سایر منابع:
سایر خبرها
معانی درک عقلی تعالیم دینی
که مردم را به راه پروردگارت بخوان با برهان و حکمت و علم صددرصد خالص و عقل خالص .( 517/24) نمونه بدیهیات عقل عملی: اصل عدالت اصل حُسن عدالت و احسان و قُبح ظلم و عدوان (57/1) هم از نظر مطهری اصلی ضروری برای عقل (عملی) است و جزو احکامِ صریحِ عقل محسوب می شود. (955/4) این اصل ریشه ای فطری دارد. (179/2) اما نکته مهم آن است که از نظر مطهری این مبنای عقل، در اسلام از احترام و ارزش ویژه ای ...
لکنت اندیشه و عسرت زندگی
. ایلاج، هر یک از شب و روز در دیگری به معنای حلول آن در محل آن دیگری است؛ مانند حلول نور روز در ظلمت شب؛ گویی که نور صبح، داخل ظلمت شب می شود و پس از وسعت یافتن همه ی آن فضایی را که ظلمت شب گرفته بود، می گیرد . بنابراین، سنت خدا براین جریان یافته که همواره یکی از دو امر متضاد و مزاحم را بر دیگری غلبه دهد . " الم تر ان الله یولج اللیل فی النهار و یولج النهار فی اللیل و سخر الشمس و القمر ...
سابقه ی فلسفه نقّادی
از یک نوع برهان انّی اثبات می گردد، از این راه اثبات می گردد که بدون فرض واجب الوجود وجود ممکنات غیرقابل توجیه است. دراین راه، ذهن هرگز به ملاک وجوب وجود دست نمی یابد. ولی در متون اسلامی بر چیزی دیگر غیر از وجوب وجود تکیه شده است و آن همان چیزی است که ملاک وجوب وجود است یعنی اطلاق و لاحدی و بی مرزی ذات حق ...(883/6) نتیجه آنکه از نظر مطهری، در متون اسلامی، هم درس های بی سابقه ای در باب ...
منفورترین بتی که در زمین پرستش شده !
گمراه می کند؛ زیرا او با علم و آگاهی به عواقب گناه از هوای نفسش پیروی کرده است. چرا پیروی از امیال خطرناک است؟ باید توجه داشت که به دنبال میل رفتن زمانی خطرناک است که این موضوع پرده ای بر روی عقل انسان بیاندازد و عقل انسان حق را نبیند. مثال آن دیداری است که امام حسین علیه السلام قبل از عاشورا با عمر سعد داشت و او را دعوت به حق کرد اما او با بهانه های مختلف امام را رد کرد، دلیل ...
رأی مطهری در فلسفه ی نقّادی
عقل در سنت فکری مسلمین، از اهمیت و ارزش آن نزد او نمی کاهد. مطهری در آثار خود بارها تکرار کرده است که تا ذهن را نشناسیم نمی توانیم فلسفه داشته باشیم . (2) علاوه بر آن مطهری در مواردی صراحتاً بر ناتوانی عقل در حل معضلاتی تأکید کرده است. به عنوان نمونه او معتقد است که عقل آدمی نمی تواند درباره ی کنه صفات خداوند، عوالم متوسط میان عالَم الوهیت و عالَم طبیعت، تجدید حیات کلی جهان پس از یک دوره ی خاموشی ...
رهیافت هایی برکتاب - دایرة المعارف فقه مقارن -
استنباط احکام شرعی از منابع اوّلیه اسلام باز است یا بسته؟ آیا کسی نمی تواند یا نباید دست به استنباط و استخراج حکم شرعی بزند؟ این بخش مهم از کتاب دایرة المعارف فقه مقارن در پی آن است که دیدگاه مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و نظر اهل سنت و دلایل هر کدام را در باره انفتاح یا انسداد باب اجتهاد، در قالب بحث های مختلف بیان نماید. * دورنگری، جامعیت و انعطاف پذیری مطلوب که در اسلام وجود ...
پروردگارم به قسط و عدل دستور داد
ماست که ما حتما انجام دهنده آن هستیم. کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 1، ص111؛ مجمع البیان، ج 4، ص635 عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: إِنَّکُمْ مَحْشُورُونَ حُفَاةً عُرَاةً غُرْلًا ثُمَّ قَرَأَ کَما بَدَأْنا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِیدُهُ وَعْداً عَلَیْنا إِنَّا کُنَّا فاعِلِینَ. 5) از امام باقر ع در مورد این سخن خداوند که فرمود ...
بیماری بدگمانی و راه درمان آن
61 توبه بیان می کند که ایشان برای خیر خواهی نسبت به آنان این گونه عمل می کرد؛ چرایی این رفتار را باید در حرص شدید آن حضرت(ص) برای هدایت مردم و رهایی از آتش دوزخ دانست.(توبه، آیه 128؛ نحل، آیه 37) این گونه بود که خودش را به رنج می انداخت(شعراء، آیه 3) و سخنان یاوه و درشت منافقان را گوش می داد و مقاصد نهان آنها را که به آن علم قطعی و شهودی داشت، به رویشان نمی آورد و به همان ظاهر کلامشان مستند می کرد ...
پس زدن معرفت و گشودن راه ایمان از نظر مطهری
های تحریفی عهد عتیق (تورات)، اندیشه ای در اذهان رسوخ یافته است که هم برای علم گران تمام شده و هم برای ایمان. آن اندیشه، اندیشه ی تضاد علم و ایمانی است. ریشه ی اصلی این اندیشه همان است که در عهد عتیق، سفر پیدایش آمده است. (29/2) مطهری در این خصوص، روایت تورات از شجره ای که خداوند خوردن میوه اش را بر آدم ممنوع کرده بود را یادآور می شود. او با نقلِ آیات 16 و 17 از باب دوم و آیات 8-1 و آیه 32 از ...
سعودی ها به خواست استکبار و صهیونیست عمل می کنند
تغییرات پس از رحلت رسول خدا را قبول نداریم و به همان سنت نبوی پایبند هستیم یعنی اسلام ناب محمدی. آیت الله موسوی جزائری با اشاره به حقانیت راه شیعیان علی بن ابیطالب که همانا راه و سیره رسول خداست فرمودند: امروز می بینیم که سعودی ها با ما مخالف هستند و این همه عناد می ورزند مگر چه ضرری به آنها رسانده ایم؟ یمنی ها چه تقصیری دارند که مورد دشمنی سعودی قرار گرفته اند؟ چون ملت یمن محب علی و ائمه ...
جلوه بندگی صاحبان خرد در اقامه نماز - اهمیت نماز دربین سایر عبادات
نورانی امام صادق(ع) در این خصوص می فرماید: إِذَا کُنْتَ دَخَلْتَ فِی صَلَاتِکَ فَعَلَیْکَ بِالتَّخَشُّعِ وَ الْإِقْبَالِ عَلَی صَلَاتِکَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ [3] ؛ هنگامی که نماز را آغاز کردی، افتاده باش و به نمازت توجّه کن، که خداوند می فرماید: آنان که در نمازشان خاشع اند . [4] و در بیانی از رسول خدا(ص) آمده است: یَا أَبَاذَرٍّ ...
بازتاب کرامت انسانی در اخلاق سیاسی رضوی، الگویی فرا زمانی برای جامعه اسلامی/ امام رضا(ع) پیشرو اخلاق در ...
توحید مدارای خالصانه آن بزرگوار بیان داشته است: به خدا سوگند، ندیدم مردی را که نسبت به خدای تعالی، از وی بیشتر پرهیز و خوف داشته و بیشتر از ایشان به یاد خدا باشد . وی خاطرنشان کرد: بنابراین اصل توحید به عنوان مهمترین اصل بر تمام عرصه های فکری و عملی آن حضرت حاکم بوده و در اخلاق سیاسی آن امام بزرگوار نیز به طور کامل تجلّی می یابد؛ همانگونه که در حدیث مشهور سلسلة الذهب می فرماید: لا إله إلاّ إلله ...
مابعدالطبیعه اخلاقیِ کانت از دیدگاه مطهری
...، سکوت نکرده است . (333/22) او به عنوان نمونه به آیه 8 سوره شمس (فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَ تَقْوَاهَا: [قسم به آن که] شر و خیر را به نفس الهام کرد) و آیه 73 سوره انبیاء ( وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ: فعل و کار خیر را به آنها وحی و الهام کردیم) اشاره می کند و نیز از قول رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آورده است که: خداوند تشخیص برّ و تقوا را و در نقطه مقابل تشخیص اِثم ...
جلوه بندگی صاحبان خرد در اقامه نماز/اهمیت نماز دربین سایر عبادات
قدرت معنوی و فکری پیدا می کند. لکن مهمترین موضوعی که در اقامه نماز نقش ویژه ای دارد، آن است که این مهم با آداب و شرائطش برگزار گردد. که از جمله آن آداب، حضور قلب در نماز است. چراکه وجود نورانی امام صادق(ع) در این خصوص می فرماید: إِذَا کُنْتَ دَخَلْتَ فِی صَلَاتِکَ فَعَلَیْکَ بِالتَّخَشُّعِ وَ الْإِقْبَالِ عَلَی صَلَاتِکَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ ...
بررسی انعکاس جهت سازها در یکدیگر
آیت الله شیخ عیسی قاسم را نفی بلد کنند و نگذارند ایشان حرف بزنند. شیخ سلمان نیز در زندان است. پس این مسأله نفی سبیل برای همه جهت سازها محافظ و سپر است. انعکاس این جهت ساز از این باب است؛ یعنی برای همه جهت سازها زمینه درست می کند. مثلاً فرض بفرمایید در صورت شکسته شدن نفی سبیل به معنای نرم آن مثل اینکه دشمنان از طریق ماهواره ها در تعداد قابل توجهی از خانه های کشور ما حضور دارند، راجع به قداست مقام ...
دعوت از ویکی پدیا، دعوت از وهابیت است!
برانگیز به عنوان بخشی از سیاست های لایتغیر خود افتخار می کند، از بهاییان و منافقین حمایت ساختاری به عمل می آورد، ادیان الهی و پیامبرانش را آشکارا تخریب می کند و آن روی وهابی خود را در توصیف امامان شیعه و حضرت زهرای مرضیه بروز می دهد به نحوی که خواننده گمان می کند ویکی پدیا از ترویج روایت های دروغین درباره نحوه شهادت دختر پیغمبر اسلام سود می برد! کما اینکه در نگارش تاریخ فلسطین و فلسطینیان نیز نژادپرستی ...
قدم اول اخلاق، فرو بردن خشم است
این حرف خیلی بزرگی است، به این معنا نیست که اخلاق عوض نمی شود. این سخن خیلی زیبا است، پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود که مردم معدن ها هستند، مثل معادن طلا و نقره، خوب های آن ها در جاهلیّت همان خوبان در اسلام هستند. یعنی چه؟ یعنی نه این که شما فکر کنید حضرت ابوذر قبل از اسلام کسی بوده که یک زنجیر در دست می گرفته و سر کوچه می چرخاند! نه، انسان خوبی بود، اسلام او را بهتر کرد. متقابلاً ...
از حقوقهای نجومی چه خبر؟
اسلام (ص)هستند. عن النبی صلی الله علیه و آله: خمسه لعنتهم و کل نبی مجاب الزائد فی کتاب الله و التارک لسنتی و المکذب بقدر الله و المستحل من عترتی ما حرم الله و المستاثر بالفیء المستحل له. پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: پنج کس اند که من و هر پیامبر مستجاب الدعوه ای، آنان را لعنت کرده است؛ آن کس که در کتاب خدا، آیه ای را زیاد گرداند و کسی که سنت و روش مرا رها کند و کسی که قضا و قدر ...
همزمانی خیزش اربعینی شیعیان با دهه چهارم انقلاب
آن است بر هم زننده تمدن الحادی و مادی است که اصلش را بر طبیعت گرایی، حس گرایی و ماده گرایی گذاشته است. هر چند انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رخدادی بود که در درون مرزهای ایران صورت گرفت اما ویژگی عام و جهانی آن که بر خاسته از عنصر مذهب و خصلت دینی آن بود موجب می شود که این تحول تاریخی در مرز های جغرافیایی انقلاب اسلامی محدود نمانده و تا اقصی نقاط جهان اسلام و بلکه تمام جوامع بشری، تأثیرات ...
وقتی همه موضع گرفتند ولی برخی موضوع را نگرفتند
همین را فکرهای منورتان به شکل گیری انقلاب بعد از استعمار چندین ساله، جنگ تحمیلی در ابتدای شکل گیری، تحریم های اقتصادی از همان روزهای آغازین و ترور و فتنه انگیزی و شبهه افکنی منافقین و عوان و انصارشان تعمیم نمی دهد؟ اعلمی ها نیک بدانند که مشکلات ریشه در دشمنی ها(خارجی و بیرونی) دارد نه در اصل نظام که موفقیت های حکومت (که البته دشمن چشم دیدنش را ندارد) گواه برتری آن بر دیگر حکومت هاست، اگر بگذارند... انتهای پیام/ ...
آیا "رؤیت مهدی" در زمان غیبت کبرا ممکن است؟
غیبت امام زمان یکی از همان حقایق و اسراری است که امام صادق درباره آن فرمود:إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِن سرِّ اللَّهِ وَ غَیْبٌ مِنْ غَیْبِ اللَّه. و رؤیت ایشان حتی در زمان غیبت صغرا نیز به صورت رازی بوده که افراد موظف بودند همانند امانتی گران بها از آن مراقبت کنند و این امانت داری، خود نشانه دیگری بر صداقت فرد است. امیرالمؤمنین فرمود: زمانی که امانت ...
خداشناسی در روایت های امام رضا (علیه السلام)
.... زیارت خداوند متعال در روایتها به معنی زیارت اولیای او یعنی پیامبران، امامان و صالحان است. راوی از امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در مورد حدیث روایت شده از اهل حدیث که مؤمنان پروردگارشان را از منازلشان در بهشت زیارت می کنند می پرسد. امام (علیه السلام) فرمودند: ای اباصلت، زیارت خدای متعال یعنی زیارت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ، پس هرکس در بهشت بتواند رسول خدا (صلی الله ...
دستان مهربان واقفان در دست نیازمندان
راه بخشش و در مقابل منافع و سود حاصل از آن را در راه خداوند قرار دادن است که در واقع همان راه خدمت به مردم و گره گشایی مشکلات و سر و سامان دادن به وضعیت عادی و فرهنگی آنان می باشد. شیخ طوسی در کتاب المبسوط وقف را چنین تعریف کرده است: فالوقف تحبیس الاصل و تسبیل المنفعه وقف نگهداشتن اصل ملک و جاری ساختن منفعت است تحبیس از ریشه حبس به معنای زندانی کردن، در ...
کنفرانس ملی وحدت اسلامی در گینه کوناکری برگزار شد
آن اصل وحدت را از اصول اساسی و غیرقابل خدشه اسلام دانسته و در آیات متعددی بدان تسریع شده است. وی تصریح کرد: نکته دوم این پیام این است که سنت رسول گرامی اسلام و سیره عملی اهل البیت علیهم السلام بیانگر ضرورت وحدت شامل امت اسلامی و چشم پوشی از هر آنچه می تواند صف اسلامی را از یکدیگر جدا و متمایز کند. نکته سوم پیام آقای مکارم این است که هرگز مذاهب اسلامی لازم نیست از اعتقادات خود برای حفظ ...
ضحاک، افراسیاب، دیو سفید و رستم در شاهنامه
فرمانروایی به کورش هخامنشی با آن خاطرهی تلخ دیرین گره خورده و همچنین پس از تغییر و تحریف هویت و شخصیت اسکندر گجستک و تبرئه و نیمه ایرانی شدن وی در سنت داستانهای ملی قسمتی از بار گجستگی و ملعونی اسکندر نیز بر دوش این نام اهریمنی افتاده باشد. حدس اخیر صرفاً یک گمان موهوم نیست و بعضی نشانهها و نکات مربوط به اسکندر در روایات عامیانه و داستانی، که مجال اشاره به آنها را نداریم، این حدس را تقویت میکند ...
طبقه بندی علوم از مباحث اصلی فلسفه علم است
بندی علوم و ضروت آن، نگاهی گذرا به تاریخچه ی طبقه بندی در دنیای غرب و نیز جهان اسلام افکنده است. در ادامه نیز با نقد اجمالی نظریه های مختلف درباب ملاک وحدت و تمایز علوم، و تبیین نظریه ی تناسُق (سازواری چندوجهی مانعِهًْ الخلوی مؤلفه های رکنی علم) منطق پیشنهادی خود برای تفکیک و طبقه بندی علوم را که مبتنی بر نظریه ی مزبور است ارائه می کند. در انتها نیز سؤالات و اشکالات احتمالی وارد بر نظریه را مطرح ...
اقتصاد مقاومتی چیست؟
...؛ این وضع نفت و گاز ما است . بیشترین ذخیره ی منابع انرژی که همه ی دنیا روشنی خود، گرمای خود، صنعت خود، رونق خود را از انرژی دارد، از نفت و گاز دارد. در کشور ما است . علاوه ی بر این، معادن طلا و معادن فلزّات کمیاب در سرتاسر این کشور پراکنده است و وجود دارد. سنگ آهن، سنگ های قیمتی، انواع و اقسام فلزهای لازم و اساسی که مادر صنایع محسوب می شوند در کشور وجود دارد؛ این هم یک ظرفیّت بزرگی ...
راه های افزایش محبوبیت
امامان معصوم(ع) اصلاح ارتباط صحیح با خداوند را عامل اصلاح میان انسان و دیگران دانسته و می فرمایند: من اصلح فیما بینه و بین الله اصلح الله ما بینه و بین الناس؛ کسی که بین خود و خدایش را اصلاح کند خداوند بین او و مردم را اصلاح می کند. (جهاد النفس، حدیث 355؛ من لایحضره الفقیه ج4، ص 396، ح 5845) سه صفت برجسته افزایش محبوبیت امام حسن عسکری(ع) سه صفت برجسته را مهم ترین عامل در ...
چرا وهابیت سفر به قصد زیارت پیامبر(ص) را حرام می دانند؟!
آنان گریه کرد. آن دو ریحانه رسول خدا (ص) از او خواستند که موقع اذان صبح بر بام مسجد قرار بگیرد و اذان بگوید. با اینکه بلال تصمیم گرفته بود که بعد از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) برای احدی اذانی نگوید به خاطر درخواست فرزندان رسول خدا (ص) آماده این کار شد شنیدن صدای اذان او لرزه ای بر ساکنان شهر مدینه انداخت و همه مردم از خانه و کاشانه خود به مسجد روی آوردند تا با بلال دیدار کنند. (4) ...
ناپسند بودن تقلید از معابد غیرمسلمانان در ساخت مسجد
اسلامی دارد و توصیه می کنند مسلمانان به هر اندازه که می توانند با ساختن مسجد در هر جایی که مورد نیاز است در شهر و روستا و جاده های ارتباطی به گسترش این فرهنگ کمک کنند، تا آنجا که از باب مبالغه در حدیثی از پیامبر خدا (ص) روایت شده است که می فرمایند: مَن بَنی مَسجِداً لِلهِ بَنَی اللهُ لَهُ بَیتا اوسع منها فِی الجَنَّةِ ، هر کس مسجدی بسازد اگرچه به قدر آشیانه مرغ سنگخواره باشد خداوند ...