سایر منابع:
سایر خبرها
عرفانی که به اختلاط زن و مرد منجر می شود+فیلم
او دنیای پس از مرگ است، رحمانیت و عدل خدا معنا ندارد. او می گوید: ما به هستی معنا دادیم! ما نباشیم هستی نیست! با دقت در مطالب طاهری، باطل بودن آن مشخص می شود؛ چراکه طریق مشترک برای کافر و مؤمن، آن هم بدون مقدمه و خودسازی در مسیر کمال، اجتماع نقیضین است، وی از یک سو عرفان خود را همان صراط مستقیم می داند. از سوی دیگر، هیچ ملاک ایمانی یا عمل صالح برای این اتصال قائل نیست. درحالی که این ...
سخنرانی رییس جمهور در مجلس/کامل
بشر است احمدی نژاد با بیان اینکه بهانه دشمنان برای دشمنی با ما، موضوع هسته یی و حقوق بشر است، تصریح کرد: موضوع هسته یی را بارها توضیح داده ایم و فکر نمی کنم برای دنیا نقطه ابهامی باقی مانده باشد. وی اضافه کرد: در موضوع حقوق بشر باید بگویم وقتی از کشور دفاع می کنیم به این معنا نیست که در حقوق انسان ها مشکلی نداریم و یا اینکه حقی ضایع نمی شود، چرا می شود و کم و زیاد آن هم مورد ...
نمایه ها
وَأَنتَ تَبوُلُ فَإِنَّ ذِکْرَ اللهِ عَزَّوَجلَّ حَسَنٌ عَلیَ کُلِّ حالٍ فَلا تَسْأَمْ مِنْ ذِکْرِ اللهِ 272 وَالطَّبَقَةُ الثَّانِیَةُ النَّمْطُ الأَسْفَلُ أَحَبُّونَا فِی الْعَلانِیَةِ وَسَاروُا بِسیِرَةِ الْمُلُوکِ فَأَلْسِنَتُهُمْ مَعَنا وسُیُوفُهُم عَلَیْنَا ...ٍ 203 هَلْ رَکِبْتَ الْبَحْرَ؟ قالَ نَعَم. قَالَ فَهَل عَصَفَتْ بِکُمُ الرّیحُ حَتّی خَفَفْتُمُ الْغَرْقَ؟ قالَ ...
گفتار چهل و ششم: نجوای نیازمندان به معبود (1)
و درواقع آن مولی، مالک کار و ثمرة فعالیت های آن بنده است و حق دارد از او بهره برداری کند، نه اینکه مالک ذات او باشد. برخی از عبادات چون نماز، حج و روزه برای باور این حقیقت وضع شده اند که خداوند، مولی و مالک همه چیز است. چه اینکه با این عبادت های خاص، انسان به راستی بندگی خدا را با عملش بروز می دهد. البته سایر اعمال حسنه و هر کاری که با قصد تقرب خدا انجام گیرد، نیز عبادت او به شمار می ...
فصل دوم: نزول قرآن
در عرض هم، به ویژه در این جا معنا ندارد؛ (3) زیرا هیچ موجودی در عرض خداوند قرار ندارد؛ (4) بنابراین تنها وجه درست این است که بگوییم: مقصود، اسناد حقیقی به دو فاعل در طول هم است؛ بدین صورت که فرشته های وحی، نازل کننده قرآن به اذن خدا هستند و خداوند متعال، فوق ایشان و در طول آن ها، نازل کننده حقیقی قرآن است. این وجه، به روشنی از آیات یاد شده استفاده می شود و تعابیری از قبیل: فانّه نزّله ...
فصل اوّل: عناوین و اوصاف قرآن
از یکدیگر جدا کرد؛ بنابراین، مثانی از ماده ثنی به معنای عطف، میل دادن و تاکردن است؛ به همین دلیل لغت شناسان، مثانی الوادی را به معاطف الوادی (پیچ و خم های درّه) معنا کرده اند و کلمه مثانی در خصوص قرآن، همان معنای آیات را افاده می کند. این خصوصیت که عبارات قرآن خود به خود از یکدیگر جدا، و در عین پیوستگی دارای مقطع های مشخصی هستند، مانند کاغذی که تا خورده و دارای لایه های متعددی باشد، وجه اطلاق واژه ...
فصل سوم: دلایل از سوی خدابودن قرآن
...، چه بسا پیامبر این کمال را به صورت معجزآسا از خداوند دریافت کرده است و این با درس ناخواندگی آن حضرت منافات ندارد؛ به علاوه، مقصود از این که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) کامل ترین مردم است، در قرب به خدا کامل ترین است و اموری مانند قدرت بر خواندن و نوشتن به خودی خود به این معنا کمال محسوب نمی شوند؛ زیرا روشن است که قدرت برخواندن و نوشتن، نقشی در تقرّب پیامبر به خدا ندارد؛ به ویژه اگر قدرت ...
فصل چهارم: مصونیت قرآن از تحریف
آیات مورد استدلال، تحریف شده و آن چه مقصود خداوند بوده تغییر یافته باشد، وجود دارد و با چنین احتمالی، استدلال به آن ها نتیجه بخش نیست. چنان که در دلایل قرآنیِ عدم تحریف خواهد آمد، ارتباط مستحکمی بین اعجاز قرآن و عدم تحریف آن وجود دارد و پذیرش تحریف قرآن، مستلزم انکار اعجاز قرآن و در نتیجه، عدم امکان اثبات نبوت پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) به صورت مستقیم (از طریق اعجاز قرآن) است. ...
"واکاوی برجام"
برجام ، شک نیست که اگر معاهده به تصویب مجلس نرسد، اعتبار ندارد. الف) ملاحظات حقوقی برجام و قطعنامه 1. ادبیات برجام و قطعنامه اصولا حقوق و به تعبیر بهتر اصول و ادبیات حقوقی به این منظور بکار می رود که در موضوعات خاص حقوقی و الزاماتی که برای طرفین ایجاد می گردد؛ اولا شفاف سازی کامل صورت گرفته و اراده طرفین بدون هیچ گونه کم و کاستی در متون مورد توافق آورده شود و دوما راه های گوناگون ...
شهید بهشتی و دغدغه آزاداندیشی و آزادمنشی نسل جوان
بجای تقویت فردی و اجتماعی افراد جامعه، رواج خرافات و بدعت ها، بهره گیری از تقدس ِ دینی در سرکوب مخالفان و رواج تکفیر و برخوردهای فیزیکی در جامعه دینی، و مهم تر از همه، عدم پیدایش بلوغ در ایمان دینی مردمان و نابودی تدریجی وجه عشق آفرین و شورانگیز دین دانسته اند. (همان،174-177) شهید بهشتی نیز در اینباره چنین می گوید: ...نقش خدا به عنوان مبدأ هستی و آفریدگار فعال لما یرید، نقش ...
شیخ اشراق قرن ها قبل بر فلسفه لیبرالیستی مُهر ابطال زد!
در حرکت است. وی تصریح می کند که مقصود اصلی از وضع قوانین الهی، سوق دادن آفریدگان به جوار الله تعالی و رساندن آنان به معرفت ذات او و رهاسازی ایشان از صفات نکوهیده و خوی های ناپسند است که موجب وابستگی ذات آنان به امور پست و دنیایی شان در مراتب دوری و حرمان خذلان می شود. سهروردی ضمن ترسیم حکومت حکیم متاله که در آن خدا در راس قرار دارد و در مراحل بعدی جبرئیل (ملک)، نبی، حکیم الهی و مردم ...
تفاوت نظریه تجرید معنا با نظریه وضع الفاظ بر ارواح معانی
تجرید معنا است. در پایان می توان گفت با مطرح شدن نظریه تجرید معنا ، روند فعلی تفسیر صفات خبریه به کلی تغییر خواهد کرد و برداشت های عمیق جانشین پنداشت های بی مغز در تفسیر این صفات خواهد شد. پی نوشت: [1]. در مورد وضع الفاظ بر ارواح معانی دو وجه وجود دارد: الف) به صورت متواطی: یعنی اشتراک معنا میان مصادیق محسوس و معقول این الفاظ به صورت تواطی است و هیچ اولویتی ...
ادلة لزوم برقراری توازن در سطح زندگی
می کند. تناسب تکلیف و امکانات دولت به تناسب وظیفه، اختیارات و امکانات نیز در اختیار دولت قرار داده شده است. شهید صدر این امکانات را در سه سطح خلاصه می کند: 1. وضع مالیات های ثابت و مستمر و مصرف آنها برای توازن عمومی؛ 2. سرمایه گذاری های دولتی و فعالیت های بخش عمومی؛ 3. اختیارات قانونی و حقوقی برای تنظیم روابط اقتصادی جامعه و نظارت بر تولید. خداوند متعال همچنان که ...
نرمی ؛ عامل جذب و الفت و محبت(محمد سریری)
معناشناسی و مفهوم شناسی لینت و نرمی واژه لین در زبان عربی به معنای نرمی است. در ثلاثی مجرد آن آمده است: لان یلین لینا و لیانا. از کاربردهای آن می توان از حروف لین و اصوات در فن بیان، فن صرف و نحو سخن گفت که در برابر حروف شدید به کار می رود؛ زیرا این حروف به نرمی و خفت از زبان خارج می شود و انسان در تلفظ آن از اتساع و وسعت برخوردار است. لین در پوست در برابر غلیظ و خشونت در استخوان ب ...
بررسی پنج کتاب مهم و کلاسیک فلسفۀ سیاسی در گفتگو با جاناتان ولف
.... یک بار داشتیم دربارۀ حقوق قانونی حرف می زدیم و اینکه آیا در مورد هر حقی وظیفه متناظری هم وجود دارد یا نه. بسیار جذب مسئله شدم و شروع کردم به فکر دربارۀ آن و یافتن مثال های نقض. او گفت: این ها بحث های خوبی است، اما سوالاتی فلسفی اند، نه حقوقی. بعداً بیا دربارۀ اش صحبت کنیم – اما سر کلاس نه. به دیدنش رفتم و گفتم به تحصیل در دانشگاه فکر می کنم. گفت: باید بروی و فلسفه بخوانی. یک ...
امام علی: راجع به قضا و قدر اصلاً فکر نکن
عصرش را به این صورت می خواند: ............... پانوشتها؛ [1] . نهج البلاغه، حکمت 287. [2] . آل عمران، 62: خداست که در واقع، همان شکست ناپذیر حکیم است. [3] . النساء، 19: پس چه بسا چیزی را خوش نمی دارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار می دهد. [4] . البقره، 216: و بسا چیزی را خوش نمی دارید و آن برای شما خوب است، و بسا چیزی را دوست می دارید و آن ...
محمد هاشمی در گفتگو با روزان:40درصد رای اصلاح طلبان متعلق به برادرم است/اصلاح طلبان اگر بخواهند برنده ...
این شرایط است. غیر از یکی، دو مورد انتخابات اولیه که بعد از انقلاب داشتیم، (مجلس اول و احتمالا تا حدودی مجلس دوم و ریاست جمهوری بعد از بنی صدر )پس از آن دیگر این شرایط را نداشته ایم و آرا تقسیم و گروه های مختلف فکری در جامعه ایجاد شده بود. بنابراین سه جریان اصلی وجود داشت. البته جریان های کوچکی دیگری هم وجود داشت و آرا تقسیم شده بود. این فقط در ایران نیست و در آمریکا هم وضع همینطور است. حزب ...
متن نطق تاریخی مقام معظم رهبری در جلسه بررسی کفایت سیاسی بنی صدر
اقامت خود در تهران، در کاخ یکی از اعضای خانواده ی رژیم سابق که در مجاورت نخست وزیری که محل کارشان بود و با همان تزئینات و تشریفات دست نخورده باقی مانده، زندگی می کرد. در ایام اقامت در دزفول نیز در کاخ سلطنتی -در پایگاه هوایی دزفول است- اقامت داشت. این جانب در هر دو محل ایشان را زیارت کرده و به آن شهادت می دهم. این وضع تقوا و امانت و صراحت ایشان است. آیا با این وجود کسی می تواند مدعی کفایت و صلاحیت ...
زیباترین گوشی های تاریخ را بشناسید (اسکار آی تی رسان)
- وای خدا، از دستم نیفتد! اگر بیفتد هم خودش نیست و نابود می شود، هم من بدبخت می شوم! (خنده حضار!) 2- چقدر قشنگ است این بی صاحاب، البته مال دوستم بود! 3- خوش به حال صاحبت عروس خانم چشم قورباغه ای! (خنده حضار!، دوربین روی گلکسی S6 Edge زوم می کند!) نکسوس درحالی که سعی می کند باS6 Edge چشم تو چشم نشود با خنده ادامه می دهد: چشم قورباغه ای را به خاطر دوربین بیرون زده و نافرمش گفتم؛ انگاری تک چشم ...
انگیزه حمله عربستان به یمن
حوثی ها به عنوان بخشی از شیعه های زیدی یمن، تحول عقیدتی پیدا کرده و به شیعه اثنی عشری گرایش یافته اند. این یک عقیده عمومی در یمن و عربستان است که ممکن است صحیح نباشد، اما فضای عمومی تبلیغاتی و رسانه ای در مورد آنها چنین است. خود لفظ حوث نام یک منطقه روستایی و کوهستانی صعب العبور در صعده است که حوثی ها به آنجا هجرت کرده اند. در واقع آنها مهاجرند و هجرت شان، ماهیت عقیدتی دارد. البته فشارهای دولت وقت ...
ترس از فروپاشی، انگیزه حمله عربستان به یمن
روسیه موضعی بینابینی اتخاذ کند که در آن نه انصارالله خلع سلاح شود و نه دولت هوادار عربستان سر کار بیاید، و احتمالا به این وضع بینابینی رضایت خواهد داد. منتها تحولات خود منطقه تأثیر بیشتری دارد. فی المثل نتایج انتخابات ترکیه وضع را کاملا دگرگون کرد، یعنی اگر روال به این سمت برود که مخالفان حزب عدالت وتوسعه و اردوغان مأمور تشکیل دولت شوند در این صورت سیاست های ترکیه در مورد حمایت از تکفیری ها، النصره و ...
جایگاه قرب الهی در تربیت اخلاقی
، 1360، ج 5، ص 127). واژه شناسان معتقدند استعمال این واژه درباره اشیاء، به معنای خجستگی است؛ مانند یوم سعد؛ اما کاربرد آن برای انسان، در بردارنده مفهوم ضد شقاوت است؛ مانند سعد فلان (خلیلبن احمد، 1372، ج 1، ص 321-322). با بررسی معانی مطرح شده می توان نتیجه گرفت که واژه سعادت به معنای مطلق نیکی و نیکویی است؛ یعنی در زندگی این جهانی، مفهوم نیک سرشتی تحصیل شده از صفات و رفتارهای خوب و شایسته ...
نقش علم صرف در دستیابی به قرائت صحیح
، ماده قرأ؛ جوهری، 1407ق، ماده قرأ)، خواندن و تلفظ کردن کتاب، قرآن (ابن منظور، بی تا، ماده صرف) و غیر آن است (ابن القطاع، 1403ق، ماده قرأ) قرائت در اصطلاح علوم قرآن، عبارت است از خواندن الفاظ قرآن کریم به کیفیتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله خوانده و یا در حضور ایشان، خوانده شده و حضرت آن را تأیید کرده است (فضلی، 1980م، ص 56). این واژه گاهی در مورد علم قرائت نیز به کار رفته است، چنان که ...
منشأ حق تأمین اجتماعی برای جامعه
نجاح الساعی، بیروت، دار الکتاب العربی . اسکافی، ابن جنید (1416ق)، مجموعه فتاوای ابن جنید، قم، دفتر انتشارات اسلامی. امینی، عبدالحسین (بی تا)، الغدیر، بیروت، دار الکتاب العربی. جمشیدی، محمدحسین (1380)، نظریة عدالت از دیدگاه فارابی، امام خمینی، شهید صدر، تهران، پژوهشکدة امام خمینی و شهید صدر. حر عاملی، محمدبن حسن (1409ق)، وسائل الشیعة، قم، مؤسسة آل البیت ...
تاریخ اجتماعی هنر
مورد هنرهای معاصر غیرغربی داشته باشیم. منظورتان از معاصربودن، هنر دهه های 60 و 70 یا همان Contemporary Art بوده است؟ به هیچ وجه؛ هرچند وجود مشابهت هایی را در تعریف نمی توان منکر شد. در کتاب به اشکال مختلف این مفهوم، رابطه آن با مفاهیم دیگری چون معاصریت ، و کاربرد خاص آن در مورد هنر ایران و پارادایم های آن به صورت مبسوط پرداخته شده است. نگارش کتاب انگلیسی چه زمانی شروع شد؟ ...
ساحت فقه فرهنگ و غفلت های پیش رو
یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنکرِ وَیقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیؤْتُونَ الزَّکاةَ وَیطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِک سَیرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکیمٌ در اینجا کلمه بَعْضٍ بودن مؤمنان را در قرآن همان به هم پیوستگی اجتماعی می داند از انسان های پراکنده یک جامعه به وجود می آورد حضرت امیرالمؤمنین (ع) می فرماید آنچه مردم را گرد هم جمع می آورد یکسانی در خشنودها و ناخشنودی ...
مشروح سخنرانی سید حسن نصرالله
. آرمانی که از لحاظ شرعی ، انسانی ، اخلاقی و حقوقی با همه معیارهای آن کاملا روشن است . اگر در مسائل جهان و جنگهای کره زمین بنگریم هرگز مساله و نبردی به مانند آرمان فلسطین و قدس و مقابله با طرحهای صهیونیستی پیدا نخواهیم کرد که در این سطح از صداقت و اعتبار و حق و اخلاق و مشروعیت و انسانیت قرار داشته باشند . این مساله به هیچ وجه غبار آلوده نیست. امروز نبردها و کشمکشهای متناقضی را در جهان ...
از نشست وین هم آبی برای ملت سرافراز ایران گرم نمی شود
پاسخ نمی دهید. امام در برابر اعتراض ها به صلح هم می فرمود: سوگند به خدا! حکومت را به معاویه نسپردم؛ مگر اینکه یارانی نیافتم. ناامیدی از وصول به هدف با اقدام نظامی: هدف اصلی نظام امامت جامعه سازی و صیانت از جامعة النبی است. جنگ و صلح اموری فرعی اند که در مسیر جامعه سازی، به دلیل تعارض بنای جامعه جدید با منافع گروه هایی که از وضع سابق بهره می برند، پیش می آید وگرنه ائمه فارغ از ...
زندگینامه حسنعلی نخودکی اصفهانی
قبلی مرحوم حاجی محمّد صادق در اصفهان در محلّه معروف به جهانباره که گویند میهمانسرای سلطان سنجر بوده است، دیده به جهان می گشاید . تربیت دینی و معنوی در خردسالی مرحوم ملا علی اکبر فرزند دلبند خود را از همان کودکی در هر سحرگاه که خود به تهجّد و عبادت می پرداخته، بیدار و او را با نماز و دعا و راز و نیاز و ذکر خداوند آشنا می ساخته است و از هفت سالگی او را تحت تربیت و مراقبت مرحوم ...
تضاد جمع بندی و نتیجه گیری کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر(ص)
...: با این حال، چنین پیداست که پارچه اعطایی پیامبر(ص) برای ستر بالاتنه بوده است. پس در این صورت مشخص می شود که پیامبر اسلام(ص) بر خلاف دیدگاه های شخصی نویسنده در مورد حجاب مورد نظر اسلام، به پوشش بالاتنه (حداقل زنان و دختران) نیز اهمیت می دادند. همچنین، مشاهده می کنید که غلظت حجاب در زمان شخص پیامبر(ص) نیز وجود داشته و بر خلاف نظر نویسنده، متعلق به اعصار بعد و عصر کنونی نبوده است ...