سایر منابع:
سایر خبرها
حلالیت طلبی مرحوم موسوی از مردم بابت قصور روحانیت/ نظر آیت الله اردبیلی درباره مدیریت سخت رهبری برابر ...
و دقتها و موشکافی های آن بزرگان در حوزه های فقه ، اصول و فلسفه ، تاثیرات شگرفی در شخصیت علمی معظم له گذاشت . مناسب است سخنی را از آیت ا... العظمی خوئی رحمه الله در مورد حضور ایشان در نجف اشرف نقل کنیم. ایشان از حضور کوتاه مدت سه طلبه که از قم به نجف اشرف رفته و پس از مدت کوتاهی بازگشته بودند ابراز تأسف نموده و فرمودند: ای کاش اینها در نجف مانده و به قم باز نمی گشتند . یکی از این سه تن، حضرت آیت ا ...
علم در اسلام (قسمت اول) ؛ نقش ریاضیدانان مسلمان در پیشرفت های علمی
باب صناعت تسطیح دارد. گیلانی یکی دیگر از دانشمندان ریاضی و فلکی بود که کتابی به نام المدخل فی صناعه احکام النجوم تألیف کرد و زیج او به آلمانی نیز ترجمه شد. ابوبکر کرجی و ابوالحسن نسوی و غیاث الدین عمر خیام از ریاضیدانان قرن پنجم هجری بودند: ابوبکر کرجی کتاب الکافی را در علم حساب نوشت و در آن بدون به کارگیری ارقام هندسی به حل علم حساب پرداخت. او کتابت حروف را به جای ...
علم در اسلام ( قسمت سوم ) ؛ نقش دانشمندان مسلمان در گسترش علم فیزیک
مطالب مرتبط : علم در اسلام (قسمت اول) ؛ نقش ریاضیدانان مسلمان در پیشرفت های علمی علم در اسلام (قسمت دوم)؛ پزشکی و طب اسلامی در گذر زمان پیشگفتار : موشیم می گوید: باید قبول کرد که کلیه علوم اعم از فیزیک ، هیئت، نجوم، فلسفه و ریاضیات و ... که از قرن دهم به بعد در اروپا رونق گرفته، از مدارس مسلمین اخذ شده... (عطائی اصفهانی، 1378: 128) مطالعه ی فیزیک در اسلام با پیروی ...
علم در اسلام (قسمت دوم)؛ پزشکی و طب اسلامی در گذر زمان
سپرده شد. اهمیّت فراوان آثار ابن سرابیون موجب شد که به سرعت به ترجمه ی آن به عربی بپردازند. در میان آثار تألیف شده در دوره ی اسلامی، کمتر کتابی تا این حد در میان پزشکان دوره ی اسلامی رواج داشته است. ابن سینا تقریباً یک سوم از کتاب پنجم القانون خود را از روی مقاله ی هفتم الکناش صغیر رونویسی کرده و یقیناً در جاهای دیگر نیز به این کتاب توجه داشته اما تنها چند بار از وی نام برده است. سید اسماعیل جرجانی ...
عبدالکریمی: فرهنگ و تفکر به امری لوکس تبدیل شده است/ با موج سوم نهلیسم مواجه هستیم
نهیلیسم است. در این چند دهه اخیر به واسطه جهان پساصنعتی و تغییراتی که عرصه تکنولوژیک ایجاد شده است، با سیطره تکنولوژیک و نهادهای وابسته به آن نهیلیسم وارد مرحله تازه ای شده است. بنده با بودریار کاملا موافقم که می گوید: "در دهه های کنونی بعد از رنسانس و عصر روشنگری با موج سوم نهیلیسم رو به رو هستیم." این نهیلیسم در هیچ کدام از دوره های تاریخی بشر دیده نشده است. در این موج سوم دیگر نهیلیسم آن چهره ...
طه عبدالرحمن به دنبال تاسیس مدرنیته اسلامی بود
دلالت هایی دارد. از جمله لوازم تاسیس مدرنیته اسلامی تاسیس یک فلسفه کاربردی است. همچنین ما باید در علومی که در حوزه اسلامی وجود داشته تجدیدنظر کنیم و باید آن را چابک تر کنیم. بخشی از این پروژه با تجدید علم کلام صورت می گیرد. ایشان کتابی دارد به نام روح الحداثه ؛ مدخل الی تاسیس الحداثة الاسلامیة . در این کتاب در چند زمینه مثل خانواده، همبستگی اجتماعی، عقلانیت و عقلانی سازی، نظریه اسلامی ...
آلدوس هاکسلی، نویسنده ی - دنیای قشنگ نو -
برخی داروها و مواد توهم زا را روی خود آزمایش کرد و حاصل تجربیات خود در این باره در کتابی به نام ابواب ادراک (1954) گزارش کرد. همسر هاکسلی در 1955 درگذشت و او یک سال بعد با لورا آرچرا ازدواج کرد و سرانجام در 22 نوامبر 1963 دیده از جهان فروبست. جسدش سوزانده و خاکسترش در مقبره خانوادگی اش در انگلستان به خاک سپرده شد. دنیای قشنگ نو هاکسلی در رمان خیالی دنیای قشنگ نو ...
از اوج تا حضیض با قلعه نویی/ تولدِ مردی از مکتبی بیگانه
شده بود که گند بزند به همه ی آرزوهای امیر و سکوهای منتسب. اعتقادی عجیب قوت میگرفت مردِ سنتی بدردِ آسیا نمیخورد . امیر از استقلال جدا شد اما شوکِ بزرگی لحظه ای بود که ستاره های آبی ها را هم با خود به خیابان مهرآباد اصفهان برد. زمزمه ی صدای امیر من بچه ی پایین شهرم قولمو حرفم یکیه در گوشِ هوادارانِ معلق شده ی آن روزها نواخته می شد، امیر حرف و قول را باز شکست و استقلال در بدترین روزهایش بی ستاره تر از ...
تقسیم بندی دانش ها در تمدن اسلامی و اهمیت آن / رسول جعفریان
هم یاد کرده، و در واقع، در هر بخش متعهد بوده تا مشاهیر و موثرین آن دانش را نام ببرد. رساله باید از اواخر قرن نهم باشد، نویسنده از اهل سنت، و در سنت کلامی و فلسفی این دوره با ریشه های عرفانی آن منتسب به غزالی و ابن عربی، این رساله را نوشته است. بخش قابل توجهی ازاین رساله کوچک، در مقایسه علم معاملات و مکاشفات است که بانی و باعث آن غزالی است. رساله مربوطه، علوم را به ...
تروریسم خوب و بد برای ایران مفهومی ندارد
از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و مسیحی کاتولیک (دور اول)، اسلام و مسیحیت در مواجهه با کثرت گرایی دینی (دور دوم)، جوانان؛ هویت وتعلیم وتربیت دینی (دور سوم)، ارکان صلح؛ حقیقت، عدالت، عشق و آزادی (دور چهارم)، اخلاق زیستی از دیدگاه اسلام و مسیحیت کاتولیک (دور پنجم)، عقل و ایمان (دور ششم)، دین و جامعه (دور هفتم)، همکاری مسلمانان و مسیحیان برای اعتلای عدالت در دنیای معاصر (دور هشتم) و گفت وگوی سازنده ...
پیوند حدیث و فلسفه
کُشِفَ الغِطاءُ ما ازدَدْتُ یقینا (31) (32) (33) و إنَّ فی بَین جَنْبیَّ لَعلْمَآ جَمّآ لَوْ أَبذُلُه لَاُقتَل ، (34) که صورت تغییر یافته این سخن امیرمؤمنان به کمیل بن زیاد نخعی است: إنّ ههُنا لَعِلماً جَمّاً لَوْ أَصَبْتُ لَه حَمَلة . (35) حدیث در فلسفه پس از قرن دهم از قرن دهم به بعد، در میان فلاسفه شیعه چون میرداماد و صدرالدین شیرازی و فیض کاشانی ، که علاوه بر فلسفه در دیگر ...
پیوند حدیث و تصوف و عرفان
از آیات و احادیث در آثار صوفیه از قرن چهارم به بعد، به جز سلایق شخصی مشایخ و نیاز همه علوم اسلامی به کتاب و سنّت به مثابه منبع اصلی این علوم، شاید روی کرد مشایخ صوفیه به مشروعیت بخشیدن به اعمال و آرای ا هل تصوف و عرفان بود؛ خصوصاً پس از ادعاها و اظهارات حلاج ، که از جهات گوناگون نظر نامساعد فقها و محدّثان و متکلمان و سپس حکومت ها را در پی داشت و به قتل او انجامید. همین اوضاع، صوفیه را، خاصه ...
ولتر چگونه محبوب ایرانیها شد
ادیان و فلسفه ها در آسیای مرکزی درباره ولتر نوشته است. کتاب اول تا حدودی مقدمه ای برای کتاب دوم و کتاب دوم نیز به لحاظی بسط و تفصیل همان مطالب و مشاهدات و مکمل کتاب اول است. گوبینو در فصل سوم با عنوان صوفیان در کتاب اول خود، ضمن اینکه راجع به صوفیه در ایران سخن می گوید، می نویسد: صوفیانی نیز هستند که راجع به ولتر مطالبی شنیده اند. می توان تصور کرد که روس ها سرمنشا این اطلاعات نزد آنها باشند. در هر ...
فرهنگ اصطلاحات و واژه های یهودیت
اورشلیم ویران شد تعداد زیادی از یهودیان در بابل اقامت گزیدند. از دوره ی حاکمیت یونانیان به بعد (ق 4 ق م)، یهودیان در سرزمین های بسیاری از جمله کشورهای مسلمان و مسیحی زندگی کردند. در قرون وسطا یهودیان در شمال و غرب اروپا سکنا گزیدند و در این کشورها آزار بسیاری دیدند. سپس یهودیان به اروپای شرقی و بعد از آن به آمریکا مهاجرت کردند. پس از تشکیل دولت اسرائیل در قرن بیستم، بسیاری از ایشان به این کشور ...
آشنایی با محمدعلی جمال زاده
چاپ داشت و یکی از پرکارترین نویسندگان زمان خود به شمار می رفت. نخستین اثر تازه اش، دارالمجانین (1321)، داستان شیرین تیمارستانی است که گروهی چهره های جالب توجه، هر کدام با فلسفه، عادت ها و خصلت های فردی خود، در آن نگهداری می شوند. نویسنده خرقِ عادات شخصیت های داستانش را روشن می کند و می کوشد اوضاع و احوال جامعه ای را مورد انتقاد قرار دهد که افراد حساس در آن ترجیح می دهند به جای آنکه آزاد باشند به ...
منطق در دوره کنونی از هدف اصلی خود دور شده است/ بیشترین فایده منطق در متافیزیک و ریاضیات است
، مرحوم مظفر به حذف بحث موجهات دامن زده بود . مظفر در کتاب منطقش می گوید که موجهات خیلی چیز به درد بخوری نیست و اگر همان مطلب کمی هم که در خصوص آن نوشته به این دلیل است که بحث موجهات سنتی بوده است که همه آن را در کتابهای منطق می آوردند و مظفر هم خود را ناگزیر از آوردن آن دیده هرچند از کم و کیف آن زده است و راه را برای امثال آقای خندان باز کرده تا کلا این مبحث را از منطق حذف کنند. اما الان غربیها نشان ...
آشنایی با شخصیت و نوشته های صادق هدایت
...: صادق هدایت سه ساله بود که انقلاب مشروطه روی داد و سال های کودکی اش را در هرج و مرج بعد از انقلاب گذراند. فعالیت ادبی اش در زمان رضاشاه، یعنی در اوقاتی شروع شد که دیکتاتوری جوش و خروش های آزادیخواهانه ی اوایل قرن را سرکوب می کرد و جلو آزادی بیان را به شدت می گرفت. هدایت بدبختانه آن قدر نزیست که ایامی معتدل تر و امیدبخش تر ببیند [!] به گفته ی آل احمد هدایت فرزند دوره ی مشروطیت است و ...
تبیین اجمالی معنای تفقه؛ به عنوان سطح پنجم تفکر
گذشته به صورت تمثیلی عرض کردم در واقع اعتراضی به این بود که روش ایجاد تحول در افکار جامعه عمدتاً از پایگاه بحث های نظری نیست. یعنی این گونه نیست که حتماً لازم باشد به کلاس درس بروید، سیلابس هایی را تعریف کنید، انسان ها دوره هایی را ببینند و بعد از فارق التحصیلیِ از دوره ها بتوانند با یک اسلوب فکری خاص حرکت کنند، نه این گونه نیست و باید شما برای مشکلات بالفعل انسان ها راه حل هایی را ارائه دهید ...
آموزش و پرورش شناختی؛ آموزش در خدمت زندگی
نظر گرفته شود. وی ادامه داد: نکته اصلی نیز همین است؛ ما چون نگاهمان به دنیای درون ذهن فرد است و آنچه فرد یاد می گیرد، می تواند از آنچه ما می گوییم متفاوت باشد، بنابراین طبیعتا باید به تفاوت ذهن توجه داشته باشیم و یک نقطه افتراق جدی آموزش و پرورش شناختی با روش دستورالعمل گرا و روش رفتارگرا این است که به این تفاوت ها توجه می کند و در همه ابعاد، خودش را نشان می دهد. اخلاق در آموزش و ...
درباره ی - بوف کور -
... پاره کردم - مثل این بود که او قد کشیده بود چون بلندتر از معمول به نظر جلوه کرد. بعد سرش را جدا کردم - چکه های خون لخته شده ی سرد از گلویش بیرون آمد. بعد دست ها و پاهایش را بریدم و همه ی تن او را با اعضایش مرتب در چمدان جا دادم و لباسش، همان لباس سیاه را رویش کشیدم. درِ چمدان را قفل کردم و کلیدش را در جیبم گذاشتم - همین که فارغ شدم نفس راحتی کشیدم... در تلاشِ تفسیر و تحلیل بوف کور، جلال آل ...
کتاب تفکر و سواد رسانه ای بررسی شد
استفاده کنیم که سطح کتاب را به شدت نازل کرده و واقعا نکته درد آوری است . سپنجی گفت: هر چند به هرحال، عزم تألیف این کتاب جای تقدیر دارد، از این نظر که بالاخره بعد از حدود یک قرن نسبت به دیگر کشورها به این فکر افتادیم تا چنین کتابی تألیف شود، اما کیفیت و محتوای کتاب هم حتما مهم است و متاسفانه این کتاب از این لحاظ به شدت ضعیف است . اهداف کتاب مطابق یا متضاد اهداف یونسکو ؟ ...
عقلانیت زمینه اعتدال اندیشی را فراهم می کند
وجود دارد؛ نخست اینکه، عقلانیت زمینه اعتدال را فراهم می کند یا به ضرورت و امکان به اعتدال منتهی می شود. مدعای دوم، ارتباط عقلانیت با فلسفه است که فلسفه در جهان معاصر، عقلانیت می آورد و عقلانیت، اعتدال می آفریند. به زعم او، اگر همه مردم فلسفه بدانند، عقلانی فکر می کنند و در نتیجه، معتدل زندگی خواهند کرد. واقعیت این است کسانی که امروز برای خشونت ورزی خود به اشتباه به آموزه های دینی متوسل می ...