سایر منابع:
سایر خبرها
تقسیم بندی دانش ها در تمدن اسلامی و اهمیت آن
اهل سنت، و در سنت کلامی و فلسفی این دوره با ریشه های عرفانی آن منتسب به غزالی و ابن عربی، این رساله را نوشته است. بخش قابل توجهی ازاین رساله کوچک، در مقایسه علم معاملات و مکاشفات است که بانی و باعث آن غزالی است. رساله مربوطه، علوم را به دو بخش علوم اسلامی و علوم یونانی تقسیم می کند، اما این تقسیم را با این عنوان بیان می کند: علومی که علمای اسلامی پدید آوردند و علمایی که حکمای قبل از ...
حمله وهابی ها به مدینه تکرار واقعه حره بود
أمّةٍ أُخرجَت للنّاسِ تأمُرونَ بالمَعروفِ و تَنهَونَ عَن المُنکَرِ و تؤمَنُونَ بالله [1] اما می بینیم در این امت چنین فاجعه های خونباری رخ داده که اولین آنها پس از ظهور خوارج بود. خوارج بسیاری از اصحاب و اهل بیت پیامبر را به قتل رساندند و این برای همه روشن است و پس از آن مصیبت دوم اسلام در زمان امویان رخ داد به ویژه به دست یزید بن معاویه که سه سال حکومت کرد و هر سال از حکومت خود مصیبت های زیادی ...
نقد و بررسی تکفیر از دیدگاه سلفی وهابی و سلفی جهادی
قربانی و... را در ظاهر برای غیر خداوند انجام می دهند و از دیگر سو، سلفیه جهادی نیز حکم به تکفیر مطلق تمام کسانی می دهد که در ظاهر از حاکمان ظالم اطاعت و پیروی می کنند و حاکمیت آن ها را پذیرفته اند. از این رو هر یک از این دو اندیشه در تقابل با یکدیگر، دیگری را به خوارج تشبیه کرده اند. برخی از عالمان اهل سنت، افرادی مانند ابن عابدین، محمد بن عبدالوهاب و پیروانش را که از افکار ابن تیمیه متأثر بوده ...
رویکرد خصومت آمیز ابن تیمیه به پیروان اهل بیت
علی افقد آذانی ؛ هر کسی علی را بیازارد مرا آزرده است. (38) یا علی انه من فارقنی فقد فارق الله و من فارقک فقد فارقنی ؛ ای علی هر کسی ازمن جدا شود از خدا جدا شده است و هر کسی از تو جدا شود از من جدا شده است. (39) من سبب علّیاً فقد اسبنی ؛ هر کسی از علی بدگویی نماید از من بدگویی کرده است. (40) در نقل های اهل سنت بدگویی معاویه نسبت به علی (علیه السلام) وارد شده است که با منع و نهی شدید سعد بن ابی ...
رحمت و رأفت با مخالفان در سیره پیامبر (ص)
، پادشاه ایران و مقوقس، پادشاه مصر و دیگر شاهان می نویسد علاوه بر آغاز نامه با نام خداوند رحمن و رحیم ، که نشان رحمت واسعه ی خداوند است، از جمله ی والسلام علی من اتبع الهدی ، یعنی درود بر پیروان هدایت، نیز استفاده می کند. با توجه به کثرت موارد و جلوگیری از طولانی ترین بحث در اینجا به دو نامه آن حضرت اشاره می شود. ایشان در نامه به قیصر چنین می نویسند: بسم الله الرحمن الرحیم من محمد بن ...
توحید و شرک
الا الله خودداری می کند. (69) تکفیر کسانی که خالکوبی می کنند. (70) تکفیر اکثر اهل شام (71) و تکفیر برخی از علمای کلام؛ مانند: ابن عربی، (72) و تکفیر برخی از علمای تفسیر؛ مانند: فخر رازی؛ با این پندار که او کتاب دارد که در آن عبادت ستارگان (73) را نیکو می شمارد و غیر این پندار. (74) محمّد بن عبدالوهّاب در این نگاه تکفیری خود - اگر عناصر ذاتی شخصیّت او را استثنا کنیم - از نگاهش در توحید حرکت ...
آخرین شایعات روز پیرامون نقل و انتقالات برترین باشگاه های اروپایی
سرخ آنتونی گریزمان را به عنوان مهم ترین گزینه خود برای تقویت تیمی شان در نقل و انتقالات ماه تابستان در نظر گرفته اند، اما بنا بر گزارشات منتشر شده، باشگاه یونایتدی با توجه به هزینه سنگین در ماه ژانویه؛ باید مبلغ لازم را جهت خریدن گریزمان به دست آورد. در این بین وین رونی و مارسیال قصد ترک منچستر را دارند و سباستین شواینشتایگر؛ اشلی یانگ و مارونه فلاینی هم در راه خروج از اولدترافورد هستند. ...
مجازات های مرتد
سپس مسلمان گردد، آن گاه از اسلام برگردد تکلیف چیست؟ حضرت فرمود: از او خواسته می شود که توبه کند اگر توبه نکرد کشته می شود. ب: روایت صحیحه محمد بن مسلم قال سألت ابا جعفر (علیه السلام) عن المرتد؟ فقال: من رغب عن الاسلام و کفر بما انزل علی محمد بعد اسلامه فلا توبة له و قد وجب قتله. (10) محمد بن مسلم می گوید از امام باقر (علیه السلام) درباره ی مرتد سؤال کردم؟ فرمود: مسلمانی که از اسلام اعراض ...
مداحی من شهید مفتح را ممنوع الخروج کرد/ دریافتی مداحان از صفر تا صد+عکس
همراه با خانواده به تهران رفت و در پایتخت ساکن شد و همان جا ماند تا سالها بعد که مبارزات انقلابی سر و شکل جدی تری به خود گرفت و حاج حسین هم که مرید و شیفته حضرت امام(ره) شده بود و با مبارزان انقلابی حشر و نشر داشت، تصمیم گرفت صدای خوش را وقف آرمان های اسلامی کند که حضرت امام و مردم به دنبالش بودند. در شرایط اختناق آور و فضای رعب و وحشت شدیدی که آن زمان وجود داشت، حاج حسین شمسایی بدون ...
توبه ی مرتد
ی سوم نیز دلیلی ندارد. قیاس این مورد به مرتکبین گناهان کبیره که در دفعه ی چهارم کشته می شوند، نیز تکلیفش روشن است زیرا در مکتب امامیه قیاس جایگاهی ندارد. استدلال به صحیحه جمیل ابن دراج نیز در مقام دیگری است که ربطی به بحث مورد نظر ندارد. روایت مذکور به نقل کلینی به شرح زیر است: جمیل بن دراج از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) در مورد مردی که از اسلام برگشته و مرتد شده سؤال می کند؟ حضرت ...
تشخیص ارتداد و اجرای آن برعهده ی کیست؟
است) استفاده شده است. مثل صحیحه محمد بن مسلم (12) و در بعضی کلمه ی دمه مباح (خونش مباح است) به کار رفته است. مثل صحیحه محمد بن مسلم (13) تنها در دو روایتی که ذیلاً نقل خواهد شد، مجری حکم نیز مشخص گشته است: 1. موثقه عمار ساباطی از امام صادق (علیه السلام) که می فرماید: کل مسلم بین مسلمین ارتدّ عن الاسلام و جحد محمداً نبوته و کذّبه فانّ دمه مباح لمن سمع دلک منه و امرأته بأئنه منه یوم ارتد و یقسم ...
درباره فاطمه؛ ست المشایخ
تاریخی اشاره شده و آن هبه معوضه ای است میان او و برادرانش برای بخشیدن آنچه از پدر به او رسیده، در عوض گرفتن چند کتاب فقهی. نقل شده است: اما بعد، پس بخشید سیده فاطمه ام الحسن دو برادرانش ابی طالب و ابی القاسم علی فرزندان سعید اکرم و فقید اعظم بزرگ مایه افتخار و یگانه روزگار، چشم بینای زمان و یکتای اوان، زنده کننده مراسم ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، آقای ما، آفتاب ملت و حق و دین، شمس الدین محمد ...
قَلندری به روایت محقق، شایگان، دینانی، دامغانی و پورجوادی/ شب زنده یاد سیدجلال الدین آشتیانی
حیات این افراد به عنوان حکیم شناخته می شده اند، مثل حکیم محمد بن علی ترمذی، ابوبکر وراق (شاگرد ترمذی)، ابوالقاسم حکیم سمرقندی (شاگرد وراق). خود ترمذی نویسنده پرکاری بوده و جنبه های نو افلاطونی تفکراتش در آثارش منعکس است. * سومین نشانه ای که می توان به ان اشاره کرد پدید آمدن متفکران و فلاسفه بزرگی چون فارابی و ابن سینا و بعدها اخوان الصفا و آقا ابوالحسن عامری است که همه این ها به نحوی با ...
نگاهی به حواشی تقریرنویسی از دروس آیت الله وحید خراسانی
های اخیر از طریق اینترنت به نشر تقریرات درس ایشان پرداخته اند که از جمله در سایت مرکز فقهی امام محمدباقر(ع) می توان برخی از تقریرات پراکنده را مشاهده کرد. علاوه بر این، روحانیونی چون سید عباس قائم مقامی (رییس پیشین مرکز اسلامی هامبورگ) و سید محمدعلی جاوید (از سیاستمداران و دولتمردان شیعه افغان) تقریرات درس آیت الله وحید را نوشته، ولی منتشر نکرده اند. تقریرات به مثابه یک سنت ...
مصون نبودن همراهان پیامبر از گناه
چه بر سر ما می آید. آیه ی محبوبیّت ایمان و مبغوضیّت کفر در مورد ولید بن مغیره این داستان که إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا [7] که منجر شد به این آیه ی محبوبیّت ایمان و مبغوضیّت فسق و کفر و عصیان، هم منابع اهل سنّت نقل کردند و هم اتّفاق روایات آل بیت عصمت و طهارت این است که مربوط به ولید بن مغیره است. این جزء صحابی پیغمبر بود، پیغمبر به او مأموریت داده بود برود ...
نگاهی اجمالی به برخی دیدگاه های جنجالی احمد کاتب – بخش اول
نظریه حکومت در چارچوبِ فکریِ تشیع است. سپس با طرحِ دیدگاه های احمد کاتب، به پاسخ گویی به هرکدام از آن ها پرداخته است. این مجموعه به بسیاری از شبهات پیرامون اهل بیت و مهدویت به طورِ یک جا پاسخ داده است. کتاب از چهار بخشِ اصلی تشکیل شده است. بخش اول شبهات درباره عقیده دوازده امامی، بخش دوم شبهات درباره نص امام علی علیه السلام، بخش سوم به مباحث متفرقه ای مانند بیعت امام علی با خلفا، موضوع عبدالله بن سبا ...
مهدورالدّم و مصادیق آن
فبا لسلاح و یذهب المدفوع هدراً . (37) به قدر امکان دفاع از جان و ناموس لازم است و تسلیم شدن جایز نیست. بر هر انسانی دفاع از مال همانند دفاع از جان ضروری است... اگر متجاوز دست از تجاوز برنمی دارد اگر بشود باید با عصا او را دفع کرد وگرنه با اسلحه و چنین متجاوزی مهدورالدّم است. دیدگاه فقهای اهل سنت همانند دیدگاه فقهای امامیه است: اتفق الفتها علی انّ الرجل اذا هجم علیه... یطلب ماله، او یرید ...
آیا می توان خمس را جانشین مالیات قرار داد؟
در روایات اهل سنت و نه در روایت های ما شیعیان در این عصر چنین چیزی وجود ندارد البته نماز هم کلیاتش در این عصر پیامبر مطرح شده بود و بعد در عصر صادقین چوبکاری شده است و لذا نظر دادن در این مورد که آیا اهل بیت علیهم السلام در زمانی که حکومت داشته باشند، بحث خمس را نمی کنند و خمس نمی گیرند یا بحث خمس در این زمان که دولت ظاهری نیز داریم مطرح است ولی در زمان رسول خدا و مولا علی علیه السلام وجهی برای ...
تاریخچه ی ارتداد
بنت المنذر کار کردند، و اشعث بن قیس بنی کنده را غرور گرفت تا جان و مال بیشتری را فدا کردند. اهل بحرین خضم بن زید را مقتدای خویش گرفتند. همه یمامه ای ها به مسیلمه کذاب رو آوردند و به نبوت او رضا دادند. (9) از آنچه از ابن اعثم نقل شده فهمیده می شد که مسئله تنها به ارتداد به معنای برگشت و رجوع از اسلام ختم نمی شود، بلکه ادعای نبوت و گمراه کردن مردم و فتنه و توطئه و خیانت را پیشه کردن نیز نقش عمده ...
موجبات ارتداد
اطهر برگشت به دشنام به پیامبر باشد بدون تردید (با وجود شرایط) کشتن دشنام دهنده جایز است. (45) در روایت آمده است: انه سئل عمن شتم رسول الله فقال (علیه السلام) یقتله الادنی فالادنی قبل ان یرفع الی الامام. (46) از امام صادق (علیه السلام) در مورد کسی که به پیامبر دشنام داده سؤال شد؟ حضرت فرمود: نیازی به اجازه امام ندارد بلکه هر کسی می تواند او را بکشد. مذاهب چهارگانه اهل سنت همگی دشنام به ...
انواع ارتداد
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: عیسی ولائی 1. انواع ارتداد در فقه اهل سنت محمد بن ادریس شافعی (204-150) بنیانگذار مکتب فقهی شافعیه در بزرگ ترین اثر فقهی خود یعنی کتاب الام می گوید: برخی از اهل منطقه ما اظهار می کنند، کسی که مسلمان زاده شد اگر مرتد شود باید او را کشت هر چند توبه کند. اما اگر مسلمان زاده نشده بلکه بعداً اسلام آورده و سپس ...
شرایط ارتداد از دیدگاه فقهاء امامیه و اهل سنت
حلی از فقهای امامیه عقل را از شرایط تحقق ارتداد دانسته اند و نیز صاحب جواهر ادعای اجماع کرده است. امام خمینی می گوید: فلا عبرة بردة الصبی... ولا المجنون و ان کان ادواریاً. (54) اعتباری به ارتداد دیوانه نیست، ولو آن دیوانه ادواری باشد. روایت صحیحه نیز دلالت بر این شرط دارد. صحیحه محمد بن مسلم عن ابی جعفر (علیه السلام) قال لما خلق الله عزوجل العقل استنطقه ثم قال له اقبل فاقبل ثم قال له ادبر فادبر ثم ...
واژه شناسی حد و تعزیر
) امام صادق (علیه السلام) از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می کند که حضرت فرمود: خداوند برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است و برای کسی که از مرزها و اندازه های الهی عبور کند عقوبت و مجازات مقرر کرده است. قال الصادق (علیه السلام) من ضربناه حدّاً من حدود الله فمات، فلا دیة له علینا، و من ضربناه حدّاً من حدود الناس فمات، فانّ دیته علینا. (8) امام صادق (علیه السلام) فرمود: در زمان ...
بررسی قاعده ی درء
دفع کنید و اگر راهی برای خلاصی او وجود دارد او را رها کنید زیرا اگر امام مسلمین در عفو و بخشش راه خطا و اشتباه بپیماید بهتر است از اینکه در مجازات و عقوبت اشتباه کند. 4- قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): ادفعوا الحدود ماوجدتم له مدفعاً (26)، پیامبر فرمود: حدود را اگر راه دفعی وجود دارد دفع کنید. 5- از ابن مسعود نقل شده است: ادرئوا الحدود باشبهات و ارفعوا القتل عن المسلمین مااستطعتم. ...
ارتداد حد است یا تعزیر؟
کند که این خود دلیل بر حکم حکومتی بودن مورد است. در میان علمای اهل سنت در تعزیر یا حدّ بودن ارتداد اختلاف است اما برخی از اندیشمندان آنان می گویند: اکثریت اندیشمندان (اهل سنّت) قتل مرتد را از باب حدّ می دانند که قابل عفو و شفاعت نیست ولی پیامبر اسلام پس از ورود به مکه از قتل عبدالله بن ابی سرح که مرتد شده بود به جهت شفاعت عثمان صرف نظر کرد... به نظر ما عقوبت مرتد جنبه ی تعزیری دارد. (16) مضافاً ...
سیاست پیامبر(ص) در برخورد با منافقین
حیات پیامبر اعظم رسوا شده بود ابوحباب عبدالله ابن اُبَی بن سلول بود. او که برادر رضاعی عثمان عفان و از خزرج بود چنان سیادتی در میان اهل مدینه داشت که 2 قبیله اوس و خزرج که ده ها سال با هم در نزاع بودند پذیرفتند تا کار در مدینه بر او قرار گیرد و گفته می شود تاجی نیز به ارزش 50 هزار دینار برای او تهیه کرده بودند تا زمام امور را در دست بگیرد. لکن پس از بعثت پیامبر و اسلام آوردن اهل مدینه، طبعا ...
ناطق نوری: قانون اساسی نیاز به بازنگری دارد
برابر ظلم و ظالم است یعنی اهل مبارزه و جنگ با فساد و ظلم هستند. این خواسته همه علمای شیعه است. خوشبختانه تاریخ روحانیت شیعه حتی از زمان ائمه (ع) نیز پر از این افتخارات است. در زمان امام هادی (ع) این عالم شیعی به گونه ای برخورد می کند که متوکل دستور می دهد زبانش را از بن می برند و به شهادت می رسانند. تاریخ دوران غیبت حضرت مهدی (عج) نیز پر از این افتخارات است. به طور مثال مرحوم میرزای شیرازی ...
مقابله با خطر بزرگ ارتجاع در انقلاب نبوی
... حضرت زهرا (س) آموخته بود که رسالت نبوی در گروی ولایت علوی است که باقی می ماند و استمرار ارزش های پیامبر توسط امام معصومِ در زمینه های اخلاقی، علمی و حکومتی می دانستند. لذا باکسانی که با ولایت معارض بودند مقابله نمود. حضرت می دانست که اگر اسلام بدون امام و ولی معصوم بماند آرام آرام از کار آیی و حقانیتش کاسته می شود و دعوت بشر و هدایت او به سعادت را از دست خواهد داد. اعتراض حضرت زهرا (س) به ...
بازخوانی سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت شناخت راه امام و خطر تحریف امام/ امام خامنه ای: اگر راه ...
به گزارش دیار آفتاب ؛به نقل از رجانیوز: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سال گذشته در سالروز رحلت حضرت امام (ره) در اجتماع پرشکوه و کم نظیر مردم وفادار ایران در حرم مطهر بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی، مکتب امام خمینی رحمه الله را نقشه ی راه پرامید ملت ایران خواندند و با اشاره به ضرورت مقابله با تحریف شخصیت امام، تأکید کردند: بازخوانی اصول مستند مکتب امام، تنها راه مقابله با تحریف ...
منبع روانشناسی دینی در قرآن کریم است
اقتصاد مقاومتی خواند و بیان کرد: امام زمان (عج) ظهور می کند تا فرجی برای بشریت به وجود آورد و لذا پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب فرج و بیداری اسلامی در کشورهای منطقه شد و گستره این حکمت الهی ادامه خواهد داشت.