سایر منابع:
سایر خبرها
آزمون پیشِ روی اصولیان! مجتبی الهی خراسانی
اختصاصی شبکه اجتهاد: معمولاً وقتی درباره یک علم سخن می گوییم و وضعیت کنونی آن را ارزیابی می کنیم یا برنامه ای برای توسعه آن ارائه می دهیم، جدا از بررسی منابع انسانی و متون و محتوای آن، میزان گسترش مسائل آن را موردتوجه قرار می دهیم. شبکه موضوعات و مسائل یک علم، در یک مدل مفهومی به نام ساختار دانش سامان می یابد. مبانی و پیش فرض های عالمان آن علم و نوع مواجهه ایشان با مسائل و بخش های مورد ...
پردیس فارابی قم میزبان همایش "روز دانشگاه تهران"
، فلسفه، علوم و قرآن، فقه و مبانی حقوق و ادبیات عرب را تدریس می نماید. معاون دانشجویی فرهنگی پردیس فارابی دانشگاه تهران بیان کرد: با چنین ظرفیتی دانشجویان قم و استان های همجوار به راحتی می توانند در قم تحصیل کنند و مدرک رسمی از تهران را کسب نمایند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در این دانشگاه در سه مقطع کارشناس ارشد و دکتری امکان تحصیل وجود دارد و دانشگاه دولتی است و مجازی و خصوصی ...
ضرورت نظام مند شدن رویکرد حداکثری به دین/ رویکرد حداقلی به دین سبب عرفی شدن جامعه می شود
دخیل بوده است. مواجهه متفکران مسلمان با پدیده های مدرن در طول دو سده گذشته و حضور پررنگ فرهنگ اجتماعی و مکاتب سیاسی غرب در محیط اسلامی از یک سو و انحطاط و آشفتگی در جوامع اسلامی از سوی دیگر، عالمان و اندیشمندان مسلمان را به تدریج به تأملات نظری در این حوزه کشاند و تفکر اجتماعی اسلام را به عنوان یکی از پرسش های جدی در حوزه معرفت دینی مطرح ساخت. یکی از مهم ترین پیامدهای انقلاب ...
عالمی که در مقام وزارت دین و اقتصاد مردم را سامان داد
کتابخانه خویش قرار می داد. او در نتیجه تلاش فراوان توانست کتابخانه ای عظیم تشکیل دهد کتابخانه صاحب، بیشتر آثار و تألیفات علمی آن دوران را در بر داشت. به گفته برخی مدارک، میزان کتابهای موجود در کتابخانه صاحب در ری، که با قرن دهم میلادی مقارن بوده است برابر مجموع کتابهای موجود در کتابخانه های اروپا برآورد شده است. آثار آثار متعددی در زمینه علوم از صاحب باقی مانده که می توان به کتاب ...
پیشرفت درفناوری با الگوی جهادی
است نهادی واسط بین دانشگاه ها باشد و نیازهایی که در جامعه وجود دارد. در واقع وظیفه دانشگاه ها تولید علم و جست وجوی فناوری های نسل آینده است و جهاد دانشگاهی قرار است فناوری تولید شده را در مسیر تجاری سازی و کاربردی کردن آن قرار دهد. معاونت علمی که حالت ستادی دارد، وظیفه اش این است در تدوین دانش فنی و ارتقای آنها و تجاری سازی این فناوری ها کمک کند. بسیاری از مطالعات علمی هزینه بالایی دارد یا ممکن است ...
بهره گیری از فناوری های جدید
های مضر در مورد چگونگی یادگیری دانش آموزان مقاومت کنند. فناوری آموزش برای موفقیت باید در خدمت تدریس و نه مسائل پیرامون تدریس باشد. قلم ها بالا مدل سنتی مدرسه در قرن هجدهم در پروس (امپراتوری قدیمی شامل آلمان) ظهور یافت. موارد جایگزین آن نتوانسته اند به طور کارآمدی به این تعداد از دانش آموزان، آموزش دهند. کلاس های درس، گروه های سلسله مراتبی پایه کلاسی، برنامه درسی استاندارد شده و ...
شوک طرح تابستانه به بازار کتاب
از سوی نشر روزنه منتشر شده است. زیباکلام تلاش دارد در این کتاب به زبانی ساده نشان دهد که غرب امروز محصول تحولات تاریخی مهمی بوده که در طی قریب به 500 سال از پایان قرون وسطی به این سو اروپا را درمی نوردد. غرب امروزمحصول تحولاتی همچون رنسانس، نهضت اصلاح دینی، انقلاب تجاری، شکل گیری سرمایه داری، انقلاب علمی، خردگرایی، اومانیسم و عصر روشنگری است. هدف کتاب آن است که نشان دهد آن تحول تاریخی که منجر به ...
مرجعیت آیت الله سیستانی و مسأله عراق
... بهتر است برای روشن شدن این موضوع، مثالی عرض کنم. در مبحث اوامر در علم اصول، مرحوم صاحب کفایه بحثی را مطرح می کند تحت عنوان طلب و اراده . آنچنانکه در تقریرات آیت الله بروجردی آمده است، ایشان در ابتدا به شأن تاریخی این موضوع می پردازند و کم و بیش با تفصیل بیان می کنند که این مبحث چرا و چگونه شکل گرفته و نظرات گروه های مختلف از متکلّمین درباره آن چه بوده است؛ ایشان سپس به ارائه بحث و نقدِ نظریه ...
تولید، به فاجعه آمیز ترین شر ایط خود رسیده است
قانون - او همواره یکی از منتقدان سیاست های تعدیل اقتصادی بوده است. به همین دلیل همیشه از سوی برخی از اقتصاددانان نئولیبرال مورد حمله قرار گرفته است. همان اقتصاد دانانی که فرشاد مومنی از آن ها به عنوان نئوکلسیک های وطنی نام می برد و اذعان دارد که بزرگ ترین خطاهای اقتصادی را مرتکب شده اند و حتی برخی از آن ها را به فرصت طلبی و بی اخلاقی متهم می کند. مومنی که اقتصاد نهادگرایی را یدک می کشد این روز ها ...
یعقوب توکلی و تشریح وضعیت تاریخ نگاری انقلاب در دانشگاه های داخل کشور
وجود اینکه مسائل مشترک داشتند، در چگونگی عمل با هم اختلاف روش داشتند. همین اختلاف روش الان هم در ایران جریان دارد. به بحث دانشگاه برگردیم. الان یک رشته ای به نام تاریخ انقلاب اسلامی در مقطع فوق لیسانس و دکترا دانشجو جذب می کند. وضعیت رشته انقلاب اسلامی در دانشگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ یک نیاز بسیار جدی در جامعه ما وجود دارد، اما متأسفانه برخی مسئولان نظام آموزش عالی و ...
علم زیر تیغ جامعه شناسان
روزبه روز در حال افزایش است. شاید دورانی که ما در آن به سر می بریم دوران اوج این تاثیرات باشد. علم و فناوری امروز که تا حد بسیاری ماحصل تغییرات بنیادینی است که در نگرش انسان غربی در عصر نوزایی در برخورد با جهان هستی رخ داده است دیگر در هر نقطه ای مقصودات فراوانش را بروز می دهد. کریس هارمن نویسنده کتاب تاریخ جهان گذر از قرن های شانزدهم و هفدهم به سده ی هجدهم را، راهی برای انتقال از خرافه به علم می داند ...
علوم طبیعی، جهان را مدیریت می کند و علوم انسانی وقایع را تعمیق می بخشد
دهی آن نقش دارند، گفت: وقتی تمدنی بدون تقدم و تأخر متحول می شود، آنچه به دنبال آن اتفاق می افتد دگرگونی در تمام علوم است و آن چرخشی که منشأ شکل گیری دنیای متفاوت می شود اختصاص به یک جا ندارد . استاد دانشگاه تهران آغاز تحول جهان مدرن را تحول علم مدرن در حوزه های طبیعی و فیزیک عنوان کرد و با اشاره به طبقه بندی کنت از علم که ماهیت تجربی دارد گفت: کنت با نگاه به سیر تحول علم در جهان مدرن از ...
از حکیم سهروردی تا مشروطیت
اشراق از روش های عقلی، شهودی، نقلی و تجربی استفاده کرده است و آثار وی با وجود سن 38 ساله اش نشان دهنده اوج نبوغ آن است. وی بیهوده روشی را استفاده نکرده بلکه یک فرایند متدولوژی را طی کرده بدین معنی که با یک روش شناختی عقلانی شروع به نفی شکاکیت مطلق می کند. سپس به سراغ معرفت های حصولی و ابزار می رود و در نهایت با روش عقلی آنها را تبیین می کند. غلامرضا اعوانی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و ...
فرشاد مومنی: تولید، به فاجعه آمیز ترین شر ایط خود رسیده است
مساله ای که بسیار مطرح می شود، موضوع حاکمیت سرمایه در ایران است؛ وضعیت این نوع حاکمیت در حال حاضر در اقتصاد کشور چگونه است؟ اکنون به اعتبار سروری بی سابقه پول و فشارهای ناشی از آن عامه مردم و تولیدکنندگان در معرض بی سابقه ترین سطوح نابرابری ها قرار گرفته اند. تولید به فاجعه آمیز ترین شرایط خود رسیده است و بیشتر مردم به طرز فاجعه آمیزی در فقر به سر می برند. این مقوله در شرایطی ایجاد شده است که مفت خواران، دلالان و رانت جویان حاکمیت سرمایه ای خود را به شیوه ای منحصر به فرد در این اقتصاد اعمال می کنند. به عبارتی این شرایط ناشی از همین عملکرد آن هاست. حاکمیت سرمایه در کشورهای ثروتمند نیز وجود دارد، اما چرا این نوع حاکمیت در کشور ما انحصارگرا می شود و گروهی همه اختیارات اقتصاد را از آن خود می کنند؟ در کشور، تولید و خلاقیت سرکوب شده است چرا که فرصت های نابرابر و ناعادلانه، نابرابری های درآمدی ثروتی و منطقه ای را به سود منافع غیرمولد های اقتصادی سوق داده است. شما از کشورهای ثروتمند حرف زدید، در همین کشورهای به اصطلاح ثروتمند (OECD) حاکمیت سرمایه تعریف شده است. به عنوان مثال اگر شخصی در این کشورهای ثروتمند، بخواهد تنها مصرف کننده مطلق شود و از طریق سپرده گذاری در بانک این نوع شیوه را در زندگی خود اتخاذ کند، باید بین 1.5 تا 4.5 میلیون دلار سپرده گذاری کرده باشد تا مشمول استاندارد حداقل دستمزد بدون کار شود. در حالی که این سناریو اگر در ایران اجرایی شود، باید حدود 17 هزار دلار سپرده گذاری کند. وقتی میانگین نرخ بهره در کشورهای موسوم به (OECD) زیر 3.5 درصد است و در کشور ما این میزان دو رقمی بوده، به طور طبیعی خلاقیت و مولد بودن در جامعه از بین خواهد رفت و گروهی از طریق ربوی و رانتی چرخه صنعتی را به مالی تبدیل کرده و حاکمیت سرمایه در کشور را عهده دار می شوند. نکته جالب این است که ایران خود را کشوری با نگاه سرمایه داری نمی بیند؛ نظر شما چیست؟ دقیقا نکته همین است ؛ در کشوری که ادعای سرمایه داری ندارد، سروری پول و مناسبت های رانتی و ربوی باعث می شود تا بین 75 تا 225 برابر کشورهای با اقتصاد سرمایه داری، سپرده گذاری صورت گیرد. آقای دکتر، به نظر می رسد که ابعاد فاجعه نابرابری اجتماعی و سقوط سرمایه اجتماعی در ایران، با تفسیری که ارائه کردید در حال گسترش است یا به عبارتی اگر خوشبینانه به این مقوله بپرداز ...
تولید، به فاجعه آمیز ترین شر ایط خود رسیده است
. آن وقت نکاتی که از قول من نقل کردید که در چند سال گذشته در واقع بازتاب مجموعه کوشش های فردی و جمعی ما بوده است که در مقام انجام وظیفه دینی و وظیفه مملکتی سعی کردیم به روش علمی این مساله را ریشه یابی کنیم، به کار خواهد آمد. این ریشه یابی ما را به این موضوع رسانده است که به صورت نظام وار در کل ساختار نهادی، منافع عامه مردم و منافع تولیدکنندگان را نادیده گرفتیم و به کلی در سطح ساختاری قدرت در ربع قرن ...
کتاب "معرفت شناسی اسلامی و علم دینی" منتشر شد
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ابنا کتاب "معرفت شناسی اسلامی و علم دینی؛ جستارهایی در علم پژوهی دینی" توسط دانشگاه معارف اسلامی و دفتر نشر معارف منتشر گردید. کتاب "معرفت شناسی اسلامی و علم دینی" توسط جمعی از نویسندگان و به کوشش و نظارت دکتر محمد محمدرضایی استاد فلسفه دین دانشگاه تهران و رئیس کارگروه معرفت شناسی و علم دینی مرکز دانش افزایی اساتید دانشگاهی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ...
اصلاح سبک زندگی عامل مهم پیشگیری از بیماری ها و کاهش هزینه های درمان
به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا ، ریشه های مکتب طب سنتی ایران به بیش از 1000 سال پیش می رسد، ستارگان طب سنتی ایران مانند ابن سینا، رازی، علی بن عباس اهوازی، ابن ابی الصادق نیشابوری، سید اسماعیل جرجانی و عماد الدین محمود شیرازی حدود هشت قرن هدایت دانشگاه های طب در غرب و شرق را برعهده داشتند . در دیدگاه طب سنتی ایران که انسان را به دیده ی خلیفه الهی می نگرد حفظ سلامتی بر درمان ...
آنجا که جده بزرگ و کوچک خودنمایی می کنند
به گزارش ایمنا ، اصفهان از دیرباز کانون علم و اندیشه اسلامی و پایگاه علمای بزرگ دینی بوده است، به طوری که از قدیم تدریس علوم دینی در اکثر مساجد اصفهان برپا بود و با توسعه علوم اسلامی اولین کانون های علوم اسلامی در قرن چهارم با نام های بیت الحکمه، دارالحکمه، خزانه الحکمه در کنار مساجد تاریخی اصفهان به وجود آمدند. ساخت و تجهیز مدارس علمیه اصفهان در زمان صفویان به اوج شهرت و اقتدار خود رسید و شاه ...
بحران آب محصول لکنت زبان اجتماعی
اجتماعی و جلب مشارکت نخبگان بخشی از راهکار است. وی تصریح کرد: سیاست بر پایه آب یعنی سیاست زندگی و آب منشا زندگی است و این امر در کانون فرهنگ، هنر، جامعه و زندگی وجود دارد. رئیس انجمن مطالعات فرهنگی بر توزیع مسئولیت در زمینه مدیریت عرضه آب تاکید کرد و گفت: در این توزیع البته دولت بار سنگین تری برعهده دارد. استادیار گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران ...
مقایسه جامعه در حال گذار ما با غرب نادرست است/ الگوبرداری شتاب زده غیرمنطبق با سنت ها، چالش اصلی است
، جامعه سنتی، چالش و پایش به همت گروه تاریخ و باستان شناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی سه شنبه، 10 مرداد ماه در سالن خیام برگزار شد. در بخشی از این نشست، سیمین فصیحی ، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه الزهرا(س) ضمن اشاره به توانایی سنت ها برای بازسازی و تطبیق خود با تغییرات زبانی و مکانی، گفت: سنت را از رویکردهای مختلفی می توان بررسی کرد، یکی رویکرد تاریخی است، یعنی آنچه که از گذشته به ما ...
وضعیت امنیت روانی جامعه مناسب نیست/خشونت و بحران های روحی درکمین همه
ایران تبدیل شده بود و بلافاصله هم در دوره دستیاری پذیرفته شدم و در سال 65 متخصص روان پزشکی شدم. دوران تخصص را کدام دانشگاه گذراندید؟ دوران تخصص را در دانشگاه علوم پزشکی تهران در گروه روان پزشکی بیمارستان روزبه بودم. بلافاصله هم در زمان وزارت دکتر مرندی به عنوان هیات علمی پذیرفته و در دانشگاه خودمان در بیمارستان روزبه با رتبه استادیاری مشغول خدمت شدم. سال آخر جنگ هم دانشگاه به من ...
انتشار 3 کتاب جدید از سوی نشر ققنوس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار ، من اسپارتاکوس هستم ، مارتین هایدگر ، روش تحقیق معاصر در علوم انسانی ، فلسفه علم پدیدارشناسی هرمنوتیک توسط انتشارات ققنوس منتشر و روانه بازار نشر شد. مارتین هایدگر فلسفه برای نوآموزان اثر راینر روفینگ با ترجمه طالب جابری است. مرتین هایدگر در ایران فیلسوفی نام آشناست.در این کتاب فسلفه به زبان ساده تشریح شده است. در معرفی این کتاب آمده است ...
زندگی نامه شهید سیف الله عبدالکریمی
در منطقه با سخنرانی هایش به عهده داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی از طرف دانشگاه فردوسی مشهد جهت ادامه تدریس دعوت گردید و پس از چند سال با درخواست مردم به نمایندگی دوره اول مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. این شهید بزرگوار در دوران نمایندگی درخشش قابل توجهی در عرصه علم و سیاست داشته تا جایی که به سیبویه مجلس شهرت یافت و در غائله عزل بنی صدر مخلوع نقش محوری ایفا نمودند. سرانجام در شامگاه 7 تیر ...
اسلام هرگز نگفته که باید از مرکب عقل پیاده شویم
محمود فروز بخش حجت الاسلام امین عاصمی، دانش آموخته مهندسی معماری و طلبه دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه اصفهان است. عاصمی علاوه بر تدریسی علم کلام در حوزه علمیه، از تبلیغ و ارشاد دینی نیز غافل نشده است. گفت وگوی ما با او در زمینه تقابل و تعارض عقل و دین بود. گفت وگویی که ریشه در ادیان هزاران ساله دارد. عاصمی معتقد است که میان عقل حقیقی با دین حقیقی هرگز تفاوتی وجود ندارد و اگر اختلافی ...
علم حضوری را نمی توان تصور کرد
....چهره ماندگار فلسفه ادامه داد: علم حضوری را نمی توان تصور کرد، زیرا به مجرد اینکه علوم حضوری را تصور کنیم حصولی می شود. تصویر همانا و حصولی شدن همانا. علم حضوری هست اما صورت ندارد. مفهوم نیست، مافوق مفهوم و مافوق صورت است.دینانی در پاسخ به این سوال که چیزی که مافوق مفهوم و مافوق صورت است چه نوع علمی است، خاطرنشان کرد: اگر حضور نباشد مفهوم پیدا نمی شود. استدلال و صورت هم پیدا نمی شود. مثلا کسی برای ...
در شرایط تحریم هم پیشرفت می کنیم /جهاد می تواند متولی انتقال فناوری در کشور شود
توسعه علم و فناوری نگارش شد در سال 90 یا 91 به اتمام رسید. این فاصله به ضرر کشور است چراکه برنامه ها به موقع اجرا نشوند قطعا دچار مشکلات زیادی می شویم. وی تصریح کرد: از سویی دیگر در نوشتن سند هماهنگی لازم در شورای عالی انقلاب فرهنگی با دولت وجود نداشت. به گونه ای که تنها جسم دولت دراین سند وجود داشت اما روحش وجود نداشت. طیبی همچنین با بیان اینکه در بدنه دولت میان معاونت علمی و ...
مواجهۀ اسلامی با علوم انسانی غربی
طور که فلسفۀ اجتماع و فلسفۀ علوم اجتماعی مبتنی بر فلسفه های محض در غرب است، ما هم باید فلسفۀ علوم اجتماعی و فلسفۀ اجتماع مبتنی بر دستور اسلامی داشته باشیم. تا ما تکلیف روش شناسی علوم اجتماعی-اسلامی را مشخص نکنیم، اصلاً تولید انسانی-اجتماعی مشخص و امکان پذیر نیست. به همین خاطر بنده در الگوی حکمی اجتهادی، این ها را مفصل در کتاب در جست وجوی علوم انسانی اسلامی توضیح داده ام که مهم ترین رکن الگوی حکمی ...
استقلال فرهنگی نیاز اساسی برای توسعه فرهنگ
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی نشست "بررسی زیرساخت های فکری نفی استقلال فرهنگی" با تأکید بر رویکردهای و ظرفیت های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با حضور دکتر محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و حجت الاسلام دکتر علی لطیفی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، در اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه برگزار شد. ،دکتر محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران،در ابتدای ...
فلسفه ؛ دوراهی بزرگ متفکران مسلمان
قدس آنلاین - تقابل یا تفاهم آرا در میان عالمان دینی و فلاسفه سبب شده امروز دو راهی بزرگی از بود یا نبود فلسفه در دین یافت شود. به طور مثال و در نمونه داخلی تر این کنشگری، اسلام پس از عصر فارابی به شکل جدی تر وارد فلسفیدن در باب آموزه های دینی شده است؛ اما پیش ازورود به بحث نظام عقل گرایانه در دین، آن هم در وجه اسلامی آن باید بدانیم اصولاً نقاط مشترک اندیشه اسلامی و فلسفه در چیست؟ با توجه به ارائه طیف مختلفی از تعاریف ِ پیرامون تعقل یا روش فلسفه، می توان برخورد علم فلسفه یا خردورزی را در دو حوزه متافیزیک و طبیعیات تقسیم ...
تجلیل رایزنی فرهنگی کشورمان از خادم بنگلادشی فرهنگ ایران
(ص) بود. او تأکید داشت که علم باید توأم با عشق باشد. در آن صورت انجام وظیفه به عنوان خلیفة الله فی الارض امکانپذیر خواهد بود. ابوالحسن محمد صادق، رییس دانشگاه آسیایی بنگلادش هم در سخنرانی خود با یادآوری خاطرات دوران تحصیل، اندیشه و افکار عرفانی و انقلابی مرحوم فرید الدین خان را مورد بررسی قرار داد و در این باره گفت: همین افکار و اندیشه ها، او را به ایران هدایت کرد و در جریان انقلاب ...