سایر منابع:
سایر خبرها
حکمت الاشراق سهروردی باعت تداوم فلسفه شد
طرح این سوال که نسبت اینها با غزالی چیست؟ گفت: به نظر من در تمام اینها همه این مسائل وجود دارد، اما فرق اینها فرق یک عالم با حکیم است. به هر حال این مسائلی که در فلسفه اشراق است در مشکات الانوار هم وجود دارد؛ اولا تعریف نور به ظاهر فی نفسه و مُظهر فی نفسه، دوم انواع نور یعنی نور عارضی، نور ذاتی و نور الانوار که در سهروردی وجود دارد و در مشکات الانوار هم آنها را می بینیم. بین نور حسی و نور عقلی هفت ...
تفکر تکفیر خروجی انحطاط فقهی است/ عشق ؛ دستاورد اصلی اشراق
شوند در حالی که در قرآن می فرماید: فَلَا یَنْظُرُونَ إِلَی الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ . رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: با این حال این نگاه پیدا شده و در برخی مقاطع تاریخ نزد پاره ای از شخصیت ها وجود داشته است بر این مبنا که اگر انسان و جامعه بخواهد به کمالات برسد نباید چندان وقت اش را صرف طبیعت شناسی کند و لذا من می بینم برخی دانشجویانی که مثلا مهندسی می خوانند این سوال را ...
شیخ اشراق مخالف عقل فعال
. این استاد فلسفه گفت: مولفه دیگر بحث تشکیک است که عقل انسان هم می تواند مشکک باشد و انسان ها هم می توانند مشکک باشند. یعنی یک انسانی به درجه ای از شهود نور رسیده که قوه شهود دارد، اما انسانی دیگر به این درجه نرسیده است و... بنابراین به صرف اینکه ما انسان هستیم و توانایی ها داریم و مثلا قوه شهود نداریم، پس امکان ندارد که انسانی وجود داشته باشد که قوه شهود داشته باشد. اینها چیزهایی است که ...
حجت الاسلام خسروپناه: مهمترین دستاورد حکمت اشراق نظریه عشق است
زیباترین نور است و عشق و جمال با هم آمیخته شده است. سهرودی با کتاب اشراق پاسخی صریح به غزالی می دهد غلامرضا اعوانی نیز در این مراسم سخنرانی خود را درباره سهرودی و غزالی آغاز کرد و گفت: تلاشم این است که دلایلی بیاورم که سهرودی چقدر تحت تاثیر غزالی بوده است یا خیر؟ طوسی در کتابش با ادله ای که می آورد در واقع جواب غزالی را می دهد اما اینکه سهروردی با فلسفه اش جواب مقتضی به غزالی داده ...
آیت الله محقق داماد: شیخ اشراق یکی از قربانیان تکفیر است
ماهیت دانسته اند، گفت: طی این زمان فلاسفه بیان کرده است که چون شیخ سهروردی معتقد است وجود اعتباری است قایل به اصالت ماهیت است در حالی که این عین نادانی است چرا که سهروردی قایل به اصالت نور است. چون ماهیت ظلمانی است. چنانکه ابن سینا ارسطو و ملاصدرا قایل به اصالت وجود هستند اما شیخ اشراق می گوید وجود یک ماهیت اعتباری است و قایل به اصالت نور است. به گفته این چهره ماندگار فلسفه، نور خودش ...
اندیشه ورزی دینی در جریان اصلی حوزه و دانشگاه رخ نداده است/ راه دشواری تا تولید اندیشه های نو در علوم ...
...، وجود داشته و در پاره ای از زمانها عملیاتی هم شده بود اما ویرایش امام از آن، ویرایشی جدید است. امام خمینی(ره) معتقد بودند که فقها، ابتدا به ساکن، وظیفه دارند که حکومت را تأسیس کنند و به دست بگیرند و خود ایشان به عنوان یک اسلام شناس جامع الشرایط، همین نظریه را اجرایی کرده و حکومت تأسیس کردند. برخی گمان می کنند که ولایت فقیه در جریان بررسی و تصویب قانون اساسی عملیاتی شد اما این گونه ...
سهرودی فلسفه اش را بر مبنای نور و ظلمت پایه ریزی می کند
دیدگاه هایی مشابه با شیخ اشراق داشته است. *نقد ملاصدرا به سهروردی عمدتا در چه موضعی است؟ اما از جمله مباحث ملاصدرا در نقد سهروردی موضوعی است که در این مجال مطرح می کنم. البته تعداد نقدهای ملاصدرا بر سهروردی بسیار زیاد است ولی از محوری ترین آنها بحث نسبتِ نور و وجود است. سهروردی فلسفه اش را با بحث نور و ظلمت آغاز می کند. سهروردیاشاره می کند که من این را از حکمت خسروانی ...
انتقادات غزالی موجب ظهور سهروردی شد/ اشتراکات غزالی و سهروردی
اشراق بسیار گفته شده است چون او در تاریخ حکمت ما از روسای حکمت بوده است. مرحوم هانری کربن، سیدحسن نصر و نجفقل حبیبی هم درباره این شیخ تاملات مهمی داشته اند. سهروردی در طول عمر کوتاه خود که 38 سال بود کارهای بسیار فشرده و ماندگاری انجام داد و در حکمت اسلامی نوعی جریان به وجود آورد. بعد از محمد غزالی فلسفه نمی تواند به راحتی کمتر راست کند. ولی حکمت الاشراق آغاز راه جدیدی در فلسفه بود. لذا هر چقدر در ...
بررسی کتب دینی مدارس در میزگرد شفقنا:ماشین آموزش و پرورش به سرعت به پرتگاه می رود و نیازمند تغییر رویکرد ...
فارغ از انسان صحبت کند همیشه از انسان واجد الکمال صحبت کرده است یعنی برای نمونه در قرآن نداریم که از تقوا تعریف واحدی بیان کند، اما به طور فراوان داریم که گفته است متقین چه کسانی هستند، چون تقوا در آسمان وجود ندارد، تقوا چیزی است که در انسان معنا پیدا می کند؛ وقتی تقوا آمد و در درون انسان نشست، نام آن متقی می شود، قرآن می گوید: متقی کیست، نمی گوید تقوا چیست لذا آمار آنها بسیار با هم متفاوت است یعنی ...
سهروردی و نسبت فلسفه اشراق با امام محمد غزالی
فلسفه را ایجاد کرده است، چطور می شود بین این دو، ارتباط برقرار کرد؟ رئیس انجمن مفاخر ادامه داد: درست است که امام محمد غزالی به فلسفه تاخت و ما همه از فلسفه ستیزی او متاسفیم. اما نگرش او، ردِ عقل نبود. به عبارت دیگر فلسفه ستیزی او توام با عقل ستیزی نبود و علاوه بر این در آراء غزالی، رگه هایی وجود دارد که می توانسته مورد توجه و استفاده شیخ اشراق قرار گرفته باشد. بلخاری گفت: من بین ...
نزدیکترین دفتر پیشخوان به شما کجاست؟
- پاسگاه نعمت آباد- مجتمع تجاری پارس ابتدای خیابان مطهری ابتدای خانی آباد نو- ابتدای خیابان لطیفی ابتدای خیابان 30 متری- حد فاصل بوستان دو و سه جنب مسجد صاحب الزمان (عج) - پلاک یک ابتدای ورودی معلم 16- روبروی فضای سبز آزادی ابن بابویه- خیابان میرعابدینی- خیابان شهید برادران محمدی ابوذر فلاح- بعد از میدان ابوذر- نبش کوچه شهید محمدتقی کزازی اتوبان آبشناسان- سردار ...
عقل سرخ و زبان سرخش
در کتاب حکمت الاشراق، تلویحات، المشارع و المطرجات، هیاکل النور و کلمة التصوف آمده است. شیخ الشراق آن چنان که خود تصریح می کند درصدد بنیان حکمتی بوده است که در آن مشرب ایران باستان در آن حیات جدید یابد؛ او دگرگونی در فلسفه سینوی به وجود آورد و همه تعالیم عقلانی سینوی را در قالبی نو با زبانی ذوقی مطرح کرد. نور و ظلمت دو گانگی است که در سراسر فلسفه اشراقی دیده می شود؛ منابع حکمت ...
صورتگری های تصویری ادبیات کلاسیک مرهون چین است
روابط فرهنگی ایران و چین در قرن پنجم میلادی چنان توسعه یافت که این دوره را عصر طلایی فرهنگ و ادب ایران در چین دانسته اند. زبان و ادب فارسی در چین بسیار رواج داشته و زبان فرهنگی و دینی مسلمانان بوده است و مشترکات فراوانی میان فرهنگ ایران و چین در حوزه فلسفه، هنر و ادبیات دیده می شود. متاسفانه شناخت مردم دو کشور از ادبیات معاصر و تحولات ادبی که در قرن بیستم رخ داده، اندک است. به دعوت ...
سخنان زیبا و کوتاه از امام رضا (ع)
! به او گفته شد : چیست ؟ فرمود : احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزگارتر است . 10- از امام رضا ( ع ) سؤال شد : سفله کیست ؟ فرمود : آن که چیزی دارد که از ( یاد ) خدا بازش دارد. 11- ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است ، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است ، و به فرزند آدم چیزی بالاتر از یقین داده نشده است . 12- اطعام و میهمانی کردن برای ازدواج از سنت ...
رستگاری اشراقی جامعه/ بزرگداشت این حکیم اشراقی
فرهنگ امروز/ محمدمحسن راحمی : شیخ اشراق مثل سایر حکمای پیش از خود حکمت را به دو دسته نظری و عملی تقسیم بندی می کند و با وجود اینکه مانند دیگر حکمای اسلامی علوم اخروی و الهی و حکمت نظری را مقدم بر علوم دنیوی و حکمت عملی می داند اما از این علوم هم غافل نیست و در تقسیم حکمت مدنی به سه دسته خلقیه، منزلیه و مدینه در قسم آخر جایگاهی برای سیاست باز می کند. هرچند سهروردی همچون فارابی که در باب ...
سهروردی آغازی بر پایان عرفان کاذب/اشراق فلسفه ایرانی اسلامی است
موجود مادی دیگر به نور صرف که منزه از حس می باشد نیازمند است؛ و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است. دقت نظر و توجه ویژه رهبر فقید انقلاب اسلامی به سهروردی در گنجاندن قسمتی از نظریه فلسفی سهروردی در نامه تاریخی شان نشان از توجه و دعوت ملت های ایران و جهان به فلسفه اشراق است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره بر لزوم این امر تاکید داشته و دارند. بی شک ...
یادی از میراث شاعر حکیم
دو بیتی و قطعه، روایت داستانی و البته همراهی ابیات با بیان حکمت و عرفان و فلسفه است: هان تا سر رشته خِرَد گُم نکنی خود را ز برای نیک و بد گم نکنی رهرو تویی و راه تویی؛ منزل تو هشدار که راه خود به خود گم نکنی سخن از شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی، معروف به شیخ اشراق است؛ همو که از نور هستی و نور حقیقت گفت و اینکه این انوار به یکدیگر می تابند و ...
شکوه سیاست اشراقی به بهانه هشتم مردادبزرگداشت حکیم سهروردی
...، به نور صرف که منزه از حس می باشد نیازمند است و ادراک شهودی ذات انسان از حقیقت خویش مبرا از پدیده حسی است . [1] اینکه امام راحل در نامه خود به گورباچف وی را به مطالعه آثار سهروردی درکنار آثار دیگر حکمای مسلمان دعوت می کند گویای عظمت و بزرگی حکیم سهرورد است. سهرورد در حومه زنجان کنونی زادگاه شیخ اشراق است . او حکمت ایران باستان را در تمدن اسلامی وارد می کند. فلسفه و عرفان را تلفیق می ...
ذخایر غنی فکری داریم اما مدیران توانمند برای استخراج آن نداریم
به گزارش گروه رسانه های بی باک، سیدیحیی یثربی متولد سال 1321 هجری شمسی در روستای چراغ تپه سفلی از توابع تکاب است، بیشتر وی را در زمینه فلسفه اسلامی و عرفان می شناسند، مترجم قرآن کریم است، به عنوان یک اندیشمند فعال مطرح است، آثاری با نام عرفان عملی در اسلام ، عرفان نظری ، فلسفه عرفان ، ترجمه الهیات نجات ابن سینا ، حکمت اشراق سهروردی را به رشته تحریر در آورده است، وی تنها فرزند خانواده اش است، پدرش ...
شرح زندگی شیخ اشراق سهرودی، فیلسوف نامدار ایران
هم فلسفه هست و هم نیست. فلسفه است از این جهت که به عقل اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی داند. عرفان است از این نظر که کشف و شهود و اشراق را شریف ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می شناسد. او به سختی بر ابن سینا می تازد و از کلیات و مثل افلاطون دفاع می کند. بر وجودشناسی ابن سینا ایراد می گیرد که چرا اظهار داشته که در هر شئ موجود، وجود امری حقیقی است و ماهیت امری اعتباری، و برای تحقق ...
تقوا؛ راه رسیدن انسان به کرامت
، بعدی که از روح خدا در آن دمیده شده است و همین دو بعد می تواند انسان را به شقاوت یا سعادت بکشاند و به انحطاط و تکامل انسان منجر شود. انسان می تواند به تبع این دو بعد به مقام قرب الهی برسد و یا از چهار پایان پست تر شود. وجود این دو بعد در انسان و انتخاب سعادت یا شقاوت نشانه قدرت اختیار در وجود آدمی است. به همین دلیل با توجه به راهی که انتخاب می کند کرامت یا دنائت در وجود او نمایان می شود ...
شهابی در عرفان و اشراق
.... سهروردی را رهبر افلاطونیان جهان اسلام لقب داده اند. او خود فلسفه اش را حکمت اشراق نامیده بود که به معنای درخشندگی و برآمدن آفتاب است و اقوام لاتین آن را aurora consurgens نام نهاده اند. اما این تفکر فلسفه خاص افلاطونی نیست و در آن آرای افلاطون و ارسطو و نوافلاطونیان و زرتشت و هرمس و اسطوره تحوت و آرای نخستین صوفیان مسلمان در هم آمیخته است. مکتب سهروردی هم فلسفه هست و هم نیست ...
گزارش مکتوب ... " روزی به نام شیخ اشراق " ، زنجان
علم راهی شامات شد وبا قبول پیشنهادملک ظاهرپسرصلاح الدین ایوبی درشامات ماندگارشد توجه سهرودی به مسائل پیرامون وبررسی ابعاد مختلف موضوعات موجب شد درهمان زمان ودرشهرحلب حکمه الشراق رابه پایان رساند تلاشهای شبانه روزی شیخ اشراق و مباحث فلسفی وبرزبان آوردن اعتقادات باطنی بدون هیچ تغییری دشمنان سهروردی راهرروز زیادترمی کرد. متهم کردن سهرودی به الحادمنجرشد بالاخره شیخ ...
نصایح کاربردی سهروردی
بنابراین سهروردی یکی از چهره های بزرگ و شاخص کشور ماست که برای دفاع از حقیقت و فلسفه جان در این راه داد و کشته شد. چند نکته درباره سهروردی خیلی مهم است. یکی این که اندیشه ایرانی و فلسفه ایرانی را وارد فلسفه اسلامی کرد و این دو را جوش داد و هماهنگ کرد. اندیشه های ایرانی به نوعی جزو تفکر فلسفی قرار گرفته است. این مساله بزرگی است که محققان زیادی درباره آن کار کردند. م ...
به مناسبت روز شیخ اشراق تأثیر تأویل نوری غزالی در مشکوة الانوار بر مراتب نور در اندیشه شیخ اشراق
و ظلمت است که از دیدگاه او محور اصلی بحث غزالی در این رساله است. اما نه آن تفسیر و تمایزی که ایرانیان قدیم و نوافلاطونیان به آن قایل شده و سر از ثنویتی میان نور و ظلمت درآوردند، بلکه درک حقیقت نور و ادراک ذوقی برگرفته از آن. عفیفی سخت باور دارد در مشکوة الانوار پایه های اصلی فلسفه اشراق در سه سطح هستی شناسی (یعنی شرح ماهیت وجود) معرفت شناسی و علم النفس مورد توجه قرار گرفته است. پس مبنی ...
فرهنگ، مولد فلسفه اسلامی است/ میراث فلسفه اشراق سهروردی
. این بخش حاصل پژوهش های عقلانی است. درک مقام عقل در توسیع و یا امتناع آن بسیار مهم است. حتی در این پرسش که موضوع فلسفه چیست؟ نقش اساسی دارد. ابن سینا بیش از سهروردی به یونان و ارسطو نظر دارد. ادراک سهروردی از وجود موجب شد که وی را از قایلان به اصالت ماهیت بدانند. این انتساب بسیار ناسنجیده بود. سهروردی تلقی وجودی از نور دارد. او طرح نسبت میان وجود یا نور را برای ملاصدرا مهیا کرد. تصور ...
نیل به بی نهایت ، هدف خلقت انسان از دید فلسفه اسلامی است
توانند به فلسفه بکنند؟ از جمله اهداف تأسیس علم منطق تصحیح فکر و صیانت تفکر از خطاست. قوه تعقل نیز اگر درست به کار گرفته نشود، منشأ خطا می شود و معارف کاذبی را در اختیار انسان قرار می دهد و باعث می شود شناخت دقیقی برای انتخاب صحیح نداشته باشیم. عرفان را نیز اگر به معنای نوعی جهان بینی خاص تلقی کنیم که بر منبع شهود استوار است، می تواند از سویی عقل را در تحصیل مقدمات یاری رساند و از سوی دیگر ...