شرکت کنند. سعید سرابی دبیر بخش بین الملل جشنواره نیز توضیح داد: از دو جشنواره پیش، بخش بین الملل رسماً به جشنواره فیلم دا ...