سایر منابع:
سایر خبرها
قرآن تجلی جمیع صفاتِ کمالِ بی نهایت پروردگار است/ شناخت خدا چگونه حاصل می شود؟
...، مَلِک بودنش، قُدّوس بودنش، عزیز بودنش ساحل ندارد و ما محدود هستیم، چون مخلوق هستیم. اگر خدا محدود بود، او هم مخلوق بود و تا حالا چندمیلیارد سال پیش مُرده بود و دیگر عالمی وجود نداشت. ما محدود هستیم و فرق بین ما و او این است که هیچ چیز ما به او شبیه نیست. او یک وجود مقدس مافوق تمام موجودات عالم است که زمان برای او نیست، مکان برای او نیست، بلکه مکان مخلوقش است، زمان هم مخلوقش است؛ او ...
تنهایی تکنولوژیک، دستاورد تنبلی و بی ایمانی
...! ما بی حالیم! چرا؟ چون حال به حال شدنمان هم مال خودمان و مطابق فطرت و غریزه و طبیعتمان نیست. ما باید یاد بگیریم که هر مظروفی را نمی شود در هر ظرفی ریخت. ما نمی توانیم و اصلا نباید با روح شرقی و سنت دینی و رویکرد معرفت و معنویت پیشه عقبه مان، که اتفاقا با جان و جهان ما و با خودآگاه و ناخودآگاهمان، همجوری و مؤانستی تاریخی و انسانی دارد، به دنبال اجرایی کردن نسخه های دیگران – هر دیگری از ...
بغی و ارتباط آن با فتنه تکفیر
خِلاَلَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَه (توبه(9): 47). این آیه به فعالیت های منافقینی اشاره دارد که در پی بغی و فتنه تلاش می کنند (راغب اصفهانی، بی تا، ص53). از کاربردهای نام برده شده در آیات فوق دو نکته استفاده می شود: نخست آن که فتنه در آیات، به خد ، شیطان و انسان نسبت داده شده است. به عبارت دیگر، هر چند تمام امور به خدا بر می گردد، اما انسان و شیطان با اختیار خود زمینه های فتنه را پدید می آورند ...
اصلی ترین وظایف منتظر/ برکات حضرت حجت(عج) در عصر غیبت
موجود و عشق و علاقه به وضع بهتر؛ اگر این دو جنبه، در روح انسان به صورت ریشه ای رسوخ نماید، سرچشمه دو اثر خواهند بود که عبارت اند از: ترک هر گونه همکاری و هماهنگی با عوامل ظلم و فساد از یک سو و جلب آمادگی های جسمی و روحی برای شکل گرفتن آن حکومت واحد جهانی از سوی دیگر. این دو مقؤله، عامل تحرک و آگاهی و بیداری انسان ها هستند. از این رواست که انتظار فرج، عبادت قلمداد شده و منتظران همانند ...
نگرش قرآن به سنت های الهی
هیچگونه تغییر نخواهی یافت! حجت الاسلام منیب راد ادامه داد: خداوند در عالم تکوین و تشریع اصول و قوانینی دارد که مانند قوانین اساسی مرسوم در میان مردم جهان، دست خوش دگرگونی و تغییر نمی شود، این قوانین هم بر اقوام گذشته حاکم بوده و هم بر اقوام امروز و آینده حکومت خواهد کرد. وی با اشاره به فرموده مولاعلی(ع) افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: کسی که خداوند به مواهب و امکاناتش وسعت بخشد و ...
گرایش فطری انسان ها به سعادت
بستگی به این دارد که جهان بینی هر مکتب و دید آن نسبت به عالم آفرینش و انسان چگونه است که صرف نظر از آن مبانی، نمی توان معیار واحدی برای سعادت تعریف کرد. چارچوب مفهومی سعادت به لحاظ لغوی، سعادت از سعد و مصدر باب سَعِدَ یَسعَدُ می باشد. سعد به معنای یمن و نقیض نحس است (ابن منظور، 1405ق، ج3، ص213). راغب اصفهانی در مفردات می گوید: سعادت به معنای آسایش و خوشحالی است. سعادت در اصل دو ...
تفسیرآیات 196 تا 203 سوره بقره
اعتنا و اهمیت است جزء ذات به حساب می آید (و مثلا می خواهند بگویند انسانی که عالم نیست اصلا انسان تمام نیست تا به این تعبیر اهمیت علم را برسانند) و مراد از اتمام حج و عمره همان معنای اول یعنی معنای حقیقی کلمه است ، نه است عاره آن . به دلیل اینکه دنبال جمله می فرماید: (فان احصرتم فما است یسر من الهدی ...)، چون می فرماید اگر به مانعی برخوردید و نتوانستید همه اجزای حج را بیاورید هر قدر می ...
خطبه غدیریه امام علی (علیه السلام)
و هماهنگی وجود ندارد، و اتفاق و اجماعی بر میزان اعتبار روایت مهمل در بین نیست و در این باره دست کم سه نظریه وجود دارد. آراء دانشمندان درباره روایت مهمل 1 روایت مهمل بسان روایت مجهول: این سخنی است که به شهید ثانی، مجلسی و ممقانی نسبت می دهند که گفته اند: مجهول اعم از روایتی است که تصریح به مجهول بودن آن شده باشد و روایتی که مدحی و قدحی درباره آن ذکر نشده باشد.[24] ...
فطرت، سرمایه امنیت جهانی است/امنیت متعالیه و توازن قدرت
امنیت سایر مناطق را به خطر می اندازد. امنیت منطقه ای لکزایی، با بیان اینکه برخی امنیت منطقه ای را مطرح کرده اند و می گویند باید از فکر تأمین امنیت بین الملل دست برداریم چون امری نشدنی است، خاطرنشان کرد: نحله های دیگری هم با عنوان مکتب امنیتی جهان سوم طرح بحث کرده اند و گفته اند مقوله امنیت در کشورهای جهان سوم با کشورهای پیشرفته کاملاً متفاوت است و نمی توان این دو را باهم ...
استدلال بهائیت در مورد عدم خاتمیت اسلام، ادعای بی پشتوانه است
اشاره به مبانی ما در مورد خاتمیت و جاودانگی دین اسلام عنوان کرد: اصول و جوهر ادیان توحیدی، جاودانه هستند همچنین شریعت ها به مقتضای نیاز انسان ها متغیر هستند همان طور که قرآن فرموده برای هر قومی شریعت و منهاجی قرار دادیم از این رو تحریم اضرار، قبح ظلم و تحریم قتل و ... در هیچ دینی متغیر نیست بنابراین وقتی سخن از شریعت متغیر است به معنای بود و نبود اصل عدالت در دین ها نیست. وی تاکید کرد ...
عرفان حلقه افسانه بود(قسمت ششم )
است و این نظریه کاملا غیر اسلامی و غیر معتبر است و طبق فرموده قرآن هیچ روحی سرگردان در دنیا نیست و بازگشتش به دنیا منتفی است و هیچ آسیبی به انسان های زنده نمی تواند بزند و به عالم برزخ منتقل می گردد (مؤمنون آیه 99 و 100). طاهری با ارائه صورتی مخوف از این دنیا زندگی انسان ها را به گونه ای به تصویر می کشاند که دائما گرفتار حملات این موجودات می باشند و هیچ امنیتی ندارند و تنها راه نجات ...
برپا کردن جامعه ای ایده آل جز از راه عدالت میسر نیست
تأکید شده است. وی با استناد به آیه 115 سوره انعام عنوان کرد: در این آیه می خوانیم: عدالت به حد کمال رسید و هیچ کس تبدیل و تغییر آن کلمات نتواند کرد و او خدی شنوا و دانا به گفتار و کردار خلق است. حجت الاسلام یگانه ادامه داد: از منظر قرآن، عدل به مثابه صفت و ملکه انسانی و اجتماعی ریشه در فطرت انسان ها دارد، بدین معنا که در نهاد آدمی و در اساس خلقت او گرایش به عدالت و عدالت خواهی، تنفر از ...
عرفان اسلامی ایرانی ما هنوز زنده است/ دخالت عرفا در مسائل سیاسی
دانستن آن ضروری است؟ دین لایه های متعددی دارد و عرفان هم بیان گر لایه های باطنی و عمیق دین است. به عبارتی در دین، دلالت های عرفانی وجود دارد که تنها با تسلط و آشنایی کامل با علم عرفان، می توان آن دلالت ها را کشف کرد هر موجودی مظهری از مظاهر عالم است و هر چه تام تر باشد آثاری که از آن موجود سر می زند، ماندگارتر خواهد بود. خداوند به رسول الله که مظهر اتم اسم جامع الله است قرآن ...
مشیت و تقدیر الهی عامل تعیین کننده امتیازات
مختلف حیوانات را داریم که به صورت های مختلف وجود دارند که از حدّ شمارش خارج اند و نیز گیاهان مختلف به صورت های مختلف وجود دارند که قابل شمارش نیستند. برخی از آنها میوه دارند و برخی میوه ای نمی دهند، برخی خیلی تنومند و بزرگ و برخی ضعیف و بی ثمرند. در میان آب های موجود نیز اختلاف بی شماری دیده می شود. آیا می توان گفت انواع مختلف همه موجودات در سایه تکلیف و امتحان است؟ یعنی سنگ به صورت سنگ ...
نهی از سوگندخوردن در داد و ستدها
وادار به تحفُّظ می کند و چون مؤثر حقیقی خداوند است، هنگامی که آن را در قالب اسلامی اش بریزیم می شود خوف از خدا (مصباح یزدی، 1380، ج1، ص75-74). برخی از اندیشمندان با ذکر فلسفه تقوا به عنوان یک عامل کنترل کننده درونی در انسان ها می گویند: تأمّل و اندیشه در واقعیت های موجود در عالم نشان می دهد که هر متحرّکی در مسیر حرکت خود در معرض خطر و آستانه سقوط و هلاکت قرار خواهد گرفت. ازاین ...
بدون برخورداری از امنیت، دست یابی به پیشرفت عملا ناممکن است
.... بدیهی است در این نگاه، هویت ایمانی فراتر از هر هویت دیگری قرار دارد و موضوع امنیت نیز جامعه ی ایمانی خواهد بود. بنابراین چنانچه در جامعه ای تعاملات اجتماعی بر مبنای ایمان صورت بگیرد و زیست جهان آدمی بر مدار ایمان تدبیر گردد، پیشرفت نیز در ابعاد مختلفی محقق خواهد شد. به این ترتیب که در تناظر با بعد معنوی و روحانی انسان، ایمان، موجب هدایت و عامل آرامش خاطر و طیب نفس خواهد بود و در ارتباط با بعد ...
فقه القلوب مرز مشترک بین معنویت و فقه است/ تأثیرات و کمک دانش معنویت بر فقه
شود مکاشفات دو گونه اند کشف های معنوی و کشف های صوری؛ و به این لحاظ می توانیم بگوییم معنوی در برابر صوری و معنا در برابر صورت است. از سویی معنا را می توان در مقابل ظاهر و ماده نیز قرار داد که می تواند چنین معنایی در فلسفه مورد بحث باشد و موجودات را به مادی و معنوی تقسیم کرد که مقصود مادی و غیرمادی است. اما مفهومی که امروزه در حال رایج شدن است فرهنگ توصیفی انجمن روانشناسی آمریکا سه ...
طلاق عاطفی و راهکارهای درمان آن
بسیار خطرناک و پرضرر باشد. به عنوان نمونه بیان می کند کسانی که واقعیت گرایش انسان به جنس مخالف را نادیده می گیرند و به وضع قوانینی چون رهبانیت اقدام می کنند تا بی همسر باقی بمانند، در نهایت گرایش به فسق و فجور و هم جنس گرایی می یابند؛ چنانکه رهبانان مسیحی و کشیشان آن مبتلا شده اند؛ چرا که نمی توان غریزه طبیعی جنسی را سرکوب کرد و آن را نادیده گرفت. (حدید، آیه 27) خداوند با توجه به مسئله گرایش ...
کی از همه ترامپ تره؟/ خط نفوذ و خطر انجماد در برجام
زبان می گویند آمریکا دشمن است اما احساس واقعی بی اعتمادی به آمریکا در آنها وجود ندارد... هنگامی که در انسان احساس دشمنی و بی اعتمادی واقعی به طرف مقابل وجود داشته باشد، در مذاکرات و دیدارها، الزامات آن را رعایت می کند و به گفته های طرف مقابل مطلقاً اعتماد نخواهد کرد. عقلانیت اقتضاء می کند نسبت به کسانی که دشمنی خود را آشکار کرده اند، بی اعتمادی مطلق داشته باشیم . 9- برخی دیدبانی ها و ...
مجموعه جملات پرمعنای زیبا
... انسان بازتاب افکاری است که در ذهن ناخودآگاهش دارد./ مارک فیشر دانش الهی از راه کتاب ها کسب نمی شود. بلکه باید آن را در وجود خود درک کرد./ ماهاتما گاندی ارزش اخلاقی بسته به تعداد وظایفی است که انسان انجام می دهد./ موریس مترلینگ هیچ موجودی در دنیا وجود ندارد که در اثر عشق ورزیدن به یک موجود دیگر، حتی اگر یک عشق پیش پا افتاده و پست هم باشد، اصلاحی در روح خود ...
اگر خدا عاشق بنده ای شود، درِ هشت حقیقت را به روی او باز می کند
است؟ چه جای چون وچرا است؟ در مرحله بعد هم دارو را تهیه می کند و به کار می گیرد و درمان می شود. وی در پاسخ به اینکه باید با طبیبان الهی چه برخوردی داشت؟ گفت: طبیبان الهی از نظر عقل، علم، حکمت، دلسوزی و خیرخواهی با طبیبان جسمی قابل مقایسه نیستند، طبیبانی هستند که وجود مقدس پروردگار مهربانِ عالم و عاشق بندگان برای معالجهٔ بندگان فرستاده است، اگر کسی به آنان اعتماد نکند، جزء بیماران است؛ اگر ...
واکاوی شاخصه های تمدن نوین اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری
نوین اسلامی، بهره مندی انسان ها از همه ظرفیت های مادی و معنوی است که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است. محوریت قوانین قرآن، ایمان، علم، اخلاق، مجاهدت، حکومت مردمی و اندیشه پیشرفته، اجتهاد و پاسخگویی به نیازهای نوین بشر، پرهیز از تحجر و ارتجاع و نیز بدعت و التقاط، ایجاد رفاه عمومی، استقرار عدالت، خلاص شدن از اقتصاد مبتنی بر ویژه خواری، ربا، تکاثر و ...
سازمان ملل و حقوق بشر دست ساخته استکبار برای غارت جهان است/ ترامپ دیوانه ای است که امروز برای ما خط و ...
دنیا نیروهای آموزش یافته نظامی چه به صورت کلاسیک انواع و اقسامش وجود دارند و با دست پر از تاکتیک های آموزشی و تکنیک و ابزار پیشرفته، اما چه قدر این کارشان ارزش داشته و کارشان چیست؟کارشان این است که لوله تفنگ هایشان روی سینه محرومین و مظلومین برای حفظ شکم و شهوت یک عده به نام انسان و به این معانی باشد درصورتی که اینها پست ترین موجودات هستند. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: ...
چرا پیامبر (ص) برای گفتگو با خدا به معراج رفت؟! (مگر خدا همه جا نیست؟!)
بود که روح بزرگ پیامبر اسلام(ص) با مشاهده اسرار عظمت خدا در سراسر جهان هستی، مخصوصاً عالم بالا، درک و دید تازه ای برای هدایت و رهبری انسان ها بیابد. این هدف صریحاً در ابتدای سوره اسراء و آیه 18 سوره نجم آمده است.[1] در منابع روایی نیز به برخی از اهداف معراج پیامبر(ص) اشاره شده است؛ از جمله: 1. یونس بن عبد الرحمن می گوید: از امام کاظم (ع) پرسیدم: به چه علت خدا پیامبرش را به سوی ...
نیروهای مسلح اندیشه عدالت و حمایت از مظلوم را منتقل کنند
ایستادگی در مقابل آنان وجود ندارد و اگر نفوذ کنند نه دین می گذارند و نه ناموس. وی بیان داشت: کسانی که قبل از ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی شریف بر اجرای نظام عدل که آرمان تمام انبیاء الهی است ایستادگی و عمل کنند ارزش این ها از کسانی که بعد از ظهور حضرت خواهند بود بیشتر است. نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یک دیوانه به تمام معنا حاکم بر جهان شده است، تصریح کرد ...
قافله شعر آئینی در ترکستان غالی گری
خاندان پاک گرفته – که اینها در عالم وجود نمونه های بی مانندند و شبیه اینها دیگر نیست – تا دیگران، اطاعت و عبودیت و بندگی آنها برای خداست. لذا وقتی شما می خواهید در تشهد نمازتان نام پیغمبر خدا را بیاورید و از او تجلیل کنید، می گویید و اشهد ان محمداً عبده . اول عبودیت را ذکر می کنید، بعد می گویید؛ و رسوله . عبودیت بالاتر از رسالت است. اساس و جوهر کار، عبودیت است. من و شما هم باید از همین جاده برویم ...
آزادی یکی از راهبردهای تحقق جامعه آرمانی و پیشرفته اسلامی است
انسانی بیان کرده است: 1. عدالت یکی از اساسی ترین مفاهیم ناظر به اهداف پیشرفت، مفهوم عدالت است. از منظر اسلام، برای سازماندهی زندگی اجتماعی متکامل و پیشرفته، نیاز ضروری و دایمی به اصول عدالت وجود دارد و هیچ مفهوم رقیبی را نمی توان برتر از عدالت نشاند و بر اساس آن روابط و ساختارهای بایسته و متکامل اجتماعی را استوار ساخت. عدالت در جهان بینی قرآن هم به عنوان راهبرد و هم به عنوان ...
مرگ؛ حقیقتی مانند تولد/ترس از مرگ را کنار بگذاریم
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، دنیا، خانه ای است که در نهایت باید از آن دل برید و جدا شد و سرایی است که برای حیات واقعی در آخرت، باید از آن زاد و توشه برداشت.مرگ نشانه بزرگی است برای محدودیت دنیا.وجود مرگ به عنوان پایان دنیا و شروع زندگی جاوید، تذکری است بر ناپایداری دنیا و انسان واقع بین با وجود مرگ، به دنیا دل نمی بندد. یکی از مسائل مهم در زندگی بشر مساله زندگی پس از ...
چرا در قرآن خداوند به نور تشبیه شده است
لغیره . ظهور هر چیز اگر به وسیله چیز دیگری باشد باید آن چیز خودش به خودی خود ظاهر باشد، تا دیگران را ظهور دهد، و تنها چیزی که در عالم به ذات خود ظاهر و برای غیر خود مظهر است، همان نور است. نور خود پیدا و ظاهر است و برای دیدن هرچیزی نیاز به وجود نور است و اگر نور نباشد هیچ چیزی در عالم قابل رویت نخواهد بود. 2.خداوند خود پیداترین موجود در جهان هستی است، ولی در عین حال حقیقت و کنه آن در نهایت ...
عدل الهی و راه شناخت جایگاه اشیاء
. امّا انسان پیش از دنیا عوالمی را گذرانده؛ و در آن عوالم، از عقل و خرد و آزادی و استطاعت بهره برده و از سوی خدای تعالی به تکالیفی، مکلف شده است. در آنجا نیز در عمل با هم اختلاف پیدا کرده اند و در نتیجه براساس اعمال خویش در امتیازاتی که به دست آورده اند، میان آنها اختلاف پدید آمده است. آنچه درباره انسان گفته شد، در باره موجودات دیگر نیز به صورت دیگری وجود دارد که براساس نحوه اعمالشان ...