سایر منابع:
سایر خبرها
تمدن و مدنیت بدون دین به توحش می انجامد / مظلومان عالم هیچ پناهی جز ایران ندارند
به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، شب گذشته در نشست "راهکارهای تعامل حرم مطهر امام رضا(ع) با فعالان فرهنگی عرصه بین الملل"، در سالن همایش های بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: اگر انسان بخواهد در حیات و تربیت خود دارای حیات ربانی شود جز در پرتو ارتباط با وحی و آموخته های نبی مکرم اسلام امکان پذیر نیست . وی با بیان اینکه تمدن ...
حماسه 9 دی دست استکبار را که از آستین فتنه گران بیرون آمده بود کوتاه کرد
به گزارش صاحب نیوز، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خوروبیابانک در گفتگو با خبرنگار سفیرخور حماسه 9 دی را نماد عزت، استقلال و بصیرت مردم عنوان کرد و گفت: مردم بصیر و ولایت مدار ایران در نهم دیماه سال 88 یک بار دیگر ثابت کردند که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام و آرمان های انقلاب ایستاده اند. حجت الاسلام مجتبی رفیع افزود: مردم در آن روز با صدای رسا اعلام کردند که اگر دشمن در برابر دین ...
9 دی متعلق به همه مردم و برگرفته از بصیرت و ایمان مردم بود/ بصیرت، ابزار مقابله با فتنه است/ نباید با ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زرین خبر ، حجت الاسلام و المسلمین حمید حسن زاده با بیان اینکه با بصیرت می توان از فتنه ها سلامت عبور کرد، اظهار کرد: بصیرت ابزار مقابله با فتنه است و زمانی که فتنه ایجاد می شود باید بصیرت داشت. امام جمعه میاندوآب با اشاره به تفرقه افکنی ها و توطئه های انگلیس، افزود: انگلیس همیشه به دنبال اختلاف افکنی است و برخی از افراد نیز با شایعه پراکنی و ...
شهادتش ثابت کرد، داعش سال ها پیش در رژیم پهلوی ریشه داشته
. بدین ترتیب، به شهادت رساندن آیت اللّه غفاری جز موج خشم و انزجار امت مسلمان نتیجه ای نداشت و اگر بدن پاکش در خاک و خون طپید، فکرش بیشتر تجلی کرد و از برکت خونش تحرکی تازه در اندیشه و باورهای امّت اسلام به وجود آمد. اساتید این بزرگوار: آیت الله حسین غفاری در طول حیات خود از استادان فرزانه ای بهره گرفت که از جمله عبارتند از: امام خمینی (ره) آیة الله آقا سید محمد حجت ...
پیشتازی مردم آذربایجان در مقابله با فتنه 88
از طرفداران شریعتمداری و ارسال رساله های ایشان بعد از اتفاقات آن زمان به جلو دفتر ایشان در قم توسط قشز عظیمی از مردم آذربایجان و عدم همراهی با آشوبگران در قضایای مختلف در سال 78 و 82 و 88 و حمایت از ولایت و نظام و انقلاب نشان از بصیرت بالای مردم آذربایجان بوده است، هرچند که زمینه های قومیتی و هم مرزی با کشورهای حیله گر در بر هم زدن امنیت ملی وجود داشته است. دینداری: مردم آذربایجان مردمانی ...
رضایت شهروندی زمینه ساز ایجاد امنیت پایداراست
آستانه انتخابات باید شرایط کشور را به سمت برگزاری یک انتخابات شکوهمند سوق دهیم. امام جمعه فاروج گفت: از ارائه بعضی طرح های تشریفاتی که جز وقت تلف کردن و ایجاد موج کاذب در جامعه چیزی ندارد باید بپرهیزیم و در نهایت مدارا با مردم باید نسبت به وظایف شفاف سازی کنیم. حجت الاسلام عباسعلی وحیدی، رئیس دادگستری فاروج هم گفت: دستگاه ها در انجام دستورات قضایی تسریع کنید. وی با اشاره به اینکه ...
توسعه مشارکت عمومی در خادمی آستان قدس رضوی تأکید رهبر انقلاب بود
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در همایش بررسی راهکارهای تعامل مؤسسات و فعالان اسلامی بین الملل با آستان قدس رضوی ضمن بیان اولین راهکار تعامل با آستان قدس رضوی، گفت: اولین راهکار تعامل با آستان قدس رضوی، مسأله معنویت است. این مسأله می تواند محوریتی را در راستای اتحاد ملتها ذیل مضجع شریف امام رضا(ع) ایجاد کند. کسانی که داعیه دار اسلام منهای دین ...
مذمت دشنام از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع)
، آیه64) از این آیات به دست می آید که انسان های نادرست و نابکار اهل دشنام و فحش دادن هستند و اهل اسلام و ایمان هرگز چنین رفتاری ندارند. امیرالمؤمنین علی(ع) نیز می فرماید: سنه اللئام قبح الکلام؛ سنت و منش انسان های پست بدگویی و بدزبانی است. (غررالحکم، ص223) ممنوعیت ارتباط و معاشرت با دشنام دهندگان خداوند نه تنها فحش و دشنام را ناروا و غیرجایز شمرده و نسبت به مؤمنان گناه و حرام ...
حوزه و دانشگاه برای رفع مشکلات فرهنگی بسیج شوند
بیان اینکه با وجود دستگاه ها و برنامه های مختلف فرهنگی نتیجه مطلوب حاصل نمی شود، تصریح کرد: باید یک چرخه فرهنگی همه را به هم متصل کند تا همچون نخ تسبیح ظرفیت ها را به هم گره بزند. رئیس قطب تعمیق باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: تنها با طرح مشکلات، نتیجه مطلوب و دلخواه به دست نمی آید بلکه برای برون رفت از آن ها باید راه حل ارائه شود. سبحانی با اشاره به اجرای طرح ...
مسئولین یا "رومی روم باشند یا زنگی زنگ"/ 9 دی سند افتخار ملت است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام ثابت حاتمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فردیس در گفتگو با خبرنگار فردیسان گفت: فتنه ی 88 حرکتی بود از سوی گروههای انحرافی نظام،سلطنت طلب ها و فرقه های بهائیت و به فرماندهی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، اسرائیل و آمریکا، مردم در 99 دی ماه به این نتیجه رسیدند که این حرکت با ارزش های این نظام یعنی اسلام و ولایت فقیه مخالف است و عده ای قصد دارند ...
9 دی روز میثاق ملت ایران با ولایت/دشمن شناسی مهم ترین پیام نهم دی/رد پای امریکا و اسرائیل در فتنه 88 ...
پرداختن به معضل بیکاری و اشتغال جوانان از مهم ترین حقوق شهروندی است. نقش کلیدی رهبر در خنثی سازی فتنه 88 مجیب الرحمن رئیسی مدرس حوزه علمیه جالق هم در نشست هم اندیشی علما و اساتید شهرستان سراوان گفت: اگر در تاریخ اسلام بنگریم متوجه خواهیم شد که از صدر اسلام تا کنون مبارزاتی میان جبهه حق و باطل وجود داشته است که دشمنان اسلام با ایجاد فتنه و تشتت قصد ضربه زدن به ایران اسلامی را داشته ...
مااگربرای خدا پادر میدان گذاشتیم و ایستادگی کردیم،پیروزی قطعی است.
رانده شدند(و گناهی نداشتند)جزاین که می گفتند:پروردگار ما خدای یکتا است و اگرخداوند(ظلم وتجاوز) بعضی ازمردم رابه وسیله ی بعضی دیگردفع نکند،صومعه ها وکنیسه هاوکلیساها و مساجدی که نام خداونددرآنها بسیار برده می شود ویران می گردد،و قطعاً خداوند کسی که (دین) او را یاری کند،یاری می دهد،همانا خداوند نیرومند شکست ناپذیر است. حجت الاسلام علی رئیسیان باشاره به وجود انسانها تصریح کرد: دو جور انسان ...
تصاویر/ این مرد عزادار نمی خواهد
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، اولین مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم حاج محمود شفیعی در شهرستان پیشوا برگزار می شود. یادواره شهید جاویدالاثر حاج محمود شفیعی چهارشنبه 8 دی ماه 1395 از نماز مغرب و عشاء با حضور حجت الاسلام و المسلمین میر احمدرضا حاجتی امام جمعه موقت اهواز و مداحی عبدالرضا هلالی و ابوذر بیوکافی پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد علی ابن موسی الرضا(ع) واقع در شهرستان پیشوا برگزار ...
نقش حضرت خدیجه(س) در گسترش اسلام
آن ضربه سهمگین را تنها پیامبر و پس از او علی(ع) آن گونه که بود، احساس می کند. به همین جهت به نظر می رسد که هیچ رویدادی به جگرسوزی و کمرشکنی رحلت جانسوز خدیجه و ابوطالب، دو یار پراعتبار و دو پشتیبان پراخلاص اسلام و پیامبر نبود؛ چرا که وجود ارزشمند آن دو انسان برجسته، هم نقش حساسی در زندگی دگرگون ساز پیامبر و بود و نبود او داشت و هم در گسترش فرهنگ اسلام در آغازین سال های بعثت. امیر مؤمنان در ...
تقابل استکبار جهانی به خاطر عدالت خواهی و حق طلبی ایران است/حرکت انقلابی در خور ناقضان برجام انجام شود
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از جام روز ، حجت الاسلام محمد اسحاق پاروکار مسئول گروه فرهنگی و تبلیغی منتظران ظهور تربت جام در یاداشتی به رابطه دنیا و آخرت و نقشه آن در مسائل روز جامعه پرداخته است را به خبرنگار جام روز ارائه کرد. رابطه دنیا و آخرت را اگر بدانیم دیگر از دشمنی دشمنان واهمه نخواهیم داشت وشجاعانه در برابر نا ملایمات درعرصه های سخت مقاومت خواهیم کرد. ...
سران فتنه با فاصله گرفتن از ولایت در دام دشمن گرفتار شدند
انسان را راهنمایی کند چنانچه که پیامبر اسلام(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند و لولا انت یا علی لم یعرف المومنون بعدی / یا علی اگر تو میان امتم نبودی اهل ایمان بعد از من شناخته نمی شدند ، بنابراین وجود شاخص (ولایت) و محور برای عبور از فتنه های صعب العبور لازم و ضروری است. حجت الاسلام والمسلمین ابطحی در ادامه افزود: از دوران انقلاب و جنگ تحمیلی و فتنه منافقین تا فتنه های 78 و 88 افرادی که بر ...
9دی مانند 15 خرداد 42 شاخص پیوند امت با ولایت است/ همه جریان های سیاسی باید فتنه را محکوم کنند
به گزارش ایران ویج به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین میثم خزاعی عضو شورای اسلامی شهر کاشمر در گفتگو با کاشمربصیر حماسه نهم دی ماه را سالروز تبلور بصیرت ملت ایران در برابر فتنه سال 88 عنوان کرد و گفت: این روز مانند روز 15 خرداد 42 شاخص پیوند امت با ولایت است و به زیبایی هر چه تمام، پیوند ناگسستنی آرمان های امام حسین(ع) و جمهوری اسلامی ایران را به جهان استکبار و نوکران ...
نقش ناخواسته وهابیت در تقویت خرافات در میان شیعیان
حجت الاسلام ابراهیم منهاج دشتی در یادداشتی در سایت خود نوشت: ممکن است این عنوان به نگاه اولی شگفت انگیز و شاید که مضحک به نظر برسد. چون جریان وهابیت بر اساس مبارزه با خرافات به وجود آمد و شکل گرفت و تدریجا توسعه یافت. ولی با نگاه دقیق تر و برسی جریانات و بحث و جدل ها و کشمکش ها پیرامون این مساله واقعیت این امر کاملا روشن و مبرهن می شود. هرچند به نظر وهابیت همه مسلمین دچار ...
دشمن به دنبال تخریب فکری، دوقطبی کردن و اختلافات در بین اقوام است
...، بعد از چند سال تصمیم گرفتند جنگی علیه ایران راه اندازی کنند. حجت الاسلام و المسلمین طیبی فر با بیان اینکه دشمن با طراحی های گوناگون و حتی جنگ 8 ساله که همه دنیا در آن حضور داشت، نتوانست انقلاب تازه به وجود آمده را ازبین ببرد متوجه واقعیت مهم شد که این انقلاب با سایر انقلاب دیگر از اساس و بنیه فرق می کند و دلیل مهم آن وجود رهبری است که در رأس انقلاب است. وی ابراز داشت ...
حماسه 9 دی دسیسه های دشمن را نابود کرد
به گزارش خبرنگار، حجت الاسلام عبدالرضا سروستانی صبح دوشنبه در جمع فعالان تبلیغی بوشهر اظهار داشت: در انتخابات سال 88 شاهد حضور گسترده و پرشور مردم بودیم که پیام های مهمی را داشت و این استقبال در هیچ کشوری سابقه نداشت. وی با اشاره به اینکه حضور چشمگیر و آگاهانه مردم همه را حیرت زده کرد، ادامه داد: دشمنان که با این حجم هواداران نظام مقدس اسلامی روبرو شده بودند طرح تقلب را با هدف مخالفت ...
آیت الله واعظ زاده از محورهای اساسی تقریب مذاهب در مراسم حج بود
، افزود: زمانی که این نشریه چاپ و به دسترس آیت الله عظما بروجردی رسید وی بسیارخوشحال شد که چنین مجله ای با نگارش فارسی روان در عرصه رسانه ها ظهور پیدا کرده است. حجت الاسلام احمدی افزود: با وجود مشغله های علمی و تدریس در حوزه تصمیم گرفت به مشهد برود و در همانجا کارهای گسترده دایره المعارف قرانی را آغاز کرد. وی به کار ویژه این مرحوم در حوزه تقریب مذاهب اسلامی اشاره کرد و گفت: به ...
نوشتاری از زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور درباره ی تیره ها و زیرتیره های طایفه جوکی (جودکی)
...: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه [...] اشاره: آنچه در زیر می آید مطلبی است که پنج شش سال پیش به درخواست این جانب (محمدبساطی) توسط زنده یاد کدخدا داوود عزیزپور -که خود از بزرگان و مردان اثرگذار ایل جودکی به شمار می آید- نگارش شد و در آن روایت تازه ای از موضوع مورد بحث بازگو گردید و همان زمان در تارنمای(وبلاگ)بلوطستان منتشر گردید، متاسفانه بتازگی متوجه شدم، شخص مجهول الهویه، مطلب را بی کم و کاست در وبلاگش منتشر کرده و تنها زحمتی که کشیده نام خود را جایگزین اسم مرحوم کدخدا کرده، و برخی هم که از ماجرا خبر ندارند وقتی مبادرت به بازنشر مطلب می کنند منبع را وبلاگ سارق مجهول الهویه ذکر می کنند، از این رو و بخاطر استفاده ی بیشتر مخاطبان نشریه صلاح در آن دیدیم آن را بازنشر نمائیم. بالاگریوه یکی از شش طایفه لر در جنوب غربی لرستان است که در تقسیمات میان طایفه ای به چهار تیره معروف و مشهور می باشد-یک:میرودریکوند-دو: پاپی-سه: قلاوند-چهار: جودکی . میر خانواده ی بزرگی است و احتیاج به معرفی ندارد از بازماندگان شووردی خان اتابک لرستان اند اما هر کجا اسم دریکوند گفته می شود میر در راس قرار دارد و می گویند میردریکوند پس معلوم است که اتابکان و والییان لرستان از بالاگریوه بوده.به همین منظور معمرین و ریش سفیدان می گویند بالاگریوه یعنی صدر نشین،بالا نشین،بالا گروه ها و برجسته تر چون به گواه تاریخ در تمام مراحل و در گیری ها و نزاع های عشایری چه با دولت مرکزی چه طایفه ای و عشایری مشکل ها به دست روسای طایفه ی با لاگریوه حل شده است.آشکار و عیان است چه اتابکان قبل از شووردی خان و چه بعد از او همه بالا گریوه ای اصل بوده اند که رفتار نیک و درستشان مایه مباهات و افتخار برای با لا گریوه است به تنهایی و بدون کمک دولت مرکزی از مرزها وآب وخاک ایران دفاع کرده اند بالا گریوه اگر به خود میبالد ازآن جهت است که از ایران و آب و خاکش دفاع کرده است از شرفش و حیثیتش نه از آن که چند آبادی را غارت کرده وچند نفر را کشته و چند بچه را یتیم کرده یا چند آبادی را از هستی ساقط کرده است و اسم بالاگریوه برازنده این مردم است کدخدا داوود در روزگار جوانی ایرانی اصیل لر است و خالص ترین ایرانی با لاگریوه . جودکی گوهری است در نگین بالا گریوه ، در زمان اردو کشی نادر شاه افشار به خوزستان در منطقه بالاگریوه به شاه اطلاع می دهند که رئیس لرها نه به استقبال شما آمده و نه اعتنا کرده تحفه و پیش کشی تقدیم شاه کند فورا شاه دستور می دهد بروید و رئیس لرها را بیاورید سواران به نزد مظفر بیک رئیس لرهای بالاگریوه میروند و پیغام نادر شاه را به او می دهند او هم در جواب می گویید من با نادرهیچ کاری ندارم چنانچه با من کاری دارد خودش بیاید سواران که برای دستگیری خان لر آمده اند دست خالی بر میگردند و جریان را به عرض شاه می رسانند شاه ناراحت می شود و سواران زیادی برای دستگیری خان لر میفرستد این دفعه نیز سواران نادر شکست خورده بر میگردند بعد از چندین بار زد خورد نادر دستور حمله نظامی همه جانبه میدهد نیروهای نادر هر چه می کنند نمی توانند قلعه خان لر که دژ بسیار محکمی است و در منگره نزدیکی های کیالان و پل زال امروزی است را تسخیر کنند چند روزی با چند حمله پیاپی نادر کاری از پیش نمی برد و چون جنگی مهم تر از جنگ با خان لر در پیش دارد با مشورت سرداران سپاه خود از در صلح وارد و نامه ای به مظفر بیک نوشته و تقاضا می کنند اگر نزد من بیایی ترا می بخشم و اردویم را از اطراف قلعه تو می برم خان لر هم فرصت را مغتنم می شمارد و بلا فاصله با چند نفر از ملازمان و نزدیکان نزد نادر میرود.نادر هم همانطور که قول داده بود با عزت تمام او را می پذیرد و خلعت می دهد پیمان صلح و دوستی می بندد موقع حرکت در آن ناحیه نادر پیشنهاد می دهد اگر صلاح بدانی من ترا سرکرده سپاه خود میکنم ،چون این شهامت و دلیری تو در مقابل لشگر من قابل تحسین است هم از نیروی من نترسیدی و هم مردانه به قول من اطمینان کردی و با چند نفر بدون سلاح پیش من آمدی،تو سردار لایقی هستی .خان لر هم میگویید من تا آخر عمر کمرخدمت به تو را بسته و در رکابت هستم فقط چند روز به من مهلت بده تا کارهایم را کمی روبه راه کرده فورا خودم را به شما ملحق می کنم لشگر نادر حرکت کرد و رفت مظفر بیک در منطقه خوزستان با چند هزار سوار به خدمت نادر رسید و خود را آماده هر گونه جانفشانی نمود و نادر همان طور که قول داده بود خان لر را سر کرده قسمت مهمی از سپاه خود کرد پس از آن فتح و لشگر کشی خان لر مرخص شد اما موقع ضرورت فورا خود را به سپاه نادر ملحق مینمود. لران بالاگریوه مردمانی مهربان،سوارکار،باسخاوت،مهمان نواز،بانشاط،باصداقت،راستگو و درستکار،دلیر و با شجاعت هستند. تصویری دیگر از کدخدا داوود سران عشایر لر بختیاری نجات دهنده ایران از دست شاهان بی لیاقت و بی کفایت قاجار که نزدیک به آخرین آنها محمد علی شاه بدست سران ایل بختیاری وسوارانشان و با همکاری و همیاری سپهدار تنکابنی این سران و سواران بختیاری بودند که محمد علی شاه را تحت فشار قرار دادند و شاه هم از ترس نیروی بختیاری به سفارت انگلیس پناهنده شد وآنها پسر خردسالش احمدشاه را به شاهی ایران انتخاب و محمد علیشاه را از سلطنت خلع کردند سران و سواران لر بختیاری در پایتخت ماندند تا آرامش کامل را در پایتخت بر قرار نمودند و برگشتند این دلیران اصالتشان لر بالاگریوه هست حسین قلی خان ایلخانی، محمد تقی خان ایل بیگی،حسین قلیخان سردار اسعد فرزندان حیدر کور هستند که اصل و بنیاد و ریشه این شخصیت های بزرگ از تبار بالاگریوه اند.علی مردان خان بختیاری به تنهایی بدون کمک دولت مرکزی با محمود افغان که ادعای تاج و تخت ایران را داشت جنگید و محمود افغان را با آن همه ید بیضا از اصفهان بیرون راند فرزندان بالاگریوه همیشه جان بر کف در راه وطن بوده و هستند هر کدام از شاهان وقتی احساس خطر می کردند به عناوین مختلف لر و لرستان را از نظر جغرافیایی و جمعیت کم می کردند به نام های گوناگون لرستان را کوچک و کوچکتر می کردند اما لرستان همان است که هست چون زبان ، آداب و رسوم ، نشست و برخاست ، پیوند و پیوستگی لرستانیان را حفظ کرده و لرها بزرگان اول ؛دوم و سوم خود را می شناسند چه جور میشود آن را کوچک کرد این تلاش حاکمان گذشته برای کوچک کردن لرستان تلاشی ناموجه، بیهوده و برای آحاد مردم لرستان مشخص و معلوم بود. چرا حاکمان وقت و گذشته قبل از انقلاب اینقدر لرستان را از نظر جغرافیایی کوچک می کردند جغرافیا ممکن است عوض شود اما مردم که عوض نمی شوند ریشه ، نژاد ، زبان ژن و خونشان که عوض شدنی نیست.لر هم برگی است از پیکره تنومند و پربار ایران که سایه اش بر بالای سر قسمتی از دنیای گذشته بوده وهست. اسکندر مقدونی وقتی میخواست وارد تخت جمشید شود می بایست از داخل لرستان و از میان لرها عبور کند اما جاسوسانش به او خبر دادند مردمانی دلیر،شجاع و نترس سر راه ما قرار دارد که نمیتوانیم از داخل آنها عبور کنیم پس از مدتی معطلی و مشورت با فرمانده هان و بلدها که در لشکرگاه او بود قرار بر این گذاشته شد که راه خود را کج کرده با طی مسافت خیلی دورتر و کیلومترها فاصله با منطقه لرنشین به تخت جمشید وارد و پایتخت ایران را آتش زدند این گوشه کوچکی از شهامت،رشادت و مردانگی لر بود . از سلاطین های جبار گذشته فقط تیمور لنگ توانست به صورت عبوری از داخل لرستان رد شود دیگرکسی نمی توانسته به عنوان جنگ یا دشمنی وارد خاک لر و لرستان شود اگر پرنده بوده در آسمان لرستان پر و بالش سوخته و کباب شده به زمین افتاده است. لر سرشار از دوستی،صداقت ،پاکی،راستگوی و بی غل وغش از دشمنی نه پاینده جان بوده و نه عیال و مال. همه چیزش را فدای دشمنی کرده تا دشمن را با ذلت به زانو در آورد و نابود کند اگر به لر بگویی میخواهی به جنگِ دشمن وطن وبرای دفاع از آب و خاکت بروی آنقدر خوشحال می شود مثل این است که میخواهد به عروسی برود از جنگ با دشمن وطن پروا ندارد در زمانهای گذشته هیچ لری برای جیره و مواجب به جنگ دشمن نرفته است جنگ برای وطن برای یک لر فریضه دینی بوده و آنرا واجب دانسته است. در جنگهای جهانی اول و دوم لرها با رشادت هر چه تمام تر سربازان و افسران متجاوز انگلیسی و روسی را با خفت و خواری و تلفات سنگین جانی و مالی از منطقه لرستان مفتضحانه بیرون راندند آنقدر از نیروهای بیگانه کشتند که جنازه آنها چندین روز روی زمین ماند و متعفن شد و بعدا برای اینکه مردم مریض نشوند نعش متلاشی شده آنها را در زیر خاک پنهان نمودند .این گوشه کوچکی از شجاعت و وطن پرستی لر است .اسم بالا گریوه بر گرفته از بالا بودن بالادست بودن و برتر بودن است لر بویژه و به خصوص بالا گریوه در زمانهای آشغال ایران با آشغالگران مخلوط نشده است و با آنها آمیزش نداشته همان طور دست نخورده باقی مانده است ممکن است تلفات جانی بسیار داشته است اما اجازه سکونت به نظامیان پیروز در منطقه لر نشین را نداده اند اگر هم بنا به مقتضیات زمان خواسته اند مسئولیت منطقه را به صورت جزئی و کلی به ماموران خارجی بدهند آنقدر آنها را اذیت می کردند که آن مسئول خودش التماس می کرده که محل ماموریتش را به جای دیگر منتقل کنند چون تامین جانی و مالی نداشته است اصلا سلب آسایش از خودش و خانواده اش میشده و مجبور به فرارش میگشته است لر قاطی ندارد خالص است. یکی از تیره های بالاگریوه تیره پر آوازه مطرح و تاثیر گذار جودکی است که از دو کلمه جود به معنای سخاوت ،کرم،بخشش و کی به معنای کیان، بزرگ منش،بزرگ رفتار،بزرگ کردار و جودکی برگرفته از این دو کلمه بوده که عرض شد در عمل هم ثابت شده است که جودکی هم بزرگ منش است و هم دارای کرم و بخشش و سخاوت است جودکی یک طایفه است اما در نظام ایلی عشایری به دو تیره ی ریخو و آوسر و شانزده تیره و زیر تیره تقسیم میشود اما برای در هم شکستن دشمن آن زمان هیچ گونه تفاوتی نداشته اند همه را به جودکی و یک طایفه میخواندند این تقسیم بندی درون طایفه ای است خارج از طایفه جودکی است و بس هشت تیره ی ایل ریخو: محمودوند :در ایام گذشته ریاست کل جودکی را داشته است و مهدی بک محمودوند رئیس کل طایفه بوده است پس از آنکه حکومت وقت مهدی بک را اعدام میکند طبق وصیت مهدی بک،حیدر که هم منشی مهدی بگ بوده و هم زرنگ و باسواد و با عرضه بوده به جای او معرفی میگردد و مسئول رتق و فتق طایفه میشود با گذشت زمان و در گیریهای داخلی جودکی به دو تیره ریخو و آوسر منشعب می شود حیدرون :حیدرکه بازماندگانش به حیدروند معروف میشوند وکل حیدرون از نسل او هستنداز نسل باباخان است و او بود که ریاست ایل را با همکاری دولت از دست مهدی بک محمودون در آورد و خودش را نیز دولت اعدام کرد.حیدرون به دو تیره آقارضایی و آقامیرضایی معروفند و در یک تقسیم بندی دیگر به حیدرون حیرده و حیدرون برتر دسته بندی می شوند که حیدرون حیرده ها از نسل نصیر خان نیستند و حیدر وندِ اصل و اصیل و صاحب ریاست همان اولاد و بازماندگان نصیر خان هستند که در راس تیره آقا میرضایی و طایفه ریخو و تیره های زیر مجموعه خود عباس خان،علی مرادخان،اِسپن،علی اکبرخان بوده اند و در راس تیره آقا رضایی و طایفه آبسر و تیره حیدرون حیرده و زیر مجموعه هایش مرادخان ،فتح اله خان ،محمد میرزاخان ،جهانگیر خان ،رحیم خان ،عزیزاله خان و ملک نیاز خان قرار داشته اند.تیره ی آقامیرزایی در ریخو و دادآوا سکونت دارند اما در حال حاضر چند خانواری که در فصلِ پاییز برای کشت و زراعت به ریخو و دادآوا می آیند در خرم آباد ساکن هستند و یره آقارضایی عموما بازمانده گان فتح اله خان اند که در چولحول،افرینه و پلدختر هستند .بازماندگان محمدمیرزاخان در قلعه نصیر، واشیان وپلدختر وبازماندگان مرادخان در پلدختر وخرم آباد وچند خانواری از نواده های آقا رضایی در تنگ ملاوی که آنها را به نام نوادگان نصراله می خوانند یعنی اولادان نصراله . تیره ای از اولاد نصیر که نه آقا رضایی و نه آقا میرزایی است تیره و دودمان تیره ودودمان روسم است ودر خوشاب ،بدر بک ،سه داران وپلدختر زندگی می کنند مستقل از دو تیره مهم آقارضا وآقامیرزایی اما متصل و وابسته به خانواده فتح اله خان هستند و در دوران بیعت های عشایری ودسته بندی های محلی همیشه طرف خانواده فتح اله خان بوده اند و بیشتر به این خانواده وابسته هستند سایر تیره های وابسته به آقا رضا وآقا میرزایی معروف و مشهور به حیدرون حیرده عبارتند از:نور علی ون ساکن درکاوه کالی،عواس ساکن در چولحول و پلدختر ، قواد ساکن در چال کَل و سه داران و جایدر ، الفت ساکن در چال کَل و جایدر و پلدختر ، شرف ون ساکن در قلعه نصیر و اخیرا همگی در پلدختر و تیره سهراب به طوری از ریش سفیدان خودشان سوال کرده ادعایشان برائی است از اولادان نصیر هستند و در بحث های محلی و عشایری آن زمان وابسته به خانواده خسرو بوده اند و دست راست این خانواده به حساب میآیند . تیره ممی وند :جزء ایل جمعی جودکی و طایفه ریخو است و در مناطقی همچون چولحول ،معمولان،افرینه،شوراب و جایدر زندگی می کنند و دارای پنج تیره مهدی بک معروف به محمود،صحرایی،هته،قنبرعالی و ناظری است و قبلا در منطقه ریخوبودند و بعد از جنگ معروف به ریخو که ایل و طایفه از هم پاشید تیره محمود وند هم به مناطق یاد شده در بالا مهاجرت و ساکن شدند.ریش سفیدان و بزرگان محمودوند که از سایرین معروف تر بوده اند علی جان صحرایی،لطیف،صیداسمعیل،جافر و شیران میباشند بزرگان و ریش سفیدان دیگری نیز داشته اند اما نام آورتر از همه چند نفر بودند که ذکر شد شاید بشود گفت علی جان و صحرایی بیش از سایرین در بین مردم شناخته شده اند-نمی گویم برتر بلکه شناخته شده تر بودند- شهسوارون : دومین طایفه زیر مجموعه ایل ریخو شهسواروند که در مناطقی همچون بابا بهرام،چولحول بوده و جد اعلای آنها شخصی به نام شهسوار بوده که به این نام معروف شده اند و جز شانزده تیره جودکی و ایل جمعی ریخو به حساب میایند بزرگانی هم چون علی اکبر،علی ابدال،میرزاعلی دارند تیره مطرح و اثرگزار بوده اند و در دوران گذشته و حال ریش سفیدانی و بزرگان دیگری هم داشته اند ولی شاخص تر از همه این چند نفربود که ذکر شد. هفت تخم : جزءایل جمعی ریخو بعد از جنگ ریخان و به طور اجبار در زمان فرماندهی نظامی امیر احمدی در سرمای سخت زمستان و در شرایط بدجوی که باران و برف میبارد با عیال و اطفال و حشم به مدت چندین روز کوه پیمایی بوسیله نظامیان از منطقه خود که ریخو نام داشته کوچانیده شده و در چم قلعه که قلعه ی نیمه مخروبه بوده اسکان می یابند بعد از گذشت زمستان در کنار رود خانه کشکان اسکان می یابند و برای همیشه در روستای باغ سکونت میابند.به هفت تیره ی کلیوند،شیرون،بهاری،سُرسُر،سنگرون (پاپا) ،سی سی (خیرالله) و جیجون معروف و مشهورند.هر تیره ریش سفیدان خود را داشته است از کلی ونها حسین بک ،رضابک، پنج شنبه ،مراد بک ،مهدی بک و اسدبک و دیگر تیره ها به ترتیب علی محمد و علی محمدخان ،شیخ عباس،ولی،حسین قلی ،صید جافر بزرگ بوده اند.در مناطقی هم چون پلدختر،جایدر ،معمولان و تعدادی هم در ریخو زندگی می کنند. بخشی وند: زیر مجموعه ایل جمعی ریخو که در منطقه های ریخو چولحول معمولان و پلدختر زندگی می کنند و تعدادی هم در کوماس . جد پدری آنها بخشی نامی بوده که به این نام مشهور شده اند ریش سفیدانی همچون نادعلی و مشهدی غلام از سایر بخشیونها معروف ترند . لتوند : جز ایل جمعی ریخان بوده و جد پدری آنها لته نام داشته که به نام لتون مشهور شده اند.درمنطقه های ریخو و اطراف خرم آباد زندگی می کنند ریش سفیدانی هم چون گدا،محمد رفیع،علی رضا و قربانی داشته اند . لگونی : تیره زیر مجموعه ایل ریخو که در چولحول و افرینه و معمولان زندگی می کنند ریش سفیدانی همچون محمدآقا داشته اند مینه ای :که در تل کوماس و منطقه مینه زندگی می کنند و تعدادی هم در خرم آباد و اطراف آن ساکنند. بلاواسی : یکی دیگر از تیره های بی نام و نشان بلاواسی است در منطقه جودکی نشین اثری از آنها دیده نمی شود اما تعداد زیادی در منطقه سفید دشت پاپی و فعلا همگی در شهرستان اندیمشک سکونت دارند در فعالیت های اجتماعی در خوزستان حضوری پر رنگ دارند و مردمانی اثر گذار به حساب می آیند این بود تیره و طایفه ریخو. اعضای انجمن شهر پل دختر، نفر سوم از سمت راست، کدخدا داوود عزیزپور ایل جمعی آوسر عبارتست از: دیناروند : که از منطقه دینارکوه به این دیار مهاجرت نموده.قسمتی در جودکی و قسمتی در وریان “مه له” جز طرحان سکونت دارند که به اسم آن کوه معروف شده اند و در مناطقی همچون بابازید،گلُ گُل،باغ گُل گُل،مورانی و جلگه خلج نیز سکونت دارند که همگی در جوار رودخانه کشکان جز ایل جمعی آوسر بحساب آمده و ریش سفیدان و بزرگانی پرآوازه و مطرح و اثرگزار در منطقه بالا گریوه داشته اند.موسی خان پارسا،پسرش محمد پارسا،خدامراد لطفی،حاج علی قنبر،ممشایی،بوعالی و شیخ علی که همگی مردان خوب ومنشا کارهای نیک بوده اند تیره کرمون :در زورانتل و تلمبه خانه افرینه و در کناررودخانه کشکان بوده اند و اکثرا به خرم آباد رفته اند از نظر فرهنگی پیشرفت زیادی داشته اند بنام پدر جد خود که همانا کرم نام داشته است مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی مطرح و اثرگزار داشته اند که پیشترحسینخان و علی حیدر و در سنوات اخیرقندی بوده است و زیر مجموعه ایل آوسر میباشند. باوه(بابایی) :در قلعه نصیر،خلیل کر،بادامک و پلدختر بوده و خادم و خدمتکارِ خلیل کر هستند و به همین نام مشهور شده اند ریش سفید و بزرگانی همچون خدایی،بوسلیمو،حسین وصیدحسن داشته و در سنوات اخیر علی آقا از همه مطرح و پرآوازه تر بوده و در امورات اجتماعی منطقه نقشی بسزا داشته است . جزء ایل جمعی آوسر میباشد کایید : زیر مجموعه ایل جمعی و عشایری آوسر بوده و در قدیم از منطقهِ بختیاری مهاجرت و در بین ایل جودکی سکونت نموده اند در منطقه قلعه نصیر،دره کایید،بادامک و جایدر زندگی میکنند.همیشه در کنار حیدروند بوده و هستند.یک رفاقت جدایی ناپذیر در بین آنها وجود دارد ریش سفیدانی همچون کایید رشید،حاج غلام و میرسن داشته اند در زمان خود کارهای نیک و در خور تحسین انجام داده اند و همیشن از جنگ و درگیری گریزان بوده اند برای این رفتار خوب من احترام قائلم چون این رفتار از دانایی و فهمیده ای بوده نه از رویی بی غیرتی رشنو :در منطقه دوکوهه جایدر سکونت داشته و ریشه و نژادشان خیلی بلند است مردمانی جسور در زندگی،بسیار فهیم در هرکجای لرستان،خوزستان،ایلام،کرمانشاه و سایر استانهای همجوار مراجعه کنی چند خانواری رشنو در آن منطقه میبینی.رشنو از منطقه تایی به سایر مناطق جودکی نشین رفته اند در اصل جز طایفه دیرکون به حساب میایند انارو و رشنو یک دودمان و تیره هستند اما در این یادداشت رشنو و انارو را دو تیره بحساب میاوریم . ریش سفیدان رشنوِ دوکوهه بارانی،پنج شنبه،خداداد و محم بوده اند.انارو همانطور که گفته شد جز ایل جمعی آوسر جزء لاینفک رشنو به حساب میایند در سرآب حمام و دره انارو زندگی میکنند گویا در زمان قدیم مقداری انار به زور از صاحب باغ برده اند که به این اسم معروف و مشهور شده اند بعدا صاحب باغ انار هرچه مراجعه کرده نتوانسته قیمت انارها را پس بگیرد. ریش سفید و بزرگانی همچون گنجعلی،علیرضا و عباس داشته اند الهیارون :زیرمجموعه ایل آوسر به حساب میایند و در منطقه جایدر،باغ،کوماس و آبدانان زندگی میکنند فرزند اصل و اصیل جودکی اند و مردمانی آرام،دانا و بی ریا هستند و خود را قاطی ناآرامیهای دورانهای گذشته نکردند به راحتی و بی دردسر زندگی کرده اند.ریش سفیدانی همچون حسین جان،شیرمحمد وآسا داشته اند جد پدری آنهافردی بنام الهیار بوده که بازماندگانش به این نام معروف شده اند زیرمجموعه ایل آوسر هستند. درویش : یا مارگیر خادم و جاروکار بابابزرگ در منطقه دلفان بوده در زمان خیلی دور بعنوان درویش و گرفتن خیرات و نذر و نیاز یه این منطقه آمده و در اینجا مانده و سکونت دائم نموده اند با مردم شریف جودکی وصلت نموده و جا خوش کرده اند و در این منطقه سکونت دارند اصلیت درویش منطقه دلفان است اما اکنون جز ایل آوسربحساب میاید مردمانی خوب،با ایمان،از هر حیث و جهت مطرح و معلوم میباشند. آوسری : طایفه بزرگی است که به دو تیره وازروون و میشونی تفسیم شده در منطقه واشیان،کلک بیشه،تخت آو و بنه شه سکونت دارند اکثر میشونی ها در کلک بیشه و آوسر، چمشکی در تخت آو،بنه شه وازروون در واشیان و عمده ی از همه تیرها در پلدختر.این تیره بزرگ زیرمجموعه ایل آوسر تیره معروف و اثرگزار و مطرح در بین طایفه جودکی بوده ریش سفیدان و بزرگان گذشته طایفه آوسری برجسته تر،مشخص تر و اثرگزارتر از دورانی که در آن زندگی میکنیم بوده است البته حالا هم خوب هستند اما گذشته خیلی بهتر از حالا بوده اند گرچه روزگار هم فرق میکند اما در هر زمان خوبان خود را نشان خواهند داد.طایفه آوسری اصل و اصیل جودکی است در دوران گذشته هنگام دو دستگی ها طرف هر دسته ای که بودند خیلی سنگینی میکردند و دسته ای که آوسری با او بود برنده حتمی منازعات و مبارزات بود و بزرگانی هم داشته اند که در زمان حکمیت هرجه گفته اند دیگر کسی اعتراضی نکرده است و با جان و دل آنرا قبول داشته اند.ریشه نژادی جافر،پدرجدشان جافر بوده و وازروون،گلالیون و ریشه نژادی میشونی ساکن در قلعه میشون بوده که به این نام مشهور شده اند.بزرگان و ریش سفیدان آوسری ممد،ممدشا،پاپی،کرمی و از دودمان وازروون گل ممد،کرمحسین،کاظم خان،جمعه کلانتری و از دودمان میشونی عبدالعلی.از دودمان جافر و حیات،علی کرم آوسری.ریش سفیدان دیگری نیز داشته اندمطرح و اثرگزار در جامعه عشایری بوده اند اما این بزرگانی که اسم برده شد از سایرین مشخص تر بوده اند.آوسری تیره مهم و تاثیرگزار و با سابقه درخشان و نیکوکار جودکی است. سادات : تیره بزرگ سادات که در منطقه جودکی نشین زندگی میکنند و خیلی مورد احترام مردم هستند. همیشه در کارهای محلی و عشایری این محل و این سامان با حسن نیت دخالت و نظارت داشته و در مواقع جنگ و نزاع و درگیری که در دورانهای گذشته رایج بوده وساطت کرده و بدون نظر برای پایان دادن به آن درگیری و دلخوری کوشش نموده و تا آن نزاع یا نفاق را اصلاح نکرده ساکت نمیشدندعموما مردم این بلد واین سامان از سادات حرف شنوایی داشته اند و تاکنون هم روش به آن رویه گذشته است و در حد و حدود خودشان رعایت احترام میشوند و در کنار هم به خوبی زندگی میکنند ملکشاهی : یکی از تیرهای مطرح وابسته به جودکی،پدر و عموهای حاج شیخ علی بابایی،حاج سبز علی و حسینعلی شکارچی هستن که از زمانهای گذشته از طایفه ملکشاهی در استان ایلام به داخل جودکی مهاجرت نموده و در حال حاضر خانواده های زیادی بوجود آمده و در جایدر ،سراب حمام و پلدختر زندگی میکنند.معروفترین و مشهورترین این دودمان حضرت حجت الاسلام حاج شیخ علی بابایی فرزند حاج سبز علی ملکشاهی-که واقعا هم شخصیت مذهبی است و هم محلی- و شهید درویش علی شکارچی پسر حسینعلی که جا دارد از رشادتهای این شهید عزیز تقدیر شود. این تیره از ملکشاهی متصل به طایفه جودکی است. منبع: بلوطستان درج شده توسط : مدیریت خبر میرملاس ...
حجت الاسلام ایازی: جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر در ترویج مفاهیم دینی در جامعه موثر است
پژوهشگر و مؤلف حوزه دین، جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر را راهی موثر برای ترویج و رشد مفاهیم دینی در جامعه دانست. به گزارش جماران به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر ، حجت الاسلام سید محمدعلی ایازی، پژوهشگر و مولف حوزه دین، جشنواره کتاب دین و پژوهش های برتر را راهی موثر برای ترویج و رشد مفاهیم دینی در جامعه دانست و گفت: برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر جشنواره ...
نهم دی ماه یکی از عرصه های بسیار مهم است
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد ؛ حجت الاسلام محمدعلی نکونام در جمع اعضای هیئت مدافعان حریم ولایت چهارمحال و بختیاری با اشاره به فرارسیدن سالروز حماسه عظیم نهم دی ماه روز بصیرت و میثاق امت با ولایت تأکید کرد: این روز از عرصه های بسیار مهم است که برکت و قدرت اهل بیت و امام حسین (علیهم السلام)، دل های امت را علیه دشمنان و فتنه گران پیوند داد. وی با بیان اینکه 9 دی ...
اخلاق، عدالت و صلح؛ قطعات گمشده پازل مدیریت مسیحایی جهان امروز/ چگونه صلح به نام مسیح(ع) مصلوب می شود؟
... این فرضیه با این دیدگاه که معتقد است که امروزه مذهب در غرب هیچ ربطی به موضع گیری های سیاسی اجتماعی فرد ندارد، تفاوت کلی داشته و به وجود رابطه معنادار میان نحوه تلقی سیاسی و نوع باورهای مذهبی در غرب قائل است. همچنین از سویی دیگر نیز اندیشمندانی از قبیل هانس کونگ ، مسیح را نوری می دانند که رای میلیون ها انسان سراسر کره در جهت گیری، میزان و یک الگوی زندگانی جهت ارتباط با زنان و مردان ...
دغدغه آیت الله واعظ زاده اتحاد بین ملت ها و طوایف اسلامی بود/ خدای متعال در 9دی بازی دشمن را باطل کرد
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی استاد حوزه و دانشگاه امام صادق(ع) در مراسم ترحیم آیت الله واعظ زاده خراسانی که بعدازظهر امروز در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد در جمع خبرنگاران در رابطه با شخصیت آیت الله واعظ و نقش ایشان در تقریب اظهار داشت: این عالم وارسته از شاگردان برجسته آیت الله بروجردی بوده و نام وی با تمام کسانی که در نیم قرن گذشته برای تقریب بین ...
طلاب آذربایجان غربی وجود آیت الله قریشی را قدر بدانند/ جامعه سازی اسلامی حساس ترین مرحله انقلاب است
به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حجت الاسلام حصاری بعد از ظهر امروز در نشست تخصصی پژوهشی اساتید و طلاب مدارس علمیه ارومیه که در سالن شرکت برق ارومیه برگزار شد ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار داشت: آیت الله سید علی اکبر قریشی وجود ارزشمندی هستند که باید طلاب آذربایجان غربی به خصوص قدر شناخته و از وجود ایشان بهره ببرید. وی با بیان اینکه کتاب قاموس قرآن آیت الله قریشی کتاب بی نظیری در موضوع ...
عامل اصلی تفرقه بین شیعه و سنی آل سعود است
حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان در گفت و گو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: در حال حاضر اگر برای یک روز هم بتوانیم جنگ های مذهبی را به تأخیر بیندازیم شاید بتوانیم بگوییم کاری انجام شده است. وی افزود: از وقتی جنگ های مذهبی که درست شده است آمریکا توانسته از این آب گل آلود ماهی بگیرد و جوان های سنی و شیعه از اسلام زده شوند، زیرا جوان امروز هر جا جنگی می بیند بین مسلمانان است و این جوان متصور ...
9 دی مظهر اتحاد و انسجام ملت ایران است
را خنثی کردند. امام جمعه اهل سنت درمیان با بیان اینکه 9 دی مظهر اتحاد و انسجام است گفت: همانطور که مردم همیشه در صحنه در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از هر قشر و قوم و فرقه و مذهبی به میدان آمدند در این روز نیز شانه به شانه هم برای دفاع از کیان کشور و اعتقادات خود حضور یافتند. عبداللهی اظهار داشت: در جریان فتنه 88 دشمن اصل اسلام را هدف قرار داده بود و شعار جمهوری ایرانی را بر ...
بی عقلی ، بی ایمانی و بی تقوایی سه عنصر اصلی فتنه 88 بود
می گردد ، بدیهی است که جرگه ایمان وتقوا جای غیر عاقل نیست . یعنی بدون تردید هر مومنی عاقل است . وبطریق اولی کسی که از نعمت ایمان وتقوا محروم بوده از فقدان عقل نیر در عذاب بوده ودر زمره جاهلین قرار داشته که نتوانسته وارد جرگه مومنین واهل تقوا گردد . وصد البته انسان جاهل نیز معنی ومفهموم بصیرت وحق وباطل را تشخیص نمی دهد . چون بواسطه فقدان عقل ، دیگر تکلیفی متوجه او نخواهد بود وصواب وعقاب از جاهل ...