سایر منابع:
سایر خبرها
نسبت فلسفه و علوم انسانی/فلسفه منشأ کل فضای تمدنی است
و قطعا این معنا، معنای اصلی تزلزل انقلاب اسلامی و از هم پاشیدنش است. ممکن است ساختارهای ظاهری هم تا حدودی برای رعایت مفاهیم ارتکازی چند لایه عمیق تر در نهاد افراد جامعه مراعات شوند ولی معنای اصلی پایان انقلاب اسلامی همین است. یا این اتفاق می افتد یا اتفاق دیگری رخ می دهد. اتفاق دیگر این است که آن عقلانیت حکمی و فلسفی اسلامی که پشت صحنه این تمدن قرار گرفته و اهداف مردم را تا حدود ...
گزارش + هفته
ظرفیت های جمهوری اسلامی و قابلیت تمدن سازی حجت الاسلام احمد رهدار، رییس موسسه فتوح اندیشه در هم اندیشی سیر تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اگر بخواهیم تمدنی به نام تمدن اسلامی شکل بگیرد، باید بدانیم که جمهوری اسلامی، چه نوع میراثی می تواند از کنار ارتباط با جهان اسلام در اختیار جهان اسلام قرار دهد که به تحقق سریع تر تمدن اسلامی کمک کند و در عین حال چه میراثی باید از جهان اسلام ...
تمدنی دین بنیاد و حق گرا
رضا غلامی در افتتاحیه همایش ملی تمدن نوین اسلامی در افتتاحیه همایش ملی تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: ما پیشرفت مادی و معنوی را به تنهایی، تمدن نوین اسلامی نمی دانیم و به دنبال بازگشت به گذشته نیستیم، بلکه به دنبال شکل گیری یک تمدن جدید می باشیم که از تجربه های گذشتگان حداکثر استفاده را می بریم. دین بنیاد و حق گرا ، عدالت رکن ، امام محور ، آزادی زا ، مردم نهاد، نه حکومت نهاد ، فرآیندی ، علم گرا و ...
توجه به شاخصه های تمدن اسلامی، کیفیت یک جامعه اسلامی را تعیین می کند
اینکه در متن قرآن مثال ها و قصه های فراوان ذکر شده است در این نکته نهفته است که با مثال و تذکر دادن انسان را متوجه فطرت حقیقی آن نماید. کمیت باید به صحنه آید تا کیفیت تربیت تجلی پیدا نماید وی مساله کیفی گرا بودن تمدن اسلامی را براساس حدیثی از پیامبر عنوان و گفت: اینکه پیامبر به ابوذر توصیه می کنند اگر مردم از کل آیه ها به یک آیه توجه می کردند، خداوند آن ها را کفایت می کرد به ...
مدل روابط اجتماعی از آیات فوق الادیانی استخراج شود
معنا داد؛ از این رو دینی که مغایر با انسانیت و پیشرفت تعریف می شود با این نگاه می تواند نقد و رد شود. وی با بیان اینکه ما از میراث قرآن بهره نبرده ایم ادامه داد: اکنون ارتباطات اجتماعی و پشت صحنه های اجتماعی و ماهیت شناسی پدیده های اجتماعی ما چقدر از قرآن بهره برده است؟ در حالی که مدل روابط اجتماعی را می توان از آیات فوق الادیانی و خدای فراتاریخی به دست آورد؛ جایی که قرآن با انسان و نه ...
تمدن نوین اسلامی بسط دهنده آزادی است
. منظور هم نوآوری در ادبیات، در روش، در ابزار، در فناوری و غیره ده، این تمدن، “طبیعت دوست” است، یعنی ستیزی با طبیعت ندارد و طبیعت را قربانی فقرزدایی و رفاه جامعه نمی کند. یازده، تمدن نوین اسلامی، “تعالی خواه” است، یعنی کمال جوست و کمال بشر را در اعتلای حقیقت و روح انسان جستجو می کند. دوازده، این تمدن، “انسان ساز” است، به این معنا که تمدن نوین اسلامی به دنبال شکوفا سازی جوهر وجودی ...
نقاط قوت تمدن غربی در آینده به نقاط ضعف آن تبدیل می شود
پیشینه سلفیت، واکاوی دستاوردهای سلفی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی ضروری است. حبیبی کیان با بیان اینکه سلفیه به دو گروه سنتی و سلفیه اصلاح گرا تقسیم می شود، گفت: تفکر سلفیه سنتی گذشته گرا هستند و سلفیه اصلاح گرا آمدند تا تمدن جدیدی ایجاد کنند. وی با بیان اینکه سلفی ها عقل گریز و خردستیز هستند، افزود: عنصر مهم پویایی در جهان اسلام هماهنگی اسلام با عقل است و زمانی که عقل گرایی ...
اسلام جایگزین ایدئولوژی
بیان کرده است و مراد از تفکر همان چیزی است که هایدگر در شعر سراغ می گیرد (نصری، 1390: 296). داوری که غرب را با ویژگی هایی چون دوره غروب تفکر و غربت انسان و اسیر تکنیک معرفی می کند، به این سؤال اساسی رهنمون می شود که سرنوشت غرب در دامن تاریخ بشریت چه خواهد شد و مغرب زمین به کدام عاقبت دچار می شود؟ داوری در پاسخ به این سؤال خاطرنشان می کند متفکران غربی، کار فلسفه را تمام شده پنداشته اند و عصر حاضر را ...
چرا ژاپن را کشور آفتاب تابان می نامند؟
تمدن چین از باستانی ترین تمدن ها و پیشگام در زبان مکتوب است، به همین دلیل، تمدن چین بر سایر تمدن هایی که پس از آن شکل گرفتند، در ابعاد مختلف از جمله فلسفه، ساختار سیاسی، مهندسی معماری، مذهب بودایی و حتی در شکل لباس اثر گذاشت. نخستین بار چینی ها گفتند گفته می شود که چینی ها برای اولین بار لقب سرزمین آفتاب تابان را به ژاپن دادند، زیرا خورشید از سوی ژاپن که در شرق قرار داشت، بر ...
ابوطالبی: تمدن سازی هوس نیست/ بابایی: بیان مسئولان با تصور مردم فاصله دارد
) و کارتر ناشی از تفاوت اساسی آنها در جهان بینی بود زیرا جهان بینی کارتر بر پایه انسان محوری و سکولار بود اما جهان بینی امام خمینی(ره) بر پایه خدامحوری بود و این، تفاوت اصلی تمدن نوین اسلامی با تمدن غربی است. عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کرد: در تمدن نوین اسلامی، مادیات و آخرت با هم توامان مدنظر است اما در تمدن غربی، هیچ تضمینی برای قبول بودن یک مسیر در آخرت ...
نصیری : استفاده از تکنولوژی از باب اضطرار اکل میته مباح است
با فلسفه خلقت انسان بوده است. شأن انبیاء تمدن سازی است و تمدن در شأن و قدرت بشر عادی نبوده است. انبیاء نقشه راه تمدنی را به صورت کامل و تمام به بشر تعلیم داده اند و دلیلی هم بر عدم تعلیم آن ها نداریم.وی در ادامه خاطرنشان کرد: دلیلی بر توسعه تمدن در دین وجود ندارد و تا دوران مدرن نوسانات تمدنی بسیار اندک بوده است اما بعد از دوران مدرن ما شاهد نوسانات شدید تمدنی هستیم و تمدن فعلی ناشی از خودسری بشر ...
شعارهای فریبنده، تمدن غرب را از بن بست نجات نمی دهد
...: یک قطره آب، آب است؛ یک لیوان آب، یک چشمه، یک رودخانه، یک دریاچه و اقیانوس نیز آب اند ولی اقیانوس ویژگی های دیگری دارد که سایر موارد که عنوان کردم ندارند مثل وسعت، عمق، ماندگاری و پدیده هایی که بر اثر این حجم آب ایجاد می شود، یک سری از پدیده ها اینگونه هستند، در تمدن، انسان ها، روش های زندگی، آثاری که برجستگان یک جامعه بر جای می گذارند اثر دارد مثلا زمانی که از تمدن ایران یا هند صحبت می کنیم ...
گفت وگو با علیرضا خطیب زاده نویسنده کتاب هفت وادی عشق و سلوک
پیر و مرشد و مراد ی پیدا کنیم و با او چله نشینی اختیار کنیم می توانیم به صفات متعالی نزدیک بشویم. براساس همین معرفت می توانیم وارد حوزه عرفان بشویم، وارد حوزه معنویت در جهان پرشتاب امروز بشویم. ریشه و خاستگاه تاریخی عرفان ایرانی-اسلامی از کجاست؟ برخی از فلسفه نوافلاطونی اسکندریه می دانند، برخی مذاهب گنوسی، برخی فلاسفه اشراق ایرانی و عکس العمل روحیه آریایی در برابر سامی را به عنوان خاستگاه ...
کانت اعتباری برای فراسوی ذهن انسان قائل نیست/ زمانی که رویکرد ما نسبت به مسائل تغییر کند نجات می یابیم
علم را با دانش فلسفه و نسبت فلسفه با علم انسانی را مشخص کرده است. عرصه علوم انسانی تعابیر صریحی را در بخشی از آثار خود دارد که موضوعات و موجوداتی است که با اراده انسانی ایجاد می شود در قبال موضوعات و موجوداتی که مستقل از اراده انسان هستند. وی عنوان کرد: توجه به علوم انسانی یا علوم روحی یا علوم تاریخی و علوم اجتماعی با یک توجهی از این قبیل در دوران مدرن شکل گرفت و فارابی علوم انسانی را ...
نشست بررسی و تحلیل نقطه عطف علوم انسانی در دانشگاه تبریز برگزار شد
شناخت تا تجهیزات لازم برای حضور فعال در عرصه جهانی سازی را فراهم کرد. عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم انسانی قم ادامه داد: دنیای غرب برای تمدن سازی، در ابتدا مردم را با فرهنگ و عقاید تمدن مد نظر خود آشنا و مانوس کرده و با عوض کردن سبک زندگی مردم باعث شده است که مردم بعد از گذشت مدت زمانی احساس کنند که عقاید و سنت هایشان تغییر کرده و یا باید تغییر کند. پیروزمند بیان کرد: باید ...
خرد تنظیم گر و عقل کنشگر
نگاه من بین روشنفکر و متفکر تفاوت جدی است؛ روشنفکران ایرانی همواره توسعه گرا بوده اند. مشکل ما نبود متفکر است و متفکرانی هم که داشته ایم کمتر به این مباحث توجه داشتند و اگر تا اندازه ای هم به مسائل اقتصادی توجه کرده اند به مبانی آن بی توجه بوده اند. اما بهتر است این تمایز بین روشنفکر و متفکر را توضیح دهم؛ متفکر بر پایه بنیان های خاص به جهان، انسان و خدا تامل می کند. در ابعاد من هزار توی من را می ...
بین علوم انسانی و علوم طبیعی فقط تعدد فاکتور داریم اصل و روش هر دو یکی است
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، مهدی معین زاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست فلسفه و علوم انسانی که (عصر سه شنبه 10 اسفند) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به فلسفه و تقویم ناحیه وجودی علوم انسانی گفت: هر علمی راجع به انسان، قبلاً باید فلسفه تاریخ را فهمیده باشد و نمی توان او را بدون آن سیر تکوینی که دارد مورد بررسی قرار داد ...
فاطمیه برگزار می کنیم اما نظام حقوقی از فرمایشات حضرت فاطمه(س) استخراج نکرده ایم
جمیع جوارح من دور کن و اگر به این صفات دچار شدم پیشانی مرا بگیر و به سمت صحیح بکشان، ای ارحم الراحمین. رحیم پور ازغدی در ادامه اظهار داشت: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه فلسفه بسیاری از دستورات دینی را بیان می کند که خیلی مناسب شما حقوق دانان است. در جایی از این خطبه می فرمایند: خداوند به این دلیل عدالت و حقوق را واجب کرد تا دل های مردم به هم نزدیک شود. در جای دیگری از خطبه می فرماید: دلیل ...
تمدن اسلامی عاریتی نیست/ دیدگاه های تمدن ساز علمای شیعه
نورالله نجفی و عده ای از علمای اصفهان و نجف سرمایه گذاری می کنند، سهام می خرند و سهام شرکت شان به اوج می رسد و در اقصی نقاط جهان دفتر باز می کنند. در هند، باکو، استانبول و ... . این شرکت آب رفته را به جوی باز می گرداند و رشته تجارت داخلی ما را مستحکم خواهد کرد. این جمله ایست که حاج آقا نورالله در اساسنامه شرکت می نویسد. وی در پایان گفت: دیگر آیات عظام هم به مردم توصیه می کنند که کالاهای این شرکت را بخرید و همه این ها نشان می دهد که دیدگاه های تمدن ساز علمای شیعه فقط غرب ستیزی نبوده و تضمین استقلال اقتصادی و فرهنگی ملت ایران هم از اهداف اصلی شان بوده است. ...
نیازمند تفسیر وجودی-معنایی قرآن هستیم
فقدان معناست و پیامبران آمده اند تا معنابخشی کنند و خداوند بر اساس آیه اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ: خداوند سرور کسانی است که ایمان آورده اند آنان را از تاریکی ها به سوی روشنایی به در می برد (بقره، 257) انسان را به سوی نور و معنا هدایت می کند. وی ادامه داد: فلسفه اگزیستانسیالیسم می گوید انسان ها تنها هستند و دردهای هم را درمان نمی کنند، انسان ...
ترامپ، روی دست تمدن غرب مانده است/مدرنیته بشریت را سر کار گذاشت
می توانید ترافیک را درست کنید و سخنانی از این دست؛ حال سوال ما این است که واقعا مسئله ما چیست و چگونه می توان راهکاری را برای حل این مسئله ارایه داد. وی ادامه داد: مسئله ما یک مسئله ملی، ایرانی و فقط برای جهان اسلام نیست؛ مسئله ما جهانی و بشری است. به هر حال غرب مدرن 3 تا 4 قرن با ادعایی که داشت بشر را به یک معنا سر کار گذاشت. تقابل با دین نیز با شعار برابری و تقابل با جهل در غرب مطرح شد ...
نگاه فلسفه تاریخی به تناسبات و الزامات شبکه قدرت و تمدن مدرن
.... آنچه در این تحقیق به دنبال می کنیم، تبیین فلسفه تاریخی از ابعاد و روابط پیچیده میان اراده های سازمان یافته که تبدیل به قدرت تاریخی و اجتماعی شده اند و ظهور تمدن ها است. ظرفیت تمدن ها از یک سو تابع ظرفیت قدرت کنشگری اراده های قاهر و غالب و از سوی دیگر به نوع ابزارها و نیز به مکانیزم گردش قدرت و تکامل آن برمی گردد. اما چه طیفی از اراده ها و با چه ضریب نفوذی می تواند مبدأ ظهور تمدن ها ...
موسیقی در برزخ
...: پس از عرض سلام و قبل از پرداختن به دو مورد سؤال و جواب، اینجانب لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم... آن گونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید بکلی باید از بین برود و مردم کوخ نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند و اما راجع به دو سؤال... از جنابعالی که فردی تحصیل کرده و زحمت کشیده ای هستید، توقع نبود که این گونه برداشت ...
هنر دینی ضرورتا با پیشرفت تمدن اسلامی ظهور می یابد/ هنر سنتی لزوما دینی نیست
حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم بازرگانی، مدرس دانشگاه و محقق فلسفه و هنر اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) گفت: واژه هنر که برگردان اصطلاحی غربی آن محسوب می شود، واژه ای مخلوق از تفکر و اندیشه غیرشرقی است و ما حداقل در ایران چیزی به عنوان هنر را شاهد نبوده ایم و مصنوعات بشری که امروزه از آنها اطلاق به هنر می شود از روزگاری دور و مثلاً ایران باستان به عنوان پیشه و کسب و کار ...
تمدن سازی یک رفتاری جمعی است/ نیاز بشر غربی به بازاندیشی
حجت الاسلام ذوعلم گفت: در حقیقت بشر به بازنگری در ارکان و پایه های تمدنش نیاز دارد. امنیت، رفاه، آرامش، سعادت، برابری، تکریم انسان باید در تمدن مورد توجه قرار گیرد. به گزارش پرس شیعه ، مراسم اختامیه دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی صبح امروز نهم اسفندماه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و ...
مناظره علی پایا و سوزنچی(بخش اول )
- اسلامی صدرا سوال: آیا علوم انسانی موجود را که محصول تمدن غرب با اقتضائات فرهنگی و مبنایی خاص خود است پاسخ گوی نیاز های انسان معاصر و حداقل انسان مسلمانی که قائل به سکولاریسم نیست، می دانید؟ در بحث از علوم انسانی، داشتن درک دقیق از معنا و مفهوم علم به طور کلی و علوم انسانی به نحو خاص ضروری است. بسیاری از بحث هایی که از دهه ی 1960 تاکنون در شماری از کشور های اسلامی و هم اکنون در ...
تمدن غرب با تمام عظمتش نتوانست مردم را به آرامش و آسایش برساند
در جامعه ایران از گذشته تا به امروز هستند که در یک مسیر حرکت کرده اند و مشترکات زیربنایی با هم دارند و می توانند یک تمدن را پدید آورند. وی با اشاره به وجود مضامینی در قرآن کریم نسبت به بحث تمدن و فرهنگ گفت: در این جا می خواهم رویکرد قرآن کریم را نسبت به بحث فرهنگ و تمدن بررسی کنم،. قرآن کریم می فرماید: کان الناس امه واحده فاختلفو ، این مطلب بیان می کند که همه انسان ها در ابتدا دارای یک ...
نشست دانش بومی آب/ تحلیل راه اندازی سامانه تامین آب در ایران باستان
مارون در ارگان، تا هیرمند در سیستان و جاهای دیگر، تمدنی درخشان را پی ریزی کرد. توجه به سفره های زیرزمینی از 4 هزار سال پیش آغاز شد و چرخ چاه ایرانی پدید آمد که تحولی دیگر در تاریخ تمدن بشری بود و آن گاه کاریز ساخته شد تا آب سفره ها را از زیر زمین گذر دهد و بدون تبخیر به انسان برساند. ساخت هوشمندانه آبراهه های زیرزمینی نمونه ای از کارآمدی و سازگاری در دانش جهان است. روش های سازگار با ...
فراخوان مقاله همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا
...، پدیدارشناسی، تحلیلی، انتقادی و...) 4. حقیقت، واقعیت و فضای مجازی 5. هستی شناسی واقعیت مجازی 6. فلسفه و واقعیت مجازی 7. منطق و روش شناسی فضای مجازی 8. فلسفه و فضای مجازی؛ افسون زدگی یا افسون زدایی 9. جایگاه و سرنوشت دانش (رشته) فلسفه در فضای مجازی 10. معنا و نظام عقلانیت در فضای مجازی 11. فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی برای تفلسف 12 ...
یک موقعیت استثنایی
هم اسکار و هم شیوه و شرایطی که این جایزه به اصغر فرهادی، سینما و ملت ایران اهدا شد درک جهانی از هویت فرهنگی ما در سطح جهان را ارتقاء داد و این موقعیت ویژه جهانی، موقعیتی استثنایی و نادر است که هم سران نظام و هم مردم باید بخوبی از آن استفاده کنند و از این حرکتی ملی برای بازسازی تصور مردم جهان از ایران بیشترین و بهترین استفاده را کنند. این جایزه تاثیر بسیار مثبتی در نگرش سران و مردم دنیا ...