سایر منابع:
سایر خبرها
مروری بر آثار منتشر شده نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چهاردهم خردادماه مصادف با رحلت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) است. ایشان نقش به سزایی در پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت پهلوی داشتند. به این مناسبت مروری داشته ایم بر برخی از آثار کودک و نوجوان با موضوع انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) که در طول سال های گذشته از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای آشنایی بیشتر بچه ها با این موضوعات منتشر ...
نقش امام خمینی (ره) در بیداری اسلامی و اتحاد امت
تفکر اسلامی، پیروزی اسلام گرایان در انتخابات مجالس و شهرداری های کشورهای اسلامی، تشکیل دولت هایی با اهداف و شعارهای اسلامی، و حضور انبوه مسلمانان در محافل مذهبی، تنها بخشی از آثار روح خودباوری مسلمانان است که حضرت امام خمینی(ره) با نفس مسیحایی خود در پیکر نیمه جان جوامع اسلامی دمیدند؛ [10] همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند: امام (ره) با این انقلاب، مسلمانان را نشاط بخشید و اسلام را زنده کرد و ...
نصرالله اسداللهی در گفت و گو با باریش: فهم تاریخ سبب استقلال کشور می شود
سپس به ترکیه و عراق تبعید کردند؛ این اتفاقات و قیام 15 خرداد نتیجه پیروزی انقلاب اسلامی را در بر داشت. اسداللهی در رابطه با نقش قیام 15 خرداد در پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: قیام خونین 15 خرداد شروع عملیاتی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 به پایان رسید، در طی این مدت مردم همیشه بخاطر اتفاق خونین 15 خرداد پنهانی عزاداری میکردند تا اینکه با کارهای شاه و اتفاق 19 دی ماه سال 56 با ...
امام جمعه میاندوآب در گفت و گو با باریش: ادامه راه انقلاب لازمه افزایش معنویت در بین مردم است
شیخ حمید حسن زاده، امام جمعه میاندواب در گفت و گو با سرویس سیاسی باریش نیوز در رابطه با با شخصیت امام(ره)گفت: امام خمینی(ره) خدامحور، حق محور و اسلام شناس بودند؛ شهید مطهری بعد برگشت از ملاقات امام در پاریس گفت در امام سه ایمان را دیدم، ایمان به خدا، ایمان به هدف و ایمان به راهشان؛ به همین دلیل کسی توان مقابله با امام خمینی(ره) را نداشت، درواقع امام خمینی(ره) در قرن اخیر دردانه زمان و مبارز نستوه ...
اطاعات از خامنه ای، اطاعت از امام است/ ولایت امروز درست مثل زمان امام است
ایران به دنبال داشت. حضور میلیونی مردم در عرصه های مختلف انقلاب و نظام موجب شد که همه ی توطئه های استکبار جهانی خنثی شود و امروز هم که انقلاب اسلامی در میان راه است خطرات و توطئه های آنان هر لحظه موجودیت و حیثیت اسلام و انقلاب را تهدید می کند زیرا رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به پیروی از امام و مراد عظیم الشان مان پرچمدار اسلام ناب محمدی(ص) و مبارزه مظلومین با دنیای ظلم و جور است و این ...
گفتمان انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)
الهی و توحیدی نهفته می باشد. این دو گزاره، اساس تمییز و هویت سازی گفتمان انقلاب اسلامی در مقام مقایسه با نظام گفتمانی غرب محور می باشد. در نگرش امام خمینی(ره) موضوعاتی مانند فطرت، وحی و قلب و حس انسان به عنوان منابع شناخت یاد شده اند و از منظر ایشان به مانند بسیاری دیگر از اندیشمندان جهان اسلام، عقل ادراک می کند و قلب به مدرکات آن ایمان می آورد، بنا بر این، عقل نه تنها ادراک می کند و ...
زنده تر از تو کسی نیست، چرا گریه کنیم؟
... در این برنامه محمد گلریز از خوانندگان انقلابی کشورمان که تکه ای از دفترچه خاطرات قلب مردم ایران است، سرود "دریغا" را به مناسبت ارتحال امام راحل اجرا کرد و پس از آن به بیان خاطراتی از امام خمینی پرداخت. او در این باره گفت: افتخار می کنم که به عنوان اولین و آخرین خواننده در موسیقی فاخر نزد امام خمینی(ره) در مدرسه شهید مطهری اجرای زنده داشته ام. من از آن دوران خاطرات زیادی دارم. یادم هست که ...
پرونده انتخابات مختومه شد، تفرقه نیاندازید
کنند امام بر جمهوریت نیز تاکید داشت از طرفی نیز ایستادگی رهبری در فتنه 88 در دفاع از جمهوریت نظام و دفاع از رای مردم بود. در سال 88 می گفتند آرای مردم باطل شود اما رهبری با این حرف ها به مخالفت پرداخت. امام(ره) نیز مردم را باور داشت نظام جمهوری اسلامی ایران، مردم را در چارچوب دین قبول دارد. وی درباره دیگر ویژگی های انقلاب امام (ره) عنوان کرد: از ویژگی های مهم امام فرهنگ نفرت از استکبار ...
مراسم بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) عصر امروز با حضور رهبر انقلاب برگزار می شود
آستان حرم امام (ره) در این مراسم سخنرانی خواهد کرد. سپس حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این مراسم سخنرانی می کنند. درب های حرم امام خمینی (ره) از ساعت 15:30 دقیقه به روی عاشقان آن امام راحل باز خواهد شد. انتهای پیام/
خمینی، چگونه خمینی شد؟
مهرداد خدیر درآنچه آیت الله حاج آقا روح الله را از حد یک مرجع تقلید هم بالاتر برد و به امام خمینی بدل ساخت فقط مبارزه سیاسی نقش نداشت. او در عرفان و فلسفه و نوع نگاه به مدرنیته و موارد دیگر هم متفاوت بود... این یک گفتار متفاوت است چون می خواهد به تفاوت های امام خمینی – اگر نخواهیم بگوییم تمایز های او – با روحانیون دیگر بپردازد. تأکید بر تفاوت ها و تمایزها به معنی انکارِ خاستگاه و تعلق اصلی نیست. کما این که وقتی می گوییم حافظ با شاعران دیگر متفاوت بود شاعر بودن او به مثابه یک اصل بدیهی پذیرفته شده است. ایضا هنگامی که از تفاوت پیامبر گرامی اسلام با دیگر پیامبران سخن گفته می شود به منزله آن است که اشتراکات پذیرفته شده و مثال های دیگر. آیت الله حاج آقا روح الله یک مرجع تقلید بود و تا قبل از آن که عنوان امام عام و همه گیر شود همچون دیگر مراجع با عنوان آیت الله العظمی از او یاد می شد. شگفتا که در دی ماه 1356 در نوشته ای موهن این لقب یا عنوان را نیاوردند و تنها 9 ماه بعد ناگزیر شدند تمام نیم صفحه اول روزنامه های کیهان و اطلاعات را به این کلمات اختصاص دهند: آیت الله العظمی خمینی ... با این حال تفاوت های آشکاری در او مشهود بود که اگر نبود خمینی نمی شد. مراد از تفاوت ها یا تمایزها در این نوشته نه صفات اخلاقی و ویژگی های شخصیتی امام است و نه کارنامه دهه اول جمهوری اسلامی را برمی رسد بلکه از منظر تاریخی و واقعا تفاوت هایی مد نظر است که در نگاه مراجع و روحانیون دیگر یا نبود یا کمتر دیده می شد: ابن عربی 1- آیت الله خمینی فقیه و مجتهد بود اما یک تفاوت بزرگ با دیگر فقهای معاصر یا ماقبل خود داشت و آن علاقه به محی الدین عربی بود و عرفان را از منظر او پی می گرفت. این در حالی است که ابن عربی از نظر شماری از فقها به کفر هم متهم شده بود. سید جلال الدین آشتیانی در انتهای مقدمه خود بر کتاب مصباح الهدایه می نویسد: نکته مهم در آثار عرفانی امام این است که بیش از همه به بزرگانی چون ابن عربی و ملاصدرا و دیگران که از نظر اهل ظاهر کافر محسوب می شدند و کسی جرأت ذکر نام آنها را نداشت عقاید و اندیشه های آنان را پذیرفته بود و نقل می کرد. -[ زیبا پرستی در عرفان اسلامی- ص 487] آیت الله صابری همدانی نیز می گوید: ایشان در تدریس از دو شخصیت بسیار تعریف می کرد. یکی مرحوم شاه آبادی بود که تعبیر شیخناالاستاد را درباره او به کار می بردند و دیگری محی الدین عربی که کلمه امام العارفین یا کلمه دیگری را برای او می آوردند و همین باعث شد از ذهنیت اولیه دست بکشیم و به این عارف، حُسنِ ظنّ داشته باشیم. -[ حریم امام، شماره 269، ص 31] برخی البته می گویند این مربوط به سال های جوانی امام است. اما جالب است بدانیم در واپسین ماه های زندگی و در پیام مشهور به آخرین رهبر اتحاد شوروی نیز از محی الدین ابن عربی یاد می کنند. صریح و روشن این که کم نبودند و نیستند روحانیون بلند مرتبه ای که ابن عربی و کل عرفان را قبول ندارند اما آیت الله خمینی از جوانی تا واپسین دم حیات در زمره ستایندگان ابن عربی بود. جمهوریت 2- واژه جمهوری نزد کثیری از مراجع یا روحانیون، تابو بود. مخالفت سید حسن مدرس با جمهوریت نه فقط به خاطر رضاخان که با اصل ایده جمهوریت هم بود. امام خمینی البته جمهوری اسلامی را مطرح کرد تا هم با جمهوری متفاوت باشد و هم با حکومت اسلامی اما جمهوری اسلامی هم چنان که در نوفل لو شاتو گفته شد باز نوعی جمهوری است و حتی امام به عنوان فرم و ظرف جمهوری فرانسه را مثال می آورد. در تاریخ ایران و قبل از طرح و موفقیت جمهوری اسلامی 4 بار موضوع جمهوری به میان آمده و هر 4 به دلیل مخالفت های آشکار روحانیت یا عوامل دیگر ناکام مانده است: بار اول جمهوری گیلان که هم از برخی ایده های میرزا کوچک خان قابل مشاهده بود و هم از کودتای احسان الله خان و خالو قربان علیه او وجنبش جنگل. نوبت دوم همان که رضاخان در پی آن بود و می خواست مانند مصطفی کمال پاشا که در ترکیه جمهوری تأسیس کرد با بر انداختن سلطنت چنین کند و مخالفت های فراوان و متنوعی را در برابر دید. بار سوم در شهریور 1320 که رضا شاه باید ایران را ترک می کرد و صحبت از انقراض سلطنت پهلوی بود و ابتدا قرار بود محمد رضا هم با پدر و برادران همراه شود اما محمد علی فروغی اعلام جمهوری ولو با ریاست جمهوری خود را نپذیرفت و پروژه یا سناریوی سلطنت ولیعهد را به جای پدرو برادرانی که راهی تبعید می شدند با موفقیت به اجرا گذاشت. نوبت چهارم هم در روزهای پر التهاب مرداد 1332 که حزب توده از یک طرف و دکتر حسین فاطمی از سوی دیگر زمان را برای تأسیس جمهوری مناسب می دانستند و دکتر مصدق مخالفت کرد و گفت: من، قُرآن مُهر کرده ام که به قانون اساسی مشروطه وفادار باشم. امام خمینی اما با طرح ایده جمهوری اسلامی تفاوت خود را هم با آنان نشان داد و هم روحانیون سنتی که می پنداشتند مدل جمهوری با قواعد اسلامی جور در نمی آید. کاشانی و مصدق 3- این واقعیت را نمی توان انکار کرد که اگر امام می خواست در 50 سالگی و در نهضت ملی شدن صنعت نفت و در جریان اختلاف رهبران جانب یکی را بگیرد قطعا سید ابوالقاسم کاشانی را ترجیح می داد چندان که در سال 60 و در نطق هایی علیه جبهه ملی و بنی صدر از کاشانی یاد می کند. اما در سال های آغازین دهه 30 با این که از 50 سالگی عبور کرده و خود نیز اهل سیاست بود نمی خواست ذیل کاشانی تعریف شود و به همین خاطر در سال های مبارزه و تبعید از 42 تا 57 و خصوصا در سال 57 مصدقی ها تعارضی در همکاری نمی دیدند که اگر چنین بود مرد شماره 2 انقلاب – آیت الله طالقانی - نبود که از علاقه مندان مصدق بود و اولین نخست وزیر کسی نبود که خود را با سه واژه ایرانی، مسلمان و مصدقی معرفی می کرد و اولین رییس جمهوری ایران نیز کسی نبود که از اعضای پیشین جبهه ملی و علاقه مند و مبلّغ مصدق در خارج از کشور به حساب می آمد یا نباید دبیر کل جبهه ملی و وزیر فرهنگ دکتر مصدق و همراه او در دیوان داوری لاهه اولین وزیر خارجه جمهوری اسلامی می شد ( دکتر کریم سنجابی ). علی شریعتی 4- در سال هایی که برخی روحانیون و گاه در حد مراجع آشکارا به دکتر علی شریعتی می تاختند و در حالی که مرتضی مطهری هم به صف منتقدین پیوسته بود امام خمینی یک کلمه در نفی و نقد شریعتی نگفت. در تأیید هم البته نگفت اما هرگز مانند بسیاری از روحانیون دیگر علیه شریعتی موضع نگرفت. چرا که نمی خواست در صف مبارزه اختلاف افتد و از سوی دیگر در میان خانواده و نزدیکان خود از برادر عروس – صادق طباطبایی - تا صادق قطب زاده و ابراهیم یزدی همه از دوستان علی شریعتی بودند و می دانست که مهم ترین روحانیون داخلی علاقه مند به ایشان در نوع نگاه به شریعتی با سنتی ها تفاوت دارند. در میان روحانیون مبارز و نسبتا جوان داخلی بیش از همه آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای به شریعتی علاقه و در واقع گرایش داشتند و امام تفاوت خود را با روحانیون سنتی در اینجا هم نشان داد. برخی می گویند پس از درگذشت دکتر شریعتی و در پاسخ به تلگراف تسلیت دکتر یزدی و در قالب پیام به دانشجویان امام از لفظ فقد و نه شهادت برای دکتر استفاده می کند در حالی که واژه فوت را نیز به کار نمی برد و قضیه را مبهم باقی می گذارد و برای فرزند خود – سید مصطفی- نیز لفظ شهادت را به کار نمی برد زیرا نمی خواسته با ضرس قاطع داوری کند. ملاصدرا و فلسفه 5- غالب روحانیون با فلسفه میانه ای ندارند. چندان که به عرفان. امام اما اهل فلسفه بود همچون عرفان و دیدیم که تفسیر او از قرآن را حتی در نخستین سال جمهوری اسلامی تاب نیاوردند. مهم ترین شاگردان و دست پروردگان امام همچون مرتضی مطهری اما اهل فلسفه بودند و همین نیز او را متفاوت و متمایز جلوه می داد. در همان پیام به گورباچوف در کنار نام ابن عربی از صدرالمتالهین نیز یاد می کند و از گورباچوف می خواهد اندیشمندان خود را به مطالعه آرای او ترغیب کند و وقتی ادوارد شوارد نادزه پیام رهبر شوروی را به تهران می آورد و امام احساس می کند برخورد سیاسی دارند و روح پیام را انگار درک نکرده اند به وزیر خارجه وقت شوروی می گوید: من می خواستم دریچه تازه ای به روی شما بگشایم و دیدار را کوتاه می کند. این دریچه تازه را امام با اندیشه های ابن عربی و ملاصدرا گشاده و گشوده می دید. مدرس و پارلمان 6 - نقل شده که آیت الله خمینی در جوانی به تهران می آمده و در ساختمان مجلس شورای ملی نظاره گر مباحثات و گفتار و رفتار شخص سید حسن مدرس بوده است. یادمان باشد مدرس بیش از آن که فقیه سنتی باشد سیاست مدار بود و هر چند در مجلس اول مشروطه نقش نظارتی را پذیرفت اما از مجلس دوم به بعد و تا وقتی استبداد رضاشاهی مجال داد ترجیح داد با رأی مردم نماینده و وکیل باشد و اعتبار خود را تنها از فقه و دین نگیرد. امام هم مدرس را الگو قرار داد و آن قدر که از زبان رهبر فقید انقلاب در ستایش مدرس شنیده ایم هیچ مرجع و روحانی ارشد دیگری چنین یاد نکرده است. در نطق 12 بهمن 57 هم امام وقتی می خواهد به تشکیل دولت اشاره کند می گوید: من به واسطه این که ملت مرا قبول دارد دولت تعیین می کنم. یعنی همچون مدرس به این که مردم هم باید قبول داشته باشند اعتقاد داشته است. توجه به پارلمان و جمله مشهور مجلس، در رأس امور است نیز به احتمال زیاد به خاطر شخصیت پارلمانی مدرس بود. همان مدرس که بر خلاف شیخ فضل الله نوری به مشروطه باور داشت و آن را مشئومه نمی دانست. نفی سلطنت 7- در تاریخ ایران سابقه نداشت که یک مرجع تقلید به نفی کل سلطنت برسد و مهم تر این که سلطنت را به سبب تعارض موروثی بودن با حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت برای هر ملت و هر نسل نفی کند. انتقاد مراجع در حد توصیه های اخلاقی بود و حفظ اصل سلطنت را به هر رو لازم می دانستند. کما این که انقلاب مشروطه سلطان را کنار نزد. از قدرت مطلق به مشروط بدل کرد و حتی استبداد محمدعلی شاه کسی را به صرافت برانداختن اصل سلطنت نینداخت. تفاوت مهم امام اما این بود که بعد از سال 42 شخص شاه را مخاطب قرار می دهد. نوع نگاه به نهاد سلطنت و نه شخص شاه او را متفاوت و متمایز ساخته بود. به همین خاطر از 42 به بعد هر گونه ملاقات یا تماس روحانیون ارشد با سلطنت و دربار از نگاه انقلابیون نفی و رد می شد. ترور و فداییان اسلام 8- تفاوت نگاه با روحانیون سنتی اما سبب نشد که به آن سو بگرود و از گروه های مسلح حمایت کند. با این که برای لغو مجازات اعدام سید مجتبی نواب صفوی می کوشد و از اعتبار خود نزد آیت الله بروجردی مایه می گذارد اما شیفته نواب نبود. سال ها بعد که هم آیت الله طالقانی و هم هاشمی رفسنجانی از او می خواهند مجاهدین خلق را تأیید کند نیز امام چنین نمی کند زیرا به روش مسلحانه باور نداشت و به رغم اصرار و ادعای مؤتلفه برای هیچ تروری فتوا صادر نکرد. احکام ثانویه 9- یکی از دلایلی که برخی مراجع را از ایده تأسیس حکومت بازمی داشت نگرانی از شیوه حکم رانی و تصمیم گیری در قبال مالیات، بهره بانکی، حق رأی و اشتغال زنان، موسیقی، حرام نبودن مواد مخدر و مانند اینها بود. امام اما در همه اینها تجدید نظر کرد و در حکومتی که خود در رأس آن قرار گرفت مالیات اخذ شد در حالی که در کتاب ولایت فقیه خمس و زکات برای اداره جامعه کافی دانسته شده است. بانک ها هم تعطیل نشدند و با ساز و کارهای دیگر به فعالیت بانکی پرداختند. زنان انتخاب کردند و انتخاب شدند و اشتغال آنان منتفی نشد. حجاب اجباری شد اما درعمل آنان که از سر الزام حجاب دارند به رعایت حداقل ها متعهدند و حجاب اکمل که در نگاه کسانی چون مرحوم آیت الله احمد آذری قمی در خانه نشینی زنان و دیده نشدن توسط غیر محرم ها جلوه می کند از جانب حکومت و شخص امام رواج نیافت. موسیقی هم به دو گونه غنایی و غیر غنایی تقسیم شد و دومی مجال بروز یافت.مواد مخدر ممنوع اعلام شد در حالی که فقه بر حُرمت آن تأکید ندارد و این تفاوت ها البته ناشی از اقتضائات حکومت داری در دنیای مدرن هم بود. ملیت و ایران 10- روحانیون سنتی چندان درگیر مفهوم ایران نبودند و نیستند. در قانون اساسی اما برای رییس جمهوری قید ایرانی الاصل آمده و به خاطر همین به دستور شخص امام، جلال الدین فارسی کاندیدای حزب جمهوری اسلامی در دوره اول کنار گذاشته شد. هر چند در قانون اساسی برای مقام رهبری قید ایرانی تبار نیامده اما روشن است که خبرگان به یک فقیه غیر ایرانی تبار رأی نمی دهند تا در رأس حکومت قرار گیرد. یاهمین که دین زرتشت هم به رسمیت شناخته شده نشان می دهد مفهوم ایران مورد توجه بوده چندان که در نخستین پیام های پس از شروع جنگ در سال 1359 رهبر فقید انقلاب به دفعات واژه های میهن را به کار می برد و به صرف تعابیر دینی اکتفا نمی کند. مواضع امام علیه ملی گرایی بیشتر به خاطر اتفاقات دهه 60 است و نفی ایدیولوژی ناسیونالیسم و گرنه اگر به مفهوم ایران و مرزهای جغرافیایی باور نداشت در ابتدا با ورود به خاک عراق پس از بازپس گیری بندر خرمشهر مخالفت نمی کرد. در خاطرات مرحوم سید احمد خمینی آمده که نگران بوده خبر سقوط فاو در سال 67 را چگونه به امام منتقل کند و سرانجام تصمیم می گیرد بگوید و در مقابل با این واکنش رو به رو می شود: خوب، مال خودشان بود . یعنی فاو را در قالب منطقه ای در جغرافیای عراق می دیده که بنا به مصالح جنگ و برای واداشتن صدام حسین به پرداخت خسارت و خودداری از حمله مجدد در اختیار ایرانی ها بوده است نه این که ما و عراق نداشته باشیم و مرز های جغرافیایی در دنیای مدرن را به رسمیت نشناسد و همه را ذیل امت تعریف کند. نکات دیگر را نیز می توان ذکر کرد اما مطلب را طولانی می کند. غرض این است که گفته شود: آیت الله حاج سید روح الله خمینی روحانی و مرجع بود اما با تفاوت ها و تمایزهایی و همین ها بود که از او امام خمینی ساخت. هم او که از دل سنت برخاست اما ضد مدرنیته نبود چندان که در اولین نطق رسمی خود در بهشت زهرا ( اگر سخنرانی فرودگاه را در حد تشکر بدانیم) در بیان دلیل مخالف نبودن با سینما می گوید: سینما یکی از مظاهر تمدن است. خمینی، خمینی بود نه شیخ فضل الله نوری. نه سید ابوالقاسم کاشانی و نه حتی سید حسن مدرس که آن قدر هم به او علاقه داشت. از این رو برای شناخت او تفاوت ها و تمایزهای 10 گانه را باید شناخت. ...
3 وصیت مهم امام خمینی (ره) به مدیران و مردم/ جناح های سیاسی از اتهام زنی بپرهیزند
. وی با بیان اینکه مدیران و مردم باید تکالیف خودشان را انجام بدهند ادامه داد: اگر ما تکالیف خودمان را به موقع انجام بدهیم، خداوند رزق واسع و نصرت را به ما می دهد. استاد حوزه علمیه قم افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی های خودشان ما را به توحید، وحدت کلمه و تکلیف محوری دعوت می کنند، هیچ کس به اندازه رهبر معظم انقلاب مدافع خط امام راحل و وصیت های ایشان نبوده است. ...
فرماندار کبودراهنگ : امام راحل با هنرمندی تمامی تفکرها را حول انقلاب گرد آورد
عالم فرهیخته جهان اسلام جهان همچنان از رهنمودهای ایشان تاثیرمی پذیرد. وی گفت: به مناسبت فرا رسیدن سالگرد رحلت جانگداز بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ویژه برنامه هایی با حضور سخنرانان مطرح در شهرستان کبودراهنگ همراه با مداحی و قرائت قرآن برگزار می شود. روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان، حضرت امام خمینی(ره) در 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست. 7526/6993 خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار: اکبر بهاروند انتهای پیام /* ...
برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) در بوشهر
.... فاطمی با بیان اینکه مراسم سالگرد ارتحال امام در تمامی شهرها و روستاهای شهرستان بوشهر برگزار می شود تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده مراسم عزاداری سالگرد ارتحال امام در شهرها و روستاهای بوشهر با حضور فعال شورای هیئت های مذهبی برگزار می شود. وی با اشاره به برگزاری مراسم 14 خرداد در مرکز استان بوشهر خاطر نشان کرد: مراسم بیست وهشتمین سالگرد ارتحال امام راحل 14 خرداد ساعت 18 در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر با سخنرانی آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود. * تسنیم ...
امام خمینی (ره) یک حقیقت همیشه زنده برای ملت ایران و جهان اسلام است
بودن نهضتی است که دشمنان 38 سال است برای ضربه زدن به آن تلاش می کنند اما ملت ایران و جمهوری اسلامی که برآمده از آن نهضت الهی است، هر روز قوی تر و پوینده تر از قبل به پیش می رود. وی عنوان کرد: امام راحل (ره) در مکتب خود نیروهای ارزشمندی را تربیت کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی از برجسته ترین روحانیون پرورش یافته در مکتب اسلام و امام (ره) بود که پس از رحلت امام خمینی (ره) سکاندار انقلاب ...
خوزستان در سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران+ فیلم
مجالس شخصیت های روحانی و مذهبی نیز در جمع مردم عزادار در مساجد و مکان های مذهبی حضور یافته و از ویژگی ها و فضایل بنیانگذار جمهوری اسلامی سخن می گویند. آئین گرامیداشت بیست و هشتمین سالروز ارتحال جانسوز امام خمینی(ره) از ساعت 18 تا 20 امروز 14 خرداد ماه با سخنرانی حجت الاسلام عباسعلی اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مصلای مهدیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار می شود. امسال به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با سالروز ارتحال امام خمینی (ره) اعزام عزاداران از خوزستان به حرم مطهر امام انجام نمی شود. دانلود ...
رسانه ها برای مانایی چهره امام خمینی(ره) بکوشند
معرفی شود تا از این طریق از به فراموشی سپرده شدن این چهره مهم و اثرگذار جلوگیری شود. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عدم معرفی چهره امام خمینی به نسل جوان و آیندگان باعث به فراموشی سپرده شدن بنیانگذار کبیر انقلاب خواهد شد، افزود: در این بین آن کسی که ضرر خواهد کرد مردم و نظام بوده و دشمنان اسلام و انقلاب از این اتفاق سود خواهند برد. آیت الله ممدوحی اظهار کرد: مبانی ...
کمالی:بسیاری از شعارها و آرمان های امام راحل از مرحله عمل به دور مانده است
حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار در گفتگو با خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون مسئله اشرافی گری برخی از مسئولان که جلوگیری از آن مورد تاکید امام خمینی(ره) بوده است، اظهار داشت: مسئولان نظام تا حدود زیادی ساده زیستی را در پیش گرفته اند و گرفتار تشریفات نشده اند البته هستند کسانی که طبق سیره امام ساده زیستی را سرلوحه کار خود را قرار نداده و در راه اشرافی گری قدم ...
شب شعر و شروه در بوشهر برگزار شد+تصاویر
دینی در مراکز اصلی شهرستانهای استان، تهیه انیمیشنی در خصوص زندگی امام راحل و توزیع آن در بین کودکان، برگزاری کارگاه گرافیک با موضوع امام راحل از جمله دیگر ویژه برنامه های حوزه هنری استان بوشهر به مناسبت 14 و 15 خرداد است. امید پارسایی فر ادامه داد: امام خمینی (ره) امام زیبائی ها و رحمانیت است و دیدگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب در خصوص فرهنگ و هنر متعالی است. ...
فیلم لحظه ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) در بیمارستان
به گزارش تهران نیوز ، به نقل از باشگاه خبرنگاران، ساعت 22:20 شب سیزدهم خرداد ماه سال 68 روح الله موسوی خمینی به ملکوت اعلی پیوست. لحظه جانگداز رحلت بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی را در فیلم زیر مشاهده می کنید. انتهای متن/* http://media.jamejamonline.ir/Media/Video/1396/03/14/636321777369685553.mp4 دانلود مستقیم ویدیو با حجم: 14. ...
ولایت فقیه نص قانون و فصل الخطاب است/ امام خمینی(ره) فقه را از حجره ها به متن جامعه آوردند
برخی از کرسی ها گفته می شود که ولایت فقیه را قبول ندارند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مردم سالاری دینی به عنوان رکن دیگر نظام اسلامی یاد کرد و افزود: حضور همه جانبه مردم موجب مقبولیت نظام اسلامی شده است و امام راحل(ره) مردم سالاری دینی را در قالب اسلام ناب محمدی به بشریت عرضه کرد. وی در ادامه با اشاره به شرایط کشور در سال 88 یادآور شد: رهبر انقلاب در جریان فتنه از آرا مردم حمایت کردند و این حمایت و ایستادگی افق های روشنی از مردم سالاری دینی را به دنیا نشان داد. انتهای پیام/ 137 ...
روحانی: نمی پذیریم هرکسی ادعای رهبری مردم را داشته باشد
رییس جمهور با گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی (ره) و تاکید بر اینکه همه ما باید راه امام را بیاموزیم و مسیر او را طی کنیم، از همه اعضای دولت یازدهم خواست هیچ فرصتی را برای خدمت به مردم از دست ندهند و بر تلاش های خود برای انجام مسوولیتی که مردم بزرگ ایران بر دوش دولت گذاشته اند، بیفزایند. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی شنبه شب و در مراسم ضیافت افطار با وزرا، معاونان، استانداران و ...
گرامیداشت یاد وخاطر ه امام راحل در شهرهای ایران
15 خرداد ، پل باقر آباد که محل قتلگاه شهدای 15 خرداد است، گلباران شد. همچنین در اراک نیز خبر ها حاکی از حضور مردم در مراسم ارتحال امام (ره) در مدرسه طلبگی ایشان بود. آستانه فرارسیدن سالروز ارتحال امام خمینی(ره)، حجره طلبگی بنیان گذار انقلاب اسلامی در مدرسه تاریخی سپهداری شهر اراک گلباران شد. حجره طلبگی امام راحل در حوزه علمیه اراک، در ساختمان مدرسه تاریخی سپهداری واقع شده و ...
عقلانیت و اعتدال در اندیشه امام خمینی(ره)
انحراف و مقابله با جریان های الحادی، التقاطی و ارتجاعی در طول حیات امام در سال های پس از انقلاب، توانست نهال نوپای جمهوری اسلامی را از آفات مصون نگاه دارد. اگرچه تفکر ارتجاعی و متحجرانه هیچ وقت از سر این جامعه دست نکشیده و همواره خطر این بینش ما را تهدید می کند، اما به مدد آگاهی جامعه و آموزه های شاگردان و یاران امام خمینی(ره) همچون شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید مطهری، مرحوم آیت الله هاشمی ...
اجتماع بزرگ عاشقان امام خمینی(ره) در اراک برگزار می شود
امام(ره) نیاز داریم. وی عنوان کرد: این شناخت جز با مطالعه و سیر زندگی پربرکت امام راحل(ره) و تبعیت از جانشین به حق امام(ره) ولی امرمسلمین، مقام معظم رهبری میسر نیست که همان طور معظم له فرمودند راه امام راه ما کلام امام کلام ما و اندیشه امام اندیشه و شعار ما است. مدیر اجرایی ستاد نماز جمعه و مصلی بیت المقدس اراک ادامه داد: تفکر و اندیشه والای امام راحل(ره) در میدان جهاد و پیروزی ...
همدان در سالگرد عروج ملکوتی معمار بزرگ انقلاب سوگوار است
امام شهدا به سوگ نشسته اند. مردم روزه دار استان همدان در بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی امام راحل (ره) ارادت خود را با حضور در آیین های سوگواری در سراسر این استان اعلام کردند . شرکت در راهپیمایی 14 خرداد و حضور در آیین ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در حسینیه امام خمینی (ره) از برنامه های ویژه بیست هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در همدان بود. امسال مراسم سوگواری رحلت امام ...
عرفان، سیاست و آزادی در اندیشه امام خمینی(ره)
از قرآن، برهان و شهود عرفانی بهره برده است. ایشان معتقد بودند که می توان از قرآن یک فلسفه و نظام فلسفی طراحی کرد. از این رو علاوه بر روش برهانی از روش شهودی و کشفی هم استفاده کرده اند. نقش و جایگاه تزکیه نفس چنان در نگرش امام مهم بود که ایشان تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می دید و معتقد بودند که دانش با همه جایگاهی که دارد آنگاه که توام با تزکیه نفس نباشد همچون ابزاری در خدمت هدف های ...
پیام تسلیت رئیس شورای اسلامی شهررشت به مناسبت سالگردارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران وقیام 15 ...
میکردند یادآورشد:در هیچ کجای دنیا چنین ارادتی از سوی ملتهای جهان دیده نشده است وهمه اینها نشان دهنده روح بزرگ وشخصیت مردمی واندیشه ناب امام راحل است که اینگونه مردم عاشقانه به ایشان ارادت دارند. رئیس شورای اسلامی شهررشت ضمن گرامیداشت یادوخاطره امام راحل وقیام 15 خرداد ادامه داد:برای به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران خونهای پاک وبیگناه فراوانی توسط مزدوران رژیم پهلوی برزمین ریخته شدوملت سرافراز ...
گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره ) در گلستان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما قشرهای مختلف مردم در این مراسم عشق و ارادت و وفاداری خود را به امام خمینی (ره) شهیدان و انقلاب اسلامی نشان دادند. حجت الاسلام علی خیر خواه رئیس مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در مصلی اینچه برون گفت : پس از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها اسلام ، بلکه دیگر ادیان الهی نیز احیاء و زنده شدند و امام ثابت کرد دین سبب عزت جامعه می شود. امام جمعه بندرگز هم در ...
استقبال و تشییع میلیونی از امام(ره) دنیا را شگفت زده کرد
دشمن و حساس بودن به سرنوشت مسلمانان جهان بود، در جامعه زنده است. وی با تاکید بر پیروی از ولایت فقیه افزود: اگر بعد از رحلت رسول اکرم(ص) مردم آن زمان گرفتار فتنه شده و امتحان خوبی پس ندادند ولی امروز بعد از گذشت 28 سال از رحلت امام راحل(ص) نایب برحقش حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) چنان با قدرت و حکمت کشتی انقلاب اسلامی را در دریای پر تلاطم هدایت و رهبری می کند که دنیا را به حیرت واداشته ...
به بلندای قامت او ...
جایی دیگر الهام می گرفت، دشمنی آیت الله خمینی(ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص داشت. محمدحسنین هیکل، نویسنده و روزنامه نگار معروف جهان عرب: امام خمینی هدیه آسمانی و ملکوتی برای خاکیان بود .. گویی شخصیتی از شخصیت های آزمون بزرگ صدر اسلام با معجزه ای به دنیا بازگشته تا پس از پیروزی امویان و به خون غلتیدن شهیدانِ اهل بیت سپاه علی را رهبری کند. او ...