سایر خبرها
خاتمی: روحانی برای رفع حصر تلاش زیادی کرد
سیدمحمدرضا خاتمی معتقد است که فضای ایجاد شده در سال 76 باعث شد که مردم فقط به نان و مسکن فکر نکنند بلکه مطالبات سیاسی خود را عنوان کنند و سیدمحمد خاتمی آنقدر قدرت دارد که می تواند مجلس و رئیس جمهور بسازد. به گزارش اعتدال، در ادامه گفت وگوی ایلنا با محمدرضا خاتمی را می خوانید: * کارشناسان و اهل سیاست این دوره از انتخابات را رقابتی ترین انتخابات می دانند، نظر شما در این باره ...
بسته خبری شنبه 06 خرداد ماه 1396
گام مهمی فراتر از اوباما ننهاده است. همین مقدار سلاح را اوباما هم به عربستان فروخته بود. تنها تفاوت این است که روابط شخصی میان او و سعودی ها ممکن است بهتر از دوره اوباما باشد. این مهم است ولی اثرات راهبردی محدودی دارد چرا که در هر حال این مقدورات و امکانات واقعی دولت امریکاست که تعیین می کند مثلا چقدر در سوریه مداخله کند نه میزان رفاقت ایوانکا و شوهرش با محمد بن سلمان. و این مقدورات و امکانات ...
کمین موفقیت آمیز نیروهای یمنی در منطقه عسیر/ آل سعود در راس هرم فتنه آمریکایی- صهیونیستی قرار دارد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، نیروهای مردمی یمن با مشارکت ارتش این کشور موفق شدند شماری از مواضع نظامی سعودی ها را در برخی مناطق عربستان هدف قرار دهند. *کمین موفقیت آمیز نیروهای یمنی در منطقه عسیر/ هلاکت چندین سرباز و افسر سعودی در مقر علیب در عملیات کمین نیروهای مردمی یمن در منطقه عسیر، یک زره پوش نظامی سعودی ها منهدم شده و سه تن از نیروهای ...
آنچه حرکات و زبان بدن دونالد ترامپ در مورد نخستین سفر خارجی اش می گوید
شب گذشته، دونالد ترامپ، پس از یک تور تجاری در خاورمیانه و همچنین شرکت در اجلاس سران ناتو در بروکسل و پس از آن نشست گروه 7 در ایتالیا به واشنگتن بازگشت؛ سفری که علاوه بر رخدادهای سیاسی حاشیه های زیادی را نیز به همراه داشت. اکنون نشریه ایندیپندنت در گزارشی جالب توجه به مسأله زبان بدن ترامپ در این سفر و آنچه از آن می توان فهمید، پرداخته است. به گزارش تابناک ؛ قدرت نمایی با دست دادن، واکنش ...
کیانوش عیاری: هیچ اما و اگری را برای اکران خانه پدری نمی پذیرم/ این فیلم چقدر کشنده تر از مناظره های ...
انگار ما عمر نوح داریم و باید صدها سال زندگی کنیم. ما مدام در حال تکرار تجربه های پیشینیان خودمان هستیم و هیچ وقت با اتکا به آن تجربیات قدمی را برنمی داریم. خانه پدری کیانوش عیاری رفع توقیف شد. این نخستین اقدام عملی دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و هنر است؛ فیلمی که در فضای غبارآلود سیاسی و اجتماعی سال های 89 ساخته شد اما از همان روزها هیچ وقت نتوانست به معنای واقعی کلمه اکران گسترده شود. به گزارش هفت روز خبر به نقل از سلام سینما، بی انصافی است اگر به اقدامات دولت یازدهم برای از میان برداشتن موانع اکران خانه پدری اشاره نکنیم؛ اقداماتی که سال 92 منجر به نمایش فیلم در جشنواره فجر و بعد از آن با اصرار و پافشاری فراوان به اکران آن در گروه سینمایی هنر و تجربه ختم شد اما واقعیت اینجاست که مدیران فرهنگی دولت یازدهم توان ایستادگی در مقابل این سنگ اندازی ها را نداشتند و در نهایت عیاری وادار شد به صبر مثال زدنی اش برای حل این مشکل تکیه کند. عیاری که در این مدت کاناپه را ساخت، این روزها از خبر مسرت بخش خانه پدری هم خوشحال است و هم غمگین، غمگین برای سال هایی که او و سینمای ایران از دست داده اند و خوشحال از اینکه سال های بیشتری از عمر او و این سینما قربانی نگاه سلیقه ای مدیران نشده است. چه اتفاقی افتاد که بعد از شش سال ونیم فیلم خانه پدری از توقیف نجات پیدا کرد؟ به نظر می رسد دولت دوازدهم در ابتدای کار خود برگ برنده ای در حوزه فرهنگ و هنر رو کرد... این اتفاق شاید از منظر هر دولتی اتفاق زیاد مهمی نباشد، اما به عنوان یک نماد بسیار بااهمیت است. نه تنها خانه پدری که هر فیلم دیگری و حتی هر اتفاق فرهنگی که سال ها توقیف بوده اگر به هر شکل اجازه عرضه پیدا کند، طبیعتا نشانه گشایش در وقایع سیاسیِ در حال وقوع است. از این رو به نظرم برای دولت جدید سرآغاز خوبی است. اطلاع دارید کدام نهاد یا سازمانی مشخصا در رفع توقیف این فیلم نقش داشتند؟ من خودم پنجشنبه با این مساله برخورد کردم و از انعکاس این خبر در رسانه ها متوجه رفع توقیف شدم. موج این خبر را در فضای مجازی دیدم و از ماوقع اطلاع چندانی ندارم. دو روز گذشته هم تعطیل بود و باید صبر می کردم تا امروز اتفاق خاصی بیفتد. شما همچنان بر سر مواضع تان درباره نحوه اکران خانه پدری هستید؟ قرار نیست صحنه ای حذف شود؟ فکر می کنم اگر جای تصمیم گیرنده ها بودم، هر پاسخی به این سوال بیشتر من را عصبانی می کرد. چون قاعدتا باید بگویم معلوم است بعد از گذشت شش سال و نیم همچنان بر سر مواضعم هستم. اگر قرار باشد اصلاحیاتی که آن زمان من را ملزم به انجام آن دانستند، بعد از گذشت این همه مدت رعایت کنم، از این همه کار بیهوده باید دچار ناراحتی و افسردگی شوم پس لطفا از خیر این سوال بگذرید. خانه پدری تاریخ مصرف دارد؟ اگر این فیلم شش سال و نیم پیش اکران می شد چه فرقی با این می کرد که حالا اکران شود؟ این فیلم قاعدتا تاریخ مصرف ندارد. یک درامی در حال مطرح شدن است و اگر پایه های این درام درست باشد در هر زمانه ای می تواند روی پرده برود. من در جایی هم گفته بودم که ممکن است فیلم بیات شود اما می بینید که الان شاهد نسل هایی هستیم که از لذت ناشی از دیدن فیلم شاهین مالت یا جویندگان فورد تعجب می کنند. توجیه چنین لذتی حتما دشوار است. خانه پدری شش سال ونیم پیش ساخته شده و به طور طبیعی در این مدت صدها فیلم دیگر ساخته شده است که به دوران حاضر نزدیک تر هستند، اما شاید موضوعات این فیلم همیشگی باشد و مشمول زمان نشده باشد. من ترجیح می دادم به خاطر منافع خودم هم که شده این فیلم را همان زمان عرضه کنم. یعنی اینکه سال 89 یا حداقل سال 90 این فیلم روی پرده برود، اما محرومیت این فیلم از حیث مالی زیانبار است. مخارج 900 میلیون تومانی این فیلم در سال 89 شبیه راکد ماندن سرمایه ای است که خیلی عوامانه است تا در موردش بگویم با این پول اگر زغال هم می خریدم می توانستم سود خوبی کنم! نمی خواهم وارد این وادی بشوم، اما اگر این فشار مالی نبود برای ساخت فیلم کاناپه وارد مسیر سخت جذب سرمایه نمی شدم. این حداقل و مهم ترین آسیبی است که توقف این فیلم به زندگی من زده است. چه اتفاقی می افتد که فیلمی مثل خانه پدری این همه مدت توقیف می شود و بعد در حالی که قوانین همچنان همان قوانین است، فیلم اجازه اکران پیدا می کند؟ این اتفاق به نظر عجیب نیست؟ در حالی که ممیزی ها و خط قرمزها همان هایی است که از قبل بوده است... وقتی مبنای توقف یک فیلم صرفا سوءتفاهم است چنین اتفاقی عجیب نیست. اصلا این اتفاق می توانست در مدت طولانی تری بیفتد. یعنی 20 سال خانه پدری متوقف شود و بعد از 20 سال گروهی بیایند که بدون تعصب و داشتن افکار تنگ نظرانه خودشان متوجه شوند توقف یک فیلم از اساس سوءتفاهم بوده است. گاهی گذشت زمان آدم ها را متوجه این می کند که درگیر سوءتفاهم شده اند. گاهی هم دیگران، آنها را متوجه می کنند. در مورد خانه پدری هم این اتفاق افتاد و فهمیدند نکات ظریفی که در این فیلم دیده بودند کاملا واهی بود. فیلم خیلی راستگو است و مطلب خودش را می گوید. این اتفاق می توانست شش سال پیش بیفتد یا حتی سال 92 که این فیلم در فستیوال ونیز عرضه شد، می توانست نقطه پایانی برای رفع این سوءتفاهم باشد. درست بعد از این بود که فیلم از حضور در 10 فستیوال محروم شد. من چون اصولا اهل ایجاد بحران نیستم، فیلم در جشنواره ای شرکت نکرد و ترجیح دادم در لاک خودش باقی بماند و مشکل آفرین نشود. من بهانه ای ندادم که بتوانم فیلم بعدی ام را راحت تر شروع کنم. اگرچه از رفع توقیف خانه پدری خوشحالم اما پشت این خوشحالی ناراحتی هم وجود دارد، اینکه چطور راحت چنین تصمیم هایی گرفته می شود؟ تصمیم هایی که عده ای می گیرند و عده ای دیگر در جایی دیگر متوجه واهی بودن این اتهامات و تصمیم ها می شوند. سعی می کنم خوشبینانه به این مساله نگاه کنم و صرفا به خاطر بازی های سیاسی این جریان را توجیه نکنم و با این حساب بیان دیگری داشته باشم برای رفع توقیف این فیلم. به هر حال این فضا، چه بخواهیم چه نخواهیم، برآمده از فضای نوین سیاسی و اجتماعی است. بعد از انتخابات دیدیم که ادبیات مردان سیاست کشورمان فرق کرد و حرف های آنها وارد وادی دیگری شد؛ وادی ای که در آن صراحت بیش از پیش پررنگ شد. من تعجب می کردم اگر باز هم گفته می شد فیلم خانه پدری مسائلی دارد. با فرض کنار گذاشتن ذهنیات مرتبط با شریعت و دین، درباره ساختار تلخ فیلم و ناهنجاری های آنا اگر وقت بگذاریم متوجه این موضوع می شویم. نگاه کنید که در مناظره های پیش از انتخابات پرده دری ها تا کجا رفت؟ در فضای مجازی با یک لطیفه ای برخورد کردم که یک نفر با 110 تماس گرفته و گفته بود در صداوسیما شش نفر دارند آبروی هم را می برند و مدرک های مستدلی هم برای این کارشان دارند. خب، این لطیفه ای که ماحصل ذهنیت تیزبین بسیاری از مردم ایران است، درباره این فیلم هم می توانست صدق پیدا کند. خانه پدری چقدر کشنده تر از مناظره های انتخاباتی شش نامزد ریاست جمهوری بود؟ اینجا فقط بحث خانه پدری مطرح نیست و فیلم هایی چون آشغال های دوست داشتنی ، عصبانی نیستم و... هم وجود دارند. همه فیلم هایی که در طول تاریخ و نه فقط این 38 سال، بلکه از زمانی که دوربین وارد ایران شده است با مشکل مواجه شدند از چنین منظری دچار توقیف می شوند. وقتی گروهی با بصیرت بیشتری روی کار می آیند و در واقع با درایت با این مساله برخورد می کنند و تمام این اتهامات را کنار می گذارند، باید تناقض موجود برای همه، حتی برای مردان سیاسی فعلی ما درس عبرتی باشد. آنها ممکن است برای فیلم دیگری سختگیری هایی را به وجود بیاورند در حالی که باید به این نگاه کنند که چند ماه قبل تر از تعدادی فیلم ها که سال ها توقیف بود رفع توقیف کردند. چیزی که شما می گویید خیلی ایده آل است، چون این اتفاق به شکل یک سیکل مداوم در تاریخ سینمای ایران در حال تکرار است. در دوره های مختلف فیلم هایی ساخته شدند که یک دولت اجازه ساخت و نمایش آن را داده و دولت بعدی هم امکان اکران آن را فراهم کرده است. به نظر می رسد سینماگران ما هم به چنین وضعیتی تن داده اند و در این میان تنها تبدیل به آدم های صبوری شده اند. نه فقط در فرهنگ و سینما، بلکه در همه زمینه ها وضعیت این چنین است. انگار ما عمر نوح داریم و باید صدها سال زندگی کنیم. ما مدام در حال تکرار تجربه های پیشینیان خودمان هستیم و هیچ وقت با اتکا به آن تجربیات قدمی را برنمی داریم. همین باعث می شود سیر پیشرفت و توسعه، درست در زمانی که برای ما به طور طبیعی مورد نیاز است، کور یا کند شوند و با طولانی شدنش، آن نتایجی که دنبالش هستیم را دور از دسترس ما قرار بدهد. در چنین فضایی نمی توان روی قانون تاکید کرد؟ نمی دانم شاید لازم باشد که صنف سینما به عنوان یک مرجع حمایت کننده پا در میانی کرده و از حقوق سینماگران دفاع کند. یا حداقل اگر قرار است سینما به عنوان بچه ای یتیم به عرصه ای برای سهم خواهی دولتمردان تبدیل شود، این موضوع به صورت شفاف و روشن برای سینماگران عنوان شود. محافظه کاری اجازه این کار را نمی دهد. در همه جا این محافظه کاری وجود دارد. ما ردپای این محافظه کاری را در عرصه ورزش هم می بینیم. برخی از مشکلات و بن بست هایی که در حوزه ورزش و سینما وجود دارد ناشی از تناقضات موجود است. باید کارهایی انجام شود اما آن کارها به سدهایی که عرف است و توسط افراد پذیرفته شده، تبدیل می شود. همه ما این عرف را به صورت نانوشته در ذهن خودمان داریم و جالب تر اینکه آن را در ذهن مان می پرورانیم. ما در حال حاضر خودمان می دانیم خطوط قرمز ما کجاست، اما کثرت این خطوط قرمز خواه ناخواه اجازه نمی دهد که ما آزادانه به کشف آینده بپردازیم. به هر چیزی فکر می کنیم بلافاصله در قدم بعدی مشکلات و موانعی که گفته می شود جامعه ما را دچار نارضایتی می کند، به ذهن مان می آید. البته این مورد را هم بگویم که من چنین چیزی را قبول ندارم. مثلا دلواپسانی که در جامعه ما مانع ایجاد می کنند، سبب می شوند که نتوانیم به راحتی پیش برویم. غل و زنجیری که به پای فیلمساز ایرانی و هر کسی که در عرصه فرهنگی کار می کند بسته شده، راه رفتن را مشکل می کند. در این صورت من چطور می توانم همپای کسی که غل و زنجیر بر پای او نیست بدوم و عقب نیفتم. حرف من این است که سینماگران هم در طول این سال ها از ایده آل های شان فاصله زیادی گرفته اند. این را قبول دارید؟ بدون تردید همین است. من هر فیلمی که می سازم به این فکر می کنم که اگر آبشخور این اثر، 20 یا 30 درصدش از فکر اولیه من باشد برایم کافی است. آقای کیمیایی، 30 سال پیش حرفی زده بودند که همچنان در ذهن من مانده است. ایشان گفته بودند که فیلم های فیلمسازان ایرانی با توجه به ظرفیت و استعدادشان بسیار کوتاه قدتر از خودشان است. این در حالی است که فیلمی که در هالیوود ساخته می شود بسیار بلندقدتر از ظرفیت های فیلمسازش است. فیلمساز هالیوودی آنچنان مورد حمایت قرار می گیرد که در نهایت این حمایت ها و آزادی ها باعث تبلور بیشتر کارش می شود. در چنین شرایطی آن اثر از فکر سازنده اش بالاتر قرار می گیرد. اما این مساله در سینمای ایران کاملا برعکس است. به نظر من کارهای درخشانی هم که در این سینما، طی چهار دهه ساخته شده، محصول اعجاب برانگیز استعداد سازندگان شان بوده است. حالا ببینید اگر چنین موانعی بر سر راه این فیلمسازان نبود، آنها چه پروازی داشتند. آیا این، یکی از دلایلی است که موجب محدودیت زمانی بروز استعداد سینماگران در ایران می شود؟ به نظر می رسد ما در اینجا سن مفید فیلمسازی داریم... من ترجیح می دهم این مساله را خیلی بومی و محلی نکنم. این اتفاق شامل حال همه فیلمسازان دنیا می شود. مگر کوروساوا دچار فروکش و نشست نشد؟ نه فقط او، بلکه خیلی های دیگر هم این اتفاق برای شان افتاده است. این اتفاق دلایل متعددی دارد. سن، یکی از این دلایل است. بی حوصله و خسته تر شدن فیلمساز طی سال ها هم می تواند به چنین اتفاقی دامن بزند. اینکه فیلمساز دیگر شور دوران جوانی خودش را نداشته باشد. کوروساوایی که هفت سامورایی و ریش قرمز را ساخته با کوروساوایی که شبح جنگجو را ساخته است مقایسه کنید تا ببینید او چقدر از آن شور جوانی اش فاصله گرفته است. پختگی هایی در کارهای بعدی یک فیلمساز وجود دارد اما این پختگی ها نمی تواند همپای شوری قلمداد شود که او صرف فیلمش می کند. این شور هم عمدتا در سنینی رخ می دهد که فیلمساز هنوز تا میانسالی فاصله دارد. به نظر شما رفع توقیف خانه پدری نتیجه تغییر سیاست های دولت است یا تغییر و بلوغ جامعه؟ خیلی وقت ها فیلمی را به این بهانه توقیف می کنند که جامعه آمادگی درک و هضم آن را ندارد. به نظرم تغییر سیاست نخستین چیزی است که در رفع توقیف خانه پدری نقش داشته است. در اوایل صحبت هایم تلاش کردم بهای زیادی به این مساله ندهم، اما در جایی ناچاریم درباره اهمیت این تغییر سیاست حرف بزنیم. اما در مورد جامعه باید بگویم که حضور و هستی فضای مجازی در کنار همه معایبی که داشته و دارد و بعضا مزاحمت هایی را ایجاد می کند، برای این اتفاقات نقش کمک کننده دارد. فضای مجازی در این روزها می تواند با برداشتن یک گام بلند جای رسانه ملی و مطبوعات را بگیرد. طبیعتا فضای مجازی مانع از این می شود تا خانه پدری گم، محو و کم رنگ شود. این فضا کمک می کند موضوعاتی از این دست در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی دیده شود و خطاهای ریز و درشت مردان مطرح کشور ما زیر ذره بین قرار بگیرد. به نظر من امنیت نداشتن فضای مجازی بخش کاملا طلایی و زرین آن است. خواه ناخواه تحت تاثیر چنین فضایی بود که خانه پدری در طول این هفت سال هرگز به صورت قاطع به بوته فراموشی سپرده نشد. یعنی معتقدید فضای مجازی در برخی موارد نقش اهرم فشار را بازی می کند؟ در مقاطعی این اتفاق افتاد و فضای مجازی فشار زیادی وارد کرد. این فشار در سطوح بسیار بالای مملکت ما هم بسیار تاثیرگذار بوده است. فکر می کنید مدیران فرهنگی تا چه زمانی صرف نظر از خطوط قرمز مشخص و معین ارشاد، می توانند برای مخاطبان و اینکه دیدن یک محصول فرهنگی به نفع آنها است یا به ضررشان تعیین تکلیف کنند؟ اینکه این اتفاق تا کی می افتد قابل پیش بینی نیست؛ اما چیزی که قطعی است این است که این حقارت ها مثل آینه ای در مقابل افراد تنگ نظر است. آنها یک زمانی به اشتباه خودشان پی می برند، اگرچه از اتفاق های زندگی شان کمتر عبرت می گیرند! اگر عبرت خود آنها هم حایز اهمیت نباشد، دست کم برای دیگرانی که خلف آنها هستند این موضوع می تواند عبرت برانگیز باشد. اما به نظر می رسد در عبرت گرفتن همه با هم پوست کلفت شده اند و دیگر خیلی چیزها برای آنها بی اهمیت است. آنها بیشتر به فراموش کردن مردم اتکا می کنند و به اینکه حافظه مردم در یادآوری خطاهای شان یاری نکند. اما فشار زندگی باعث نمی شود این خطاهای شان برای مردم ابدی ازلی باشد. اگر مشخصا بخواهید به این اشاره کنید که رفع توقیف خانه پدری را شخصا مدیون کدام مدیر فرهنگی و وزیر هستید، می توانید از شخص خاصی اسم بیاورید؟ فعلا از جزییات خبر ندارم، اما می دانم که آقای محمدمهدی حیدریان به اندازه کافی پیگیر حل این مساله بودند و به نوبه خودم از او تشکر می کنم. ادامه این راه می تواند رضایت نسبی به وجود بیاورد و کمک کند تا این رضایت نسبی به طور کامل نهادینه شود. همین اتفاقات سبب می شود ما کم کم باور کنیم اتفاق های رو به جلویی در حال وقوع است. تا جایی که من شنیدم دستوری است که در وزارت ارشاد داده شده و گفته اند که پیگیر فیلم های توقیفی باشند. بله، کمیته ویژه ای تشکیل شده است... من از شما می پرسم دستور این کمیته ویژه را چه کسی داده است؟ آقای حیدریان... پس در واقع پاسخ پرسش شما همین چیزی است که گفتید. این اتفاق ها زمان آقای حیدریان افتاده است و به نظر می رسد او باقدرت تر با تکیه بر شرایط نوین جامعه و با تکیه بر اتفاقاتی که در یکی دو ماه گذشته برای دولت و آقای روحانی افتاده است پیش می رود. به نظرم تاثیر خودش را روی مدیریت سینمایی کشور گذاشته است. جایی هم مجلس شورای اسلامی به این مساله ورود پیدا کرد... بله، آقای الیاس حضرتی در صحن علنی مجلس درباره اتفاقاتی که درباره خانه پدری افتاده است، گلایه کرده بودند و خواهان نگاه مجدد به توقیف طولانی فیلم شدند. آن قدم ها در شکل گیری چنین روزی موثر بود. گمان می کنم پیش از عید این اتفاق افتاد. حرکت آقای حضرتی برای خیلی ها در فضای فرهنگی جامعه ما غافلگیرانه بود که با شجاعت و تمرکز کامل در صحن مجلس درباره چیزی که شاید از نظر مسوولان چندان مهم نباشد، صحبت و روی آن تاکید کرد. چنین اتفاقاتی واقعا مثبت و جلو برنده است. الان که مجلس، دولت و شورای شهر همسو و هم جهت هستند، زمان خوبی است تا همه اقشار جامعه مطالبات خودشان را بیان کنند، به خصوص هنرمندان و سینماگران که تلاش خودشان را برای استمرار دولت آقای روحانی به بهترین شکل انجام دادند. اگر قرار باشد نگاهی به مطالبات سینماگران داشته باشید، شاخص ترین خواسته های تان کدام است؟ در قدم اول دادن آزادی عمل به فیلمساز است. بعد از این وارد حیطه صنفی می شویم. ما در امور صنفی با مشکلاتی مواجه هستیم که باید آنها را مرتفع کنیم. وضعیت معیشت تمام دست اندرکاران سینمای ایران که چندهزار نفر می شوند باید بهبود پیدا کند. پیش از حضور شما برای این گفت وگو برنامه ای از تلویزیون درباره هنروران پخش شد که از میان همه آنها من فقط چهره غلام ژاپنی را شناختم. تصاویری از این هنروران با چهره های شکسته دیدم، اما به نظرم باید بپذیریم آنها هم سهمی از سینمای ایران دارند. سهم شان باید به فراخور حال شان خوب باشد. این گروه سال های سال است که در یک گوشه سینما در حال کمک کردن هستند. به همین دلایل نیازهای صنفی یکی از مسائل مهم سینمای ایران است. این مساله بستگی زیادی به جدل های میان خانه سینما، صنوف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. به عنوان مثال دوست دارم به بیمه اهالی سینما اشاره کنم که یک سالی می شد برچیده شده بود. به هر حال آنهایی که در سینما فعالیت می کنند هم بخشی از مردم هستند و به گرفتاری های روزمره ای که همه درگیر آن هستند، دچار می شوند. این گروه سینمایی هم خانواده دارند و در قبال خانواده های شان مسوولند. در نگاه اول چنین مطالبه ای در مقایسه با آزادی عمل فیلمساز شاید ناچیز به نظر برسد، اما وقتی وارد خلوت آن فرد شویم خواهیم دید که سلامتی یکی از عزیزانش از تاریخ سینمای ایران هم مهم تر است. برای من هم سلامتی عزیزان و نزدیکانم از خیلی مسائل دیگر مهم تر است. من نمی توانم ارزش گذاری کنم و با قاطعیت بگویم پیش از هر چیز آزادی عمل فیلمسازان ایرانی را می خواهم! چنین چیزی در ظاهر مهم به نظر می رسد اما مسائل صنفی و نیازها و آرامش از مهم ترین شرایط زندگی همه ما است. یکی از نقدهای وارد شده به دولت یازدهم، پرهیز از جوان گرایی بود. در حوزه سینما به نظرتان چقدر چنین نقدی وارد است؟ جوان گرایی یک امر از پیش تعیین شده دولتی نیست که کسانی مدعی باشند با عنایت به جوان گرایی سعی می کنیم آینده سینمای ایران را تضمین کنیم. در هر دورانی جوان گرایی وجود دارد. به طور طبیعی جوان ها می آیند و کسی هم نمی تواند مانع از حضور آنها در عرصه های مختلف جامعه شود. اما از سوی دیگر مشکلی که وجود دارد و ممکن است موانعی جلوی پای کسانی که قرار است وارد سینما شوند، ایجاد کنند. این سنگ اندازی ها صرفا از ترس تنگ شدن جای خودشان اتفاق می افتد. خیلی طبیعی است که جا تنگ شود. اما این تنگ شدن جا نتیجه خباثت نسل جوان نیست. همان طور که یک پدر کم کم در عرصه مدیریت زندگی عقب نشینی می کند و مدیریت را به فرزندان خودش واگذار می کند، در تمام زمینه ها و حتی علوم دیگر نیز این جوان گرایی شکل می گیرد. اما کوشش برای جوان گرایی ممکن است به یک واقعه افراطی تبدیل شود. گاهی متوجه می شویم که فیلمسازی به صورت افراطی به شیوه ای دم دستی تبدیل می شود و همه می توانند این عرصه را تجربه کنند. من نمی گویم همه باید دشواری های نگفتنی خود را، مثلا برای خودم در فاصله سال های 58 تا 63 که نخستین فیلمم تنوره دیو را ساختم، از سر بگذرانند. این شرایط آن سال ها بود و ما با چنگ و دندان تلاش می کردیم خودمان را بالا بکشیم و فیلم بسازیم. الان شرایط متفاوت شده و حتی می شود با دوربین عکاسی و موبایل هم فیلم ساخت. در نتیجه فیلمسازی آسان تر شده اما این آسان تر شدن نباید باعث شود تا با فیلمسازی سهل و ممتنع برخورد شود. فیلمسازی همچنان باید مشکلات خودش را داشته باشد، اما باید که این مشکلات بدون شرط و شروط های رایج باشد. منظورم این است کسی که مشکلات این حوزه را با تمام وجود لمس می کند تنها حق فیلمسازی دارد. به عقیده من نگاه ما به سینما باید درست و اصولی باشد و به عنوان یک بازیچه به سینما نگاه نکنیم. هرچند خودم بارها گفته ام که سینما برایم اسباب بازی ای است که از بازی کردن با آن لذت می برم. در حوزه اقتدارگرایی مدیران فرهنگی دولت دوازدهم چه تغییراتی باید رخ بدهد؟ اصلا اقتدارگرایی یک ویژگی ذاتی است یا اکتسابی؟ به ندرت و گاهی اوقات ممکن است با آدمی برخورد کنیم که گشودگی بسیاری در رفتار دارد اما این خصلت آنقدر نایاب است که ما مجبوریم بپذیریم که اقتدار یک امر ذاتی و نه اکتسابی، آن هم برای همه است. در واقع زمینه ساز افراد قدرت طلب می شویم. در سینما هم طی سال های گذشته معمولا با افراد گشوده رو و آدم هایی که نقطه مقابل شان هستند زیاد برخورد کردیم. چه اتفاقی می افتد که شما با داشتن دو فیلمی که سرنوشت نامعلومی داشتند، تصمیم به ساخت سریال می گیرید؟ نمی گویم توقیف که خودمان برچسب نچسبانیم! اتفاقا نباید از کلمه توقیف وحشت کنیم. سرنوشت نامعلوم تعابیر دیگر این کلمه است و درست مثل بشین، بفرما و بتمرگ می ماند! خب، با وجود دو فیلم توقیفی چه می شود که از ادامه حیات دولت یازدهم دفاع می کنید؟ برگردیم به همان بخشی از صحبت هایم که به تناقض ها و بن بست های ذاتی اشاره کردم. گاهی اوقات احساس می کنم مدیران سینمایی هم از همه این اتفاق ها و خیلی چیزهای دیگر که ممکن است دست آنها نباشد، متحیرند. ساخت سریال 88 متر که الان یک مترش هم کم شده و 87 متر شده است، ریشه در هشت سال پیش دارد. من در آستانه شروع سریال درگیر مسائل شخصی شدم و ساخت این سریال از اولویت افتاد. آقای اسلامی مهر، مدیر وقت سیمافیلم هم همان موقع به من گفت نگران پولی که از ما گرفتی نباش و هر وقت آمادگی روحی پیدا کردی سراغ ساخت این سریال بیا! من هم قصد سوءاستفاده از حسن نیت ایشان را نداشتم. به صورت طبیعی شرایط به گونه ای پیش رفت که پروژه ای که سال 87 کلید خورده، در سال 96 پیگیری شود. خیلی ها تصور کردند شما از آرمان گرایی و حرف های تان بعد از ساخت کاناپه عدول کردید! من درباره چیزی که جزیی از اقتدار خودم و به سرمایه خودم مربوط است صحبت کردم، اما با سرمایه دیگری که نمی توانم شوخی کنم. این یک تعهد هشت ساله است و بنابراین من از قدیم به تلویزیون متعهد هستم تا با همان شرایط رایج در فیلمسازی این سریال ساخته شود. نوبت فیلمسازی مجدد خودم و با سرمایه خودم که شد معلوم می شود چقدر روی حرفم می ایستم. اگر به شما پیشنهاد اکران خانه پدری در گروه هنروتجربه را بدهند، می پذیرید؟ بله، فیلم قابلیت برخورد عمده تماشاگران را داشته است. نمایش آن در هنروتجربه از ابتدا یک ضرورت بود. با پیشنهاد آقای امیرحسین علم الهدی که کمکی به اکران فیلم شود، من هم این مساله را پذیرفته بودم، اما اگر این فیلم از حیث رفع نیازهای روحی تماشاگر مشمول زمان نشده باشد، می تواند فیلم پرمخاطبی باشد. بنابراین فرقی نمی کند در گروه هنروتجربه اکران شود یا گروه آزاد. اصل مطلب برای من اکران عمومی است. بعد از رفع توقیف خانه پدری ، به مرتفع شدن مشکلات و موانعی که بر سر راه کاناپه است، امیدوار شده اید؟ در فیلم کاناپه هیچ بدعتی وجود ندارد برای اینکه چیزی که دیده می شود موی مصنوعی است. این مساله چیزی نیست که به کسی بربخورد و بی اعتنایی به ارزش ها، باورها و آن چیزی که نظام در پی تحقق آن است قلمداد شود. بنابراین من با چنین اعتماد به نفسی سمت ساخت کاناپه رفتم. مگر قبل از این، فیلم ملک سلیمان بدون حجاب ساخته نشد؟ خب، تفاوت میان این دو فیلم چیست؟ مشکل این است که کاناپه جامعه امروز ایران را تصویر می کند؟! این ذهنیت که با این فیلم ممکن است دیگران تحریک شوند چنین چیزی را در فیلم های شان دنبال کنند، با حفظ رعایت ضوابط چه اشکالی دارد؟ این کار غیرشرعی و غیرقانونی نیست و من این فیلم را برای خودنمایی نساختم. من فیلم کاناپه را ساختم که پیشنهادی به سطوح بالای مملکت بدهم. پیشنهاد اینکه ببینیم آیا این اتفاق واقعا ناهنجار و شکننده است و باعث آزار کسانی خواهد شد یا نه؟! خوشبین هستید برای کاناپه اتفاق خوشایندی بیفتد؟ واقعا امیدوارم. امیدوارم باور کنند این فیلم توهینی به ارزش ها و باورهای شان نیست. شما آدم بسیار صبوری هستید من خسته کننده صبورم. تا امروز هیچ وقت خانه سینما با نهاد صنفی دیگری به عنوان مزد این همه صبوری، پیگیر مطالبات و حقوق تان نبوده است؟ من در ارتباط با دو فیلم اخیرم انتظار توجه بیشتری از سوی خانه سینما داشتم. این توجه بیشتر برآورده نشد و گله مند هم نیستم، چون اصولا آدم گله مندی نیستم. چنین چیزی به خودی خود نوعی پوست کلفتی است، اما با تمام این اوصاف فکر می کنم خانه سینما می تواند در ارتباط با موارد مشابه مقتدرتر و سرسخت تر برخورد کند، چون خانه سینما تنها مفری است که ما داریم. نمی توانیم انتظار داشته باشیم صنف را کنار بگذاریم و آن را دور بزنیم و بعد مطالبات مان را از سوی مقامات دولتی پیگیری کنیم. این فرق عادت است و بدون توجه به صنف ناباورانه خواهد بود. کسی به صورت رسمی تا اینجا خبر رفع توقیف خانه پدری را به شما داده است؟ نه، منبع من هم مطبوعات و فضای مجازی است و همچنان نمی توانم این اتفاق را باور کنم. اما بسیار خوشحال می شوم که این فیلم بدون اما و اگری اکران شود. طبیعی است که هیچ اما و اگری را برای اکران فیلم نمی پذیرم و همانطور که گفتم اگر به چنین چیزی راضی می شدم، شش سال ونیم پیش این کار را می کردم. باز هم تاکید می کنم فیلم خانه پدری هیچ چیزی برای توقیف نداشته و ندارد. من این حرف را به شهادت خیلی از دوستان، سینماگران و مخاطبانی که فیلم را 10 سئانس در هنروتجربه و جشنواره فیلم فجر دیده اند، می گویم. به جز صحنه کوبش سنگ به سر دختر که اتفاقا گونی ای به سر دختر کشیده می شود، صحنه ای دلخراش تر ندارم. این تجسم فیلم است که باعث برانگیخته شدن تخیل تماشاگر می شود. من خودم حتی وقتی در فیلمی تصویر فرو رفتن سرنگی را بر دست بازیگر می بینم چشمانم را می بندم. این را گفتم که بگویم طاقت دیدن چنین چیزی را ندارم. خودم اگر باشم فکر می کنم کارگردان فیلم سادیسم دارد که این را به تماشاگر نشان می دهد. من با چنین تفکری آن صحنه خانه پدری را ساختم. حتما ضرورتی داشته که آن صحنه را در فیلم قرار دهم. فیلمی که داستانی پیچیده و بالا و پایین ها و گره هایی ندارد، احتیاج به صحنه ای دارد که تاثیرگذار باشد، صحنه ای که همیشه بوی مرگ را از آن زیرزمین بلند کند. ...
ترامپ نمی تواند فرار کند!
یا حتی در کنار پادشاه عربستان آغاز نشد؛ سفر ترامپ در سرویس بهداشتی عمومیِ پایگاه هوایی اندروز در نزدیکی واشنگتن آغاز شد، جایی که خبرنگار فاکس نیوز با خوشحالی تمام فریاد زد: حماسه ای رقم زده خواهد شد! توفان اوایل تابستان، واشنگتن را درنوردیده بود؛ از آن هایی که سر و صدا زیاد دارند اما کاری برای کاهش دمای طاقت فرسای شهر نمی کنند! جمعیتی بالغ بر 60 روزنامه نگار، عوامل تصویربرداری و گروهی ...
خشم سعودی از اقدام امیر قطر درباره ایران/ اردوغان هم در صف امیر قطر قرار گرفت
... بنا بر این گزارش، این اقدام امیر قطر خشم سعودی را برانگیخت و رسانه های وابسته به دربار آل سعود به این اقدام امیر قطر واکنش نشان دادند. روزنامه سعودی الشرق الاوسط در این رابطه نوشت: "تبریک پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری توسط امیر قطر ثابت کرد که اظهارات اخیر وی درباره ایران واقعیت دارد و هک شدن خبرگزاری قطری صحت ندارد." روزنامه عکاظ عربستان هم نوشت: "امیر قطر با ...
حمله روزنامه های سعودی به لبنان؛ میشل عون جلاد و دروغگو است
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس ، در پی در هم شکستن وجهه تبلیغاتی نشست سران کشورهای عربی و اسلامی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با حضور ملک سلمان که به نشست های ریاض معروف شد، رسانه های عربستان در حال انتقام جویی از کسانی هستند که این وجهه عربستان را در هم شکسته اند و هزینه های صورت گرفته برای برگزاری میلیونی این نشست ها را بر باد دادند. پس از برگزاری این نشست ها و صدور ...
ماجرای طرح سپاه 34 هزار نفری سعودی ها چیست/ واکنش روسیه به ائتلاف صوری چه خواهد بود؟!
به گزارش گفتمان ، در اعلامیه ریاض که در پایان نشست سران کشورهای عربی اسلامی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صادر شد ، از آمادگی دولت های شرکت کننده در ائتلاف اسلامی نظامی برای مبارزه با تروریسم جهت تشکیل نیروهای ذخیره متشکل از 34 هزار نفر برای پشتیبانی از عملیات ضد گروه های تروریستی در عراق و سوریه در مواقع نیاز خبر داد. بیانیه ریاض می افزاید که روند تکمیل تأسیس این مرکز تا پایان سال جاری به ...
آیت الله خامنه ای رهبران عربستان را گاو شیرده برای آمریکا خطاب کرد
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس ، سخنان مقام معظم رهبری در انتقاد شدید از سران سعودی انعکاس گسترده ای در رسانه های آلمانی داشت. خبرگزاری آلمان با اشاره به سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و معامله تسلیحاتی کلان میان واشنگتن با ریاض نوشت که آیت الله خامنه ای از سعودی ها به دلیل معامله تسلیحاتی با عربستان به شدت انتقاد کرد. این رسانه آلمانی با این ...
ایران ده ها قاسم سلیمانی تربیت کرده است
داعش در 10 کیلومتری این مکانی که اکنون در آن نشسته ایم، یعنی کاظمین مقدس در بغداد، قرار داشت، داعشی ها در 10 کیلومتری این مکانی که اکنون هستیم، بودند، حرم امام موسی بن جعفر سلام الله علیه در تیررس سلاح هایشان بود، اما حشد شعبی و ارتش عراق به دفع آنها پرداختند و داعشی ها اکنون نفس های آخرشان را در شهر موصل می کشند. برخی می گویند که حشد شعبی پس از نبرد موصل، تحت عنوان گروه های مقاومت یا ...
آغوش ایران برای گفت وگو و همکاری با همسایگان باز است
ایران از مداخله عربستان دربحرین حمایت نمی کند و این رفتار ایران هم استاندارد دوگانه نیست. شما نمی خواهید گوش کنید. ایران از دولت سوریه برای مقابله با دهها هزار تروریست خارجی که خاک سوریه را اشغال کرده اند، حمایت می کند، اما در بحرین تروریست خارجی وجود ندارد. معترضین اکثریت مردم این کشور هستند. دهها هزار تروریست از خارج به بحرین هجوم نبرده اند. این یک تفاوت بزرگ در مورد بحران در سوریه و بحرین است. مخالفین در بحرین به طور خالص اتباع بحرینی هستند نه تروریست و نه خارجی. این دلیل اساسی تفاوت سیاست ایران در مورد بحران سوریه و بحرین است. ...
ریاض به دنبال اعدام جوان معلول 23 ساله شیعه است
سعودی ها قصد دارند در ادامه سرکوب گری های وحشیانه خود، یک ناتوان جسمی شیعه را پس از گرفتن اعتراف اجباری اعدام کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت نوشت: عربستان قصد دارد یک ناتوان جسمی را پس از اعتراف اجباری و به جرم شرکت در اعتراضات گردن بزند. بر اساس این گزارش، دادگاهی در عربستان سعودی حکم اعدام یک مرد ناتوان جسمی را به دلیل حضور در تظاهرات صادر کرده ...
آسیب پذیری مصر در برابر تروریسم
النباء که اوایل سال 96 منتشر شد، داعش را از اهداف عملیات تروریستی خود در مصر نامید. وی با هشدار به مسلمانان دربارهنزدیک شدن به محل تجمع قبطی ها، ارتش، پلیس، مراکز دولتی و تاسیسات اقتصادی و گردشگری تاکید کرد که هدف قرار دادن کلیساها در راستای جنگ علیه "کفر و کافران" صورت می گیرد. روزنامه رأی الیوم در سرمقاله روز یکشنبه 7 خرداد نوشت: همانگونه که کشورهای عربی با خطر جنگ های طایفه ای شیعه و سنی ...
هشدار نظامیان ایران به ماجراجویی احتمالی سعودی ها
به گزارش افق تازه ؛ دونالد ترامپ یک روز بعد از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و در آستانه سالروز عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر به عربستان رفت و در ریاض ضمن گزافه گویی هایی درباره ایران، قراردادی بالغ بر 400 میلیارد دلار را با سران عربستان سعودی امضا کرد، قراردادی که 110 میلیارد دلار آن به فروش اسلحه و تجهیزات نظامی از جمله تجهیزات تبدیل بمب های معمولی به بمب های هوشمند اختصاص ...
اظهارات خانیکی درباره چهار سال دولت آینده
. در مصاحبه اخیر آقای رییس جمهور هم اشاره کردند به سفر ترامپ به منطقه و اینکه ترامپ در سفر به چه جامعه ای حمله می کند به جامعه دیگر، مقایسه جامعه ای مثل عربستان که اصلا تجربه انتخابات را ندارد و معلوم نیست که بداند انتخابات چیست، با کشوری که بدون واهمه چنین انتخاباتی را اینقدر معنادار برگزار می کند. اعتماد سوم هم به جهت گیری رای است، مردم به جریان اعتدال و اصلاحات رای می دهند و می خواهند که این ...
سرپوش آل سعود بر فقر شدید مردم در عربستان
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ، مقامات رژیم آل سعود که برای جلب رضایت بیگانگان و خریدهای تسلیحاتی سخاوتمندانه خرج می کنند، بر فقر و فلاکت بخش زیادی از مردم این کشور سرپوش می گذارند. تلویزیون المنار در گزارشی همراه با پخش تصاویری از سفر اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و مشارکت وی در مراسم رقص شمشیر با مقامات ارشد این کشور اعلام کرد: کسی که ولخرجی بی ...
چرا قطر ساز مخالف زد؟/ عطوان: پوشش الجزیره از انتخابات ایران این بار متفاوت بود
به گزارش افق تازه ؛ وی اضافه کرد که تک خوانی قطر خارج از گروه خلیجی - عربستانی امری جدید نیست و تغییر ناگهانی آن از این ائتلاف ها تاکتیکی و راهبردی بود که نشان دهنده سیاست های و سلوک متفاوت این کشور در 20 سال گذشته است با این فرق اساسی که ائتلاف خلیجی کنونی بخصوص سه کشور عربستان، امارات و بحرین موضع سخت تری را علیه آن اتخاذ کرده و از حمایت رئیس جمهوری بی پروای آمریکا برخوردارند. عطوان ...
آژانس امنیت ملی آمریکا عدم کنترل اطلاعات خود را اطلاع نداد
های قدرتمند را منتشر می کند. ویکی لیکس همیشه سرتق بوده و سرتق باقی خواهد ماند. برای مردمی که ویکی لیکس را مسئول انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده می دانند چه حرفی برای گفتن دارید؟ ویکی لیکس تاکتیک های کثیف ستاد انتخاباتی کلینتون را افشا کرد. برخی رأی دهندگان آن را پذیرفتند. آنها آزاد بودند که چنین انتخابی کنند. این حق آنهاست. این دموکراسی است. کلینتون، در مقام ...
رژیم منافق سعودی به دنبال سلب اراده امت اسلامی است/ منافقان مجری اهداف اسرائیل و آمریکا هستند
همه قراردادها و توطئه های همراه آن، خود را نشان داد. همه این قراردادها و توطئه ها در راستای منافع آمریکا است و به طور قطع اسرائیل نیز از آن بهره می برد. وی افزود: ترامپ در این سفر از تریبون عربستان، آزادگان مجاهد در فلسطین و لبنان را متهم به تروریسم کرد و از آنجا جلوی چشم دوربین ها به رژیم اسرائیل جنایتکار رفت تا همه جهانیان، آنچه ترامپ آن را احساس خوب سران رژیم سعودی در قبال اسرائیل ...
مرگ مشاور کارتر در دوره انقلاب ایران
روزنامه ی شرق در گزارشی به مناسبت درگذشت برژینسکی نوشت: زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، زمانی درگذشت که اسنادی از دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و ارتباط داماد ترامپ با مقامات روس منتشر شده؛ یکی از زمان هایی که اگر مرگ پنجه در پنجه این ژئواستراتژیست لهستانی در نمی افکند، حتما یک بار دیگر او در انتقاد از سیاست های روسیه به سخن درمی آمد. تولد در لهستان و مشاهده سرزمین گستری اتحاد ...
وقتی ترامپ هم به لطف آل سعود مفسر اسلام و قرآن می شود!
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ، تصمیم گرفتم اولین سفرم را به قلب دنیای مسلمانان انجام دهم . این را ترامپ در برابر سران عرب گفت در حالی که همه می دانستند اساساً به دلیل تلاش های مداخله جویانه قدرت های خارجی چیزی با نام دنیای مسلمانان یا جهان اسلام وجود ندارد. این در واقع تصور رسانه ای غرب از جهان اسلام است، جایی در شرق، دوردست، پر از بیابان و جنگ. یعنی دقیقاً همان جایی که هیچ ربطی به ...
248 تحریمی که از زمان اوباما باقی ماند/ ترامپ؛ تعلیق 3 تحریم و وضع تعداد بی شماری از تحریم ها
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، اول بهمن ماه سال گذشته مصادف با 20 ژانویه 2017 بود که دونالد ترامپ رسما کار خود را به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا آغاز کرد. ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی اش، پیرامون موضوعات مختلف مواضعی تهاجمی اتخاذ کرد؛ یکی از این موضوعات، مسئله ایران بود؛ ترامپ به کرات موافقت نامه هسته ای که در دوران اوباما با ایران منعقد شده بود را زیر سوال برد و حتی از ...
تلخ ترین معامله تاریخ روسیه
شدت رو به کاهش گذاشت، شرکت نفتی اسپانیایی رپسول در آغاز مارس 2017 یک منبع عظیم 1.2 میلیارد بشکه ای کشف کرد؛ اما باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلایل زیست محیطی پروژه احداث خط لوله در این شمالی ترین ایالت را متوقف کرد. اما اینک جانشین اوباما یعنی پرزیدنت دونالد ترامپ شدیدا به نفع استفاده از نفت به عنوان منبع انرژی تبلیغ می کند. ترامپ بر این باور است که آن ایالتی که روزگاری به قیمت اندک 7.2 میلیون دلار خریده شد باید باز هم سودی سرشار نصیب آمریکا کند، حتی اگر این کار به قیمت آسیب به محیط زیست تمام شود. ...
کشتار در العوامیه و یمن؛ آل سعود همچنان حرمت ماه رمضان را می شکند
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس ، العوامیه در شرق عربستان، نخستین روز ماه مبارک رمضان را همچنان در محاصره سپری کرد و برای هجدهمین روز متوالی، شاهد تجاوز، محاصره، آتش سوزی، تیراندازی و تخریب منازل مسکونی بود. بر اساس این گزارش، ساکنان العوامیه، در شرایط دشواری به استقبال ماه مبارک رمضان رفته اند و نظامیان سعودی همچنان در حال تخریب منازل در محله های مختلف از جمله الدیرة هستند. این ...
امیر قطر با تأکید بر تقویت روابط با ایران، اعراب را تحریک می کند
همزمان با تشدید تنش میان قطر و عربستان، روزنامه الخلیج امارات نوشت که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با حسن روحانی تماس تلفنی برقرار کرده و انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور ایران و فرا رسیدن ماه رمضان را به وی تبریک گفته است. این روزنامه افزود، امیر قطر در این تماس تلفنی بر روابط تاریخی، اصلی و تنگاتنگ با ایران اشاره کرد و گفت که خواهان تقویت بیش از پیش این روابط است . به ...
شاهد شکل گیری یک ائتلاف صهیونیستی - عربی در منطقه هستیم
واقع برای شکل گیری یک جبهه عبری عربی برای تقابل با جریان مقاومت به ویژه ایران است. هانی زاده بیان داشت: سفر دونالد ترامپ بعد از عربستان به اسرائیل این مفهوم را بیان می کند که بنی سعود محور همسویی و هماهنگی سیاست های اسرائیل بوده و به نیابت کشورهای اسلامی و عربی درصدد برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی است. بنابراین پرواضح است که در آینده شاهد یک ائتلاف صهیونیستی و عربی خواهیم بود و ...
آغاز دوباره کمپین خرید خودرو صفر ممنوع / چگونه مفت فروشی در قراردادکرسنت دامن قرارداد گازی ایران ترکیه ...
به گزارش شیرازه ، روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. اخبار سیاسی کیهان ایران بزرگتر از آن است که آمریکا بتواند او را منزوی کند روزنامه نیویورک تایمز نوشت: ایران بزرگتر از آن است که آمریکا بتواند او را منزوی کند. راجر کوهن در ...
در منطقه ای که دموکراسی وجود ندارد ایران جشن انتخابات برگزار می کند
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس ، روزنامه انگلیسی گاردین در یادداشتی ضمن اشاره به سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی نوشت درحالی که ترامپ در سفر عربستان با سعودی ها رقص شمشیر می کرد، آن دسته از مردم ایران که به روحانی رای داده بودند انتخاب دوباره وی را در خیابان ها جشن گرفتند. اِما گراهام نویسنده یادداشت گاردین افزود، یک دلیل برای جشن مردم ایران به دلیل وجود ...
روایت جدیدی از درگیری با دبیر و حواشی دیگر/ از مردم عذرخواهی می کنم
به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، روزنامه اعتماد نوشته است: در بین ورزشکاران شورای شهر، عباس جدیدی بیش از همه در معرض انتقاد افکار عمومی بوده است. حاشیه های حضور جدیدی و تا حدی هم حسین رضازاده در شورای شهر، موجب شد علیرضا دبیر و هادی ساعی هم بخت حضور مجدد در شورا را از دست بدهند. با این حال جدیدی عملکرد ورزشکاران در شورای شهر را عاری و بری از عیب و ایراد می داند و محکم و جانانه از خودش و دوستان ...