سایر منابع:
سایر خبرها
علم گرایی بدون اخلاق و معنویت منجر به کشتار بشریت می شود/ داشتن اراده شرط تحقق توانمندی هاست
روشنی ها شود تا همواره در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پیشوا، اراده را شرط استفاده از توانمندی ها و دستیابی به موفقیت دانست و گفت: تفاوت میان افرادی که موفق هستند با دیگران در استعداد نیست بلکه تفاوت در میزان اراده آن هاست. سلطانی، علم را وسیله ای برای خداشناسی دانست و گفت: ما با علم می خواهیم به سمت خدا برویم و به بشریت خدمت کنیم و بنا به گفته خداوند در قرآن کریم، کسانی که در راه خدا تلاش کنند حتماً هدایت می شوند. انتهای پیام/2568/ ...
علم حقیقی به انسان نورانیت می بخشد
سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است، آفرینش خدا تغییرپذیر نیست، این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی دانند . *علم حقیقی به انسان نورانیت می بخشد استاد اخلاق جامعه الزهرا(س)، خصلت کَثِیراً عِلْمُهُ را از دیگر خصلت های انسان مؤمن برشمرد و افزود: در اینجا مراد، علم حقیقی است که در روایات از آن به نور تعبیر شده است و صرف گرفتن مدرک، نشان دهنده علم مورد ...
ریشه شقاوت بشر ناآگاهی به مالک واقعی است
...> وی تأکید کرد: خودتان را هزینهٔ معبودهای ساختگی و ساخته شده و قلابی نکنید، آن را در برابر معبود واقعی عَلَم نکنید. خداوند معبود و مالک همهٔ هستی است و منِ معبود هرچه بخواهم، در دنیا و آخرت در اختیار مؤمن می گذارم؛ إِنَّنِی أَنَا اَللّٰهُ لاٰ إِلٰهَ إِلاّٰ أَنَا فَاعْبُدْنِی ، خودتان را فقط هزینهٔ خداوند کنید و عبادت یعنی هزینه کردن خود برای خدا؛ چشمت، گوشَت، دستت، زبانت، پایت، شکمت، شهوتت، همه را ...
اوصاف محمد(ص) در قرآن
ناصر عبدیان گفت: در آیه 159 سوره آل عمران آمده است: فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ. خداوند می فرماید: به سبب رحمت خدا نرم خو شدی و اگر درشتخو بودی، مردم از دور تو پراکنده می شدند. منشا این صفت رسول اکرم، رحمت پروردگار است. این آیه، صرفا یک معرفی نیست ، بلکه معرفتی برای ماست. متولیان امر در امور اقتصادی ، فرهنگی و دیگر ...
زنده بی جان پارادوکسی قابل تامل!
خود را دوست دارد و از آنها دفاع می کند و حتی به دیگر هم نوعانش کمک می کند. تمامی این افعال نیز برای رفع نیاز است؛ با این تفاوت که اراده او در تمام این حرکات موثر است. به عنوان شاهد به یک مثال اشاره می کنیم؛ اخبار و تصاویری از دلفین ها و نهنگ هایی که خودکشی می کنند را یقینا شنیده و دیده اید؛ این یعنی می توانند با اراده خودشان زندگیشان را به پایان برسانند، مسئله ای که رخ دادنش در مورد گیاهان بی ...
علامه طباطبایی را می توان عقل گرای معتدل نامید
معتمدند و ازآن نشأت گرفته اند. حجت الاسلام جعفری بیان کرد: حال که احکام عقلی تابع فعل خداست، این لغزشی بزرگ است که خداوند را تابع و محکوم احکام عقلی بدانیم زیرا رتبه حکم عقل متاخر از رتبه فعل خداست. علامه عدم توجه به این مسئله را سبب لغزش معتزله می داند. با این همه از آن سو نیز نباید به تفریط اشاعره فرو غلطید که احکام عقل عملی را در مورد فعل خداوند جاری نمی دانند. در تشریعات الهی مصالحی ...
چرا قبله،ازبیت المقدس به کعبه تغییر کرد؟
به گزارش جهان نیوز ، بحث تغییر قبله و دلایل آن در تفاسیر مختلف آمده است که ما دو نمونه را ذکر می کنیم: 1. در تفسیر نمونه ذیل آیه 142 سوره مبارکه بقره آمده است: تغییر قبله یکی از تحولات مهم تاریخ اسلام است که موجی عظیم در میان مردم به وجود آورد؛ پیامبر اکرم(ص) مدت سیزده سال پس از بعثت در مکه، و یک سال و چند ماه بعد از هجرت در مدینه به امر خدا به سوی بیت المقدس نماز می خواند ...
عوامل ایجاد فرح پایدار و حقیقی
ترس تو از غیر خدا، ترس خدا از دلت پاک ببرد (عطار، 1346، ص482). 3. معرفت خداوند چنان که بیان شد، از منظر دین و عرفان انس با خدا سبب فرح و نشاط قلبی و درونی انسان می شود. این انس و محبت به حضرت دوست از طریق معرفت و شناخت او حاصل می گردد؛ معرفت به اینکه خداوند در ورای همه امور قرار داشته و به همه چیز علم و آگاهی دارد (ر.ک به: یونس، 65) و هیچ کس و هیچ چیز بیرون از اراده و مشیت او ...
وجهیت داستان یوسف علیه السلام در مقایسه با دیگر داستان ها
هَذَا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ (یوسف/15). به اعتقاد فخر رازی در این آیه، منظور از وحی، نبوت است هر چند در این زمینه دو نقل قول در مورد سن حضرت یوسف علیه السلام وجود دارد یکی اینکه بعضی ها معتقدند او در این زمان به سن بلوغ رسیده و چهارده سال داشته است و برخی دیگر معتقدند او کودک بود ولی خداوند متعال، عقل او را تکمیل نمود، همان طور که درخصوص حضرت عیسی علیه السلام این کار را برای قبول نبوت ...
شبیه سازی انسان از منظر قرآن
: تعبیر امر در جایی به کار می رود که تدریج در کار نباشد؛ یعنی مادی و محکوم به حرکت مادی نباشد. پس روح که از امر خداوند است، به این معناست که آمیخته با ماده، زمان و مکان نبوده و قابل اشاره نیست، بلکه موجودی مستقل است که دارای حیات، علم، اراده، قدرت است (همان، ج13، ص195). علامه در ادامه، در تعریف روح می فرماید: این کلمه به معنای مبدأ حیات است که جاندار به وسیله آن قادر بر احساس و حرکت ارادی ...
مبانی جسم انگاری متکلمان درباره نفس
... 2. نفی تشبیه: بزرگ ترین دغدغه متکلمان طبق آیه لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ءٌ (شوری، 11) نفی هرگونه تشبیه از ذات و صفات خداوند است. در نگاه آنان هرآنچه موجب اشتراک با ساحت ربوبی گردد، به شدت طرد می شود. به همین دلیل بحث تنزیه و گاهی تعطیل و اتخاذ نظریه اشتراک لفظی در استعمال وجود و صفات میان انسان و خدا در کلام اسلامی مطرح شده است. قول به تجرد مخلوقات ازجمله نفس انسانی در دیدگاه کلامی مرادف با تشبیه ...
سقوط دو مفسر در بررسی آیات مربوط به اهل بیت و موضوع ولایت
نقل می کند که این آیه در شأن نزول زنان رسول خدا و در مورد خاص آنها نازل شده است، با اینکه او حدوداً 14 روایت با این مضمون می آورد که منظور از اهل بیت پیامبر در آیه، حضرت علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام است (ابن کثیر، 1419: 6/365-369)؛ ولی در آخر زنان نبی را شامل اهل بیت می داند و اما انحصار را هم در ازواج نبی درست نمی داند و به نظر خود این گونه بین قرآن و احادیث جمع کرده است و می گوید از قرآن ...
سنت های الهی در نظام آفرینش
و چرا در افعال الهی وجود ندارد. (فخر رازی، 1413ق: 25/3). نگاه تفسیری علامه: اما از نظر علامه طباطبایی، هدایت مذکور، هدایت ابتدایی و نشان دادن راه نیست که وظیفه رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم است و معنا ندارد که خداوند آن را از رسول خود نفی کند، بلکه منظور از هدایت، رسانیدن به مقصد است که به عنوان پاداش به اهل ایمان و تقوا از جانب خداوند اعطاء می گردد (طباطبایی، 1417ق: 16/56-55). ...
مقصود از شأن عرفی معصوم (ع) چیست؟
.... شأن عرفی مقصود از شأن عرفی معصوم (ع)، شأنی است که پیامبر (ص) و امام (ع) از آن جهت که یکی از افراد جامعه در زمان خاصی است، متناسب با سطح فرهنگ آن جامعه، کاری را انجام می دهد یا برنامه ای را ارائه می نماید. ازاین رو، اگر در جامعه دیگری یا همان جامعه در زمان دیگری با سطح فرهنگ متفاوتی بود، برنامه دیگری ارائه می کرد یا کار را به شکل دیگری انجام می داد. اگر ثابت شود شکل خاص برنامه یا ...
4 ویژگی مجرمان در قیامت
(وَ یَوْمَ نَبْعَثُ مِنْ کُلِّ أُمَّة شَهِیداً). آیا با وجود علم بی پایان خدا، نیازی به وجود شهید و گواه دیگری نیز هست؟ این سؤالی است که: فوراً در اینجا به ذهن می رسد، اما با توجه به یک نکته پاسخ آن روشن می شود، و آن این که: این امور، غالباً جنبه روانی دارد یعنی انسان هر قدر مراقبین و گواهان بیشتری در برابر خود ببیند، بیشتر حساب کار خود را می رسد، حداقل از شرمساری و رسوایی در میان افراد ...
مخالفت آیت الله گلپایگانی با ساخت مقبره برای حضرت زهرا(س)
.... اما از نظر مسائل خارجی باید در مقابل کفار و منافقین و کسانی که با اصل اسلام مخالف هستند، با حفظ وحدت و اتفاق دفاع کنیم. *مصداقی هم از این رویکرد در نظرتان هست؟ بله، یک بار علمای سوریه نزد آقا آمدند و ایشان فرمودند: اختلافات ما در برابر اتفاقات ما چیزی نیستند. ما باید از این اتفاقات اتحاد بسازیم و همه با هم در مقابل دشمن اسلام بایستیم. مورد دیگر این ...
علمای اهل سنت، مذهب ابن تیمیه را آفت اسلام می دانند
را مصیبت و آفتی می دانند که به جان امت اسلامی افتاده است. علامه المیناوی در فیض القدیر از امام السبکی نقل می کند که گفت: توسل و استعانت و شفاعت جویی از پیامبر نزد خداوند جایز و نیکوست و هیچ یک از سلف و خلف آن را انکار نکرده تا اینکه ابن تیمیه آمد و آن را انکار کرد و از راه مستقیم منحرف شد و بدعتی به وجود آورد که هیچ کس قبل از آن چنین نکرده بود و این تبدیل به یک آفت در اهل اسلام شد. ...
توطئه یهود نسبت به پیامبر و دین اسلام
درونت وجود دارد ، در کنار نبوغ سیاسی و مذهبی، ایشان را سید البشر کرد. خداوند در آیه21 سوره احزاب مسئله الگو بودن پیامبر را مطرح کرده و می فرماید: لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا ؛ قطعأ برای شما در [اقتدا به ] رسول خدا سرمشقی نیکوست برای آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد ...
اراده ساختن زندگی را از دست ندهیم/ ایمان را با عقل خراب نمی توان فهمید
: آنچه که یک انسان را برده می کند اطاعت بی چون و چرا و بدون شناخت و آگاهی است. او بیان کرد: حقانیت پیغمبران به این است که سخنان مدلل و عقلانی بگویند و به دیگران اجازه اظهار نظر بدهند. مهدوی با استناد به نهج البلاغه گفت: در جنگ احد وقتی تعدادی از افراد پیغمبر را رها می کنند، خداوند فرمود به خاطر مشورت این شکست به وجود آمد و مبادا به خاطر شکست خود، باز هم مشورت نکنی. ...
سخنان گرانبهای امام علی (ع) پیرامون قناعت و اهمیت آن
همان حقیقتی است که بسیاری از بارهای زندگی را از دوش انسان بر می دارد. این سخن را به یک حدیث قدسی که مرحوم علامه مجلسی در جلد 75 بحارالانوار آورده است پایان می دهیم: خداوند به داود وحی فرستاد ای داود! من پنج چیز را در پنج چیز قرار دادم و مردم آن را در پنج چیز دیگر جستوجو می کنند و به آن نمی رسند. من علم را در گرسنگی (کم خوردن) و تلاش و کوشش قرار دادم و مردم آن را در شکمبارگی و راحتی می ...
فهم نادرست از مقام انبیاء و ائمه(ع) سبب عدم تبعیت واقعی می شود
...: علم برای بسیاری از ما حجاب اکبر است به همین دلیل باری بر دوش ما می شود و جلوی پرواز ما را می گیرد ولی علمی که حجاب نباشد می تواند موجب پرواز انسان شود لذا برخی عوام از برخی علما به همین دلیل جلوتر هستند. وی تاکید کرد: انجام کار برای شهرت و ثروت و قدرت و ... دست ما را برای رشد روحی بسته است و مانع است در صورتی که اگر کار برای خدا باشد این مسایل هم به دنبال آن خواهد آمد. ...
چهل حدیث ناب از امام جعفر صادق(ع)
أفضَل الأعمالِ عِندَالله یَومَ القِیامة، الصَّلوة همانا بهترین عمل نزد خداوند، در روز قیامت، نماز است. 4- قال صادق(ع): عَلَیکَ بِالصَّلاة! فَإنَّ آخَر مَا اُوصِی بِه رَسُولُ الله و حَثَّ عَلَیه، الصَّلاة بر تو باد به نماز! زیرا آخرین چیزی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به آن سفارش و بر انجام آن تاکید نمود، نماز است. 5- قال صادق(ع): إذا قَام المُصَلِّی إلَی الصَّلاة ...
هدایت در منظر قرآن
، اظهار کرد: هدایت نتیجه اعمال و کردار خود انسان است. وی افزود: خداوند انسان را آفرید، استعداد و قوای طبیعی و فطری را در اختیار انسان قرار داده وی را به نیروی عقل مجهز نموده است تا خود با عقل و اراده خود سیر کند و به هدف برسد. وی با استناد به آیه 178 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانبم: آن کس را که خدا هدایت کند، هدایت یافته واقعی او است و آنها را که به خاطر اعمالشان ...
دیدگاه مخالفان و موافقان در مورد خلود گناهکاران در عذاب جهنم
همیشه اطاعت خدای تعالی را نمایند، پس به واسطه نیاتشان آنان و اینان جاویدانند. وی تاکید کرد: براساس این نظرات، شاکله ای که انسان برای نفس خویش ترسیم کرده، در سرای آخرت به حالت کامل تر خود تبلور خواهد کرد و این همان چیزی است که در اصطلاح به آن تجسم اعمال می گوییم. این محقق در جمع بندی نظر آیت الله معرفت در این مورد گفت: با توجه به نظر آیت الله معرفت کسانی استحقاق خلود ابدی را در آتش ...
مسلمانان موظف اند برای رفع اختلاف بکوشند
خصوصیات و ویژگی هایی دارند که باعث تمایز آنها از سایر فرق و مذاهب اسلامی شود و هر مذهبی ممکن است که با تعدادی خاص از ویژگی ها مورد شناسایی واقع شود. برای مثال شاخصه اصلی مذهب تشیع آن است که در مسأله امامت و جانشینی رسول خدا(ص)، امیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع) را جانشین بلافصل و بدون واسطه رسول خدا(ص) می دانند یا ویژگی اصلی اهل سنت از نظر اعتقادی همین موضوع هست که اهل سنت متعقد به روند خاصی در ...
چهار حالت برای قلب انسان از زبان امام صادق (ع)
، نامش در دیوان آگاهان ثبت شود. کسی که علم خویش را از هوی وهوس، دینش را از بدعت ومالش را از حرام حفظ کند، از صالحان است . پیامبر خدا (ص) فرمود: کسب دانش بر هر مرد وزن مسلمان واجب است واین دانش، دانش انفس وشناختن خطرهایی است که آن را تهدید می کند . پس بر نفس مؤمن لازم است که در هر حالی بر نعمت های خداوند شاکر باشد وبر اعمال از دست رفته عذر خواهد. به این معنا که اگر عمل، مقبول درگاه حق افتاد ...
حزن ممدوح، زمینه ساز دستیابی به شادی حقیقی
چکیده رویکرد عرفا به موضوع فرح، نشئت گرفته از آیات قرآن کریم و روایات است. در منابع دینی، فرح پسندیده توجه به مُنعم و سپاسگزاری از او و رضایت خداوند را درپی دارد؛ اما فرح مذموم و برخاسته از انگیزه های شهوانی موجب غفلت از مُنعم، سرمستی، غرور و ضلالت می شود. عرفا نیز بر همین اساس از دنیا و شادی های مذموم آن روی گردان شده و فرح به حق تعالی را بهترین مبنا برای شادمانی حقیقی و پایدار دانسته ...
وحدت سبک زندگی را به مسیر اصلی اش باز می گرداند/تعامل شاهراه وحدت است
مختلفی در مورد تحقق مساله وحدت اسلامی مطرح می شود، گفت: با این وجود وحدت به معنای واقعی کلمه به منصه ظهور نرسیده و شاید بتوان مشکل را از اینجا دانست که تعریف درستی از وحدت ارایه نشده است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعریف درستی از وحدت ارایه نشده لذا عده ای در این مورد افراط و تفریط و تفسیر به رای می کنند. همین مساله منجر به اختلاف می شود. چیزی که مسلم است اینکه باید در عملکرد خود ...
شیعه انگلیسی و سنّی آمریکایی مثل هم هستند
... تبریک عرض میکنم میلاد مسعود پیامبر اعظم، سرور کائنات و سیّد مخلوقات در عالم وجود، حضرت محمّد بن عبدالله و همچنین ولادت باسعادت حضرت ابی عبدالله الصّادق، فرزند [پیامبر]و حجّت خدا در زمین در دوران امامت. امیدواریم که خداوند به همه ی ما، به همه ی مسلمین، به همه ی روشن بینان عالَم توفیق بدهد که قدر این نعمت ها را، قدر این عظمت ها را بشناسیم، بفهمیم و سعی کنیم در همان صراط مستقیمی که این استوانه ...
تحجّر و نوگرایی در فهم قرآن و سیره نبوی
شده و "کاف" خطاب در پایان "ذلک" ( نه "هذا" به معنی این )،به نفس مکرّم نبی اکرم اشاره کرده. یعنی "آن کتاب" ( آن لوح محفوظ ) در مقام رفیع خود (مقام لا یَمسُّهُ الا المُطهَّرون)، مصونِ از مسّ اغیار ( غیر مُطهرون یا غیر معصومین یا غیر اهل بیتی که به تصریح یُرید الله لیُذهِبَ عَنکُمُ الرّجسَ أهلَ البیت، خداوند اراده کرده تا هر پلیدی را از آنان بزداید) مستقر، و پرتوی از آن در این دُنیایِ دَنی متجلّی ست ...