سایر منابع:
سایر خبرها
چگونگی هویت زن ایرانی در گذار از سنت به مدرنیته
قابل فهم است. اندیشیدن از واقعیت تا خلق مفهوم. طبعا با شکل گیری سوالات، پیدایش مسأله و در شرایط فقدان نظریه با بن بست عملی روبه رو خواهیم شد. محمدی درباره وضعیت زن معاصر ایرانی را بر اساس مفهوم سوژگی بیان کرد: امروزه ادعا می شود، زن ایرانی معاصر سوژه شده است. اما در معنا، سوژگی یک نام برای نامیدن انسان مدرن است. پس سوژه شدن یعنی مدرن شدن. یک نوع صیرورت و شدن انسان در تاریخ و جامعه است ...
تجلیل از چهار دهه تلاش دکتر افروغ
شدن هم دارند. طائرپور بیان کرد: چنین انسان هایی بسیار کم پیدا می شوند. کسانی که هم می توان به راحتی با آنها حرف زد و هم به راحتی با دیگران حرف می زنند. ما باید قدردان چنین کسانی باشیم؛ چون وجود امثال دکتر افروغ، راه های بیشتری را پیش روی فرهنگ ما باز می کند. سخنران بعدی احمد توکلی نماینده سابق مجلس بود که گفت: در داستان خضر و موسی، به تعبیر من خداوند موسی را ملامت نکرد؛ بلکه ...
سهروردی و نسبت فلسفه اشراق با امام محمد غزالی
غزالی بعد از سهروردی ظهور کرده بود، فلاسفه و فلسفه را تکفیر نمی کرد چراکه فلسفه سهروردی، فلسفه ای ایرانی است و نه یونانی. وی گفت: شیخ اشراق در هیچ کدام از آثارش از غزالی نام نبرده است؛ گویا اصلا وجود نداشته. کتاب التنقیهات فی اصول الفقه نوشته سهروردی که چند سال قبل در عربستان تصحیح و منتشر شده، سراسر و بند به بند، نقد کتابی از غزالی است، بدون اینکه نامی از او ببرد. این پژوهشگر خاطر نشان کرد: سهروردی به این نتیجه رسیده بود که تکیه گاه غزالی را مورد نقد قرار دهد؛ یعنی به جای دفاع از فلسفه، نوع معرفت دینی غزالی را به چالش کشیده است. ...
هویت زنان ایرانی در جریان گذار از سنت به مدرنیته
مسأله و در شرایط فقدان نظریه با بن بست عملی روبرو خواهیم شد. محمدی در ادامه درباره وضعیت زن معاصر ایرانی را بر اساس مفهوم سوژگی بیان کرد: امروزه ادعا می شود زن ایرانی معاصر سوژه شده است. اما در معنا، سوژگی یک نام برای نامیدن انسان مدرن است. پس سوژه شدن یعنی مدرن شدن. این مدرس دانشگاه افزود: مقاومت در برابر نظم جنسیتی مسلط و همچنین مقاومت در برابر موانع حقوق، آزادی و امنیت و ...
درد امروز جامعه سیاست زدگی است
پسندیده ای را که ما در گذشته داشته ایم به تدریج دفن شود و اسیر روزمرگی شویم. نویسنده کتاب ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران با مرور بر فعالیت های علمی خود اظهار کرد: در حوزه فلسفه علوم اجتماعی، نظریه پردازی، جامعه شناختی و به صورت خاص در مسائل شهری و فلسفه سیاست، انقلاب اسلامی و حوزه فرهنگ و مسائل چالش برانگیز روز فعالیت داشته ام. افروغ بیان کرد: این روزها حوزه تمرکز من فلسفه ...
هزارگانِ شهر کتاب
متمایز بود. اولاً برخلاف محیط های آکادمیک یا آموزشگاهی، دست کم در کلاس های آموزش فلسفه، هیچ کدام از شرکت کنندگان به دنبال دریافت مدرک یا نمره نیستند. از این حیث مدرس می تواند از این امر خاطرجمع باشد که برخلاف اکثریت سیاهی لشکرِ علم در کلاس های دانشگاه، در این کلاس ها عامل اصلی حضور مخاطبان میل به معرفت است. ثانیاً به دلیل ماهیت آزاد کلاس ها، بسیاری از شرکت کنندگان نخبگانی هستند که در حوزه ی فکری و ...
علم و فرهنگ کالایی شده است/ تقلیل فرهنگ به سیاست و اقتصاد
نمی پسندد باید به آن اعتراض کرد و خداوند مخالف این اعتراض نیست. آقای افروغ از این دست افراد هستند. در ادامه علی مطهری گفت: از میان آثار دکتر افروغ کتاب ارزیابی انتقادی نهاد علم در ایران را بررسی کردم و نکات خوبی در آن دیدم. از جمله آسیب کمیت گرایی در علوم انسانی و آموزش رسمی که شهید مطهری نیز این مسأله را تحت عنوان پرورش عقل مطرح کردند که ذهن متعلم یک انبار نیست بلکه باید قوه تجزیه و ...
انتقادات غزالی موجب ظهور سهروردی شد/ اشتراکات غزالی و سهروردی
ایشان کار شود باز هم کم است. وی در ادامه به تشریح نسبت میان امام محمد غزالی و سهروردی پرداخت و افزود: اگر این گونه فرض بگیریم که سهروردی در جواب حملات محمد غزالی موج جدیدی شروع کرده باشد چگونه می توان بین آنها ارتباط ایجاد کرد. درست است که اما محمد غزالی به فلسفه تاخت اما عقل را رد نکرد بنابراین فلسفه ستیزی او به معنای عقل ستیزی نیست. به عقیده من میان اندیشه امام محمد غزالی و سهروردی ...
از فعالیت های علمی و فرهنگی دکتر عماد افروغ تجلیل شد
هایی مانند بومی نشدن علم در ایران، سنجش علوم انسانی با معیارهای علوم تجربی و ورود علوم انسانی به ایران بدون درنظر گرفتن مبانی معرفت شناختی گفت: در ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی تسلط افرادی با دیدگاه علوم فنی و تجربی مشاهده می شود. حقیقت، فراتر از رویکردها دکتر حمید پارسانیا، سخنران بعدی این جلسه بود. او رویکرد دکتر افروغ در علوم اجتماعی را بسیار برجسته دانست و گفت: دکتر افروغ ...
نیکلاس اونف، جمهوری خواهی و سازه انگاری
به گزارش دین آنلاین، دکتر صادق حقیقت در ادامه گفت وگوها در حوزه فلسفه سیاسی با نیکلاس اونف، سازه انگار پسامدرن، استاد بازنشسته دانشگاه بین المللی فلوریدا (FIU) و یکی از افراد مطرح در سازه انگاری (به خصوص در روابط بین الملل) به گفت وگو پرداخت. این نظریه در کتاب جهان ساخته ما [1] ، و مقاله جهان های ساخته ما [2] انعکاس یافته است. نیکلاس اونف با تکیه بر نظریه کنش کلامی و سه نوع آن، میان نیات سخنگویان و فعالیت زبانی تحت حاکمیت قواعد ارتباط برقرار می کند. همان گونه که مشی ...
عقل در دیدگاه شیخ اشراق/ سهروردی و گسست از سنت یونانی
صورت هایی که در عالم وجود دارند همه کار عقل فعال است. اما چون تمام کلیات هم در عقل فعال هستند، بنابراین از دید مشائیان در انسان هم یعنی در خلقت ماها هم، هیولایی ماها را خلق کرده و هم اینکه روح ماها که صورت ماست را در آن کالبد می دمد. وی افزود: علاوه بر اینکه این کار را انجام می دهد کار معرفت شناسی هم انجام می دهد. مثلا وقتی که نوزاد متولد می شود پدر، مادر ... را می بیند که همه اینها جزئی ...
سهروردی آغازی بر پایان عرفان کاذب/اشراق فلسفه ایرانی اسلامی است
موجود مادی دیگر به نور صرف که منزه از حس می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است. دقت نظر و توجه ویژه رهبر فقید انقلاب اسلامی به سهروردی در گنجاندن قسمتی از نظریه فلسفی سهروردی در نامه تاریخی شان نشان از توجه و دعوت ملت های ایران و جهان به فلسفه اشراق است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر لزوم این امر تاکید داشته و دارند. بی شک ...
شکوه سیاست اشراقی به بهانه هشتم مردادبزرگداشت حکیم سهروردی
سهروردی شناس، سهروردی سعی کرده است تا یک بحث فلسفه سیاسی نوین [که برگرفته از آرای اهل مدینه فاضله فارابی است] به دست دهد. این مدینه فاضله برمبنای رابطه عقلانی میان رئیس اول [مدینه] و عقل فعال است و فاضل حکیم متأله و حاکم [لذا بین حکومت و دانش نوعی انتزاج ماهوی وجود دارد] نقش نفر اول مدینه فاضله را بازی می کند. در کتاب فارابی، رئیس اول مدینه فاضله کسی است که عقل مستفادش تا جایی پیشرفته است که با عقل ...
ذخایر غنی فکری داریم اما مدیران توانمند برای استخراج آن نداریم
اسلام اکنون بدترین وضع را دارد * جناب یثربی، ما به حق مدعی این هستیم که در زمینه تئوریک و اندیشه ای در زمینه های مختلفی اعم از فلسفه، عرفان و علوم نقلی ذخایر غنی داریم اما به نظر می رسد از ذخایر نتوانسته اند به صورت ملموس در پیشرفت زندگی جوامع اسلامی موثر باشند، علت چیست؟ فکر نمی کنید نقصی در این بخش وجود دارد؟ -ذخایر قوی داشتن وقتی سودمند است که این ذخایر در مسیر بهره برداری ...
فلسفه اشراقی سهروردی خلاء معنویت در دنیای امروز را پُر می کند
زمان حیات متهم به بیان سخنانی خلاف اصول دین کردند و از او شکایت نزد ملک ظاهر بردند و علمای حلب خون شیخ سی و هشت ساله را مباح شمرده، در نهایت شیخ را به زندان افکندند و او در همانجا از دنیا رفت. برخی علت مرگ او را گرسنگی عنوان کرده اند با این حال در مورد علت اصلی وفات او اطلاعات دقیقی در دست نیست. از این رو، بر آن شدیم در سالروز بزرگداشت آن بزرگ مرد، دیدگاه های فلسفی وی و تاثیر فلسفه اشراق ...
لزوم خروج علم از فضای انتزاعی
آینده نگری با درک و شناخت امکان ها و توانایی ها در نسبت با علم میسر می شود یعنی بسته به اینکه تا چه اندازه علم در جامعه جای خود را یافته و از غربت بیرون آمده باشد در ساختن آینده مشارکت می کند. علم محصور در دانشگاه، اگر ظهور داشته باشد ظهورش بیشتر در فهرست های علم نگاری و مقاله شماری است. این علم نه به آینده نگری مدد می رساند و نه با آن آینده محقق می شود و تا زمانی که علم و عزم آینده توأم نشوند علم در مقام خود قرار نمی گیرد و از قدرت تغییر جهان برای زندگی مدرن برخوردار نمی شود. ...
به مناسبت روز شیخ اشراق تأثیر تأویل نوری غزالی در مشکوة الانوار بر مراتب نور در اندیشه شیخ اشراق
و ظلمت است که از دیدگاه او محور اصلی بحث غزالی در این رساله است. اما نه آن تفسیر و تمایزی که ایرانیان قدیم و نوافلاطونیان به آن قایل شده و سر از ثنویتی میان نور و ظلمت درآوردند، بلکه درک حقیقت نور و ادراک ذوقی برگرفته از آن. عفیفی سخت باور دارد در مشکوة الانوار پایه های اصلی فلسفه اشراق در سه سطح هستی شناسی (یعنی شرح ماهیت وجود) معرفت شناسی و علم النفس مورد توجه قرار گرفته است. پس مبنی ...
وحدت واقعیت: چرا نهایتا در یک واقعیت زندگی می کنیم؟
اینکه چطور می دانیم که مغز در خمره نیستیم یا توسط شیاطین خبیث گمراه نمی شویم وجود دارد ولی نمی توان انسان به کره ماه فرستاد و آنها به زمین باز گردند و سپس حیرت کنیم که ایا واقعیتی آن بیرون واقعا وجود دارد، آیا واقعیت مستقلی وجود دارد؟ نمی توان انسان را به کره ماه فرستاد و به زمین بازگردد و شک کنیم که می توان بر اساس استقرا آینده را پیش بینی کرد یا نه. اینطور نیست که ما پرسش های معرفت شناختی در این ...
دوگانه های علوم اجتماعی بر مبنای حکمت متعالیه پاسخ می یابند
محور مساله سوژه و ابژه شکل گرفته است. تکوین این مساله ریشه در فلسفه دکارت دارد و بلوغ آن به فلسفه کانت باز می گردد. وی تصریح کرد: کانت با انقلاب کوپرنیکی خود به سوبژکتیو شدن معرفت و عقل رسمیت بخشید. مرحوم فردید عقل سوبژکتیو را به عقل خود بنیاد ترجمه کرد و مراد او عقل نفس بنیاد و سوژه بنیاد است یعنی عقلی است که به جای حکایت از واقع و ارایه آن حجاب واقع است و واقع را در پوشش مفاهیم پیشینی ...
فرهنگ، مولد فلسفه اسلامی است/ میراث فلسفه اشراق سهروردی
داشته باشد. تلقی وی گویای این معنا است که تصور عرفانی از وجود و عدم، دست کم به گونه ای که بعدها در عرفان ابن عربی مطرح شد، نسبت عقلی با منشأ علم در انسان ندارد. اگر این استنباط از سخن سهروردی صحیح باشد، می توان آن را از مبادی تفاوت روش او و ابن عربی دانست. *آیا حکمت متعالیه ملاصدرا از فلسفه اشراق سهروردی تأثیر یافت؟ حکمت متعالیه به فرهنگی فلسفی در عالم اسلام و به ویژه تشیع ...
ویژگی های ترجمه قرآن یحیی یثربی/ بازار دعانویسی چگونه گرم می شود
ای به غارت عقل و اندیشه و ثروت و دارایی مردم می پردازند. برای مبارزه با اینها باید به محض پیش آمدن هر حادثه، مسئله و مشکل جدیدی، این احساس در ما به وجود آید که برای تعیین تکلیف آن حادثه و حل آن مشکل، از قرآن که دست عنایت آفریدگار جهان است، یاری بخواهیم؛ از مسائل تربیتی و فرهنگی گرفته تا مسائل و مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی جهان امروز، در همه این موارد می توانیم به قرآن مراجعه کنیم و پاسخ لازم را از قرآن به دست آوریم. ...
تحول وجودی معرفت شناختی نفس بر اساس عقل فعال ملا صدرا و مقایسه آن با مفهوم مطلق هگل
فعال و سرانجام اتصال و بلکه اتحاد نفس با آن را توجیه کند . براین اساس عقل فعال هم فاعل وجود نفس است هم غایت آن .هگل نیز بر اساس مفهوم مطلق نشان می دهد که مطلق ماهیت یکسانی با سوژه دارد، لذا این طبیعت سوژه است و غایت سوژه تبدیل شدن به مطلق و مطلق شدن است . گویی مطلق نیز شأنی از شئون سوژه است. نفس ، در نتیجه به صورت معقول خود خوداندیش یعنی روح و خودآگاهی محض تبدیل می شود و به تعبیر دقیق تر با آن اتحاد ...
ساختن معنا از پس معناگریزی
نظریات علوم اجتماعی است. این تفاوت را از زاویه دیگری هم می توان توضیح داد؛ می دانید که در فلسفه هنر و نیز تاریخ هنر، موضوع fine art در مرکز توجه قرار دارد؛ همان ترکیبی که در فارسی هنرهای زیبا ترجمه شده تا خود را از محصول کار صنعتگر (که ریشه لغوی آن هم از واژه art می آید) و نیز هنرهای ابتدایی جدا کند. اما در انسان شناسی هنر، دست کم در دوره معاصر، این آثار در یک سطح قرار می گیرند تا از خلال آن ...