سایر منابع:
سایر خبرها
مسئله امام، انقلاب بود نه سنت وتجدد/ نظریه اجتماعی امام خمینی(ره)
به دست بگیرد. این قبیل حوادث، انسانِ ایرانی گرفتار در انسداد را به این نتیجه نتیجه می رساند که نمی شود و نمی توانیم تغییر ایجاد کنیم. اندیشه اجتماعی مسلمین در دوران معاصر، از سید جمال به بعد حول دوگانه ی سنت و تجدد سامان می یابد. مسئله اش سنت گرایی و تجددگرایی و یا تلفیق این دو و حدود و ثغور این تلفیق است. امام خمینی اما مرحله ی جدیدی در اندیشه اجتماعی می گشاید و اندیشه ای را سامان می ...
گزارش مطالبات دانشگاه از دولت دوازهم [+پرسش و پاسخ]
گرفته اند. دانشگاه ها نباید بار سیاسی را به عهده بگیرند، ولی وقتی خلأ احزاب وجود دارد و بارِ جهت گیری و نشاط سیاسی در جامعه بر زمین مانده، این دانشجویان بودند که این کار را کرده اند. طبیعتاً وقتی این کارِ بزرگ تر از حد و اندازه ی خود را انجام داده اند، حتماً دچار خطا هم شده اند، ولی نظام باید اینها را تحمل می کرد و قدر می شناخت . همین الان هم به دلیل اینکه هنوز اجازه داده نشده ...
راهبردهای رسانه ای و فرهنگی دشمن درنبرد نرم علیه انقلاب اسلامی
تبیین راهبردهای مقابله با شیوه های رسانه ای و فرهنگی دشمن در این حوزه پرداخته می شود. بیان مسئله انقلاب اسلامی باعث بروز شرایط نوین و شکل گیری مناسبات جدید سیاسی و فرهنگی در منطقه و جهان شد. دشمنان این انقلاب به دلیل عدم شناخت این پدیده نوظهور انواع روش ها را برای مقابله با آن آزمودند. پس از ناکامی در مواجهه مستقیم با آن، دست به تغییر نگرش آشکاری زدند دلایل این تغییر راهبرد دشمن ...
مدلی برای تبیین رابطه دین و توسعه
می داند که پای عقلانیت به حوزه حقانیت دین نیز وارد شد، به نحوی که همه شئون زندگی از جمله پیشرفت انسان وابسته به عقل تجربی تلقی گردید. در قرن نوزدهم تعارض علم و دین به گونه های مختلف در غرب شکل گرفت و می توان گفت علاوه بر رابطه دین و علم، رابطه دین و پیشرفت نیز مورد توجه قرار گرفت. آگوست کنت سخن از گذر جوامع از مراحل الهی و فلسفی و ورود به دوره علمی و تحصلی به میان آورد، به گونه ای که ...
امام از چهار منظر سیاست، انقلاب، فقه و شعر
شرایط و امکانات و... دچار تغییراتی شده اند، اما امام خمینی همواره و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم همیشه اصول ثابتی مثل اصل تکلیف، اصل مصلحت اسلام و مسلمین، اصل دعوت و گسترش اسلام، اصل نفی سبیل، اصل تقدم اهم بر مهم، اصل عمل به قدر مقدور، اصل عدالت، اصل ضرورت حکومت، اصل ولایت الهی، اصل درنظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان و از همه مهمتر، اصل اجتهاد را در حوزه نگرش سیاسی خود حفظ کرد. امام و ...
چهار آفت دین از نگاه یک پژوهشگر نهج البلاغه
حقیقت نحوه زندگی به طوری که انسان بهترین کارکردها و بهره برداری ها را از پتانسیل هایی که خدا به او داده است را داشته باشد. بنابراین دین اگر سلامت خود را از دست دهد مثل خط کشی می ماند که اعداد آن جابه جا شده است و ما با آن خط کش قرار است مقیاس ها را بسنجیم و طبیعتاً همه سنجش های ما اشتباه خواهد بود، چه بسا به همین دلیل از هدف خود دور می شویم درحالی که تصور می کنیم درحال نزدیک شدن به هدف خود هستیم. قرآن ...
فعال سیاسی: عصر امام خمینی (ره) در تاریخ جهان جاوید خواهد ماند
ما انسان ها نشان می دهد و همه را در زندگی محتاج به این ستاره همیشه فروزان عالم بشریت کرده است. قیصربیگی به تاثیرگذاری کلام امام در حال و آینده نیز اشاره کرد و یادآور شد: پرتوهای کلام امام خمینی (ره) در عصر حاضر آنقدر صمیمی و تاثیرگذار است که گویی هر لحظه و تازه به تازه لحمه هایی از شفقت و مهربانی را نثار بشر امروزی می کند تا امید بخش طلوع خورشید واقعی در دل آسمان ها باشد که گستره جهان را زنده به حضور ولی عصر (عج) گرداند. خبرنگار: رضا آزادی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی 7176/9102 انتهای پیام /* ...
امام خمینی؛ فقیه نوپرداز و کرامت مند
به روش ها و شناخت ها و اصول زیست عام مشترک تحت نظام مدرن و به اصطلاح مطلوب دست کم در عرف عام جهانی و این قبیل واقعیات هر کدام می تواند عاملی در تضعیف و تغییر دستگاه حوزه و نظام آن باشد. سیاست های استعماری به ویژه اهداف مخفی و مهول فراماسونری و صهیونیسم نیز جای خود را همواره داشته و دارد. در هر حال حوزه های علوم دینی رو به ضعف کیفی و کمّی و ضعف و پراکندگی و رکود چشمگیر بود. اضافه بر این ...
امام(ره) ریشه بحران انسان معاصر را در قطع ارتباط با وحی می دید
اسلامی به آسیب شناسی تمدن غرب و به تبع آن علم مدرن پرداخت و ضمن نقد علم مدرن بر نیاز بشر امروز به علم جامع و نافع تأکید کرد که به همه شئون انسان و سطح زندگی توجه دارد، از این رو می بینیم که ایشان در آثار مکتوب همچون چهل حدیث(1318)، شرح جنود عقل و جهل(1323) و کشف الاسرار(1323) و بیانات شفاهی خود به تبیین حقیقت علم و لوازم تولید دانش می پردازد و بر جهاد علمی و فکری برای اسلامی سازی علوم و استقلال و ...
قلبی که به شوق بهبود معیشت فقرا می تپید/در ملاقات یار دیدار اغیار برایش بار بود!
دکتر جلیل الماسی، استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان با اشاره به مولفه های ساده زیستی در سبک زندگی امام راحل، به بیان مقدمه ای از شیوه زندگی رسل و انسان های بزرگ تاریخ پرداخت و گفت: پیامبران ابراهیمی همه از توده های فقیر جامعه بودند، نه پایگاه اقتصادی داشتند و نه جایگاه اجتماعی و حکومتی. پیامبران از هر امتیاز مادی دور بودند و تنها امتیاز ایشان تقوا، ظلم ستیزی ...
آخوند خوب و آخوند بد در کلام معمار انقلاب اسلامی
گروه فرهنگی : 14 خرداد و دوباره غمی به بلندای آسمان که بر دل می نشیند. فرا رسیدن سالروز عروج ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) باز هم دل های عشاق ایشان را در سرتاسر جهان به درد آورده است؛ اما عشق به خمینی کبیر تنها با ذکر یاد و نامش حاصل نمی شود و بهترین روش برای زنده نگهداشتن نام حضرت امام (ره)، مطالعه سخنان ایشان و شناخت تفکراتشان است. به گزارش بولتن نیوز ، از همین رو می باشد که بهترین کار ...
امام در مصاف با چالش ها و پرسش ها، فقه را توانمند و پاسخگو کرد/ ناگفته های شاگرد امام از حوزه نجف
شدن جوامع که تحولی در زندگی مردم پدید آورده، در آ ن زمان وجود نداشته است. آیا باید انسان این همه تحولات را کنار نهاد و به زمان پیامبر (ص) برگشت کند؟ این امر که قابل قبول نیست، و معنای آن بازگشت به قهقرا و تحجر در زندگی است. بدون اشکال این ها (تحولات تکنولوژیکی) در زندگی مردم داخل شده و هست و باید باشد و اثر مطلوب هم دارد اگر چنان است تبعاً این ها نیاز به قانون دارد و نیازمند ...
جایگزینی فرهنگ مادی به جای فرهنگ های ملی
) آسیب های فرهنگی است که در حوزه های مختلف، زندگی فرهنگی و اجتماعی فرد را تهدید می کند و آداب و رسوم، عقاید و سنت های بومی و ملی را دچار چالش می سازد. رسانه های نوین که پیامد مدرنیته غرب است و به تبع آن فرهنگ و ارزش های غربی را در خود دارد، با ورود به عرصه جنگ نرم و هدف قرار دادن خانواده ها، فرهنگ حاکم بر خانواده ها را دگرگون و کارکردهای خانواده را به کلی دچار تعارض و دوگانگی می سازد. ...
امام خمینی؛ آیت الله العظمی واقعی
در تاریخ می خواندیم، نصفش را باور نمی کردیم؛ از بس عظمت در زندگی و رفتار امام هست، اگر خودمان ندیده بودیم و بنا بود در تاریخ بخوانیم نصفش را باور نمی کردیم. (1394/08/03) تاریخ رفت وآمد افراد بزرگی را به خود دیده است که مرور آن، حسرت همزیستی با آنان را بر دل انسان می گذارد آدم های بزرگی که در تاریخ بودند آدم دلش می خواست اینها را می دید مثلاً علامه حلی، شیخ بهایی... امام از همه ی اینها ...
امام خمینی(ره)؛ احیاکننده تمدن بزرگ اسلامی
محقق و چیره دست در حوزه درس ایشان زانو زده و از آن دریای مواج علم و فضیلت بهره مند می شدند و آن گاه که ردس ایشان پایان می یافت، انبوه شاگردان در سراسر مسجد سلماسی یا در مدرسه فیضیه موج می زد و حالتی روحانی به خیابان ارم و حومه صحن مطهر قم می بخشید. در سال های آخری که ایشان در قم می زیستند و در مسجد اعظم تدریس می نمودند، تعداد شاگردان درس ایشان از هزار و دویست نفر تجاوز می کرد که یک برابر و نیم ...
رهبر معظم انقلاب: تنها عامل برطرف کردن مزاحمت دشمن اقتدار و ایستادگی ملّت است
] دست مستکبرین رسید، بلای جان ملّتهای عالم شد؛ برای جان انسانها - هر انسانی که با آنها همراه نباشد، تسلیم آنها نباشد، تابع آنها نباشد - هیچ ارزشی قائل نیستند؛ مثالها، الی ماشاءالله [وجود دارد]. یک مثال، برخورد مستکبرین با بومیان آمریکا است؛ همین کشوری که امروز منابع مالی آن، امکانات آن، موقعیّت جغرافیایی آن، همه چیز آن در اختیار غیربومیان آن منطقه است. خب اینجا مردم بومی ای وجود داشتند ...
حضرت امام خمینی(ره) یگانه زمانه/ امام(ره) به دنبال تحول در جامعه جهانی و ایجاد بستر ظهور
و تاریخ علم، بر محصول تاریخی این علوم تسلط دارند. ایشان دارای دریافت هایی فراتر از آنچه در محدوده این علوم اتفاق افتاده است بوده اند؛ به طور کلی کسانی که مبدأ تحول در حوزه دانش می شوند و مقیاس دانش را از سطحی به سطح بالاتر تغییر می دهند، چیزی بیش از حافظه ای که ظرفیت دانش گذشتگان را دارد در آنها شکل می گیرد؛ البته این یک نکته اساسی است که آیا همه آنچه که یک فرد دارا می شود، از بستر جامعه به او می ...
از انسان ناطق خودآگاه به سوی انسان فزاینده خودبرنامه ریز
...، انسانیت انسان، به حیوانیت او یا میرایی اش یا چیزی از این دست نیست؛ بلکه در ناطق بودن اوست. (ابن سینا، 1364: 163) در زبان یونانی انسان را زون فونانتا یا همان حیوان ناطق می گفتند. به این معنا که معتقد بودند ممیزی انسان از سایر حیوانات، توانایی او در ساخت ترکیبی از علائم شنیداری و گفتاری است که بیانگر افکار و احساسات او نسبت به دنیای خارج از خویش است. (برگس، 1362) یونانی ها و ارسطو ...
سند 2030 یکی از میوه های آلوده نظام برنامه ریزی معیوب کشور است + صوت
پرداخته ایم. تا الآن هم 26 مجلد از این مباحث تولیدشده است و تخمین ما این است که در سال های آینده یک دایره المعارف صدجلدی در این حوزه منتشر شود. عرض بنده این است که اگر حوزه علمیه مبارکه قم که ذخیره شیعه و همه مستضعفین عالم است سطح اجتهاد خود را به اجتهاد نظام ساز ارتقا ندهد، امثال این سندها به وفور بازتولید خواهد شد و بااخلاقی که ما از افراد توسعه گرا سراغ داریم دیگر به این شکل نیست که آنها ...
امام خمینی و انقلاب اسلامی/تصویری از یک روح بزرگ وانقلابی+صوت
پیرامون امام دست یابد. در ابتدا، دولت امریکا سعی داشت دنبال افرادی بگردد که یا روی امام نفوذ داشته باشند یا حداقل امام آنها را به حضور بپذیرد تا از این طریق بتواند اخباری بدست آورد، چون در طول تاریخ تا آن زمان با چنین شخصیتی روبرو نشده بودند. در 13 بهمن 1357 توسط خبرگزاری آسوشتیدپرس خبری به سراسر جهان مخابره شد که اگر چه منابع خبری شخصی ایرانی است اما در شناخت یکی دیگر از ابعاد شخصیتی امام و شیوه ...
رسانه ها به عنوان عرصه و ابزار جنگ نرم
وضعیت موجود را وضعیتی کاملا عادی تلقی می کنند، لذا تهدید نرم به صورت خفته و مستور در حوزه مورد نظر پیشروی کرده و در جایگاه های نرم نظام از قبیل هویت، فرهنگ، مشروعیت، مشارکت سیاسی، کارامدی و... به اندازه ای پیشرفت کرده که در موقع تجلی و نمودارشدن تهدید، به دلیل اینکه زیرساخت های نرم افزاری مدیریت امنیت ملی را به چالش کشیده، امکان مدیریت تهدید را در عرصه های نرم و سخت در حد قابل توجهی کاهش می دهد ...
فهم نادرست از دین مهم ترین عوامل دینی در گسترش خشونت است
.... گفت وگو تنها مسیری است که می تواند این این عقلانیت را تجسم بخشد. ملاعبداللهی ادامه داد: گفت وگو تنها مسیری است که موجب شناخت و همدلی خواهد شد و همه را در کنار هم قرار خواهد داد و فهم مشترک، ایمان مشترک و اهداف مشترک ایجاد خواهد کرد. امروزه بیش از هر زمانی بشریت محتاج جهانی عاری از خشونت است. جهانی که در آن همه انسان ها فارغ از هر نوع دین، آیین و باوری که دارند به یکدیگر احترام ...
متجددان غربگرا، راه بران فرهنگی عصر پهلوی اول
دانشکده ها و چگونگی چینش رشته های دانشگاهی در کنار یکدیگر محسوس بود و از سوی دیگر، بنیان شکل گیری این نهادهای آموزشی، با نیازهای انسان مسلمان ایرانی فاصله ای بسیار زیاد داشت و اساسا فلسفه شکل گیری این نهادها، مبتنی بر نیاز سنجی جامعه دینی ایران نبود و در تضاد با ارزش های دینی و ملی مردم ایران قرار می گرفت. از این روست که ظهور نهادهای آموزشی مدرن در ایران به مرور بحران های جدی را برای ...
فهم نادرست از دین مهم ترین عوامل دینی در گسترش خشونت است
و فهم مشترک، ایمان مشترک و اهداف مشترک ایجاد خواهد کرد. امروزه بیش از هر زمانی بشریت محتاج جهانی عاری از خشونت است. جهانی که در آن همه انسان ها فارغ از هر نوع دین، آیین و باوری که دارند به یکدیگر احترام بگذارند، عشق بورزند، برای سعادت یکدیگر تلاش کنند و برای ساختن جهانی پر از صلح و امنیت دست در دست یکدیگر دهند و با کوشش و تلاش مشترک سعادت و خوشبختی را برای عالم بشریت عینیت بخشند . سفیر ...
جایگاه مردم در حکومت در اندیشه و عمل امام(ره)؛ آیا همچنان در همان مسیر هستیم؟!
انسان ها بخشی تحت تاثیر محیط، تاریخ، معارف دینی و غیره است. در آموزه ها و اساس دینی ما نیز به کرات این امر آمده و همواره بر کسب علم و دانش تاکید شده است . عضو هیات علمی پژوهشکده امام خمینی (ره) گفت: همچنین اساسا بخشی از شکل گیری تمدن اسلامی در تعارض، تقابل و تضارب با سایر تمدن ها به وجود آمده است و این امر را شهید مطهری به صراحت اعلام کرده است. وی اظهار داشت ، در همین ارتباط امروزه در ...
جایگاه حج در اندیشه سیاسی امام خمینی ره
علت مجال محدود، صرفاً به بخشی از مسائل مهم و اساسی زیر پرداخته شده است: مبانی هستی شناختی و انسان شناختی اندیشه انقلابی امام، جامعیت اسلام در اندیشه امام، ارتباط خودسازی درونی با جهاد با طاغوت های زمان، ابعاد سیاسی و اجتماعی حج و ابعاد مبارزاتی اندیشه سیاسی امام در خصوص حج . مقدمه نگاه امام خمینی= به حیات، نگاهی نظام مند و سیستمی بود. در این نگاه، همه عناصر هستی، ارتباطی چندسویه ...
غرض اصلی نئولیبرالیسم از شعار ایدئولوژی زدایی حذف تعهد دینی است
نسبت جهل و آگاهی در تفسیر معرفت شناختی او از علم می تواند تا حدودی روشنگر نوع نگرش نئولیبرالیسم باشد. 4- در انسان شناسی نئولیبرالیستی، بشر بیش از آنکه بر پایه تئوری های حقوق طبیعی ، به ویژه از نوع جان لاکی آن- آنگونه که در لیبرالیسم کلاسیک مرسوم بود- تعریف شود، بر پایه منطق بازار آزاد و مانند یک موجود منفعت طلب رقابت جو تعریف می شود. البته روح اومانیستی عالم مدرن هر فرد را ...
حضور درمحیط دیجیتال؛ عالی ترین راهبرد رسانه ای درخاورمیانه - حمید اوضح*
...، که یک ' علم' است. در واقع رسانه به عنوان یک علم و نه ابزار (Tool) مورد بررسی قرار می گیرد و تاثیرات اجتماعی و روانشناختی آن نیز مورد تحلیل قرار می گیرد. برای اطلاع از نظرات جامع مک لوهان به کتاب Understanding Media: The Extensions of Man که در اواسط دهه 90 میلادی تحریر شده است، رجوع نمایید. گفتنی است تاکید بیش از اندازه مارشال مک لوهان بر ' میزان تعامل رسانه و انسان' و ' پیام-بنیان' بودن رسانه ...
ما خمینی را دوست داریم
برای تسکین عزادار و عزیز از دست داده ها به یادآوری عروج امام خمینی (ره) متوسل می شوند و چه سعادتی از این بالاتر. امام با آن چهره مهربانش برای همه پدر بود و رفتنش را یارای باور برای هیچ کس نبود؛ فیلسوف و عالم و شاعر و مورخ و سیاستمدار بودنش به کنار چراکه آنچه دل همه را بیشتر از همه از هجرتش سوزاند، پدر بودنش بود. آخر آنقدر مثل کوه بزرگ بود که اسیران در بند در فاصله چند هزار ...
جستاری در باب تمایزات سنت گرایی با بنیادگرایی از گونه سلفی آن (بخش دوم)
پایندان را برنمی تابد. درنتیجه دین و اخلاق، انسان و جهان، عقل و علم بتمامه دنیایی می شوند. مفهوم موردنظر ما از کلمه مدرن تمام اموری است که در چهارچوب جهان مادی قرار می گیرد و از اصول ثابت ولا تغییری که در حقیقت مهارکننده و کنترل کننده ی همه امورند و از طریق وحی در عام ترین مفهوم آن به بشر رسیده جداشده اند. (نصر، بی تا، ص 28) تمایز با بنیادگرایان سنت گرایان با بنیادگرایان سلفی ...