سایر منابع:
سایر خبرها
کیفیت نزول دفعی و تدریجی قرآن
طبیعی تنزل نمود، این نه به آن معنی است که آن معارف عقلی از مقام روح مجرد آن حکیم تجافی کرد و به صفحه کاغذ آمد، و دیگر چیزی در روح مجرد او نیست، بلکه معنای تنزل معارف عقلی آن است که؛ رقیقه ی آن حقیقت معقول به صورت لفظ در عالم طبیعت تجسم یافت، و این همان معنای انزال قرآن کریم است. و اما اینکه خدا فرمود؛ ما قرآن را در شب نازل نمودیم، معلوم می شود ظرف این فیض شب بود. شب را هم خدا توصیف کرد به اینکه ...
زیبایی هایی که از دختران ایرانی دزدیده می شود
، تنها به برخورد قهری و چکشی بسنده می کنند. بدین ترتیب پلیس را در مقامی قرار می دهند که هم به امنیت بیندیشد و هم مورد عتاب و سوالات جامعه شناختی قرار بگیرد؛ درحالیکه مورد دوم به طور تمام و کمال از کم کاری فضای تحقیق و دانشگاه صورت می گیرد، نه حوزه استحفاظی پلیس. نکته قابل توجه این است پایبندی به ارزش ها و مقابله با فرهنگ وارداتی باید در شریان های تفکر مردم جاری شود، اما نفوذ فرهنگی دشمن ...
آزاده صمدی: همه چیز حول پول می چرخد و ناچار به پذیرشیم آیدا کیخایی: این نمایش گریه و خنده نیست، نمایش ...
نمایش هایی را مورد توجه قرار داده تا اگر متن شان منتشر شده است، نمایشنامه را بخوانیم و اگر مجددا روی صحنه می روند و بازتولید می شوند، اجرای آن را ببینیم. من چند باری نام نمایشنامه آیس لند را بین برگزیدگان این جشنواره و به عنوان اثری که در همه حوزه ها از متن، کارگردانی تا بازیگری موفق به کسب جایزه شده است شنیده بودم و می دانستم شخصی به نام نیکلاس بیلون (Nicolas Billon ) آن را نوشته است ...
زمینه تجلی وحی
در قلب مطهر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) تنزل می کند: نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ عَلَی قَلْبِکَ (1) مظهر تجلی آن، قلب انسان خواهد بود، و از دو راه می توان به آن راه یافت: یکی راه درون؛ و دیگری راه بیرون. انسان باید یا از درون، قلبی پاک و صاف فراهم کند، که حقیقت وحی در همان باطن قلبش ظهور کند؛ یا باید دارای چشم و گوش باز باشد، که از راه فکر بتواند راه آورد وحی را بفهمد و به آن ...
مشاهده حضور خدا، مهمترین عامل بازدارنده از گناه
. چون شک برای آن است که انسان نمی داند، این فرد از قبیل حق است یا از قبیل باطل؟ در یک مرحله اگر شک راه نداشت، وسوسه هم راه ندارد، چون آغاز وسوسه شک و تردید است. زیرا شیطان از راه فکر و اندیشه انسان را فریب می دهد، و فکر و اندیشه اول از راه شک آسیب می بیند، بعداً به صورت وهم و گمان خلاف، تبدیل می شود، سپس به صورت جهل مرکب؛ صحنه قلب را سیاه می کند. پس اگر در یک مرحله ای از جهان هستی باطل ...
ایرانِ بدون هاشمی را تجربه نکرده ایم
از یاران امام بود. ستونی که تنها بودنش می توانست هوای بودنِ بسیاری باشد. آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، مردی بزرگ بود و واژه تسلیت برای نبودنش بسیار کوچک. او امیرکبیر انقلاب بود؛ بزرگمرد سیاست و اعتدال. روحش شاد یادش گرامی. رفتم جماران اما نبودنش باورم نشد معصومه فخرایی- 3038...0901: انگار آدم از یک سیاستمدار کارکشته انتظار مرگ بی موقع ندارد. در شوک هستم با حضور در جماران فقط خواستم ...
ارتباط با مبدأ عزت، سرّ مصونیت وحی
بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لاَ مِنْ خَلْفِهِ . و دلیل مصونیت این قرآن، همان عزت او است إِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ این کتابی است؛ نفوذناپذیر، نه نفوذ علمی، نه نفوذ عملی، نه می توان با شبهه در این کتاب رخنه کرد، نه می توان با زور جلوی پیشرفت این کتاب را گرفت. موجود مستحکم نفوذناپذیر را می گویند عزیز ، لذا قرآن و اهل قرآن عزیز خواهند بود. تَنْزِیلٌ مِنْ حَکِیمٍ حَمِیدٍ این از پیشگاه خدایی است که، حکیم ...
تقریرات مختلف از علما و اندیشمندان اسلامی در مورد نظریه علم دینی
امروز با آن سروکار داریم نه اصل آن حقایق بلکه الفاظی هستند که از گذر قرن ها به ما رسیده است. نقل، محصول شناخت مفسر و فقیه و اصولی و حدیثی از الفاظ وحی است که به علت معصوم نبودن از خطا در مرتبه ی پایین تر از وحی قرار دارد اما عقل شامل تمام انواعش یعنی تجربی و عرفانی و فلسفی به عنوان قوه ای در انسان که وظیفه ی درک کردن را بر عهده دارد در برخورد با وحی دست به اثبات آن می زند و به عنوان یک کلید در خانه ...
معنای اضلال خدای سبحان
که والاتر از هر دیدن و توجه به نفس است. زیرا فقط خدا را می بیند و با دیدن خدا، او را می شناسد، سپس جهان و انسان را، با آن دیده می نگرد. در بعضی از جوامع روائی (24) ما، آمده است که، انسان می تواند با مشاهده ی خدا، خدا را بشناسد. آنگاه برای روشن شدن مطلب، به آیه قرآن به عنوان یک برداشت و یک تنبیه اشاره می شود، و خلاصه ی آن این است که برادران یوسف، در زمان قحطی و گرانی از کنعان که به مصر آمدند ...
رشد عقلانی و درک اثرانی
سازی آلودگی ها و ناخالصی ها جان و عقل و اندیشه، و دوم، پالودگی نفس و جان و خرد دانا و کارکن. جان و عقل و اندیشه آدمی همانند سایر نیروها و توان های معنوی و حتی مادی زندگی نیاز به پالایش و والایش دارد؛ به تعبیر دیگر، اندیشه و تامل، گاهی بر اثر امور و اوصاف آلوده کننده، مثل شهوت مفرط و غضب عنان گسیخته، فاسد و بد اثر می گردد، یعنی، جان و عقل نوعی آلودگی پیدا می کند، بر اثر این آلودگی اثرهای فاسد و ...
روایتی از حمایت دولت اصلاحات از اهانت به حجت الاسلام والمسلمین هاشمی/ دو پیام تشییع دیروز
: این روزها در سوگ مردی نشسته ایم که تاریخ پرافتخار نیم قرن اخیر ایران زمین را بدون او نمی شود دید. نمی توان تاریخ معاصر را ورق زد و در سطر سطر حوادث بزرگ آن حضور این بزرگمرد را ندید. ملت ایران و امت اسلام نام آیت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان یک بزرگمرد انقلابی می شناسد و نقش او را در استقرار نظام اسلامی در ایران و بیداری اسلامی در منطقه و جهان به نیکی درک می کند. تاریخ ...
گفت وگوی منتشرنشده وردی نژاد، دعایی، مهاجری، شریعتمداری و کرباسچی با آیت الله هاشمی/همه خاطراتم قابل ...
تاریخ ایران این طور نبوده است. مثال نزدیکتر همین تهران است. شهر تهران را با 5 سال پیش مقایسه کنید. چه تفاوتی از لحاظ اصلاح ساختار شهر و وضع صورت گرفته است. حداقل آنچه که در ظاهر به چشم می خورد. هنگامی که ما برنامه را شروع کردیم 5 یا 6 ساعت قطع برق داشتیم. با توجه به اینکه به سراسر کشور برق رسانی شده است شما حالا کجا قطع برق دارید؟ آن روزهایی که برنامه شروع شد 5 فروند کشتی اگر با نظم به بندر ...
حرفهای شنیدنی مطبوعات در فردای تشییع آیت الله
آقای هاشمی آرامش، جهت دار و هدف دار بودن است. چنین حرکتی است که به نتیجه می رسد و دیگرانی که تندتر یا کند تر حرکت می کنند، باید حرکت خود را با رویه معتدل و پیوسته، هماهنگ تر کنند. در این صورت است که می توان به وحدت رسید. دغدغه آیت الله هاشمی در تمام عمرش وحدت ملی بود. الگوی رفتاری ایشان در تمام این سال ها این بوده که توده مردم به هر سمتی که بروند و هر انتخابی که انجام دهند، باید مورد توجه مسوولان ...
احوال و آثار و افکار شیخ بهایی
حکیم عمادالدین فرا گرفته است.(18) باز از جمله استادان او شیخ احمد کجایی کهدمی معروف به پیر، احمد قزوینی،(19) و محمد بن ابی اللّطیف مقدسی شافعی است. او کتاب صحیح بخاری را پیش استاد اخیرالذکر خوانده و در سال 992 از وی اجازه ی روایت گرفته است. صورت این اجازه در اجازات بحار تحت نمره ی 69 ضبط شده است و استاد در این اجازه از وی با عنوان ابوالفضایل بهاءالدین محمد نام برده است.(20) شاگردان او ...
آموزه های ابن عربی
امکان برتر و از مقام خلق بالاتر است. بین وجوب و امکان، برزخ است و میان حق و خلق واسطه، که به واسطه و مرتبه ی وی فیض و مدد حق که سبب وجود و بقای عالم است به عالم می رسد و بالاخره او حادث ازلی و دائم ابدی و کلمه ی فاصله ی جامعه(33) و شایسته ی مقام منیع خلافت الله است.(34) کمال و مقام خلافت مخصوص مردان نیست وی با اعتقاد به اینکه ملاک خلافت و نیابت انسان از خداوند تنها کمال و انسانیّت و داشتن صورت ...
روزگار خوش پوتین و روسیه
قابل مدیریت است. روسیه نمایش قدرت را به منطقه آورده است تا کشورهای درگیر در بحران سوریه را مجبور به عوض شدن کند، زیرا این کشورها زبان زور را خوب می فهمند. مأموریت نظامی جنگنده های روسی برای دفاع از حکومت سوریه صورت گرفته تا آمریکا در مورد رفتار خود در قبال روسیه در گستره ی جهان و بالأخص در حوزه ی پیرامونی این کشور تجدیدنظر کند و به منافع این کشور لطمه نزند و از سویی دیگر به کشورهای منطقه ای ...
آرایه های بدیعی صحیفة الرضا
از لحاظ نوشتار چه به صورت کتابت با نون تنوین یا اختلاف در ضاد و هاء متفاوت باشند (هاشمی، 1389ش:264) باید توجه داشته باشیم که از باب تسامح به مخارج حروف توجه نمی کنیم. از جمله در صحیفه عبارت است از: - یا بدی ء یا بدیع (قیومی إصفهانی، 1378ش: 165). در واژه های البدیء و البدیع دو کلمه ی نوشتاری تفاوت دارند ولی از باب تلفظ مشابه اند. ن. جناس مکرر به آن، جناس مزدوج یا مردد نیز می گویند ...
خصوصیات یک مدیر لایق و شایسته از دیدگاه اسلام
شعار سال: در این مقاله سعی شده با استفاده از آیات قرآن کریم و سیره نبی اکرم اسلام(ص)و ائمه بزرگوار(ع)و احادیث و روایات،صفات و خصوصیاتی که یک مدیر باید داشته باشد و روش هایی که باید اعمال کند تا بتواند جامعه را اداره کند،تبیین و تحلیل شود . امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید : زمامدار مانند رودخانه پهناوری است که رودهایی کوچک از آن جاری می شود،پس اگر آب آن رودخ ...
کشاورز، تولیدکننده است نه بهره بردار/ امروز دانشجو، کارآفرینی را به کسب مدرک ترجیح می دهد/ دانشکده های ...
مطالبه گری جامعه دانست. هرچند اکنون خالی بودن صندلی های دانشگاه در رشته های به خصوص، نشان از این دارد که مطالبه گری آغاز شده است، اما این کافی نیست. در گذشته ورود به دانشگاه، بسیار سخت و دشوار بود، اما اکنون برخی رشته ها به حدنصاب نمی رسد. پس قشر جوان ما می داند که این رشته به دردش نمی خورد. در این صورت آن ها بازار را شناخته اند و من به عنوان استاد دانشگاه، در اتاق خود نشسته ام و برای آن ها تصمیم ...
نسبت فقه و اخلاق در آموزه های امام رضا (علیه السلام)
؛ اما در روایت حمیری واژه ی احتیاط به عنوان تمه ی سخن از زبان امام رضا (علیه السلام) نقل شده است. 5- برخی از متأخرین عبارت را استفهامی خوانده، آن را استفهام انکاری فرض کرده و معنایی عکس از حدیث برداشت نموده اند که دیگر شاهد مثال بحث ما نخواهد بود (مثلاً نک: خواجویی، 1411ق، ج2: 280-281). 6- البته باید توجه داشت که تأکید بر افضل بودن یک حالت نسبت به حالت دیگر، ضرورتاً به سبب فضیلتی اخلاقی ...
وداع با هاشمی
بروند و هر انتخابی که انجام دهند، باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد چرا که عقل جمعی کمتر اشتباه می کند. آیت الله هاشمی برای رای آوردن و جلب توجه این جملات را به زبان نمی آورد بلکه ایشان واقعا معتقد بود که معدل گرایش جمعی مردم اشتباه نمی کند. البته شرایط و بستر انتخاب از نظر تبلیغاتی و آزادی بیان در نگاه ایشان اهمیت ویژه ای داشت. بدرقه مردم از آیت الله هاشمی پس از امام خمینی بی نظیر بود و خاص زندگی ...
روایتی از حمایت دولت اصلاحات از اهانت به آیت الله هاشمی/ دو پیام تشییع دیروز
زمین را بدون او نمی شود دید. نمی توان تاریخ معاصر را ورق زد و در سطر سطر حوادث بزرگ آن حضور این بزرگمرد را ندید. ملت ایران و امت اسلام نام آیت الله هاشمی رفسنجانی را به عنوان یک بزرگمرد انقلابی می شناسد و نقش او را در استقرار نظام اسلامی در ایران و بیداری اسلامی در منطقه و جهان به نیکی درک می کند. تاریخ معاصر نام او را در کنار امام (ره) و رهبری و دیگر مراجع عظام تقلید و انقلابیون اولیه ...
سرخط ...
...> برجستگی شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک رجل انقلابی کم نظیر، دیگر ویژگی های او را پوشانده بود. او یک مجتهد، اسلام شناس و در شمار چند مفسر بزرگ قرآن کریم در عصر ما بود. حوزه های علمیه باید به وجود چنین شخصیتی که در دهه های 40 و 50 ظهور کرد و در کنار دیگر انقلابیون پا به پای امام (ره) از حرکت بازنایستاد، بر خود ببالند و افتخار کند. او را می توان الگوی یک روحانی انقلابی دانست که ...
تاریخ بی نقاب و نقش آفرینانش/ درباره درگذشت آیت الله هاشمی
تاریخ در این نظاره گری 38 ساله، چه شاهد صبوری بوده است. آرمان خواهی ما در چه روزگار سخت و پرتلاطمی رقم خورد. با هم در یک خوش بینی تاریخی گره خوردیم و در واقع بینی تلخ این سال های گذر کرده، نخواستیم بدبین و افسرده حال و خلوت نشین شویم. در غم مان روزها بی گاه شد و شادی های هر از گاه، چه ذوق زده مان کرد. از انفعال و عافیت طلبی و جدا افتادن از مردم بیزار بوده و هستم. اما در این کشف و شهود غریب در ...