سایر منابع:
سایر خبرها
چگونگی اجابت فُکَّ بِهِ اَسْرَنا /با ظهور به همه آرزوهامان می رسیم
رفاه و آسایش خواهد شد چنان که در دعای افتتاح می خوانیم: وَبَلِّغْنا بِهِ مِنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ آمالَنا؛ و بوسیله او ما را به آرزوهای دنیا و آخرت برسان . این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه با توجه به دعای افتتاح، ظهور امام زمان(عج) مهمترین خواسته های انسانی را محقق می کند، تاکید کرد: امام(عج) گشاده دست ترین و سخی ترین افراد نظام آفرینش خواهند بود که این سخاوت ایشان نه تنها ...
چرا طول عمر باعث پیری امام زمان(عج) نمی شود/ تفسیر مهدوی سوره عصر
انسان برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد و هر چه را برای خود نمی پسندد برای دیگران هم نخواهد. این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه کسی که به ائمه ایمان آورده است مصداق برادر دینی است تصریح کرد: همچنین براساس این روایت از امام در مورد توصیه به حق و صبر سؤال شده که امام پاسخ دادند توصیه به حق توصیه به امامت است و در روایات متعدد نیز حق بر وجود مبارک امام علی(ع) تفسیر شده است. ...
ضرورت نگاه همه جانبه به قرآن و نهج البلاغه در تحلیل های دینی/امام علی(ع) هیچ گاه در راه احقاق حق سازش ...
...: در حکومت اسلامی و زمان حاضر نیز رای مردم مقبولیت می آورد نه مشروعیت. مشروعیت تنها از طرف خداوند و نائب امام زمان(عج) مشخص می شود. حجت الاسلام رضوی راد با اشاره به واقعه کربلا بیان کرد: اگر مشروعیت را از طرف مردم بدانیم واقعه کربلا و شهادت 72 تن از یاران امام حسین(ع) زیر سوال می رود، چون امام(ع) با اقلیت در برابر اکثریت قرار گرفت و مردم باید از ایشان اطاعت می کردند که متاسفانه این ...
رأی مردم مشروعیت ایجاد نمی کند
، اداره جامعه اسلامی، به فقهای واجد شرایط واگذار شده است و آنان، نایب عام امام عصر، عجّل الله تعالی فرجه الشریف، هستند. البته در دیدگاه امام راحل بر انتخابی بودن هم اشاره شده است. پس چرا انتخاب می کنند؟ فخرالاسلام: بله در ظاهر انتخاب صورت می گیرد ولی در حقیقت کاشفیت صورت می گیرد، یعنی آن انتصابی که از سوی امام زمان(عج) صورت گرفته، به وسیله این خبرگان کشف می شود. برای اثبات ...
راه شکست فتنه های آخرالزمان/شرط تحقق مدنیت مهدوی در جامعه منتظر
به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان : زمینه سازی برای ظهور حضرت حجت(عج) و تحقق تمدن نوین اسلام که مسیر را برای رسیدن به سایه دولت کریمه امام مهدی(عج) هموار می کند با موانعی روبرو است که مقابل انتظار پویا و زمینه ساز، سدتراشی می کند. از این رو و در بررسی این موانع و نحوه رفع آنها با حجت الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی، استاد حوزه و مدیر گروه قرآن مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت ...
بیست و سومین شب/ توحید و "مردم سالاری دینی"
کشی و سلطه گری و سلطه پذیری ، قسط و عدل و استقلال سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و همبستگی ملی را تأمین می کند.". "اختصاص حاکمیت و تشریع به خداوند یکتا" و "پایه ای بودن وحی الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین" اشاره مستقیم به "توحید در اطاعت" دارد. در اصل 5 نیز آمده است: "در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه)، در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت ...
فصل الخطاب؛ ویژگی امامت و رهبری
و نظامی دولت اسلامی هستند. اطاعت از امام و رهبر، وظیفه امت از تکالیف و وظایفی که خداوند در قرآن برای امت در قبال امام و رهبری بیان کرده ، اطاعت امت است. خداوند در آیات قرآن با اشاره با آثار و برکات این اطاعت بر آن است تا امت را ترغیب به این امر کند. به عنوان نمونه در آیه 31 سوره احزاب، اطاعت از رهبران الهی را شرط بهره مندی از پاداشی دوچندان و روزی کریمانه دانسته و در آیه 152 سوره آل ...
اگر نصب رئیس جمهور با ولایت فقیه نباشد حتی رئیس جمهور هم طاغوت است
به گزارش پیام بشرویه ، آیت الله روح الله قرهی مدیر مرکز علمیه امام مهدی(عج) در گفتگو با طرقبه نیوز ، در رابطه با واکنش به سخنان اخیر رئیس جمهور و تفسیر به رأی نسبت به سیره و عملکرد و فرمایشات ائمه اطهار (ع) برای توجیه اقدامات و طرز تفکر خود اظهار کرد: اولین مرجع در موضوع ولایت، قرآن کریم و آیات الهی است و نشان می دهد که موضوع ولایت تعبیری الهی بوده و آیات فراوانی صراحتا تبیین می کند که ...
تشریح دلایل انتصابی بودن مقام امامت و ولایت فقیه از دید آیات و روایت و بنیان گذار جمهوری اسلامی/ این نوع ...
خداوند است. استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد شیراز به توقیع امام زمان نیز اشاره و بیان کرد: حضرت صاحب عصر(عج) در این توقیع می فرمایند: و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فی ها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم. علما حجت من بر شما مردم هستند یعنی اینکه من آنها را منصوب می کنم که در غیبت صغری معروف به نواب خاص و در غیبت کبری به نواب عام جانشین هستند. صفرپور بیان داشت ...
توضیح مطهری درباره رای مردم به عنوان مبنای حکومت
مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج) نصب عام با عنوان فقهای جامع الشرایط صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت می گیرد که طبعا اگر اقبال مردم نباشد، باز مانند زمان معصوم حکومت امام و ولی فقیه قابل تحقق نخواهد بود . ...
شواهد روایی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق امامیه
به گزارش خبرگزاری حوزه ، فصلنامه امامت پژوهی در مقاله ای با موضوع: بررسی شواهد نصب الهی امام با تکیه بر روایات کتاب کافی، شواهد روایی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق امامیه به ویژه با اشاره به روایات کتاب کافی کلینی به عنوان منبع اصلی اعتقادی و فکری شیعه را مورد بررسی قرارداده است ، برش هایی از این مقاله تفصیلی تقدیم می شود. در این مقاله شواهد روایی نصب الهی امام در مباحث مورد اتفاق ...
بازخوانی گفتاری از آیت الله مهدوی کنی درباره حضرت امیر(ع)
زمان امام جرأت نمی کردند که بگویند مشروعیت ولایت فقیه به مردم است. وی با بیان اینکه این حرف تبعات نادرستی دارد یادآور شد: به عنوان نمونه اگر مشروعیت امامت و ولایت به رأی مردم باشد، نتیجه اش این می شود که امام زمان اکنون مشروعیت امامت و ولایت نداشت چرا که مردم که تا کنون با ایشان بیعت نکردند و اکنون اگر دستوری به شما بفرماید می توانید قبول نکنید و بگویید شما اکنون امام نیستید تا ظهور کنید و ...
مدیر حوزه علمیه یزد در گفتگو با حوزه : حق انتصاب امام برعهده خداوند است نه مردم
لِلنَّاسِ إِمَاماً /من تو را پیشوای مردم قرار خواهم داد . با تفکر در این آیات و روایات می توانیم دریابیم که خداوند امام را انتخاب می کند و مردم در این زمینه هیچ نقشی نداشته و ندارند. حجت الاسلام والمسلمین شمس با اشاره به اینکه در اینجا بحثی که مطرح می شود بحث مقبولیت است و اینکه تا مردم در صحنه حضور نداشته باشند، امام نمی تواند احکام الهی را اجرا کند، گفت: در آن زمان در مورد حضرت علی(ع ...
واکنش 2 چهره سیاسی و حوزوی به سخنان روحانی
. امیرالمؤمنین مبنای حکومت و فرمانروایی را رأی مردم، خواست مردم و آرای مردم می داند . در ادامه یاداشت مطهری آمده است: بنابراین مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست؛ اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رأی و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج) نصب عام با عنوان فقهای جامع الشرایط صورت گرفته و نصب ...
هدف از انکار غدیر خشنود ساختن لیبرال غربی است
نمی دهد، اگر مردم امام علی(ع) را 25 سال خانه نشین کردند، در اصل به خود ظلم روا داشتند چرا که خداوند ایشان را به عنوان حاکم تعیین کرده بودند. مبنای ولایت و امامت در اسلام ناب محمدی؛ واجب بودن انتصاب امام از سوی پروردگار به همین قرار، جمعی از طلاب حوزه های علمیه مشهد مقدس نیز طی بیانیه ای خاطرنشان کردند: اینکه فقط خداوند به خاطر خالقیت و مالکیتی که نسبت به همه عالم دارد؛ حق منحصر ...
تعیین مصداق صاحب ولایت و امامت دست مردم نیست/ دولتمردان سخنان شبهه انگیز مطرح نکنند
و پیامبر ماموریت این ابلاغ را داشت؛ حال اگر جامعه ای بحث امامت ایشان را نپذیرفت و شورایی تشکیل دادند این موضوع حق حاکمیت امام علی(ع) را سلب نمی کند و از نظر مشروعیت دینی ایشان حتی در صورت مخالفت مردم حاکم است. عباسی گفت: در زمان غیبت امام زمان(عج) ما اعتقاد داریم ولی فقیه که حاکم دینی است نائب و جانشین عام حضرت مهدی(عج) است و طبق ویژگی هایی که در روایات دینی ما تعریف شده خبرگان رهبری ...
امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی را رای مردم، خواست مردم و آرای مردم می داند
، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود. رییس جمهور با اشاره به اینکه اهتمام به خواست مردم، متن اسلام است، گفت: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود. ********************* پس از این اظهارات، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور گفت: مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و ...
حسن روحانی و نفی مشروعیت انتصابی امامت
...، مدعایی عمومی و پذیرفته شده از جانب تشیع برای مخالفین تلقی شود. چرا که باید ایشان به این موضوع توجه کنند که طبق اعتقادات حقه شیعه، اعتقاد به جانشینی امامت در جایگاه نبوت از اصول اعتقادی شیعه است و به همین دلیل امامت از امور الهی محسوب شده چرا که فقط خدا خالق انسان است و تنها اوست که حق قانونگذاری و تشریع دارد. بنابراین وضع و تعیین امام نیز به عهده خداوند هست نه خلق خدا است ...
مجلس خبرگان به سخنان اخیر روحانی درباره اتکای حکومت امیرالمومنین پاسخ داد/ آقای روحانی از خواب بیدار ...
حضرت علی علیه السلام کنار گذاشته شد امام به بهانه احترام به رای مردم سکوت نکردند و با همراهی حضرت زهرا(س) برای گرفتن حق مبارزه کردند، خانه به خانه غدیر را یه مسلمین یادآوری کردند اما رای مردم که بر مبنای جهل بود مانع شد این تلاش ها به نتیجه برسد و زمانی هم که به امام بازگشتند ایشان با توجه به تجربه قبلی، ابتدا بیعت مردم را نپذیرفتند اما با تمام شدن حجت به خاطر اصرار و اجتماع مردم آن را پذیرفتند ...
یادآوری ماجرای استخر به روحانی!
...، در حالی که قبل از آن نیز امام بود و از سه شان امامت یعنی مرجعیت بیان دین و ولایت معنوی و زعامت سیاسی، تنها شان زعامت سیاسی و رهبری اجتماع را در اختیار نداشت. بنابراین مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج ...
برداشت رئیس جمهور از امامت خلاف اعتقادات شیعه است/روحانی نگاهی به نهج البلاغه بیندازد/حکومت یکی از ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز ؛ ائمه جمعه هرمزگان در دواکنش به سخنان رئیس جمهور نسبت به مقام امامت و ولایت حضرعلی(ع)با بیان اینکه تعیین امامت با رای مردم خلاف قرآن و سنت پیامبر (ص)است،اظهار کردند: برداشت رئیس جمهور از امامت خلاف اعتقادات شیعه است چرا که حکومت یکی از شئون ولایت می باشد. اتصال امیرالمومنین به ذات حق تاییدی بر حکومت امام علی(ع) است شیخ مسعود راهبر، عضو شورای ...
آقای روحانی! امیرالمومنین را دیگر جناحی نکنید
(س) و بیعت نکردن امیرمومنان هم شاهد زنده این واقعیت است. که اگر جز این بود جان شریفشان را در برابر رای سقیفه نمیگذاشتند.. و سیدالشهدا(ع) با اندک یاران در برابر خیل مردم، به خلافت یزید معترض نمیشد. سکوت و تحمل 25 ساله علی بن ابیطالب(ع) هم نه بخاطر خواست مردم که بخاطر جلوگیری از ضربه خوردن نهال اسلام است. امام هرگز بر عدم خواست مردم و تضییع حق الهی حکومت خود مهر تایید و متابعت از خواست ...
برگزاری اردوهای جهادی سفیران رمضان در مناطق زلزله زده خراسان شمالی
ظهور، فرهنگ سازی و خودسازی سه اصل از اصول اقدامات اردوهای جهادی است، خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان در اردو های جهادی، با حضور در این مناطق، هم به سیره معصومین (ع) عمل کرده اند و هم اطاعت از امر حضرت مهدی (عج) را قبل از ظهور تمرین می کنند. انتهای پیام/
پاسخ اهل فن به یک شبهه؛ بیگانگان زیرک گفتند و آشنایان خام پذیرفتند...
.... آنچه در سقیفه، در حکمیت و قصه صلح امام حسن(علیه السلام) اتفاق افتاد نیز تحمیل گری و ظلم به ولی خدا بود .آیا باید آن جفا و تحمیل، حیله گری و تزویری که مردم را از حق برخورداری از رهبری و ولایت و امامت الهی محروم ساخت، رأی مردم تفسیر کرد و آن را به معصوم نسبت داد؟ در حالی که افزون بر آیه ولایت که در نص صریح قرآن کریم آمده است؛ احادیث متواتره غدیر، ثقلین، منزلت و احادیث الائمه اثنا ...
معنای اینکه باید امام با دموکراسی انتخاب شود، انکار “غدیر” است/ آقایان خطبه سه نهج البلاغه را بخوانند
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علیرضا ارژنگ در گفتگو با نسیم سرخس، در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره شخصیت امام علی(ع) که در جریان مراسم دیدار و ضیافت افطار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه، طی سخنانی با اشاره به روایتی از ایشان گفت: امیر المؤمنین(ع) مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم می داند، هرکسی شما او را برگزید به عنوان ولی خودتان و رهبر ...
ادای امانت واقعی براساس آیات و روایات پذیرش ولایت ائمه(ع) است
اسلام(ص) همچنین مراد از قمر در آیه شریفه وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا وجود نازنین امام علی(ع) است. صافی گلپایگانی با بیان اینکه برخی از این روایات در تفسیر فرات کوفی و در ذیل این آیات عنوان شده است بیان کرد: همچنین براساس این تفسیر، مراد از وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا وجود مبارک امام زمان(عج) است. این استاد حوزه با اشاره به آیه وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا تصریح کرد: در برخی ...
بیان جریان مجادله به عنوان نظر امیرالمومنین درباره امامت و خلافت ظلم بزرگی به مذهب شیعه است
نباطی بیاضی رجوع کنند. این کارشناس مسائل دینی به ادله های اثبات ائمه 12 گانه اشاره کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اولهم علی(ع) و آخرهم المهدی(عج) و اسامی شریف ائمه را به صراحت نام بردند، از حدیث انزار که در ابتدای نبوت پیامبر اکرم(ص) جریان وصایت امام علی(ع) را بیان کرد تا پایان عمر شریف شان روایات بسیاری در باب اثبات امامت امیرالمومنین علی(ع) مطرح شد. این استاد حوزه و ...
زندگی صحابه پیامبر(ص) در نشان سرخ
(ع) در ضمن حدیثی فرموده اند: (همراه ظهور قائم) 27 نفر از پشت کوفه ظاهر شده (و به مهدی می پیوندند)، 15 نفر آنها از قوم حضرت موسی(ع) هستند که به سوی حق هدایت می کنند و حاکم به حق و عالم هستند؛ و هفت نفر از آنها از اصحاب کهف هستند و بقیه عبارتند از: یوشع بن نون، سلمان فارسی، ابو دجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر. اینان در خدمت امام زمان(عج) به عنوان یاران و فرماندهان او به شمار می آیند . ...
گره زدن رأی مردم به مشروعیت امامت و ولایت آب بر آسیاب دشمن ریختن است/دشمن را به طمع نیندازید
خداوند می گیرند افزود: قرآن می فرماید قانون و حاکمیت به دست خداوند است، زیرا خداوند حاکم ، خالق و رازق است، اگر خداوند آفریننده ی عالم است حق حاکمیت در دست خداوند است که این حق را از طریق امامت و پیامبر اعمال می کند یا به عبارتی این حق حاکمیت از سوی خداوند به پیامبر و امام معصوم سپرده شده است که در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) به فقیه عادل تنفیذ شده است وفقیه عادل مشروعیت خود را از خداوند و امام معصوم ...
شرط حکومت به حق یک حاکم مشروعیت است
به گزارش بلاغ به نقل از سرای نور، حجت الاسلام سید احمد حسینیان در مورد سخنرانی رئیس جمهور و اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین که مبنای ولایت و حکومت رأی و انتخاب مردم است اظهار کرد: ولایت در دیدگاه شیعه یک منصب است که از سوی خداوند و به خلیفه خودش داده می شود و این منصب الهی انتخابی نیست که با رأی گذاشتن و انتخاب مردم حاصل شود. وی گفت: در زمان پیامبر در بحبوحه انقلاب پیامبر و تبلیغات دین ...