سایر منابع:
سایر خبرها
مهدیه مستغنی یزدی از خاطراتش در عرصه نشر گفت
گفتند که ساواک ایشان را گرفته است و اکثر کسانی که اسمشان در دفتر کتابفروشی بود هم به ساواک احضار می شوند. این اتفاقات برای سال های حدود 47 بود. دو تا ماموران ساواک من را هم گرفتند و برای بازپرسی بردند. من یک روز بیشتر نزد ساواک نبودم. چرا که به آنها گفتم همه کتاب های من برای کتابخانه دبیرستان است. اما آنها همه کتاب ها را داخل چادر شب ریختند و با خود بردند. یکی از همسایه های ما که در ساواک کار می ...
ماجرای قهر آهنگساز معروف با علی حاتمی در دلشدگان
توجه کنم. موسیقی کلاسیک ایران موسیقی فارسی زبانان اقوام ایرانی است که الهام گرفته از اشعار فارسی است و اگر بزرگانی چون عباس کیارستمی با موسیقی ایرانی رابطه نداشت و شاعران بزرگی چون احمد شاملو اساسا موسیقی ایرانی را دوست نداشت. اما من بر این باورم فرهنگ این جامعه همه چیزش با هم است و اگر گاهی همین موسیقی ایرانی مخاطب را غمگین و ناراحت می کند به دلیل این موضوع است که قوه خلاقه از ان برداشته شده است ...
همیشه عزت سینما و تئاتر
ایران آنلاین / عزت بچه سنگلج از همان اواخر دوره ابتدایی به تئاتر علاقه مند شد و از کلاس ششم ابتدایی دزدکی و به دور از چشم پدر و مادر به تئاتر رفتن ها شروع شد. عشق به سینما و تئاتر آنقدر در دلش جاگیر شده بود که از سد مخالفت خانواده معبری برای تماشای معشوق بیابد؛ گاهی با نوشتن تکالیف فلان اشراف زاده شاگرد تنبل کلاس و گاهی با انجام کارهای تابستانی. پدر و مادرش همچون اغلب خانواده های متوسط رو به ...
کارنامه تحصیلی انیشتین/گرانترین بازیکن تاریخ لیگ کیست؟ /قانونی جدید در آرایشگاه های مردانه/شیوه رفتاری ...
که دیروز معاون باشگاه پرسپولیس اعلام کرد ممکن است این پست توسط خود سروش پر شود! ترکاشوند به رادیو تهران گفته: من با سروش صحبت کردم. قرار شد او تا یکی، دو روز آینده به باشگاه بیاید و در مورد برخی مسائل حرف بزنیم. نمی توانم در مورد بازگشت سروش صحبت قطعی کنم، اما هیچ اتفاقی بعید نیست و در صحبت هایی که با او خواهیم داشت همه چیز مشخص خواهد شد. اصلاح صورت با تیغ در آرایشگاه های مردانه ممنوع می ...
رفیعی: حضورم در الخور قطعی شده است
داشته باشد نه تنها شش ماه ، بلکه شش سال هم بازی کند وقتی بخواهد جدا شود باز هم عده ای ناراحت می شوند مگر این که تو را دیگر نخواهند و بگویند برو. اگر خوب باشی قاعدتا ناراحت می شوند اما عده ای هم در این میان می آیند و می گویند که این بازیکن حقش است برای آینده خود تصمیم بگیرد. همان طور هم که گفتم من به نظر همه هواداران احترام می گذارم و تصمیمم را گرفته ام و امیدوارم در قطر نماینده خوبی برای کشورم و ...
هر 2.5 دقیقه یک نفر وارد چرخه اعتیاد می شود
پزشکی اصفهان تصریح کرد: رسانه ها غلط در افکار مردم انداخته اند که رفیق ناباب فرد را به سمت اعتیاد می کشاند، این حرف اشتباه است چرا که نزدیک ترین دوست یک فرد او را برای تجربه به اعتیاد دعوت می کند و آن هم از سر غیض و کینه نیست، فرد معتاد مصرفی داشته که به او لذت داده است، تصمیم می گیرد برای دوست صمیمی خود هم این لذت را به وجود آورد تا آن هم از مصرف مواد لذت برد. وی با بیان اینکه طبق آمار ...
بسته خبری سه شنبه 30 خرداد ماه 1396
دستورات خدا انسان را عزیز می کند. وقتی انسان درباره مسائل دینی و اسلامی و حکومت دینی دچار شبهه ای می شود باید مسأله را برای او حل کرد اما اگر مخالفت از روی دشمنی و ایجاد فتنه است و به حرف حق جواب گوش نمی دهند باید مقابله کرد. کسی می تواند مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده بگیرد که بینا بوده و بصیرت داشته باشد، کسی که به آسانی فریب بخورد و بصیرت نداشته باشد بخواهد به اسلام خدمت هم ...
زخم رودبار هنوز درد دار
زلزله آمده: خانه من در رشت بود، زلزله که آمد پابرهنه دویدم سوار خودرو شدم و تخته گاز به سمت استانداری رفتم. برق همه شهر قطع بود و همه جا صدای شیون می آمد. افتان و خیزان رسیدم، دیدم استاندار دارد با معاون رئیس جمهوری تلفنی حرف می زند، گوشی را به من داد گفتم شهرمان ویران شده. هنوز نمی دانستیم رودبار و منجیل چه خبر است. گفتم هلی کوپتر بفرستید که برویم خبر بگیریم. سپیده صبح نزده بود که هلی کوپتر از تهران ...
27 سال زندگی با کودکانِ درد
فعالیت سازمانی ادامه دادند تا از بچه ها حمایت کنند. لاجوردی به پرونده های بچه های بازمانده از زلزله رودبار که به مؤسسه ارجاع داده شده بودند، اشاره می کند و می گوید: بچه هایی که به این مؤسسه معرفی شدند، بچه هایی بودند که پدر و مادرشان را در زلزله از دست داده بودند یا اصلا اطلاعی از خانواده هایشان در دست نبود. رده های سنی مختلفی داشتند و تا 18 سال را شامل می شدند. بچه هایی داشتیم که همه اعضای ...
ابرمردی که علی وار زندگی کرد
. زندگی با مصطفی، غاده را با دنیای دیگری آشنا می کند. دنیایی پر از درد، سختی و رنج توأمان با عشق. این همه اتفاقات که افتاده، عین رحمت خدا برای آنهاست که قلبشان متوجه خدا بشود. بعضی از درد ها کثیف است ولی دردهایی که برای خداست، خیلی زیباست. برای غاده این عجیب بود مصطفی که در وسط بمباران خم به ابرویش نمی آورد، در مقابل این زیبایی که از خدا می دید اشکش سرازیر می شد. در وسط مرگ ...
28 مرداد مردم غافلگیر شدند
اصطلاح آن زمان در بیرونی بود و شب ها می آمد تا با هم شام بخوریم. در دوره رضاشاه چند سال داشتید و چه مساله ای از آن دوره به خاطر دارید؟ دوران کودکی من با دوره حکومت رضاشاه هم زمان بود؛ دورانی که ایران وارد عصر نوسازی یا مدرنیزاسیون شد. 17 سالم بود که رضا شاه از ایران تبعید شد. دولت ایران در آن روزگار با همه انتقاداتی که به شخص شاه وارد است اما عصر گسترش شدن آموزش و به گونه ای ...
تئوری پرداز منافع ملک و ملت/ نگاهی دوباره به ماکیاولی و آموزه های او 490 سال بعد از مرگش
، دغدغه به خود راه نمی دهد. وی در توجیه خشونت حاکم می گوید آن کسی باید تقبیح شود که برای ویرانگری دست به خشونت و زور می برد، نه آنکه به منظور اصلاح و به کرد خشونت می ورزد. حاکم عبوس یا دوست داشتنی؟ به باور ماکیاولی برای یک شهریار به مراتب بی خطر است که از او بترسند تا او را دوست داشته باشند. زیرا بسیاری از همان صفاتی که شهریار را محبوب می کند همچنین می تواند به خواری و خفت او بینجامد. اگر ...
زندگی و دیگر هیچ / اهل رودبارم هموطن پدر ومادرم را می شناسی ؟
به گزارش ایلنا ، هراس از زلزله مربوط به امروز و دیروز نیست. با کمی زیرو رو کردن رسانه ها در همین هفته، حداقل از وقوع 5 زلزله کوچک وبزرگ در شهرهای مختلف ایران باخبر می شوید. خبری که شاید خیلی از ما شهروندان طاقت خواندن و یا شنیدنش را نداریم چه رسد به آنکه بخواهیم درباره اش حرف بزنیم ویا خدای نکرده روزی احساس اش کنیم. اما هستند کسانی که صحبت از زلزله آرام شان می کند. میلاد یکی از ...
رسالت ادیان از منظر شریعتی
میری معتقد است ادیان از منظر شریعتی واجد اصول مشترکی ذیل خودآگاهی، اخلاق و نجات هستند که به دنبال بازگشت انسان به خویشتن اصیل انسانی اند. همچنین وی بر آن است که شریعتی نگاه دینی را راهی برای خروج از اضطراب انسان معاصر می داند. خبرگزاری بین المللی قرآن: علی شریعتی در خراسان زاده شد، در پیوند با پدر مفسر قرآنش و نسیم حوزه سنتی مشهد، با معارف قرآنی و اهل بیتی مانوس گشت. برداشت های شریعتی در دهه چهل و پنجاه شمسی، جان بسیاری از برادران و خواهران ایمانی راه انقلاب اسلامی را گداخت و شور ایمان ایشان را تاریخ ساز کرد. شریعتی مورد تایید همه مراجع سنتی و دینی نبوده است، اما از او تحسین هایی نیز در کنار نقدها به عمل آمده است. مقام معظم رهبری در خصوص او می گوید شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. سیدجواد میری ، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) سعی می کند، پرده از برداشت های یک انسان دردمند و پرشور در خصوص رسالت ادیان بردارد. او معتقد است شریعتی اصول مشترکی برای ادیان قائل بود. خودآگاهی، اخلاق و نجات سه عنصر مشترک در میان ادیان است، آنچه شریعتی انسان را به او می خواند، سنت دینی در تمایز با دین سنتی است، چیزی که در تقابل با مدرنیته سعی می کند ندای بازگشت به خویشتن اصیل انسانی خویش باشد. مشروح این گفت وگو را در پی می خوانید: ایکنا- با توجه به اینکه دکتر شریعتی در خصوص تاریخ اسلام و ادیان کار کرده است، رسالت ادیان از نگاه ایشان چیست؟ ابتدائا باید بگویم حقیقتا در جهان امروز و عالم معاصر و مشخصا در منطقه و کشور ما ایران، صحبت کردن از دین کار ساده ای نیست و سخن گفتن از دین، بسیاری از مسائلی را که در منطقه ماست تداعی می کند. متاسفانه داعش، طالبان و ... به نام دین روی می دهد و اگر کسی بخواهد در خصوص دین و رسالت ادیان سخن بگوید، کاری بسیار دشوار پیش رو دارد که بعضا سوءتفاهم های عمیقی ایجاد می کند. دین یکی از مباحث کلیدی فکری در منظومه فکری شریعتی است. در جامعه ای دینی که در ذیل حاکمیت دینی زندگی می کند، سخن گفتن از دین، اگر نگوییم ناممکن است، بسیار دشوار است، زیرا بسیاری از مفاهیم بار معنایی خود را به دلایل مختلف از دست داده اند و سخن گفتن از رسالت ادیان در جهان ایرانی، نیازمند بازخوانی مشترکات لفظی است که سپهر اندیشه ها را به انحای گوناگون تحت تاثیر خود قرار داده است. به عبارت دیگر نخستین پرسشی که باید به آن پرداخت، این است که شریعتی در چه بستری سخن از رسالت ادیان می زند. پیش از پاسخ دادن به این پرسش باید به این نکته توجه کنیم که او با رویکردی کلامی و تئولوژیک به سراغ مفهوم دین نمی رود، بلکه با بینشی جامعه شناختی به این امر اذعان دارد که جوامع بشری دارای تنوع مشرب و تکثر ادیان هستند و از این رو مرادش از رسالت دین کلامی نیست که دین را در قالب اسلام و اسلام را در چارچوب فرهنگ اسلامی مسلمانان تفسیر کند و چشم خویش را بر تمایزات انسانی و تاریخی ببندد. او برعکس با نگاهی Sociological به سراغ دین می رود و از این رو سخن از رسالت ادیان به میان می آورد و این نکته کوچکی نیست، وقتی متوجه زمان و مکان و مقتضیات منطقه ای که در آن می زییم می شویم که اساسا تنوع و تکثر و سخن گفتن از امکان های گوناگون بیزار است. یکی از مشخصات جهان اسلام معاصر حذف تمایز ها و مطرود نمودن تنوع هاست. حال شریعتی در چنین جغرافیایی سخن از اصول مشترک ادیان به میان می آورد و این نکته جای بسی تامل دارد، حال که این نکته روشن شد می توان به پرسش پیشین باز گردیم و آن این است که در چه بستری شریعتی سخن از رسالت ادیان می زند، او رسالت ادیان را در بستر مفهوم بازگشت به خویشتن مطرح می کند، اما بسیاری از منتقدین این را به درستی درک نکرده اند و بازگشت را در قالب مفهومی برگشت مفهوم سازی کرده و مبتنی بر این تاویل ناسازگار، شریعتی را ذیل سنت فکری محمد قطب، سیدقطب، رشیدرضا و محمد عبده قرار داده اند و شالوده این سنت را در ساختار فکری سیدجمال الدین اسد آبادی دانسته اند. ایکنا- مراد از بازگشت به خویش دقیقا چیست؟ بازگشت را می توان نوعی رجوع به سنت تاریخی در گذشته دانست. در خصوص تمایز این بازگشت و برگشت بیشتر توضیح دهید؟ منتقدین این گونه ادعا می کنند که بنیاد این سنت فکری ذیل رجعت به سلف شکل گرفته است و شریعتی هم در زمره سلفیون است و سخن او در ذیل بازگشت به خویشتن، چیزی جز رجعت به سلف نیست. البته برای مخاطبی که با پیچیدگی سنت های فلسفی، حکمی، فقهی و سیاسی جهان اسلام آشنا نیست، این گونه تحریفات می تواند کارساز باشد، اما برای اصحاب علوم انسانی که نحله های فکری جهانی را می شناسند و آثار شریعتی را نیز مجتهدانه واکاوی کرده اند، این گونه تفاسیر بسیار آماتور به نظر می آید، زیرا مفسر اندیشه سید جمال الدین محمد عبده، رشیدرضا و سیدقطب نیست، هر چند از منظر جغرافیایی، آنها به سید نزدیک تر بودند، به عبارت دیگر نحله فکری سیدجمال الدین در شبه قاره هند و در دستگاه فکری علامه اقبال لاهوری ظهور کرد و این رویکرد در ایران در دستان شریعتی بسط یافت و آنچه که با عناوین سلفی و وهابی در جهان رشد یافت، ماحصل اندیشه سید جمال الدین اسد آبادی نبوده و نیست، بلکه بذرهای آن در تفاسیر قرآنی محمد عبده، تا حدودی قابل مشاهده است اما در اندیشه رشید رضا و تفسیر المنار به وضوح به تبلور رسیده است و از درون این گفتمان است که سید قطب ظهور و گفتمان المناری را بسط داده و از درون آن ما می توانیم رجوع ایده رجعت به سلف را ببینیم و سپس در مهاجرت محمد قطب پس از اعدام سید قطب توسط جمال عبدالناصر و سرکوب جنبش اخوان توسط او به عربستان پیوند بین تفکر سلفی و اندیشه نجدی وهابی رخ می دهد که در پس اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی، موجبات رشد نحله های انتحاری القاعده و داعش را در پایان قرن بیست و آغاز قرن بیست و یکم ایجاد می کند. برای فهم تبار اندیشه شریعتی باید اقبال که در سپهر اندیشه مولوی رشد کرده بود را شناخت و سیدجمال را که از حکمت شیعی خوشه چینی کرده بود، وازکاوی کرد و آنگاه پرسید که منظور شریعتی از بازگشت چیست. او بازگشت را در قالب مفهوم برگشت و یا رجعت نمی فهمد، بلکه سخن از دو مفهوم باز + گشت می زند که مبتنی بر ایده دوباره باز یافتن خویشتن است، اما مراد از آن برگشت به سلف صالح نیست که منظور سلفیون و وهابیون است، زیرا ایشان پسوندی به سلف اضافه می کنند و آن صالح است که در کل می شود، برگشت به سلف صالح و یا رجعت به شیوه سلف صالح که صحابه پیامبر، تابعین و تابعین تابعین را شامل می شود اما شریعتی مفهوم بازگشت را در این چارچوب تفسیر نمی کند، بلکه مراد شریعتی بازگشت به خویشتن وجودی است و این پسوند وجودی جهان معنایی شریعتی را از سلفیون، وهابیون و تمامی شیوه های ارتجاعی، برگشت زمانی و مکانی و جغرافیایی، تاریخی و جامعوی را به شدت زیر سوال می برد، زیرا برگشت ناممکن است و آنچه ممکن و مطلوب است بازگشت خویشتن در ماتریکس وجودی که حیثی از انسان بودن است و نه برگشت به گذشته از طریق عنف و خشونت. ایکنا- ارتباط این بازگشت به خویشتن در قالب وجودی به رسالت ادیان چیست؟ آیا این بازگشت به خویشتن تنها باید در چارچوب ادیان باشد؟ اولا شریعتی رسالت ادیان را در چارچوب قدرت مطرح نمی کند، بل در بستر وجود اصیل انسانی طرح می کند و این رویکرد نشان از آن دارد که اغلب روایات از شریعتی به عنوان ایدئولوگ یا انقلابی متاثر جغرافیای جنگ سرد و فضای انقلابی ایران بوده و آثار شریعتی نیاز به بازخوانی انتقادی نوین دارد، تا بتوانیم تفکر او را در آینه نوینی تاویل کنیم، به عبارت دیگر شریعتی در تمامی ادیان سه اصل مشترک می بینید که می تواند نوع انسان را که عطش بازگشت به خود انسانی خود دارد، یاری کند. در نگاه شریعتی سه گروه جلوی رشد بینش دینی را به انحای گوناگون گرفته اند، یکی ارتجاع فئودالی قدیم که رسالت دینی را به ابتذال و رکود کشانده است. دومی ماتریالیسم بورژوایی جدید که با بینش دینی به صورت خصمانه در افتاده و سومی بینش مترقی معاصر است که رسالت دینی را به اتهام رکود و ابتذال به فراموشی سپرده است. هر سه را شریعتی نقد و رد می کند و استدلالش این است که ادیان رسالتی داشته و در سه اصل با هم اشتراک عمیقی دارند و درونی کردن این سه اصل، نوع انسان را در شکوفا کردن وجود اصیل که پایه و مایه هر بازگشت به خویشتن وجودی است، یاری می کند. به زبان دیگر رسالت تمامی ادیان بر سه اصل رکین خودآگاهی انسانی، اخلاق و نجات استوار است. در نگاه شریعتی رسالت ادیان بر این اصول مشترک استوار هستند. خودآگاهی انسانی نوعی بصیرت وجودی است که هر دینی آن را به نامی می خواند. شریعتی در اینجا به تاریخ ادیان، تاریخ حکمت و عرفان در جهان اشاره می کند و می گوید این خودآگاهی وجود را فرزانگان یونانی سوفیا می خواندند، عرفای هند آن را فیدیا و در فرهنگ باستانی ایران آن را سپندامینو و در زبان قرآنی آن را حکمت می نامند که نه ابتنا بر پدیده ها و تصویر اشیا در ذهن، که آگاهی وجودی و علم ارزش هاست. شریعتی اخلاق را به عنوان دومین اصل مشترک ادیان می داند و می گوید انگیزه های آدمی بر دو گونه است یا بر اساس خواهش بوده و یا مبتنی بر پرستش به عبارت دیگر یا چیزی را برای خود می خواهیم و این خواست ما را به سوی آن می کشد و یا خود را برای چیزی و این انگیزه ای است معلول حرمت و اصالتی که برای آن قائل هستیم و آن را ارج مند تر از وجود خویش می خوانیم. در حالت نخست ما در برابر سود و در حالت دوم ما در برابر ارزش قرار گرفته ایم، البته تا آنجا که در دایره خواهش هستیم، هنوز انسان نشده ایم بلکه حیوان تکامل یافته ای هستیم به نام بشر، یادمان باشد که شریعتی بین انسان و بشر تمایز قائل بود. در نگاه شریعتی آنچه انسان را از حیوان جدا می کند، پرستش است. از همین جاست که نوع استثنائی انسان پا به عرصه وجود می گذارد و اخلاق مجموعه ای است از ارزش ها و انسان در یک نظام اخلاقی معنی می شود و تشخص وجودی می یابد، سومین اصل که نقطه مشترک تمامی ادیان از نگاه شریعتی است و مبتنی بر آن امکان بازگشت به خویشتن وجود دارد، مفهوم نجات و یا فلاح است و این رهایی عنصری مهم در تمامی ادیان مهم است که به تلاطم های وجود انسان که به قدرت پرستش مبتنی بر خودآگاهی دست یافته است امید رستگاری می دهد، به سخن دیگر بازگشت به خویشتن شریعتی نه یک پروژه سیاسی بلکه نوعی برنهادن وجودی در چارچوب الهیات رهایی بخش از انسان است که در آن انسان معنای وجود و جایگاه جهانی خویش را وجدان می کند. این شیوه از فهم شریعتی نیازمند گسست از فهم های متداول در عرصه عمومی ایران است که غالبا متاثر از پیکارهای سیاسی می باشد و فهمی از خوانش سکوت ندارند. شریعتی تلاش می کند این سه عنصر کلیدی که امهات ادیان را تشکیل می دهند شرح دهد. در خصوص خودآگاهی باید گفت شریعتی قائل به فرم های مختلفی از آگاهی است که در پارادایم های گوناگون امکان وجود دارد، برای مثال آگاهی علمی، فلسفی، اجتماعی و ... اما این انواع گوناگون آگاهی نمی توانند از نگاه شریعتی خویشتن وجودی انسان را به حرکت در آورند به عبارت دیگر به دلیل بسط تجربه بورژوازی، جهان انسانی دچار مسخ و از خود بیگانگی گردیده است و برای برون رفتن از این وضعیت نمی توان امیدی به علم فلسفه و تکنولوژی بست و باید از فرم های دیگری از آگاهی یاری جست که انسان را به سطوح بالاتری رهنمون می گردند و این فرم برتر از آگاهی در بستر دین ممکن است. ایکنا- این برتری دین در نزد شریعتی از چه رویی است؟ مراد او از دین چیست؟ از نظر شریعتی دین قادر است به بشر که حیوان تکامل یافته مجهز به عقل و علم است، نوعی از آگاهی را عطا کند که از آن می توان با عنوان خودآگاهی انسانی یاد کرد و مبتنی بر این خودآگاهی مرز وجودی نوعی انسان و حیوان قرار دارد، به سخن دیگر اگر بپذیریم که شیوه زیست بورژوازی، انسان را با کمک علم، فلسفه، تکنولوژی و اسکولاستیک جدید مسخ کرده است، آنگاه این پرسش مطرح می شود که چه منبعی انسان را از این وضیعت مسخ شدگی رها کند، پناه بردن به مولفه هایی که این وضعیت را ایجاد کرده اند، یعنی علم، فلسفه و تکنولوژی نمی توانند ما را به رهایی از خودبیگانگی رهنمون شوند، اما خطا خواهد بود که اگر فکر کنیم شریعتی ما را به دین سنتی فرا می خواند. البته ناگفته پیداست که وی برای پروژه بازگشت به خویشتن از مصالح دینی سود می جوید، ولی دعوت او ارجاع به دین سنتی نیست، بلکه او دعوت به سنت دینی می کند. ایکنا- تفاوت دین سنتی و سنت دینی چیست؟ شریعتی در کتاب تاریخ و شناخت ادیان ، رویکرد خود به دین و تمایز سنت دینی و دین سنتی را بیان می کند و در مجموعه آثار 14 صفحه 15 می گوید: بنابراین ما چون در این قرن زندگی می کنیم نمی توانیم مسائل اساسی این قرن را نادیده بگیریم و عجیب این است که یکی از عوامل و شرایط اساسی شناختن انسان اکنون، طرح مجدد مذهب از طریق اجتماعی و سیاسی و از طریق فلسفی و علمی و فکری است، زیرا مذهب مجددا به این عنوان در میان انسان جدید مطرح شده است. البته بلافاصله پس از طرح این موضوع، شریعتی پرسشی را مطرح می کند و می گوید آیا این یک برگشت به احساس دینی سابق است و یا یک فرم دیگری از دیانت است، به عبارت دیگر آیا این طرح مجدد مذهب در جهان یک نوع برگشت به دین سنتی است و یا بازگشت به سنت دینی ، شریعتی معتقد است اگر برگشت به دین سنتی باشد، یقینا یک حالت ارتجاعی است افراد و محافلی مانند مهرنامه وقتی امروز از شریعتی سخن می گویند تلاش می کنند، وی را به خشونت، تروریسم و داعش ربط دهند اگر این تمایز را درک کنند و شریعتی را بخوانند، این حرف ها را نخواهند زد. و امروز انسان نمی خواهد و نمی تواند به قرون وسطی و مذهب یونان و روم قدیم و اساسا دین سنتی بر گردد و قید مذاهب مادون علمی را به گردن نهد به سخن دیگر طرح مجدد مذهب در بستر عالم معاصر نمی تواند در قالب برگشت به سلف مفهوم سازی شود، بلکه باید در پارادایم بازگشت به خویشتن فهم گردد. به نظر شریعتی اگر بازگشت به مذهب در قالب مذاهب سنتی باشد، آنگاه درون این برگشت حالتی ارتجاعی متولد خواهد شد که دستاوردهای تاریخی انسان که منجر به خروج از قرون وسطی و تولد بینش علمی و یافتن مشترکات ادیان و باور به وحدت دین در انسان معاصر گردیده است را نابود می کند. به عبارت دیگر طرح مجدد مذهب در عالم معاصر از یک وضعیت واقعی در روح انسان معاصر نشات گرفته است که در طی تکامل علمی خودش به یک احساس ماورای علمی احساس نیاز می کند که شریعتی آن را یک نوع معنویت می خواند و هرگز نباید حس نیاز به معنویت را با برگشت به مذاهب سابق و مادون علمی مساوی دانست. شریعتی طرح مجدد مذهب در قالب معنویت را یک حالت تکامل بر می شمارد و می گوید: انسان امروز در تلاش یافتن چنین ایمان مذهبی که در زندگی جدید از دست داده و خلا آن را الان احساس می کند و بشر امروز گرفتار در اضطراب، به دنبال یک ایمان ماورای علمی ولی منطقی و معقول است که در حقیقت ایدئال بزرگ بشریت نیز می باشد. به عبارت دیگر شریعتی نه به دین سنتی و نه دینی علمی قائل نیست، بلکه به دنبال بازگشت مذهب که با بازگشت به مذاهب متفاوت است، می باشد. به عبارت دیگر شریعتی در خصوص رسالت دین صحبت می کند و در خصوص اصول در ادیان بزرگ بحث می کند و از سوی دیگر بازگشت به مذاهب را نه امری شدنی و نه حرکتی مترقی می شمارد و به جای آن از بازگشت به مذهب در بستر یک نوع معنویت سخنی می گوید و مجموع این سخنان و مفاهیم نوعی از آشفتگی مفهومی را در ذهن خواننده ممکن است متبادر کند. بسیاری از منتقدین شریعتی و برخی از اصحاب علوم انسانی در ایران و جهان این شیوه از بحث را نشانه ایدئولوژیک بودن مباحث شریعتی محسوب می کنند و معتقد هستند که شریعتی ثبات فکری نداشته و منظومه شریعتی از عدم انسجام مفهومی رنج می برد و مشخص نیست، اگر بازگشت به مذاهب سابق یک حالت ارتجاعی است و آن چه در عالم معاصر رخ داده است یعنی طرح مجدد مذهب که نشان تکامل انسان است چگونه در یک پارادایم جا می گیرد، به تعبیر دیگر اگر مذهب در قالب برگشت یک عمل ارتجاعی است پس سخن از رسالت دین چه معنایی دارد و آیا دین و مذهب از هم متفاوت هستند، اگر از هم متفاوت اند و سخن شریعتی مربوط به دین است پس پرسش از ادیان چه معنایی دارد، اگر دین و مذهب مشابه هستند، پس جدا کردن دین و مذهب از هم چه معنایی می تواند داشته باشد؟ یا شاید بتوان گفت شریعتی از مذهبی نوین سخن می گفته است که با مذهب تاریخی شناخته شده متفاوت است. پرسش های بسیار دیگری را نیز می توان مطرح کرد، اما شریعتی خوانشی از دین در بستر انسانی دارد و آن را قابل تحویل به روح دسته جمعی آنگونه که دورکهایم می گفت، نمی داند بلکه با مفهوم پرستش آن را قابل تفهیم می داند و مبتنی بر این تمایزی که بین احساس دینی و احساس اجتماعی می گذارد، به دنبال برساخت اصول مشترک در ادیان و مفهوم سازی سنن دینی در چارچوب یک نوع معنویت که انسان امروز در جستجویش است بنیان گذاری می کند. ایکنا- با توجه به صحبتی که مطرح کردید، تفاوت رویکرد شریعتی با دیگر رویکردها در خصوص ادیان چیست، او چگونه توانسته است در میانه قرار بگیرد؟ به تعبیر دیگر شریعتی، سه رویکرد کلان وجود دارد و رویکرد خودش در چارچوب خوانش سوم است. اول رویکرد برگشت، دوم رویکرد تطبیق و سوم رویکرد بازگشت. به عبارت دیگر در رویکرد برگشت ما به دنبال احیای سنن گذشته و مذاهب و ادیان سابق در بستر عالم معاصر هستیم و شریعتی آن را نفی می کند و جالب است که بدانیم بنیادگرایی در دایره رویکرد برگشت است. در رویکرد تطبیق بسیاری از اندیشمندان تلاش در تطبیق دین با مدرنیته دارند اما شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و معتقد است که اساسا انسان معاصر نمی تواند اضطراب درونی خود را با تمسک به علم و مولفه های مدرنی چون تکنولوژی التیام بخشد، بلکه باید راهکاری دیگر جست اما به خطا خواهیم رفت که طرح مجدد مذهب را برای او در قالب برگشت به احساس مذاهب سابق و اجبار او به پذیرفتن مذاهب مادون علمی تلقی کنیم. شریعتی این رویکرد را نیز رد می کند و به جای آن سخن از رویکرد سومی به میان می آورد. رویکرد سوم که نگاه شریعتی در آن جای می گیرد همان رویکرد بازگشت است که دغدغه شریعتی در خصوص دین، مذهب، مذاهب و ادیان را شامل می شود. این رویکرد مبتنی بر بازیافتن خویشتن انسانی در بستر وجودی است که در حالت تکامل انسان از نقطه بشری به مرزهای انسانی موجب رشد مولفه های وجود انسان گردیده و او را صاحب جوهر معنوی گردانده است تا بتواند تکثرهای مذاهب سابق و تنوع های ادیان بزرگ عبور کند و به اصول مشترک در ادیان برسد تا مبتنی بر آن بتواند هم رسالت وجودی دین را که در ادیان تاریخی گوناگون به اشکال مختلف ظهور نموده بود را بیابد و هم تفسیری از مذهب ارائه دهد که انسان امروز را از اضطراب وجودی برهاند، کدام تفسیر است که بتواند هم در تکثر ادیان بزرگ و تنوع مذاهب سابق اصول مشترکی را بیابد. اگر مفروض ما خویشتن وجودی و بازیافتن آن در بستر معاصر باشد، آنگاه تفسیری می تواند ماورای علمی، منطقی، معقول، متکامل و رهایی بخش از الیناسیون و مسخ شدگی باشد که بتواند مبتنی بر یک تفسیر روحانی از عالم هستی باشد که انسان در آن مذهب خودش را بیگانه و مجهول احساس نکند و برای او ارائه یک جهت و هدف انسانی برای زیستن بتواند طرح کند. حال که مشخص شد مذهب شریعتی دین سنتی نیست و آشکار شد که دین شریعتی مذهب علمی نیست آنگاه باید پرسید که خودآگاهی انسانی که شریعتی، آن را یکی از مولفه های مشترک تمامی ادیان می شمارد چه مقوله ای است و این پرسشی است که می توان در گفت وگوی دیگری به آن پرداخت. ...
بابا کیوکیو بس است برگرد/ ماجرای کلاه صورتی رنگی که نهال از رهبر خواست
...> وقتی می رفت به تو چی گفت؟ گفت مواظب خانواده مان باش. هستی؟ بله... من الان مرد خانه ام. دوست داری راه بابا را بروی؟ بله. دوست دارم مثل بابا سرباز اسلام بشوم. دلت برای بابا تنگ می شود؟ خیلی تنگ می شود.. وقتی دلم تنگ می شود می روم سر مزارش ... با همکلاسی هایت درباره بابا صحت می کنی؟ بله به همه گفتم بابای من یک قهرمان است. ...
نمایش قصه های عاشقانه در بستر تاریخ چه ضرورتی دارد؟/ نامزد بازی های تاریخی؛ ادای دین به تاریخ نیست!
ای است که فرهاد و شهرزاد با یکدیگر ملاقات می کنند. تعجب مخاطب زمانی برانگیخته خواهد شد و این سئوال را با خود مطرح می کند چه تفاوتی است میان رویدادهای سی تیر 1331 و 28 مرداد و حوادث چریکی دهه پنجاه؟! از دل همه آنها دو تا دختر و پسر ژیگول چشم رنگی بیرون می آیند و در میان این همه رویداد تاریخی و اتفاقات سیاسی به قاب جادو پرتاب می شوند سریال کیمیا ، شهرزاد و سریال نفس و.... . با این حساب اگر در کوران ...
سروش در باشگاه پرسپولیس: دلم تنگ شده بود
تا زمانی که بتوانم تلاشم را می کنم بهترین عملکرد را داشته باشم و به تیم ملی دعوت شوم. پیش از جدایی با برانکو صحبت کرده؟ بله. من با آقای برانکو صحبت کرده ام، زیرا تمام سعی ام از روی اول این گونه بود که خیلی صریح و با صداقت با باشگاه و هواداران رفتار کنم. همیشه هم تفکرم این گونه بوده است. چرا کم حرف می زنی؟ یکی از دلایلی که من کمتر با رسانه ها صحبت می کنم این است که در جامعه ...
آتش به اختیار علیه اشغالگران
وقت بیشتری را در فضایی دوستانه با فرزندان تان بگذرانید. بچه ها، لذت انجام کاری یا ساختن چیزی به همراه پدر و مادرشان را هرگز فراموش نمی کنند. می توانید از این روز، برای فرزندتان خاطره ای به یاد ماندنی و دوست داشتنی بسازید. هماهنگ کنیم هر خانواده ای یک ستاد هماهنگی دارد که به نوعی ستون خیمه خانواده محسوب می شود و محور اصلی آن است. معمولا مادر خانواده حواسش به همه کارها و مناسبت ...
استفاده شهید چمران از مهندسی آب برای آزاد سازی خرمشهر
کارشناسی و درست رسیدگی نشده است. الان یک وضعی است که اگر دقت کنیم همۀ اینها حل می شود و قابل مدیریت و اداره است ولی چون گفته نمی شود و بررسی نمی شود و بعد در یک سطح رسانه ای هم بحث نمی شود، جمع می شود در همان جلسات کوچک و دربسته اصلاح نمی شود. سرداری: ما در زمان جنگ که بعد از کارمندان آب و برق خوزستان همکاران خودم و همچنین از کارمندان شرکت ماهاب همکاران من قبل از سازمان تشکر ...
حاجی انصاری؛ یکی از بزرگ ترها!
...> منتها با ...... شما همین که همچین کامنت توهین امیز و ناجوانمردانه ای علیه انصاری تایید میشه. نشون میده چه کسایی تو آی اسپرت فعالیت میکنند. اون دوست بالایی بد حرفی بهت زده بد بد شما که همش توبشکه ابی خخخخخ مذهبی یا تظاهر به مذهبی گری از نوع انصاری و ماهینی:::: آقای ماهینی باید به نیمکت کوچ کنه چون شخصیت یه بچه هیئت !!! به درد فوتبال حرفه ای نمیخوره و ...
اگر انتخابات به دور دوم هم می رفت، روحانی احتمالا پیروز می شد
را هم مدنظر قرار دهند را مطرح کردید. البته حواشی هم در این مورد پیش آمد که نمی خواهم وارد آن بحث شویم. چرا این تفکر در سه نفر شما وجود داشت؟ حالا آن دو بزرگوار را که بنده خبر ندارم و باید از خودشان پرسید. اما من که می گفتم به دلیل این بود که بالاخره خاستگاه اصلی آقای روحانی، اصلاح طلبی نبود و این نکته مدنظر من بود. البته اصلاح طلبان زیر چترش آمدند و توانستند ایشان را عَلَم بکنند و همه ...
کابوس همیشه زنده آمریکا و اسرائیل+ عکس
چهره ای معمولی داشت. از زمان تولدش در آبان 1338 در محله سرچشمه تهران تا زمانی که تنور جنگ با تهاجم دشمنان روشن شد، روزگاری گرچه سخت و پرماجرا ولی باز هم معمولی داشت. فقر و سختی ایام در کنار خانواده ای پرمهر و باایمان که با نان حلال پدر و مادری خیاط روزگار می گذراندند، گذشت. مهمترین دانه های ایمان را مادر در دل بچه ها کاشت. وقتی برای احیای مسجد کوچک مخروبه ای که روبه روی خانه استیجاری شان ...
فردیناند: امیدوارم رونالدو به یونایتد بازگردد
دوست دارند. به همین خاطر و دلایلی که گفتم دوست دارم او را در پیراهن تیم محبوبم ببینم. فردیناند در پاسخ به این سوال که آیا رونالدو مجبور می شود رئال مادرید را ترک کند یا خیر، گفت : من واقعا نمی دانم که او این کار را خواهد کرد یا خیر. این صحبت ها در حالی مطرح می شود که فلورنتینو پرس، رییس باشگاه رئال مادرید جدایی کریستیانو رونالدو از این تیم را رد کرد. منچستریونایتد ...
چمران مبارزی که به حکمت رسید
، شهادت فرمانده شان، ایرج رستمی را به آنها تبریک و تسلیت گفت و با صدایی محزون و گرفته گفت: خدا رستمی را دوست داشت و برد و اگر ما را هم دوست داشته باشد می برد. سخن تمام شد. پس از معرفی فرمانده جدید به همه سنگرها سرکشی کرد و در خط مقدم پشت خاکریزی ایستاد تا منطقه را شناسایی کند. به رزمندگان تاکید کرد که از نقطه ای که او ایستاده جلوتر نروند، زیرا دشمن به خوبی و با چشم غیرمسلح دیده می شد. ...
ماجرای قهر آهنگساز معروف با علی حاتمی در دلشدگان
توجه کنم. موسیقی کلاسیک ایران موسیقی فارسی زبانان اقوام ایرانی است که الهام گرفته از اشعار فارسی است و اگر بزرگانی چون عباس کیارستمی با موسیقی ایرانی رابطه نداشت و شاعران بزرگی چون احمد شاملو اساسا موسیقی ایرانی را دوست نداشت. اما من بر این باورم فرهنگ این جامعه همه چیزش با هم است و اگر گاهی همین موسیقی ایرانی مخاطب را غمگین و ناراحت می کند به دلیل این موضوع است که قوه خلاقه از ان برداشته شده است ...
چمران؛ مردی برای تمامی عصرها و نسل ها
، سرگرمشان کنم که اینها هم چیزی برای تعریف کردن داشته باشند . گفتم: چرا از به جای غذایی که مادر برایمان فرستاد، نان و پنیر و چای خوردید . گفت: این غذای مدرسه نیست . گفتم: شما دیر آمدید بچه ها نمی دیدند شما چی خورده اید . اشکش جاری شد، گفت: خدا که می بیند . سوم ) مهندس بازرگان چمران را به سمت معاون نخست وزیر در امور انقلاب منصوب کرد. او که در این سمت با آزاد سازی پاوه از اشغال فرصت ...
جلال طالبی برای نسل 98 پول در درجه دوم اهمیت بود
جهانی واقعا کار راحتی نیست. جام جهانی مهم ترین رویداد در کل فوتبال دنیا است و هر تیمی به آن راه پیدا می کند می خواهد بهترین عملکرد را داشته باشد و خودش را به دنیا نشان دهد. اگر می بینید تیم ملی ایران در 4 جام جهانی فقط همان یک برد مقابل آمریکا رابه دست آورده، دلیلش این است که همه تیم ها با قدرت به مسابقات وارد می شوند و به راحتی امتیاز نمی دهند. با این حال واقعا از ته دلم می خواهم این رکورد در جام ...
اسناد مربوط به فیلم تقطیع شده 28 مرداد 1332
سیا مبنی بر همکاری آیت الله کاشانی در ماجرای کودتا ادعایی بی اساس و بی دلیل است٬ زیرا اگر آیت الله کاشانی حاضر به همکاری شده بود، دلیلی برای حمله به روضه آیت الله کاشانی نمی ماند. دلیل دوم بنابر اسناد و روایات تاریخی رابطه مصدق و آیت الله کاشانی در اواخر دچار اختلاف شده بود، به طوری که بعد از فرار محمد رضا پهلوی وقتی هندرسون وارد ایران می شود، در ملاقات با دکتر مصدق متوجه این ...
رفیعی: ناراحتی ام به این دلیل است که از پرسپولیس زود جدا می شوم/ بایرن مونیخ هم بازی کنم باید سرمربی مرا ...
الخور و یا بایرن مونیخ. من در چند وقت اخیر به تیم ملی دعوت نشدم اما تلاش می کنم مجددا این اتفاق بیفتد و به تیم ملی دعوت شوم. بازیکن سابق پرسپولیس در مورد اینکه آیا با برانکو درباره جدایی پرسپولیس صحبت کرده ای، اظهار داشت: من از قبل همه چیز را به برانکو گفته بودم. به برانکو گفتم در پرسپولیس فصل بعد نیستم. سعی کردم از روز اول با صداقت رفتار کنم و همه حرف هایم را به مسئولان باشگاه، کادر فنی ...
رفتنم به الخور قطعی است/ می خواهم دوباره به تیم ملی برسم
...> جدایی ام از پرسپولیس قطعی است و قراردادم را با الخور امضا کرده ام. در حال حاضر ماه مبارک رمضان است و عید سعید فطر هم در پیش است. در قطر باشگاه ها به احترام این ماه فعالیت خاصی نمی کنند. شاید بعد از ماه رمضان نامم را رسانه ای کنند. از مدتها قبل به برانکو گفته بودم می روم از همان روز اول سعی کردم صداقت را در کارهایم داشته باشم و برای همین از مدتها قبل به برانکو گفته بودم از پرسپولیس می ...